REKLAMA

"Amy" Asifa Kapadii - 6 lat po premierze, 10 lat po śmierci Winehouse

Po sezonie
Data emisji:
2021-08-05 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:48 min.
Udostępnij:

Trudno powiedzieć co tu bardziej działa - wnikliwa robota dokumentalna, czy tragizm przynależny opowiadanej historii. Dość powiedzieć, że "Amy" - oskarowy dokument Asifa Kapadii, dalej robi wrażenie. Podobnie jak i trashowa legenda samej Winehouse.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj rozmawiamy właśnie w ramach letniej kanikuły o filmie o filmie dokumentalnym sprzed paru lat, które przeszedł do głowy jako temat kolejnej audycji głównie, dlatego że nastąpił wysyp, jeżeli te państwa śledzie trudno myśleć, bo się dzieje samo wysyp materiałów takich wspomnień owych i miła in-house, czyli o gwieździe, która na film na firmamencie królowała przez zaledwie parę lat wszyscy wiemy jak to się Rozwiń » tragicznie potoczyło i na fali tych wspominki ów bardzo mocno wrócił do mnie z film dokumentalny, który w 2015 roku wszedł do kin był pełnometrażowym dokumentem właśnie o tytule Amy film, a FIFA Karpat, który zresztą zostało Oscara za za ten obraz firm, które w moim odczuciu stanowił jakiegoś rodzaju zagadkę, kiedy o nim myślę też bardzo często zastanawiam, dlaczego tak ze mną został mocno, dlaczego aż tak bardzo często o nim myślę i muszę powiedzieć, że po wtórnym po powtórnej lekturze niewiele się zmieniło to znaczy ja faktycznie widziałem go parę dni temu przed naszym spotkaniem dzisiaj i w dalszym ciągu myślę o tej sprawie myślę o tej Amy myślę o tym przypadku myślę o tej historii i myślę o tym filmie myślę, że to jest ciekawe w jaki sposób robi się dzisiaj dokumenty, które aż tak mocno zostają widzę właściwie o tym chciałbym, żebyśmy porozmawiali, dlaczego jak to się stało, że film dokumentalny zaczął działać tak mocno, że film dokumentalny stał się w pewnym sensie najlepszą formą opowiedzenia tej historii, gdyby to była udręka aktywowana fabularyzowana opowieść nie działałaby tak mocno ATA działa hipermarket oczywiście mam też swoje jakieś tam przepuszczenia chętnie najpierw posłucham was, dlaczego tak się stało ja widziałem ten film w pierwszy raz w kinie trochę bez przygotowania znaczenie nie wiedziałam nie to było na pokazie przed przed przed premierowym i właściwie nie czytam o tym wcześniej nie znałam tego reżysera potem poznam dopiero jego inne filmy i to i ten witam FIM ogromnie mnie zdziwił, ponieważ rzeczywiście zaledwie kilka 56 lat temu nikt nie robił takich dokumentów, choć dzisiaj wydaje się to absolutnie nieprawdopodobne to jest dokument, który jest złożony z ze zdjęć archiwalnych tylko, że te archiwa nie są traktowane tutaj taki bardzo klasyczny sposób czy to nie są są również, ale nie przede wszystkim fragmenty występów to nie są wywiady telewizyjne to nie są rozmowy, ale to są te wszystkie rzeczy takie klasyczne klasycznie rozumiane przez filmowców archiwalia złożone z bardzo prywatnymi nagraniami rodzinnymi miła in-house i teraz na czym polega oryginalność przede wszystkim na tym, że w żyjemy w czasach, kiedy nagrywamy absolutnie wszystko naszymi komórkami i w takiej rzeczywistości żyła MII Winehouse i nagle oglądamy DRAM od dramatyzowania mocno myślę niesamowitą historię dziewczyny przez pryzmat nie tylko jej publicznych wypowiedzi, czyli tych takich trochę autoryzowanych trochę pewnie pod kolorowy dywan tych przez nią i przez przez otoczenie, ale również z tej perspektywy takiego uczucia wnikania w prywatność i to takiego bardzo dosłownego i będą, że tam pierwsze uczucie właśnie takiego, że to jest niesamowite, jaka tutaj została praca researcher ska zrobiona to było coś co absolutnie zdominowała moje myślenie po takiej pierwszej lekturze tego tego filmu, choć uważam, że on jest rzeczywiście bardzo ciekawy bardzo wielu różnych poziomach, ale będą także wtedy to było absolutnie nową które, które no właśnie nikt tego tak nie robił teraz takie tak myślę, że dużo więcej jest filmów seriali również dokumentalne, które wykorzystują metodę, ale wtedy ona była absolutnie moim zdaniem nowatorska prezent bardzo ciekawe właśnie co mówisz, bo rzeczywiście ta nowa epoka dokumentu jest trochę taką fan Huty działanie by, że mamy coraz więcej tych prywatnych spojrzeń, które z, których możemy konstruować pewne obrazy szansie mogli wejść słowo fan skutecznie te filmy fan, gdy funkcje życiowe polegały głównie na tym, że jednak np. wykorzystywane, jakie materiały z lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych, gdzie jednak nagranie czek jakiegoś filmiku nawet domowymi metodami było trochę bardziej skomplikowane niż dziś absolutnie ten film robi na mnie wrażenie tym że, że nagle wchodzimy w intymność posiał okazuje, że każdy z nas ma swoje życie w telefonie tak właśnie się powiedzie to nie, bo to rzeczywiście stało się standardem pewnym typie dokumentów, że jesteśmy w stanie te historie aż tak bardzo precyzyjnie składa właśnie z indywidualnych nagrania uczestników ich bliskich lub czasem niekoniecznie bliskich osób, ale też mam wrażenie, że Amy jako dokument po jest cegły zapisem pewnej tego przejścia z epoki do do tej nowej epoki bo kiedy zaczynamy historię to nie uderzyło w obrotach go po raz kolejny też się to większość tych właśnie materiałów archiwalnych są zdjęcia to są zdjęcia są odżywiane jakoś tam kadrowaniu taki sposób rozumowania żeśmy wrażenie pewnego ruchu ekranowego, a dopiero z czasem jakby też z tym jak Amy dostała to wzrost starsza coraz większą gazu i technologia ta nasza codzienna technologia czy telefony komórkowe stały się właśnie na tyle popularny na tyle w zapisywaniu wideo stało się czymś standardowym znak ten film zyskuje właśnie ze zdjęć zaczyna się przeobrażać w cyklu ruchomych obrazów jest bardzo ciekawe dla mnie jako pewien zapis epoki tego momentu przejścia to nie jest wyłącznie z tych materiałów od razu filmowych tylko, że mamy ten moment uchwycony jak historyczny wręcz jak przyznaje, że taki sygnał ten film po jakimś czasie, bo tam lata minęły ogromnie dużo mniejsze wrażenie za pierwszym razem też nie mogę zrozumieć tego, że wszyscy dlatego pamiętałem ten się też film i prawdę mówiąc nie wiem nie nie ma odpowiedzi na pytanie sam tego nie rozumiem po to, by go po raz drugi szef rządu nie jest jakoś bardzo odkrywcze ani formalnie aż tak oryginalny bardzo dobre oczywiście rzemiosło dokumentalny to bardzo mocna historia jak jej siła też polega na tym, że właśnie uczestniczymy w czymś co właśnie ta mam wrażenie to jest może klucz, którym niegdyś tworzył na ten film, że mamy historię celebrytki, ale opowiadaną z bardzo intymnej perspektywie znaczy nie mamy tego poczucia, jakby takiego paparazzi owego podglądania tylko takiego współtowarzysze Ania i reżyser chyba niewiele robi, żeby to wrażenie budować nie było poczucia, że po operacji w tym świecie tylko, że jest jednym z przyjaciół ziemi miał okazję uczestniczyć w jej znacie i upadku myślę, że to jest nawet troszkę bardziej skomplikowane i że rzeczywiście zgadzam się z tym co mówi, że siła tego dokumentu leży w historii w tej konkretnej historii w tym konkretnym przypadku nie w trikach formalnych zastosowanej metodzie, bo to, że jakby tego materiału jest bardzo dużo to już jest oczywiście znak czasu i IT to jest fakt wszystko docenianą już istotne jest bardzo istotne, że w jednej z pierwszych minut tego filmu mamy nagranie mocno zaludnione chyba komórki albo jakiś kamery jeszcze takie, że to jest OVH aktor chyba HS akcje słyszymy jak śpiewa happy Birthday dla swojej przyjaciółki już tym głosem, operując nimi jak stara baba, która po prostu zęby zjadł na śpiewaniu jazzu prawa jest gówniarzem czternastoletnią autorzy takie ujęcie, które totalnie robi robi to opowieść prawda już nas wprowadzałby sam środek tego dramatu, ale myślę, że to co się przytrafiło miała pecha było unikatem jednak dość mocnym, dlatego że ona miała unikalny talent na coś, jakby podniosło rangę tej straty, a zarazem była unikalna nieprzygotowana do bycia supergwiazdy unikalny po prostu, jakby jej otoczenie było wszystkim tylko nie tym co powinno ochronić kogoś, kto ma wielki talent zarabia tylko kasy tam się tam ośrodek już przetworzonego po prostu połączenia narcyzmu głupotą nie myślę, że konkretnie akurat sami w tej dziewczynie, choć traci ona nie wydaje się szczególnie inteligentna czemu nie opatrzy na tym w tym w tym dokumencie, ale wydaje się sympatyczna na swój sposób bardzo przyciągająca jakoś tam urocza też może nie ma co oczekiwać wszystkich żeby, jakimi geniuszami Karpacz i po prostu trzaski wolni zagadki wszechświata one, bo próba świetnym muzykiem to był jej to był jego nie sprawdzam pisała niegłupie tekst ironiczne zaczęli czytać teksty piosenek potem po obejrzeniu tego dokumentu zrobiono niesamowite wrażenia są one on naprawdę bardzo twórcza odkrywcza w tym jak pisała jak łamała tą lirykę prostej powieść piosenki o miłości na takim skocznym rytmie to łamała wulgaryzmami takim trasą ową nutą jak to bak Blak świetnie grało i to właśnie nasze też w pewnym sensie dystansował samych siebie na tym polega to co było bardzo twórczy w wypadku jej drugiej płyty ale kiedy się oglądało ten film to osoby takie najbardziej uderzające co jest w sumie trochę wyczyszczone tutaj, bo rzeczywistość bardziej brutalna to, że ona była w otoczeniu jakiś pół idiotów już nie powiem o tym jej mężu niewydarzony, który po prostu naprawdę jak to się mówi z zodiakalnym menel i to widać z pierwszego po prostu ujęcia tylko widzimy na ekranie widać co jak się słyszy, gdy jego głos po prostu naprawdę już resztki głosu właściwie woda zabrała co co tam było ich lata schylania palenia wszystkiego też swoje zrobił to słyszymy w SD jeśli menela z dworca centralnego, ale najgorsze rzeczy to chyba wydarza jednak w relacji między rodzicami to jest po prostu zupełnie upiorne ten przekupić tatuś, który posłał na parę tygodni przed śmiercią do Belgradu, żeby na 6 przed całym światem skompromitowała pokazał, że jest zapieczone panią ledwo stojącą na nogach równie głupia mama, która niewiele wcześniej napisała przecież maila czy taki list wydrukowany wniósł do UE w tej najgorszej macie brytyjskiej zamkniętej szczęśliwie zamkniętej po wielkiej aferze przecież okazało się, że nic w GL miał specjalny oddział hakerów, którzy włamywali celebrytą na komórki po to, żeby uzyskiwać najbardziej wstrętne intymne szczegóły z ich życia ukrywali informacje tam była historia z dzieckiem zamordowany przez pedofila niż my na komórkę tego dziecka jak państwo okropne rzeczy w tym wniósł do ULC m.in. nie są wdowa opublikowała list matki do Sejmu, gdzie ta matka mówi, że droga Amy nie zachował się jak gwiazda musi tutaj o siebie zadbać jeszcze proszę jakieś takie bzdury do faktycznie i prasa już wtedy wychwyciła, że faktycznym nie będzie się zachowała gwiazda, kiedy matka 3 000 000 ludzi piszą intymne listy do niej rzeczywiście świetna metoda rodzicielska, więc to otoczenie nie jakiś takich ekshibicjonizm stów narcyzów pokręconych jej talent zupełnie niezwykłe i prosta współczesność to właśnie, że już mamy przetarte szlaki już w operacji brytyjscy się przedstawicieli rozmaitych postaciach popkultury jak należy pozyskiwać świetnie sprzedające zdjęcia jak należy lekceważyć istnienia w ogóle czegoś takiego jak prywatność to wszystko tutaj bardzo brutalnie zagrało prawda to, że wcześniej zdarzały się takie przypadki, że był Kurt Cobain, żeby były były inne postaci popkultury rocka, które się skończyły nie dożywszy trzydziestki to oczywiście działa na wyobraźnie, ale żadna z tych śmierci tych tragedii nie była tak prześwietlona i tak wręcz rozświetlona i tak w pełnym świetle dnia filmowana jak ten dramat Amy Winehouse, które po chyba właśnie na poziomie jawności nie miał sobie równych jawności dostępności transparentność rzeczywistości wszyscy gadają tego, że ojciec pójdzie do telewizji Radia i powie tak ona bierze narkotyki są, jakie to, że matka pisze listy kopiec była jakaś upiorna spełni rzeczywistość wokół tej dziewczyny się wytworzyła i to robi straszne wrażenie znaczy to jest naprawdę na jakim poziomie nie do zniesienia ja, kiedy oglądam za pierwszym razem to właśnie takie wrażenie, że jej uderzenia drugiej fali głupoty z tego kranu takie tempo życiowej, a z teraz tego nie wiem w ogóle nie ma takiego powiedzieć, że oni wszyscy są idiotami wykroczeniem takie poczucie jakieś takiego nie wiem kompletnego braku empatii wobec dziewczyny kompletnego braku pomysłu cię chronić, że to jest jednak straszne, że nie można pójść powiedzieć tak nabierze pije w ogóle panie wszystko robi nie można wszystkich ciekawi zrobić to jest jednak to jakiś wg potworny właśnie nie wyrafinowane, ale potworne tempo okrucieństwo wobec kogoś, kto kompletnie nie radzi rzeczywiście się rozjechał zupełnie, ale już takie pokazywanie jego upadku i zarazem akcyzowa nie tego upadku coś było coś po prostu ciężkiego do zniesienia pan tym, że po tym, filmie, kiedy go obejrzałem parę dni temu włączyłem sobie Micha, czyli ten największy hit i myślę sobie Jezu, ta się lepiej, a po prostu zapis za śpiewanie nie są tego bulimii czka ledwo chodzi ledwo żyje, a my wszyscy kręcimy do pamięć śpiewam no no na rzeczy jakiś horror oczywiście ta piosenka jest ironiczna i raczej zachęca do tego, żeby tak śpiewał, ale to, że to się tak zapętlił, że jakby ona w pewnym sensie wysłała ten komunikat właśnie taką piosenką, jakby osobie taki trochę ironiczny trochę nie ironiczne, a myśmy wszyscy to podchwycili biliśmy brawo to jakiś straszny rok jeszcze tym razem taki felieton zresztą świetny jeden z lepszych, jakie przeczytałem na temat Amy Winehouse, jakiej karę Heller bodajże z Philadelphia krajowej, które w, którym ona właśnie ta opisała, że w zasadzie wszyscy się przykładaliśmy swych upadku, od którego Łęczyca cała jej sława cała popkultura, jakby tego dołożyła plus chce takie postaci jak Karl Lagerfeld, który nagle sędzia będzie ich honor i wszystkie modelki będą stylizowane na nią jedno naprawdę się chwiała nad grobem to było jasne, że to jest wychudzona wyniszczony, jakby prochami budo jakimś potwornym w ogóle sposobem życia dziewczyna to zysk kompletnie niczym nie radzi, a ten mówi nie na miła nie miała szans jest diwą, że to po prostu było coś strasznego ja myślę, że w gruncie rzeczy oraz Carpathia dość łagodnie obszedł z tym wszystkim oni tak na dobrą sprawę chroni w tym dokumencie on próbuje właśnie pokazać to dziewczyna, która miała wielki talent nawet trudno będzie go zmarnować sobie nie da z tym radę nawet tam jak nie ma jednoznacznie tego ostrzenie jest przeciwko komuś konkretnemu zmierzono też, jakby szeroko pytał tam jest ten ojciec jest ten mąż żałosne jest właśnie wszyscy są prawda wszyscy zainteresowani nikt nie jest aż tak brutalnie z butami jak ja to w tej chwili kopie to jest jednak bardzo taki podział bym dokument będzie w myśl łagodne takie takie no takie pożegnanie, jakiego w pewnym sensie lud potrzebował nie to nie jest wiwisekcji inna historia, ale muszę powiedzieć, że może dlatego, że kiedy mimo in-house nagrywasz to swoje pierwsze płyty pierwszą z 2000 bodajże trzeciego roku tą drugą 2006 myśmy byli jednak trochę zapóźnieni mówi jako Polska dobrze to płyta weszła później u nas ta sława i moda ma mi się też później zaczęła oczywiście był wielki szał wszyscy tego słuchali wszędzie to leciało, ale myślę, że myśmy byli jednak trochę oddzieleni od tej historii, którą posiadała brytyjskie tabloidy się tak naprawdę nie wiedzieli, jakie to było i kiedy eskapady to powiedział to nagle po prostu tak jak byczek no zajrzał do jakiegoś bardzo nieprzyjemnego miejsca i zobaczył tam straszne rzeczy nie mam takie wrażenie rodzice są oburzeni i w firmach tym filmem BBC rozpoczęła produkcję kontr dokumentu, gdzie będzie powiedziane inna historia co od bardzo, żeby właśnie te istotne to tylko, że są 2 książki wersja ta wersja mam właśnie i to jest, ale z Platformy chcieli ludzie chyba ja myślę, że są przez znak czasu, bo przypomniałam sobie tę wojnę na dokumenty Whitney Houston, gdzie rzeczy słusznie na razie, gdzie mamy dokładnie tę samą sytuację opowiadanie oczywiście historia sama historia jest inna, ale sposób opowiadania bardzo podobny zaglądamy oglądamy czy jej życie i później w tym samym niemal momencie okazuje się drugi film, który pokazuje zupełnie inną historię zupełnie inną narrację i 1 mamy Whitney Houston molestowana lesbijka w drugim ofiarę mediów i tak itd. myślę że, gdyby pogrzebać to tych filmów konstruowanych w podobny sposób jest dużo dużo więcej pytanie bardzo takie dokumentalne na ile w ogóle dotyka jakiejkolwiek prawdy, bo ta forma, której mówiłam na początku sugeruje, że my jednak obcujemy z bardzo obiektywną musiał użyć tego słowa obiektywną prawdą, czyli czymś co jest pozbawione, jakie czy w ogóle nie jest nacechowane jakimkolwiek zabudów plan dla wszystkich dostępna, a z drugiej strony być może wcale tak nie było, bo to jest w ogóle też pułapka takiego jawnie tutaj na co nie mam pojęcia jak było w rzeczywistości, ale dokument zawsze jest jednak pewną manipulacją, bo każdy dokumentalista wie, że staje przed wyborem i zwłaszcza w takim zalewie dokumentu materiału by przed przed wyborem co włożę do mojego filmu coś, czego nie włożę i to, że my teraz po raz kolejny mamy tutaj historię, którą ktoś inny chce na nowo opowiadać prawdopodobnie wyciągnie inne elementy nawet tej samej układanki to zostaniemy kompletnie inny film to też jest znak naszych czasów i takie mam ja ja jestem jestem skłonna jednak przyznać rację tym, którzy uważali, że ta historia dużo bardziej prawdziwa być może tak jak mówisz była dużo bardziej brutalna, ale założę się, że znajdą się tacy, którzy po obejrzeniu dokumentu BBC swoją drogą BBC, które kiedyś było znakiem jakości teraz będzie robić sensacyjny dokument na temat prawdy o miła in-house, ale na pewno znajdą się tacy, którzy kupią te drugą historię tę drugą narrację tę drugą powieść też bardzo ciekawe co mówisz o tym jak dokumenty właśnie zawsze jednak subiektywnym efektywną formą opowiadania mamy w Polsce świetny przykład tego uważam, że to jest nieoceniona 2 filmy mianowicie Marcela Paweł Łoziński filmy ojciec syn oraz ojciec syn w podróży, które powstały na podstawie tej samej wyprawy ojciec syn dok dwójka wybitnych dokumentalistów pojechali we w podróż po Europie każdy z nich nagle nakręci wspólnie film podróżni mogli dogadać każdy z nich tych samych materiałów zmontował film, który praktycznie jeśli chodzi o materiały wykorzystane jest bliźniaczy, a w interpretacji jest zupełnie czymś innym, ale więcej rzeczywiście to to, jakie materiały reżyser bierze je z czego klei to są historie oczywiście nie bez znaczenia, ale to co wspomniała mi się wydaje kluczowe rzeczywiście mamy do czynienia w tej dzisiejszej i młodzi dokument, gdyż dokument o znanych ludziach mówimy o innych jest najmniej EIN Haus, ale pan niedawno rozmawialiśmy o dokumencie na temat budżet, ale najmniej farą był dokument słynny głośnej skandaliczny o Jacksonie, że mam takie poczucie w tym współczesny dokument trochę nie radzi sobie tabloidyzacji, które następuje na każdym etapie, bo w różny sposób twórcy próbują sobie radzić uważam, że Amy jest prawdopodobnie najbardziej najbardziej świadomie ucieka od tabloidu właśnie to co mówiłem, że reżyser stara się towarzyszyć jeszcze nie jakie oglądałem może, toteż dlatego, że ja zawsze dużą słabość do niej idei talentu muzycznego i do nawet grozić miał Bartek tak takiego szło tak takiego sposobu bycia sam fakt, że on właśnie też przedstawia jako taką właśnie wulgarną Żydówkę z Londynu bardzo samotna postać trudno sobie wymyśliła jakoś siebie bardzo lubiłem i rzeczywiście ja natychmiast rusza w tym filmie były to ona sobie radzi zmniejszymy też mógłby właśnie można uznać, że jeśli tego niekoniecznie rozgarnięty jesienią, ale ja nie mam wrażenia takiego poczucia wyższości wobec niej w tym filmie tylko takie poczucie przerażającego obcowania z ofiarą, która trochę, jakby sama nie jest w stanie poradzić wszyscy dookoła właśnie okazują się tylko dosypywania tego pieca nie ma oczywiście inaczej też nie mówię o tym kiedy mówi o tym, że mnie nie nie powala inteligencją nie mówi tego po to, że właśnie ją wykupić tylko w pewnym sensie jest taki obraz, który po pierwsze nie jest realizowany jest bardzo fajne, a po drugie, że mam tam mile naście lat 21 to nie jest czas na to, żeby jakiś genialny prawdę w życiu wygłaszać nie jesteś to, że żona się do mnie to niesamowicie rozsunięcie następował żona chodziła na scenę i była po prostu nos starą jazzową po prostu widać było, że panuje nad tym głosy na ekspresję dokładnie wie jak to ma brzmieć jak chce, żeby to brzmiało, a potem nagle wychodzi poza scenę jest jakąś rozhisteryzowany zwariowaną panno jeśli tylko powiem to jest niezwykłe właśnie też i to mnie w tym dokumencie też uderzało jak zły, że kiedy patrzymy na to Amy jako właśnie czternastoletnią równiarek tutaj śpiewa sobie bez tej właśnie była, jako że Franklin albo jakoś tak właśnie diwą jazzu i też to imponowało, że ona w tak młodym wieku jak bardzo jest świadoma ty drogi muzycznej, którą chce kroczyć żony może wciągają właśnie w jakiej ścieżki popowe i chcą z niej zrobić kolejny nie spać ona trafia tu procentach wcześniej produkował Spice Girls on świadomie z tego wynika z wujem ona chce robić Les, bo to absolutnie jest świadoma artystka z drugiej strony to świadoma artystka jest kompletnie nieświadomym człowiekiem jeszcze no ja może to jest za dalekie porównania przyszło jak oglądam teraz ten pomyślałam sobie żona jest trochę jak moc art, czyli geniusz muzyki, ale niestety życiowo kompletnie niedojrzały nie Asia nieduża osoba może może z tego wynika, ale ja bym jeszcze 1 element tutaj dodała, że właściwie większość gwiazd, o których opowiadają te dokumenty, które wymieniłem czwartku to są właśnie gwiazdy, które zostały zbudowane dokładnie w ten sam sposób, czyli geniusze muzycznie obdarzeni albo wspaniałym głosem albo wyczuciem nie wiem nawet Majkel Jackson mówmy, że jest geniuszem co tu kryć był geniuszem, ale później absolutnie nie ma tutaj, aby móc później zostają przetrawić ni przez z 1 strony popkultury z drugiej strony tryby show-biznesu trzeciej strony tabloidy i nagle i w ogóle cały ten świat taki, jaki taki błahy i dokładamy rzeczywiście do tego do tego cegiełkę i ona jest właśnie postacią, która może dlatego jestem taka bliska bo, bo powie byłam młoda, ale myślę, że jest jedną z kolejnych osób, której losy są w jakim sensie podobne powtarzalne może to się niuansami różnie ale gdzie chcesz samej podstawy to jest ten sam schemat działania nie może tyle bym wyłączył z tej listy, którą tutaj Bartek przedstawił też ten serial o udzielenie żony zupełnie inny z ducha jest już rozebrany robiony z ducha sprawiedliwości społecznej to coś innego kraju zresztą inne tam tuszy ideolog na samym na dzień dobry postawiono im to będziemy rozliczali gwałcicieli ścigali to coś innego natomiast cała reszta nie ma sobie radzi też tak jakby żeby tę historię opowiedzieć musi wejść ten tabloid nie może go pominąć, bo ten tabloid stał się na dobrą sprawę jedną z aktorów całego całej historii to, że tak jak w dokumentach księżnej Diany tak czy to, że ona wpadła obiekt tabloidy owe było jednym z elementów najprawdopodobniej, które napędzały uzależnienie i alkoholizm tak można sądzić zresztą nie ma w tym nic dziwnego znacznie się popatrzy na te ujęcia Johna po prostu wychodzi ledwo, stojąc na nogach tam jest tłum separacji, którzy przed nią biegną ptaki małpy oszalały to faktycznie nic tylko się zachwalać na poważnie tylko wróci z powrotem do domu otworzyć kolejną flaszkę wcale mnie nie wierzono, że na mające by liczne problemy ze sobą wyrobiła sobie ten od zresztą tam jest też dobrze to pokazane, że cała historia zaczęła się w momencie, kiedy ona odniosła pierwszy sukces szczęście na taką wielką skalę, czyli napisała po albo frank prawda, gdzie okazało się, że właśnie tą prawdziwą jazzową, ale jeszcze przez bank blach, które przeniosły tę wszech światową sławę na nieszczęście w pewnym sensie, bo jak się patrzy na NATO dziewczyny, która występuje na koncertach po frank po pierwszej płycie można przecież jeszcze całe życie przed sobą prawda, jakie takie poczucie, że żona sobie świetnie radzi na scenie muzycznie, że jeszcze coś z tego będzie, ale równocześnie z tej racji przyjaciół wynika, że wtedy wszystko rozbiło się, że wtedy ona po prostu zniknęła z ich świata, jakby stracili z nią kontakt czy ona też w pewnym sensie straciła jakąś tak sądzę bazy jakieś wsparcie jakąś grupę wsparcia swoją i zaczęły się jakiś po prostu upiorny zupełnie historie zupełnie upiorne postaci w jej świecie plątać i to rzeczywiście wydaje się, że to jest taka opowieść o sukcesie który, choć kompletnie zakres gigantyczna cena zawsze, na które kompletnie ten akurat człowiek nie był gotowy to zupełnie i świat jego bliskich też na to gotowe i oni też nie wiedzieli co mają z tym zrobić robi najgorsze na świecie rzeczy i w pewnym sensie to co wydarzyło się potem czy to, żeby cały świat podjął te miła in-house było już tylko na dobrą sprawę gwoździem do tronu, ale też trzeba sobie powiedzieć że, gdyby nie zainteresowanie jej osobowością wyglądem być może, bo ona śpiewa bardzo trudną muzykę być może ta muzyka nie miałaby aż takiego przepraszam za słowo brania i myślę, że to jest bardzo złe to nie jest trudna muzyka tak ale, ale to zainteresowanie wybuchło już trochę wcześniej to nie zakończy się również wydaje, że to jest głos, który on ma zresztą tam wielokrotnie podkreśla, że ją interesuje, że z taką muzykę śpiewała duety, która nagrała to nie nie wiem czy to jest muzyka popularna na miarę o zmianie nie ona wyszła nie czy frank jest niewątpliwie płytą jazzową natomiast ona potem weszła po i na taką w takim takie nurty z lat sześćdziesiątych, żeby absolutnie popowe to w pewnym sensie, jakby sprawiło, że ten sukces był taki globalny, ale toteż, jakby wciągnęły ją w takim takie mechanizmy właśnie, które okazały się szalenie trudne do zniesienia tak odniósł się operacji wcześniej nie interesowali potraktował po prostu obiecująca dziewczyna z nurtu, który jest jednak ktoś na to są to mówi dość elitarne, ale musiał coś jeszcze 1 jednak odpowiedzieć, bo to jest bardzo ważne odnośnie tego dokumentu to jest dokument o muzyce o dziewczynie, która o o karierze jej muzycznej głównie przede wszystkim mniej o upadku wielkiej gwiazdy bardziej od kimś, kto miał wielki talent i wokół muzyki to kręci mam wrażenie i to sprawia, że ta historia inna to znaczy, że ona uzyskuje przede wszystkim bardziej szlachetny wymiar, bo to jest to, czego najbardziej nam żal w przypadku, mimo że nie będzie już żadnego albumu prawda, żeby ten talent, ale uległ zmarnowanie samo zniszczeniu, a nie ma właśnie tego, o czym mówi Bartek sobie że, że w przypadku akurat dokument Kapadii ten tabloid nowości jest względnie łatwa do zniesienia, bo po prostu dużo mniej on zresztą dostał za ten dokument g g dla dla filmu dokumentalnego o muzyku, więc to ja się, że to jest to właśnie jej praca zawodowa szacuje się udało osiągnąć jest tutaj 8 i współpraca z producentem jej, jakby współpracę z innymi muzykami, że ktoś się to sprawia, że my to historia chcesz śledzić, gdyby to była historia tego rynsztok, w którym ona naprawdę w tym momencie wylądować to tam jest takie straszne zdjęcie takie upiorne zdjęcie ona tym całym blokiem tacy wyniszczenie jakaś pokrwawione na sina o z wybitym zębem podbitym okiem co to było też po prostu coś upiornego to się naprawdę to źle się na to patrzy, kto pyta nie był to nie, bo na tym zdjęciu to się na to źle patrzy świadomość to jest osoba, która w zasadzie występuje przed publicznością wszyscy kojarzą z imienia nazwiska widzą jakieś historie oni świadomość czegoś takiego nie wiem czy taka, jakby się potem podniósł to znaczy też tych jakiegoś tak jak wspomniałem te tu na szczęście nie ma epatowania nimi migawkami to też bardzo łaskawe co się dzieje z z jak używanie materiałów z Belgradu Niemcy się zgodzicie, ale przecież materiałów z tego koncerty dużo więcej one są dużo bardziej brutalne tam naprawdę można było znaleźć takie kawałki, gdzie widzimy bardzo pijaną panią na scenie, która nam w ogóle nie w ogóle nas nie budzi współczucia, a tu jest to jest tak jakoś pokazane plan ogólny tak, żebyśmy nie mniej nie widzieli tych najbardziej Complete kompromitujących szczegółów widzimy, że tam tuli swojego gitarzysty też takie do zniesienia, więc mam wrażenie, że nie chce powielać jej upokorzenia nie chce iść tą ścieżką hańby, którą ona przeszła na oczach wszystkich tylko raczej opowiada no właśnie historie o upadłym talencie o o dziewczynie, która o wybitnej wokalistce kompozytor chce autorce tekstów, która po prostu jak została właśnie końca można zadać pytanie co zadziałało tak, że nigdy nie dowiemy, ale mam wrażenie, że to ratuje ten film właśnie ten to trzymanie się tematu muzycznego to jest coś co co sprawia, że to się by oglądać tak głównie dzięki temu auto nie zwracam aż tak mocno uwagi na to co w tym jest obecne właśnie ten oskarżycielski ton wobec paru osób bliskich, a zwłaszcza wobec tego nieszczęsnego męża mam wrażenie że, gdyby nie to właśnie ta muzyka nas przykuwa naszą uwagę, jakby oddajemy sprawiedliwość czy twórcy, oddając prawdziwość tej gwieździe, że tak muzyka była centrum życia ujęły powinna tak został zapamiętany jedynie to co tam są ujęcia, które znajdą sobie znika z jej życia początki, ale odnosi sukces nagle pojawia się zwraca bardzo cyniczny, jakby nie stosowane jako taka postać, która raczej była za Kotwicę ciągnącą ją do, ale mimo wszystko ma też kategorycznego pewnego portretu, który rysują starają się twórcy jednak stosować nie rozdawać cenzurek to właśnie jest kolejna wzmożenie moralne, gdzie będziemy szukali winnych ktoś przyczynił do śmierci nie wiem tak, bo w przypadku śmierci Kurta Cobaina, że tam zawsze tą okrutny los planowano, ale wiesz Oskar Korni LOV jest bardzo ciekawym przypadkiem, bo ona była ona sama chciała każdy los biegła do mediów wiosenną nie łamała ona po prostu robią wszystko wszystko by ci pokazała to jest to taki typ to jest ekshibicjonisty KRC skarby pierwszej wody 1 projektów chodził w jakikolwiek nastoletnią, słuchając Kurta Cobaina, wyznając Kurta Cobaina nienawidziłem szczerze i tych kobiet, więc rację czasem przeszło nastawieniem nigdy nie takiego stosunku też będą jej płytę powstanie była zła muzyka to co narobiła także nie mówią muzycy wariatka totalna walą w taką wybrał nas od to tak miał może grozić to samo 1 000 000 w gruncie rzeczy jest dziś pytanie, bo takie wrażenie, że taką postacią, która jest najbardziej pamięta w całym tym filmie, który naprawdę jakąś upiorną postacią jest stary czy ten mit, który po prostu jest naprawdę dużym stopniu chyba odpowiedzialny za auto destrukcyjne impulsy, które też mocno do tego przyłożył po prostu chodzić opowiadać zdaje się pogląd odpowiedzialny za ten blamaż w Belgradzie za to, że tam pojechała, że nie dawali jej ze strony jakaś upiorna sytuacja to po prostu trzeba, że to, kto pytanie jaka by to niebyła historia to, że doszło do czegoś takiego w popkulturze w biznesie wartym miliardy dolarów, że można człowieka ciężko chorego posłać na koncert nie może ze sceny, że ledwo stoi wszyscy muszą patrzeć słuchać jego publicznego upokorzenia ja nie wiem czy coś takiego miało miejsce to jest dla mnie też z nami coś niesłychanego to chyba się taka historia nie wydarzyło nawet z naszą biegaczką, która przywoła, czyli letnie szóstą nowej bryki niewolnica również ojca tak, ale brudni, ale właśnie nie niewola Britney jest sprytniejsza to znaczy tam stary tak działa, żeby nikt się dowieźć ku i on działa jak w 2 oraz doskonale ukrywa to co powinno być ukryte znaczy, że w pewnym sensie zresztą przywołana przeze mnie autorka tekstu z Philadelphia kolej też powiedziała, że limit to jest taka brytyjska Britney, tyle że talentem także tutaj analogia jest ewidentnie, ale chyba, ale chyba inaczej sobie radzono właśnie z tą pop stos była inna świadomość co w biznesie powinno być pokazane co powinno być zakryte, a tutaj nagle to, aby wszyscy powariowali uznali, że najbardziej Niewiem zniszczonej zarządzanymi jechał 100 wszyscy powinni widzieć to jest no muszę być dość niesłychana to chyba takiego przypadku nie było, żeby aż tak jak wyprzedawać kogoś czegoś jest bliski to jest niesamowite, ale myślę, że chciałem wrócić na chwilę do tego co powiedzieć jakiś czas temu, że bardzo, że ten film zyskuje, dlatego że on opowiada właśnie MII nie po prostu sławnej osobie i oni jako o w muzyce, a nie tylko 2 małe gwiazdce czy gwieździe, ponieważ ten reżyser ma na koncie kilka innych filmów, które robione robione są bardzo podobną metodą i tutaj bardzo poprawnie o Eryku sennie to jest ery Fin, który również jest nagradzany również jest opowiadany w podobny sposób ja wiem, że może miła in-house jest dużo bardziej barwna atrakcyjna, ale tamtego filmu ja nie była w stanie w ogóle obejrzeć do końca, bo forma takiego właśnie intymnego Dziennika jak gdyby ciekła Azji Quazi intymnego po powodowała, że tamten film dla mnie absolutnie nieznośny nie może wykorzystywać dokładnie te same może bohater był mniej czeka właśnie dlatego i czyli czyli to znaczy, że może metoda twórcza to jedno, ale jednak postać bohater dokumentu do bohatera historii jest Super ważne w atrakcyjności tego dokumentu, bo w ogóle nie nie, jakby nie wspomnieliśmy o tym, że one bardzo taki dostępny i dobrze się go oglądam jest łatwe ta nie może opowiada o niezwykle trudnych mocnych sprawach i ale sposób opowiadania właśnie to jak jak zdjęcia są wybierane to, o czym mówi że, że z 1 strony reżyser nie jest obecnie brutalne z drugiej strony pokazuje jednak te mocne momenty tutaj jest taka tak bardzo siedziałem nad idealna równowaga między między lekką brutalnością i czułością w tym w tym filmie i to jest coś, czego w innych w ogóle w dokumentach rzadko trudno szukać to znaczy, jeżeli ktoś znajdzie by postać bohatera którego, zwłaszcza w tych tabloidu ta tych postaciach prosto z tabloidów to jest szczególnie widoczne, że można docisnąć to bardzo często twórcy ulegają tej pokusie dociskają tutaj tego tego nie ma, ale też nie ma co liczyć na jakąś delikatność tutaj po prostu mamy 12 stronę pokazano i nawet jeżeli ten dokument jest daleki od jakiś obiektywności cokolwiek to znaczy myślę, że to powoduje, że widzowie chętnie oglądają to znaczy, nawet jeżeli na początku chcieli tabloidu chcieli zajrzeć w prywatność chcieli przekroczyć pewne granice to wydatnie tej strony muzycznej artystycznej powoduje, że jednak oglądamy ten TEN-T ten dokument zupełnie inaczej, a jednocześnie nie jest nudny jest wciągający ma strukturę ta historia się rozwija, mimo że wszyscy znamy fakty czy te pod nie ma tutaj zaskoczeń z drugiej strony jest jest ta opowieść nuta w ten sposób, że chcemy za nią podążać to jest ogromny sukces tego właśnie to bardzo ciekawe można powiedzieć, że zaskoczeń nie ma fakty są ogólnie znane, a jednak parę zwrotów akcji jest prawda to jest tak wymyślone i tak pokazane, żebyśmy się nad tym zastanowi no zastanawiali równocześnie to co jest fajne co bardzo sprytne i jakoś zręcznie zrobione to, że nie ma tego co bardzo często się dzieje w dokumentach, czyli nie ma sztuką wania wszystkim wokół tak nie ma zawracania głowy tym, że salony już dla 50 tych bez Mac muzykować będzie inne bzdury nie ma tak, ale rzeczywiście jest jest krótka sekwencja Camden to 20062005 roku, które rzeczywiście wtedy było bardzo żywo ważną dzielnicę żywą ważną muzycznie, ale to nie jest jakiś przyrządzanie to nie jest jakieś zawracanie gitary z niej jakieś stawianie starych materiałów archiwalnych tylko po to, żeby właśnie ono z 2 zapełnić tylko to jest rozpęd do tego taki oddech do tego, żeby dopowiedzieć kolejne zdanie od tej konkretnej bohaterce w tej konkretnej osobie jest po to, żeby bardzo szybko wprowadzić kolejne, jakby wejść kolejny rozdział to jest faktycznie bardzo zgrabny na poziomie struktury na poziomie samego sposobu opowiadania to jak to zostało złożone jak też wartki kiedyś ciekawe jak my jednak chcemy się czegoś dowiedzieć, mimo że można powiedzieć co mi po tym, że będę śledzić jakąś biedną zapieczone dziewczynkę, jakkolwiek dziwnie zabrzmi to jest jeszcze w dodatku dobrze montowane co znaczy to ujęcia nie są za długie nie, ponieważ nie ma tego zamysłu, że teraz będziemy epatować jakąś powiedzmy przemocą brutalnością wulgarnością cokolwiek to, gdy te ujęcia kończą się w tym momencie, kiedy mają się kończyć widać, że to jest straszliwie dopracowane strukturalnie i mogę w takim takim język w języku opowiadania są też języków i Malta nie do końca to języków sposobie opowiadania ten ten film jest wybitny i albo przynajmniej bardzo interesujący i często, kiedy tutaj rozmawiamy o serialach dokumentalnych o tym zapomina, że jednak w bardzo duża dokument bardzo dużo materiału to jest trochę za mało, żeby opowiedzieć historię materiał jest po to, żeby go przeciąć, żeby go wybrać, żeby się na coś zdecydować, ale trzeba wiedzieć, o czym chcę opowiadać myślę, że ten dokument jest przykładem właśnie takiego tutaj myślę właśnie z, zwłaszcza w kontekście kilku, który właśnie rozleciał mi go nie było tej świadomości tego, że nawet jak mam coś ciekawego to jeśli pokaże mniej to tak naprawdę powiem więcej tutaj ta zasada jest absolutnie nadrzędna opowiadamy o nasz bohater naszej bohaterce opowiadamy o nich w pewnym kontekście w pewnym świetle i dlatego ma to być wykop i wykorzystujemy ten materiał taka nie inaczej, ale wszystko podporządkowane temu tematowi tak też oczywiście jest imponujące w jaki sposób oni zarządzają zarządzaj informacjami proszę, o której może nie ma wielkich ZASP pensów to oczywisty nie są jakieś spektakularne, ale pewne informacje dostajemy w odpowiednim momencie one wtedy wrażenie chociażby to, że historia jej bulimii poznajemy w bardzo późnym etapie tego filmu, kiedy nagle paliło się pensje tracą oni dodają tego paliwa pokazują kolejne jak nieznany fakt to pokazuje świadomość tego, gdzie gubią ewentualnie jakąś rozpędem patologiczny, a potrafią nad tym zapanować, więc pod tym względem pewnego rzemiosła montażową dokumentalnego reżyserskiego też kawał dobrej roboty tak są takie momenty kiedy by zręcznie, jakby splata się trochę wątki, które wydają się wręcz nawet pobocznych też są bardzo istotne prawda to ta linia, która się dołożyła do tego fatalnego stanu ogólnego w końcu do śmierci samej Winehouse ona zostać tutaj wprowadzona nie nie ma tego wprowadzono taki bardzo sensowne i słuszne dokumentalny sposób serce przez to powiedzieć nie znaczy nie ma tutaj czegoś co jest np. sentymentalnym cząstkowym osłabianiem tego tematu albo nie wiem, gdzie nie ma jakiegoś naturze żurawia grze w tle plamka muzyka nie to w ogóle nie tak to jest po prostu wprowadzone na zasadzie bardzo intensywny moment w karierze nagrywania kolejnej płyty płyty praca nad kolejną płytę materiał nagle okazuje się, że dzieje się coś coś zaczyna być dostrzegalne dla ekipy dzieje się coś niedobrego, jakby w pewnym sensie on idzie za jest oczami ludzi, którzy obserwowali Winehouse jest jak z nimi patrzy na nią jej ich wzrokiem i ich zdumieniem takimi w pewnym sensie tak samo odkrywa, jakby te zwroty akcji jak oni robili, ale to nie oznacza jeszcze sklejenie tych perspektyw natomiast oznacza, że pewne elementy uzyskują tutaj znaczenie tylko kiedy ludzie bliscy whitehouse zauważyli ja akurat z tą linią tak było także myślę, że to jest faktycznie zręczne to takie też sprawiedliwe tak powiedział, że i jeśli można powiedzieć o dokumencie, że jest okej wobec swojego bohatera nie zawsze można zrobić nie zawsze też powinien być, ale mam wrażenie, że w tym wypadku akurat tak się stało, że oni jakoś bardzo fair wobec osoby, która chyba nie została przez media fair potraktowany, choć nie twierdzę, że byłaby bez tzw. winy, że się też tak w pewnym sensie nie prosiła ale, ale tak się wydaje, że jak na poszedł jednak bardzo złożonej historii trudnej historii to jest to duże osiągnięcie celnie dziewiąte laury, które tam potem jako dokument zebrała, więc wydają się tak jeszcze kończąc, że to w dużym stopniu to co się dzisiaj publikuje whitehouse mam też nie jest już właśnie z perspektywy tego dokumentu rządu trochę ograniczeń DRM to znaczy dużo zmienił jeśli chodzi o postrzeganie bohaterki historii nasze rozumienie tej sprawy, że w pewnym sensie to dobrze, że to właśnie eskapady to za zabrał dobrze, że coś takiego domyka to historia ani znowu jakiś prze potworny tabloid nawet, nawet jeżeli są tak powiedziałaś próby odpowiedzi ze strony BBC to i tak myślę, że ten dokument dobrze, że jest Doda jeszcze 1 rzecz absolutnie był chyba pierwszym takim dokumentem, który pokazywał zupełnie nowy sposób prowadzenia narracji opowiadania przez pryzmat tego co i mogę zatracenia tego co prywatne co publiczne i to tyle w tym wydaniu po sezonie Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA