REKLAMA

Jak pandemia wpływa na transport w mieście?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-08-08 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:47 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Michałem Wolańskim, Instytut Infrastruktury Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka dzień dobry, choć skłaniam się jeszcze raz trwa niedzielny poranek Radia TOK FM teraz będzie nieco o transporcie moimi państwa gościem jest pan dr Michał Wolański Instytut infrastruktury transportu mobilności szkoły głównej handlowej w Warszawie dzień dobry panie doktorze mam nadzieję, że nic nie pomyliłem dzień, aby wszystko się bardzo się cieszę panie doktorze będziemy rozmawiali troszeczkę o takiej po pandemicznej rzeczywistości, jeżeli Rozwiń » chodzi o transport natomiast ja dzisiaj jadąc do studia blady świtem na rowerze zastanawiałem się nad naszą rozmową i nad 1 rzeczą, którą wyczytałem w wywiadzie, którego panu dzień dla Dziennika gazety prawnej mówił pan tam o tym, że nazwę, jakby zwężanie ulic albo poszerzanie ulic wcale nie zmienia zakorkowania miast jeśli może takiego sformułowania użyć tak rzeczywiście się dzieje to może trochę zbyt daleko posunięty wniosek natomiast na pewno te badania, które stał widać, że główną determinantą tego ile korzystamy z przyjaznych środowisku środków transportu jest to jaka jest przepustowość dróg, jeżeli budujemy bardzo szerokie drogi, jeżeli dajemy mnóstwo miejsc parkingowych, bo tak naprawdę 2 wąskie gardła wówczas dużo ludzi wybiera samochody, jeżeli przepustowość dróg jest mniejsza wówczas więcej osób skłania ku transport publiczny chce pan powiedzieć, gdybyśmy w Warszawie np. zaczęli zwężać aleje Jerozolimskie wszystkie nie wiemy ulicę Puławską Wisłostradę to więcej osób przesiadło się do transportu przy bardziej przyjaznego środowisku tak, ale oczywiście równocześnie powinno temu służyć uprzywilejowani klubu i transportu publicznego natomiast również musimy pamiętać o 2 rzeczach po pierwsze po co my zmniejszamy powierzchnię zajętą przez jezdnię po pierwsze, zmniejszamy powierzchnię zajętą przez jezdnie po to, żeby było więcej miejsca dla infrastruktury pierwszej na infrastrukturę ruchu rowerowego również dla infrastruktury ekologicznej to także było więcej o powierzchni przepuszczalnej natomiast kolejną rzeczą jest to, że bez żadnej Porta, żeby było miejsce dla szybkiego transportu publicznego, czyli wydzielone buspasy czy też wydzielone torowiska tramwajowe także to nie jest tak, że rozważanie samo w sobie jest jakimś takim magicznym środkiem natomiast ona może być elementem dobrej strategii, która ma na celu jedno po cichu bardzo podkreślić, że jak te wszystkie strategie zrównoważonej mobilności, które miasta teraz powinny wdrażać te powinny wdrażać również takie są cele narzucane na szczeblu międzynarodowym szczeblu Unii Europejskiej narzucane przez przyjęte przez nas wszystkich to jest poprawa jakości środowiska miasta obniżenie zanieczyszczenia jest zmniejszenie hałasu tak naprawdę głównym celem tych inwestycji jest to, żebyśmy elity polityk jest to, żebyśmy nie chcieli się z miast wyprowadzać, szukając dobrego powietrza czy, szukając ciszy czy, szukając fajnych miejsc na spacer mówi to pan człowieka, który mieszka w Dolince Służewieckiej mogę poświadczyć tak Drodzy Państwo de facto działa jeśli byłoby dzisiaj mniej moich sąsiadów też chciałoby się wyprowadzać miasta panie doktorze czy pandemia na stałe zmieniła krajobraz i sposób poruszania się tak naprawdę nic się tego do końca nie wie może nie skończyła właśnie skończyła bardzo duże firmy cały czas jest takich trybach pół pandemii w tym, zwłaszcza wielkich miastach, gdzie bardzo duża część zatrudnienia bazuje na usługach ani na fabrykach, które musimy fizycznie być ich moim zdaniem skala tych zmian koniec końców będzie, ale będzie taka ogromna, a do bardzo wielu miejsc bardzo, więc rodzaj pracy jednak nie można wykonywać zdalnie szkoły prędzej czy później, chociaż nie wiem czy w tym semestrze wrócą na 4 stacjonarnej natomiast sam fakt, że odejdzie nam nawet około 10% ruchu jest szalenie wasz atak będzie kilka procent myślę, że odejdzie, bo jednak po i to, zwłaszcza dużych miastach, gdzie problem korków jest jednak największy i tam mamy sporą część zatrudnienia opartych na usługach IT usługi można trochę świadczyć zdalnie, ale to jest panie doktorze to się, że to się w ogóle nie zmienia krajobraz pytam też to właśnie specjalnie w kontekście całego krajobrazu wyobrażam sobie, jeżeli ktoś odkryje nagle, że ma płacić po 15 000 za metr mieszkania w Krakowie Gdańsku czy Warszawie może swoją pracę wykonywać zdalnie, skąd tylko sobie życzy może w ogóle się z miasta wyprowadzi przez to będzie tych korków mniej oczywiście takie przypadki istnieją pytanie też takie dla kogo wtedy pracę będzie wykonywał, bo ja jeszcze przed pandemią i to dobrych kilka lat przed pandemią zna jednak tak bardzo wielu informatyków, którzy pracowali w pełni zdalnie to efekt tego nie robi dla polskich firm, bo się fizycznie nie opłaca tylko oni robili np. dla firm jak brytyjski, gdzie robili to postawa brytyjski także tutaj mówimy o bardzo duża zmiana natomiast to są rzeczy, które również przed pandemią istniały natomiast oczywiście jest pytanie czy tacy ludzie będą chcieli mieszkać w głuszy jest z tego względu, że oni jednak dążył do miejsca nie mają znajomej, gdzie mają ofertę kulturalną edukacyjną dla siebie dla dzieci, jeżeli nie mają Jackie to dążył do miejsca, gdzie poznanie partnera partnerki jest bardziej prawdopodobne i to wszystko procesy, które nawet doprowadzają do wyludniania miast średnich na rzecz tak naprawdę kilku miast w Polsce i to nie są kwestie zawodowego kwestie związane z jakością życia, a także lekarz tego zatrzymania się w głuszy by tak bardzo nie przecenia ludzie i tak będą garnęli do Warszawy do Krakowa do Poznania czy do Wrocławia, nawet jeżeli będą pracowali zdalnie dla Bondy i nawet jeżeli będą musieli troszeczkę postać Enea w korkach co jest takim kompromisem to, z którego moglibyśmy zrezygnować no właśnie tylko pytanie panie doktorze czy jest taka jest w tej pandemicznej rzeczywistości jakaś zmiana, jeżeli chodzi o transporty publiczne czy my rzeczywiście przesiadając się do własnych samochodów no bo nawet władze poniekąd o to apelowały, żebyśmy nie dali do tramwaju do metra ograniczano nam możliwość poruszania się tymi środkami transportu ze względu na zagrożenie pandemiczne pytanie czy teraz my do tego wrócimy jak żeśmy się już przyzwyczaili do tego, że się inaczej poruszamy po mieście, a czy pandemia pokazała na jedno pokazała, że tak naprawdę przepustowość dróg zawsze w godzinach szczytu jest wykorzystywana w 100%, jeżeli zmniejszy ruch to po prostu ten ruch transportu publicznego przechodzi na drogi mamy tyle ruchu drogowego i ile mamy przepustowości dróg natomiast transport publiczny zbiera górkę i to są tak naprawdę były pewne pewne takie twierdzenia, które zostały pierwszy raz jakieś 1060 lat temu przez matematyków efekt w zachodniej Europie i po Stanach Zjednoczonych zauważalne udowodnione natomiast to też było widać przy pandemii jak by tego strachu pandemiczny rok przed transportem publicznym nie przeceniał, bo jeździłem transportem publicznym również w trakcie największej pandemii i tam zostali ludzie Group największego ryzyka powinni oni nie mają zazwyczaj wyboru nie mają samochodu prawda mają wybór podstawowym wyborem eks nowoczesne zarządzanie mobilnością i pojechali albo nie powie ani oni i Wigury zrobienia np. zakupów lokalnie albo zrobienia zakupów pod halą Mirowską w Warszawie z wulgarnymi wszyscy pod halę Mirowską nie chcieli się powstrzymać od tych przejazdów nie chcieli osłabić zaspakajania potrzeb lokalnego wchodzimy w kolejnym elementem zarządzania klubem ważną powinnością jest zaspakajanie potrzeb lokalnie, który jest czymś absolutnie fajnie powinno być zarządzane miasta ulica Fabrycznej centra lokalne jak odchodzenie od dzielnic Mono funkcyjnych w Warszawie np. na Targówku czy na Bielanach prawie nie ma przestrzeni biurowych i wschodnia Północna Warszawa do jeszcze do Warszawy i południowo-zachodniej pracować tego typu ruch ludności jest bardzo niekorzystny niezależnie od tego jakich środków transportu używanych dla miast jest bardzo niekorzystny dla miasta przy, czyli będzie także wrócimy do tych do metra do do tramwaju w, że ci, którzy przesiedli się na rowery, bo wydawało się, że to będzie bezpieczniejsze zostaną na tych rowerach, a ja się tak w pełni nie wrócimy, bo tak jak powiedziałem obstawiam, że ruch jest mniejsza jak 10% ruch drogowy będzie, jakim był odrodzić się zapełniają i do swojej egzekucji właściwe w tych relacjach do centrum miasta natomiast oczywiście rower cały czas tendencji wzrostowej bardzo ważny środek transportu, które ja też bardzo lubię, bo jak, ale do pracy rowerem wracał rowerem to zupełnie inaczej czuję natomiast w transporcie publicznym rzeczywiście w takiej sytuacji przez liczbę pasażerów ma szansę trochę jak zmniejszyć co w największych miastach jak np. w Warszawie Krakowie czy poznają moim zdaniem jest szansą wobec dotychczas przed pandemią mieliśmy w Polsce bardzo niski standard podróży w transporcie publicznym ludzie byli upycha byle jak i to niebyła korzystnego nie było konkurencyjne my kupowaliśmy nowe tramwaje natomiast nie zwiększaliśmy znacząco oferty co znaczy zostać komfortowa podróż transportem publicznym np. ostatnio robią habilitacji przegląd badań bardzo wielu pasażerów ważne jest miejsce siedzące, dlaczego dlatego, że w samochodzie siedzimy na rowerze siedzimy w transporcie publicznym też chcielibyśmy wygodnie siedzieć, nawet jeżeli jedziemy 2325 minut od oznaczająca nie jest tak bardzo komfortowa i konkurencyjna względem samochodu i oczywiście w szczycie w bardzo trudna wszystkim te miejsca siedzące zapełnić natomiast na Zachodzie bardzo wielu organizatorów transportu ma taki cel jakościowy uprzedniej poza szczytem rzeczywiście każdy pasażer mógł jeszcze w miejscach siedzących u nas takiego celu w ogóle nie była to zmniejszenie liczby pasażerów pandemiczne moim zdaniem jest szansa na to, żeby zaoferować lepszy transport publiczny dla miast, których ludność będzie się zwiększała, bo ludzie cały czas do nich napływają jak również na cele zatrzymanie procesu globalizacji wyprowadzania, więc jest miast tworzą miasta, który procesów w Polsce nasilone w skali niespotykanej w innych krajach europejskich panie doktorze już uzgodnili, że obaj podróżujemy rowerem do pracy, więc możemy też świecić przykładem natomiast zastanawiam się co zrobić marzy mi się taka taka rzeczywistość, której trochę Warszawa inne miasta Polski przypominają Kopenhagę przypominają Amsterdam rzeczywiście ten rower jest środkiem lokomocji powszechnym, a nie wyjątkowym dla wybranych w zasadzie nie trzeba mieć wielkiej tężyzny fizycznej, żeby przejechać 5 km 10km nawet na rowerze, a przy okazji też można przez to budować co zrobić, a jakoś tak się jak jeszcze wszystkimi środkami transportu zarówno szale ale, ale roweru do ZUS, ale zdarza się również jeździć samochodem także tutaj całkiem wyjaśnić natomiast przede wszystkim to bardzo ważne są logiczne i pełne ciągi dróg rowerowych albo drugi dostosowany do przemieszczania się po nich rowerami jak moje i to moje moje moje wtrąca panie doktorze, bo są dzielnice Warszawy, które są skomunikowane z centrum z tym tzw. Mordorem fantastycznie, jeżeli chodzi o sieci ścieżek rowerowych fantastycznie po prostu jedzie się w zasadzie mniej skrzyżowań nawet niż samochodem czas pewnie podobny, a i tak te ścieżki okej są używane, albowiem w takim stopniu, jakim powinny jest ja cały czas powtórzę, że warto w zakresie infrastruktury jest mnóstwo luk natomiast oczywiście druga rzecz, która przy każdym produkcie jest ważna to jest wytworzenie pewnej mody zachęcenie ludzi, żeby korzystali z danego środka transportu i tutaj np. rodzajem takiej kampanii, która jest realizowana bardzo wielu miastach jest rowerowy maj to jest kampania, w której szkołach klasy współzawodniczą w tym, kto więcej przyjedzie na rowerze w nagrodę można dostać to zależy od miasta, ale jakiś tam sieć pomocy naukowej do klasy tak dalej czy te rzeczy, której taksówkowa aktor zawsze za mało i to bardzo wciąga dzieci potem ściąga rodziców i każdy produkt wymaga jakiejś promocji i być może jeszcze nie na rowerze też wymaga odpowiedniej promocji nie daje oczywiście to, czego wymaga to wymaga odpowiedniego Percy opowie infrastruktury punktowej nie mogą być gotowi oferować dotychczasowych miejscach, gdzie wygodnie i zostawimy rower w trakcie pracy i wreszcie to co ważne, żeby Polska wyglądała jak Kopenhaga to jest kwestia to jest kwestia całorocznego utrzymania dróg rowerowych u nas nawet tej zimy w Warszawie, chociaż była pandemia i chociaż mawiało się ludzi to nie jest transportem publicznym jednak nie od rano dróg rowerowych co moim zdaniem było ogromnym błędem natomiast jeszcze raz podkreślę w polskich miastach w tym Warszawie są ogromne luki w bezpiecznej infrastrukturze i moim zdaniem to jednak luki w bezpiecznej infrastrukturze są decydujące one są powoli łatane, ale ciągle przejazdu wzdłuż Marszałkowskiej północ południe już Jana Pawła II północ południe on ciągle nie jest 100% bezpieczne prawda i te luki są niestety w tych miejscach, których najbardziej powinno ich nie być, żeby to wszystko mogło najbardziej się boimy jak i powiem tak jak sam w drodze do pracy też musiał przejechać przez rondo żaba i gdzie wyląduje środkowym pasie naprawy został rozpędzone samochody jak tam bo gdyby tak było bezpieczniej to ja na pewno jest na rowerze więcej, zwłaszcza poza latem, bo w zimie, kiedy zaczyna być blisko jezdni tak dalej ja po prostu boję tamtędy jeździć na rowerze działanie tak, chociaż ja osobiście jeśli coś na rowerze po górach i bardzo bardzo mało się boje na rowerze natomiast większość ludzi polityków dużo dużo bardziej i oni muszą mieć pewność muszą czuć i bezpieczeństwo w Bratysławie np. takich osób po prostu wypowiedziało się pasy ruchu na jezdniach, gdzie zrobiło się dwukierunkowe drogi rowerowe oddzielone separatora jest to bardzo fajny bardzo szybkie natomiast tutaj trochę zaciągnęliśmy pod koniec naszej rozmowy po co cały związanie dróg m.in. o to, żeby na tego typu przedsięwzięcia była przestrzeń, bo bez dodatkowej przestrzeni tego nie zrobi to najbardziej niebezpieczne miejsca one są wąskie tym sektorze ani po prostu mało jest panie doktorze bardzo dziękuję mam świadomość tego, że ledwie zarysowali my ramy problemu, którym trzeba było rozmawiać wiele wiele więcej bardzo dziękuję pan dr Michał Wolański do infrastruktury transportu i mobilności szkoły głównej handlowej w Warszawie był naszym gościem dziękuję do zdrowia panie doktorze dziękuję uprzejmie do widzenia słyszenia mamy Drodzy Państwo wracamy po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA