REKLAMA

25. Festiwal Szekspirowski: "Szekspir jest nieśmiertelny"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-06 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest pani Małgorzata Sikorska Miszczuk dramatopisarka scenarzystka Libre Ciska członkini żyli konkursu Szekspir off w ramach 2005. festiwalu Szekspirowskiego dzień dobry dzień dobry myślę sobie tak myślało się o tym o nasze dzisiejsze rozmowy i wymyśliłem sobie przywłaszcza sobie chyba znalazłem w zapiskach Szekspira, że Szekspir jak tak podsumował swoją karierę artystyczną to dziś zapisał rząd kurde, chciałbym, aby to co ja pisze było tak chętnie Rozwiń » wystawiane jak wystawiane są rzeczy, które pisze pani Małgorzata Sikorska Miszczuk, ale myślę jestem kurde, ja, który zaczęli już już zaostrzyło moje moje zmysły tak, bo mimo bardzo oczywiście bohaterem naszej rozmowy na pewno będzie Szekspir jego nieśmiertelność oto trzeba powiedzieć, że myślę, że w naszej kulturze może nie tak bardzo, ale w kulturze anglosaskiej Szekspir jako jako taki nośnik nie tylko sztuki, ale takich podstawowych opowieści z bardzo bardzo mocno obecny jednak myślę, że nowe wszyscy może nie wszyscy, ale oglądamy seriale i np. takie taka sukcesja jest taki słynny serial, który został ktoś ładnie mówi obsypane nagrodami wszystkim za scenariusz za rolę aktorów dostał złote Globy tak dalej to jest niezwykle krwista opowieść o takiej rodzinie magnata prasowego Logana Roya i jego dzieci to jest absolutnie, jakby seriali opowieść, która wyrasta króla lira Makbeta karmi się tym oni mają cytaty, które są, jakby żywo inkorporowane w język postaci serialu postawy zderzenia i słowa nawet oni nie wstydzą się cytować to wszystko co jest Szekspir, że jakby takim archetyp licznym zderzenie postaw miłości wojnie nienawiści w zemście tym, że karmi to literatura to, że karmi literatura no w każdym medium tak czyni czy najpierw było także do Grecji wszystko myśli potem, że sekcją winie to ja oraz budowę dużego w dobrze niech no nie wiem czy wiadomo czy czy to jest jakimś sensie dla nas jako odbiorców różnych opowieści różnych narracji którymi się karmimy, którym i, że chcemy kierować w życiu to jest najważniejsze ważniejsze żona żyją tak mówią coś o nas samych jesteśmy bardzo złym okrutnym gatunkiem Szekspir na pewno to mówią dobrze, ale ten ekspert się z takim trochę adoptowanym Polakiem myślę tak, że jak patrzymy no no pewnie popularność Szekspira chociażby przez festiwal Szekspirowski, ale przez to że, że się pierwsze wciąż wystawia wciąż odczytuje na nowo wciąż drze i składa z powrotem tak ścina wrzuca do kapelusza wyciąga albo bardziej albo przed przemyślenie to, czego jakoś tam łączy no, że w pewnym sensie stał się takim Polak nie nowość na Szekspir brytyjski angielski on oni zupełnie inne to trochę tak jak myślenie wiem Czechow jest inny w dłoniach reżyserki czy reżysera rosyjskiego tak Szekspir w dłoniach aktorów czy ktoś może mieć miały chociażby reżyserów brytyjskich jest czym innym niż niż Polski Szekspir pewnie po każdy, jakby odczytuje wtedy przez swoją kulturę tak życzyli Toma ma znaczenie na pewno, ale podawał, że ten pomysł, że Szekspir też był Polakiem to jest to on do, jakby dołącza do panteonu naszych naszej Glory nasze sławy naszej potęgi jest szansa absolutnie honorowe obywatelstwo podał się z tym przyszły rok tak, ale nie bez kozery wówczas częścią tego słowa bez kozery rozpocząłem o o tej zazdrości Szekspira, bo myślę, że oprócz tego, że dziś tam siedzimy w tarczy odbieramy tego Szekspira jako po prostu spektakl, który ma coś uczynić mamy wyjść nie wiem walczący załamać albo albo do US w oświacie to gdzieś eksperci czy osoby, które mają jakiś zawód związany z teatrem chodzą przyglądają się temu inaczej tak pewnie ktoś dźwięk świateł patrzy na to jak jak świecą jak jak brzmi coś tak dramatopisarka scenarzystka i flecistka podejrzewa, że też do tych tekstów podchodzi inaczej z 1 strony to mam coś ze mną zrobić, a z drugiej strony UE o takie się nie pisze nawet wtedy to było źle tak, ale to z 1 strony myślę sobie tutaj relacji z Szekspirem, ale z drugiej strony sobie też myślę jak ważny jest tekst np. patrząc z punktu widzenia jurorki konkursu Szekspir off także patrzymy może na całość czy teksty z ważniejszych w pewnym sensie z racji twojej specjalizacji, ale powiedzmy czy ty teraz chcesz wiedzieć w jaki sposób jako jurorka widzę jak odczytują Szekspira ci twórcy, którzy w, których spektakle Sową w konkursie jako nie jest jak oni co oni robią z tym tekstem czy co jak ja się w ogóle przyglądam jako dramatopisarka w ramach Szekspira zdań to ja muszę powiedzieć, że żyje się bardzo często jak jednoślad konsultuje jakiś tekst młodych dramatopisarzy, a mam taką sytuację w tej chwili bardzo realną tutaj nawet w Gdańsku Willian tak zwiążą podobno za dług to i tak się, jeżeli chodzi miał zupełnie innego no TR Warszawa, czyli teatr Warszawa teatr Rozmaitości ma taki ogłosił taki rodzaj projektu tak to się mówi pod hasłem nigdy nie będzie szła sama tak, czyli oni dostali to jest taki jakby, że oni poprosili, żeby stworzyć koncepcję koncepcję czy przedstawienia i tekstu który, jakby dotyka tego, o czym wszyscy wiedzą wiemy jak by w sytuacji kobiet w każdym w tej chwili w Polsce oczywiście strajku kobiet i w oni wybrali 10 tekstów eksplikacji krótkich kawałków tekstu i poprosili dwójka dramatopisarzy, żeby oni z jak zrobić pewne konsultacje z dziesiątką i do mnie przychodzisz dramatopisarka w Bydgoszczy, żeby właśnie taką ostatnią konsultację w pierwszej turze jak przy mieć ja chcę i np. ja zauważą, że jak bardzo często odbijam się od Szekspira to znaczy siedzę nad tym tekstem akurat to są jeszcze teksty, które rozwijają dopiero tak z 82 sceny mam pomysł ja mówię Zobacz jak wygląda otwarcie sztuki np. Antoniusz Kleopatrze i pamięci mówi to się odbywa w ten sposób, że wychodzi facet mówi oto nasz wielki wódz, który do tej pory zajmował się, jakby wojną jego serce tak powiem, bo tak ważne, że jak było to powiedzmy powodowało, że jak Zbroja pękała to w tej chwili to serce zamieniło się wachlarz, który Wach ludzie po prostu, jakby nie wiem piękno oblicza jakieś podłe Egipcjan, jaki co teraz będzie tak mówi Zobacz to jest jedno krótkie wejście, które nam mówi o tym, że jest facet, który bardzo dobry w tym co robi jest żołnierzem się zakochał i w tym zakochani już 3 jego śmierć, bo najprawdopodobniej przestał spełniać oczekiwania własne społeczne innych, jakby wypisał się życia wojny, którego czekają nie wiadomo co co i jakby cała sytuacja, żeby nakreślona, czyli filmie to nazwało exposé szyn i tego nie chcę ją chodzi o to, że żyję mówi, że jeżeli jesteś w stanie prosto w jakiś sposób zakomunikować widzowi jakby, jaka jest, jaka jest jakieś jakiś rodzaj takiego zderzenia jakaś, jakby sytuacja to potem możesz on jakby opowiada się ze wszystkimi Braun konfliktu jest jakiś rodzaj jest jakiś środek tak, bo trzeba wprowadzić publiczność, jakby projektować jej, jakby pewne emocje to jak ona nadąża za historię, bo jeśli publiczność, jeżeli widzowie siedzący nie będą w ogóle nadążali za tym to wszelkie nasze starania cudowny język wysmakowane postaci tak dalej jak one nie będą działały musi załóżmy załóżmy w fotelu, jakby początek sztuki polega na tym, że przychodzi jak go z ROD rykiem i jak mówił tak jest naprawdę wściekły, ponieważ Maur powołana mojego na zastępcę nie mnie tylko tego faceta tego CASA, który po prostu Niki może niczym nie zna na niczym się nie zna tak wygląda świat powołują jakieś miernoty i mniejsze to kompletnie nie podoba ja nie będę takim podwładnym, który będzie robił na tego Maura i po prostu po latach roboty go po prostu wygaszaniu pracy i tylko całuje dostanie tam złoty długopis skórzaną teczkę nie zrobię tego będą udawał, że zemście za to co robi i zaczyna się i następnie oni idą pod okna Desdemony ojca zaczyna mówić Hej, cię dziewczyna tam powiedzmy PiS jakiś czarno nie już wiesz już wie, że będzie śledził co będzie wyprawiał Jago to bardzo prosto jasno pokazać cel można mówić że, żeby jaśnie odmian pierwsze coraz odbija 3 z Super to zawiesimy tutaj suspens za informacje dobrze Małgorzata Sikorska Miszczuk studio trwa festiwal informacje o 1120 wracamy po informacjach o skalę państwa moim gościem jest zawieszona zostaje się Małgorzata Sikorska Miszczuk dramatopisarka librecista scenarzystka i członkini żyli konkursu Szekspir o w ramach 2005. festiwalu Szekspirowskiego już wiemy, że przegląda się w Szekspirze to prawda, bo to zrobił naprawdę dobrze czy tak musimy mówić, bo już jest na tyle pomnika, że nie wypada nam, a ja myślę, że rzecz, że Szekspir jego sztuki, które są częstokroć zmasakrowane na deskach teatralnych, ponieważ możemy zrobić wszystko Szekspir tak możemy, ponieważ dawno nie ma nie ma praw autorskich no poza oczywiście prawa do tłumaczenia to w tym sensie praw taki, który nas ogranicza w korzystaniu z tekstu, tak więc możemy możemy doznać mogą to reżyserze i choreografowie wszyscy, którzy chcą mogą mogą mogą nazwać coś burzą mogą nazwać coś nie wiem właśnie królem mirem i następnie harcować ile się da, więc oczywiście widz, który ma absolutnie jest niewinny jest niewinny i delikatny jak jak jak pierwsza Stokrotka na wiosnę tego nie wie on idzie w dobrej wierze oglądać Szekspira następnie dostaje coś często zmasakrowane jakąś dziwną dziwnym tworem i wtedy myśli sobie to w ogóle sensu nie ma tak ten facet ta opowieść jest jakaś taka taka, która których, który nie wymyślono nic nie zrozumiała, ale nie warto oglądać albo to jest jakiś takie archaiczne tak, bo Gryszczyński, bo rzeczywiście są tam jakiś takie historie gdzieś ktoś jest na wyspie tak są jakieś jest język częstokroć zależy to tłumaczy, ale wszystko są jakoś często wydaje się nie nie nie taki współczesnej tak dalej niech się wydaje, że Szekspir z mojego punktu widzenia dramatopisarki, że generalnie Szekspir jest niedościgłym jest, że tak dramatopisarzem na to tak jest tak mówimy, bo nie jest on także na burzę w trzeciej godzinie się przebudzi mówi, żeby tak zgodzić wycieczce to też wyborczej z ojcem jak się to robi oczy szeroko rozumie co się robi, a poza tym oczywiście nie może no no też trzeba mieć coś do powiedzenia tak nie można po prostu wziąć tekstu i bezmyślnie próbować odwzorować na scenie także wiedzieć po co my to wystawiamy co opowiada oczywiście robi się skróty, dlatego że wersje te oryginalne potrafią trwać 5 godzin jasne ja jestem za, ale ja mam absolutne poczucie i ich jeszcze raz i będziesz mówił, że Rze że, że może byłoby modnie powiedzieć czy byłby taki właśnie rebelianckich błąd poważnie to jest fałszywy prorok itd. ja się o tym nie podpisze uważał, że wręcz przeciwnie, że można wystawiać na nowo Szekspira tworzyć oczywiście dla niego nowe, jakby nowe nowe dekoracje tak można też przypisywać język chociażby Thiago Rodrigues, który był teraz Portugalczyk, który przyjechał pokazał co dzisiaj Kleopatry tak z 1 strony ludzie, którzy wychodzili z teatru było było, ponieważ tam strasznie skrzypi i nie można tak jak po niezauważony wejść tak po portugalsku portugalsku i zresztą ci to para aktor w ogóle przyjęła to z taką piękną aktorską godnością oznacza tak na wstrzymanie to wzięli, jakby lekko nad głowami tak w ogóle nie było w tym niczego, pod którym ktoś nam przeszkadza i kontynuowali przepiękny spektakl, który właśnie nie był Antoniusza Kleopatra w 5 aktach tylko po prostu jakimś rodzajem przepuszczony przez wrażliwość reżysera twórcy tekstu w tym momencie, a jednak był to Antoni szklą Apart oraz ducha i absolutnie z z tego co napisał Szekspir wszystko tam było powalające dla mnie spektakl można można tylko po prostu no tu nie ma demokracji w sztuce po prostu trzeba mieć talent trzeba umieć robić tak trzeba mieć strasznie dużo umiejętności, żeby poradzić sobie Szekspira czy nie jest także, że ktoś powie no rozumiesz muszę zabawiać w teatrze osoby przez 7 godzin dlatego tyle tekstu ale, gdybyśmy dzisiaj robili to trzeba wywalić połowę, bo no Willian Les Moore w jedno świat jest takie miejsca, gdzie wszyscy coś sobie wrzeszczą jak każdy set 3 rzeszy wysoki generalny wrzask i proszę bardzo, no można może powiedzieć takie są długie to należy są spektakle krótkie, na których ja jako juror w ogóle nie mówię teraz tutaj, bo tutaj akurat mam dobre doświadczenie nie mogę siedzieć na krótkich, a są długie, na których po prostu się dzisiaj w transie no, więc to nie jest kwestia jak długi jest jak i jest to kwestia tego w jaki sposób ta opowieść o świecie i jest opowieścią tego bohatera, którego tam mamy, którą my się jakoś utożsamiany jesteśmy tam, w którym po prostu z bólem i poszatkowany po prostu obserwujemy to ja chcę jako widz normalny być w takiej opowieści i uważam, że akurat Szekspir tworzył takie opowieści nie zmieniły się każdą sztukę tak samo lubię, ale generalnie najmniej tu niejeden z 2 w aktach nie ma z ich ręki pojęcia jak powiedzieć w ogóle chodzi o to, że to, dlatego że jak na każdym etapie życia czy takim, jakim etapie takiego w swojej świadomości tak coś, czego szukam jak jesteśmy Niewiem w tragicznym rozstaniu też inaczej bardzo czujemy świat tak i szukamy jakiegoś innego tekstu coś innego nas może poruszać akurat nie jakaś nie ma zbyt, który jest generalnie ambicji władzy, tak więc to tylko w tym sensie mówi, że mogą być takie preferencje, chociaż jest oczywiście taki jakiś rodzaj zostaw Szekspirowskiego, który jest taki nieśmiertelne nowym powiedział zaś po niego sięgają podstawowy tak ale, ale mówienie jak ja tutaj będą bronić Szekspira jak na festiwal Chaja mogła na festiwal nie ogranicza czy są myślę tutaj o spektaklach wystawienia się spierać czy są niższe niż nowe historie, które w ogóle możemy powiedzieć to jest ta sama historia tylko czy te same historie po prostu lubimy słuchać, bo one wciąż nas dotyczą, a więc w offie, które ja oglądam to jest ciekawe żołnierze generalnie odbijają od jakich od postaci przykład np. dziewczyny z ogromną furią zrobiły rozniosły poskromienie złośnicy uważają, że to jest po prostu totalnie sprawiedliwe mizoginii itd. i mniejszych pieniędzy, bo nie absolutnie KO absolutnie, bo tutaj ja mówię o tym jak dramatopisarka w sensie tak jest zbudowana historia interesuje jak siewca nie wiem interesuje oglądanie butów jak są zrobione w kółko się przekona coś zrobione to jest nawet to jest, ale jakaś taka taka takim takim taki też taki tak ja jestem głodna życia także ja, że mniej interesują w jaki sposób na racje są hodowane w dramat jest też kodowanie jakiś narracji opowieści jak co ona oznacza co się stanie jeśli nie szanuje rodziców albo co się stanie, że szkodliwą owa, bo tak ja po prostu się tam przygląda jak te zrobione, że wszyscy poza wejdą w tę historię natychmiast się zalogują w niej nie mogą z niej wyjść, bo my mamy jako ludzie posługujemy nieustannie historia jesteśmy takim takim z takim jak też mówi 1 taka książka, której nazwa to Storytel link MO my jako gatunek jesteśmy zwierzęciem, które po prostu funkcjonuje cały czas w opowieści on był na samym początku to nas trzymało przy umownym cały czas po prostu jesteśmy w opowieściach, ale dobra zostaw do takich jak tak jak taka dygresja więc, więc wracając tutaj ten Szekspir jest jak by go przede wszystkim o dotyka postaci i pisze i ciągi dalsze np. w Beach bar no nie mogę zrozumieć jako juror za dużo prawda ale, ale widać, że że, jakby istota, jakby przed miłości Hamlet Ofelia, jakby stanowi taki punkt wyjścia do snucia bardzo współczesne opowieści tak i to nie jest tak, że wszystko jednak czy jako para oni oni akurat odbijają tej konkretnej, bo nie jest jakaś lekarz zaklęta taka tajemnica tej konkretnej relacji tak, więc cały, więc tak to głównie to wygląda powiedziała, że raczej postaci niż w OFE niż cały, bo nie ma na to jak w przestrzeni czasu pieniędzy taką one są niskobudżetowe mały tak tak się odbijają głównie dziewczęta Nisko budżetowe się głównie niska objawia objawiać w tym, że oni dla niej tekst i najgorszy aktor trasy po prostu oni nieco nie mogę no przecież w końcu ktoś nie mają muszą zapłacić za za cokolwiek mają tam 5gr na krzyż to te nie mogą pozwolić właściwie na nic tak jak może na dobre słowo słowo sobie zrobić ale, ale pali się żeby, żeby wystawić całą tylko socjologia związanych z białego laty wierzy, że tak zrobić w 1 w 1 spektaklu, że przedstawiciele są one wynik z tylko czy ten dysk karier to jest prawdziwy off to jest prawdziwe w tak itd skali wystarczyły, żeby widz miał poczucie, że znowu dotyka krwawej stronę ludzkiej natury, bo tam po prostu wtedy do skali mówią same za siebie tak jeszcze one została choreograficznie opracowany w naprawdę jest zabawa tak, ale no właśnie o o musi się gimnastykować tak o nie może nie może stworzyć takiego świata nagle jesteśmy w jakiejś mitycznej krainie nie nie ma dekoracji nie ma niczego tak off jest dość w naszej głowie o utworze mamy słowo ta dekoracje pojawią się tak no tak dokładnie, skąd to wierzchołek jest szef służby wejdą w życie może się wyraźnie daje to wieloletni program no to, ale to my wszyscy gramy Szekspir powiedział, że jesteśmy tacy takimi latającymi aktora na scenie no tak no jestem ten jest naturszczykiem i ja jestem miotając się profesjonalistką no wszystko jedno w miał tam się już także to miotają się bardzo bardzo dziękuję za rozmowę w Elblągu chciałby żalą się nie w Elblągu Gdańsku trwa 2005. festiwal Szekspirowski o złotego Yoricka walczą o różne sztuki 3, a w nurcie Szekspira walczy dużo więcej tych produkcji, a członkinią tego jury jest pani Małgorzata Sikorska Miszczuk dramatopisarka scenarzystka Libre Ciska aktorka tak te zaś aktorka bardzo dziękuję dziękuję też informacji Radia TOK FM już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA