REKLAMA

Polacy patrzą na Szekspira. Konkurs o Złotego Yoricka

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Owczarek państwa moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny selekcjoner konkursu złotego Yoricka w ramach festiwalu Szekspirowskiego, który trwa właśnie w Gdańsku właśnie w Trójmieście można powiedzieć dzień dobry witam pana witam serdecznie państwa jest to pierwsze co do tego Festival jest to, że 0101. festiwal bez prof. Limona staram się coś się co się zmieniło się miła co się zmieniło zdaje pan najtrudniejsze pytania, bo są pytania, które ocierają Rozwiń » się metafizyka po prostu nikt na sobie nie wyobraża przecież kiedyś taka edycja, których zabraknie prezesa Jerzego Limona też stworzył ten festiwal zbudował teatr Szekspirowski myśli pomysły dla polskich teatrów, który pomaga im sprzedawać na świecie w Europie za pomocą szekspirowskich realizacji bardzo konsekwentnie budował markę tego festiwalu w odróżnieniu od innych przeglądów międzynarodowych w Polsce kwestia Szekspirowski ciągle się rozwijał i stawał się takim miejscem prestiżowym w tej chwili po 25 edycjach warto walczyć będą z polskim teatrem nagrodę złotego Yoricka warto przyjechać czas wakacyjny, żeby skonfrontować się z europejskimi światowymi przedstawieniami jak by pokazać na czym polega wciąż taki Polski model czytania Szekspira myślę, że prezes zaprogramować ten festiwal w taki sposób rząd może w podobnej formule trwać jeszcze 1015 lat, zanim historia teatru wyprzedzi ten tę formułę ten model, więc profesor jest z nami go nie ma jednocześnie dlatego mówi o pewnej metafizyczne, bo ciągle nam się wydaje, że gdzieś przemykać korytarzami, że jest 1jednej z galerii teatru Szekspirowskiego, że zaraz wyjdzie z przedstawienia będzie się pytał jak dobre niedobre co myśmy tej szykowali dla widzów w tym roku, więc z 1 strony bardzo smutne doświadczenie, a z drugiej taka nadzieja, że pewne formy trwają dłużej niż ludzie którzy, którzy za nie odpowiadali że, że testamentem profesora spuścizną profesor jest ten gmach, który stoi w Gdańsku teatr, który powinien przetrwać kilkadziesiąt kilkaset lat być pomnikiem jego i Szekspira jednocześnie i jest nam też smutno, bo chcielibyśmy, żeby zobaczył to co to co przyjechało do Gdańska poczuł atmosferę widowni, a cieszył się tym jak reagują ludzie na jego Szekspirowski odkrycie światowe czy na zestaw polskich przedstawień które, który zaproponował to się jak wygląda dzisiaj ten Polski teatr Contra Szekspir Szekspir w Polskim teatrze czy też w ogóle interesujący wątek czy w razie trochę się dzieje, bo udało się wybrać co najmniej 3 spektakle, ale 3 spośród 3003 czy 3 spośród 4 czuje, że zakłada pan jakiś kryzys wiele pojawiła się pandemia i teatr się wystraszyły Szekspira, że tak nie jest czy Szekspir był zawsze najbardziej polskich autorów światowej klasyki bardziej Polski niż Czechow niż Dostojewski niż Molier dlaczego, ponieważ przez lata Szekspir służył polskim inscenizatora jako dobrze napisana sztuka współczesna polityczna egzystencjalna skoro nie było takiej sztuki na gorąco stworzonych sięgaliśmy do Szekspira składaliśmy tam nasze rozpoznania mechanizmów przemocy politycznej rozpoznania człowieka wobec wobec świata Boga myślę, że to zostało, że w tej chwili jest także, że Szekspir bardzo łatwo poddaje się wszelkim współcześnie przepisaniu zawsze kwalifikowali ćmy do konkursu na złotego Yoricka czy najlepszy Polski sztuki wystawionej wg tekstu Szekspira także wszystkie kontynuację i nowe wersje dramatu Stratford czeka wystarczyło, że ten te spektakle miał tylko postać pewne hasła tematy związane z Szekspirem i już to była sztuka szekspirowska dla po pokazywała, że Szekspir żyje nie tylko w tym tekście, który został zapisany wydrukowany przybity stempel tym szekspirowskim, ale także wszystkich odwołaniach do niego wszystkich kontynuacja jest także w tej chwili Polski teatr używa Szekspira do 3 strategii artystycznych jest seks jest pomocą w definiowaniu języka teatru autorskiego czy zderzamy własne własne rekwizyty Arnie wyobraźni własne tropy wątki z klasycznym tekstem okazuje się on tam był ukryty, że ktoś 500 lat temu górą 500 lat temu wymyślił wszystkie lęki i i przeczucia, które dzisiejsza artysta nosi w sobie drugą metodą jest próba pokazania w jaki sposób z pomocą Szekspira człowiek ciągle może rozmawiać ze światem ze społeczeństwem bowiem w jaki sposób definiować swoją płeć swoje swą postawę wobec świata i w jaki sposób ten człowiek w nim opowiada o sobie i trzecią metodą, która zawsze była polską metodą jest Szekspir polityczne czy traktujemy Szekspira jako zbiór aluzji do naszej rzeczywistości do sytuacji kobiety mężczyzny w takim innym świecie Szekspir służy do ujawnienia kłamstwa machinacji władzy to pokazanie pewnego mechanizmu, który osacza człowieka i te 3 nurty właściwie są są stałe w Polskim teatrze i jest także co roku przed do czasu pandemii było około 1217 realizacji rocznie we wszystkich polskich teatrach część oczywiście to przedstawienia dla dla szkół czy sen nocy letniej Romeoi Julia czy Makbet to była docelowa publiczność, ale większa większa liczba przedstawił jednak celowała w bardzo poważną rozmowę na temat świata z pomocą Szekspira teatr wiedziały że, przywożąc Szekspira na ten konkurs jeśli znajdą się w finałowej trójce będą ustawione wobec spektakli światowy jak dojdzie do prawdziwej debaty między polskim Szekspirem, a Szekspirem światowym czas pandemii sprawił, że właściwie tegoroczny konkurs złożony z 2 sezonów teatralnych najstarszy reprezentant polskiego Szekspira Hamlet Bartosza Szydłowskiego teatru Słowackiego w Krakowie pierwszą premierę w listopadzie 2019 roku najnowsze, czyli der, które z Fiszem burza Josefa Damiana lecia teatru żydowskiego w Warszawie był pokazywany w listopadzie 2020 roku między czasie właśnie premiera Plura króla lira Anna Augustynowicz 2 teatrach w Opolu i Legnicy to są nasi reprezentanci na ten festiwal oczywiście zauważyłem, że jest mniej ich realizacji szekspirowskich tak naprawdę było 78 zgłoszonych do konkursu, ale rozumiem w ten sposób, że tym razem 6 przegrał wyścig ze współczesnością, że teatr uznały, że tak duże realizacje Szekspira zawsze wymaga pewnego pewnego rozmachu organizacyjnego albo przynajmniej głębokiego pszenicą wania tego tekstu przez problemy współczesności, że on musi chwilę odczekać, zanim złapiemy w nim pandemie to co się stało z teatrem sztuką człowiekiem w tym czasie czy seks nie jest takim czy powinien być może takim faworytem reżyserek reżyserów, bo tak po pierwsze, już od wielu setek lat albo cłami dziesiątków lat niezrozumiały NIK wobec tego oryginalnego tekstu nie rozumie nawet Anglicy nie poprawia wygląd czy znaczenia mamy tłumaczenia lepszej sytuacji tak są tłumaczenia tekstu, który jest totalnie niezrozumiały teraz szef PiS jest bezpieczny, bo właściwie można zrobić sztukę wszystkim i powiedzieć to jest Szekspir i rzucały tutaj takimi FR gminami no dobrze jest taki wątek miłosny na tor ma już jak jest polityczny no to może Tell no, jakie nie wiadomo co no to burza jak w ogóle się wiadomo co czeka się z tą tezą, że Szekspira można zrobić wszystkim, bo Szekspir jest wszystko to jest taki reset tekstu nie nieprawdopodobnego autora, który rzeczywiście łapał wszystkie fundamentalne sytuacji między człowiekiem świata człowiek bowiem człowiekiem społeczeństwem człowiekiem drugi człowiek, ale złapał się wydania przez nią rola przyrzekł dorabiamy dorabiamy złapał się oczywiście sobie dodajemy naszą współczesność naszą wrażliwość do tego tekstu, ale tak jak tak jak Biblia uczy to nie jest Biblia nie jest tekstem dla ludzi dla ludzi wierzących chrześcijan tylko to jest zapis pewnych sytuacji mitycznych pewnych sytuacji granicznych, których człowiek spotyka się z wszechświatem tajemnicą z życiem śmiercią tak samo jest z Szekspira myślę, że ten projekt Szekspir nie wiemy wszystkiego stworzony przez tego aktora teatru węgla czy jakiegoś bogatego arystokraty Markowskiego, który nie Marlowe, który sfingował własną śmierć arystokraty, który nie mógł pisać pod swoim nazwiskiem nie wiemy kim czym jest to zagadka Szekspir, ale zostało rzeczywiście zaprogramowane z rozmachem tak jakby zapisana w jego oczach była nie tylko przeszłość teraźniejszość także w przyszłości myślę, że dzisiejsi młodzi reżyserzy oczywiście mają do wyboru 2 rzeczy albo uznać jak taka grupa młodych twórczyń związana z Martyną Wawrzyniak krakowskiej szkole teatralnej 34 sezony temu, że Szekspir marże trzeba dobić się nowym kołkiem po nich nie wypowiadał kobietach o współczesnym świecie, bo to są jakieś takie stereotypy to jest 1 droga można go porzucić żurawia wiadomo, kiedy na rynkach co najlepiej zrobić nie ma zapewne powiedzieć coś grają Szekspira musimy przyznać, że to jest przeciwnik prawdę, żeby coś pominąć trzeba uznać, kiedy miał duży wpływ na teatr na świadomość człowieka na to jak formujemy nasze myśli i to nawet odrzucenie jest gestem ukłonu wobec wobec przez Szekspira były silne musimy się unieważnić, ale myślę, że ciekawsze ciągle ciągle popularna jest taka metoda musi znaleźć w Szekspirze siebie muszę znaleźć moje czas jestem reżyserem z tym, że tam spróbujmy zmieści cały świat, który wokół nas w tekście napisanym 500 lat temu no tak wiadomo, że jestem reżyserem polskim no to na pewno będzie palenie papierosa na scenie bieganie we Wtelnie to prawie o tym znanych już nerki od rozdaje polskich Wolski dialog Warlikowski nie nie protestuje starczą wiązu teraz zasada 0 waste jesteśmy bardzo ekologiczni i Odrą jest wi-fi rozumiem, że to też powinno stosować tylko dobre zostanie sceptyczny wobec polskiego teatru i nie wiem jak pana przekonać, że polskie czytanie Szekspira ma swoją markę w Europie to nie tylko dziękuję Warlikowskiego Jarzyny czy Ewelinie Marciniak Garbaczewskiego, ale myśleliśmy jeszcze 20 lat temu, że polskie czytanie Szekspira się biorą z nauki jedno z technicznego stylu u niemieckich reżyserów my kopiujemy nowoczesnej Europy pewne rozwiązania scenograficzne inscenizacyjną tymczasem jak przyznania tego polskiego Szekspira czy Polski nowy teatr niemieccy widzowie mówili o jakie to oryginalne, że jakiś wschodnio europejskie zaangażowane wschodnioeuropejskie to niekoniecznie pewnie był komplement dobrze, bo oni szukali w Tatrach wschodniej Europy, czyli gdzieś od Litwy przez Rosję Polskę Czechy, jaki czegoś co śmiesznie teraz brzmiały nazwał się dłuższa wtedy był założony w popkulturze pewnym Milenium z strategię polityczną popkulturowych, a u nas szukali metafizyki szukali przerażenia nowym światem, który dopiero wchodziliśmy to może już nie było ostrzeżenia z naszej strony, jaka jest ten kapitalistów, który wchodzimy, ale oni szukali u nas takiego dziewiczego zdumienia to tak urządzony świat to może polskim odczytania tej polskiej Polski sposobie czytania odczytania odczytywania Szekspira rozmawiamy po informacjach informacje o godzinie jedenastej 20 państwa moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny selekcjoner konkursu złotego Yoricka w ramach festiwalu Szekspirowskiego informację o czary festiwal Szekspirowski trwa Szanowni Państwo dzisiaj wieczorem np. Antoniusza Kleopatra w także to jest spektakl, który reżyserował Diego Rodríguez, ale rozmawiamy o polskim odczytanie, jeżeli tak można powiedzieć Szekspira po teatr Polski odczytuje Szekspira państwa moim gościem pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny selekcjoner konkursu złotego Yoricka w ramach festiwalu Szekspirowskiego się ponownie widzę myślę sobie że, że ten ten rok czy ostatnie 2 lata były ciekawe, bo wydaje się, że mamy do czynienia z takim meta Szekspirem wspomniał pan, że Szekspir jest także przemoc to jest polityka zależności, iż wywieranie i w tym Polski tam okazało się, że ten ekspres nie tylko grany na scenie, ale także grany poza sceną czy ta przemoc pomiędzy reżyserami reżyserka ami aktorami aktorkami tak też okazało się, że ten teatr Szekspirowski nie tylko w treści, ale w formie to jest bardzo ryzykowna teza, że polscy artyści są przemoc owcy nie to nie jest ryzykowna teza myślę, że to jest po prostu jakaś norma, którą musimy się zmierzyć rodzinie, owszem, możemy się zgodzić, że Szekspir zapisał wszystkie rodzaje relacji międzyludzkich także przemoc także także cierpienie wykorzystywanie nadużywanie jak, ale myślę, że to nie znaczy, że Polski tak przesiąkł mechanizmami szekspirowskim i że właśnie z tego powodu sprinter jest w codziennym 100 Szekspir zauważył kiedyś człowiek jest zły jak mówił rolnik wytwarza zło jak pszczoła miód, więc być może sztuka zawsze się wiąże z takim przekroczeniem cierpienie upokorzenie chcemy teraz tę sytuację zmienić, ale Niemcy ją uzdrowił pan się podoba taki model teatru kolektywnego sensie, że już nie mamy tej zależności, że jest reżyser są aktorzy to, że wzrost kar tylko kolektywnie decydujemy może nie głosujemy wyszli na końcu tego procesu jest atrakcyjny emocjonalnie intelektualnie dzieło to ja z więzienia no tak w Warszawie, ale wiele przykładów ze współczesnego polskiego czasu europejskiej pokazuje, jaki rodzaj kreacji zbiorowej jest możliwy przystała kontrkultura lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych polegała na tym, że reżyser wycofywał się udawało się co, a zagród aktorów i no bo ktoś musi podjąć ostateczną no właśnie w teatrze nie da się wszystkiego przegłosować ktoś musi wziąć odpowiedzialność nie da się robić teatr konstytucji w pełni demokratycznym, bo ani wg prawa jest na końcu tego przewodu pokarmowego dyrektor który, który podpisuje dokument lekarz księgowa która, która liczy pieniądze znaleźć, ale w sposób bardzo jest za za za przekroczenia szczęśliwą myślę, że w eksperymentowaniu z demokracją tarczy nie ma niczego złego pytanie jak daleko posunięte pamiętam, że opisy historyczne takiego eksperymentu Zbyszka Cybulskiego w krakowskiej szkole teatralnej tuż po drugiej wojnie światowej na początku lat pięćdziesiątych, kiedy oni jego grupa naukowa wykonywali przedstawienia, ale losowali rolne czy niekoniecznie najlepszy aktor grał główne najzdolniejszy student posłów przed każdym przedstawieniem było losowane obsada i myśleli, że to jest jakiś sposób na uzdrowienie teatr, więc powoli dochodzimy znowu do takich eksperymentów, ale jeśliby szukać tej demokracji Szekspir to raczej na odwrót to znaczy Szekspir pomaga nam badać wypaczenia demokracji, czyli zamiast zajmować się dobrem zajmują się złem zamiast badać kim jest dobry władca czytając Szekspira po polsku czy tego tzw. czarnym szukanie czarnego rdzenia, który proponowałem skład Konrad Swinarski sprawdzamy co jest złego w tych dobrych bohaterach szekspirowskich, jakby Polska lektura Szekspira zawsze była inna niż angielska w Anglii jeśli gramy makowe la, czyli jak ona albo Ryszarda trzeciego to gram jako jako złą postać jeśli gramy Ameryka piątego to szlachetny tymczasem polscy realizatorzy proponowali coś innego szukajmy za euro zalążków zalążka tyranie Henryku piąty nie ma dobrych władz ślubna gra się finał Makbeta, gdzie marką obejmuje władzę i my już pokazujemy, że ten ktoś zarażony złem i odwrotnie szukamy takich ludzkich rys w Warszawie przeciw czy jak oni zawsze robimy narodu, dlatego że nie wierzymy w ten oficjalny przekaz nie szukamy czegoś co zdradza autora uważamy, że Szekspir wiedział wszystko świeci w naturze człowieka związku z tym nie mógł pokazać jednowymiarowe postaci tylko z zakładał, że w każdym są nasiona zła, a w każdym człowieku są jakieś przebłyski dobra, które mogą w ostatecznym rozrachunku ocalić myślę, że nasze Zagłębie to jest takie jak mawiają Amerykanie Gerry Emery układ kontroli pani mówi tak pewnie pan mówi źle pan do Zagłębia może być płytka w zależności o bardzo głębokie jak dojdzie jak wejdziemy w tę głębie czy po kostki czy po szyję ten, który będzie polskim i płytka w tej głębi prawda, ale jeśli wykonamy jeszcze krok dalej by wpaść i zatonąć zniknąć pod pod taflą myślę, że w polskich czy w ogóle szerzej środkowoeuropejskich artystach jest taka taka przemożna chęć i chęć chęć czytania Szekspira przeciwko Szekspir owi także, żeby szukania takich ukrytych kodów takich ukrytych warstw, które nie tyle Szekspir skomponował ile musi napisało czy wtedy był jakimś rodzajem naczynia, przez który przez, które znacznie głębsza ważniejsza prawda przedsionku to jest taki trochę tak brudnego palca w sensie, że w podróży same te rzeczy mówimy tu eksportu cukru, ale to nie ukradnie nie ukrywa to część jak każda sztuka jest systemem znaków no i zależności od kompetencji odbiorcy rozpoznajemy tyle znaków albo 2× więcej zostajemy w pewnym bazowym odczytaniem albo schodzimy pod naprawdę podkład pokład i na samym dnie szukamy tego co ukryte co się napisała, gdy wbrew pre wartość stworzył obraz bez wartości te strategia, która obejmuje właściwie każdą dziedzinę sztuki niekoniecznie tylko teatr ja zawsze za to, żeby chodzić na samo Night unikać takich łatwych stereotypowych odczytania przykład ostatnie zdanie tak bardzo się, więc wyznań Shakespeare, który przyjeżdżał do Polski na festiwal Szekspirowski Anglik spotyka się naszym oporem oni są strasznie angielscy realizatorzy uwięzieni w pewnej tradycji czytania postaci umiejscawia Ania dramatu Szekspira w konkretnej przestrzeni czasie tak dalej nasi artyści zawsze mieli większą wolność większą wyobraźnię by potrafili zrobić Szekspira także on mówił trochę przeciwko sobie trochę przeciwko swojej epoce i w tym przeciwko wyrażała się nasza współczesność na naszą wrażliwość robiono Szekspira u nas gniewu złości na autora nienawiści do niego w jaki sposób przedstawia kobiety w taki sposób przez system polityczny w jaki sposób myśli o człowieku wobec Boga i może mówić, gdyż to są sposobi kina na naszych wspierane są, ale czasem za pomocą tego sposób IQ można wyrazić wszystko to, czego się boimy dzisiaj co nas co nas popycha do dobra lub zła teza w środku czy teatru dzięki Szekspir owi ma ma taką tubę troszkę propagandową trochę trochę tak obwieszczając Słuchajcie idziemy po swoje idziemy na samo dno tego tego zbiornika Szekspirowskiego zanurzamy się wprawdzie fałszu mądrość i głupocie, bo Szekspir napisał także bardzo dużo głupich zdań dzisiejszego punktu widzenia czy nawet z ówczesnego punktu widzenia, bo ukrywał się różnymi postaciami nie wiemy, który monologów szekspirowskich jest wyraża jego myśl o zawsze mówi tak jakby mówił bohater przedstawia jego świadomość jego rozumienie świata, a czy sądzi pan, że może do do selekcji spośród teatrów dramatycznych należałoby też dodać selekcji spośród tematów lirycznych np. Opera, ale ja ekonomia mogłyby walczyć ze sobą na tej samej Platformie można oczywiście, jeżeli wozić opery wg wg Szekspira co wtedy ocenimy warstwę muzyczną, która jest jedną z głównych elementów tego tak tego widowiska oceniamy poza poziom śpiewaków myślę, że łączenie baletów szekspirowskich oper szekspirowskich ofert Szekspira administrator szekspirowskiej na 1 Platformie oceny to jest też przepis na katastrofę po prostu nikt nie będzie zadowala, jaką piękną piękno zapraszamy do robienia festiwalu Szekspirowskiego innym pięknym mieście polskim granie w Gdańsku, ale wydaje się, że nasz pan pan coś, czego czegoś ważnego dotyka to znaczy, żeby sprawić, że Szekspir jest wspólne dla wszystkich dziedzin wspólne dla wszystkich to, bo w tym myśleniu wspólny może być jakiś taki 1 wręcz NIK taka linia, która jest najważniejsza dla Szekspira, która łączy górniczego, a trochę ten ten nurt Szekspira, który po pokazuje, że tutaj strzeże praw brak jest absolutnie szerzej, ale też ze względu na budżet np. nie można pewnych rzeczy porównywać miałbym takie marzenie, że jeśli wróci normalność teatralna w Europie ciężko włączyć do konkursu Szekspirowskiego realizacje szekspirowskie polskich reżyserów za granicą wiemy, że i Warlikowski kiedyś teraz Ewelina Marciniak maja Kleczewska czy ciekawe czy Grzegorz Jarzyna ani dużo realizowali Szekspir ów zagranicznych Borczuch za granicami Polski czy mniej oczywistych przedstawienie sprawić, że jak równi rów z równymi walczymy z nimi w ramach 1 konkursu walczymy, czyli polskiej sceny polskie zespoły teatralne myślę, że ten ten krok jest do wykonania jeśli polscy rycerze damy będą tak cenieni na scenach Europy jako jak obecnie czyli, żeby szerzej patrzeć no może na razie nie opery, ale polscy reżyserzy, którzy pokazali nagranie Och, gdybym jak nowa pani dyrektor festiwalu pani Agata Grenda myśli o przyszłości festiwalu, gdy jakie, jakie studiowanie jest potrzebne, bo to jest świeża, który dochodzi do zespołu trenowanego przez prof. Limona, jakby ona będzie musiała podjąć pewne decyzje strategiczne znaczne przykład festiwale pomaga polskim teatrom dofinansowuje realizacje szekspirowskie 3 zaprasza właśnie zagraniczne przedstawienia, ale jakimś elementem polską realizacyjnym do konkursu możliwości jest jest dużo oczywiście ten konkurs Szekspir off pokazuje pewien kierunek, który okazał się sukcesem to znaczy pomagamy finansowo finansuje pewne projekty uchwał które, które zgłosiły się do konkursu nagradzamy artystów którzy, którzy nie mają etatów nie mają stałych szyldów tych ostatnich lat, choć zebranymi kolektywem artystycznym myślę, że można też poszerzyć festiwal Szekspirowski innych autorów z teatru elżbietańskiego właśnie malała da forda wtedy jak pokazać, że ten wszechświat Szekspir kosmos Szekspirowski składa się także mniejszych gwiazd, które pracowały oświetlały wielkie szekspirowskie słali Szekspir i jego Europa coś takie dobre hasło do co trzeba zapamiętać jego Europa trudzą się Chopin sobie w sensie dyrektor Stanisław Leszczyński sobie zaklepać na swój festiwal więc, a ich w już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA