REKLAMA

Czym jest plener?

Andymateria
Data emisji:
2021-08-08 15:00
Audycja:
Czas trwania:
12:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria głęboko zaawansowane czas wakacyjny jednakowoż stawiamy się w miejscu pracy Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki dzień dobry pani Andów i Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM dzień dobry abstrahując od okoliczności przyrody, chociaż nie do końca, bo temat dzisiejszej audycji może mieć z tym coś wspólnego przystępujemy do rozważenia tego czym jest był plener takie pojęcie luźne można by powiedzieć wakacyjne przypominam sobie taką scenę z filmu Rozwiń » Powidoki uważam, że niedocenionego jednakowoż wspaniałego filmu Andrzeja Wajdy, w którym bohater główny Władysław Strzemiński spotyka się ze studentami to jest chyba pierwsza scena gdzieś właśnie to w plenerze i tam z nimi o sztuce rozmawia tam pracują tam stacza się z pagórka będzie to lata tak z pagórka ze względu na tezie tylko 1 nogę 1 rękę natomiast tak on jeździł plenery, ale on ich nie uczył tego jak malować pejzaż tylko ma jak malować Powidoki ich, czyli to co zostaje pod powiekami, kiedy oczy zamkniemy po pejzażu patrząc prosto słońce natomiast do pejzażu był przedmiotem zainteresowania artystów od renesansu właściwie studiowali go malarze przede wszystkim, ale też studiowali zjawiska przyrody w wodę studiował Leonardo da Vinci wychodził taki będzie orki jak woda ruchu, bo jednak wody trudno namalować było i oglądali ten pejzaż szkicował, ale potem wracali do pracowni malowali go w domu powiedział 1 wewnętrzny, bo kolor nie był dla nich najważniejsze wszystko plany były oddzielane od siebie kolejne plany nie tylko przy pomocy perspektywy zbieżnej, ale przy pomocy intensywności zamglenia czy przy pomocy 1 odcieni 1 koloru, lecz to jest tak, ponieważ duże to plenery to był nieodzowny element kształcenia adepta sztuk pięknych w renesansie pani pyta w ogóle pytam, bo już nie no oni byli wtedy rzemieślnikami każdy swoją rękę jej uczyło ministrze czegoś chwytu i zrobiło się taka moda na NATO np. że dzieje się scena wewnętrzna, a jest okno przez okno widać pejzaż, bo kiedyś pani rządu powiedziała pani, że nieodłącznym elementem kształcenia takiego młodego rzemieślnika malarza jeśli chodzi o martwą naturę było namalowanie obranej cytryny raczej skórki to zaleta nie mają wspólnego z plenerem panie no nie ma nie ma tylko mówię rzeczy plener w terminie to zupełnie jak nie obowiązują wtedy mnie wtedy nie wtedy każdy ćwiczył na własną rękę, ale każdy 1 drugiego podglądał jednak tam przepływały te informacje, ale to nigdy nie był taki pejzaż wszystko jako pejzaż właściwie zawsze był potrzeby to potrzebny pretekst, a albo port na różne role tak sam pejzaż jako temat stał się przedmiotem zainteresowania artystów ze szkoły berlińskiej takich jak Pizarro np. a którzy wyjeżdżali z Paryża jechali tego właśnie Barbie za i tam wychodzili z paletą skrzyneczkę z Serbami i płótnem na zewnątrz siadali gdzieś sobie pod parasolem i malowali to co widzę to był taki przełom w ogóle w myśleniu o tym co ma być tematem sztuce i zaraz później zrobiła się rewolucji impresjonistyczne, która polegała na tym, że uwaga odkryto widmo światła białego, czyli przy pomocy pryzmatu Rossie piano światło białe i co wyszło Tęcza tak wyszła Tęcza, ale wówczas malarze się dowiedzieć, czego się składa światło białe, a czy już pani mówiłam, że widziałem kiedyś początek ten czy 1 koniec znaczy się z bliska ja też widziałem początek koniec, a w środku nie było jak wygląda obecnie państwo przed szereg przestraszył panią Annę, bo to było w Polsce wracając jednak do imprezy w miejscu Flota oni wykorzystali fakt, że wiedzą że, że światłe rozszczepialny na pojedyncze kolory to nie jest taka była taka tajemnica, bo to do rozprawy na ten temat już prowadził Johann Wolfgang Goethe tworzył koło Balt to jest historia tego jak przełożyć światło na barwę to jest historia osobnego osobnego możemy osobno audycji, niemniej impresjoniści też wyszli wyszli szukali np. jak namalować dzień nocie musi być w kolorze dopełniający jak domalować kolor zielony, żeby nie mieszać farby niebieskiej żółtą tylko uzyskać wrażenie zieleni poprzez np. gęsto kładzione koło siebie kropki żółte niebieskie dużo było tych ćwiczeń w końcu na placu boju pozostał tylko kradziony, którzy do końca życia jednak wychodził syn SOS SOS paletą i Instalu go i malował albo nenufary albo pejzaże miejskie gry w Bretanii gdzieś tam, więc o zwyczaj wychodzenia z pracowni był od czasów impresjonizmu właściwie towarzyszył rozmaitym artystom na szeroką skalę, ale to niekoniecznie oznaczało to co dzisiaj znaczy plener w Polsce no właśnie chciałem zapytać, kiedy pytamy takie naturalne wprawki czy to rozważanie rozszczepialny ości światła, tudzież uzyskiwania koloru zielonego stało się jakąś taką w pewnym sensie też rozrywką moja, zarabiając temat pleneru krążyła dziś myślą wokół jakichś głośnych imprez chociażby z czasów PRL-u, w których uczestniczyli artyści polscy, gdzie plener taki był, jakby powiedzieć polem bardzo szczególnych bitew i niekoniecznie chodzi tylko malowanie obrazów w ogóle nie chodzi o smarowaniu zmian, dlatego że w pewnym momencie plener nazwa plener stała się bardzo dobrym pretekstem do organizowania zjazdów twórców niekoniecznie państwowo twórczych, ponieważ zaistniała nagle taka cicha bardziej lub mniej cicha dyspozycja z płynącej ze strony KC PZPR, żeby kulturalni czy zaktywizować kulturalnie tzw. ziemie zachodniej północne to zaczęto tam organizować plener w te plenery pani Anna nie miał nic wspólnego z malowanym lub plener w Osiekach w latach drugiej połowy lat sześćdziesiątych przez całe lata siedemdziesiąte, gdzie odbywały się happeningi słynny happening Polski Tadeusza Kantora sześćdziesiątego siódmego roku nie miał nic wspólnego z malowaniem pani odbywały się tam raczej performance spotkania dyskusyjne i to, że nagle stało coś takiego, że plenery sympozja teoretycznie oddał te plenery sympozja, jakkolwiek jest wał były za właściwie były zawłaszczone przez awangardę przez margines, który tworzyła Polska Awangarda lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych w całą pewnością im się bawią na tych plenerach no bawił się np. Włodzimierz Borowski w Puławach, który w zakładach Azotowych Stanów czarnym garniturze i zaczął już i wyśpiewał słowo mocznik na melodię hymnu polskiego różni się bawiono były sympozja złotego grona w Zielonej Górze kwestie artyści programowo nie spali z Anką ptaszka, skąd m.in. wówczas, więc okazało się, że takie nazwy jak Puławy Osieki ZielonaGóra Elbląg, który plener spowodował to, że powstała cała seria fantastycznych rzeźb zorganizowana w ramach Triennale teoretycznie też właśnie pejzażu owych Triennale rzeźby galerii Air za organizowanej przez GER Geralta Kwiatkowskiego, który potem wyjechał do Niemiec zaczął się nazwać Jurgen Blum niezapomnianego aktywisty entuzjasty sztuki cała właśnie historia nazwijmy to awangardy PRL-u poczynając od lat sześćdziesiątych drugiej połowy to jest właściwe rozwijała się na tych plenerach dyskusje bardzo poważne były też festiwale w nowej Rudzie np. organizował i któremu przewodził Ryszard Matuszewski wybitny konceptualizm z Poznania, więc to od czego się zaczęło, czyli szkołę Barbizon, że wychodzimy z pracownic paletą w Polsce skończyły się na zupełnie czym innym na tym, że to było jedyne pola wolności sztuki w czasie, kiedy jednak szuka była bardzo bardzo silnie manipulowana czy scena artystyczna przez no właścicieli Polski ludowej i proszę sobie to były organa gorzej inwigilowanie tego Towarzystwa no tak każde Towarzystwo było inwigilowane ja się nie pochylamy się nad tym trudno, ale były donos, ale pytani wymyślono KC, że na ziemiach odzyskanych można więcej byle się to nie działo w Warszawie czy Krakowie, a we Wrocławiu już można było i Jerzy Ludwiński stworzył, a akcję, która się nazywa Wrocław 70 ta przeszła do historii w 1000 w sympozjum, ale to było manifestacja radykalnej sztuki w mieście w całym i to, że to się odbywało pod takimi auspicjami jakiejś organizacji pozwoliło np. na to, żeby Henryk Stażewski użył przeciwlotniczych wojskowych reflektorów 9 kolorach do zrobienia obrazu ciemnym niebie abstrakcyjnego wspaniały dla 7070 rok wtedy Kantor zaproponował zaprojektował swoje wielkie krzesło, które stanęło ono 30 lat później czy nawet jeszcze później, ale to był bardzo zapewniające, bo tam przede wszystkim chodziło o nowe idee w sztuce nie wiem czy dzisiaj mamy tego rodzaju ruch chyba nie ma takiej potrzeby na razie to proszę państwa kończąc dzisiejszą Andy materię udamy się Anda Rottenberg w plener jeśli uda nam na plener do Gdańska tam co prawda nie odbywał się przed sympozjum artystów wizualnych, ale odbywa się będący na granicy sztuk festiwal Szekspirowski off Szekspir, gdzie są grane od 30lipca, a sztuki szekspirowskie wydaniu mam nadzieję kontrowersyjny uprzejmi dotychczas tak było, a jest jeszcze zastanowić czy nie podążyć pani trochę zapraszam panią Annę Gdańsk też ładne miasto o wspaniały wspomina wolne tak pozdrawiam Gdańsk i wszystkich naszych wakacji rodziców mamy nadzieję spotkać się z państwem za tydzień po piętnastej Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik dedykujemy państwu na koniec obraz Unislavia Homera artyści malujący wójt ma sens Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA