REKLAMA

Kim są potomkowie lubelskich Żydów?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-08-03 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

"Ten Lublin..." to film dokumentalny o losach potomków Żydów lubelskich. Jego reżyserem jest dokumentalista, poeta i scenarzysta Andrzej Titkow. Film można zobaczyć podczas trwającego obecnie Lubliner Festivalu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj poeta reżyser scenarzysta legendarna postać polskiej szkoły dokumentu Andrzej Witko Witaj Andrzej dzień dobry państwu dzień dobry Martą ostatnio spotkaliśmy się w godzinę kultury po to, by rozmawiać o ostatnim tomie swoich wierszy zatytułowanym popiół i popiół, a dzisiaj spotykamy się by opowiedzieć państwu o filmie ten Lublin filmie dokumentalnym o losach potomków Rozwiń » Żydów lubelskich, który to film będzie pokazywany na rozpoczynającym się dziś Lubliner Festival festiwalu poświęconym kulturze żydowskiej, po której w Lublinie została pustka no tak czy to właśnie to troszkę też właśnie o tym jest ten film noc została pustka i jak niektórzy z moich rozmówców mówiłem właśnie pustka taka, która która boli, a być może jest to też pustka, która wielu osób ciesz jedno wskażmy, że pustka jest niewątpliwie tak, bo rzeczywiście tak jest, że bohaterowie twojego filmu wypełniają tę pustkę można tak powiedzieć chyba swoimi świadectwami i tak wracają do Lublina niejako za swoich dziadków za swoich rodziców czy był ten powrót dla większości z nich, że to jest ten moment taki, który znaczy dla dla mnie samego chyba najbardziej poruszający może wzruszający to jest właśnie to jak ci ludzie, którzy właściwie no z tym miastem są już związani wspomnieniami przodków jako nie o tym mieście mówią jako się w tym mieście odnajdują prawda i tam np. jest taki człowiek mieszkający w Wielkiej Brytanii, który mówi o tym słyszeć jego przodkowie z Lublina wyemigrowali ponad 100 lat temu on ciągle jakby, kiedy tam wraca, kiedy się tam znalazł nagle odnajduje ten przestrzeń to jakoś porusza kilkanaście razy tam pada taka deklaracja są jedna z nich prawie kończy ten film, kiedy jest Dakar mówi o tym, że on w Izraelu jest 50 lat, a tutaj w Lublinie 500 i to jest taka właśnie można być taka symboliczna płyta tej opowieści, czyli od takiej obecności w myśleniu w obyczaju, a nie nie takiej obecności rzeczywistej prawda w tym miejscu tak firma obecności, ale tak jak powiedzieliśmy też film o pustce o braku braku tych, którzy Lublin tworzyli, jakby dzisiaj ten brak zdefiniował jak sam osobiście ten brak przeżywasz, a no to jest to, żeby taka amputacja jakiejś ważnej części ciała ważnego narządu no nie wiem to jest coś takiego że, że to miasto też nie tylko przez Lublin od dotyczy także Warszawy no właśnie jest uboższy o coś tak ja to czuje i tak odczuwają to ci rozmówcy boi natomiast no tak jak powiedziałem że, że prawdopodobnie to takie istnienie pierw można być dążenia potem istnienie w takim nie jest normalnym państwie można być też ma jakieś walory, a jednocześnie też ma bardzo wiele wiele wad no to jest to jest po prostu kwestia definicja dla mnie dla mnie wielu etniczną ość jest jest bogactwem czymś do czego by można było zmierzać w moim odczuciu jest to coś bardzo dobrego, ale to jest moje odczucie prawda rozumiem, że są ludzie, którzy odczuwają to całkiem inaczej Opowiedz proszę jak doszło do realizacji tego dokumentu tego filmu czy pomysł pojawił się jeszcze przed czy w trakcie, a może po zjeździe lublinerów tak w 2000 tak trudno powiedzieć gotować zawsze jest coś takiego firmie zrobiłem Herling-Grudziński mówi o tym, że istnieje coś takiego jak myśli ludzkiej coś takiego co jest porównywalny z zapłonem artyleryjskim inicjator bardzo dobrze wiem, że w wypadku każdego projektu filmowego, który zrealizowały ma także w wypadku projektów, których nie zrealizowałem, że jest taki moment takiego zapłoną artyleryjskiego ja tutaj akurat dokładnie ten ten ten ten moment zapłonu pamiętam Otóż ta cała przygoda dla mnie czasie, jakby takiej prostej rzeczy, że Tomasz Pietrasiewicz, który jest szefem ośrodka brama Grodzka teatr NN w Lublinie człowiek, z którym już wcześniej miałem bardzo dużo znaczących istotnych kontaktów on też tam wystąpił w epizodzie oczywiście w moim filmie album rodzinny i on zaproponował, żebym zrobił taką dokumentację właśnie dla potrzeb ośrodka oczywiście bardzo chętnie na to przystałem to była jakaś gratka, ale w zasadzie wtedy myślałem o tym, że to będzie po prostu dokumentacja dla ośrodka, ale jak zacząłem w to wchodzić jak zacząłem słuchać tych opowieści zacząłem poznawać tych ludzi to w pewnym momencie nie mam pojęcia to było trzeciego dnia czy piątego czy może dopiero po powrocie do Warszawy, ale wskazuje, że to był ten właśnie ten ten za ponad tyle wiejski, ale potem była pustka znowu, dlatego że ten film oczywiście udało się go mimo wszystkie przeszkody, jakby ukończyć natomiast no to była droga przez bank, dlatego że żyją właściwie przez 2 lata szukałem możliwości znalezienia finansowania tego filmu i w zasadzie nie znalazłem, czyli ten Lublin Reunion to był 2017 rok gdzieś w okolicach 2019 roku jednak podjąłem decyzję o realizacji tego filmu, bo uzyskałem jakąś możliwość wsparcia ze strony miasta Lublina lubelskiego funduszu filmowego to były minimalne środki, ale ja wówczas zdecydowałem, bo bardzo chciałem ten film zrobić, że jednak chorobie, ale liczyłem szczerze mówiąc na to, że w trakcie pracy nad filmem są tak jak to było przy albumie rodzinnym, że znajdę jakiegoś jednak sponsora czy znajdę jakieś dofinansowanie tak się nie stało dlatego powiedziałem to była droga przez mękę prace nad filmem w moich standardach była bardzo długa, bo ten trwa prawie 3 lata i wreszcie jest ten film tak jak on jest on on jest bardzo skromny on jest taki powiedziałbym ubogi no właśnie chciałem zapytać ze względu na problemy finansowe, jakie miały przy realizacji tego filmu czy jako filmowiec musiały pójść na wiele kompromisów tak to znaczy to niebyły kompromisy, jakby takie jak pan, że z moim sumieniem prawda to tylko kompromisy właśnie natury takiej warsztatowej no to były kolejne rezygnacje ja chciałem, żeby ten film po pierwsze, żeby miał jeszcze innych bohaterów, ale na to zabrakło środków na potrzeby było pojechać jeszcze do Francji trzeba było pojechać właśnie do Wielkiej Brytanii trzeba było pojechać do Stanów, więc ja zdecydowałem się tylko, bo wiadomo, że większość tych tych tych moich protagonistów mieszka w Izraelu, więc zdecydowałem się nad Izrael prawda już więcej nic nie mogłem zrobić chciałem w tym filmie też powiedzieć coś ruchu syjonistycznym prawda, który spowodował, że ci ludzie wyjeżdżali z tych terenów na początku prawda jeszcze zanim tu była Polska prawda, czyli im głównie imperium Romanowów i czyli dziwić dzisiejszej Polski Litwy Ukrainy głównie Białorusi na to też zabrakło środków ja chciałem bardzo zależało na tym, ponieważ tutaj chciałem jeszcze wprowadzić chyłkiem postać właśnie członka swojej rodziny Mila my jest ona, który się jakoś nie załapał na ten album rodzinny, bo z kolei tam też były tego typu problem, więc chyba Emile Meyerson wielki francuski myśliciel człowiek, którego pochwalił sam Albert Einstein za jakąś tam pracę był także, chociaż nie był socjalistą cały czas się, bo tego syjonizmu odżegnywał, ale jednocześnie jak działa w tym już kolejny zejść na sesję, czyli w tym w tej instytucji, która zajmowała się osiedlenie Żydów na terenie Palestyny ten Lublin to jest także film o tym jak dzisiaj wygląda Lublin i lublinian tożsamość bez tego co tworzyli w tym mieście Żydzi czy to nie miałeś pokusy, żeby współczesnych lublinian zapytać jak żyjesz w mieście, które swoje korzenie pożegnało, które przez lata chyba można tak powiedzieć udawał, że jest kimś innym miastem miastem znowu nie żydowską tożsamością obecność w oczy dla mnie tego typu pytania są jakąś dziedziną trochę publicystyczną ja staram się unikać swoich dokumentach firmy publicystyki czy nawet nie staram się, jakby to nie jest w moim duchu, więc łatwo to przychodzi ja natomiast chciałem coś innego zrobić to może zasłabł tam pokazane to znaczy pokazać tą współczesną społeczność żydowską prawda i to jest właśnie taki też bardzo gorzkie element tego filmu prawda, bo tam jest 1 taki członek tej tej żydowskiej społeczności Lublina, który właśnie mówi o tym może, że właśnie mówi typu c mówi o tym, że ze z tego wszystkiego z tych z tych wielu gazet wielu organizacji społecznych politycznych wszelkich sportowych także nie ma nic, ale z drugiej strony chyba to jest oczywiste, jeżeli żyło kilkadziesiąt tysięcy ludzi prawda no to warto było dla nich robić gazety prawda, jeżeli jest 15 czy 25 to po prostu nie ma sensu prof. Jacek Żurek z KUL-u mówi w pewnym momencie takie dość znaczące zdanie też propos tej obecności żydowskiej tożsamości w Lublinie dziś, że ten dialog w ogóle w Lublinie dialog polsko żydowskim właśnie to nie jest do końca dialog polsko-żydowskich tylko raczej dialog z żydowskimi duchami on tak mówi właśnie to ja tym zakończę ten film, dlatego że mnie się wydaje, że to jest ono niebywale trafna celna diagnoza, która w gruncie rzeczy jest no jest takim w no powiedzeniem, ale ona jest też symboliczna to jest taka wypowiedź, która jak istnieje na poziomie realistycznym symbolicznym jednocześnie, ale też jest też tendencja nawet wśród tych ludzi, którzy właśnie jak mówią o tym braku tej pustce o tym jest jakaś taka trochę mi obca taka tendencja do do pewnej takiej idealizacji do pewnego do pewnego takiego opowiadania, jakby pewnej legendy prawda, kiedy mniej bliższego opowieść o tym skomplikowanym wspólnym życiu prawda, który z kolei inny prof. Adam Kopciowski mówi, że powtarza za kimś to nie są jego słowa, że Polacy żyli obok siebie 1000 lat, ale się nie żyli tak i to jest znowu kolejna taka bardzo gorzka, ale prawdziwe w moim przekonaniu diagnoza i też właśnie nową kategorię realistycznej symbolicznej zarazem zapraszamy państwa na projekcję filmu ten Lublin na spotkanie z Andrzejem Witko we czas miejsce to 5sierpnia godzina siedemnasta brama Grodzka teatr NN zapraszamy bardzo serdecznie to wydarzenie odbędzie się w ramach Lublin Air Festivalu, który zaczyna się już dziś potrwa do 8sierpnia jeszcze informacja, że film ten Lublin będzie również pokazywane w Warszawie na festiwalu Warszawa Singera 28sierpnia o dziewiętnastej Andrzej Witko był gościem kultury osobistej bardzo ciężej dziękuję dziękuję również zapraszana na tą na ten projekcje w Warszawie bardzo dziękuję program wydawał Paweł Kierzniewski Marta Perchuć-Burzyńska mówię do usłyszenia do jutra czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA