REKLAMA

Między wolnością, a bezpieczeństwem – granice kontroli obywateli UE w walce z terroryzmem

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-08-02 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w poniedziałek 2sierpnia, a jak poniedziałek to znaczy, że będzie o Unii Europejskiej trochę też w ujęciu historycznym pamiętają państwo jak po zamachach 11września powtarzano slogan już nigdy świat nie będzie tak jak wcześniej miało to dotyczyć wielu dziedzin, ale wiadomo było, że przede wszystkim trzeba będzie wojnie z terrorem zmienić procedury bezpieczeństwa wiadomo też było, że służby specjalne na całym świecie Rozwiń » wykorzystają naturalny lęk ludzi przed terrorystycznym zamachem i imię walki z terroryzmem będą lobbować za takimi zmianami prawa, które pozwolą na bardziej wnikliwą inwigilacji ludzi zaczęły pojawiać się różne pomysły drobne jak np. zakaz wnoszenia na pokład samolotów płynów w opakowaniach większych niż 100 ml drobiazg, ale dość dokuczliwy, bo trzeba było butelkę z wodą na zwykle dusznym lotnisku zostawić w koszu przy kontroli bagażu i kupować już za bramką zwykle za dużo wyższą cenę niż na mieście po drobiazgach pojawiło się znacznie poważniejsze pomysły jeden z nich to wymiana między Ameryką Europą danych pochodzących z systemu swift co to jest chodzi o Society for US dłoni Intel bank Financial Telecommunications, czyli właśnie w skrócie swift to instytucja z siedzibą pod Brukselą, która jest rodzajem skrzynki kontaktowej między blisko 8000 banków we wszystkich krajach świata służby dowodziły, że powinny mieć dostęp do danych ze słów, bo w ten sposób będą mogły śledzić przelewy pieniędzy dla terrorystów to z kolei pozwoli im na wykrywanie i niszczenie mocodawców terrorystów, czyli w efekcie na skuteczną walkę z tym strasznym drogi Amerykanie w końcu kraj ofiara ataków 11września byli gotowi pójść w tej sprawie daleko liczyli na współpracę Europy, ale głównie parlament europejski mówił nie tak szybko posłowie wskazywali, że to sprzeczne z naszymi wartościami wolnością i nie chciał zgodzić się na przekazywanie danych Amerykanom takich np. jakiś Kowalski Schmidt czy mi kupił sobie nowy telewizor, gdy wiadomo było, że posłowie odrzucą ten pomysł Jerzego Buzka wtedy szefa parlamentu dzwoniła sekretarz stanu Hillary Clinton by jakoś na posłów wpłyną, ale usłyszała, że oni są suwerenne i żaden przewodniczący nie może wpłynąć na ich głosowanie sprawa upadła, ale zaraz potem była historia tzw. PR, czyli listami pasażerów linii lotniczych, które także miały być dostępne dla służb po obu stronach Atlantyku i zresztą nie tylko to przeszło, ale obwarowane zabezpieczeniami chroniącymi nasze prawa potem był kolejny pomysł z innej sfery, ale także odnoszący się do naszych praw wolności akta, czyli umowa w sprawie zwalczania obrotu towarami podrabianymi przepisy tej umowy parlament europejski także odrzucił co było o tyle historyczne, że posłowie mogli skorzystać ze świeżej zdobyczy, jaką dał im traktat lizboński, czyli możliwości odrzucenia międzynarodowej umowy handlowej rozglądałem się, bo dobrze pamiętam bywając przez lata no tak dziś 2× w miesiącu w parlamencie europejskim i te batalie dobrze pamiętam, ale przecież za chwilę będzie z nami Michał Boni minister minister cyfryzacji swego czasu w Polsce i poseł do parlamentu europejskiego w poprzedniej kadencji, który tymi sprawami się zajmował ją to wszystko świetnie opowie nie są to tylko opowieści z przeszłości to całkiem niedawno rozstrzygały się losy czegoś co potocznie nazywa się Terek chodzi o regulację dotyczącą treści internetowych, której celem jest zapobieganie terroryzmowi poprzez ograniczanie rozpowszechniania treści internetowych uznanych za terrorystyczne Platformy internetowe w sytuacji, gdy ktoś umieści na nich jakieś treści spełniające definicję propagowania terroryzmu będą musiały usunąć w ciągu godziny znowu pojawił się pytania o jasność tych przepisów o groźbą cenzury ingerencji w to co umieszczamy, bo komuś się wydaje, że to co zamieściliśmy kojarzy się jakoś z terroryzmem tym razem parlament poparł pozytywną rekomendację dość wyraźnie przyjęli posłowie komisji LIBE, czyli wolności obywatelskich sprawiedliwości spraw wewnętrznych i wiceszefem jest poseł Andrzej Halicki, który się pojawi niedługo za niedługo w audycji i też opowie o szczegółach tej sprawy goście będą z nami wkrótce ale zanim się pojawią zapraszam państwa jeszcze na subiektywny przegląd informacji dnia Maciej Zakrocki przedstawia dziwnej poinformował pracowników etatowych niezrzeszonych w związkach zawodowych w stanach Zjednoczonych muszą zostać zaszczepieni przeciw covid-19 do końca września koncern dał im 60 dni na przyjęcie pełnej dawki przeciwko koronawirusowi pracownicy, którzy nadal pracują w domu będą musieli przedstawić zaświadczenia o szczepieniu przed powrotem do jakichkolwiek lokalizacji istnieje w tym parków rozrywki i biur Disney rozpoczął już na ten temat rozmowy ze związkami zawodowymi, zwłaszcza tymi, które reprezentują pracowników koncernu zatrudnionych w parkach rozrywki w Ameryce kilka dni temu koncern poinformował, że wprowadza obowiązek zasłaniania nosa ust budynkach na terenie swoich parków rozrywki w stanach nakaz dotyczy zarówno pracowników jakich gości niezależnie od tego czy są oni zaszczepieni czy też nie amerykański NFZ ostrzegł, że wariant Delta rozprzestrzeniający się w całym kraju jest tak zaraźliwe jak ospa wietrzna ma również dłuższe okno transmisji niż oryginalny szczep covid 19 może powodować, że starsze osoby będą przechodzić infekcje ciężej nawet jeśli zostały zaszczepione listę zaktualizował swoją politykę bezpieczeństwa zgodnie z lokalnymi przepisami zdrowotnymi zarówno w kraju jak i za granicą ostatnio firma zaczęła wymagać dowodu szczepienia na covid lub negatywnego wyniku testu przed wejściem do parku rozrywki w Paryżu zgodnie z francuskimi wytycznymi będę powtarzał do znudzenia ludzie szczepią się, bo nie tylko chronić siebie i swoich bliskich, ale też nie pozbawia się prawa do swobodnego życia, bo czy nam się to podoba czy nie stopniowo wszyscy jakiś rodzaj przymusu wprowadzą Maciej Zakrocki przedstawia tak, a propos mamy półmetek wakacji różne media zbierają informacje jak to jest restrykcjami covidowymi w popularnych wakacyjnych krajach generalnie ze względu na szerzenie się wariantu Delta coraz więcej krajów decyduje się na wprowadzenie restrykcji obejmują one głównie niezaszczepionych osoby bez certyfikatu potwierdzającego szczepienie nie wejdą do restauracji barów hoteli nie pójdą na basen ani nie wezmą udziału w targach we Francji już 21lipca obowiązuje zasada, że każda osoba powyżej dwunastego roku życia musi okazać certyfikat poświadczający zaszczepienie udowodnić przechorowanie choroby lub okazać negatywny wynik testu by móc uczestniczyć w wydarzeniach z udziałem powyżej 50 osób od sierpnia restrykcje zostały zaostrzone i obejmują też restauracje kina centra handlowe placówki medyczne pociągi samoloty od 6sierpnia podobne restrykcje będą obowiązywać we włoszech tam także, aby wejść do barów restauracji basenów siłowni hal sportowych muzeów kin teatrów wziąć udział w wydarzeniach sportowych koncertach targach trzeba będzie okazać certyfikat potwierdzający szczepienie lub mieć negatywny wynik testu wykonany w ciągu maksymalnie 48 godzin w Portugali wielu regionach w tym Lizbonie certyfikatem potwierdzającym szczepienie trzeba się legitymować nawet, chcąc wejść do hotelu w przypadku braku certyfikatu trzeba też okazać wynik testu te same zasady obowiązują w restauracjach restrykcje wprowadzają też niektóre regiony Hiszpanii jako pierwsza 22lipca zdecydowała się na to Galicja wstęp do kawiarni barów restauracji mają tam tylko osoby zaszczepione to samo dotyczy Teneryfy itd. itd. szczepcie się proszę Maciej Zakrocki przedstawia dobra wiadomość Wielkiej Brytanii, gdzie mamy największą liczbę zaszczepionych w Europie przeprowadzone dwukrotnie na 4 głównych stacjach kolejowych wagi testy wykazały, że ani na powierzchnie dotykane przez wiele osób ani w pociągach ani w powietrzu nie było koronawirusa naukowcy Imperial collage London na stacjach będą stąd Birmingham Street Liverpool light Street i Manchester pisali pobrali próbki z miejsc najczęściej dotykanych przez pasażerów jak poręcze schodów ruchomych automaty biletowe czy ławki z pociągów, a także próby powietrza na tych 4 stacjach, aby sprawdzić czy właśnie te miejsca są skazane badania zostały przeprowadzone dwukrotnie w styczniu i w czerwcu, ale jak poinformowali naukowcy w żadnym z nich nie wykryto obecności koronawirusa ten sam sposób jak waciki używany podczas testu do pobierania wymazu z nosa gardła i wysłany do laboratorium używamy filtra do zbierania wszelkich cząstek wirusa w powietrzu i włączników do zbierania wirusa na powierzchniach takie działanie pozwala na określenie ilości wirusa krążącego w środowiskach publicznych oraz wpływu strategii łagodzących takich jak czyszczenie i noszenie maseczek tak wyjaśniał David Greene imperia szkolić London 19lipca bank zniesione zostały niemal wszystkie prawnie obowiązujące restrykcje covidowe w tym wymóg noszenia maseczek w transporcie publicznym i innych zamkniętych przestrzeniach, choć nadal jest to wymagane we wszystkich środkach transportu zbiorowego w Londynie warto się szczepić, a już mówiłem, ale obawiam się, że będę to jeszcze raz powtarzał Maciej Zakrocki przedstawia dzisiejszy cytat dnia to wypowiedź rzecznika klubu koalicji Obywatelskiej Jana Grabca posłowie z tego klubu zastanawiali się jak zareagować na rządową prezydenckie decyzje o dużych od 4060 paru procent podwyżkach dla ministrów posłów wiceministrów i prezydenta Rzeczypospolitej i potem zastanawianie pan poseł Jan Grabiec powiedział naszej antenie rozmawia z Adamem Ozgą co następuje Jan Grabiec poseł Platformy Obywatelskiej rzecznik tej partii razem z nami dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu również członek klubu koalicji Obywatelskiej, który klub złoży projekt ustawy anuluje więcej rozporządzenie prezydenta w sprawie podwyżek uposażeń dla parlamentarzystów władze klubu były w tej sprawie jednogłośne domniemuje, że nie wszyscy posłowie Platformy są tym zachwyceni mam racja 1 poprawka złożyliśmy już ten projekt, którego powstanie zawiedzie zapowiedzieliśmy kilkadziesiąt minut temu projekt przygotowywane w ostatnim czasie czy wszyscy byli zadowoleni myślę, że jednoznaczna decyzja jednomyślna decyzja Kolegium świadczy o tym, że czujemy, że moment jest kompletnie niewłaściwe, a skala tych podwyżek też kompletnie do wyjaśnienia nie do wytłumaczenia wszyscy pracujemy na rzecz pracodawcy, jakim jest społeczeństwo nasi wyborcy jeśli czegoś nie da wyjaśnić uzasadnić przekonać do tego wyborców to niemożna tego robić poprosiliśmy o komentarz do tej decyzji do pytanie o sondażowe skutki takiego stanowiska dla koalicji Obywatelskiej panią prof. Ewę Marciniak z uniwersytetu Warszawskiego w sytuacji, gdy w tym jesteśmy po okresie pandemii lub przed czwartą falą pandemii, kiedy wszyscy liczą pieniądze pieniądze powinni również liczyć politycy liczenia oczywiście oznacza pewne Formuły oszczędnościowe pewne myślenie co do tego jak gospodarować ograniczonymi zasobami myślę, że ta wypowiedź wpisuje się w oczekiwania społeczne, ponieważ może się pojawić pewien rozdźwięk między tym, czego oczekują obywatele między tym jak zarabiają obywatele o tym jak zarabiają politycy i oczywiście można myśleć o tym, że politycy powinni dużo zarabiać, jednakże to powinno być powiązane z jakością pracy i dbałością o prestiż zawodu polityka dzisiaj politycy są Nisko hierarchii prestiżu zawodów, więc podwyższanie ich pensji nieproporcjonalne do tego ile zarabiają i obywatele no nie jest zgodne ze społecznymi oczekiwaniami, więc myślę, że ta inicjatywa Platformy Obywatelskiej może być nie tyle populistyczna, choć przez niektóre środowiska tak może być odczytana ile jako zgodna z duchem czasu, więc wydaje się, że być może Platforma Obywatelska uzyska poprzez właśnie tę inicjatywę no taką wiarygodność społeczną dziękuję bardzo, teraz przechodzimy do głównej części audycji Maciej Zakrocki przedstawia jest już z nami pan Michał Boni minister administracji cyfryzacji swego czasu w rządzie Donalda Tuska poseł parlamentu europejskiego poprzedniej kadencji dobry wieczór wielu państw jak słuchaczom przypomniałem we wstępie do dzisiejszego programu taką historię, która dla mnie była symbolem, kiedy zacząłem bliska przyglądać pracy parlamentu europejskiego tej różnicy między Europą Stanami Zjednoczonymi, a nawet powiedziałbym dzisiaj w ogóle brzmi jeszcze inaczej, bo to było wiele lat przed Trumpem, a mam na myśli tutaj moment, w którym parlament europejski miał podjąć decyzję dotyczącą tzw. sur w, a więc tego porozumienia między Europą, a Stanami w sprawie przekazywania danych bankowych, które miały pomóc służbą w śledzeniu finansowania organizacji terrorystycznych wtedy sekretarz stanu Hillary Clinton sama zwolniła do szefa parlamentu europejskiego Jerzego Buzka i pytała czy nie mógł jakoś tak zrobić, żeby posłusznych zagłosowali za, bo Amerykanom na tym bardzo zależy do IPN premier Buzek szef parlamentu powiedział, że takiej możliwości nie ma i to nie zostało przyjęte, ale w tej historii wydaje się, że jest coś takiego, czego myślę bardzo rozpocząć naszą rozmowę, czyli jednak innego spojrzenia Europy Europejczyków Unii Europejskiej na na prawa obywatelskie nasze wolności iść nawet demokratycznych Amerykanów no niewątpliwie jest różnica, ale proszę pamiętać, że ta historia ma już wiele lat, bo około atak terrorystyczny 11września 2008 roku sytuacja się zmieniła nasze wprowadzono różne przepisy prawne w stanach Zjednoczonych po to, żeby chronić przed atakami terrorystycznymi jak wymianą informacji między terrorystami przed finansowaniem terroryzmu w unii europejskiej oczywiście istniał współczucie zrozumienie, ale do czasu w 2014 już najbardziej piętnastego roku, kiedy nastąpiło takie nasilenie zamachów terrorystycznych to zrozumienie było mniejsza później stało się o wiele większe Europejczycy różne służby europejskie tak wielu polityków europejskich różnych grup uznało, że jednak zagrożenia istnieją i proszę pamiętać, że oprócz tego narzędzia swoistą, którym panuje, bo sam człowiek jest międzynarodowym porozumieniem mając już przeszło 20 latach, bo więcej pozwalającym na transakcje międzynarodowe odpowiednio banki mają odpowiednie kody to powoduje, że te pieniądze przechodzą natomiast dane ze Splitu i te, które za tym idą także dane personalne jeśli miałoby to być konieczne ze względu na zagrożenia terrorystyczne to było to oczekiwanie Amerykanów i Europa tutaj mówiła, że niekoniecznie jest na to otwarta były różnego rodzaju dyskusje, aczkolwiek jak była dyskusja nad jeszcze innym rozwiązaniem tzw. dyrektywą antyterrorystyczną, która po raz pierwszy wprowadziła to że, gdyby miałoby się okazywać w oparciu o dane, że różne ugrupowania stowarzyszenia fundacje prywatne ludzie finansują organizacje terrorystyczne to, że to byłoby analizowane wcześniej można było robić bez żadnej kary wniesie wydaje, że w tym duchu tych dyskusji 215216 także w parlamencie europejskim dyskusja o dyrektywie terrorystycznej to ta dyskusja usługi czy wydaje się dzisiaj i bardziej uzasadniona Wschowie dotykamy rzeczy, która jest obecna w wielu rozwiązaniach legislacyjnych mianowicie takiego niekiedy konfliktu między sferą bezpieczeństwa tego jak pojmują to bezpieczeństwo różnego rodzaju agencje służby na jakich odpowiadają za bezpieczeństwo obywateli oraz sferę wartości obywatelskich praw obywatelskich i ja pytam co u stawiam za na pewien wzorzec to jest SOR za każdym razem nawet jak komisja europejska występuje jakąś nową inicjatywą i pojawiały się tam zapisy na rzecz bezpieczeństwa ale, łamiąc wedle oceny ekspertów organizacji obywatelskich prawa obywatelskie prawo dowolności prawo do prywatności to zaczyna się dyskusja tym sposobem wtedy, kiedy dyskutowano o lepie naraz, czyli tych personalnej Rico przekazywanych przez linie lotnicze osób, które leczą Europy do innych krajów albo przylatują do euro dzisiaj działa na mocy na zasadzie porozumienia porozumienie ze Stanami Kanadą Australią jest podpisane porozumienie z Japonią nie wie, jakiej fazie porównuje południową Koreę w każdym bądź razie dzisiaj opiera się nienawidzili się tak jakich słów tylko na tym, że odpowiednie regulacje, które bardzo tego pilnują choćby to, że po 6 miesiącach jak te dane są obecne w pewnych magazyny dla danych kolekcja danych to trzeba je zanonimizowane i adresu nie podlegają temu zbiera już tej analizy i ocenie dane wrażliwe różnych wersjach pojawiały się dane dotyczące także osób niepełnosprawnych, a jeszcze w pierwszej wersji Wikipedii naród pojawiło się np. to, żeby do tego zestawy danych proponujących pasażera dodawać, jakie leni wybiera i to na szczęście zostały odrzucone, bo to ktoś wie jakich rada jedzenia, które nie są charakterystyczne dla tradycji islamskiej nie oznacza, że jest terrorystą, więc pod pod presją ta różnych dyskusji, bo też np. zakazano wtedy filara tego na początku dyskusji nie było tego, żeby te dane były analizowane tylko wyłącznie przez algorytmy taki zautomatyzowany sposób ludzie są do tego potrzebni zresztą w tej dyskusji pojawiały się, że pewnie od ilości daleko od jakości analiz dokonywanych na tych danych, które są dostępne można być używane i jakość wyniku tak, czyli np. właśnie większe gwarancje bezpieczeństwa będzie zależało czy czas szukać równowagi między prawami obywatelskimi bezpieczeństwem inna czas bezpieczeństwa nie poświęcać praw obywatelskich to właśnie m.in. miałem myśli trochę mówiąc o tej różnicy między Stanami Zjednoczonymi Europą, bo jak właśnie przypominam dyskusje czy to na poziomie komisji LIBE, w której potem pan pracował czy podczas debat plenarnych to właśnie jednak było widać tą wrażliwość posłów na te na te sprawy i tę próbę pogodzenia zresztą na pewno też ważne były europejskie doświadczenia związane z zamachami terrorystycznymi, bo warto może przypomnieć słuchaczom, że taki pierwszy projekt dyrektywy dotyczącej tego pijana właśnie komisja europejska przedstawiła w 2011 roku został zablokowany przez parlament europejski dla biura ma za zamachy zamachy w Paryżu dopiero takie lans powodowały, że do sprawy wrócono co też pokazało właśnie, że to dramatyczne doświadczenie zmieniło trochę punkt widzenia, niemniej jednak posłowie parlamentu jako całość właśnie starali się dbać, żeby pewne nie ma chociażby czas przekazy przechowywania tych danych właśnie tak dalej, żeby nie przesadzać w obawie, że to może wszystko stać się również narzędzie do do innych działań co potem jak się ujawnił Edward Snowden prawda no to to znowuż było wiadomo że na rzecz trzeba coś z tymi danymi osobowymi zrobić wtedy znowu pojawia się kwestia właśnie reformy przepisów o ochronie danych osobowych, którą pani komisarz Reding chyba się wtedy nagle zaczęła już prawie 2012 roku raczej się skończyły 2016 zajęły sporo czasu natomiast weszła w życie RODO tak, bo tato polskich określa w maju 2018 roku to był klucz, dlatego że sąsiad cała sprawa Snowdena pokazała, że były takie fazy takie okresy, których różnego rodzaju służby zbierały różnego rodzaju dane bez tak bez żadnego mechanizmu tak i bez ochrony praw obywatelskich Europejczyków dopiero wtedy dyskusja, które się w ostatnich dwóch-trzech latach, jakby więcej toczyły po wskazaniach europejskiego Trybunału sprawiedliwości i też wielką boczną robiła to robi komisarz Jourova te relacje europejska amerykańskie dla miało być oparte, bo właśnie na takiej równowagi prawie może być każde jakieś dane Europejczyka to wykorzystywane przez amerykańskie służby nie ma ani drogi odwołania ani tak złe takiego mechanizmu sądowej obrony dla ich wiedza raz weszła też droga do odwołania i ten element odwołania się obywatela czy jak mówimy np. to o kwestiach związanych prawem autorskim ta bardziej wtedy konsumenta użytkownika ten mechanizm odwoływania się re musi być kluczowy nie może być działania służb nie mogą być sąd kapturowy zresztą w tej debacie europejskiej byłoby się bardzo ważny wątek tak dobrą sprawę wielu sytuacja musi być uprzednia zdaniem zostanie podjęta decyzja o o wzięciu jakich danych i ich analizowaniu uprzednia decyzja sądowa zgoda są do auta i to moim zdaniem też jest oczywiście klub, gdyby nie debaty europejskie po to, by się nie stało do poprzednio w tej chwili nawet w Ameryce w tej chwili ta część rzeczy, które służby różnego rodzaju tamtejsze pobierają także o obywatelach amerykańskich musi mieć taką szczepionką kontrola sądową, ale po nowe rzeczy tak dobra pora no teraz jeszcze dobrze byłoby przypomnieć coś nie wiem czy to się panu czasami śni czy nie ale, ale myślę, że to było wielkie przeżycie, choć ja mam na myśli Acta 2 natomiast warto może przypomnieć, że właśnie no to też był ten proces, w którym w Europie dojrzewamy do do tego jak chronić z 1 strony prawa własności intelektualnej już w świecie cyfrowym, ale jednocześnie no właśnie nie ograniczać wolności ludzi w tym, że internecie no i Acta jako Acta też za sprawą parlamentu europejskiego to przepadło natomiast potem oczywiście pojawiło się Acta 2 proszę przypomnieć słuchaczom, czego dotyczyło to porozumienie to porozumienie pierwsze dotyczące pierwsze akta w Polsce na początku 2012 roku pojawił się masowe protesty silne mocne wiązały się taką umową handlową, która była de facto już przygotowane Ciech właśnie w dużej mierze zaakceptowana przez parlament europejski i była taka zasada, chociaż jeszcze nie przegłosowany to była taka nowa zbierania opinii poszczególnych krajów ja byłem wtedy w takiej fazie, której po wyborach 2011 roku obejmowałem ten urząd ministra administracji cyfryzacji i nasza opinia o Acta była opinię negatywną, aczkolwiek było trafić gwoli ścisłości historycznej 3 dziś powiedzieć minister kultury, który nadzorował, bo to dotyczyło de facto praw autorskich rekomendował pozytywnie tak przyjęcie tego Agca moja poprawka dla pana premiera mówił, że to niebezpieczne nowe pierwszej fazie rządu bardziej nastawione na to, żeby przyjąć Acta od tych procesach rozbudowaliśmy pan premier Tusk zorganizował duże spotkanie w kancelarii różnymi środowiskami i tymi przeciw Acta, kiedy za środowiskami twórczymi zajściem w tym, których prawami autorskimi zajmują de facto rząd podjął decyzję o tym nie zaakceptuje akta tak by było wiele rządów europejskich akta przepadły w tym 1 przykład de facto z tego modelu aktach zaproponowanego modelu prawnego można było wyciągnąć takie konsekwencje praktyczne, które mogły, ale mogą odwoływać nawet Rewie ochrony praw własności, jakie się służby mogłyby wejść do kogoś do domu penetrować jego urodzenia elektroniczne, żeby sprawdzić on nie pobiera np. filmowe, jaką drogą niekoniecznie legalne ta i oczywiście to właśnie te zagrożenia wskazywał pan w notatce do premiera ta o tym, o czym m.in. mówiliśmy ale, żeby Sejm chwilę się tak zakończyła się znaleźliśmy porozumienie wszyscy się wtedy dużo nauczyli i w tym duchu zaczęliśmy w Polsce pracę nasze ministerstwo administracji cyfryzacji organizacje biznesowe i organizacje obywatelskie w tym Panoptykon, który odgrywał przez wszystkie lata wiele wiele lat niesłychanie istotną rolę uświadamiania i obywatelom, ale także politykom jak ważne są te prawa wolnościowej prawa obywatelskie w świecie cyfrowych i pracowaliśmy wtedy znaczy RODO i Polska w tamtej fazie była krajem, który zdaniem rząd w dyskusji na temat do tej, która na poziomie międzynarodowym się toczyła cokolwiek zawsze tak szybko nauczyć powiedział to mówił to po rozeznaniu sytuacji i po ustaleniach z organizacjami biznesowymi i organizacjami obywatelskimi natomiast Acta 2 nowoczesne pali, bo miota się zupełnie inna historia właściciela presja organizacji wydawniczy zajmujących się prawami autorskimi, żeby jednak przy tym rozroście internetu wielkich przepływa treści internetowych zacząć pilnować praw własności też, że w oczywisty sposób trzeba prawa własności szanować piłkę w oczywisty sposób chodziło o to, żeby pilnować nie tylko praw własności tak w ogóle go praw własności konkretnych twórców ich prawa do Francji ich prawa do wynagrodzenia za to, że ich dzieło jest upowszechniana w tych już upowszechniana legalnie to oni mają tego dochody nie są upowszechniane nielegalnie po nie mają z tego tytułu dochodu, ale samo wprowadzenie tego dyrektywy oprawie autorskim najpierw pierwsza wersja komisji europejskiej mówiła o tym w ogóle by tak naprawdę, żeby to osiągnąć i pilnować straż na wielką skalę stosować taką cezurę filtrowanie wszystkich treści w internecie ja byłem sprawozdawcą komisji LIBE pod kątem właśnie praw wolnościowych i udało mi się razem ze wszystkimi innymi grupami politycznymi po pierwsze, wyrzucić z tatą uznaliśmy dla UE uznawali za najbardziej zagrażające praw obywatelskich później główną rolę np. no np. właśnie to, żeby był obowiązek ta to było nasze stanowisko komisji LIBE praw wolności obywatelskich był obowiązek te tego filtrowania monitorowania treści i żeby administrator Platformy był odpowiedzialny za to czy te treści znajdują się na jego platformach treści, które mogłyby być mogą być zamieszczone przez użytkowników nie przez administratora mogą być nielegalne, żeby administrator Platformy powiedział musiał by sprawdzić tak wszystko, a to była nasza hipoteza bardzo silna a gdyby miało okazać że Platforma jej administrator, bojąc się, że jakieś dzieła, jakie treści mogą być nielegalnie umieszczone albo nie wiadomo czy nie naruszają jakiegoś prawa autorskiego to na wszelki wypadek przecież zatrzymywani by pojawienie się w treść to byłoby szkodą dla użytkowników i to było stanowisko Polski Vive jak cały rok do końca prac nad dyrektywą wymaga tego stanowi tak dlatego faktycznej we, kiedy jednak sprawozdawcę komisji spraw prawnych przedstawili taki wniosek dotyczył art. 11go dwunastego wersji wyjściowej końcowy art. 15 art. 1715 dotyczy takiego ograniczenia stosowania takiej swobody prezentowania nowych treści Platformy internetowe niby było mniejsze napięcie jak też był natomiast art. 17 de facto o to, żeby spełnić te nowi, że administrator Platformy pilnuje jakieś treści nie są nielegalne albo nienaruszający praw autorskich np. przetworzony obraz artystyczne objęte prawami autor KK dzieło malarskie, które ktoś te karykatury, bo i tak da notabene, jakby wprowadzono w tym artykule obecnym siedemnastym zobowiązanie do monitorowania, czyli filtrowania i tu jest problem, którego moim zdaniem część osób zajmująca się tymi sprawami kompletnie nie rozumie, a mianowicie, że w dzisiejszych miliardowych przepływa różnych treści w internecie to nie jest tak, że człowiek będzie do sprawy, bo nie dał rady robiąca de algorytmy tak robią to mechanizmy monitoringu bazujące na algorytmach teraz pytanie czy algorytmy są na tyle inteligentne już wrażliwe, żeby wyczuć niuanse ta bardzo też przecież mogą się pomylić nie powiedzieć, że coś jest złamaniem reguł prawa autorskiego, a później by się okazało, że to ja tak nie jest na była dyskusja, o ile tak wielu było około 4 ty wiesz co tu ludzi, ale mobilne prowadzących swoje przedsiębiorstwa czy start-upy jakiś czas nakręcała umieszczało sieci na różnych kanałach jakieś treści tak oto, żeby to było bardzo atrakcyjne zdarzało się ktoś zamieszczał był jakiś obraz albo nawiązywał do tego co jest objęte prawem autorskim i brak pytanie czy to ma podlegać jak miłość prawdę albo zatrzymali w ogóle treściwa te zatrzymania treści wywalczyliśmy oczywiście, że prawo do odwoływania się, ale ten art. 17 do tej pory sprawia kłopoty Francja, która pierwsza przyjęła dyrektywę wprowadziła w życie w listopadzie 2019 roku jeszcze pewnie prowadziła jej całe jest złożony Polski rząd wniosek do Trybunału europejskiego o ocenę tego art. 17 to prawie tak wygląda, że się art. 17 był przez Trybunał ocenione Trybunał tą sprawą zajmował, ale chyba nie ma takiego rozpisanego orzeczenia wykładni uznałby tutaj niezgodne z prawem i prawami obywatelskimi prawami człowieka, bo np. swobodę wypowiedzi no to oczywiście to automatyczny sposób niknie w tej dyrektywy, ale spór trwa komisja europejska jeszcze w końcówce 2 dziewiętnastego roku stanowa komisja europejska łatwą grupę roboczą, która miała się zająć zajmuje się jakąś taką na takim przewodnikiem stosowanie posługiwali się art. 17 nie ma klarownego wzorca, kiedy to prawo przyjęto również kraje tego nie wdrożyły, chociaż to czas wdrożenia mija już prawie minął chyba za lipiec 2001. roku, czyli te kilkanaście dni temu, niemniej jednak widać, że to jest teraz, żeby za dużo nie opowiadać Novum jest problem związany z ze służbą ochrony praw autorskich to nie ulega żadnej kwestii tylko pytanie czy walka o ochronę praw autorskich ma polegać na tym, że równocześnie sprawdza się wszystkie treści uruchamiają narzędzia, które niekoniecznie mogą być wrażliwe na takie nataką subiektywną od lat emisje czy treści ktoś może para prawo o VAT, który literat wielu utwór muzyczny ta to taki sposób nie będzie to plagiat naśladownictwo, bo rzeczywiście będzie topora sprawdza, jakie te przepisy chroniące użytkowników również muszą być jaśniejsze, ale strasznie wszystkiego ciekawe, bo pokazuje jak trudno czasami jest właśnie godzić wszystkie rzeczy czy to prawa autorskie czy bezpieczeństwo z tym co po prostu cenimy sobie bardzo czyli, czyli wolnością, ale trzeba się starać o tak bym powiedział, że plan myślę też konieczny wymóg taki jeśli np. przy dyskusji nara uważam, że równolegle nie do końca satysfakcjonujące ta tych, którzy myślą tej perspektywie wolnościowej, ale jednak sporej mierze zostały wprowadzone np. właśnie zakaz podejmowania decyzji w takiej zautomatyzowany sposób pracy przez te narzędzia tak algorytmicznych to np. właśnie w tej dyrektywie o prawach autorskich niekoniecznie tak ten wątek został odpowiednio potraktowany to jest jeszcze jest jeszcze 1 rzecz, bo jeszcze ta regulacja taka o ochronie przed terroryzmem ta, która wzbudza różnego rodzaju kontrowersje pierwsze wersje zaproponowane mówił, że to treści podejrzewany o to, że są terrorystyczne będą musiały być zdejmowane w ciągu godziny przez administratorów baz w tej chwili zostało zmienione, bo nie jest przecież wszystko takie jasne szczególnie dla dla tych administratorów małych platform natomiast teraz jest szansa, że to instytucje publiczne mają wysyłać ostrzeżenia i one mają podejmować decyzje, ale mija 9, jakiej treści muszą być prawnie uzasadnione ta do dobrze, że wprowadzono w tym rozporządzeniu wyjątki dotyczące edukacji dotyczące badań naukowych do spraw kultury poprzez może się okazywać, że ktoś napisze pracę naukową o terroryzmie i taka analiza częstotliwości używane w słup mogłaby tej całej maszyny maszynerii algorytm licznej dać asumpt do tego, żeby powiedzieć no to w Polsce 4 stycznia albo nawołujący do terroryzmu, więc musimy być rzeczywiście bardzo, proszę bardzo, ostrożni bardzo wie najwięcej problemów jest właśnie to jak stosować te o darowanie treści wtedy, kiedy ono musi być maszynowe, a jak zarazem pilnować właśnie tego, żeby ono kierowało się zasadami praw człowieka obywatela bardzo to jest wszystko ciekawe ciekawie o tym opowiadał nam nasz gość Michał Boni minister administracji cyfryzacji w rządzie premiera Tuska poseł parlamentu europejskiego poprzedniej kadencji bardzo dziękuję za spotkanie za rozmowę dziękuję dziękuję bardzo, Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz jest już z nami pan Andrzej Halicki poseł do parlamentu europejskiego wiceprzewodniczący komisji LIBE, czyli tych właśnie wolności obywatelskich no i wracam do pytania właśnie do sprawy, które już pojawiła dzisiaj w tej audycji, czyli tej najnowszej legislacji parlamentu europejskiego dotyczącej no właśnie czy bezpieczeństwa i internecie w kontekście walki z terroryzmem tak ten też rynek można definiować tak dobry wieczór na pewno to jest celem celem jest ograniczenie to mi nie wolno celem ograniczenia w ogóle, ale to to też jest kwestią praktyki treści, które mają charakter przemocowe terrorystyczne mamy dużo różnych treści w internecie i te regulacje będą coraz bardziej drobiazgowe, bo mamy zakazane treści, które np. związane są przestępstwami pornografii mamy treści zakazane, dlatego że chronią te treści prawa autorskie w tym wypadku mówimy o bezpieczeństwo bezpieczeństwo które, które dotyczy wszystkich no oczywiście zawsze przy takich definicja regulacja pojawiają się różnego rodzaju kontrowersje, więc rozporządzenie, chociaż przyjęte zgodnie, bo ostatecznie bez sprzeciwu się przez wszystkie ugrupowania parlamentu europejskiego właśnie na posiedzeniu komisji LIBE głosowaliśmy to jednomyślnie, ale jednak bardzo długim procesie procesie, który miał charakter długich negocjacji ba nawet zerwanych negocjacji był początek tej tego rozporządzenia do poprzedniej kadencji, ale przy okazji proszę wyjaśnić, bo to może być ciekawe dla słuchaczy szczególnie z punktu widzenia Niewiem taki może pobieżny, ale jednak znajomości polskiego parlamentu jak to jest możliwe, żeby coś stało się unijnym prawem po przyjęciu przez komisję parlamentarną bez głosowania na posiedzeniu plenarnym głosowanie było akt było akceptowane na posiedzeniu plenarnym PE kwiecień tego roku niedawno natomiast rzeczywiście nie było głosowaniem imiennym tak jak to zwykle czynimy krótko mówiąc był to brak sprzeciwu i brak jakichkolwiek uwag do dokumentów, który został potwierdzony decyzją wszystkich akcji, więc w ten sposób oczywiście ta akceptacja parlamentu jest natomiast faktem jest, że nie nie nie odbyło się to w drodze głosowania imiennego to jest tzw. drugie czytanie przyjęcie przez co drugie czytanie to się w ten sposób nazywa w ten sposób przyjmowaliśmy zresztą też inne ważne projekty no np. bardzo mi bliski, bo prowadziłem negocjacje w tej kwestii program prawa i wartości on również przyjęty właśnie w ten sposób i teraz tak rozporządzenie ma doprowadzić do ograniczenia rozpowszechniania treści internetowych uznawanych za terrorystyczne albo, że mają związek z terroryzmem albo mogą nie wiem czy zachęcać do do tego, żeby one bowiem regionu zachowania ta terrorystyczna jest bardzo kto ma oceniać organy krajowe tuje to nie powstaje żadna nowa instytucja na poziomie europejskim to jest rozporządzenie, które dedykuję możliwości działania w stronę organów krajowych i oczywiście pewnie każdy kraj członkowski będzie miał tutaj będzie mógł implementować swoje rozwiązania no ma swoje służby policję i jej do tego kompetentne organy natomiast ważny jest cel współpraca międzynarodowa Cannes dokument ma charakter współpracy transgranicznej, więc ważne są ważna jest współpraca pomiędzy krajami członkowskimi po to, by wyeliminować treści, które pojawiają się w internecie, a bardzo ważna jest tutaj definicja one muszą mieć charakter albo instruktażowy albo wprost pod orzekania to do przestępstwa o charakterze terrorystycznym bardzo ważne jeśli to było naszą krytykę ze strony europejskiej partii ludowej obywatelki by wykluczyć np. tego Korona i to bardzo jasno zostało sprecyzowane wszelkiego rodzaju materiału np. o charakterze edukacyjnym dokumentacyjnym dziennikarskie materiały badawcze materiały to to tutaj to nie wchodzi wre i obawy, że będzie jak bardzo restrykcyjne działanie, które również uniemożliwi publikowanie materiałów o takim charakterze nie wychodź, ale w praktyce będzie nauka w Polsce wyglądało tak, że jakiś agent Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego będzie siedział przegląda internet jak coś znajdzie to co to wyda dziś zadzwoni po macie to w ciągu godziny usunąć tak możemy albo mieć tego rodzaju zgłoszenia albo sami zgłosić tego rodzaju uwagę ja przypominam, że w internecie mieliśmy sporo materiałów, które się może, korzystając ze źle rozumianej porno wolności pokazywały nawet w odpowiednim obradowania czy informacjami które, które zwraca uwagę na to właśnie one mają charakter no tak instruktażowe wręcz tak do kraju właśnie pochodziły ze źródła, które powszechnie uważamy za dla organizację terrorystyczną centrum powszechne, bo to też ważne ten katalog tych organizacji artefakty zupełnie obok tego rozporządzenia w rozporządzeniu natomiast zobowiązani są ci, którzy prowadzą duże firmy Platformy czyli, czyli są odpowiedzialne za treści, które rozpowszechniają do usuwania tego rodzaju tego rodzaju materiałów pamiętam, że podczas naszej debaty nad zgodnością na świecie zapewne dyskutowali sytuację, którą minister nowej Zelandii kiedy, więc przed chyba dam to się nazywała, kiedy doszło do ataku na meczet było sporo ofiar, ale jednocześnie było to transmitowane Live i ile Facebook sobie interweniował natychmiast je powiedziałbym poradził sobie takie zadanie to kto gdzie indziej można było obserwować i była też taka zachęta dla dla innych podobne działania prowadzić również ojczym mediów, gdzie indziej no na to nie może być tylko to to jest właśnie m.in. taka sytuacja, w której trzeba interweniować takie zgłoszenie, jeżeli rzeczywiście ma miejsce powinno być rzeczywiście bardzo szybko wykonane, ale oprócz tego będziemy mieli sytuacje, które będą mniej nie tak jaskrawe i mniej jednoznaczne na pewno pan lekarzowi pytania o to kto powinien oceniać mogą się zdarzyć takie sytuacje, że będą oceniane wadliwie i od takich decyzji można się też odwołać się ta procedura Odwoławcza sądowi no właśnie, bo bez sądu można nakazać tak usunąć taką treść na Platformie tak bez interweniować natomiast tak jak w przypadku innych działań, które mają charakter sankcyjny istnieje możliwość odwołania no i tutaj jeszcze 1 kwestia są przewidziane także kary kary także finansowe do 4% obrotów, nawet jeżeli mamy do czynienia z recydywą powtarzającymi się sytuację, które no sugerują, że dany portal nos służy jako właśnie źródło takich specjalnych komunikatów czy tylko taki powiedziałbym no nie wiem operacyjna, gdyby ocena przez jakiegoś właśnie agenta odpowiedniej agencji w danym kraju jest podstawą do podejmowania takich decyzji czy w tym systemie również przewidziane jest działanie tzw. algorytmów czy mówiąc krótko jakaś sztuczna inteligencja będzie podejmować w tych sprawach decyzje jest to możliwe, ale też zależy od firm Platforma od tych, którzy są zarządzającymi, bo ja przypuszczam, że tak duże firmy jak Google Facebook czy przedstawiciel nawet do tak oczywiście algorytmy posiadają one są bez wątpienia sytuacje, w których reagują sami nie trzeba nie trzeba interwencji nie trzeba tego tego dodatkowego impulsu na pewno nie przez korzystają z takich takich filtrów czy taki taki możliwości takich algorytmów i tutaj 1 uwaga odczytałem w trakcie dyskusji nad tą nad tym rozporządzeniem wiele nieprawdziwych artykułów na pewno nie dotyczy to blogerów np. osób indywidualnych, która sam raz na jakiś czas też umieszczają w sieci ktoś może wykorzystać również, podpisując tam coś, załączając i korespondując coś co ma ma charakter zakazany nie te osoby nie będą ponosić tych konsekwencji mówimy tylko o platformach Ott o firmach nawet dużych firmach tak mnie nie precyzując w tej chwili dokładnie poziom obrotów, ale tak jak w innych aktach, które dotyczą cyfryzacji skupiamy się nawet na platformach i oczywiście one na sposób w sposób myślę nawet zorganizowany taki menedżerski podchodzą do takiego zadania już teraz innej sytuacji mogą to być też moderatorzy może też być taka sytuacja, że zobowiązane do raportowania firma po prostu będą będą miały pewnego rodzaju sugestie, które będą po analizie takich raportów miały miejsce to ostatnie pytanie parlament europejski komisja liczby zwykle posłowie są wręcz nadwrażliwi jeśli chodzi o te kwestie wolnościowe rozumiem, że przy tak powszechnym poparciu właściwie aż obawa, że tą drogą można wprowadzać jakąś formę cenzury do internetu się nie pojawił ona się pojawiła oczywiście wszyscy na to bardzo mocno zwracali uwagę by nie było tutaj pretekstu do stosowania jakiś zbyt daleko idących ingerencji, czyli ingerencje dotyczące treści, które miałoby związku z intencją rozporządzenia czyli, czyli praktyczną walką z terroryzmem i treściami o charakterze terrorystycznym, więc mogę powiedzieć, że oczywiście tak zarówno w poprzedniej kadencji w gruncie rzeczy oto rozbiła się kwestia przyjęcia finalnego dokumentu także i w naszej kadencji zaczęliśmy na powiedziałem przy bardzo dużej ilości pytań, a właściwie nawet oczekiwanie, że niektóre fragmenty wcześniej przygotowanego dokumentu po prostu przestaną nie będą będą inaczej opisane tak mówiłem tutaj np. o kwestiach związanych z materiałami o charakterze dziennikarskim czy czy artystycznym badawczym czy dokumentacyjnym np. prawda wtedy nawet zdarzenie, które ma charakter terrorystyczny oczywiście nie jest tym, o czym rozmawiamy od początku Czyż nie jest instrukcją nie jest podżeganiem nie jest po prostu jest dokumentem to jest to jest co innego i te i tu granica jest bardzo wyraźnie postawione oczywiście wywalczone w praktyce jak będzie wykorzystywane rozporządzenie, bo trzeba być bardzo uważnym na pewno komisja ligi będzie monitorować ten proces zresztą vacatio legis jest tutaj też dość długie ponad rok na roczne 12 miesięcy, więc w przyszłym roku dopiero będzie można się powoływać konkretnych działaniach nad rozporządzeniem myślę o pierwszych interwencjach, a na pewno będziemy monitorować proces 3 w jakim kraju po prostu jakaś służba nie nadużywa tej podstawy zupełnie innym celem jest to zostało stworzone bardzo dziękuję za wszystkie wyjaśnienia za informację pan Andrzej Halicki poseł do parlamentu europejskiego wiceprzewodniczący komisji LIBE naszym gościem dziękuję bardzo, dziękuję serdecznie pozdrawia dobrej nocy podziękowania dla Karoliny Kosińskiej, która audycji wydawała Maciej Rekowski także państwu spokojnych do pracy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA