REKLAMA

Subkultury młodzieżowe - zaranie, wzrost i zmierzch

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-08-03 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:18 min.
Udostępnij:

O historii subkultur młodzieżowych mówił prof. Mirosław Pęczak, socjolog, kierownik Zakładu Interdyscyplinarnych Badań Nad Kulturą z Wydziału Pedagogicznego UW, publicysta tygodnika "Polityka".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz na poważnie Mikołaj Lizut kłaniam się państwu dzień dobry, a moim gościem jest prof. Mirosław Pęczak publicysta polityki socjolog kierownik interdyscyplinarnych badań nad kulturą na wydziale pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego witam się bardzo serdecznie dzień dobry dzień dobry chciałbym, żebyśmy porozmawiali o subkultura młodzieżowych ich tak powiem w zarażaniu w zlocie i zmierzchu, bo chyba ze zmierzchem właśnie tych subkultur mamy w tej chwili do czynienia Rozwiń » dość powiedzieć, że w czasach mojej młodości obowiązywało takie powiedzenie powiedz mi, jakiej muzyki słuchasz powiem ci kim jesteś dziś ona jest chyba kompletnie aktualne no tak na pewno na pewno mamy do czynienia zupełnie inną sytuacją i generalnie rzecz biorąc to co powiedziałeś, a to co dotyczy takiej prawda bardzo skrótowy historii subkultur jest prawdziwe, aczkolwiek wymaga pewnej korekt oznacza niewątpliwie mamy do czynienia z ze zmierzchem subkultur takiej ich postaci klasyczne jak może się odwołał tutaj do do sformułowanej no 2020 lat temu koncepcji takiego angielskiego socjologa Davida Altona nie, który uznał, że właśnie ten Zmierzch kultury klasycznej ich postaci nastąpił w świecie zachodnim w latach osiemdziesiątych dokładnie wtedy, kiedy pojawiło się kultura klubowa w jej odmianie zarówno oficjalnej, czyli to były kluby muzyczne, jaki nieoficjalnej i i to były tzw. Rail być albo rejsie Artis, czyli takie nielegalne nielegalne spotkania przy przy muzyce zwykle co była muzyka techno rozda i towarzyszyły temu rozmaite używki, zwłaszcza ekstazy i coś bardzo rozpowszechniło z Wielkiej Brytanii było zresztą mocno ścigany przez policję dlatego też zapewne atrakcyjne dla innych wymaga to pisarze, że właściwie ten taką ostatnią klasyczną subkulturą byłby bank natomiast to co zapoczątkowały te rejsy partii PiS i rodząca się właśnie kultura klubowa to jest już inna trochę historia i tym zjawiskiem analogicznym do dawnych subkultur są jak on sam nazwał tenże właśnie David maga ton post subkultury różnica między lekarz subkulturą klasy słabszy kostce kulturą polega zasadniczo na tym że, że subkultura sytuując się, jakby kąt 3 do świata oficjalnego jednocześnie lubiła mieć jakieś uzasadnienia ideologiczne, że jest np. antysystemowe prawda, że jest przeciwko politykom prawda nas Tomek Lipiński śpiewał nie wie, że polityką i to to się bardzo dobrze w to wpisywało natomiast posłów kultura takich uzasadnień nie potrzebuje, bo właściwie to transowy gość, od której się zaczęła wystarczała za całą ideologię, ale nie tylko finansowo także także odgrywanie ról i o ile subkultury klasyczne bardzo duży nacisk kładły na szczerość autentyczność to Polsce kultury dokładnie odwrotnie to subkultury no nieustannie bawiły się celebracją nieautentyczności, a więc odgrywania ról i właściwie no myśmy tego doświadczyli czy w reż pierwszej dekadzie trzeciej RP, choć oczywiście w naszej rzeczywistości to przebiegało nieco inaczej, bo do, o ile zachód sprawiał wrażenie ten młody zachód prawdę chce ówczesne dwudziesto trzydziestolatki sprawiały wrażenie prawda takiego społeczeństwa trochę zblazowanego i napędzanego my prawda od ekstazy w przypadku by w przypadku zabaw tzw. tanecznych, a to kokainą prawodawcy leczy i innego rodzaju interakcjach no to w Polsce zajmowaliśmy się doganianie Zachodu i to doganianie bywało dość groteskowe, bo właściwie wyłoniła się właśnie zakaz taka osobliwa subkultura jak mianowicie Polska wersja jak PiS, którzy no mieli bardzo niewiele wspólnego prawda z flag zachodnim oryginały znam w ogóle w ogóle to jest bardzo poruszyła niezwykle ciekawą rzecz, która dotyczy właśnie polskiej specyfiki w ogóle w tego czym żyła młodzież jak ja myślę, że większość z tej specyfiki to jest po prostu pokłosie żelaznej kurtyny to znaczy i także pewnie jakiś szczątkowej znajomości języka angielskiego stąd np. różna zachodnie trendy mody czy zjawiska socjologiczne przenikały do Polski albo zdeformowanej albo w ogóle jakiś dziwny i często opóźnione formie i tutaj wieś no jest wiele zachwycających paradoksów no to powiedzieć, że w sensie gustu muzycznego prawda byliśmy kształt kształcenie właściwie przez mikrofony 1 rozgłośni stąd rozliczne nieporozumienia no np. wydawało mi się kiedyś zespół Kansas to jest taki zespół na miarę Rolling Stonesów tymczasem widziałem go potem w maju ami w jakimś takim rozbierany bazie zupełnie zupełnego mleczarstwo czy zespół bardziej czy wiele takich tak mówimy tylko o o muzyce, ale wracając do subkultur były takie typowe typowo polskie zjawiska np. popiersie no właśnie, bo właśnie nazwa poprzez odnosi się do takiego specyfiku, który był używany głównie w w takich seks klubach zachodnich do takich stref, w których się pakowało do nosa i mocno oddychało to przede wszystkim środowisk gejowskich prawda tak tak tak oczywiście natomiast kiedyś ktoś usiłował rozgryźć właściwie, czego ta nazwa Popper, gdy w odniesieniu do do tej właśnie polskiej subkultury miałaby dotyczyć im wyszło na to, że to jest zniekształcenie słowa Mbappe Botor i Ameryce to był dobrze fan, bo pół, czyli bić, bo takiego prawda bardzo modnego w latach późnej 40 tych jazzu, z którego wyrósł m.in. masz Davis to była biała publiczność prawda klubów jazzowych, która pozwalała żyć w tym eksperymentujący ze zmianą ja myślałem ze źródeł tej po tej subkultury raczej należy szukać wśród morsów brytyjskich czy fanów filmu składowania ze Stingiem niemocy właśnie o mocy moc tak chce, że ten sposób przypomnimy młodszym słuchaczom w ogóle czym był ten ruch ja pamiętam zadziwia zadziwia mego Grzegorza Ciechowskiego nieżyjącego już frontmana Republiki, który był uważany za guru tego co rusz wzór z powodu fryzurę, ale Grzesiek w ogóle nic z tego nie rozumiał nie wiedział właściwie, dlaczego nie wiedział do tego, że fryzurę sobie wymyślił jako taką, która będzie robiła dobre wrażenia na scenie prawda a, a potem się okazało, że to fryzura stała się symbolem jego fanów, którzy chcieli się jednak odróżnić od od publiczności bankowej i noc trwa cały czas taki taki duży konflikt sprawdza między fanami Republiki a, a środowiskiem fanów Panka nabyła słynna trasa UK SAPS z republiką w tym czasie byłem nawet na nas 2 koncertach prawda na tej trasie w tym w tym również na warszawskim Torwarze, gdzie zresztą pojawili się pierwsi z kim chodzi co ciekawe w Warszawie wtedy właśnie 100 osiemdziesiąty trzeci roku zgodę chyba, a ale, ale między właśnie ci popiersi polscy no to rzeczywiście oni oni zdradzali pewne podobieństwa z brytyjskimi mocami warto zauważyć myślę, że myślę, że to jest ważna informacja dla słuchaczy, zwłaszcza mniej zainteresowanych tymi sprawami że, że subkultura moc to są to jest połowa lat sześćdziesiątych noga to jest subkultura, która wprost wywodzi się psy z takiej wcześniejszej trochę subkultury Teddy Boys by zresztą od okresu kultury mają społeczne korzenie proletariackiej zresztą w ogóle historia subkultur Brytanii to jest właściwie historia takiej nieoficjalnej kultury Robotniczej młodzieży czy młodzieżowej kultury równała się kilku postaw tutaj na chwilę kropkę posłuchajmy informacji Radia TOK FM po, których wrócimy do naszej rozmowy prof. Mirosław Pęczak socjolog publicysta polityki jest państwa i moi goście, a teraz na poważnie Mirosław Pęczak socjolog publicysta polityki jest gościem programu rozmawiamy o historii subkultur młodzieżowych o tym zjawisku rozmawiamy także, dlatego że na naszych oczach, czyli właściwie w obrębie naszego dorosłego życia coś się niezwykle zmieniło w tej materii mam wrażenie, ale ja się Milko, żebyś jako naukowiec opowiedział w kilku słowach o początku tego wszystkiego to znaczy w bo tutaj chyba warto podkreślić, że sama kategoria młodzież jest stosunkowo nowa socjologii kulturze tak jest młodo nawet jak nazwa wskazuje no oczywiście, że młodzież jako, jako że podmiot kultury to jest zjawisko zjawisko historycznie nowe i możemy powiedzieć, że noty z już, chociaż młodość jest prawda starania świat to młodzież niekoniecznie młodzież i młodzieży zaczęto tak naprawdę mówić jako taki powiedzmy kategorii społecznej kulturowej w dwudziestym wieku dopiero i wszystko się właściwie zaczęło od kilku takich ważnych procesów i kilku zjawisk i to jest po pierwsze to jest uczynienie z młodzieży ważnego aktora społecznego w odniesieniu do wydarzeń politycznych myślę tutaj głównie o rewolucjach społecznych o nowych ruchach społecznych i tzw. przeżyciach pokoleniowych tak tak tak tak, ale to wyraz, jakby ten ten termin przeżycie pokoleniowe został już u nas np. spopularyzowany właściwie przez przez historyków literatury bardziej natomiast natomiast ja myślę tutaj od Czyżewskiej o tym co stanowi pokłosie po pierwsze, drugi w pierwszej wojny światowej po drugie, rewolucji bolszewickiej prawda wtedy się okazać nagle wszyscy przejrzeli na oczy i prawda i zrozumieli że, że tak naprawdę zabijały się dzieciaki prawdę zabijały się nastolatki, a sztandar rewolucji najsilniej dzierżyła młode dłonie właśnie i zauważył to Gombrowicz później dużo później prawda dziennikach i na to wszystko nakładają się pewne zjawiska związanego z kulturą całkiem oficjalna mianowicie to dowód skauting prawda taki ruch młodzieżowy wymyślony przez Adama Mroza Baden Powella prawda w wielkiej Brytanii, czyli harcerstwu harcerstwo, które w wydaniu brytyjskim miało właściwie z cementowej, acz prawda nic i Interia silny nie miało ono podsycać prawda taką taką postawę rok kolonialną de facto to znaczy skauci to miała być to młoda Awangarda prawda dumnego Albionu który, który nie może zapomnieć prawda o swojej potędze, czyli ta tężyznę fizyczną ćwiczenia itd. początkowo zrywano tory tworzenia krótkich spodniach tak, ale natychmiast wywołało reakcję prawda tak no oczywiście, że to wywołało reakcję ale, ale to miało też pewne podłoże klasowe nie zapominajmy, że znaczy z skał tym rzadko bywał chłopak zrobił odrzucać robotniczego domu ta natomiast, jakie doświadczenie młodzieżowy miał chłopak z rodziny Robotniczej no miał np. doświadczenie uczestniczenia w gangu młodzieżowy i rada i to i to zjawisko gangu młodzieżowego, które znała i Europa prawda mało tego znała Rosja rewolucyjna, czyli to, że to był fenomen tzw. bezprizornych Norda dzieciaki, które błąkały się po bezdrożach prawda wielkiej Rosji i których prawda wyłapywał jakiś tam konne patrole, ale później u umiejscawia mały pracodawca ich odpowiednikach domów dziecka gdzie, gdzie te dzieci były poddawane prawda ataki metodą pedagogiki Karnkowski natomiast gangi młodzieżowe czy to europejskie czy co jest bardzo ważne amerykańskie to były de facto faktyczne początki no właśnie takiego ruchu oddolnego nielegalnego antysystemowego, z którego zrodziły się późniejsze subkultury młodzieżowe o charakterze takim agresywnym no właśnie, ale Polska miała swoją specyfikę to znaczy myślę oczywiście garściami czerpali wzorców zachodnich no bo wszystko w przede wszystkim PRL-u co było zachodnie było było po prostu fantastyczna świetna i godne naśladowania natomiast pojawił się tak powiem polskie mutacje polskie wersje właśnie tych subkultur nazwijmy je gangsterskich np. gdy ludzie, a osób, ale to jeszcze zanim przyszli ludzie co było pod koniec lat sześćdziesiątych to zresztą dobrze pamiętam, bo bardziej się utożsamiałem z wpisami, więc prawda lewicowców się raczej obawiałem, ale natomiast, zanim pojawili się nie ludzie to w latach pięćdziesiątych te młodzieżową, a poza systemową scenę zaludnienie chuligani, a ona i to była dość taka wykrystalizował subkultura, która powstała w opozycji do bikini aż do biegania bażantów jak ich zwano w Krakowie w Krakowie ich tzw. faktycznym a, a ich bardzo ciekawy był ten konflikt, dlatego że z 1 strony ożycie liście był bardzo podobny do do do takich animozji które, które odnotowywano na Zachodzie np. chce w Brytanii to był konflikt między mocami, a okresami źle a, ale należy z Stanach Zjednoczonych oczywiście to też też były prawa takie subkultury o charakterze gangsterskim i byli obietnicy prawda którzy, którzy no jako społeczność mieli mieli właśnie taki charakter inkluzywnego la, ale przede wszystkim świetnie zamykający poprawniej się i adresy jeśli się mylę no to był raczej taki powiedzmy szpan literackich prawda związane dla żony Karolakiem, że rejsie itd. natomiast generalnie ze związku obietnice jako subkultura charakteryzował się nie tyle dogłębną znajomością literatury, bo przecież wybitni gracze nie wiedział, że to był Allen Ginsberg tylko po prostu odpowiednio wyglądały lubił podróżować często naga prawda przemieszczać się trochę tak jak to karła opisał prawda z Odrą sprawdza powieści jeszcze w drodze i ważniejszy był wygląd ważniejsze było to, że jest się poza społeczeństwem zamówienia zależy na swobodny seks praca praca klaszcze hipisów Acta to byli od ilości wpisów zgadza się na wracając do tych polskich chuliganów zapowiedzieć, że rzeczywiście to była taka mocna kontra w stosunku do pikników zauważmy obietnicy wywodzili się raczej najczęściej jest takich rodzin inteligenckich i gdy co ważne byli niezwykle prozachodnia przede wszystkim amerykańskich i obietnicy stanowili część takiego szerszego paneuropejskiego można powiedzieć ruchu młodzieżowego, który się pojawił w latach czterdziestych, a który oznaczał de masową fascynację młodzieży europejskiej amerykańską kulturą masową i to było wszędzie prawda jest we Francji to byli zrazu prawodawcę w Brytanii zdobyli Teddy Boys w Rosji to byli styl i jak prawda wszyscy oni kochali amerykańską muzykę kochali amerykański film popularny i generalnie każdy chciał być Amerykaninem i stąd zresztą w Polsce Bienia właśnie co ciekawe w Polsce właśnie wykupienia to chyba Tyrmand tłumaczył, skąd się wzięła ta warszawska nazwa subkultury Otóż wzięła się od krawata na tych krawatach był po prostu przedstawione wybuch bomby atomowej Wato lubi o nich na atolu bikini zgadza się, aczkolwiek prawa Winiarskiego jest osobna historia no bo owszem, nadzieja ja nie wiem bo, bo właściwie poza Tyrmanda nie ma żadnego innego źródła, który by mówił o tym atolu bikini i i ja sam pisałem o tym, że nazwa bikini, a niekoniecznie się z tego wychodzi tak naprawdę tylko wywodzi się z czegoś zupełnie innego Otóż Bieniasz to był partner w atrakcyjnej młodej dziewczyny, która w sezonie letnim opalała się w kostiumie bikini po prostu i no i właśnie ale, ale ta oś konfliktu, który napomknął wcześniej, czyli wikliniarze kontra chuligani wagi ona się ona się najmocniej, jakby odnosiła do do takiego konfliktu między swoich kością a, a właśnie kosmopolityzm i co jest ciekawe u nas stała się, jakby takim archetypem konfliktu między między subkultura młodzieżowe dni w późniejszych czasach, bo chuligani to oczywiście włosów kultura mocno przemoc słowa no tytułowa się dość blisko takiego półświatka kryminalnego chuligani rekrutowali się albo proletariatu albo lumpenproletariatu i oni byli bezpośrednimi przodkami by tak powiedzieć i to owców no tak, ale kilku trochę, podsumowując w tych właśnie zjawiskach kulturowych, które właśnie, który mieliśmy do czynienia właśnie przez całą historię PRL no bardzo silne było to, że to taka unifikacja można powiedzieć pewne mundurowe stadne zachowania jeśli chodzi o strój sposób bycia fryzura no to było to był taki ogromny bodziec identyfikacyjny czy to znaczy, że w związku ze zmierzchem subkultur, że współczesna młodzież takiej identyfikacji nie potrzebuje, że żyje po prostu w takich grupach znacznie bardziej za to malowanych które, które nie potrzebują grupy no ja myślę sobie, że że, że ona żyje był bardziej prawda w tej, bo Manowskiej płynnej rzeczywistości i może powiedzieć jeszcze prawda, wspomagając się innym autorytetem nie dajcie mi się w ramach Solnego co jest francuskiego socjologa, który stwierdził, że właśnie takim nowym bytem społecznym, których rynek charakteryzował by właśnie późną nowoczesność to są to są nowe plemiona i rzeczywiście wymaga on, o którym wspomniałem wcześniej tym mówił o Polsce kultura masę soli w książce, którą napisał by w końcu lat osiemdziesiątych mówił o nowych plemiona o zjawisku Neo rywalizują WI de i ono charakteryzuje m.in. tym, że można sobie zmieniać te rozmaite role Brada, jakie się, jakie się publicznie realizuje co dalej w dodatku zupełnie bezkarnie dokładne przeciwieństwo, gdyż jak ja się było bite nie można było być hitem tak lata, a potem się okazało, że no trochę tak jak prawda Czterdziestolatku mówi ten syn Marek w aktach pochodzą samo się przypomniał najpierw emerytem hitem dzisiaj jestem IT tak zresztą nie było takie proste nie było bardzo dziękuję za rozmowę to jest oczywiście temat rzeka, który moglibyśmy jeszcze godzinami jest też u nas czas nieubłaganie dobiegł końca Mir prof. Mirosław Pęczak socjolog i publicysta polityki państwa i moim gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo, a państwa teraz zapraszam na informację prawną przygotował Szczepan Żarek Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA