REKLAMA

Dlaczego Muzeum Narodowe w Gdańsku nie pokazuje całej swojej kolekcji?

Interluda
Data emisji:
2021-08-06 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda Cezary łasiczka dobry wieczór to jest program Inter luda państwa moim gościem jest pan dr hab. Jacek Friedrich historyk sztuki dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku Instytut historii sztuki Uniwersytet Gdański także dobry wieczór witam pana bardzo serdecznie przed taka trochę rozmowa choćby przełożona w czasie, bo pan objął dyrekcję objął chciał być we władanie we władanie muzeum narodowe w Gdańsku przed pandemią i chwilę przecież to są chwile z pandemią i Rozwiń » trochę liczyłem na to, że już pan tam zasiądzie się rozejrzeć będziemy mieli okazję porozmawiać, a potem pandemia oczywiście uniemożliwiła, a też myślę, że nie ma co rozmawiać o funkcjonowaniu instytucji, kiedy funkcjonowanie instytucji odbywa się za pomocą różnego rodzaju no wszyscy jak to wyglądało tak ale, ale w życiu za tobą szczególnie trudno oczywiście do tego, że muzeum siłą rzeczy jest związane z materialną ością otoczył mysie zajmujemy to są konkretne obiekt to są w magazynach w konkretnych warunkach magazynowych, które trzeba przeglądać konserwować tego w związku z tym taka zdalna praca, której doświadczyły szkód na Uniwersytecie w rok będzie tu też pracuje w spełni stan wywłaszczeń niektórzy z nas ogólnie nie musi wychodzić zdąży wprowadzić zajęcia wykłady ćwiczenia seminaria to uczucie budzą one niemożliwe muzeum jednak myśmy w dużej mierze byli na miejscu poza momentami tego takiego całkowitego zamknięcia to był krótki przecież tygodnie myśmy starali się pracować żyć w miarę możliwości na miejscu, ale oczywiście ogromna część z nas pracowała jednak też zdalnie tak też rygory z sprawiały, że nie spotykaliśmy się, jeżeli spotkaliśmy się to właśnie na tych tam jakiś platformach komunikacyjnych to ogromnie nie ukrywam utrudniło nam jakieś wejście tak jest w wydanym do dyrektora jest zawsze też jakaś nowa faza w dziejach instytucji funkcjonowaniu instytucji w tym dziejami nie przesadzajmy więc, więc jest akurat ten moment myślę bardzo ważny dla nas dla całej instytucji i dla mnie jako nowego szefa i są znoszone pracowników niestety nam przepadł czy bardzo nad tym ubolewam pandemia zabrała nam bardzo dużo z takiego naturalnego w szyku naturalnej energii, którą pewnie zmianie towarzyszy wolny tuż mówi z wielkim skrócie przez wiele miesięcy mają główne zmartwienie, bo to jak zorganizować pracę tych osób, które nie mogą być muzeum, bo nie ma dla nich zajęć np. opiekunki sal o wolność nie ma nie ma widowni nie ma publiczności to opiekunki sal nie są do niczego potrzebne prawda równocześnie nowości nie wykonują pracę, którą można byłoby w domu wykonywać pracownicy merytoryczni tzw. panem coś pisać dziś jakoś tam w jakiś sposób jakieś hasło katalogowe przygotowywać tak dalej natomiast tutaj tutaj takiej możliwości, a więc szukać niewyobrażalna ekwilibrystyka, żeby to wszystko zgodnie z prawem, które było płynne zmieniało się z dnia na dzień śledzenie tego prawda co można, czego nie można już możemy jeszcze nie możemy dodatkowo bardzo bardzo bardzo trudne i rzeczywiście jest absolutnie zgadza stworzył pan to to był rok stracony na wielu poziomach niestety to jasne, że nie nie wszędzie nie we wszystkich miejscach ale, ale ja ogromnie ubolewam, że tak się zdarzyło, ale mój Boże wiadomo pracuje się w takich warunkach, jakie są, więc my też nie zawiesiliśmy na kołku działalności myślę już parę rzeczy dało nam się w tym czasie zrobić auto będzie to siódma dobrze to wybierzmy się taką podróż do przeszłości do teraźniejszości ktoś nie może nie musimy wybierać i do przyszłości przeszłość to przede wszystkim proweniencja zbioru myślę także tej proweniencji części tych zbiorów w kontekście np. artykuł, który ukazał się nie tai, że oto zrabowane przez nazistów przedmioty tak są przechowywane w niektórych polskich muzeach no tutaj pojawiło się w tym kontekście muzeum narodowe w granicach, bo to prawdą, że zrabowane zawsze bardzo skomplikowane, ale jestem prawnikiem, więc oczywiście w takich kategoriach moralnych pewnie najczęściej tak to trzeba nazwać natomiast kategorie prawne są jeszcze odmian o tym wiemy oczywiście na moralność prawo wcale niekoniecznie idą ze sobą w parze, ale w jest z działem sztuki jest także on oczywiście są jako przedmioty materialne są zawsze czymś na własność to jest utwór muzyczny prowadzi to jakieś nuty tak ten typ dwudziestą pierwowzór tym rękopis zaginął również nie tracimy Mazurka Chopina, dlatego że go żywego prawda rękopis zaginął z działem sztuki tymi którymi mysie zajmujemy w naszej działalności, czyli tymi rzeźbami obrazami w chciałam graficznymi rysunkami kielichami tkaninami Cetera et Cetera sytuacja zupełnie inną prawdę każdy z nich jest konkretny materialny przedmiot w związku z tym należy przypadnie dama z łasiczką Otóż nie będzie drugiej tam zgłosić problem to nie jest żaden sposób odnawialny zasób, więc każdy z tych przedmiotów jest też pewnego rodzaju tak to przedmiot tym własność coś, czego Voss właściciel ta własność zmienia prawda ktoś chodząc po 2003. roku był właściciel ma na to dokumenty trzydziestym ósmy nie muszą być właścicielem na torze po czterdziestym pierwszym roku jakiś obraz trafił do muzeum wówczas Miejskiego w Gdańsku z Holandii np. był ogromny rynek w tym tymi zrabowany właśnie rządom europejskim działami sztuki no to teraz pytanie tak to kupowali legalnie na tym rynku holenderskim czy z kolei ten marsz holenderski pozyskiwał legalnie to czyta rodzina żydowska zbywała to pod presją czy dobrowolnie już w czasie wojny czy może chwilę przed wojną, ale przed wojną to też może dlatego właśnie chciała chciała już środki na ucieczkę z tej coraz bardziej przerażające euro prawda są niebywale trudne rzeczy raczej dla prawników muzealników prawdę powiedziawszy my w żaden sposób nie nie próbujemy zamiast programu poddawano od wielu lat muzeum coś na długo przed moim przyjściem muszę to z uznaniem powiedzieć przecież takie działania działania były prowadzone tzw. prace prowadzący no właśnie prawda czy, skąd mam wydano by obraz, jaki był jego losy to jest zawsze dla muzealnika bardzo ważne oczywiście w wielu wypadkach wiemy, że wiele nawet bardzo cennych naszą dzielną wspaniałą takiej obraz ma chore czy raz della to są to są to są perły naszych zbiorów one właśnie trafił do nas taki bardzo bardzo mrocznych okolicznościach drugiej wojny światowej tego wtórnego handlu kradzionymi wówczas właśnie w całej Europie działami sztuki i cóż mogę powiedzieć prawdę sytuacja wygląda w ten sposób, że tego rodzaju roszczenia nie odbywają już na poziomie spadkobiercy właściciela domniemanego właściciela, bo to właśnie jest pewnie przedmiotu sporu niekiedy muzą to 2 zupełnie innym poziomie my jako muzeum i to robimy takie pytania mamy nie tylko w sprawach oczywiście tych, których efekty tego tzw. pożydowskiego mienia to nazwać, ale wielu innych oczywiście ujawniamy jak najbardziej wszystko całą naszą wiedzę z pełną zdobycz wolą prawda wysyłamy zdjęcia wysyłam zdjęcia podobrazia to znaczy są często bardzo ważna rzecz pamiętajmy, że dawne dzieła sztuki często funkcjonowały w licznych wariantach czasami sama kompozycja była malowana w warsztacie mistrza 671215 krotnie czasami też mam zdjęcie przedwojenne jakiś naszych zbiorów rodzinnych widzimy to muzeum oferuje taki sam obraz tak to spełnia ten nasz obraz też wcale nie musi oznaczać poparcia kompozycja powtarza, ale to znaczy rozumiany wymiar tego dzieła po obrazie tzw. też bardzo ważna rzecz, bo tam są takie różnice czasowe dziś pieczęci własnościowe innego rodzaju układ tej struktury właśnie tego odwrocie tzw. pryzmy zawsze chętnie i zgodnie z wszystkimi regułami sztuki muzealnicy takich informacji udzielamy natomiast później procedura wygląda w ten sposób, że jeżeli spadkobiercą jest obywatel powiedzmy holenderskim dotrzymają tego przykładu to oczywiście to ten handel tymi robionymi działań, bo był na wielką skalę prowadzony to obywatel holenderski rosła by zwracać do własnego rządu tu wypadku landy i ten rząd wraca do rządu Polski wtedy powstają po to, jakaś komisja jest pewne procedury są uruchamiane, które są zapisane w międzynarodowym prawdę, jeżeli rzeczywiście stwierdza się, że ten spadkobierca ma wprawdzie to dzieło zostało zagrabione wyłudzone zrabowane w taki czy inny sposób nielegalnie weszła w posiadanie w tym wypadku na instytucji to wtedy to tę decyzję podejmuje to ze podejmował na poziomie rządu polskiego co zresztą zrozumiałe, że trudno wyobrazić taką to trochę, bo moje doświadczenie właśnie w tym ten artykuł, do którego pan tutaj się odwołał pojawił się na początku zeszłego roku to było takie moje doświadczenie właśnie rozmów z dziennikarzami, że to co będziecie oddawać, ale państwo to obraża to ciężka ja dostaję faks albo mail ktoś mówi moja prababcia miała taki obraz to jest nasz obraz chcę, żeby rozwiesza ja tak proszę podać adres owijamy folią, bo bankową odeślemy adres w Amsterdamie czy Ottavio prawdą, że to może tak nie działa wyborcom bardzo złożone procedury bardzo skomplikowane jest jak udziałem w skrócie poziom tak my naprawdę absolutnie nie nie jezdnie chowamy tego pod kortem też są publikowane są udostępniane wszystkim zainteresowanym natomiast, o ile wiem dotąd żadna oficjalna tego rodzaju w centrum wniosek nie wpłynął w wypadku tych naszych dzieł no właśnie między twórcą tak skomplikowane rzeczy to jest ta kwestia, którą chyba w szerszej skali w tej chwili też w Polsce dyskutujemy czy w ogóle tego tego mienia pożydowskiego prawda czy innym jest prawna własność kontynuacja tej własności prawo własności wynikające z dziedziczenia prawda czym innym jest to co w tej chwili pewnym Novum wprawdzie z punktu widzenia prawa klasycznego można być na kuriozum raczej prawda, czyli czy kwestia tego, jakie organizacje odwołują się do tego, że mają charakter żydowski uważają się ze statku biorcy, czyli własność, dlatego że ktoś był Żydem to też nie jestem prawnikiem myślę, że to dość dość karkołomna konstrukcja szczęśliwe to nie z muzealników problem prawda natomiast myślę, że to bardzo trudno jest potomkiem lwowian to jest teraz okay rozumiem, że prawo na Ukrainie co pozwalało to mógłbym być może dochodzić jakiś własności jakiś kamienicy czy jak i 9 restauracji, które domy, bo moja rodzina należała, chociaż pewnie spadkobierców znacznie więcej prawda, bo oczywiście gdzieś tam się rozprzestrzeniały pewniak na 120, którą 30, który pewnie może może miał prawo niektórzy butów zainteresowany od razu piątkowego w stronę takiej prawnej wraz z czymś innym żyje ciężko obyśmy się w 2 oraz założyć jakąś taką organizację polskie dziedzictwo Wschodu np. stwierdziłyśmy, że my jako Polacy mamy prawo do jakiegoś zamku albo Pałacu na Ukrainie dzisiejszej Białorusi, bo należą do polskich do Polski właściciel no to momentami suszą brzmi absurdalnie prawda momencie oczywiście, że mówimy o tego rodzaju roszczeniach żydowskich w pasie komplikuje to poczucie zagłada była już tak straszliwym też taką kompletnie poza w ogóle całym światem, który znaliśmy rozumieliśmy, że gdzieś też pojawiają tego rodzaju nietypowe jakieś roszczenia prawne, ale powiedział to to jest raczej dla prawników to się na poziomie międzynarodowym rozstrzygnięcia my my staramy się wykonywać pracę, która ma znaleźć dobrze to skoro rozmawiamy o przeszłości i historii to wybieg teraz w tajemniczą przeszłość mówi tajemniczo, bo żyjemy w świecie, gdzie no przywykliśmy do tego, że wiedzę czerpiemy z internetu tak czy wchodzimy sobie np. na stronę muzeum Narodowego w Gdańsku tam możemy się dowiedzieć, jakie są aktualności, ale jest tzw. NOMUS, czyli nowe muzeum sztuki no niestety tam ze strony internetowej niewiele dowiemy, bo cytuje strona domu znajduje się obecnie w przebudowie w związku z przygotowaniami do tegorocznego otwarcia za kilka tygodni pojawi się nowa struktura funkcje i treści to prawda to proponuję ważną chwilę ich o to bardzo długo, ale to tu chodzi o taką kuchnię właśnie muzeum to co oczywiście ja rozumiem, że z zewnątrz to jest wyjątkowo drażniące nie ukrywam, że mnie też to bardzo frustruje natomiast są takie sytuacje, które można z zaszłościami np. prawda to, że chodzi tu szczerze no tutaj tutaj właśnie takie mamy do czynienia to ona budowana w taki, który partyzanckich warunkach i ona ta, która funkcjonowała w związku z tym, że na jesień rzeczywiście ten dom Muz czy to nowe muzeum sztuki jak fundusz wspomniał otwiera to ciało naszego muzeum część czym oddziału sztuki nowoczesnej mówią tak strukturalny, chociaż nie mamy dla publiczności większego znaczenia to będzie trzecia osób budynek osobna kolekcja osobne z program wystawienniczy mam nadzieję ciekawe będzie zjawisko na mapie sztuki nowej w Trójmieście natomiast udziałem wraz z przygotowaniami chcieliśmy oczywiście się na stronę uaktualnić ożywić z jakiś sposób się też przestępcy, bo bardzo bardzo słabo było na poziomie takim czysto technicznym często takim takim, bo to zostaw literackiej dochodzą bardzo pewnie i tak czas leczy się okazuje także na liście priorytetów no to nawet nie o to chodzi to chyba czasami jest także wykazuje, że są jakieś zaszłości tylko jakoś te, które ktoś budował ktoś ma dotować szkół dostępna jest różna jest w związku z tym jakiś tam umowa była pewną pisana nie inaczej jakieś niejasności w tym momencie jako muzeum to sami stajemy pod ścianą, bo ktoś wie, że ma w garści, żeby coś zrobić do NATO musimy się z nim dogadać mówiąc najprościej w tej sytuacji wiedzieliśmy, że łatwiej będzie nam zbudować nową stronę, zachowując grafikę, do których pewnie jakaś część publiczności przygotował przyzwyczaiła niż ożywiać nocną, która wykryte, ale po mówią stronnicy strata jest oczekiwać tej stronie mówienie nie dlatego, żeby jakoś tam konstatował tylko, dlatego że chciał się on musi nowe muzeum sztuki dowiedzieć więcej o życie na tyle na ile pan dyrektor może dzisiaj oczywiście powiedzieć no to jest ciekawy projekt mówił pan o tym, że to jest jeden z oddziałów natomiast tam sporo depozytów i środków w ramach współpracy miasta jak najbardziej to zwykle takie przedsięwzięcie, które traktują właśnie wspólne przedsięwzięcie muzeum i miasto Gdańsk jako muzeum oczywiście jesteśmy w e-mailu interesujące dla słuchaczy ale, ale może może powinien to być czasami z tego wynikają pewne pewne nieporozumienia w takiej publicznej debacie jako muzeum podlega 2 organizator nie to zaś organizatorów ten lokal na miejscu takim głównym, który zapewnia większość środków finansowych to jest urząd Marszałkowski, a więc samorząd nasz województwa pomorskiego drugim jest ministerstwo kultury sztuki z dziedzictwa Narodowego sportu Narodowy program oraz zmieniającej się nazwie ale, ale życie to minister odpowiedzialny za kulturę i w tych ramach funkcjonowania muzeum już parę lat temu pojawił się taki właśnie pomysł stworzenia oddziału poświęconego sztuce nowoczesność tutaj najnowszej tyle nowoczesna swój najnowszy oczywiście sztuka nowoczesna nawet nowa sztuka on w działalności za było obecną mam przychodzą sztuki nowoczesnej woli wypłacą Opatów tam jest ekspozycja, którą można przez państwo zna przecież też są dzieła, kiedy już dwudziesty pierwszego wieku jak najbardziej też aktualne natomiast nie była nie było takiego miejsca, które byłoby wyłącznie poświęcone właśnie temu to bieżące życie artystyczne to co się dzieje dziś temu co działo się stosunkowo niedawno, a więc ta sztuka, która stanowi korzenie tej sztuki nowej dzisiejszy wiec lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych później prawda domu właśnie taką taką rolę spełniać i ten pomysł właśnie pojawił się jeszcze za życia prezydenta Adamowicza ministerstwo wtedy profesor manowska pamięta była była ministrem, że dobrze chronologię układom gdzieś też w to włączyło potem po zmianie władzy też bardzo bardzo życzliwie do tego pomysłu podchodziła podchodziło ministerstwo toczył się rozmowy zresztą zaawansowane daleko na temat lokalizacji tego na terenach postoczniowych taka wspaniała wielka hala wchodziła grupa dzieci nie udało się tych biznesowych spiąć tutaj ram ostatecznie stanęło na tym że, że ten oddział muzeum powstaje czy muszą już prawie już powstał otwieramy to na jesieni też na terenach postoczniowych w takim dawnym budynku szkoły zakładowej na terenie stoczni istniejący w międzywojniu która, która już była używana na co artystyczne to było tak tak Instytut sztuki wyspa to ważne dla tej mapy naszej artystycznej w Gdańsku i pewnie to zdecydowało Otóż władze miasta właśnie, które były jednym z inicjatorów tego to dlatego tego wydarzenia czy tego nowego muzeum sztuki postanowiły wyremontować ten obiekt, który zresztą własnością miasta i co równie ważnym miasto od kilku dobrych lat prowadzi zakupy systematyczne w ramach wojny gdańskiej kolekcji sztuki współczesnej bardzo ciekawe przedsięwzięcie już Duś wyjątkowe na gruncie polskim, w którym które miasto na to, że lekarze, którzy artysty są zaskoczeni z to jest to jest to może o tym rozmawiać to oczywiście no może właśnie tu to budzić pewne pewne wątpliwości zawsze tak jest wszędzie ludzie wydają publiczne pieniądze jest jest zawsze oczywista dla mnie całkowicie zrozumiała presją oczekiwania, żeby to było klarowne przejrzyste tak, ale staramy się tak było po wyborze ścisłych jak wygląda struktura tej kolekcji jak i jaką jest pozyskiwana one pozyskiwane w ramach własnych środków finansowych, które na to przeznacza miasto z pandemią muszę troszkę okrojony, ale bardzo wdzięczny bardzo cieszy że, że nie został zawieszony w ogóle ten projekt bardzo pewna ciągłość, które na pewno wielką wartością i z tych z tych pieniędzy za kupowane są dzieła, które pozyskiwane są w ten sposób, że raz w roku ogłaszamy taki rodzaj właśnie naboru powiedzmy każdy właściciel nie tylko artystą tutaj z formą jest taka, że każdy z właścicielem jakiegoś interesującego dzieła właśnie z zakresu sztuki to najnowszy ostatnich dekad kilku może zgłosić taki swój wniosek to w formularzu, który wiadomo jest musi być jakieś urzędowe ramy ujęte i te wnioski są potem rozpatrywane przez taką komisję złożoną przez przez złożoną z przedstawicieli zarówno samorządu właśnie organizatora miasto oczywiście jako jako tutaj fundatora, ale też ważne osoby reprezentujące ten świat muzealnik ciągu galerie artystyczne w czasie ostatnich z ostatniego naszego posiedzenia m.in. korzystaliśmy z uprzejmości takich znakomitych osób znanych myślę, że dla wszystkich, którzy interesują sztuką współczesną to są w ogóle bardzo znane osoby pani Hanna Wróblewska szefowa zachęty pan Jarosław Suchan szef muzeum sztuki w Łodzi prawda, więc jest jest grono kompetentnych osób zajmujących się sztuką współczesną uzupełniony właśnie o przedstawicieli strony urzędniczy, który rozumie też reprezentantem społecznej prawda strony, która w tym wszystkim się pojawia oczywiście zawsze wypadkową tor, na którym każdy konkurs Chopinowski pamiętajmy prawda zawsze przez kogoś kontestowane zawsze są gdzieś tam podważane jego będzie wszędzie się tam, gdzie nie mam możliwości wymierzenia czegoś w centymetrach w sekundach to zawsze dochodzi jakiś element subiektywizmu tak jest też w tym wypadku prawda gdzieś tam toż toczą dyskusje rozmowy ktoś broni jakieś propozycje ktoś nie robić jakąś większą listę z prawdą też do tak pytam dysponujemy takim ograniczonymi środkami przecież tych propozycji za zawsze o wiele więcej jest oczywiście, że wynik na pewno nigdy nie jest także sędziowskich za zadowalający, tym bardziej że mówimy o materii, która sama w sobie dość kontrowersyjną sztukę współczesną czy nie nie kryjemy tego jest takim obszarem, w którym kontrowersji bardzo, łatwo więc większości każda decyzja może być kontestowana wypadku Gdańską sztuki współczesnej też tak było prawda też też zdarzały się działa takie jak jak Kozioł ofiarny Hanny Nowickiej czy, zwłaszcza słynny rydwan w Gdańsku słynny Joanny Rajkowskiej prawda to są takie działania rozbudził się wątpliwość czy w ogóle można wydawać pieniądze płyną takie rzeczy w ogóle sztukę, a tu dochodzimy także innych zupełnie dyskusji która, które są istotne nie lekceważ tych, którzy będą z tym wykres nałożył na jesieni startuje tak oprócz tych programów ministra środków z miasta też dary artystów depozyty jak najbardziej najbardziej artysty to jest bardzo cenna ciekawa dla PiS w ogólnej cmentarzach w świat wspomina włoski ostatnio staliśmy obraz wspaniały także są znakomite artystki bardzo ceniony także to jest na pewno też bardzo dobrze wpisuje się taką tradycję sztuki nowoczesnej to przypomnimy, jakie były początki muzeum sztuki w Łodzi tej tata ten dar właśnie międzynarodowe potem już po Solidarności Józef BoJ co prawda też to ten transport artystyczne do Łodzi właśnie, więc nasza nasza, ale nie tylko naszą międzynarodową scenę jest jest sztuki nowej sztuki tej awangardowej powiedzmy ona ona ma tę tradycję właśnie obdarowywania przez artystów instytucji sztuki z tego skorzystamy z wielką wielką radością rzeczywiście mamy też dzieła, które są depozytami prawdę powiedziawszy nowości co Gdańska kolekcja sztuki współczesnej wszystkie działy, które w ramach tego programu są zakupywane są właśnie depozyt też nasz w naszych w naszej ekspozycji powiedz prawdę, dlatego że jak powiedziałem właściciele w tym miasto Gdańsk działań nie są kupowane przez miasto dla muzeum tylko one są kupowane taką zmyślą o Muza, czyli oraz kupowane zmyślą o tym, że to są dzieła, które będą właśnie ten mógł w sensie merytorycznym artystycznym wzbogacać systematycznie, ale miasto, ale właściciel miasto tak właściciele tak z punktu formalnoprawnego miasto, czyli my za każdym razem właśnie musimy podpisać to poza ową umowną tak taka kuchnia muzealna wiadomo, że to się robi dla publiczności teraz powiem to niema niema większego znaczenia ważne to, że jest szansa, żeby właśnie bardzo ciekawe wartościowe rzeczy obejrzeć by oczywiście ludzie przychodzą do muzeum ludzie przychodzą na wystawy zachwycają się tym co widzą i nie myślą właśnie o tym kto jest właścicielem albo na jakiej zasadzie albo ile kosztuje, ale z punktu widzenia instytucji zarządzających osób zarządzających instytucją no to robota papierkowa wartość jest ważna tak, bo jeżeli np. dzieło zostaje wypożyczony czy jakąś wystawę należy ubezpieczyć oczywiście oczywiście z zostawia się trzyma pan takie panie dyrektorze to ten najcenniejszych obiektów podejrzewam, że Memling będzie nr 1 oczywiście, ale jest warte link przy, żebym docent to tak to jest to ile Warta analiza VAR wita Stwosza w Krakowie czy osób tt jest ubezpieczony w razie zaś, które klasy, ale tej klasy dzieła tych klas działa w zasadzie z nowości nie występują na rynku sztuki, a wody, jeżeli występował to może 19 wieku jeszcze na początku dwudziestego wieku zdarzało się, że Lenin Ermitażu niektórym wydawał w myśl lokomotywy sporo znakomitych rzeczy między tak cudowne Night, który w 2 do Ameryki trafił prawda one były kupowane, ale właściwie takich największych arcydzieł prawie wprawił się spotyka na rynku sztuki my nie należę do takich jak pan Maciek rzeczy wycenione zniszcz one są oczywiście, że one są wyceniane na dane na potrzeby ubezpieczeń ubezpieczenia na potrzeby właśnie z wypożyczania na Rzym wystawy powód za każdym razem jest jakaś jakaś tam kalkulacja prawdę powiedziawszy znów taka kuchnia muzealna, ale też nie żadną tajemnicą te dzieła najczęściej są wyceniane z tylko naprawdę ważne działa wartością bardzo proszę oznaczyć wyceniane poniżej wartości te takie, które mogłyby osiągnąć na wolnym rynku, dlaczego dlatego że, gdyby no załóżmy tak mówiąc trzeba w wycenie w Michigan 1 000 000 000USD np. w składka ubezpieczeniowa jest taka, że tego działa procesie nie da nigdzie po ogłoszeniu tego ubezpieczenia to zrujnowało budżet na pewno tak instytucje jak nasza przystań dla najlepszego z ubezpieczenia tak są tam jakiś prawda klauzulę w volvo już o tym mówić natomiast na tyle mu mówię mówię, bo pewne mechanizmy Rogaczy także muzeum w między sobą, że pożyczają obrazy to to jest także bardzo często po prostu wycofa się tu poniżył go czy wartości, żeby móc w ogóle wystawę zrobić bo gdyby to naprawdę tak czysto komercyjny prawda mechanizm oczywiście staramy się zawsze, żeby to było w miarę realne w miarę realne prawo nie ubezpiecza na 1000zł po to, żeby zapłacić mało mało stawkę ubezpieczeniową składkę ubezpieczeniową obrazu, który wart powiedzmy 200300500 000zł, ale w wypadku większości obrazów da się tak właśnie w miarę realnie w wycenie, dlatego że rynek antykwaryczny prawa można spojrzeć jednak jeden z jakąś holenderską martwą naturę siedemnastego wieku niezłego malarza z warsztatu drogą bardzo się patrzy na pełny koszt 301000EUR 40 to technicy na ten w wypadku Linda to naprawdę to nie do nadużyć jest wyceniony dla celów ubezpieczeniowych, ale tajemnica jest zresztą też ubezpieczenia bez to rzeczywiście ubezpieczamy to też w ramach zwycięzcą całego całej sytuacji ratusz bardziej złożone teraz na razie będzie badającego Cieślara 5 lat nikt nie jeździł na razie jeszcze mniejszy problem oczywiście ten skarb dla rektora, który powiedział w przekonaniu jedną z 3 absolutnie najważniejszych dzieł sztuki zachodniej powiedzą program sztuki europejskiej sztuki światowych zbiorach polskich obok damy z łasiczką i obok ołtarza Mariackiego wita Stwosza może tarasy wawelskie tutaj dołożył nr 1 nr 1 mniej prawda nr 2 mamy obraz, który trudno coś powiedzieć dotyczą one tak bardzo bardzo cenne doświadczenie wskazuje finansowym wymiarze, gdybyśmy chcieli sprzedać na Zachodzie w jakiś dom aukcyjny pewną aż tak wielkich pieniędzy kosztował, ale dla naszej kolekcji dla Gdańska dla pewnych tradycji antycznej Gdańska niebywale ważny to jest taki portret gdańskiej Patrycjusz Antona Möllera tego malarza na przełomie szesnastego siedemnastego wieku w Gdańsku działającego no właśnie lokalne, bo to jest to jest nasza to jest taka taki obraz trybu bardzo często reprodukowany jeszcze przed wojną po wojnie pół żartem pół serio taka taka nasza dama Włosi czy są też portret kobiecy ładnej młody sympatycznie wyglądające dziewczyny niebywale bogatym takim takim prawda stroju jakimś łańcuchami koronkami żołnierzami tak dalej jest, więc coś takiego co co na pewno bardzo głęboko w tożsamości muzealnej mieście tego samego Antona Möllera mamy wspaniały też pokazujemy to nasze nowe wystawy stałej wspaniały obraz też historyczne Gdańska związane z ratusza głównego miasta odbudowa świątyni za króla Joasia medal to wspaniały malarz, który w Gdańsku działa i najwspanialsze działania te przypadły w czasie wojny, zwłaszcza są dostatecznie dużo Arcusa jest taki malarz trochę nieszczęśliwych, bo byłby, bo gdzieś ma zmarginalizowany takiej europejskiej historii sztuki naprawdę znakomity w tym czasie myślę, że do czołowych wpływów z początku siedemnastego szło już 100 osiemnastego roku to wspaniały obraz z tego względu, że historycznie malarską, ale też ikonograficznym pokazuje niebywały masie setek najróżniejszych szczegółów właśnie proces budowy świątyni budowy sakralnego obiektu statkami rusztowaniami murarza ami kielnia jest kapitalny też taki zapis właśnie kultury materialnej niewątpliwie jedną z najwspanialszych nasz oddział rzeźby nie zapominajmy też, że doprowadzi tylko malarstwem stoi nasze muzeum mamy wspaniałe rzeźby bardzo też wyjątkowe takie kary wtedy 1500 sześćdziesiątego trzeciego roku, z którego gdańskich domów niestety dokładnie proweniencji nie znamy tego tego zabytku, ale oraz fenomenalną świetnej jakości artystycznej, ale są też nadzwyczajne z tego względu, że są zupełnie wyjątkowym przykładem nie tylko w Gdańsku w ogóle w tej części Europy przyjmowania wzorów rzeźby francuskiej w czasach bardzo wyrafinowany to znaczy szkole z funkcją Blue dla tych spraw, którzy interesują się historią sztuki to już mówi wszystko to właśnie taki jedyny chyba uchwytny wyraźny dowód na to, że to oddziaływało także tutaj na tych terenach czy to był Francuz czy to był jakiś irlandzki rzeźbiarz, który tak to zmniejsza, ale nie wiemy tego do końca prawda, ale o wspaniałych rzeczy są dalej no jesteśmy głównie w kręgu sztuki dawnej prawda no, więc oczywiście wychodząc poza rzeźby poza malarstwo rysunek mam świetny zbiór rysunku europejskiego i grafiki czy prace na papierze myślę, że to jest jedna z najlepszych kolekcji w Polsce rzecznego kolekcja nie jako obiekty tu bym powiedział, jeżeli już to oczywiście są własnoręczne Rembrandt doboru branż działa na wyobraźnie więc, więc mamy liczne ale, ale mamy własnoręczne rysunki to na pewno też tutaj można by swoją drogą już swoją drogą, jeżeli chodzi o mem liga i jeżeli wrócimy do tego, o czym rozmawialiśmy na początku to tutaj nie ma wątpliwości także zrabowany obraz tak to się w kategoriach kategoriach oczywiście takich w prawo piętnastego wieku pewnie tak, chociaż nawet wtedy spór toczył obrazę uczuć trafił do Gdańska przez przypadek lub bardziej z niektórzy twierdzą, że pan Benek kapitan statku gdańskiego który, który napadł na raper taco Cafe Gdańsk, który napadł na tę na pewno na tę włoską flotyllę rzeczną pod burgundzką flagą to był bardzo skomplikowane w czasie wojny Hanzy z Anglią niektórzy twierdzą, że być może on wiedział, że tam jest bardzo cenny ładunek pewnie nie wiedział, że mniej, ale należy cenny ładunek tam się z już zaczaj na to, żeby zrobić weź te stawki, ale rzeczywiście to było na tyle niejasnych okolicznościach wszystko się dokonywało, że proces trwał przed sądem papieskim on z nie zakończył się źle dla Gdańska, ponieważ Gdańsk oddał tego tego tego tego wspaniałego dzieła natomiast natomiast no, a takiego moralnego punktu widzenia patrząc nie wchodzą też sposób czynności prawne na pewno można powiedzieć, że gdańszczanie zrabowali ten obraz, ale był taki rabunek na pewno dla historycznej lokalnej błogosławiony to nie ulega kwestii galeria malarstwa średniowiecznego jeśli chodzi o marzyłam wieczne nie ma galerii galerii Rosa średniowiecznego właściwie takiego wszystko się na to nie mieliśmy z tego względu, że potrzeba najwspanialszy obiekt poza nim właśnie, które zmuszona do w Gdańsku ten wspaniały obiekt malarstwa średniowiecznego gdańskiego są rozproszone po innych biur przed muzeum Warszawy wspaniały rzeczywiście przykłady od Świętego Rajnolda ołtarz jerozolimski dyptyk Winterfell to są to są to są znakomite arcydzieło część rzeczy ciągle jesteś w zbiorach niemieckich to trochę tak przyczyny tego mówiliśmy o tych od tych wojennych prawda rolni, ale była zniknęła i co oczywiście jak mówiono w większości znajdują się rzeczy związane z masy akurat Śródmieście gdańskim jest poza naszym za Odrą coś się ze w kościele Mariackim, którzy są Puszkina w Moskwie protokół to niestety tutaj to gra już drugiej wojny światowej rosły rozproszyła to wspaniały wspaniały zbiór malarstwa podróż, ale też co rozpędzić to nie budżet, który przed wojną byłoby muzeum ma się on raczej w kościele Mariackim stamtąd wiele mówią koledzy, która była w muzeum Narodowym galerii, która była wiele lat temu uniknęłam my w jakim sensie myślę, że rekompensujemy to znaczy tak jak powiedziałam w tej chwili to tu nową wystawę stałą, której mówiliśmy malarstwa gdańskiego na najwyższym poziomie my akurat mamy raczej mamy musi też jest zbiory rzeźby ewentualnie retabulum ołtarzowe, które oczywiście też z mają też całe fragmenty architekta musi tej Elżbiety bardzo ciekawa czy morska natomiast natomiast w samego Tomasza tak duże nie mamy, że ktoś poza Sudański średniowieczne Thora czy powinien być do Warszawy albo do kościoła Mariackiego, ale jeżeli panu właśnie o tym co się stało niedawno otworzyliśmy prawdę niedawno otworzyliśmy wystawę stałą, która nazywa się pobożni cnotliwy taką nosi taką nosi nazwę, bo właśnie kwestia pobożności tego całego systemu, którym była sztuka średniowiecza właśnie w bardzo silnie współistniejącą z kwestiami pobożności religijności kultu praw do nie w przypadku dobrze, że tak w naszych zbiorach w większości innych zbiorów muzealnych byliśmy w sztuce średniowiecznej to ogromnej mierze mówimy o sztuce sakralnej prawda to wcale też bardzo się nie zmienia potem aż tak po przyjęciu przez protestantyzm mu sztuka ta religijna czy na pograniczu tego świata świeckiego religijnego też ciągle ważna, chociaż pewnie nie tak, kiedy jedni, jeżeli ta zagadka zostanie rozwiązana tutaj jest tutaj nie tutaj tutaj chcę powiedzieć, że my, żeby właśnie pokazujemy na tej naszej wystawie taki układ tych dzieł zapraszam, proszę bardzo, serdecznie młodzież jest ciekawe dla dla dla widzów, który właśnie pokazujemy galerię malarstwa galerii rzeźb czy galerii rysunku czy galerii rzemiosła artystycznego mebli tak dalej mieszamy ze sobą różne przedmioty, czyli obok ołtarza rzeźbionego czy nastawy ołtarzowej mówiąc ściślej językiem historia sztuki pokazujemy np. rzecznikiem ich Szal czy monstrancje prawda obok jakiejś jakieś rzeźby, które były w portalu wzroku rzeźby prosto na ołtarzu, przechodząc do tej epoki nowożytnej czas już już protestancki poseł jest epitafium jakiś obraz ołtarzowy jak jakiś zegarka dzielnicowy i portret pastora i jakiś medal prawda, który gdzieś tam upamiętnia jakąś historię jakiś rysunek, który pokazuje też alegoryczne pracuje jest to pokazuje pewną złożoność tego świata sztuki dawnej, ale też złożono, która służy pewnym celu może czasami zapominamy o tym, że to istota tego tak tej naszej wystawy to bardzo dziś właśnie pokazać, że ona służyła pewnym celom społeczność, której potrzeba to teraz bliżej współczesności pałac Opatów po opadów mówi Ługowski Stażewski Gierowski no to oczywiście, że mamy to wiem, czego pan pije, że nie pokazujemy wszystkiego co mamy też nie pokazuje Matejki Chełmońskiego Malczewskiego zobaczyli polskiej węgierskiej wiosny oczywiście ale, ale Janusz jest w ogóle problem każdego muzeum tu jesteśmy wyjątkiem 2 środowa decyzja my w tej chwili ta decyzja jeśli chodzi o Pałacu Opatów czy to co jest pokazywane w tej chwili w Pałacu Opatów polskie malarstwo współczesne taka sztuka to czas 57 lat pięćdziesiątych gitara powiedzmy PS tak tak tak taka oto istota w tej nowej wystawie mamy właściwie wszystko prawda w aż po aż po współczesność nawet bardziej z naciskiem na rzecz nowsze, ale to mógł być to jest wystawa, która może bardzo ciekawa, ale też ustawa, która powstaje siedzenia przed muzeum nie tylko w takim trybie, że źle, że to jest jakiś tam zarzut czy nie moim poprzednikom tutaj nie to raczej pokazuje jak niewielką przestrzenią ekspozycyjną w sumie dysponuje mamy niby budynków dużo prawda główny gmach tutaj właśnie w tym średniowiecznym klasztorze franciszkańskim pokazują sztukę dawną mamy właśnie bardzo pięknie położonym w Polsce w parku oliwskim Pałacu Opatów pokazującą sztukę nowszą będzie miną na tych terenach postoczniowych, o czym mówiliśmy życiem najnowszą sztukę pokazywali samodzielną graficzną, gdzie siłą rzeczy jeszcze inne rzeczy są pokazywane mamy będą min rodzinny Dwór Józefa Wybickiego, który jest takim muzeum hymnu Narodowego z kolei tam są tego rodzaju obiekty pokazywane i tak daje Apple, gdzie ludzie swój pałac też takie arystokratycznej polskiej rodziny tutaj na tych zniszczonych dziewiętnastym wieku terenach leśnych funkcjonujący system zupełnie inny rodzaj ekspozycji to wszystko sprawia, że te różne oddziały w różnym profilem prawda różne jakiś tam zainteresowaniach one pokazują jakąś tam tylko cząstkę, więc żywność mamy w Polsce Opatów, którego pan zaczął tutaj taką unijną przestrzeń ekspozycyjną no to możemy tylko jakąś część naszej kolekcji pokazać, tym bardziej że uczucie chcemy też pokazywać wystawy czasowe w jakąś część gmachu tak jest w wypadku Pałacu Opatów co do tego wcześniejsze skrzydło jest na wystawy czasowe mamy bardzo dużo rzeczy, których nie pokazujemy jak nad tym ubolewa doszły bardzo ubolewam nad tym, że nie pokazujemy takiej inna kwestia czy nasze zbiory na to pozwalają takiej systematycznej wystawy, która pokazywała rozwój polskiego malarstwa dziewiętnastym dwudziestym wieku nie wiem czy nasze zbiory inaczej niż zbiory warszawskie krakowskie poznańskie na to pozwoliły, ale wiem o szkodzie jest bardzo duża tęsknota wielu widzów to często głosy do mnie docierają, dlaczego Matejki oraz Malczewskiego może w takim razie skoro macie zbiory, które nie pokazujecie toczy już za pana panowania doszło do akcesji w tarasach klubu co nas zaskoczył, że próbuje się już dziś przyleci niestety te ostatnie 1,5 roku być może, ale to raczej do mojego głównego Venter Zatora pytanie, jaki drobiazgów na pewno spektakularnego szlamie przypomnijmy wciąż jest oczywiście jak formy decyzji przy wyborze trzeba też słuchaczom wyjaśni jak sprawdza się sprzedaży obiektu żadnych sprzedaż to raczej nie problem miana dziwy raczej raczej raczej wymiana albo nawet nie wymiana najczęściej jest tak, że takie zrzeczenie się w ramach tego systemu publicznych instytucji ciężka przekazana na rzecz innego muzeum w jakimś innym profilu czasami czasami jest tak, że to zbiory muzealne powstają przez dziesięciolecia czasami przez stulecia one są mniej lub bardziej środkowej czasem tak jest, że mam jakieś, który kompletnie posypał się jutro nigdy nie pokażemy by zupełnie gdzieś tam przypadkiem pojawił ani do wystawy stałe nie posła i 51, a z kolei jakieś muzeum, dla którego dla, którego to może być ważne wartościowe czy wtedy, że to są publiczne instytucje taka akcesja się pojawia czy częścią częstszą praktyką i to aż ktoś na te nasze wystawy stałej będą mogli państwo zobaczyć tzw. depozyt opatrzyć ciężko coś takiego mamy piękną martwą naturę Andreasa Stecha 17 wieczną Gdańską, która jakimiś skomplikowanymi tam kolejami losu trafiła do muzeum wojska polskiego no martwa natura z kwiatami bukiet mało wojskowe to dokładnie na tej zasadzie nam się udało to pozyskać od realności depozytu czy nadal muzeum wojska polskiego właściciele, ale naszej publiczności możemy ten obraz pokazać w ramach właśnie kontekstu, do którego o wiele bardziej pasuje będę wiemy nikt chyba, że to wózek, a propos właśnie ciekawych wystaw, które w, których byśmy nie kojarzyli z muzeum narodowe na pewno nie w Gdańsku to, bo ta wystawa archiwa błyskawiczne tak uważa wyszedł wystawa jest jeśli Polaroida jest jeszcze nawet jeszcze musiał przez chwilę obejrzeć to jest wystawa uważa znakomita pokazująca taki obszar historii polskiej fotografii będą do końca sierpnia tak ta zupełnie zupełnie nieznane zupełnie nieznany myślę, że dotąd systematycznie badany niepokazywane tam sposób 2000 zdjęć są jako istota Polaroid oraz takie taki mały przedmiot czy kirowa niewielkich formatach, więc można pokazać tylko właśnie w tym w tym w tym oryginalnym niewielkim formacie więc, żeby zrobić tego ustawa rzeczywiście musi być dużo, ale okazuje się, że Kliczko Polaroida takie nazywamy umownie Polaru damy to różne nośniki został ucieleśniony technologiczne są sądzą też rozmaite, ale to jest coś nazywa taką fotografię błyskawiczną powie tak da, więc ona właśnie siłą rzeczy jest taka taka niewielka formy tak intymną też to jednak przez całe dziesięciolecia służyły głównie prywatnym celom artyści dość rzadko sięgali po celnych lub też to też to czasem zdarzają się pokazujemy na eksperymenty formalne zapraszam serdecznie komuś to pokazuje już taką nieznaną stronę po polskiej fotografii poprawność polityczna takie hasło rzucam nie dlatego, żebyśmy sobie porozmawiali, ale dlatego, że osoby zarządzające instytucje zarządzające instytucjami kultury muszą się zmagać no nazwijmy to z modą tak może może niektórzy się burzą ale, ale nazwijmy to mogą na potrzeby naszej naszej rozmowy pojawiają się terminy typu kolonializm homofobia rasizm, a więc teraz nowy zarządzający muzeami chowaj się albo nie wiem niż dobrze chowa się nad co najmniej chowa dzisiaj, jeżeli już nie chować to objaśnić pokażcie szerszy kontekst czy pani się z tym spotkał i 3 i czy ma pan taką listę niewiast dziwnych prac znaczy wstydliwych znowu z punktu widzenia tych pojawiających się w tym, że z tego punktu widzenia czy przy pewnym nastawieniu przy pewnej perspektywie przy pewnym kończy widzenia pewnie każdy przedmiot kultury może być kontrowersje na czele 9 kultura w istocie swoich praw czymś co co najgłębiej wchodzi w taką warstwę ludzkiego myślenia ludzkich wartości te wartości zmieniają prawo w momencie nabycia, jeżeli my pokazujemy małżeński port na tym portrecie małżeńskim widzimy kobiety mężczyzna no to można domniemywać, że tylko, że ten mężczyzna dominował prawda rządu głową rodziny ta może zadać pytania, dlaczego ma jest np. po jego lewej ręce ani poprawy prawda, bo tak się układa to że, że to jest jakiś mniej warto się z trochę do absurdu może sprowadza ja chcę pokazać pokazać pewien model interpretowanie, które bardzo rozpowszechnione współcześnie, które mnie osobiście nie jest bliski od razu muszę powiedzieć to wystawa, którą pobożni są, więc może nawet wręcz próbą przeciwstawienia się tej fali, która pokazania środkowego palca okazania czy tak to nas nowe palców osób tak 1 tak to nazwał ja jak wysiłkiem serdecznie czy ktoś nas trwogę jakąś modną natura prowokatora bardzo się ta wystawa w ogromnej mierze była była przygotowywana intelektualnie przez przez przez nasze koleżanki z oddziału sztuki dawnej jeszcze zanim go przez muzeum, ale ja już wielką radością przyjąłem wżyciu się takie może jeszcze drobne drobne drobne naprawdę drobne swoje piętno to może złożyłem tytuł już jest z moich autorstwa rzeczywiście tego, że jak już zrobiliśmy tę ustawę z po polegał na tym, żeby właśnie wyjść z takiej logiki galerię pokazujemy 100 obrazów, które po momencie właściwie nie wiadomo nie wiadomo jak do nich podejść tylko, żeby pokazać te wszystkie dzieła sztuki jak dzisiaj nazywamy wszystkie wytwory artystyczne różnego rodzaju w takim sensie w jakim one podsuwa najlepsze muzea w ogóle możliwe to znaczy przywrócić ten kąt uroczy służył on był w kościele żony służyły kultowi modlitwie pobożności kształtowaniu cnót obywatelskich różnego rodzaju propagandzie miejskiej, ale też np. właśnie pewnej propagandzie lud wieści, że posłużę się ostatnio modnym określeniem prawda czy tylko pojawiającym się w przestrzeni publicznej tak oczywiście Tomasz w wieku 16 siedemnastym roku w Gdańsku w każdym mieście europejskim ten cały system lub niebywale rozrośnięte powściągliwość prawda pobożność sprawiedliwość przedstawienia tych tych firm figur tych cnót w postaci rzeźb elementów nawet takiej architektury publicznej prawda czy jakieś taryfie z tymi z tymi cnotami na drzwiach także prywatnych domów bez tego naprawdę wyprostować tysiące tysiące tysiące dlatego, że to porządkowało świat ówczesnego człowieka to był ten system wartości prawda, który oni mieli teraz te spory problem czy to ja myślę, że domaga się posłużyć taką taką takim porównaniem, które może dla państwa będzie jakoś przekonujące jest też bardzo wyczuleni na wszelkie formy właśnie kolonizowane jako kolonializmu narzucania naszej supremacji biały zachodnie fal docent ręcznej kultury wszystkim innym dookoła prawda, ale jesteśmy wyczuleni na to bardzo podział jednostronna jesteśmy wyczuleni na to, że my jako zachód to rzucaliśmy da pewnie narzucamy jak w tej narracji, który panuje politycznie poprawny to jest to jest to jest oczywistym no dogmatem prawda, ale już dużo my rzeczywiście tak jest już chcemy przezwyciężyć czasami właśnie taki sposób może może zbyt paniczny czasami jak najbardziej słusznie pewnie, bo to jest do przemyślenia do do przezwyciężenia, ale właśnie może do przemyśleń do przezwyciężenia dziś natomiast ja uważam tak bardzo intrygujący fenomen, że te same środowiska intelektualne formacje intelektualne, które tak są wyczulone na NATO narzucanie przemocowe w gruncie rzeczy myślenia tego białego Zachodniego człowieka reszcie świata on całe życie dokładnie ten sam ten sam błąd z mojej perspektywy tak czy ten sam proces, jakby wnoszą do przyszłości naszej kultury wczoraj kolonizują stulecie czternaste szesnaste dziewiętnaste nie próbujesz moim zdaniem właśnie to jest pewien problem sosy z tym z tym podejściem, żeby nie próbuje się odtworzyć świat wartości tych ludzi, którzy tak działa tworzyli tylko narzuca się nasz system wartości nasze wyobrażenia nasze czczone są lepsze gorsze od ich świata wg zupełnie na dyskusję prawda natomiast, jeżeli mówimy o tym właśnie historycznie chcę pokazać tam też, że pokazujemy te dzieła to ja uważam, że powinniśmy oddać sprawiedliwość czy powinniśmy też tym ludziom, którzy je zamawiali płacili za nią mnóstwo pieniędzy tworzyli, które były częścią ich życia przez wiele pokoleń niekiedy od elementarną sprawiedliwość przynajmniej wytłumaczyć, dlaczego powstawały co one mówiły co oznaczało jak funkcjonowała we wspólnocie dzisiejszy widz ma pełne prawo zrobić z tą wiedzą co chce ale, ale właśnie można instytucje nie powinny jak gdyby też dopowiedzieć do Bytowa my oczywiście staramy się robić też opisy na tej naszej wystawie jasny opis opis na wystawie nie może być laboratorium jako prawda wiadomo, że ktoś kogo bardzo syntetyczne, ale te opisy temu służyć nam bardzo zależało, żeby tak syntetyczny sposób prosty, ale jednak pokazać to miejsce dawnej sztuki w życiu dawnego wejścia inne w ogóle do dawnego świata, a tuż po też inne rzeczy, bo inne wartości były inne sztuka związku z tym była innowacyjnego wyraża tak jak my dzisiaj się tak prosty eksperyment intelektualny proponuje by dzisiaj właśnie z tych pozycji naszych dzisiejszych świadczeń tak surowo tak tak często okrutnie tak dosadnie oceniamy tych naszych poprzedników zdarza właśnie Homofobii patriarcha rasiści Kolonia liści w ogóle wszystko inne kapitaliści co tam jeszcze, jakie można jeszcze słowa tutaj wypowiedzieć, ale ZUS taki prosty eksperyment to wyobraźmy sobie, że oni gdańszczanie szesnastego piętnastego siedemnastego roku trafią do naszej dzisiejszej wspólnoty polskiej europejskiej i trasach oni będą nas patrzyli my bylibyśmy dla nich jakimiś zostawmy to ostatnia zima wygodnej jazdy i miast zawiesza trikiem może oczywiście tylko dlatego właśnie proponuję prosty eksperyment pokazał 1 rzecz, że historia zmienna prawda, że zmieniają też wartości, że ich po prostu nasze czasy wytwarzają też cała masa rzeczy, które za 200304 tam też będą krytycznie oceniam na szczęście tak myślę to już nie będzie ani pana ja z coraz lepiej, ale warto bardzo dziękuję za rozmowę czuje pewien niedosyt, ale dlatego, że czas tematu wiele czasu mało dziś mam nadzieję, że będzie okazja spotkać się przyszłości jeszcze porozmawiać zawsze będzie bardzo młody dr hab. Jacek Friedrich historyk sztuki dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku oraz Instytut historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego państwa moim gościem dziękuję serdecznie informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA