REKLAMA

Co zrobić z akumulatorami z aut elektrycznych? "To szansa dla Polski"

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-08-08 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu przywitać pana Marcina Michalskiego entuzjasta elektromobilności odnawialnych źródeł energii także ekologii jest pan aktywistą właściwie to Niewiem ile można jeszcze panu mówić, bo angażuje się pan właściwie wszystko co może służyć środowisku takie mam przynajmniej wrażenie takie taki też wniosek wysnuwa po ostatniej naszej rozmowie po pierwsze, dzień dobry interes młodzi państwu witam serdecznie tak Rozwiń » zastanawiała mnie i też, wsłuchując się później, bo jeszcze raz odtworzyłem sobie naszą rozmowę ile panu jest tej tej tej kreacji dotyczącej właśnie odnawialnych źródeł energii wykorzystywania tego co inni uznają za rzeczy zbyteczną czy to jest namacalne czy też czy też, ale pan nie ustaje w swoich pomysłach pan właściwie cały czas jest gotów przenosić rozwiązania, które mogą posłużyć środowisku nam ludziom to prawda czy fałsz strasznie trudno być sędzią we własnej sprawie, bo opowiadać w radiu publicznie o sobie, więc próbuje to opowiedzieć trochę inaczej jak patrzę na moje dzieci i one bawią się klockami lego powoli z nich wyrastają Tomali klocków nie jest to, że konkretne zostaw da się z Ostrowa złożył do kupy jako samochód jakieś miasteczko cokolwiek takiego tylko powyżej pewnej masy krytycznej to uruchamia myślenie, że z tych klocków uda się zbudować wszystko i obserwując rozwój moich dzieci to jest troszeczkę także one bardzo szybko wyszły poza to co tam instrukcja im mówić też każe budować taki czy winny sposób tylko błyskawicznie się po nałożą się te klocki jak został mają mnie dużo pan parę kilogramów to wtedy tak naprawdę budują sobie cokolwiek sobie wymyślonej wtedy młodsza córka zaczyna budować tam wirtualny świat swoich przyjaciółek Lalek czy domków lub nieco starszy syn próbuje swoich sił, konstruując urządzenia, więc to nie jest kwestia jakiejś niewielkiej genialności wielkiego udzielania się tylko bardziej korzystania to chyba w matematyce nazywa, a per mutację faktoring jako kombinator, czyli generalnie wykorzystywania tego co jest dostępne i tworzenia tego innowacyjnych rozwiązań, bo większość ludzi myśli, że innowacyjność to jest podejście takie godna Edisona czy czyta nigdzie wymyślali coś z niczego Tymbark tymczasem dzisiejsza dwudziesty pierwszym wieku innowacyjność jest korzystanie z tych materiałów urządzeń przedmiotów i usług, które są, aby stworzyć nową rzeczywistość tak jest chyba ze mną także bardziej się zachowuje takie dziecko z dużą ilością wniosków na podłodze dziś mamy porozmawiać o o tym jak jest drugie życie baterii samochodu elektrycznego myślę, że jest to dobry temat naszej rozmowy, zważywszy na to ile takich samochodów elektrycznych bądź też hybrydowych po naszych ulicach mknie zdecydowanie tak to jest taki projekt, który próbuje w jednej z rządowych agencji o Polsce przepchnąć na chyba innowacyjny pomysł czym mogłoby się zająć Polska gospodarka, bo czym moglibyśmy być czempionami dosyć szybko za duże pieniądze, a ich, żeby to jakoś państwo zwymiotować słuchaczom na koniec 2021 roku, czyli to jest ten rok, który jesteśmy teraz łączne możliwości samochodów łączy możliwości produkcji samochodów elektrycznych tylko na terenie Unii Europejskiej to jest 2,51 000 000 sztuk co to oznacza to oznacza, że rocznie będziemy produkować minimum 2,51 000 000 pewnie będzie tego więcej, kto oglądał dzisiaj w nocy konferencję prezydenta Stanów zjednoczonych Joe Bidena, który powiedział o tym, że 2030 połowa sprzedaży samochodów w stanach Zjednoczonych musi być elektryczna to jest po prostu jego Executive Order, czyli taki rodzaj naszej ustawy z natychmiastową wykonalnością ten rozumie ten trans mianowicie mamy 2500 000 pojazdów dla większości ludzi jak czytamy opinię na temat samochodów elektrycznych to wszyscy opowiada jakieś absolutne mit rodem z Super Expressu o tym jakie to będzie zagrożenie z bateriami co z nimi robić to ja zawsze pokazuje, że można do takich rzeczy trochę znało się do tych klocków poda się do problemu albo jak dla szansy, jaką szansę upatruję w tym, że z tych 2,51 000 000 samochodów mniej więcej 10% będzie kończyło swoje życie każdego roku, bo będą wycofywane z użytku z powodzeniem kolizji wypadków różnego rodzaju, które będą wyłączały z ruchu i teraz jeśli popatrzy się na badania, które udostępnia Tesla na podstawie dużej ilości swoich samochodów praktycznie 97% samochodów po kolizji samochodów elektrycznych ma nienaruszona akumulatory, które stanową płyta podwozia, dlaczego tak jest, dlatego że ona jest po prostu już na etapie projektu jest planowana, że ma wytrzymać wszystko wszystko co się może wydarzyć samochodowi na i teraz jeśli sobie policzymy z tych 2,51 000 010% mamy 250 000 jeśli sobie policzymy, że 90 parę procent tych akumulatorów będzie zdatna do dalszego użytku to powiem tak to mamy rocznie ponad 200 000 akumulatorów dużej pojemności od 50 do 90 kilowatogodzin to jest całkiem dużo to muszę państwu powiedzieć spokojnie wystarcza dla domu jednorodzinnego z okładem dużym zapasem i teraz tak możemy do tego podejść tak jak mówią osoby opętane spalaniem ropy naftowej to na pewno będzie tam porzucone po lasach albo możemy do tego podejść tak jak teraz wspólnie przez tego dożyjemy to są idealne magazyny do magazynowania energii w naszych domach, w których mieszkamy w blokach budynkach jednorodzinnych szeregowca firmach usługowych dlatego, że to jest energia, którą możemy w ciągu dnia ładować na naszym dachu to nie muszą cel karta może być po prostu zwykły dach, na którym są panele po zmroku ta akumulator będzie oddawał Energie i przy okazji mamy taki właśnie moje typowe podejście, że tam, gdzie ludzie widzą problemy bardziej widzę szansę, dlatego że gdyby Polska szybko się zainteresowała rynkiem tzw. second Life tak czy angielskiego drugie życie, a no to żywotność takiego akumulatora jest dzisiaj liczona przynajmniej kilkanaście lat w warunkach domowych to będzie nawet powyżej 20 lat to jeśli mówimy o rozwiązaniu, które za darmo za cenę złomu jesteśmy w stanie pozyskiwać bardzo nowoczesne magazyny energii brakuje nam wyłącznie części elektroniki, czyli inwerter falowników w tym akurat Polska kiedyś była bardzo dobra tutaj odbudowanie kompetencji zajęłoby myślę maksimum 2 lata moglibyśmy być na skalę Europy na skalę rynku, który mieszka 550 000 000 konsumentów moglibyśmy być naprawdę sprawnym aktywnym innowatorom do rynku ja taki raport napisany dla 1 rządowej agencji powędrował dziś tak dużej wprawy rok temu, jakie są perspektywy second Life na jej trochę tak jak kamień wodę, używając takiego obrazka tak takiej ikony proszę powiedzieć rozumiem, że podczas kolizji samochodów tu zaintrygował jeden z wątków Pańskiego wywodu one pozostają najczęściej nienaruszonym stanie wynika to z tego, że one mają taką trwałość leczone są szczególnym miejscu w aucie zawsze umiejscowione one są zwykle umiejscowione pomiędzy osiami i ich taką cechą cechą szczególną jest to, żeby utrzymać sztywność i bezpieczeństwo tych ogniw one są zwykle w takiej dosyć Pancernej skrzyni po pierwsze jest skrzynia, która jest wodoodporna związku z tym nie ma możliwości, żeby należą się woda bardzo często możecie państwo zobaczyć poniemieckich po niemieckich kanałach YouTube co się dzieje w trakcie powodzi, które ostatnio tam spustoszyły kraj macie państwo samochody elektryczne do wzrostu jadą przez wodę po prostu nie może jak motorówka ona popsuta te duże akumulatory trakcyjne samochodowe one są bardzo odporne na warunki zewnętrzne, ale jeśli doszło po trzecie państwo, jaką są konstruowane to właśnie z powodu maksymalnego obniżenia ryzyka, żeby cokolwiek wydarzyło, a takim ogniwem w trakcie kolizji one są też bardzo poważnie budowane z każdej strony no i o widziałem ostatnio linię montażową mercedesa EQC, gdzie płyta podwozi owa jest ma z boku aż 2 takie nazwałbym to strefy zgniotu, gdzie zostali z aluminium są 2 kolejne strefy, które powodują, że nawet samochód uderzył dokładnie środek pomiędzy osiami co przecież może się wydarzyć jest w stanie oczywiście uszkodzić zewnętrzną obudowę natomiast nie ma takiej możliwości, żeby się przebił aż do akumulatora nota statystyka Tesli, która na modelu eos pokazuje, że ponad 95% tych akumulatorów przeżywa kolizje z czego wynika tak to myślę, że to jest chyba nie musiałem porównać, ale wydaje mi się wydaje mi się, że to jest prawie tak samo bezpieczne rozwiązanie dla akumulatora jak dla pasażera w środku tak, czyli to ogniwa po prostu przeżywają po prostu przeżywają już można zobaczyć nawet na polskim popularnym portalu aukcyjnym, że jest całkiem duża oferta właśnie takich akumulatorów po zniszczonych samochodach one dzisiaj mają bardzo wysokie ceny handlarza i tego po prostu mało, więc rynek zakłócone dzisiaj po prostu dużym popycie, a podaż skromna co musi budować się ceny do góry, ale jeśli sobie uzmysłowi, że już w tym roku uruchamiamy Strumień po 200 000 takich akumulatorów rocznie to cena musi spaść, dlatego że bardzo szybko myślę, że wciągu 2 lat podaż używanych akumulatorów po samochodach elektrycznych będzie wyższa niż po pytanie za chwilkę wracamy do naszej rozmowy Marcin Mizgalski jest z nami aktywista entuzjasta elektromobilności jak państwo sami słyszą przede wszystkim ekolog i dbające o środowisko wykorzystujące wszystko co się da po raz 0203. czwarty i kolejne za chwilkę wracamy teraz informację, że państwo po informacjach Radia TOK FM jest z nami naszych kolejnych gości Marcin Mizgalski mówi kolejny, bo jak co tydzień mamy wielu ja pozwolę sobie teraz pana tak szeroki sposób panie Marcinie przedstawić entuzjasta elektromobilności odnawialnych źródeł energii ekologii prosument lokalny aktywista pan się za głowę łapie pana widzę pełnienie nasze prawo do pana nie widzą dobrze jak dalej autor profili facebookowych, które nawołują do tego by mieć swoją elektrownię by mieć samochód, który ze środowiskiem jest w zgodzie działania ani nie przeciw niemu sobie też rozmawiamy o tych samochodach elektrycznych i zastosowaniu tych baterii akumulatorów pasy po raz kolejny i tak itd. pan Bóg wam tyle tego robi, że myślę, że choćby w 11 rzeczy zaszczepiłby pan w naszych słuchaczach taką prośrodowiskowe postawę to świat byłby lepszy jest pan jest pan w stanie i ilu właściwie ma pan takich słuchaczy, którzy w czyn wprowadzają państwo pan pan trochę jak prorok tak chodzi pewnie na górę i zimowe są co mają zająć co ja mam teraz pan powiedzieć no bo nie będą dobre posty ja nie wiem ja staram się na miarę swoich małych możliwości dziś tam popychać ten świat do przodu nie mam jakiś wielkich zapędów ambicji politycznych zresztą słowo, ale przepraszam, ale politycy albo inaczej dobrze ci których, który spotyka pan nie w strukturze samorządowej to raczej za panem nie przepadają pan próbuje wprowadzać innowacja nie wszyscy są chętni by być panem krok krok to wszystko zależy tak naprawdę, bo co samorządowcy też, bo bywają bardzo różni we wsi, w której mieszkam w podwarszawskiej nawet oporna pani wójt w momencie, w którym przyniosą kolejne 2 wnioski dotacyjne okazało się, że można budować ekologiczną szkoły w połowie sfinansowano z Narodowego funduszu ochrony środowiska nagle przyklasnął temu powiedziała, że już w dogadamy się także zbudujemy korzenie w Krakowie jak się pani wójt nazywano ich też i ci, którzy takie postawy aprobują mało angażują się nie mają swoje przy 5 sekund tak ja uważam absolutnie, że dużym dużym krokiem do przodu dla gminy Jabłonna była pani wójt Olga Muniak to była taka osoba, która patrzyła na mnie bardzo podejrzliwie to był już taki czas, kiedy wymieniliśmy się uprzejmością na mnie mówią na korytarzach Urzędu Gminy ty ty bardzo był 1 i to także są tak wymieniać takimi czynnościami właśnie doszliśmy do momentu, które mają dzieci się pojawił na świecie poszedł do raz 0203. powiedział ja potrzebuję szkoły tak, dlatego że dotychczasowa szkoła to nie jest coś co mi odpowiada mogę przyłożyć do tego prawej lewej ręki pro Bono ale by chciał, żeby szkoła powstała wg mojego konceptu żona będzie ekologiczna na początku oczywiście usłyszałem, że nie później po 2 latach szkoła stała i to tak duch w dużym skrócie, ale to wszystko zależy od komunikacji z samorządowcami do tego, że od 2 kadencji w gminie Jabłonna, a jest nowy wójt pan Jarosław Sadowski to jest człowiek, który przyszedł do samorządu spoza samorządu to nie jest samorządowiec historycznie to jest facet, który przed otwartą głową mogła w ogóle to trzeba przyznać, że to jest po prostu młody facet, który słucha pewnie nie wszystkim się zgadza z tym co ja tam wie, ale to jest facet, który słucha wielu ludzi także mądrzejszych ode mnie prędzej czy później doszło do takich wniosków online jak infrastruktura dla ścieżek rowerowych jest potrzebna, że jak będziemy zmieniać latarnie to konsekwentnie na latarniach Nisko energetyczne, czyli budowa jak mówimy podwarszawskiej gminie to podstawą jest to, że musi być skanalizowanie musi mieć wodociąg jak mówimy o rozwiązania drogowych to warto czasem posłuchać Migalskiego zrobić rozwiązania drogowe oparte np. strefy zamieszkania, bo to jest też takie moje taki konik, żeby okolica była ubezpieczona dzieciaków na rowerach to są takie małe rzeczy, których samorządu by się nie dało dla kontrastu bowiem także mieszka ze starostą powiatu legionowskiego dziś ma rzecznikiem Platformy Obywatelskiej panem Janem Grabcem musieliśmy się spotkać w sądzie, żeby zrozumiał, że przy szkole dla 850 dzieciaków musi powstać rondo tam było to skrzyżowanie, przez które samochody przelatywały w drodze do spieszą się nie na pocztę czy czy do sklepu i no prawie rok zajęło mi z przekonania Jana Grabca gości spotkaliśmy się w Naczelnym Sądzie Administracyjnym zrozumiał, jakie konsekwencje będzie dla niego wniosła kara, którą należy sąd Administracyjny pierwszy zrozumiał, że rząd jednak powstanie, więc rola samorządu tak naprawdę jest tutaj kluczowa, ale będąc aktywnym mieszkańcem trzeba uważnie słuchać tego co oni mówią i dopasowywać argumentacja do nich teraz mamy akurat młodego fajnego wujka, który myśli, który kombinuje, który redukuje jego chwale po prostu widzę co jego kadencji wniosku dla miejscowości, której mieszkam, ale nie rozpoczęła także pan bardzo bym nie, ale też mieliśmy początek mieć bardzo trudne, dlatego że miał dziś tam od gminy dzierżawioną działkę pod instalację fotowoltaiczną na dalsze odprowadzić po prostu Starym samorządowcom pocztowi samorządowcy podpisali rada sołecka Agi wsi Jabłonna napisała, że fotowoltaika będzie szkodziła dzieciom rozwiązano umowę tak, bo jego pierwszą decyzji administracyjnej wtedy byłem Stanach Zjednoczonych na wakacje w związku z tym nawet nie zdążyłem zareagować jest początek mielimy trudne, ale później zrozumiał co to robią zrozumiał po prostu, że nie ma w tym komercyjnego interesu, że żyje zupełnie czegoś innego inżynierowi interesów samorządu, że po prostu chcę, żeby moja okolica była fajna zdrowa, żebyśmy siedzieli za walkę ze smogiem, żeby nasze dzieci była bezpieczna droga, że to są proste rzeczy to nie jest żaden Rocket science jak państwo dzieci gdziekolwiek na wakacje poza Polskę okazuje się zresztą takich ludzi, jakie są tysiące to są ludzie, którzy pilnują tego bezpieczeństwa to są ci, którzy pilnują rzeki ogródek np. przy kawiarni dziś centrum miasta to samochody obok tego ogródka nie przylatują z prędkością 120 co w Polsce jest nadal Norman część zamierza pan zrobi, dlaczego pan nie powiedział podczas pierwszej naszej rozmowy około miesiąca wstecz pytania pana o plany na przyszłość no no to wszystkie pana pomysły bez przypuszczam właściwie to przypuszczenie graniczące z pewnością ma cały zeszyt tych wszystkich idei które, które można wprowadzić w życie to trzeba musi się bardzo pilnować, dlatego że któryś momencie zaczęła robić takich inicjatyw lokalnych na tyle dużo, że a, że trzeba je było zacząć numerowane Czyżby zachodzi konsekwencję w komunikacji to wtedy, kiedy mówię np. o propozycji dla mieszkańców, żeby przestali używać kominków, bo to mimo wszystko jest bardzo ważne źródło smogu i chorób onkologicznych to jest nie potrzebuje zupełnie innej komunikacji niż wtedy, kiedy rozmawiam z ludźmi, którzy chcieliby mieć światłowód jako pracownik jak były pracownik dużej firmy telekomunikacyjnej zwyczaj nie wiem jak to zrobić, żeby to było zrobione z głową i drogą, więc zaczęto numerowania i sam trochę zaskoczony, że dojechałem teraz chyba realizuje 50 pierwszy projekt niektóre projekty są proste do zrozumienia to są takie projekty typu właśnie światłowód czy zmiana skrzyżowaniu urodę niektóre projekty są wbrew temu, czego chcieliby mieszkańcy, a mianowicie gmina otworzyła przedszkole przy dosyć ruchliwej drodze, bo powstało ograniczenie prędkości do 40, którego nie kontrolował kompletnie nikt na to miejsce po prostu niebezpieczne, bo przedszkole dla 20 dzieciaków, więc połowa z nich przychodziła z buta do tego przedszkola przychodziła na piechotę szukaliśmy jakiegoś rozwiązania jak kierowców uspokoić są już odbiliśmy się od starostwa powiatowego w Legionowie, które kompletnie nie rozumiały problemu i zawiązał się wtedy konwent taka nieoficjalna grupa paru osób, która wymienia się kompetencjami ja jestem trochę twarzą tej grupy, a w różnych konfiguracjach korzystamy ze swojej wiedzy nawzajem jeden z członków konwentu po prostu, że przy targał kurator taki zwykły radar, jaki państwo znacie i zaczęliśmy robić pomiar zmierzyliśmy w 3 seriach łącznie coś o 50 000 pojazdów i dopiero jak zrobiliśmy 3 Serie łącznie 50 000 przejazdów udowodniliśmy, że 90% kierowców drastycznie łamie to ograniczenie prędkości no to wtedy zarządca drogi, czyli starostwo powiatowe w Legionowie wzięło się do pracy i że może postawić animowane znaki może radar powinien być elementem stała, więc do, czego zmierzam do tego, że od prostych cięcia, które są proste do zrozumienia czasem przechodzą też do inicjatyw taki trochę pod wiatr Podhale, a wtedy produkują się hejterzy mam takich hejterów, którzy wtedy oczywiście w internecie piszą, że jestem Żydem masonem lewakiem pedałem cokolwiek takiego no ja wtedy konsekwentnie z tymi osobami do sądu, więc przy okazji oprócz tego systemu aktywista jestem też stroną postępowań cywilnych karnych, gdzie w ciągu tych ludzi, którzy wypisują jakieś niestworzone historie do sądu pierwsze pieniądze za to hejterów wpływać na konto domu dziecka w Chotomowie, więc spokojnie czekam proszę powiedzieć ile czasu potrzebujemy by by gdzieś u Niewiem ukształtować sobie te prośrodowiskowe postawy byłyby może nie w takim tak szerokim stopniu jak pan, ale jednak gdzieś w obrębie własnego ogródka stąd nawet w sensie ścisłym zrobić coś co środowisko po prostu będzie będzie sprzyjać to chyba tak jak nie wiem spaleniem w restauracjach wydawało się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, że zakaz jest absolutnie niemożliwe, bo Polacy po pierwsze, są krnąbrni po drugie, po drugie palą i lubią palić, a tymczasem teraz okazuje się, że można było i te zakazy można też wnosić winne miejsca, które kiedyś były niewyobrażalne dla nas to bardzo ciekawe porównanie z tym paleniem boją się o tym zapomniałam faktycznie było tak jak mówi ja myślę tu bardzo w porównaniu do obowiązku zapinania pasów, że zwykle wtedy ta konserwatywna część społeczeństwa, że się nie da się nie opłaca każdy zamach na wolność palenie w pubach to przecież tradycja na nich tego typu bzdury co można zrobić ja zawsze mówi, że to wszystko jest kwestia wieku oraz pewnej edukacji moja siedmioletnia córka po prostu w przedszkolu od swojej własnej przedszkolanki usłyszała, że jeśli człowiek chce być przyjacielem zwierząt, że to zwierzęta traktuje się dobrze, że właśnie sadzi, a kartki na kartkach można rysować obu stron i tutaj Ania przygoda, którą jest przedszkolanką to mają już wykonała robotę, której nawet ja nie zdążyłam tak czy przedszkolanka moich dzieci wyprzedziło moją edukację dzieci i przekazała im coś, czego no na co ja po prostu nie wpadłem można robić już w wieku 6 lat zrobiła genialną robotę, więc bardzo często zaczyna się przedszkola z drugiej stronę jak patrzę sobie na grupę wiekową taką nie wiem już 65+70 to jest grupa, którą pan nie przekona, że kominek szkodzi zdrowiu, że Liza nie musi dymić aż silniki spalinowe są przyszłością to są myślę, że to każdy jest skalowalne jednocześnie tak dość płynnie przechodzi jeśli państwo byście chcieli od czego zacząć jak do tego raczej nie wiedzą, bo ja jeszcze to 15 lat to wcale nie byłem ekologiem w ogóle jakoś tak do tego w poprzedniej edycji tłumaczy, że moje podejście do wszystkich zabawek nie wynikało z troski o środowisko tylko po prostu troski o własną kieszeń własne pieniądze i a to co możecie państwo zrobić, czego ja zacząłem czym jestem dzisiaj trochę dumny trochę zaskoczone wejście pojęcie bardzo lokalnych hurtowni 1010 drzewek takich drzewek, które będą waszego wzrost ma 50m 80 i zasadniczej możecie zasadzić na własnej działce możecie zasadzić na własnej działce można zostać nawet w środku lasu samo sam proces obserwowania, że troska o środowisko albo współpraca ze środowiskiem to jest proces dłuższy i wcale nie jakiś bardzo spektakularny tylko po prostu wymagający pewnej atencji spowoduje nie tylko zaczniecie się tym interesować, ale że zaczniecie państwo na ten temat więcej czytać rozumieć Doda trochę jak szczepionka to da odporność na czyjąś głupotę albo na czyjś brak, więc to jest bardzo ważna cecha, którą wam się przyda na wiele różnych polach nie tylko jeśli chodzi o środowisko dziękuję panu bardzo za za rozmowę panie Marcinie życzę tego entuzjazmu coraz więcej a przynajmniej by był on w żaden sposób nie wiem nie był temperować przez tych, którzy są panu przeciwni nimi zajmuje się sąd prokuratora o ostro pan gra rzeczywiście Marcin Mizgalski entuzjasta elektromobilności odnawialnych źródeł energii dzisiaj porozmawialiśmy sobie co każdy z nas może zrobić, ale wyszliśmy od rozmowy o tym w jaki sposób można wykorzystać baterie samochodowe po raz drugi samochodów elektrycznych można to zrobić wbrew pozorom będzie coraz więcej tak próbuje pokusić o mały reżimy naszej rozmowy dziękuję panu bardzo kłaniam się rzeczy dobre, jeżeli bardzo dziękuję państwu zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA