REKLAMA

Bicie to było życie. "Od pieszczot do uderzeń. Dotyk w komunikacji interpersonalnej na wsi staropolskiej"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-04 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Tomasz Wiścicki historyk z Instytutu historii imienia Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk dzień dobry panie profesorze dzień dobry dotyk coś ważnego wydaje się intymnego, ale dotyk nie zawsze jest intymnej delikatny, ale często bywa elementem komunikacji niewerbalnej między ludźmi pan badał przygląda się kwestii dotyku w tej Rozwiń » interpelacji analne komunikacji na wsi staropolskiej na podstawie jakich źródeł możemy o dotyku wnioskować ci, dlaczego akurat dotyk na wsi staropolskiej to jest ten problem zawsze z osiedlami dobry przed magicznymi to znaczy, zanim lód pośrednio szefowi, czyli zapisywać w ocenę zachowań tak dalej musimy operować na źródła, które są nie wywołane naczyń to nie jest tak, że ktoś przychodzi do jakich pytanie tylko przy okazji rejestruje pewne zachowania pewne normy z punktu widzenia polskiej wsi to są głównie w sądowe, bo tam trafiały rozmaite sprawy, bo bliżej opisane czasami Tatra piękne bardzo niewielkim zakresie zachowana ludowej trafi 15 marca osiemnastego wieku w tych źródłach sądowych dajmy to są na ogół informacji poboczne to nie jest główny problem oczywiście jeśli ktoś kogoś pobił wtedy się pojawia pojawia dyskusja na ten temat pojawia się jeszcze jakiś postępowanie sądowe natomiast informacja w dotyku nikt mi nikt nie kryminalnego znacznie pobicia występują na marginesie innych spraw wbrew pozorom bardzo dobre, bo w ten sposób poznajemy normy zachowań, a sytuacje szczególne oczywiście to wymaga dość dużo do dużo uwagi i był pan przecenia duże ilości źródeł bo aby to nie jest nic nie znajdziemy zespołu archiwalnego tytułem datek, bo nawet będziemy spłaciła tytułem przemoc fizyczną no właśnie powiedział pan panie profesorze o pobiciu rozrzutu pobicie pobiciu nierówne to znaczy zmienia się podejście do do pobicia wraz z czasami, które to pobicie ten dotyk bolesną oceniają, kiedy mówimy o wsi staropolskiej no to również mamy relacje pomiędzy relację w rodzinie, ale mamy też roli relacje pomiędzy chłopem, a jego przełożonym kimkolwiek on jest tutaj rozumie mnie nie każdy dotyk własny czy nie każde uderzenie każde pobicie jest takowym tak uznał, że mamy jakiś granicę trochę inne niż dzisiaj ale, ale granice są tak trzeba wszystkim uświadomić pisze jeśli mówimy dość świecie przed nowoczesną przyjazną przed głębszą osiemnastego dziewiętnastego wieku to, iż jesteśmy świadkami innej rzeczywistości po pierwsze, nie, żeby kierowcy archiwizowane i każdy jakoś nad sobą każdy ma coś pod sobą bardzo się w patriarchalnej to znaczy takiej, gdzie każdy rości sobie prawo do zarządzania poprawiania itd. kogoś niżej na tej w tej dziedzinie, nawet jeżeli sami z rodzeństwa jednak dodajmy i trzecie, a cała struktura opiera się na stosowanie przemocy to jest bardzo ważny element ten 8 tej strukturze przed nowoczesnej czy taki ktoś jest wyżej na drabinie społecznej ma prawo stosować przemoc wobec niżej to znaczy oczywiście np. naszych rachunków domowych bicie małżonki rzecz wydawałoby się obecnie bardzo na cenzurowanym, że osiemnastym wieku jest podział normą pod warunkiem, że nie przykłada się pewnych granic a jakie są granice to czasami się na ten temat precyzuje w aktach sądowych to przewodniczącej kwestią taki granic było pobicie także poszła krew jak do pierwszej krwi w pierwszej chwili tak jeżeli, jeżeli chodziło o używanie przez taki, żeby też dostawały cały sinice to nie budynki problemu niektórzy terroryzowali, jakiej grubości kijem można być narażone widzieć, a więc to z 1 strony przemoc taka codzienna, ale trzeba pamiętać, że to idzie też 2 strony czy kobiety nie były osobami, które nie uciekały się do przemocy, którym nie wolno było stosować przemocy dopiero 15, więc tak skoro oba wobec wobec swoich mężów czy wobec dzieci czy wobec przede wszystkim wobec dzieci wobec innych kobiet wobec, że również tutaj trzeba podkreślić, że w przypadku wsi pozycja kobiety w rodzinie zależała przede wszystkim od pozycji i rodziców braci jasne jest, jeżeli ona pochodziła z rodziną ubogiej móc wyraźnie niższej społecznie to mężczyzna zbiera się całkowicie MoDO do korygowania zachowania natomiast, jeżeli pochodziła z rodziny również statusem miała aktywnych braci dbających o nią rodziców itd. tonie, że czasami spotykamy się sytuacją wręcz to mężczyzna jest odbiciem, zwłaszcza jeżeli jego zachowanie jest jakiś sposób występie np. i ma kochanki, że prowadzi gospodarstwo przebija zyski wtedy cała wieś uważa, że od jego to jego część korygować, że muszę należy mu się należy tak, ale kobieta potrafi zrobić to znaczy, że nie ma tego hamowania, które artystyczne dla klas wyższych czeka z tym, że UE dla wszystkich dwudziestym wieku kobieta nie może może kogoś uderzyć, żeby pominąć tak zachowywać mamy całe sprawę bójki w karczmach dziękuję te są to są bardzo aktywną i przejmujący również bardzo, o co czyli wracamy do korzeni trochę muszę powiedzieć dzisiaj może wracamy do czego nie wiemy jednak mimo wszystko różnica jest poważna to znaczy to tym większa niż do tej w języku przemoc, które w języku ciała języków dotyku, dlatego że trafi przemoc jest sposobem komunikowania, a ona niesie nie tylko ból nie tylko pokazuje stosunki władzy stosunki społeczne, ale też mówi dość naturalną rzeczą dla stosunków z nowoczesnej było to, że rozkaz jest potwierdzany to chamstwem uderzeniem czy wręcz uderzeniem bata, jeżeli chodzi po stosunki między radcami majątku a, ale rolnikami, ale to jest rzecz chciałbym też takie potwierdzenie tego ciekawie rozkaz tchnięcie fizyczne jakiś dotknięci tym mniejsze albo wręcz uderzeniem potrzeba teraz to jest cały język, które daje się zrozumieć jest przez tego rozumiany problem jest granica tego tego tego tak tego bólu tego uderzenia dla nas ta granica bywa czasami bardzo szokująca sprawdzono już wspomniałem granicą była pierwsza krew, czyli te uderzenia tam były bardzo silne z naszego punktu widzenia nadawcy, dlaczego tak się stało to jest dyskusja na osobne w ogóle osobną kwestię, ponieważ istnieje taka teza mówiąca o tym, że ludzie, którzy żyją, że prymitywnych warunkach albo z mostem ciężko pracują fizycznie co jakiś sposób znieczulenia nabór to oczywiście nie jest prawdą dodajmy natomiast taka teza powstała w osiemnastym wieku i ma się całkiem dobrze dzisiaj czasami dlatego też spojrzenie na kulturę chłopską np. decyzja elit jeszcze dziewiętnastym wieku to było spojrzenie na kulturę brutalną brutalną fizycznie pytanie tylko te Tatra ta totalność Tent pyta Nieczułość Boga, a grubiaństwo ość obyczaju chodzi tak jakby chcieli ówcześni badacze z warunków życia przykład czegoś innego być może też po prostu sposób realizacji pewnej komunikacji edukacji werbalnej dotykowej MO te komunikaty przemoc, która Warta wreszcie zaczyna tak wynika z 10 lat osiemnastym wieku, a w dziewiętnastym przejmuje tą całą czemu państwo też kolejny bardzo ważny element w tym wszystkim pani czym żyją współcześnie nie jesteśmy narażeni na, na który hal 9 na bicie nawet nie chodzimy z szablą Police to było bezprawie normalne, ponieważ boi jest niebezpiecznie, której osiemnastym wieku teraz to wszystko przejęło państwo policja, a sądy starają się tylko te oba też staje się w dzień kobiet tak się ostatnio policja głównie, ale treść raczej sądy starają się zabronić takiej jak i praktyki i też praktyka potencjał społeczny co w osiemnastym wieku nie było takie oczywiste proszę pamiętać, że z punktu widzenia mężczyzn głowy rodziny czy to chłopskiej do szlacheckiej on miał prawa wręcz obowiązek karać i posłusznych domowników w tym dzieci oczywiście ani dzieci znaczne odbywać od 8 szkoła to całkiem niedawno jest sytuacja oczywista, że dzieci się bije czas czy nowoczesnych, ale też, gdzie w tym wieku dzieci w szkołach zostają sami mimiką albo cały skomplikowany system kar fizycznych cały czas na świat w systemie anglosaskim temat jest sposób, a więc kary fizyczne to jest to jest niekoniecznie tylko włącznie jakiś teraz gniewu Kisz gwałtownych uczuć, ale też cały język te kary dla dzieci w wymierza się na zimno osoba ma być karę edukacyjne i myślenia o tym, że dzieci wolno bić teraz procedura jeszcze jakiś sposób pokutuje dlatego, żeby nie wychować nie ogranicza się jeszcze powiedzieć, że też być służbę dorosłą należało bić żonę, żeby ją wychować czasami żona musiała bić męża, żeby chować, ale raczej to szło zgodnie ze stażem jak Hall, czyli przemoc fizyczna jako część tylnego mechanizmu dyscyplinującego powrócimy do dotyku po informacjach Radia TOK FM dotyku czy na wsi staropolskiej pan prof. Tomasz Wiścicki historyk Instytutu historii imienia Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk jest państwa moim gościem informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy po wcale wracamy do dotyku to tylko cioty dotyku uderzenia czy od 200 do uderzenia komunikacja interpersonalna nazistowskiej państwa moim gościem jest pan prof. Tomasz mieścić historyk z historii imienia Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk myślę panie profesorze, że to bicie dzieci bić męża żony pewnie bardziej żony dużo bardziej wciąż pozostało z nami i mówi pani nowoczesności ale, ale myślę, że pewnie to takie zmiany te z drastyczną, jeżeli chodzi o Polskę to jest ostatnie nie wiem może 20 lat to, że za zwycięstwo wyrok vany, ale pewnie mniejsza skala dzisiaj występuje zwyczaj ćwiczeń być może rockowe Wanda lepszy w tym, że to jest zwyczaj jednak mimo wszystko okrutnego czasu już lepszy święte prawa nie można nikogo bić nawet własnej żony jesteśmy tutaj większy problem niedawno się cały głos bezprawnie i rzeczywiście i mówimy o zwyczaju natomiast mówimy już od 2 Otóż osiemnastym wieku ten, który był na czele gospodarstwa go w sprawie bicia kogoś poniżej też nikogo nie dziwiło bicie np. na poziomie szkoły w kontaktach między zarządcą, a pracy pracownikiem z panem służącym itd. tak daj co więcej również przypomnieć, że prawo samo prawo sądy bardzo często wskazywały na kary cielesne nie chodzi tej kary kary śmierci czy karty notowania bardzo poważne kary i ówczesne, ale chodziło o taką karę fizyczną to znaczy ile tam uderzeń kijem batem itd. bardzo popularne, zwłaszcza w sądach wiejskich i to chyba też Wołów zostało pod takim myśleniu patriarchalnym Maciej sam sama esencja się patriarchalnego to znaczy sąd miejski, który działał na ogół przed kierownictwem właściciela, bo zarządcy majątku bardzo chętnie szafował właśnie ubraniami, ponieważ myślał o sobie swoich poddanych tak jak ojciec dziecięcia to znaczy, że im więzienie Przymorze, kto z nich coś złego wyraźnie stąd rzeczywiście dość czasami ciekawe jak się patrzy na czasami polskiego, czyli tych, którzy potem siedzieli po w tym sądzie jako ławnicy, którzy np. młodości jako kierowcy są wielokrotnie skazywani na karę publicznej chłosty, a więc przechodzą ten cały rok lepiej sądzić jako dzieci potem za jakiś bo, w jakich przewinienia przy czym sąd usterka jest ogrodnictwo miejskie regulowało nie tylko takie podstawowe w sprawie kradzieży, ale też np. przez spadki te 2 obyczajowe, a więc te wszystkie za wszystkich rzeczy można było być karanym fizycznie, a w końcu jeżeli się znalazł wśród elit wiejski to, żeby ten dorobek lite wielokrotnie przez rodziców przez sąd w końcu sam miał kary fizyczne, ale w dalszym ciągu również regału by prawdopodobnie karaniu fizycznemu przez pana to znaczy, jeżeli np. za wolno oraz u o stronę ważąca mógł uderzyć w, a więc to jest ciekawa sprawa do człowieka nawet o poważnej pozycji społecznej we wsi w swoim środowisku cały czas był narażony na taki właśnie łamanie jego i jego takiej fizycznej tożsamości i jedność to mógł go uderzyć nie odbierało honoru pytanie, kto go by uderzy jak też i uderzyło ktoś niżej hierarchii społecznej oczywiście odbierało Chada, że ktoś wyżej nie, ale jesteście komunikacji honor natomiast cały czas ten problem, które zawsze bardzo sprawiał, a co ból jak mówiłem nie mamy żadnych przesłanek, żeby świat żeby, żeby twierdzi, że ludzie, którzy pracują obecnie są bardziej otwarta, bo lot, którzy nie pracują ja mówię osiemnastym wieku pojawiła się nowa teoria dotycząca układu nerwowego układ nerwowy zaczął być wtedy poważnie badane, jeżeli producent ten pomysł, że być może ci z niższych warstw społecznych albo pracujące fizycznie mają albo sposób przyrodzone albo w sposób nabyty ten grubsze bardziej odporne bardziej skostniały może podczas gdy np. kobiety z AIDS mają dla Rz cienkie i bardzo wrażliwe to zaczęła się taka pewna zmiana patrzenia na NATO jak fizycznie wygląda kwestia chciała tego ciała i teraz tak kuli to tutaj to jest wizja jedno jednocześnie bardzo elitarna w ten sposób oznaczająca tym ludziom, którzy pracują fizycznie, bo i, dlaczego nie mniej nie odczuwać bólu tak jak elity ja się już chodzą na kredyt 2 rzeczy po pierwsze jednak pewnego przyzwyczajenia kulturowe większa większa tolerancja nie na ból, ale większą cenę zachowania przemocowe wydam może dobry przykład w końcu się tego wieku 1, że o zewnętrznych obserwatorów zauważył taki sposób zalotów na podkrakowskiej wsi, gdzie parowce pod kościołem zaczepiali ją pod kościołem dziewczyny Smaga śmigają tak batem po kostkach, a ten po łydkach kostkę to oczywiście musiało być bolesne, a człowiek tak tak zakładam, że jeżeli ktoś tematem posługuje się przez wiele lat to jest w stanie z i uderzyć osób delikatniejszy w stanie mocniejszy w zależności od potrzeb w Polsce zupełnie inna sprawa natomiast to było bolesne to reakcja 50 była była szabli Warta uśmiech one widziały, że to jest sposób komunikacji zalotów to nie jest zadanie bólu ma na celu badania bólu tylko pewnej komunikacji oczywiście musiały bardzo może miasto Końskie zaloty bat koń jak zniża lot MH da myślę tutaj chodzi od koni natomiast co taki atest osiedlać końskimi zalotami, a tak nie ma powodów, żeby nie lało, więc to jest to jest 1 sprawa, ale z drugiej strony nie istnieje pewne przyzwolenie od kulturowym na te zachowania z drugiej strony jeśli jej, zbierając karty bardzo ciekawa przesłanka dotycząca tego co się mogło wydarzyć w skoku osiemnastego wieku od część polskich znalazła się w 4 latach osiemdziesiątych osiemnastego wieku dokładnie 1800 trzecie drugim roku zupełnie nowej sytuacji została przeniesiona z kraju właściwie archaiczne grą mocno feudalnego bardzo szybko modernizujących się kraj, jakim była wtedy Austrii, zwłaszcza zarządów cesarza Józefa drugiego nagle okazało się, że mamy całą masę nowych reform, które to celem było oczywiście przede wszystkim zwiększenie możliwości obciążenia podatkowego chłopów oraz przede wszystkim przygotowania służby Państwowej co było bardzo ważne, ale ten cały całe to cała cały wszystkie te reformy spowodowały zwiększenie ich praw również jako ludzi w tym np. ograniczyły władze pana do karania fizycznego bardzo ograniczyły nie usunęły zupełnie jednocześnie pozwoliły bardzo nowe władze austriackie pozwolił chłopom przez pewien krótki czas zresztą na składanie zażaleń na przemoc ze strony sza i to jest zaskakujące, ponieważ bardzo regularne, które miały się tym zajmować związki władzy Clark został zalany protestami płotów oto zostali pobici przez przestrzeń, aby przewodniczący bez ciekawe, bo jak czytamy te zażalenia wygląda tak jakby coś co 2 lata wcześniej było normą w środowisku jego uderzenie w twarz z jagnięcia batem nagle zaczął się być problemem nagle ci chłopi zaczęli pisać, że to jest w porządku ktoś przeprosi bije zresztą 2 rzeczy po pierwsze, dostali przyzwolenie to znaczy oby płynęło w końcu pan cały cała cały cały całe lata bicia nagle okazało się, że oni jednak po to jest 1 sprawa czy ten ból jednak prawdopodobnie był tylko, tyle że nagle będzie dzielić się, że język się zmienia nie jest komunikacji przemocy już nie jest oczywistością już można kogoś poznać o to, że naruszył zasady nie poddajemy się sami to jest zupełnie wyzbycie się przemocy fizycznej przesadne ruszył ich cielesność i to jest moim zdaniem wiadomo to oczywiście trzeba by wprowadzić dalsze badania na to, że ten to takie założyła grupa skłonność ludzi pracujących fizycznie ludzi myśli warstw społecznych jest tak naprawdę obca kulturowo oni funkcjonują w pewnym języku funkcjonowali w pewnym języku, którym przemoc była ze zmian komunikatem łącznie ten jest jak się zmienił zauważyli, że mogą się poskarżyć co więcej wykorzystali to zresztą krótko możliwość, ponieważ po kilku latach oświadcza wycofali się jednak z pozwolenia powinna składać skargi na panów, ponieważ urzędy zostały zalane skargami zakład niż dobrze to Powróćmy do skarg i wniosków, ale także do pieszczot panie profesorze po informacjach informacje o dziesiątej 40 państwa moim gościem jest pan prof. Tomasz Wiścicki historyk z Instytutu historii imienia Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk pracami po informacjach po strzale od pierwsze do uderzeń, chociaż pory raczej o uderzeniach mówiliśmy panie profesorze myślę, że czas na pieszczoty tak się wyrażę prof. Tomasz Wolski jest kryzys Instytut historii mienia Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk, a co wiemy pieszczot ta właśnie czas na coś przyjemnego, bo tak zawsze jakoś się mówić również historia się tak strasznych i potem zaczną się taka takiej taka refleksja przyjaciół Żelisko było tak strasznie tak przyjemnie, a sceny było przyjemnie poza tym stosunkowo mało ten temat wiemy, bo przyjemnie to ogólny zapis był chyba się okazji czy to zmagania latem po łydkach tak nastaje pacjent po łydkach, gdyby nie za ten obserwator to myślę, że można można obliczany mogłyby zostać za rzecz całkiem przyjemne życie przez byli kierowcy, którzy odrywali Dziewki pod kościołem, więc zakładam że, gdyby to znaczne obserwator wręcz wydało dziwne o grze, ale ze strony Gabiński, a więc ta co z tymi pilotami znowu się bardzo mnie takiej teorii, która bardzo silnie wpływa na nauki historyczne nie tylko teoria cywilizacji arteria ca, a taka teoria, która twierdzi, że gdzieś o 16 wieku zaczął się proces cywilizowania obyczajów przywiązania obyczajów, czyli łagodzenia obyczajów rafinacja obyczajów, które zaczęły się w elitach u Eriki wchodziła w dół drabiny społecznej w Tate, a też rolników trafi już ci przeciwników panie tak bardzo oczywista chodzi np. o 1 krycie się w czasie wydalania czy rzeczywiście nic Marka Ania wręcz rękę w chusteczkę itd. itd. dotyczy również w dotyku dotyku poklepywania, a i tak tej sfery takiej intymnej przeniesienia tej sfery intymnej tej proszę zwrócić uwagę na rozmaite obyczaje, które są z tym związane w świecie środka inaczej wygląda ta sfera intymna np. te rachuby saskich trochę inaczej na południu Europy trochę inaczej jeszcze w Azji tylko inaczej wygląda np. dotyk dotykanie kogoś się rozmowy o różnych krajach co przeczy kulturowe i trzeba naprawdę poczuć, żeby zrozumieć jak granice są w danym pojazdem danej społeczności, ale dotyczy również np. zachowań seksualnych mamy takie świadectwa mówiące o tym, że warstwa ludowej w czasach nowoczesnych tt tt to zachowania, bo niezwykle brutalne nawet bardzo poeta Wacław Potocki pisał, że kopie swej żony przy miłości i łupią co było oczywiście pewnego rodzaju obserwacją, bo akurat trzeba cenowe właśnie czy nawet, skąd skąd, ale skąd Potocki udziału w szafie się przy tym prawa właśnie myślę, że widział plotek głównie natomiast rzeczywiście to był człowiek, który obserwował życie swoich poddanych bardzo ciekawe to, bo jego poezji są tutaj bardzo interesujące spółki jako prezydent obserwatora bardzo wrażliwego senatora swoich oddanych natomiast rzeczywiście z punktu widzenia tak wydawałoby się, że to życie innych chłopów jest brutalne i 5 TB znaczy informacje te mamy Zachodu na temat życia intymnego sza też nie są Regi wskazało może być udział w tę szczególną oraz radą i seksualnością się od otaczali pewne różnice kulturowe są mniej widoczne ale, żeby nie brak nam takie ślady, które przyczółek by te też, że też, że Eliasa to znaczy okazuje się, że przed Larą uchwalonym przed sentymentalizmem dzień 17 wieku mamy zapisane jak chłopski kochanek swoją kochankę, zwłaszcza przy pola mówi do niej miłym słowem oczywiście to jest opis może on wyjątkowo wysoki wyjątkowo po prostu próbuje pocieszyć ją opisuje on próbował ją pocieszyć, ale to jest zupełnie normalne zachowanie z punktu on przekazuje pewną normę, którą ktoś, którą tak jak się zachowuje kochanek czy może wobec swojej kobiety w tym czasie i to jest coś co daje nam się zupełnie normalne takie prawo współczesne zachowanie mamy też zachowania, kiedy kobieta głaszcze swego małżonka męża czy kochanka, że mamy to my mamy zarejestrowane dla zachowania oczyści ją do morza do morza, ponieważ nikt się tak normalnych normalnych i Dawid dodajmy sfinalizowanych przez ówczesnego, a więc mamy do czynienia w sytuacji, gdzie ten dotyk delikatnym taki bardzo czuły również występuje współ występuje z tą brutalnością niestety nie możemy sprawdzić czy możemy zbadać, jaki jest stosunek wartości delikatności co PiS zewnętrznych obserwatorów wynika, że brutalność była ważniejsza centralnie bardziej rzucała w oczy ewentualnie różniła się od brutalności, jaka była normą w środowisku oferującego, tak więc ja tutaj nie takie są zdania, że średnia ciężkie warunki życia praca fizyczna itd. tak dalej nie wpływały negatywnie na umiejętności odczuwania środy jeszcze delikatności takiej intymnej codziennej panie, dlaczego miałyby odczuwać wpływać na pewne odczucia natomiast tutaj list jeszcze 1 panie profesorze, ale myślę że, gdyby NATO spojrzeć na kwas naukowo że, gdyby ich to margines błędu przy tej byłby nie wiem jak stąd gigantyczne do Marsa, aby to Veno tak tak tutaj jesteśmy na etapie pomysłu tak naprawdę mówię o takie by odłamki, które próbujemy złożyć jako całość tak jak wam tam nie pasuje, że wcześniej czy jak klucz kluczem kluczem jest próba przekazania pewnej interpretacji przeszłość twarz chorować źle nie sprawdzamy jak było na 100% w przeszłości, a tylko próbujemy to przeszłość przełącz na potrzeby naszych odbiorców teraz próbujemy opisać pewne współczesne problemy, odnosząc się tego co kiedyś na odbiorcę zawsze są usłyszeć, że kiedyś było gorzej teraz lepiej jesteśmy lepsi niż nasi poprzednicy mądrzejsi wyżsi bogatsze bardziej inteligentni to trwa niektórzy wolą usłyszeć kiedyś było lepiej należy wrócić do tego kiedyś było lepiej schodzącą francuską to już tak po po siedemdziesiątce się tak zaczyna mówić za moich czasów tak moich czasów tak na szczęście sąd podczas, których nie pamięta system mamy gorzej albo lepiej mieć pamięć jest bardzo zawodna tak jak dajmy się tutaj elementy trzeba lecieć jakoś jakąś jako jakąś jako ich całość człowiekowi odnosimy się do pewnych teorii, które mówią na temat obowiązku tej brutalności jako czymś właściwym do czasów nowożytnych, a ja odbieram te elementy, które pokazują, że to lokalność jest wszechogarniająca, że równie dobrze możnym parę setek ludzi jak na ludzi wrażliwych prosimy również na dotyk czuły na swój sposób oczywiście tej brakuje płyt tt ta proporcja będzie zdecydowanie za punkt widzenia przesunięta w kierunku witalność, ale z drugiej strony też ta te proporcje zmienia się tak naszego życia w przeciągu 40 latek sam zauważył stąd blokada zmiana sposobu komunikowania przez brutalny do tych miast w Polsce, a więc do czynienia z sytuacjami dynamicznymi, a do punktu widzenia to ważne są te, aby składanie tych cech takich drobnych ułamków dotyczących społeczności ludowej przed nowożytnej, ponieważ to również na sposób humanizmu jest ich naszych oczach realizuje, ponieważ mamy skłonność do rozpatrzenia na nich jak na ludzi o niskiej kulturze cały czas tam ta wizja, że nie była rewolucyjna, że kultura może być niska wysoka i to jest bardzo ważne chodzi o niskiej kulturze prymitywnych warunkach życia, Ergo również prymitywni co nie jest to co nie jest powiedziałbym wręcz konieczne to coś łączy chciał logiczne to, że ktoś zieje prymitywnych warunkach prymitywne zaś od widzenia nie znaczy sami prymityw oddać psa znaczy, że sam zieje słowie jak żołnierze co bardzo często ludzie czują się powtarza myśląc właśnie tych młodych ludzi z najniższych warstw społecznych, a więc słowie my mamy świadectwa o tym, że oni byli zdolni do delikatności czułości wrażliwości jest bardzo ludzkie ja myślę, że to jest gra najważniejsze najważniejszy wniosek, który to jest tego badania nad tak debatą i wrażliwą kwestią datek uderzenia można by ciągnąć za stan się panie profesorze nad 2 rzeczami po pierwsze, czy tak wzorem nie wiem dzisiejszych kursów podrywania były wtedy też takie kursy np. że jak śmiga z bankiem no to raczej nie ma szansy na nic więcej, ale za to jak masz taki poziom elastyczny przegub i takim trochę niedbałym ruchem to tutaj każda dziewczyna doceni to słabnięcie po wódce jak tak właśnie taką ten tylko fajną robisz ewentualnie teraz jak wygląda kwestia homoerotyczne czy też parobek drugiego parobka też zmagał to też znaczyło czy też vis, a stary sorry, ale kurs będzie się bankierom ani nie to nie niezrozumiała intencji ja się tak dosyć tutaj zasnęła rząd tego, że jeżeli chodzi o pierwszą kwartę raczy 4 istniał pewien kod to język co lotów tak oczywiście to jest wygodnie znamy samego braku konkretnych Ułamka dlatego nigdy nie został zapisany nawet literaturze pięknej bardzo mało ten temat natomiast język widać inicjator tej strony istniał, że jest np. pokazywany w pewnych przyśpiewka te pewnych zachowania, które są za rywale w księgach sądowych, że sąd sferę etyczną lotów odrywania otacza pewna kultura też kultura dość skomplikowane, które to każdy Mości skocznością i każdy musi zapoznać to, więc one się pewnie różnie między wsiami no co oczywiście środowiska do zamknięte czasami były te kody wspólne, ale za tym idzie klucza to nie jest nie wiem zwrócenie dziewczyny w sprawę jeszcze zdarzało, ale ten sam język zarodków w tym, że chodzi o Homo erotyzm, a my wyjątkowo mało danych do planów Rzeczpospolitej na temat zachowań homoseksualnych czy homoerotyczne sprzed końca osiemnastego wieku z różnych powodów natomiast do takich powodów jest moim zdaniem nie to, że ta kwestia stosunkowo mało ważna z punktu widzenia wychowania kościelnego to znaczy, jeżeli założymy, że 68 monopol innymi słowy osiągnięciami monopol miał bardzo rozmaitych problemu znacznie poważniejszy niż niż homoseksualizm, który jednak był nie jest stosunkowo nikt nie nieznacznym ułamkiem ewentualnych zachowań pochwalnych czas kościół takim dobrym przypadł przykładem jest oczywiście stosunek do pożycia małżeńskiego tego nie udało się Kościołowi do końca osiemnastego wieku wywalczyć raczej po płacić zmusić chłopu do tego żeby, żeby odchodzić paktu z pogardą i potem też nie udał praw mamy informacje dotyczące tego bardzo takiej brutalnego stosunku chłopów do tzw. tanie w dziewiętnastym wieku ale, toteż jest w pewien margines i ich obyczajowość, ale są naczynia sytuację, kiedy takie są większe problemy niż stosunki homoseksualne mamy pojedyncze przypadki opisane, w którym które możemy przypisać ludności wiejskiej, ale są zaskakujące to znaczy czasami mamy wrażenie, że społeczność wiejska tak samo jak nie zawarła młodych ludzi za zło panien kawalerów, że uprawiali seks tak sami uważali stosunków homoseksualnych dopóki coś się nie stało, ale mówię to są tak mam komu informacje, żeby to w jaki sposób teoretyzować przeczy ogólnie trzeba by jeszcze dużo dużo bardzo dziękuję panie profesorze pan prof. Tomasz jeśli historyk Instytut historii imienia Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA