REKLAMA

Sidney Polak: System zabezpieczenia socjalnego twórców jest zacofany

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-08-05 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
25:14 min.
Udostępnij:

- Od wielu lat brakuje reformy opłaty reprograficznej. Na liście nośników, od których wnosi się opłatę, nie ma nowoczesnych urządzeń - mówił Sindey Polak, muzyk, producent, perkusista T. Love.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut kłaniam się państwu 7 minut temu minęło południe państwa moim gościem jest inny Polak muzyk kompozytor producent i perkusista zespołu Phila witam cie bardzo gorąca część witam ciebie witam słuchaczy Radia TOK FM chciałbym, żebyśmy porozmawiali o ustawie o projekcie ustawy o statusie artysty zawodowego i o opłacie reprograficznej ale zanim do tego przejdziemy jako fan swojej macierzystej kapeli chciałem zapytać co słychać w celach chodzą słuchy, że Rozwiń » weszliście do studia i że zespół po 4 latach przerwy wznawia swoją działalność w na dobrze czuje dobrze dobrze słyszałeś płyta nowa jest w trakcie produkcji ja jestem po nagraniu perkusji do nowych kompozycji Janka wenecka zespół w przyszłym roku się odradza, jakby koncertowego nie był to zawieszenia, które dokonało się na przełomie roku 20172018 wróci trochę odmienionym składzie ta nowa płyta będzie nawiązywała do dopłaty King bodajże z roku pięćdziesiątego drugiego chyba tak warsztat nowo będzie czterdziestolecie trzydziestolecia tej płyty także exit Tax zdrożeć między zespołem no bo jak będzie liczyć 80 drugi wtedy w Częstochowie Partynice aktor jest po powstaniu zespołu miesiące drugi to jest płyta King, a 2020 drogi to jest właśnie trzydziestolecie płyty i 40 lecie zespołu i to jest chyba taka taka taka okrągła data która, która która, jakby zobowiązana struktura, która ułatwia, jakby powrót tak to znaczy tak wszystko zamyka tak jest takie nie mogą się zakaz może się doczekać nowej płyty oraz tego spotkamy się na koncertach Feela w przyszłym roku, a teraz chciałbym, żebyśmy porozmawiali o prawdę mówiąc też dlatego zależy od dłuższego czasu właśnie nie gram już koncertów na perkusji tęsknię za tym od 2018 roku skupiłem się tylko one się na swojej solowej działalności tam wydam płytę swoją trzecią solową także tak też tęskno do grania na bębnach także cieszyć się chciałem, żebyśmy teraz porozmawiali o projekcie ustawy o statusie artysty zawodowego ta ustawa ma w sobie zaszyte bardzo wiele nieporozumień, które najpierw chciałbym, żebyśmy spróbowali wspólnie rozbroić no bo to się przede wszystkim części ludzi kojarzy z okresem PRL nie pamięta Kazik Staszewski śpiewał kiedyś taką piosenkę o statusie artysty zawodowego i o tym, że on podlegał weryfikacji, a w związku z tym także urzędowym stawką stawką za koncerty za za pracę i Note skojarzenia powróciły przy tym projekcie są one zupełnie mylne prawda no tak tutaj cały ogrom chęć porozumienia, które towarzyszy temu projektowi w ogóle tej temu pomysłowi żeby, żeby jakiś sposób w końcu unormować, jakby zaktualizować przede wszystkim lista czystych nośników od, których odprowadzają importerzy opłatę reprograficzną dlatego żona od wielu wielu lat jest z tym zupełnie nie zreformowana i ona on obowiązek tam są wymienione takie takie urządzenia jakieś kasety HS kasety magnetofonowe czynności legalnych ruch istniała po prostu nie ma i prawo uchwalone jest od dawna jak w tym w tym sensie natomiast problem jest taki może z różnych względów poszczególne ekipy no bały się, gdyby rozszerzyć rozszerzyć uaktualnić stanowiska nośników, jakby tutaj jest pierwsza rzecz druga rzecz jest albo znajduje się poziom podaje postaw tutaj jeszcze na moment przecinek 3 ustawy reprograficznej przy opłacie reprograficznej, bo to jest bardzo ważne, żeby tutaj to do końca wyjaśnić Otóż to jest opłata, która w Polsce także w innych krajach istnieje od dawna jak powiedziałeś, o co chodzi chodzi o to, że artyści zarabiają stancję czyli są pieniądze za prawa autorskie za własność intelektualną, czyli za ten wkład twórczy, który artysta wkłada w powstanie działa tak jest w przypadku, gdy np. gdy kupujemy obraz jakiegoś malarza bądź kupujemy płytę, ale w przypadku czystych nośników NATO chodzi o to, że tam jest zawsze tata opłata reprograficzna, która jest rodzajem kancelariom rodzajem tantiem za Zatorze można sobie coś nagrać na własny użytek za darmo nie, popełniając tym samym kradzieży po to, cel ja może wyjaśnię to krótko to jest sposób na to, żeby zalegalizować na Zachodzie zresztą my się posługujemy terminem opłata reprograficzna, a może bardziej logicznym jest termin termin angielski, który brzmi prawda kopii więc, więc chodzi po prostu prywatne kopiowanie, że w krajach, których dopuszczamy prywatne kopiowanie różnych dzieł stosujemy tę rekompensatę właśnie w zamian za to, że dopuszczamy to prywatne kopiowanie i wg prawa jak mówią w ogóle o praktyce tylko wg prawa w takich krajach no 20 tam 7 krajach europejskich wielu innych krajach na świecie po prostu prywatne kopiowanie nie jest nie jest niczym złym jest jest całkowicie legalne pod warunkiem, że już opłatę od wczesnych lat, które także opłat i ta opłata jest jest po prostu taką mikropłatności, która jest po prostu tak już poza dyskusją w tych różnych krajach niestety Polska jest pod tym względem zapóźniona z różnych urzędów jest zapóźniona ale, ale cały czas napływają przede wszystkim jeśli chodzi o listę czystych nośników tak powiedziałem to znaczy tą opłatą objęte są różne przedmioty urządzenia, które można skopiować muzykę czy także ksero jest objęte ustawą opłatą reprograficzną, ale na tej liście nie ma urządzeń, które czas na wagę elektroniczną w tej chwili słono ja jako podstawowe urządzenia do kopiowania do przechowywania muzyki czy innych cała dla debata dotyczy tego, że po prostu importerzy tych urządzeń twierdzą, że w tym układzie już tak, ale w tym już na tym etapie rozwoju technologicznego na tych urządzeniach nie dokonuje się kopiowania tylko te urządzenia służą tylko łącznie do streamingu cały problem polega na tym, że oni posługują się tym, jakby tym tym uzasadnieniem nie, chcąc po prostu rozszerzenia tej listy listy czystych nośników natomiast prawo jest takie że, że duże jak istota prawa jest taka że, że ta opłata nie dotyczy tylko dość tych tych urządzeń, na których to, jakby w tej jest robione, ale też urządzeń, które umożliwiają, czyli po prostu niezależnie od tego jaki procent muzyki w naszych komórkach naszych telewizorach filmów itd. jaki pro procent tych dzieł jest firmowana, jaki procent tylko kopiowane to po prostu prawo takie od wszystkich tych urządzeń opłaca się należy nadal jest, posługując się inną analogią często po prostu wystąpił, gdybyś kupił kasetę magnetofonową dziś już nie kłamie, ale powiedz w naszych czasach, że Peweksu za ciężkie pieniądze kupują czystą kasetę no, więc opłata reprograficzna nie nie ma znaczenia czy zamierza tam nagrać swój własny śpiew objęty tak powiem twoją własnością czy skopiować telefon taki cel i dla dla ciebie tak ta kosztuje albo 311 albo 312 nie, bo to jest po prostu jakaś taka totalnie mikropłatności projekt by ona w ogóle, jakby nie ona w ogóle nie wpływa na ceny najmu lała się, że to jest też kolejne w kolejne kłamstwo publiczne Otóż importerzy telefonów komórkowych smartfonów laptopów i całej współczesnej elektroniki to jest bardzo silne robi oni mówią ci chciwie artyści chcą wprowadzić podatek od smartfonów no to jest wasz koncert roku, jakby przemyślany przemyślany sposób obrony przed przed tą opłatą, dlatego że żadna Polska jest taki no nie chcę się jakoś brzydko wyrażać, ale tak no no nie ma banku stanem to może ten po prostu takim miejscem, gdzie po prostu rzeczywiście rzeczywiście, jakby to jeszcze przychodzi to jest przechodzi to tej opłaty nie ma jak w takich krajach no rzeczywiście w wielkiej Brytanii i opłaty nie ma, ale trzeba zaznaczyć układ jest w Niemczech opłata reprograficzna także od smartfonów smartfonu są tańsze no no właśnie, więc więc tak jakby cena smartfonami w ogóle niezwiązana z opłatą reprograficzną opłata reprograficzna to jest po prostu pewnego rodzaju mikro rekompensata na rzecz właśnie teraz wchodzimy do następnej sprawy na kogo rzeczni tarasy tamci tamta strona twierdzi, że jest to jakieś finansowanie jakiś niewydarzony artystów, którzy nie potrafią nic zrobić albo, których działa się nie sprzedają i że nie nie chcą finansować ubezpieczeń społecznych ludzi, którzy po prostu nie potrafią twórczości życiu natomiast stroną kolejne jak publiczne kłamstwo, które trzeba wyjaśnić bo, bo no ustawodawca w naszym kraju ma pewien pomysł na to jakby te opłaty rozszerzoną opłatę zagospodarować i chce PiS jego pomysł ministra kultury żeby, żeby przy okazji jak wprowadzenie tej opłaty rozwiązać pewne, paląc też rozwiązać pewne palące problemy socjalne właśnie tego wzrostowego jak my, ale środowisko, ale tutaj warto podkreślić, że także opłata reprograficzna w tej chwili w Polsce jest i obowiązuje ona jest oczywiście jakieś mikro skali, ponieważ no i rozważnej nowego, jaka powinna być, dlatego że z pewnością nie jest aktualny, niemniej w tej chwili jest opłatą reprograficzną jest tak, że ona trafia do organizacji zarządzania zbiorowego tak jak za powiedzmy na jest dzielona między wszystkich artystów zrzeszonych zajmą się wszystkich nie tylko nie tylko zrzeszonych, ale wszystkich, którzy wszystkich, którzy teraz już pobierają albo wróci od razu dotyczy artystów, którzy do zostania coś tam gorsi lepsi to po prostu dotyczy całego całego 100% sektora kreatywnego w Polsce dotyczy 89 organizacji zarządzania wymagań każdego tantiem, ale jakoś tam mikro procent tej opłaty reprograficznej trafia po prostu na zasadzie podziału wróciły nasze rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Sidney Polak muzyk kompozytor i perkusista zespołu Feel jest państwa moim gościem rozmawiamy o ustawie o statusie artysty zawodowego, a teraz na Sidney Polak perkusista Phila muzyk kompozytor jest gościem państwa moim rozmawiamy o projekcie ustawy o statusie artysty zawodowego, która powstaje w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego, ale powstaje także przy współudziale środowisk twórczych bardzo jest to szeroka Platforma i właściwie co do tego jest zapowiedź konsensus, że taka ustawa jest potrzebna jest potrzebna przede wszystkim, dlatego że artyści w Polsce, którzy nie pracują na żadnym etacie są traktowani po prostu jak przedsiębiorcy jak biznesmeni w związku z tym ich ubezpieczenia społeczne no są się niczym się nie różnią od rynkowych zasad, jakimi objęte objęci są przedsiębiorcy naprawdę jest taka, że znaczna część artystów także tych wybitnych zarabia niezwykle mało dotyczy to nie tylko artystów związanych z szeroko pojętą sceną wizualną, ale także no np. muzyków wielkich orkiestr, w których płace są niezwykle niezwykle marne więc, żeby nie żerować na pieniądzach z budżetu artyści wraz z ministerstwem kultury doszli do takiego porozumienia, że opłata reprograficzna, która słusznie się należy wszystkim twórcom zostanie przeznaczona po swoim uaktualnień New na ten właśnie cel to znaczy, żeby wspomóc ubezpieczeniem tych wszystkich twórców, którzy w, którym trudno poradzić sobie na rynku komercyjnym i tutaj oczywiście wybuchła prawdziwa burza także tobie dostało się całkiem nieźle no znaczy dostało się były po pierwsze trzeba powiedzieć tak taką rzecz, że również, że opłata reprograficzna, że pomysł na to, żeby opłata reprograficzna też przy okazji załatwiała sprawy socjalne jest pomysłem, który tak naprawdę, jakby miał za zadanie złagodzić odbiór tego rozwiązania w opinii publicznej, dlatego że załatwiając sprawy socjalne twórców za pomocą specjalnego funduszu, który jest finansowany przez tę opłatę to, że to załatwienie tego w ten sposób powoduje, że jakby zwalniamy ten problem z agendy budżetu, więc liczyli tak, ale pomagają też zdania jest zjazd Solidarności środowisk twórczych po prostu oznacza jest to pomysł pewnego rodzaju taki egalitaryzm, który ma za zadanie jak spowodować by spłaszczyć rozdział tej opłaty, dlatego że opłata opłata, która w 100% tak jak w innych krajach we Francji np. sprawy socjalne są załatwione po prostu przez państwo przez ZUS, a sprawy opłaty, a opłata jest po prostu udzielona przy 100% przez środowiska twórcze jest jest jest po prostu przykładem państwa bogatego Francja nas Polska tutaj właśnie chce odciążyć dzięki temu rozwiązaniu budżet jest taki pomysł właśnie, żeby część tej opłaty mniejsza część tej opłaty szła na na sprawy socjalne teraz tutaj trzeba powiedzieć 1 rzecz, że ta sprawa ja nie jestem rzecznikiem absolutnie ministra kultury ani wg mnie to w ogóle nie sprawa polityczna, dlatego że ja podchodzę do tej całej sprawy jak nie wiem jak np. do systemu dróg sprzed 20 lat po prostu Polska przed przed systemem auto i autostrad była państwem po prostu zacofanym to samo dokładnie dotyczy rozwiązań które, które dotyczą twórców w tym kraju w porównaniu z rozwiązania mówi o rozwiązania socjalne w Poznaniu z rozwiązaniami, które są są zastosowane we Francji w Niemczech w całej Europie zachodniej, ale nie tylko tam też na południu Czechach na Słowacji na Litwie Łotwie po prostu tych we włoszech to jest jakby ta strona medalu, że Rze, że my rzeczywiście nowy oglądamy jeśli chodzi o zabezpieczenie socjalne twórców jak Polska przed autostradami, czyli to jest po prostu no po prostu krowa stodoła nie traktor tylko wóz w ten sposób po prostu wygląda system zabezpieczenia twórców w Polsce i teraz oczywiście, że patrząc na sytuację twórców można będzie żona jest w swoich swojej średniej, jakby ktoś kiepska polscy twórcy są w swojej masie niezbyt majętni co oczywiście co oczywiście potwierdzają wyjątki ludzi, którzy są bardzo popularni zadają bardzo dużo więc, więc wszystko właśnie przez fałszywe taki taki to takie spojrzenie na sprawę i przestał socjotechnika polegająca na uwypukla Aniu, majętności poszczególnych gwiazd estrady po prostu chcę się walić całą bardzo ważną sprawę dlatego środowiska, bo bo, bo my widzimy twórców, którzy są w telewizji grają i piosenki radio, ale to całe środowisko to jest 60 000 ludzi, którzy zajmują się najróżniejszymi rzeczami dostaje bardzo widzę Anity ani ja nie skorzystalibyśmy z dobrodziejstw ustawy o statusie artysty zawodowego, ponieważ dotyczy tych, którzy zarabiają najmniej chodzi po prostu o to, że są jeśli chcemy mieć w Polsce mocnych przed samym kraterem przemysł kreatywny no po prostu swoją rodzimą kulturę, która zajmuje się ważnymi dla naszej kultury, jakby sytuacjami obchodzi mnie chodzi o plastyków, którzy tutaj mogą tworzyć i przecież są dziedziny kultury, które dużo trudniej zmonetyzować niż muzyka prawda i i tacy ludzie też powinni tak jak w innych krajach dookoła wszystkich po prostu móc spokoju egzystować mówimy tutaj takich sytuacjach to ten cały twój fundusz, który ma być zasilany z tej opłaty to tylko w 13 bodajże będzie do dotyczył zapomóg związanych z tym, że ktoś nie ma pieniędzy na zapłacenie sobie ZUS-u miesięcznie, ale też to będą systemy stypendialne ten system stypendialny rozbudowany też jest bardzo potrzebny Polsce i chodzi też i też Minor no de France jest także z tej opłaty że, żeby się, że organizacje zarządzania zbiorowego w 60% wydarzeń artystycznych ksiądz są uczestniczą jako jako jako jako płatnicy jako sponsorzy, czyli dofinansowują kulturę i to jest jedno wielkie koło zamachowe, które jeśli jeśli będzie poruszony jakieś tam części przez opłatę reprograficzną jest kołem, które jak po po okazaniu dane z innych krajów jest najważniejszym jedną z ważniejszych kół gospodarczych, dlatego że kultura danego kraju jej mocny poziom itd. w po prostu jest kołem napędowym silnikiem który, który napędza koniunkturę, dlatego że Rze że, że kultura jest też promocja kraju kraj do naszej rozmowie dochodzimy do pewnej kulminacji Otóż no całe to wielo letnia właściwie tłumaczenia wszystkim na czym polega opłata reprograficzna co jest tak naprawdę chodzi informacja jest bardzo bardzo jest tak naprawdę znane są artysty zawodowego no Otóż to ty chyba nie dotarło niestety nie dotarło także do tak powiem najwyższych władz w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego Otóż opłata reprograficzna w swojej nowej formy nie obejmie smartfonów po prostu ministerstwo chyba się ugięło to znaczy myślę, że jeśli ona zostanie rozszerzona o na początek o urządzenia, które nie są smartfonami, ale są też takimi wysoko przetworzonymi no elektronicznymi urządzeniami typu nie telewizory tak dalej to to i tak dobrze nie no no bo po prostu teraz sytuacja taka, że za obraz tej opłaty oni oni nie ruszyli od nie wiem tylko na tak, a import zaraz powiedzą a dlaczego nie telewizory, a skoro smartfon nie, dlaczego laptopy skoro smartfon nie no wiesz tutaj to jest wydaje mi się otwarcie na nowo całej tej batalii co może także oznaczać, że wprowadzenie tej zreformowanej opłaty reprograficznej w życie może się bardzo przedłużyć musimy sobie po prostu zdać sprawę w jaki sposób to jest rozgrywane i w jaki sposób w jaki sposób ta druga strona, czyli importerzy i ludzie, którym zależy na tym, żeby opłata nie weszła jakiś sposób rozgrywają Otóż rozgrywają bardzo prosto no mają w internecie farmy po prostu ludzi, którzy są po prostu ludźmi no tak powiem nie do końca uczciwie opisującymi różne komentarze ganiają po prostu takie chcą sprawić wrażenie, że ludzie są przeciwko tak naprawdę odbiorca takiego taki taki o takim po prostu z zwykły obywatel to tam dlatego też nie dotyczy, dlatego że to, że to dotyczy ceny smartfona przez centrum telewizora nie wiem normalny człowiek kupuje smartfon co 3 lata normalny człowiek kupuje telewizor nie wiem co myślę, że co 345 lat no i po prostu tak naprawdę z punktu widzenia konsumenta dotacji to ta sytuacja istnieje no tutaj jest walka na poziomie na poziomie no pewnej grupy nacisku, który która, która konkurs no i praw oczywiście ma też swoje przełożenie na polityków niestety i na nic opatrzone po prostu coś co będzie co będzie to będzie mamy nadzieję, że w końcu, jakby no Polacy zrozumieją, że nie jesteśmy gorsi, bo to do tego sprowadza to jest koszt godnościowe jak dla mnie to jest kwestia godnościowa także tutaj pojawiają się pojawiają się takie argumenty związane po prostu z no tak z takim nazwijmy to hiper i liberalizmem jeśli chodzi o szeroko pojęty rynek kultury taki pogląd reprezentuje przed Kazik Staszewski, który mówi, że artystą to jest tak jak z kimś, kto papierowy jeśli źle kopie rowy to powinien się zająć czymś innym, zwłaszcza że kopanie rowów jest tak samo ważne jeśli nie ważniejsze niż poezja no dobrze no tak to kopie kopie rowy ma właśnie bardzo dobrze zna bardzo dobrze normalnie zabezpieczony swoje swoje swoje warunki pracy jest jest albo zatrudnione na umowę o pracę i wtedy ma po prostu emeryturę albo jest za zatrudnione na umowę zlecenia w tej chwili dąży do tego, żeby śmieciówki wyeliminować, żeby było stosowane to jest dobrze czy nie to, żeby nie mają prawa, bo to kwestia czysto łącznie polityczna natomiast właśnie w chcielibyśmy potrzebne jako środowiska twórcze my nie będziemy się pieniądze po prostu, dlatego że mamy mało tylko po prostu dla mnie to sprawa godnościowe no ja się nie czuję gorszym artystą artysta niemiecki albo został francuski i po prostu też chcemy, jakby no egzystować takich samych warunkach po prostu no bo no, bo przecież zmieni to konkurujemy teraz podczas globalnej kultury, jakby wytwory naszej kultury i konkurują przecież tak jak zatem uwagę by nowym, gdy równych przez moment, żeby po prostu przestać wygłupiać, że aż dziwne, że to jest takie, że to jest takie no ale gdyby przez patrol edukować prawo popytu podaży to w Polsce nie byłoby teatrów nie byłoby oper nie byłoby też kinematografii, bo tak naprawdę no kultura nie sposób podporządkować jej wyłącznie rynkowi szary kultury, które się po prostu łatwo nawiązują dlatego, że to jest kultura popularna czyli, czyli kultura, która dotyczy takiego jest no disco polo trudno powiedzieć disco polo nie sprzedaje można powiedzieć też nie potrzebują pomocy oczywiście, że tak natomiast nie ma po prostu innego lepszego bardziej sprawiedliwego rozdziału tej opłaty niż po prostu organizacje zbiorowego zarządzania i IT wszystkie ataki na ZAiKS czy to ma taki jakiś inny film czy organizacje zbiorowego zarządzania są są głupie, dlatego że po prostu nie ma nic lepszego te organizacje są tak, jakie są one reprezentują 100% wszystkich twórców, bo każdy to co zrobił napisał jakąś piosenkę tak dalej takie organizacje widnieje więc, więc o organizację są najlepszym adresem do tego, żeby sprawiedliwie opłatę, jakby zagospodarował bardzo dziękuję ci bardzo dziękuję ci za tę rozmowę Sidney Polak muzyk kompozytor producent i perkusista Olaf, które już niedługo wraca na koncerty w Polsce były za granicą już bardzo dziękuję bardzo, dziękuję niewiele zachęcam wszystkich do zapoznania się po prostu stałem tematami nieuleganie jakimś po prostu są tak licznym zabiegom i to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa dzisiaj z Bartłomiejem pogranicznym program zrealizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM po nich audycja jeszcze więcej igrzysk, na którą zapraszam w imieniu Michała Waszkiewicza Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA