REKLAMA

Wiceprezes IATA: Nie widać nawet początku końca kryzysu w branży lotniczej

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-08-02 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:30 min.
Udostępnij:

O trudnej sytuacji branży lotniczej i polityce klimatycznej UE mówił Sebastian Mikosz - starszy wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam słuchaczy na magazyn EKG, a pierwszym gościem audycji jest pan Sebastian Mikosz wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia przewoźników powietrznych dzień dobry dobry panie redaktorze witam dzięki otwarciu Europy dla Amerykanów grupa Air France-KLM liczy, że w trzecim kwartale zwiększy moce przewozowe do 60 może 70% stanu w 2019 roku z kolei József Gwardii prezes Wizzaira mówi powinniśmy dojść do dobrze ponad 100% i Rozwiń » mam osobiście nadzieję, że osiągniemy to przed świętami oczywiście chodzi o to jak i jakie będzie obłożenie lotów Wizzaira czy to oznacza, że kryzys się kończy skończył czy jak jest, a więc one, kiedy my patrzymy na to z punktu widzenia globalnego i takiego w podziale na kontynenty to nie dość, że ten kryzys się nie tylko nie skończył na razie nie widzimy w ogóle początku jego końca podaliśmy właśnie kilka dni temu statystyki ruchu na świecie w podziale na kontynenty i to są liczby, które wyglądają fatalnie znaczy jesteśmy w sytuacji, w której ruch międzynarodowy, bo bo, bo to jest ten ruch, który stanowi chcę powiedzieć perły skoro nie lotnictwa światowego spadł w tej chwili utrzymuje się na poziomie poniżej 60% tego co to było ruchu, który był w czerwcu 2019 będzie chciał tylko wyjaśnić my się w ogóle już od dłuższego czasu nie odnosimy do ruchu w roku 2000 dwudziestym, ponieważ ta baza odniesienia byłaby całkowicie zafałszowana dla nas ostatnim momentem statystycznie, do którego możemy porównywać rok 2019 wszystkie straty skoro bardzo dobry powiedzmy w pan tak, ale on był bardzo podobny do kilku poprzednich lat to znaczy rzeczywiście ostatnie 55 lat lotnictwa przed pandemią było było było takim dobrym okresem i ten ruch tam dług rósł sobie kilka kilka procent rocznie, więc porównywanie się do roku 2019 czy nawet 2018 ma duży sens, bo te spadki, które widzimy dzisiaj byłyby byłoby tego samego rzędu widzieć chodzi o w ogóle rynek światowy to to mówimy o o sytuacji, w której czerwiec, w którym jesteśmy nadchodzące 2 miesiące to powinny być to powinien być na intensywniejszy największy ruch np. w Europie ruch międzynarodowy jest w tej chwili stosunku do roku 2019 o 77% niższy, a więc nie widać na razie w ogóle, żeby to był początek końca tego kryzysu oczywiście są od razu bowiem punktowe miejsca, gdzie jest tzw. ruch wewnętrzny ruch krajowy jak czy to wewnątrz Stanów zjednoczonych czy to wewnątrz Rosji czy wewnątrz Chin, gdzie rzeczywiście te te wielkości są już porównywalne do tego co było przed pandemią, ale ogólnie sytuacja jest jest na razie naprawdę no tak samo zła jak ja była w zeszłym roku, a jak cha jest kondycja linii lotniczych i tutaj pyta mnie zarówno te wszystkie programy pomocowe, aby je utrzymać przy życiu jak również o to z czego sami sobie na co dzień nie zdajemy sprawę, że te uziemione samoloty jednak trzeba utrzymywać ich stan techniczny na jakim poziomie, że uziemieni piloci jeśli nie latają to muszą przechodzić różnego rodzaju przypominające szkolenia choćby na symulatorach jak to wygląda z punktu widzenia tego stanu na dziś nie ma sytuacja jest bardzo trudna finansowo dla dla dla bardzo wielu linii, bo tak jak mówił w miejscach, których rynki są zamknięte koszty stałe pozostają pomimo żony zostały obniżone, ale nie ma możliwości wykonywania swojego zawodu, czyli wożenia pasażerów i wożenia Cargo, więc był były rzeczywiście pakiety pomocowe, ale chciałbym zwrócić uwagę, że one dość stały sposób rozkładają się pan bardzo nierównomiernie to znaczy Ameryka Północna rządy Kanady rząd stanu są tutaj bardzo bardzo wspierające i rzeczywiście wspierają wspierają przewoźników różnego rodzaju programami pomocowymi dość podobnie jest w Europie, chociaż tutaj mamy rozkład nierównomierne już trochę mniej intensywnie jest w Azji, ale np. chodzi o Amerykę łacińską Afrykę tam praktycznie linii dostały żadnej pomocy w związku, z czym one weszły takie osłony restrukturyzacyjne, czyli poszły do sądu żeby, żeby po prostu głos wejść pod osłonę sądzę, żeby móc się musi restrukturyzować, ale tak jak pan powiedział linia lotnicza, która stoi musi mieć gotowość do dalszego operowania, więc są koszty leasingu samolotów 2 są też koszty pensji bo, bo oczywiście bardzo duża grupa ludzi odeszła z linii lotniczych duża grupa ma obniżone wynagrodzenia, ale one nadal są koszty nadal są nie chcę nie chcę epatować jakimiś dramatycznymi statystykami np. ruch w Azji w tej chwili Azja południowo południowo wschodnia, która jest takim jednym z2 największych obszarów światowego ruchu lotniczego to tam ruch spada w tej chwili statystycznie 95% praw tak apeli nie są szanse jesteśmy w sytuacji, w której nasza branża będzie z tego wychodziła przez przez kilka lat tylko, żeby z tego wyjść trzeba zacząć iść czaru pierwsze kroki w mojej ocenie w naszej ocenie na razie stoimy w miejscu, bo na dodatek do tego wszystkiego dochodzą jeszcze poważne wyzwania dla branży pan wiata jest wiceprezesem do spraw równoważne zrównoważonego rozwoju i środowiska na początku lipca był taki pan środowisko dochodzenie do zerowego poziomu wizję pan podkreślał, że to nie jest tak, że w lotnictwie zaczęto o tym problemie mówić dopiero niedawno natomiast no z całkiem niedawno pojawił się ten słynny pakiet komisji europejskiej fit for FIFA ciągle go tak mówiły angielska ta no tam są bardzo poważne oczekiwania jeśli chodzi o branżę lotniczą dotyczące redukcji emisji czy można sobie wyobrazić wychodzenie z ciężkiego kryzysu tak jak pan przedstawił przy jednoczesnych poważnych inwestycjach jak rozumiem związanych właśnie z tą problematyką emisyjną czy tak rzeczywiście to co pan mówi brzmi brzmi jak Quazi rzecz niemożliwa, ale to to jest bardziej kwestia rozłożenia tego w czasie i przeznaczenia odpowiednich środków pod inwestycje to co to co my mówimy jako branża jest także oczywiście w pierwszym kroku trzeba wyjść z tej zapaści, której jesteśmy otworzyć rynki zacząć kierować się nauką i tam, gdzie ludzie są zaszczepieni po prostu te rynki pootwierać, ale jak tylko się stanie, bo wierzymy, że to się stanie to się później, ale co się stanie to ten element środowiskowy jest najważniejszym wyzwaniem naszej branży to znaczy to, żebyśmy my osiągnęli to co chcemy do roku 2050 jest konsensus taki, że wokół wokół porozumienia paryskiego wszystkie branże budują swoje strategie i nasza nasza również jesteśmy bardzo krytyczni bardzo krytyczny jeśli chodzi o CIT i tworzyć trwałe dlatego, że to żaden sposób nie rozwiązuje ani problemu, który mamy teraz ani próbą przyszłość to znaczy opodatkowywanie paliwa dokładanie ciężarów podatkowych nigdy nie przekłada się na inwestycje w nowe technologie, a tutaj wrogiem nie jest lotnictwo wrogiem nie jest cena paliwa tylko wrogiem jest emisja c 2 i my musimy jako branża ciał i mamy już to dziękuję panu to przypomniał, ale tonie także czekaliśmy na covid, żeby to zacząć mamy mamy porozumienia globalne na poziomie narodów Zjednoczonych czyli, czyli tej tej organizacji lotnictwa cywilnego, która reprezentuje wszystkie kraje mamy cały program inwestowania w hybrydowe napędy, które są i czy to w tej chwili testowane elektryczne czy testowane wodorowe mamy cały program inwestowania masowo biopaliwa, których emisję do atmosfery są przyjęte są oni 80% niższe w stosunku do paliw kopalnych my mamy całą serię wyzwań technologicznych, na które częściowe odpowiedzi już są, ale nie chcemy programów pomocowych ich u nas nie chcemy programów pomocowych dla linii lotniczych persa tylko chcemy, żeby znalazły się pieniądze na programy przemysłowe, żeby jej, żeby środki były szczególnie w Europie na to, żeby była podaż biopaliw, które dzisiaj jest na minimalnym poziomie, ale przede wszystkim, że były pieniądze na badania rozwój, żeby te technologie czyste były dostępniejsze i tańsze i w ten sposób lotnictwa mogą inwestować, bo my wyjdziemy z tej zapaści szybciej oczywiście niższe zrealizujemy cel środowiskowy, ale jak zaczniemy go już realizować to będziemy potrzebowali technologie, które dzisiaj jeszcze nie są na tym poziomie, które powinny być, ale samych założeniach komisji europejskiej możemy przeczytać, że do 22030 roku tzw. zrównoważone paliwo lotnicze powinno stanowić co najmniej 5% wszystkich paliw używanych w branży, ale w 2050, a wartość musi wzrosnąć do poziomu 63% i ta sama komisja europejska mówi, że w związku z tym pasażer za bilet będzie musiał zapłacić średnio 882% więcej niż do tej pory przy tych problemach takich stratach, które ponosi branża no właśnie wracam do do pytania, skąd wezmą pieniądze na na przeprowadzenie tej operacji nie odbywa 5 pieniądze wezmą się z prowadzenia działalności, więc przede wszystkim to jest także te cykle inwestycyjne, o których które nie mają planowane, bo my inwestujemy również głównie samoloty walczyli trzeba konflikty stopniowo zmieniać i te plany one były przed covidem one ulegają opóźnieniu powiem więcej wydaje mi się, że w związku z tym, że będzie trwała stopniowa inwestycja odbudowa ruchu akurat niektóre linie wręcz przyspieszą programy, dlatego że oszczędniejszy pali samoloty oszczędniejsze paliwo, czyli mniej uciążliwe dla środowiska też będą korzystniejsze korzystniejsze dla linii lotniczych proszę pamiętać, że część tych środków Unii, które europejscy przewoźnicy do otrzymali były obwarowane warunkami właśnie wdrażania zmian prośrodowiskowych absolutnie tutaj medialnie przebił się przebija się tylko informacja, że niektórzy z naszych z naszych linii członkowskich musieli zamykać niektóre połączenia co z punktu widzenia lotniczego ani nie ma znaczenia ani ich jeszcze w ogóle nieefektywne, bo to dosłownie 3 połączenia, ale przede wszystkim w tych pakietach są środki, które będą przeznaczone na inwestycje noszą noszą flotę i my jesteśmy krytyczni wobec tego co co z co Unia zaprezentowała też, dlatego że te strasznie łatwo narzucić regulacje nie patrząc w ogóle, jakie wdrożyć i politycy są zawsze Super chętni do tego, żeby takie proste wskazówki dawać 5% paliwa 7% paliwa, ale uzupełnienie obecnie sami muszą coś się coś zrobić to znaczy nawiązuje tutaj do tego projektu wspólnego nieba ten tzw. single euro fińska, który jest duży żenujące, bo to jest projekt, który trwa chyba dwudziesty rok, żeby połączyć kontrole i obszary tzw. intencji trafi Control, czyli kontrolerów powietrznych w 1 całość co skróciłoby my szacujemy każdy rejs już 6 do 8 minut nad Europą co pozwoliłoby obniżyć około 10% dzisiejszej emisji do zrobienia już mamy do tego technologię ludzi to przedostatni dzieje tak, a nam się mówi to wyraz zróbcie biopaliwo w porządku nie mówimy nie my jesteśmy wielkimi zwolennikami biopaliwa tylko problemem jest są 2 rzeczy po pierwsze, dzisiaj biopaliwo jest około 34× droższe paliwa kopalnego, ale drugie co jeszcze gorsze jest bardzo bardzo niewielka podaż dzisiaj tego paliwa wystarczy na 01% naszego rocznego zapotrzebowania, więc może panu było, że podatki nie różni problemu żadnego może znowu podatek będzie, ale i emisję co 2 będą, więc imię ekologii układa się podatkiem, ale nie znajduje środków na program przemysłowy, żeby te biopaliwa produkować zapłacimy naszą tzw. szersze znaczenie kupimy to biopaliwo będziemy nim latać, ale najpierw trzeba je stworzyć wyprodukować to jest naprawdę duża technologiczna szansa, bo to te biopaliwa mogą być produkowane chociażby np. odpadów komunalnych, które miasta produkują to wszystko ma duży sens wielkie Czarni podatkową tylko inwestować wielkie wyzwania dla branży, która i tak przeżywa wielkie problemy bardzo dziękuję za rozmowę Sebastian Mikosz wiceprezes Narodowego Zrzeszenia przewoźników powietrznych to był nasz gość Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA