REKLAMA

Podatkowe propozycje PiS mogą zmniejszyć szarą strefę. Co jednak dyskwalifikuje całą reformę?

Światopodgląd
Data emisji:
2021-08-03 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz no właśnie mam takie poczucie, że jednak w tych naszych sporach dyskusjach o podwyżki komuś należą, dlaczego komu najpierw, bo naturalnie płace w Polsce są tak niskie, że należą się dużej części Polaków, ale powiedzmy komu najpierw budżetówki, że ta dyskusja jednak powinna być powiązana z dyskusją o systemie podatkowym wracamy, więc do komentarzy do projektu, które w ubiegłym tygodniu przedstawiło w końcu Ministerstwo Rozwiń » Finansów wcześniej tych propozycjach mówili przedstawiciele rządu, a teraz jest są one na papierze państwa gościem jest właśnie specjalista od podatków i składek dr Paweł Ścigalski dzień dobry dzień dobry dr Ligarski jest związany jest ekspertem grupy eksperckiej dobrobyt na pokolenia jest też wykładowcą pracownikiem inwestycją w Bristol, czyli bristolskiego Uniwersytetu na początek no w sumie zapytam pana co z co ogólnie myśli pan tej propozycji Ministerstwa Finansów no chyba na początku warto dodać, że ta propozycja jest przytłaczająca, jeżeli chodzi o wielkości stąd tyle rozwiązań, że trochę trudno je wszystkie razem rozpatrzeć i ze sprawy, jaki będzie ostateczna jak będą ostateczne konsekwencje to pewnie w tym komentarzy skupi się za 2 części tych tych rozwiązań na tej części pewnie bardziej związane z podatkiem PIT, więc po wierzą, że raczej dokładnie mu, więc nie będziemy pewnie w stanie dużo powiedzieć o firmach różnych ulgach, które już dla nich mogą pojawić mam trochę mieszane uczucia, jeżeli chodzi o to reformy, ponieważ moim zdaniem ona w pewnym sensie dobrze zdiagnozowała pewne problemy systemu podatkowego i są pewne kroki, które na, który po prostu go naprawiają może nie są to jakiś bardzo ambitne odważne kroki, ale idziemy dobrym kierunku jednocześnie reforma ma pewne aspekty, które bardzo nie podobają to zaczniemy tam dzieje w dobrym kierunku i czy to jest taki typ to Pekao z dobrym kierunku czy jednak, a jednak poważny krok tak, więc jeżeli mówimy o tym co jest dobre to podoba mi się to, że reforma wprowadza większą harmonizację systemu ubezpieczeń społecznych zatem składki składka zdrowotna jest zharmonizowana dla pracowników najemnych oraz dla samozatrudnionych jest to krok w dobrym kierunku nie jest to dlaczego zharmonizowane w tym kontekście to znaczy, że liczymy liczymy kontrybucji pracowników i samozatrudnionym taki sam sposób jest taki sam odsetek dochodów wcześniej rozmiary de facto było także ci z działalnością gospodarczą mieli lżej mniejszą składkę czynnika większości tak było natomiast gdyby zdarzył się ktoś na działalności gospodarczej co za bardzo mało wówczas ta osoba płaciłaby więcej i właśnie to jest niesprawiedliwość tego systemu ze zryczałtowaną składką, który bardzo kara kara samozatrudnionych z niskimi dochodami nagradza tych z wysokimi co jest trochę sprzeczne z takim naszą podejściem do podatków i tego jak powinno się płacić, więc to jest krok w dobrym kierunku co mi się również podoba w tej reformy jest to, że generalnie obniżamy obciążenia niskich poziomach dochodu zarówno koszty dla samozatrudnionych, jaki dla pracowników to może być generalnie większości obniżamy do tego stopnia będzie mniej wpływów oczywiście rząd tak skonstruował głównie do samorządów, ale to jest obniżka podatków tak no właśnie to samorządy, o których pani redaktor wspomina to jest co to jest główna rzecz, którą się w tej bardzo podoba, czyli ograniczenie wpływów do nich, ale do tego może będziemy co mi się podoba obniżeniu obciążeń podatkowych na niskich poziomach dochodu to jest to, że potencjalnie będą dużo silniejsze bodźce do pracy pracę formalnej właśnie tych osób, które nie zarabiają bardzo dużo i też co się pojawiło ostatnio w tym projekcie rządowym, czego nie było wcześniej np. tych majowych prezentacjach to jest to, że pojawią się nowe regulacje mające na celu zmniejszenie szarej strefy to będzie polegało na tym że, że karę, że jakieś kary podatkowe za unikanie podatków będą po stronie pracodawców raczej niż pracowników zatem pracownicy będą mieli dużo więcej bodźców do tego żeby, żeby nie zgadzać na na zatrudnienie w szarej strefy żeby, żeby domagać się formalnej pracę i podoba mi się to, że te 2 rozwiązania obniżenie podatków na niskich poziomach obniżenie podatków niż ich niski poziom dochodu oraz właśnie te regulacje mające na celu zmniejszenie szarej strefy, że one idą mają chodzić razem, gdyż w ten sposób właśnie sprawimy, że możemy się prawdopodobnie pozbyć się zmniejszyć szarą strefę w sposób, który byłby możliwie bezbolesne dla dla tych ludzi, którzy aktualnie pracują i tak to powinniśmy zawsze projektować pod tym względem to się podobało i że jeżeli rzeczy którymi się nie podobały wspomniała pani redaktor samorządy niestety reforma ma taki taką konsekwencję, że zastępuje dochody samorządów z podatków przez pewne dyskrecjonalnej dotacje od rządu zatem uzależnia bardzo samorządy od widzimisię administracji centralnej no jest to oczywiście taka pełzająca zmiana ustrojowa, która sprawia, że rząd centralny będzie miał coraz więcej władzy i takie reformy nie powinny mieć miejsce w reformach podatkowych to jest po prostu zmiana ustrojowa stopniowa i wydaje się, że to jest coś co dyskwalifikuje tę całą reformę dyskwalifikuje tak nie należy nie należy łączyć tych rzeczy w 1 ustawie, jeżeli koniecznie chcemy sprawić, żeby samorządy były, żeby samorządy były może trochę bardziej uzależniony od rządu, jeżeli chcemy coś takiego przegłosowywać przez parlament powinna być absolutnie oddzielna ustawa i moim zdaniem powinna być odrzucona, jeżeli chodzi o inne rzeczy którymi nie podobają co mówiłem, że jest tam mały krok w dobrym kierunku, jeżeli chodzi o harmonizację systemu ubezpieczeń społecznych no i wadą tego rozwiązania jest to, że to nie jest pełny krok tylko taki mały kroczek zatem wciąż mamy zryczałtowane składki ZUS, które sumują się obecnie około 1000zł miesięcznie, jeżeli chodzi o samozatrudnionych i te zryczałtowane składki wciąż powodują, że mamy tą drastyczną orzekł, że żywność w systemie podatkowo składkowym działalności gospodarczej to ktoś zarabia 1500015 000 to płacę takie same składki dokładnie jak to zrobi 1500 to opłaci seniorska sam fakt to potem mogą nie strach dać gdyby, gdyby płacił musiałby zapłacić 23 swoich dochodów w składkach, więc to jest oczywiście absurd, więc wydaje się częściowo dlatego możemy mieć np. mało małej przedsiębiorczości te zmiany właśnie wpływają na to, że jeżeli ktoś chce być przedsiębiorcą to co Śląsk nie może sobie na to pozwolić na relatywnie niskich poziomach dochodu albo, ale nie zapłaci składki albo właśnie przejdzie do szarej tak będzie będzie ukrywał swoje dochody dokładnie i będzie ukrywał swoją działalność to jest nowość to są konsekwencje obecnego systemu, który nie został zmieniony został trochę poprawiony, ale nie jest to zmiana, której oczekiwaliśmy tak powiedział jest jeszcze parę innych rzeczy którymi się podwaja wymienia 2 po pierwsze i to nie jest tylko kwestia nowego ładu, czyli tej konkretnej ustawy, ale też ustawy, która miała miejsce, które została przegłosowana jesienią zeszłego roku jest takie otworzenie ryczałtu od przychodu ewidencjonowanego dla więcej Zachodu w działalności co sprawi, że teraz samozatrudnieni mają wiele sam zresztą za samodzielne państwo kolejną opcję do wyboru, jeżeli chodzi o to jak płacą podatki mogą skorzystać z tego ryczałtu i stawki tego ryczałtu zostały mocno ścięte posłom ograniczone oraz podniesione zostały limity przychodów i że jesteśmy pod tym limitami możemy korzystać z tej formy płacenia podatków IT mimo to limity zostały podniesione drastycznie ośmiokrotnie, czyli około 1 000 000zł za około 9 000 000zł na tak się bowiem, że tak jak mówiliśmy do tej pory, że podatek liniowy był takim miejscem, gdzie można ograniczyć swoje obciążenia podlać zamiast zatrudniać czy Aretha uruchamia się jednoosobową tzw. działalność gospodarczą nagle się staje przedsiębiorcą ani pracownikiem i przez to właśnie ma się to niższe obciążenia podatkowe no to jest coś na co wiele osób zwracało od lat uwagę jako pewną jednak jak to powiedzieć na powiedziałabym nie ma pan to nazwano aberracji polskiego zastąpiła operację tego słowa szuka taki rozrzut stawek ministerstwo chce otwarcie mówi, że chodzi o to, żeby właśnie nie było już tej aberracji go jak już muszą na ryczałt takie też odniosłem takie wrażenie, że premier mówił, że nikt nie straci przedsiębiorcy mogą zawsze przejść na ryczałt tam tam uchronił się przed nadmiernymi podatkami no to jest taka narracja, która nie bardzo niepokoi, a właśnie boi się, że ryczałt stanie się taką nową bezpieczną przystanią dla samozatrudnionych, na której będą mogli kontynuować płacić bardzo niskie podatki względem pozostałych pracujących w Polsce nie podoba mi się to ponieważ, ponieważ w tym sensie promuje postawy unikania podatków, pomijając fakt, że po prostu stawiamy otwartą furtkę dla dla ludzi, żeby tych podatków unikali jednocześnie w sensie pokazujemy, że nie jest nic złego też przecież sam premier na zapas zapewnia, że możemy zrobić absolutnie narracji rządowej komunikację rządowe powinny iść w przeciwnym przeciwną stronę oczywiście promować płacenie podatków, ale te narracje, jakie mamy obecnie, czyli że cóż rząd nas ochroni przed nadmiernymi podatkami podatki tylko obniża to to idzie w przeciwnym kierunku, więc to na pewno jest bardzo złą jest bardzo bardzo złe zachowanie ochrony rządu jeszcze wspomnę może ostatni element tej reformy, które mi się nie podoba, który jest też może trochę mniej wspominany artykuł, który opisuje to reforma to jest ulga dla klasy średniej, która jest niezwykle selektywną jest takie rozwiązanie, które sprawia, że w przedziale dochodów od powiedzmy 6000zł do około 12 000zł zrobi proc brutto tak, jeżeli miesięczne, jeżeli pracujemy na umowie o pracę wówczas dzięki tej uldze nie stracimy na reformie czy będziemy płacić dokładnie takie same podatki składki jak płacilibyśmy wcześniej przed reformą zatem powinniśmy być w pełni obojętnie czy reforma zostanie wprowadzona czy nie rzecz w tym, że ta ulga dla klasy średniej jest ulgą dla klasy średniej na umowie o pracę zatem pomija zarówno osoby na umowach cywilnoprawnych jako, jakiej samozatrudnionych, którzy mogą być nawet opodatkowanie względem skali podatkowej jest dokładnie tak samo jak do tej pory powiedzmy pracownicy najemni, ale on już tej ulgi nie utrzymają mogą stracić powiedzmy 100zł miesięcznie, ale jest promowanie zleca właśnie tutaj takiej perspektywy pracowniczej jak naj naj zdrowszy formy zatrudnienia w pewnym sensie tak można powiedzieć, że to jest promowanie etatu jednak wydaje się, że lepiej byłoby promować etat poprzez poprzez stosowanie regulacji pracy, które już mamy w kodeksie pracy i poprzez wsparcie Państwowej Inspekcji Pracy wszystkie rozmowy o pracy kończą się na postulacie wsparcia Państwowej Inspekcji Pracy tak to coś z tym jest zdecydowanie, a z drugiej strony z drugiej strony nieco zróżnicowanie opodatkowania dochodów, które są takiej samej wysokości, ale osiągnięte trochę inny sposób jest zawsze zawsze jestem coś co powinno budzić nasz niepokój, jeżeli nie mamy bardzo silnych powodów, żeby tak robić wówczas wtórnej trzeba tego unikać są po prostu sprzeczne z taką podstawową zasadą sprawiedliwości społecznej, czyli tą poziomu sprawiedliwością sprawiedliwością poziomu, który mówi, że jeżeli ktoś osiągnął już 2 osoby osiągnęły taki sam poziom dochodów, ale różny sposób wówczas powinien zasadniczo nie ponosi także są one opodatkowane różnymi różne sposoby to jest taki argument odnoszący się do sprawiedliwości jest taki trochę może bardziej pragmatyczne argumenty mówi o tym, że moglibyśmy dużo prostszy system podatkowy, gdybyśmy po prostu zmodyfikowali skalę podatkową nie poprzez prowadzenie tej selektywne ulgi dla klasy średniej, która jest na umowie o pracę, ale po prostu poprzez zmianę progów taki sposób, że de facto sprawie byśmy, że nikt na tym poziomie dochodów od tych 6000 brutto do powiedzmy 12 000 brutto by za bardzo nie stracił na tej reformie można by to zrobić poprzez zmianę progów podatkowych w trochę inny sposób niż zostało zaproponowane w tej reformie to Michał mex cenę i właśnie pokazywał, że można tak zrobić i byłoby to rozwiązanie też dużo prostsze, gdyż po prostu nie byłoby specjalnej ulgi, która jest tylko dla pewnej dla zapewne część społeczeństwa, które jest dość skomplikowana trudna do połączenia Janoszka do tej pory nie wiem jak można się rozliczać jak mogłoby się rozliczać małżeństwa, w których 1 małżonek jest w umowie o pracę drugi np. działalności gospodarczej rozliczają się oboje za pomocą skali podatkowej nie miałem pojęcia jak ta ulga mogą być w takim wypadku policzona i zapewne, że doradcy podatkowi będą to wiedzieć, ale chyba byłoby trochę zbyt skomplikowane, żeby takie, żeby takich rzeczy kierować do doradców podatkowych to, że to ja w takim razie mam nadzieję na Hiszpana na ciąg dalszy za kilka dni, dlatego że mówimy bardzo ważnej ciekawe wydaje mi się właśnie te te wątki, o których pan wspomniał, a w Polsce jednak bardzo silnie zdominowana jest dyskusja przez perspektywę no właśnie tzw. biznesu czy przedsiębiorców, więc ciąg dalszy mam nadzieję nastąpi dziś bardzo za rozmowę dziękuję dr Paweł Dolegacz ski grupy eksperckiej dobrobyt na pokolenia i z inwestycją w Bristol był państwa gościem teraz już informacja świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA