Maciej Zakrocki przedstawia dzień dobry w środę 4sierpnia czas na rozmowę on nas znowu ten portret nie będzie zbyt budujący chciałbym bowiem dzisiaj zająć nami z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze chodniku ścieżce rowerowej właśnie poznaliśmy plany rządu dotyczące podnoszenia wszelkiego rodzaju kar załamanie różnego rodzaju przepisów np. podwyższono mandat karny do 5000zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkości jazdy o ponad 30 km na godzinę albo 1500zł ma
Rozwiń »
wynieść minimalna grzywna za nieprawidłowe zachowanie względem pierwszego jeśli w ciągu 2 lat sprawca ponownie popełni takie naruszenie to kara wyniesie nie mniej niż 3000zł zapowiedziano też odebranie prawa jazdy na 3 miesiące w przypadku ingerencji w system tachografów przez kierujących pojazdami w przewozach drogowych jest tych zmian sporo jak zawsze wraca pytanie czy wysokość kar mandatów będzie wystarczającym odstrasza czym przed nieodpowiedzialnym głupim zachowaniem na drodze kolejne pytanie już wprost nawiązuje do szukania problemów nas czemu jesteśmy w dużej części kozakami za kierownicą czemu jeździmy jak wariaci, skąd to lekceważenie ograniczeń prędkości siedzenie na zderzaku na autostradzie przez 40km/h, kiedy widzimy przecież, że samochód przed nami wyprzedza akurat tira i dopóki go nie wyprzedzi nie ma jak zwolnić pasa czemu dorosły współpasażerów, widząc jak kretyński zachowujesz kierowca, a na dodatek z tyłu siedzą dzieci nie protestuje nie domaga się rozumne jazdy tylko jest dumny, jakiego to energicznego partnera nie oferma co to się powoli toczy do celu czemu siadamy za kółko po alkoholu także często za przyzwoleniem pasażerów zgodnie z policyjnymi danymi w 2020 roku zgłoszono 23 540 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych w strefach zamieszkania lub strefach ruchu w wyniku, których 2491 osób poniosło śmierć ranne zostały 26 463 osoby w tym 8805 ciężko wszystko to w czasie pandemii, która wyraźnie ograniczyła nasilenie ruchu przyczyn tego ponurego obrazu jest wiele, bo poza tą typową dla nas brawurą i lekceważeniem prawa jest coraz lepsza, ale jednak dalej słaba infrastruktura drogowa ogromna dominacja starych często nie najlepszym stanie technicznym pojazdów niski poziom szkolenia kierowców całkowite lekceważenie z punktu widzenia prawodawcy konieczności znajomości przepisów przez rowerzystów czy właścicieli hulajnóg w efekcie ludzie korzystający z polskich dróg są na co dzień 3× bardziej narażeni na utratę życia w następstwie wypadku niż podróżujący po drogach świeci czy Norway najgorzej jest w okresie wakacyjnym, więc mniej więcej w połowie wakacji pomyślałem, że warto o tym porozmawiać już za chwilę będą z nami pani prof. Joanna Żukowska ze stowarzyszenia partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego pani profesor jest też dziekanem wydziału inżynierii lądowej środowiska Politechniki gdańskiej będzie z nami pan poseł Adam Tarnowski psycholog transportu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, zanim jednak goście się pojawią to już tradycyjnie zapraszam państwa na krótki subiektywny przegląd informacja Maciej Zakrocki przedstawia w rocznicę potężnej eksplozji chemikaliów w porcie w Bejrucie Caritas Polska apeluje o pomoc dla mieszkańców zniszczonej stolicy Libanu eksplozji doszło 4sierpnia wybuchła wówczas zgromadzona w portowych zabudowania skonfiskowana saletra amonowa w wyniku eksplozji zginęło ponad 200 osób ponad 7,51000 odniosło obrażenia swoje domy straciło prawie 300 000 mieszkańców Bejrutu wg banku światowego funt libański w przeciągu ostatniego roku stać 90% swojej wartości pensja wystarcza nawet na zakup najpotrzebniejszych produktów w tym lekarstw żywności aż 77% libańskich rodzin deklaruje brak pieniędzy na wyżywienie, a 60% pożycza pieniądze na jedzenie albo kupuje na kredyt ceny żywności wzrosła od 400% tak przynajmniej wynika zdanych NCW Caritas Polska prowadzi szeroko zakrojoną akcję pomocy m.in. mieszkańców libańskiej stolicy organizuje transporty humanitarne, które przywiozły już ponad 20 ton żywności środków czystości oraz środków do walki z covid w tym środków ochrony osobistej i koncentratorów tlenu organizacja włączyła się też program odbudowy w tym Building bak Bejrut, który finansowo wspiera niezbędne naprawy remonty zniszczonych budynków mieszkalnych potrzebne na ten cel środki są ogromne dlatego Caritas Polska apeluje do darczyńców o wsparcie na stronie Caritasu można znaleźć wszystkie informacje jak pomoc Maciej Zakrocki przedstawia komisja europejska poinformowała dziś, że zatwierdziła kontrakt z amerykańską firmą Novavax na 200 000 000 dawek jej szczepionki przeciw covid 19 w ramach tej umowy państwa członkowskie Unii będą mogły kupić do 100 000 000 dawek szczepionki nowo faks z opcją 100 000 000 dodatkowych dawek w czwartym kwartale 2021 roku oraz w latach 2223, ponieważ nowe warianty koronawirusa rozprzestrzeniają się w Europie na świecie ta nowa umowa z firmą, która już z powodzeniem testuje swój preparat przeciwko tym wariantom stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla naszej populacji to wzmacnia także nasze szerokie portfolio szczepionek z korzyścią dla Europejczyków naszych partnerów na całym świecie tak komentowała zawarcie umowy z amerykańskim koncernem przewodnicząca komisji Ursula von Klein, a Stella Kyriakides komisarz do spraw zdrowia bezpieczeństwa żywności stwierdziła szczepienia w unii europejskiej postępują zbliżamy się do celu, jakim jest pełne zaszczepienie 70% obywateli do końca lata nowa umowa z przedsiębiorstwem Novavax rozszerza portfel szczepionek kolejną szczepionkę białkową jest to metoda wykazująca dobre rezultaty badań klinicznych będziemy nadal niestrudzenie pracować nad tym by nasze szczepionki nadal docierały do obywateli w Europie na całym świecie, aby jak najszybciej zakończyć pandemię preparat amerykańskiej firmy jest oparty na białku i działa na podobnej zasadzie jak znane szczepionki przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu UB albo tężcowi wymaga podania 2 dawek oby tylko po ostatecznym zatwierdzeniu ci ciągle niezaszczepieni w końcu to zrobili Maciej Zakrocki przedstawia Apropos wg amerykańskiego departamentu zdrowia w poniedziałek w stanach Zjednoczonych w szpitalach przebywało ponad 50 000 osób z covid 19 to znacznie mniej niż podczas szczytu w styczniu, ale podobnie do sytuacji zeszłego lata, kiedy szczepionki na koronawirusa wciąż w fazie badań od początku tego miesiąca dziennie notuje się średnio 72 000 nowych infekcji dyrektor naczelna Florida Hospital, a dzisiejszym Mery Merrill przekazała, że około 95% hospitalizowanych nie było zaszczepionych Vanessa Davis przełożone pielęgniarek w klinice szczepień prowadzonych przez University w Alabamie odbiornikiem powiedziała, że w klinice wykonuje się ostatnio około 200 zastrzyków dziennie 80% więcej niż 2 tygodnie temu, ale wciąż znacznie mniej niż w szczycie, podczas którego szczepiono 3000 osób dziennie wg opublikowanego we wtorek sondażu Axios Ipsos chęć Amerykanów do zaszczepienia się przeciwko covid nieznacznie wzrosła od połowy lipca minionego weekendu liczba osób, które stwierdziły, że prawdopodobnie się zaszczepią spadła z 24 do 22% to może trzeba w mediach kilka razy dziennie powtarzać tę część informacji dyrektor naczelna Florida Hospital asy dzisiejszym mer miej przekazała, że około 95% hospitalizowanych nie było zaszczepionych Maciej Zakrocki przedstawia w cytacie sięgniemy do polemiki między włodarzami miasta, a rządem co do korzyści dla samorządów, jakie ma dać Polski ład prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz kilku prezydentów innych miast skrytykowało dzisiaj założenia polskiego ładu przestrzegali, że na zaproponowanych w nim rozwiązaniach podatkowych same tylko miasta stracą około 145 000 000 000zł i na te zarzuty zareagował Piotr Müller rzecznik rządu w ten sposób, bo jak dzisiaj nie było powiedziane, że chociażby tylko w tym roku ponad 20 000 000 000zł trafi dodatkowo do samorządu terytorialnego na inwestycje, które są niezbędne na najwyższy kilku latach będzie blisko 100 000 000 000zł, które dodatkowo trafią rządowego funduszu na Polski ład poprosiliśmy o komentarz do tej wypowiedzi wiceprezydenta Kielc pana Marcina Chłodnic kiego przede wszystkim nowym ładzie większość pieniędzy będzie oparta na tym, że wzrosną koszty prowadzenia przez samorządy i polityki na swoim terenie przede wszystkim samorządy utracą tutaj pieniądze w wyniku różnych decyzji wynikających z nowego ładu równą w skali całej Polski mówi się o ponad 13 000 000 000EUR rocznie w skali takiego miasta Kielce oceniamy, że jest około 85 000 000 rocznie to są pieniądze, za które naprawdę można bardzo dużo zrobić i oczywiście rząd mówi o tym, że będą pieniądze ta utrata tych pieniędzy będzie rekompensowana te pieniądze wracały w różnego typu inwestycyjnych projektach dobrze tylko, że samorządy wtedy będą zdane na łaskę rządu na łaskę rządu na łaskę oceny czy danemu samorządowi należą się te pieniądze Czesi nie należą wszyscy pamiętamy z poprzednich różnych rozdanie funduszy, że często samorządy są traktowane ze względu na to czy włodarz w danym mieście wójt burmistrz prezydent jest taki sposób sympatyzuje czy wręcz jest z opcji rządzącej w związku z tym ja wolałbym, żeby rząd nie zabierał nam tych pieniędzy budżetów samorządowych, żeby tu nie ubywało, a wtedy musielibyśmy być zabrani na łaskę rządu w kwestii pozyskiwania tych pieniędzy bardzo dziękuję teraz już przechodzimy do głównej części audycji Maciej Zakrocki przedstawia i są już z nami zapowiadani Pani Poseł Joanna Żukowska Stowarzyszenie partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego Politechnika Gdańska dobry wieczór dobry wieczór państwo i pan prezes Adam Tarnowski psycholog transportu Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu dobry wieczór dobry pomysł to może najpierw jeśli pani prezes pozwoli pana profesora zapytam z racji trochę charakteru tej audycji, w której próbuje co środę zastanawiać się jacy jesteśmy my Polacy czy my jesteśmy rzeczywiście jakimiś specyficznymi użytkownikami dróg czy jesteśmy jak niektórzy mówią jakimiś wariatami na drogach szczególnie w odróżnieniu od od innych czy to jest tylko taki po prostu wyobrażenie, kiedy sami jeździmy widzimy właśnie tyle różnych niebezpiecznych zdarzeń na drodze czy jesteśmy epatowanie tymi statystykami, które umieszczają nas jednak co dużo mówić dosyć daleko jeśli chodzi o o to bezpieczeństwo drogowe w to znaczy myślę, że każda nacja ma swoje swoją charakterystykę każda nacja ma swoje swoje wady prawne natomiast kierowcy polscy czy oni z 1 i tak jak tak jest wynika zdanych statystycznych na tle innych kierowców europejskich to jednak naszymi wadami tutaj głównie są nadmierna prędkość oczywiście z przekroczoną prędkość znacznie częściej niż niższy niż inni, z czym też jeśli chodzi o takie zachowanie niebezpieczne no to znowu tutaj generalnie, więc czy takim takich obyczajach jak jest na zderzaku wyprzedzenie prawą stronę prawa itd. w zasadzie jesteśmy na poziomie średniej europejskiej albo nawet troszeczkę lepiej natomiast z natomiast takie zachowanie jak właśnie posiadanie samochodu i no i rękoczyny prawdę zdecydowanie w naszym kraju są bardziej częściej spotykane prawdę niż niż gdzieś indziej wbrew pozorom nie jesteśmy wcale częściej niż inni z sprawcę jest po alkoholu także każdy ma swoje każdy ma swoje plusy każdy ma swoje minusy wydaje mi się rzeczywiście ta Polska specyfika pewne jest tak natomiast oczywiście nie jest to także jesteśmy w jakimś kompletnie nieodpowiedzialnymi wariatami na drodze, a czy jest prawdą czy jeśli tak to jest jakaś podpowiedź dla nas również co do pewnych rozwiązań, które powinniśmy stosować zresztą ja spotkałem taką teorią, że znacznie znacznie większa liczba kierowców polskich, jeżdżąc poza granicami szczególnie, jeżdżąc po zachodniej Europie jeździ spokojniej rozważniej bardziej trzyma się m.in. również tych limitów prędkości, a wystarczy, że tylko przekroczą granicę i wtedy zaczyna się atak husarii pani profesor to jest prawdziwa teza, a ja pozwolę sobie postawić komory mają one czasem sam, ale ja jestem ja są systemowe myślę systemowo zdałem systemowo i uważam, że Polacy się również zapasowe innych nacji Kazana nabędzie zachowała taki sposób, jaki pozwala nam system, a człowiek jest w każdym każde państwo jest taki sam jestem psychologiem jestem bardzo chciałem natomiast poziom, że człowiek zachowuje się w takich Poznajmy pozwala muzyce TR i właśnie państwo system transportu lotniczego siadamy do samochodu do samolotu i nic nas my wiemy co nam grozi myśli to samolotu musimy niebezpieczne narzędzia analityczne mu płynne towary tak dalej znamy mamy sytuację gęstego zależna nie ma znaczenia czy Polak przed samolotów w Polsce czy Polak się samolotu za granicą zawsze zachowuje się taki sposób na jaki pozwala mu w tym transportu lotniczego ten system transportu lotniczego fantastycznie zorganizowane i gdybyśmy mieli taki sposób zorganizowany system transportu drogowego i jestem przekonana, że Polacy zachowywali się taki sam po przedni i nie negocjowali mandatów negocjowali tego czy in przy ograniczaniu wolności pełni ograniczeń wolności i korzystanie z tego systemu taki sposób na jakim abyśmy jako ci, którzy tworzą sami pozwalamy mamy dziś tworzą system tak wieloma lokalami w system, który w zasadzie mogę nazwać pana NZ wielu wielu nieuchronne, bo są, bo przymykamy oko na nas wiele wiele zachowań, a później są tego prawa są wypadki oczywiście o systemie lukach za chwilę rozmawiamy, ale w takim razie wrócę jeszcze do pana prof. Adama tarnowskiego z tym moim poprzednim pytaniem trochę może uzupełnia je tutaj miałem na myśli takie opinie, że rzeczywiście taki większy bardziej skrupulatne przestrzeganie zasad przepisów poza granicami Polski bierze się m.in. stąd, że jeśli doszłoby właśnie czy to jakiegoś skontrolowania zatrzymano wtedy częściej pojawiają problemy chociażby komunikacyjne językowe czy inne po drugie, no jednak ciągle występowały przynajmniej jeszcze do niedawna znaczące różnice jeśli chodzi o przelicznik złotówki do euro czy innej waluty i okazywało, że te mandaty to tam są tak koszmarnie wysokie że, że lepiej nie rozrabiać i że tego typu czynniki właśnie powodowały tę różnicę, że do momentu przekroczenia granicy z większym stopniu zachowywaliśmy się rozsądni czy zgodnie z zasadami na drodze no, a wystarczyło właśnie tabliczkę z z napisem Rzeczypospolita Polska i Orłem przed przekroczyć następowało właśnie takie następuje takie poluzowanie nie jest wydaje mi się, że w tym to jest to jest tak jak mówi pani profesor DCC jest bardzo systemowe przede wszystkim obok tej tabliczki z Orłem wisi taka tablica informująca o limitach prędkości proszę porównać tę tablicę przy wjeździe do niemieckich jest napisane po prostu 50 zabudowanym stopnie zabudowanym 130 zalecane na autostradzie koniec prawda u nas wisi cała tablica Mendelejewa prawda określające różne różne sytuacje różne wyjątki itd. to naprawdę nie jest takie oczywiste jest bardzo wielu kierowców, którzy naprawdę nie odpowiedzieli bez głowy jak jest dozwolona prędkość na drodze ekspresowej jedno jezdniowe prawdę albo na drodze zwykłej dwujezdniowej, z czym to jest i także tutaj tak to taki poziom PTH styczność tego tego tego systemu właśnie jest jest tutaj w tym też 1 jednostek przy czym drugą z tych przyczyn to jest jednak bardzo słaby u nas system system kontroli prawda to znaczy można naprawdę długo jeździć nie, spotykając nie, spotykając żadnego policjanta prawda, a jak spotykamy policjanta no to przynajmniej mówi po polsku prawdę i jesteśmy w stanie łatwiej im jakoś rozmawiać niegdyś tam się dużo wynegocjuje, ale mniejszego boi prawda natomiast snu jest takie przysłowie ponoć rosyjskie, że surowość naszego prawa łagodzi to, że nie trzeba przestrzegać prawda możemy określić bardzo precyzyjne normy IT i normy zagrozi bardzo wysokimi sankcjami jeśli nikt nie będzie sprawdzał no to na dno to niewiele z tego niewiele z tego wyjdzie przepisy są oczywiście moim zdaniem zbyt skomplikowane poza tym w Niemczech np. zawsze wiem wiem nie ma zawsze wiem jak i jaką prędkością wolno jechać nas czasem jest naprawdę duży problem znam szkół 2 drogi równoległe które, które czasami wybieram 1 uczyć na 1 teren zabudowany określony stosunkowo tak powiem liberalnie w związku z tym przy często jest także do domku jest całkiem sporo teren jest formalnie zabudowane na drugi odwrotnie prawda tablica się pojawiają znikają w zasadzie nie bardzo wiadomo, kiedy naprawdę trudno spamiętać się w terenie zabudowanym, czyli zabudowanym, bo wynika to tylko i wyłącznie z tablic no, więc to są to są te przyczyny prawdę znaczy to, że pan, że po prostu nie bardzo nie bardzo jesteśmy w stanie po pierwsze, zrozumieć ten ten system po drugie nie do końca jesteśmy nie do końca wierzymy, że coś w tym, że coś może spotkać prawdę jeśli ten, jeżeli te przepisy złamie w to teraz pani przez wracając do tych luki do systemu tych punktów, które są zwykle wymieniane przy analizie nie ma lepszego stanu bezpieczeństwa na polskich drogach jest mnóstwo one są bardzo wielu też obszarów, bo z 1 strony to już trochę wątki, które się pojawiły, ale też można powiedzieć, że Niewiem stan techniczny pojazdów w Polsce jest zły strasznie dużo samochodów starych, które na dodatek nie najbardziej tak przechodzą podczas badań technicznych najbardziej wnikliwą kontrolę, że stan techniczny dróg jest najlepszy to są różne dane drogi zarządzane przez główną generalną dyrekcję dróg krajowych autostrad, a samorządy i co tam powinno być zrobione, że szkolenie kierowców, że jest niedopracowane tych właśnie czynników system w systemie jest mnóstwo pani mogła może je jako właśnie usystematyzować wychodząc od tych najważniejszych co przede wszystkim wpływa na złe statystyki dotyczące bezpieczeństwa Polski co, dobrze więc ja ja powiem coś co może się to państwo wydać, którzy mogą oni mają naprawdę jest prawda ma w Polsce mamy zorganizowanego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego odpowiedzialność zabezpieczenie bądź rozbita na wiele instytucji to powoduje, że w momencie, kiedy dochodzi do wypadku i szukamy przyczyn tego wypadku niewinnego innego szuka Policach, ale my szukamy przyczyny inną znajdujemy, bo mamy przecież fantastycznych ekspertów my znamy przyczyny to po każdym wypadku przyczyny nie są usuwane i właśnie znowu wracam wracam do systemu transportu lotniczego, dlaczego taki bezpieczny, dlatego że po każdym wypadku samolotu, ale badane są przyczyny wypadku uniewinni dziennikarz winnym w innym jak w dochodzeniu, ale podane są przyczyny różne przyczyny są bezwzględnie uwaga nie ma powrotu do normalnego funkcjonowania tego co myśli przetrzymanie usunięta w transporcie drogowym mamy mnóstwo wypadków każdego dnia przyczyny wypadku, ale przyczyny nie są usuwane jedyne co robimy też poszukujemy innych, jeżeli innego skarżymy tak on poniesie odpowiedzialność tę odpowiedzialność 1 osoby nie zmienia systemu tras wracam do kwestii systemu sam system trzeba budować po to, żeby momencie był wydarza się jakaś seria np. wypadku znaleźć odpowiedzialnego dziś mamy takich jak powiedział myśmy usystematyzować to podstawowa zasada jest taka zasada 3, a port man, czyli nadzorczym policja Education, czyli kształcenie kierowców kształcenie w ogóle wszystkich użytkowników i inżynierem 3 dni drogi inżynieria w końcu taka reguła mają być one przy UE no i teraz proszę zobaczyć, kto odpowiedzialny za bezpieczeństwo czy generalna dyrekcja dróg krajowych nie czy policja nie czy czy ministerstwo edukacji czy minister infrastruktury, które odpowiedzialne za kształcenie kierowców nie odpowiedzialność rozmyta jest rozmyta i my od wielu wielu lat nawołujemy i Najwyższa Izba Kontroli ostatnio w swoim raporcie napisała Polska potrzebuje żadnej instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz wszystko koordynuje i zarządzi wycofanie budżet i będzie odpowiedzialna podłączona do odpowiedzialności za to jaki ten stan się jak my w przyszłym roku prawdopodobnie znowu posesji pani pół 10003000 osób ponosi odpowiedzialność niż Polska powinna szybko meta w innych państwach istnieje państwo, które poprawiły bezwzględnie liczba ofiar śmiertelnych to znaczy muszą ją mieszają do zera, a taka wizja za 0 one mają instytucje na tym polega cały WIG i wydaje się, że rzeczywiście byłoby to bardzo proste, ale rzeczywiście tak jest panie profesorze, bo ja trochę może prowokacyjnie powiem a kto odpowiada za to, że np. jakiś tam, gdzie są popularne imieniny wtedy więcej osób po alkoholu wsiada do samochodu jak jakaś władza, jaki system miałby zdecydować, że tego nie będzie no dokładnie ten sam system 3 UE z 1 strony edukacja, czyli ludzie, którzy po prostu wiedzą wiedzą na pewno prawda, że jak, jakie skutki alkohol z drugiej strony inni ludzie, którzy pozwalają im wsiąść prawda nie zabierają im kluczyków i czasem docent ten element edukacyjny prawdę z trzeciej z drugiej strony policja, która no i stwarza jakieś prawdopodobieństwo, że centrum zostanie zatrzymane będzie miał naprawdę poważne problemy no gdzież tam ten czy ten ten system ten czynnik infrastruktury prawdę Tuska trudno i tak negując głównym montować, ale pewnie też by się znalazło już jest coś się też by się znalazło to też kwestia systemowa naprawdę nie wystarczy rozdzielić imieniny żeby, żeby to było ludzie wymyślą coś innego pierwszy wtorek tygodnia prawdę cokolwiek ta okazuje się zawsze znajdzie w momencie, kiedy nie wiemy w momencie, kiedy nasza wiedza jest nim jest słaba w momencie, kiedy nasze ukształtowane postawy są te są tutaj niewłaściwe no i kiedy przede wszystkim właśnie wtedy tak jak tak jak mówiłem zupełnie nie boimy się tego, że zostanie to przystoi zweryfikowane w ja tak trochę marudzę, ale to m.in. dla użytek też naszej rozmowy, bo czy rzeczywiście tak pani profesor, że trzeba edukować ludzi dorosłych, że siadanie po alkoholu jest niebezpieczne to naprawdę wymaga jakiejś edukacji do przejścia chyba oczywistym, o czym już bez oczywistej i myślę, że my przeszliśmy pewną drogę zmiany świadomości jeśli chodzi o kwestię takich społecznej akceptacji dla alkoholu dzisiaj, jeżeli ktoś wsiada po alkoholu, bo mamy przykład problem alkoholowy mówi o tym głośno dlatego za próbę powszechnie nie były akceptowane tak byłby tylko przez społeczność za po poseł po jak traktowane nagle mamy taki problem z nadmierną prędkością, dlatego że uczestniczymy też takie zmiany kulturowe jeśli chodzi o kwestię prędkości my kwestia prędkości o efekt walki z prędkością odbieramy jako jako walki o to, żeby było bezpieczniej dla nas znaczy to co trzeba naszych rodzin za nasze świetni, ale jak wielu Polaków popiera walkę z prędkością ograniczoną wolność, bo samochód prywatny daje człowiekowi poczucie tego co jest jego własnością będzie sobie z tą własnością drugi będzie stał, a prędkość tych, które pyta przyjemność, która tej własności własne, którą odbiera nakazy w wielu społeczeństwach zachodnich 30 km w dużych centrach miast gdzie, gdzie również zmuszany ja są kolejno jako pierwsi pacjenci są to starsza tam gdzie, gdzie są też samochody jeżdżące wolno być norma, a my do tego zmierzamy natomiast Polacy chcą mieć na to przygotowani dlatego tak jak mówię, ponieważ tak jak mówię ta akceptacja ponad 2 prędkości nadal podstępnie w ogóle nikogo to pula ktoś mówi o tym że, choć wszyscy, że jechał szybko, że zdążą mówi, że tam ma ma, że pomiędzy Łodzią Gdańskiem nie przychodził w zasadzie norma tak naprawdę nie da się też groby przychodzimy normalnie tak ktoś problem to jest komentarz Tomasza cały czas nasze przyzwolenie na to, żeby było takie myśli jeśli chodzi o kwestii alkoholu tego przyzwolenia nie ma w Rosji zakochałem pan wolał atmosferę jeśli się za szybko to nadanie tytułu wdziękiem zdecydowanie atuty i toby pan poniżej 8 i czyste kampanie społeczne lub kilka kilka lat temu, które rzeczywiście jakoś jakoś zadziałały prawdę gdzieś, gdzie rzeczywiście coś zmieniło prawda też zostały zmienione podwyższone kary za jazdę po alkoholu i coś zmieniło tutaj tutaj pani Ewa, czyli rację to nic w tej chwili naprawdę jeśli patrzymy na dane statystyczne to Polacy polscy kierowcy są mniej pijącym kierowcami niż kierowcy z innych krajów tutaj jest naprawdę wszystko prawda czy no nie jest skutek do oka będzie wizja 0 prawdę natomiast natomiast by to z to nie jest już ten ten problem natomiast natomiast szybkość jest problemem ogromnym ogromnym problemem jest w trakcie używania telefonów komórkowych tak ogromnym problemem może też już powoli powoli, jakby dziś się ogarniającej czym jest zmęczenie senność nuda, czyli raczej tendencja do jechania na siłę prawda bez przerw no tutaj tutaj generalnie to są to są te grzechy kierowców które, które zniosą dla naszych kierowców charakterystyczny z pewnością prędkość nie ma co, bo statystyki potwierdzają co to jest szalenie ważny czynnik, ale z drugiej strony tutaj nawiązuje do pierwszej wypowiedzi pana profesora o tej tablicach informujący przy wjeździe do poszczególnych państw, jakie tam obowiązują ogólne reguły ja sobie przypominam jestem dość wcześnie urodzony, że ogromne wrażenie robiło na mnie wtedy jeszcze studenci jak jechałem na zachód na saksy właśnie ta informacja przy wjeździe do Niemiec zachodnich, że nie ma ograniczenia prędkości poza zalecaną, bo wjechały do wolnego świata i przez wiele lat zastanawiałam się właśnie zostanie wprowadzony w Niemczech limit czy ograniczenie prędkości chodzi oczywiście autostrady drogi, gdzie można szybciej jechać, ale wracam do tego wątku między nimi, dlatego że często się właśnie u nas dyskutuje na ten temat, że można mieć tak jak w Niemczech to wolność jeśli chodzi o prędkość maksymalną na autostradzie i wcale nie musi się przekładać na większą liczbę wypadków jeśli się z tej wolności jak każdy korzysta racjonalny sposób to oczywiście wtedy dojdzie kwestia dostosowania tej prędkości do warunków pogodowych czy to też pan profesorowi wspomniał jechanie na zderzaku właściwość jedni ani nie na zderzaku tylko odpowiednią odległością do pojazdu, który jest przed nami itd. itd. w jakim stopniu ograniczanie prędkości w tej sytuacji, kiedy te statystyki nam to potwierdzają jest zawsze słusznym właściwym rozwiązaniem, a też niepowodujących takiego poczucia u niektórych przynajmniej kierowców, bo się z tym spotkałem, którzy mówią no krety giną przez duża droga czteropasmowa tam niewiele nie ma żadnych zabudowań oni ba robią ograniczenie do 60 wydają się ograniczenie no rzeczywiście powinny być przemyślane prawda no to na pewno prawda tutaj trochę tak anegdotyczny przykładów takich ograniczeń Płatek wtedy też można by też pewno na pewno przytaczać przede wszystkim czyny jeśli tak próbujemy też z tym niemieckim to to przede wszystkim tam jest bardziej klarowny z po drugiej TEN-T wolność po autostradach jeśli jedziemy z autostrady no to jak nie uważamy to momentalnie prawdę dziś rada jednogłośnie rada wcale nie są oznakowane prawda, więc to jest, więc to jest też zupełnie na to zupełnie inaczej poza tym nawet na tych autostradach odległości są monitorowane te są kamerki prawda, jeżeli ktoś jest blisko z poprzedniego kierowcy no to może się spodziewać się do miłego pisma z kimś z tam od od odpowiednich władz prawda z rachunkiem za to prawdę także to jest to ten jest użyte, że wszystko wolno wolno pojechać szybko oczywiście zostawią ten wentyl może ten wentyl nawet nie taki nie jest taki głupi prawda jak ktoś no bardzo chce sprawdzić ile wyciągnie jego samochód prawdę to na tej drodze może może sobie pojechać w tym, że znowu mało, kto wie, że przekraczanie tej rekomendowanej prędkości wiąże się z bardzo poważnym ograniczeniem np. odpowiedzialności ubezpieczyciela jeśli spowodujemy wypadek jadąc powyżej 130 Noto Noto mamy naprawdę spore kłopoty więc, więc to to nie jest takie nie jest takie proste, gdy wszyscy oczywiście fajny fajny pomysł prawdę w jaki sposób tą wolność prawdę z tą jednak kontrolą bezpieczeństwa z narzędzi sprawdzając, jakie się mogę jednak do tak też radni jako inżynier drogowiec pod funkcje wywrzeć tak naprawdę na większości sieci dróg autostradowych w Niemczech nie ma bezwzględnego braków i to tak mówili, dlatego że one spełnią się wycofali swoje jak liberalnej otwartości na ma nadmierną prędkość, dlatego że po prostu zbyt tania energia emerytowana ciało człowieka, bo względu NATO jesteśmy łączy przecież przewodniczy jesteśmy w Polsce tak żaden producent barier stanowych unikać odpowiedzialności za zaproszenie samochodem, chociaż był najbardziej bezpiecznym, bo dzisiaj samochody trzymają swoja KUL wysokie certyfikaty bezpieczeństwa wiadomo, ale na pewno powiedzą starzy, czyli już 58 km na godzinę i pamiętajmy o tym, że na autostradzie ten szczęśliwy w takich wsiach i właśnie bardzo szybkie samochody mówi sam polityk związany z rodzinnych pikników i ruchu drogowego są naprawdę bardzo skomplikowane natomiast na tych odcinkach w punktach nie ma limitów muszą być spełnione pewne norma i pierwsza rockowa normatyw każe zasada zasada jest taka że, że pojazdy są one poruszają poprowadzoną mu mówię podobno prędko musiał mocno, więc podobne podobne gabaryty, czyli podobne wielkość takiej umowy samo jakiś dużego ruchu mieszanego, bo wtedy nie jesteśmy w stanie zapewnić wszystkim ubezpieczeń, więc słowa Niemcy od czasów, które pamiętamy naszego uchwalić prawdziwą wolnością kończą kojarzą zrobiło obronił Slovakia zrobiły naprawdę bardzo dużo i jak samemu to wyzwanie tak możemy tak jak zakończą ten kostium, a do tego wszystkiego jest właśnie kwestia to projekt pan profesor powiedział ja w konsekwencji co się stanie, że pewne koszty przed oczyma no tam system działa zgodnie z taśmy, bo ta zasada nieuchronność kary dotyczy wszystkich równo ze względu na ich miejsce i ta funkcja ta szybko sankcji bardzo bardzo silna tak oto mamy system problem, że nawet, jeżeli policjanci nas przyłapią na metr przekroczony próg skoczni to nieuchronność kary wcale nie jest taka taka kategoryczna my jesteśmy w stanie przeciągnąć, że taki tłum stała się już tak boli, bo skoro zajdzie, żeby kara, żeby człowiek mi za zachowanie mówimy o tym, że muszą muszą być 3 rzeczy nastąpić, czyli jeszcze musimy wiedzieć o tym, że dziękuję panie ruchomość kary czy mnie także 10× przekroczyłem prędkość jedenastego roku znalazła własną być może być może też rozety konstrukcja kara powinna być nieuchronna i sankcja powinna być jak najszybsza była płatna od bardzo nie pamiętali o tym nasi kolarze tak jak w wychowywaniu nie mogą ja akurat mam 2 z wychowaniem tu wiele zrobić coś złego, a ja mu karę tamta 15 minut nic z tego nie będzie nauki tak, mimo że mimo jako jako kierowca przekroczył prędkość mandatów zostańmy zapłacimy mandat za pół roku albo nawet szczegółowe to żadna żadna koniec dla nas nauczka szkoła dla zachowania, a jeśli tak tak przy wszelkiego dochodzi trzecia rzecz, która bardzo trudna, a emocje równość prawa przeciw Faktowi bez względu na to jak też jak za jaki zawód uprawiasz czy też politykiem czy też policjantem czy się czy księdza czy naukowcem wszech oporów wobec wobec tego prawa, ponieważ tak to zakład kojarzy niedawno oni taką na takim obrazkiem, który był popularny w mediach społecznościowych, kiedy pan premier już 19 ministrów przechodził po pasach na czerwonym świetle no ale to tak, a propos tej równości natomiast w kontekście tego co powiedziała pani prezes chciałbym, aby poproszę państwa teraz to komentarz no bo to jest m.in. jeden z pretekstu do dzisiejszego spotkania do tej informacji, którą mieliśmy kilka dni temu, że nastąpi właśnie zaostrzenie kar to takie powiedziałbym typowe skojarzenie znowu odwołuje się do wypowiedzi pani profesor tej ostatniej, że zawsze powtarzano szczególnie studentom na studiach prawniczych, że nie wysokość kary, ale nieuchronność jest istotna no a teraz właśnie słyszymy, że poprawić sytuację na polskich drogach ma m.in. właśnie podwyższenie wszelkiego rodzaju kary ta lista jest ogromna zarówno podwyższenie tej maksymalnej kary za przekraczanie prędkości podniesienie kar związanych z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwości są różnego rodzaju nowe kary np. odebranie prawa jazdy na 3 miesiące w przypadku ingerencji w system tachografów, jeżeli ktoś jeździ takim właśnie pojazdem zawodowo podnoszenie kar, jeżeli właśnie czy opóźnia wykonanie tego wyroku czyli, czyli nie płaci w odpowiednim terminie wtedy np. nie redukują się punkty no itd. itd. mnóstwo tego typu przepisów czy to jest właściwy sposób czy rzeczywiście no, ponieważ jest sprzeczne z tą zasadą, że nie wysokość, a nieuchronność jest ważna można założyć, że ten pomysł właściwie nie wniesie pani profesor to najtańszy sposób po prostu prawda zmiana ustawy kosztuje tyle co papier druku prawda natomiast rzeczywiście pewnie jakieś skutki przyniesie tak, gdyby z jeśli jeśli chcielibyśmy ograniczyć poprzez nieuchronność kary to musimy nastawić jednak tych fotoradarów, które kosztują musimy ten zespół też poprawić system ściągalności mandatów najwięcej policjantów na drogi prawnej będzie kosztował więcej wydaje się decyzji w takim no tak takim wczesnym jednak gdy się bardzo chciał być pod publiczkę prawdę natomiast rzeczywiście zgodne jak ja jak wysoką taką intuicją prawdę, że na tych piratów drogowych prawda kary nie ma teraz będzie natomiast czy on może dać jakieś pozytywne efekty myślę, że trochę tak wcześnie się po prostu przestraszyć poza tym pan być państwo to jest troszeczkę treść także myślę sobie, że nasi kierowcy przede wszystkim nie chcą być frajera technik nie dlatego 1120 tam, gdzie może 90, że strasznie się spieszy i że uważa się takiego Kozaka nie tylko przez dokłada śmigają to w zasadzie czuje się jak jakiś taki bieg biedny frajer prawdę jeśli jeszcze się do tych przepisów stosuje, tak więc chociażby po to, żeby sobie podnieś tą samą ocenę notorii będę kończył tak jak inni myślę, że jest bardzo duża grupa kierowców na ryzyko, że większość chce po prostu przejechać z punktu ADO punktu ba nie zależy na tych emocjach prawda mają przeciętny samochód prawda, który też zaczyna stukać pukać prawdę jak się za bardzo rozpędzi, więc generalnie byliby zainteresowani jeżdżeniem zgodnie z przepisami, ale wtedy, kiedy wszyscy będą jeździli zgodnie z przepisami między, jakby tutaj tutaj to podniesienie kar do wielu ludziom takie powiedzmy sobie usprawiedliwienia tak czy wyjeżdża 90 dlatego jestem frajerem tylko, dlatego że naprawdę nawet porządnie oberwać jeśli jeśli tak, żeby nie będzie wysoka, czyli tutaj no z tego względu NATO oczekuje, że jednak pewne pewna poprawa nastąpi zresztą mandaty były rzeczywiście bardzo bardzo niskiej dawno waloryzowane natomiast w tej chwili robią drakońskie tak to jest to jest wydaje się szczególnie szczególnie takim dotkliwym będzie zmniejszenie tego z na tej granicy prawdę surowych kar prawdę 50 ponad limit to 30 ponad limit prawdę, bo tam też takie na takie wpisy do 30 to naprawdę bardzo łatwo oczywiście wystarczy tablica nie zauważyć prawda czy czy zbyt wolno dostosować swoją prędkość prawda i już prawie 90 robi się 50 prawda i skupujemy prawda ten w ten w ten limit jeśli chwilę za późno zacznie hamować, a więc stąd się wydaje jednak zbyt troszkę zbyt radykalnym no, więc jak pani ocenia to to te wszystkie propozycje związane właśnie z zaostrzeniem kar, bo ja jestem sceptyczna jeśli chodzi o kwestie efektów tak, bo mówimy w ogóle nie przyśni robimy tego wszystkiego poseł żeby, żeby stoki w naszym sporcie tylko o to, żeby wnieść własne stanu, jeżeli ktoś ja mówiłam na samym początku system miał systemy które, że działamy systemowo to pewne rzeczy są przemyślane, jeżeli wprowadzane są jakieś innowacje to policzone jak pozwany efektach dzień mówi o tym ile dzięki temu uratujemy, bo nie o to tutaj chodzi całe stada, choć tylko o to, żeby mówi, więc więc, jeżeli chodzi tylko o to, żeby mówić lokaj dobrze, że w ogóle poruszamy temat bezpieczeństwa ruchu drogowego to będzie jakiś rodzaj kampanii społecznej mówimy o zaostrzeniu mandatu wprowadzamy zaostrzone mandatu natomiast ja uważam, że jeśli nie zrobimy dni, żeby pomóc policjantom np. tym, żeby egzekwować przekroczenia prędkości, dlaczego nagle mielibyśmy pokrywać się, że będzie mniej śmiertelnych ofiar nie będę mu po nie ma znaczenia czy karę 500 zloty czy 5000, jeżeli my nie jesteśmy w stanie łapać piratów drogowych mnie nie działamy na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonawczą do Jaru dziękuję podsumowują myślę, że jeśli jakikolwiek efekt będzie to będzie krótkotrwały efekt właśnie wynikający z tego przeproszenia społeczeństwa, bo 12 trzecia piąta osoba jakiś procent osób dostanie ten wysoki mandat to zaboli i oni być może na chwilę gminom swoje zachowanie, a procent tylko osób, a chodzi o to, żeby przed pierwszymi wychowaniu, a przede wszystkim kierowcy zwolnili zachowaniu musi być bardzo konsekwentny system nadzoru nad ruchem drogowym Bonina wzoru takiego dla władzy w Polsce znakomicie oddelegować całą noc w port lotniczy pomysł jak należy przecież sam automatyczny system nadzoru nad szybkością potrafi obsługiwać jesteśmy w budynki pierwszym wieku i potrzebujemy policjantów na drodze o to, że to, żeby pilnować pilnować porządku praca mamy temat jest owej też w stanie to wszystko monitorować kontrolować tylko pytanie czy jest taka Wola polityczna, żeby wszyscy, że uruchomi, bo wielu latach koszty fotoradary są opatrywane zakupów komu się kiedyś nie podobało działały 2, że zawarte na komfort to chyba Trybunał Konstytucyjny uznał, że one są niekonstytucyjne, a więc tutaj trudno rzeczywiście polemizować jest wielu krajach funkcjonują na poziomie linii ja to konstytucyjne tylko kwestią woli politycznej tak woli, bo jeżeli ktoś przekonałby naszych decydentów o tym, że masa myślę, że ona, że to właśnie taki sposób napisać prawo przepisy, żeby to było konstytucyjną w teście w końcowej części jakieś 4 minuty nam zostały to bym prosił państwa komentarz do trochę jeszcze innego wątku nowości innych użytkowników, bo goście cały czas mówiliśmy o kierowcach o osobach, które korzystają z dróg tymczasem chociażby w kontekście właśnie tych propozycji, które się pojawiły teraz zaostrzenia kar organizacje skupiające zmotoryzowanych napisały protest do premiera Morawieckiego i proponują wprowadzenie kar finansowych np. dla prezydentów burmistrzów miast, którzy nie dbają o stan dróg postulują też wyższe mandaty dla pieszych rowerzystów i osób korzystających z hulajnóg postulują wprowadzenie obowiązkowej składki OC dla rowerzystów np. i argumentują m.in. tym, że w ramach sprawiedliwości społecznej wszyscy użytkownicy dróg powinni być równi wobec prawa czy rzeczywiście niesłusznie zwracają uwagę na dużą część użytkowników dróg czy szeroko ruchu drogowego, które są, jakby trochę wody wyłączeni z tego z tego systemu no chociażby tu też nawiązań np. nawiąże np. do 1 wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził, że jeżeli ktoś rowerem jedzie po pijanemu to niemożna zabrać prawo jazdy, bo jest to niekonstytucyjne skoro są też inni pijani rowerzyści, którzy nie mają prawa jazdy no, więc byłaby to ewidentna nierówność jednak rowerzyści wyjeżdżają na drogę często w miastach są dzisiaj uczestnikami wypadków albo wręcz powodują, wyskakując raptem np. na przejście dla pieszych, a powinni za zdrowe i rower przeprowadzić jak powinniśmy rozszerzyć tę grupę właśnie uczestników ruchu drogowego i włączyć w ten system, który na początku pani profesor przedstawiała tych 3 odpowiedzialności tak, aby oni nie przykładali się do pogarszania statystyk bezpieczeństwa w Polsce, a przyczyniali się do polepszania pani profesor czy pierwsze co myślałem, kiedy słucham kiedy, kiedy słucham pana wypowiedzi też pytanie jacy oni czy fakt, że czasami prowadzę samochód chce od sprawia, że nigdy nie jestem pierwszym absolutnie jest po prostu w różnych rolach, więc takie rzeczy myślę, że tak rzeczywiście jeszcze takie, że takie postulaty są są zgłaszanym trzeba by je w punkcie punkcie przejrzeć być może coś sensownego tam się znajdzie, więc niestety nie znam tego dokumentu prawda być może ta prawda oczywiście każda jednostronność prawdę prowadzi gdzieś tam do jakiegoś poczucia krzywdy no właśnie natomiast społeczeństwo składa się z kierowców i bierz to są tylko różne role, więc do zdecydowanie zdecyduje zdecydowanie był za bardzo bardzo takim ostrożnym podchodzenie do do tego typu regulacji poza wszystkim samochodu można zrezygnować z chodzenia pieszo nie można zrezygnować, więc to jest to jest to jest coś co może, tym bardziej powinno się być świadomym piechurem świadomym przepisów, ale nie ma karty pierwszego takim nie może być tak jak każdy z pochodzenia prawda no poruszanie się jest podstawową wolność człowieka prawdę wolność poruszania się wolność jest samochodem niekoniecznie jest to pewien przywilej, więc więc, dlaczego ja bym jednak tutaj tych niechronionych użytkowników no traktował na pewno łagodniej niż niż osoby w roli kierowcy chociażby, dlatego że konsekwencje dla tego człowieka są zawsze wiele wiele większa z i w ogóle nieporównywalne jeśli chodzi o urazy prawdę przynajmniej statystycznie biorąc oczywiście z anegdoty pan anegdotyczne dane można przeczytać prawdę natomiast generalnie pierwszy w kontakcie z samochodem ponosi znacznie większe straty na zdrowiu prawda niższe niż kierowca nawet jeśli było to typowi bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę jak zawsze wierzę również medialne dyskusje mogą być jakąś inspiracją do dobrych zmian byli z nami pani prezes Joanna Żukowska Stowarzyszenie partnerstwo bezpieczeństwa drogowego Politechnika Gdańska i pan przez radę Tarnowski psycholog transportu Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu bardzo dziękuję państwu rozmów dziękuję dziękuję podziękowania dla Karoliny Kosińskiej, która audycję wydawała Maciej Zakrocki to
Zwiń «