REKLAMA

Polityka mieszkaniowa - spojrzenie dewelopera

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie już teraz zapowiada, że potencjalnie około godziny jedenastej 30 przenosimy się do Sejmu dzisiaj tzw. lex anty TVN dzisiaj właśnie w sejmie no państwo doskonale pewnie słyszeli się tych ostatnich dni chodzi o to czy czy polskie media będzie mógł przejąć jako biznes tak tak czy jakoś tak, ale to około godziny jedenastej 30 tymczasem powracamy do polityki Rozwiń » mieszkaniowej temat, o którym wczoraj w programie Owczarek rozmawiałem mu dewelopera o o architektach urbanistach państwa moim gościem pan Jacek Koziński architekt urbanista budowniczy deweloper dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry na początek wierzy pan pozwoli to powrócę do do wczorajszej rozmowy wiem, że pan tej rozmowy słuchał i dość sceptycznie podchodziłem do kwestii wpływu realnego wpływu urbanistów na to co się dzieje na na rynek mieszkaniowy, ale też na to jak w jaki sposób nasze miasta wyglądają to jest silna grupa grupa w czasie moich rozmów zawsze, gdy słyszę bardzo dużo pięknych słów o tym, że chcielibyśmy aby, aby ten świat wyglądał trochę inaczej niż wygląda jednocześnie na poziomie realizacji tych tych pomysłów wystarczy rozejrzeć dokoła i no nie jest tak różowo zastanawia jak to wygląda z punktu także właśnie urbanisty, ale też dewelopera czy jakie są pana wrażenia doświadczenia i zdanie na ten temat w tym także mam wrażenie narażanie obserwacja rząd 23 dekad budujemy w Polsce zupełnie nowy świat nieznany świat na zupełnie innych zasadach niż to było robione tysiące lat europejskiej cywilizacji urbanistyka i znana od setek lat łączona na studiach załamała się zupełnie nie istnieje te nowe reguły gry to jest jakiś przedziwny żywioł niezaplanowany zharmonizowany jak fraktale rosną one tereny nowej zabudowy i na nich niesłychanie Ross Ross rozrzucona zabudowa rozproszona zabudowa niesłychanym kosztem dla naszego otoczenia dla środowiska, w którym żyjemy no to jest zupełnie zupełnie nowy świat, którego nie sposób, jakby byli przewidzieć do czego doprowadzi, bo to jest nowe nie ma wzorców nie ma punktów odniesienia ani historii urbanistyki na świecie ani geograficznie nigdzie na świecie nic takiego nigdzie nie miało miejsca, więc to jest nowe bardzo innowacyjne pod tym względem bardzo przypomina kryzys czy jej kryzys klimatyczny, bo wszyscy wiemy, że będzie źle, ale jak bardzo źle nikt nie wie, bo nikt nie był jeszcze i tak jest polską urbanistyczną, która moim zdaniem powinniśmy zmienić to słowo już go nie używać słowa pochodzi od włoskiego robi miasto była to sztuka budowy miast wiedza o budowaniu miasta w czasie studiów na na architekturze bardzo dużo uwagi poświęcano tym zagadnieniom wiele przedmiotów z tym związanej mnie uczono w latach siedemdziesiątych, ale mam pewne zastrzeżenia do tych programów akademickich Otóż nie było tam aspektu ekonomicznego, a urbanistyka od zawsze był biznes po to, budowano miasta czy rozbudowywaną miasta, że to przynosiło dochód nieraz bardzo duży dochód mówiło się, że urbanisty mają już rankingu biznesu jest na drugim miejscu po handlu w Polsce urbanistyka przestała być biznes rozleciały się mechanizmy ekonomiczne rozliczały się sposoby finansowania urbanisty, dlatego że zakładanie nowego miasta nowej dzielnicy nowej osady jak każdy biznes wymaga pewnego wkładu własnego na początek, żeby potem zarobić najpierw trzeba coś włożyć i ta część nazywamy to nazywane jest, że to są koszty publiczne urbanizacji, gdyby je uporządkować hierarchię ważności wielkości kosztów to na pierwszym miejscu to są to jest ziemia pod drogi druk nikomu się nie sprzeda drogi mają na końcu służyć wszystkim działki budowlane OKL wydzielimy możemy sprzedać, ale druk nie to jest coś co musi ten zakładający miasto bez jego wkład własny na drugim miejscu to są inne tereny pod funkcje publiczne typu szkoły nie wiem oczyszczalnie ścieków różne funkcje publiczne na ostatnim miejscu wymienia sprawy techniczne rury asfalt to przecież żadna sprawa to jest jedyny zakres, który dzisiaj sobie radzą gminy dużej części, dlatego że korzystają ze środków unijnych w tym obszarze najmniej najmniejszy i wsparty z zewnątrz pozostałych 2 obszarach nie radzą sobie w ogóle nie ma załamał się system pokrywania kosztów publicznych urbanizacji on w Polsce istnieje załamał się jak sam siebie dlaczego tylko się zaczęło po dziewięćdziesiątym roku na fali jakiejś no bardzo dużej optymizmu do tego co będzie i takiej dużej aktywności no za gubiliśmy fundamentalne fundamentalne zasady komunii ekonomiczne w tym zakresie błędy zaczęły się od błędów ustawowych to niewątpliwie ten centralny prawodawca pełnił konstruują, zmieniając reformując system planistyczny system urbanistyczny w Polsce zaprojektował zupełnie nowe zasady pozyskiwania środków na pokrywanie tych kosztów publicznych urbanizacji te pomysły nawalił on się okazały zupełnie nie działająca no ale najgorsze, że tak jest od 20 lat albo nikt z tym nic nie robi dobrze, czyli teraz badały się stanowić nad tym, kto i co mógłby z tym zrobić, żeby wrócić jednak do tych elementów odpowiedzialności właśnie tego, że to, że urbanistyka tak czy budowanie to nie tylko zysk ale, toteż pewna odpowiedzialność może jeszcze słowo na na ten poprzedni temat zaraz do tego dobrze Otóż to jest tak, gdyby nasz Sejm na wiejskiej nasi posłowie czy rząd uchwali taką ustawę żeby, że dostarczenie benzynę mieszkańcom jest zadaniem własnym gminy, ale w takim przy takiej ustawy wskazali, skąd gmina ma zdobyć pieniądze na zakup tej tej benzyny efekt był fantastyczny w ogóle nie wiem czy nie należy także zaproponować dlatego, żeby się okazało, że mamy stanowczo za dużo dróg samochodów, ponieważ jeździ bardzo, a Łożyński cisza czysto zaczynamy żyć spokojnie może to jest generalny kierunek zrezygnujmy z benzyny będą potrzebne samochody mnóstwo zaoszczędzonych pieniędzy tak stało się z urbanistyką uchwalono, że te koszty publiczne ma ponosić mają ponosić władze samorządowe nie dając im efektywnych sposobów pozyskiwania środków na ten cel no i efekt był taki, że gminy przestały w planach projektować ulicę by jak zaprojektuje gmina ulice musi ją wykupić leki nie projektować mogę to za urbanistykę bez ulic to jest żywioł każdy właściciel, który buduje gdzieś tam pola dom zadba o to, żeby doprowadzić do siebie drogę musi de, ale też chodzącego interesu obędzie zaułek taka prywatna dróżka nie jest szkielet komunikacyjny, z którego mogliby jedni korzystny szkielet komunikacyjny, czyli siatka dróg to jest wielka wartość publiczna, która w Polsce stała w ogóle istnieje dobrze miałem powiedzieć o tym to tylko to może o tym porozmawiamy już po informacjach, ale myślę sobie, że tak jak to wysłanie tego co pan mówi, że właśnie nie mamy urbanistyki tylko mamy co chaotyczne to nowy kierunek Topol lub zostało rzucą zupełnie pozbawione jakiejś formy organizacyjnej ordynację innej każdy niech sobie robi sam co chce takie pospolite ruszenie budujcie domy, gdzie chcecie, gdzie możecie jak chcecie bez bez dostrzeżenia tego, że się odbywa kosztem interesu publicznego, dlatego że zorganizowanie zabudowy na tym wszyscy zyskują z 1 strony łatwiej jest budować jeśli ma blisko media blisko łatwa z drugiej strony oszczędzamy ziemie fundamentalnym zasobem naturalnym ziemia jest zasobem nieodnawialnych ograniczonym tej ziemi szkołę naszych miast już w zasadzie nieba myśmy ją zniszczyli przejście poprzez niesłychanie rabunkową gospodarkę właśnie tak opuściliśmy wszystko na żywioł mówi się wolność Tomku w swoim domku powrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiątej 20 już za kilka minut państwa moim gościem jest pan Jacek Koziński architekt urbanista budowniczy deweloper wracamy po informacjach o czarach państwa moim gościem jest pan Jacek Koziński architekt urbanista budowniczy deweloper dzisiaj o polityce mieszkaniowej i o tym co realnie można zrobić nową do tej pory słyszę sporo takich poważnych życzeń rzecze powinniśmy zastanowić się wpłynąć edukować, a praktycznie z pana punktu widzenia czy coś można zrobić coś da się zmienić i czy nie za późno może tak, że opowiem jak inni to robić bo nowe dobrze się uczyć od innych oto ktoś może my na początek zdefiniujmy sytuację uważam, że tu mamy do czynienia z UE antagonizm, czyli taką pewną sprzecznością 2 potrzeb publicznych jednak potrzeba generalna jest potrzeba mieszkań olbrzymie ilości mieszkań w Polsce potrzeba jest nieodzowna do życia człowiekowi potrzebna tak jak zwierzęta budują gniazda taki człowiek potrzebuje swojego domu czy mieszkań, a druga potrzeba oferująca w sprzeczności do taty to jest potrzeba ochrony naszej naszego otoczenia naszego środowiska rozumianego nie tylko w kategoriach środowiska naturalnego, ale w ogóle pewnej scenerii, na której toczy się nasze życie z tego drugiego punktu widzenia wartość ziemi taka sama ziemi budowlanej jak lasu nagonki jak jeziora natomiast cena tego gruntu jest rynkowe zupełnie inna podniesienie wartości ziemi poprzez decyzję o tym, że to się stanie ziemia budowlana w kategoriach, gdyż takich rynkowych w sensie, jaka jest cena ziemi gwałtownie rośnie to był napęd kiedyś kiedyś to znaczy zawsze cywilizacji europejskiej do tego procesu urbanizacji jeśli nie wiem średniowieczny deweloper chciał rzeczy właścicieli ziemskich decydował się na budowę miasta na założenie miasta po pierwsze, musiał oddać swój wkład własny właśnie taki, żeby dać ziemię częściowo tę kwartałach zabudowy do sprzedaży, czyli do zysku, a częściowo oddać za darmo tę ziemię, która szła pod ulice place na tym nie zyskiwał, ale na końcu cały biznes się zamykał dużą dużym zyskiem on o ów wzrost ceny ziemi w wyniku decyzji administracji to będzie cel miejsce do budowania z tego źródła były finansowane koszty urbanizacji te koszty publiczna urbanizacji jeśli ta decyzja powodowała wzrost wartości, że 10 o czasem nawet stukrotny to oddanie 13 tej ziemi, bo mniej więcej państwo tyle trzeba na te cele publiczne i tak zamykało gigantyczny zysk natomiast ten mechanizm w Polsce nie działa przestał działać, dlatego że tych terenów, gdzie są uchwalone plany czy terenów, które są już budowlane wynika, że już ta decyzja zapadła mamy na parę tysięcy lat do przodu studiach jak kiedyś liczyłem na 3000 lat do przodu mamy tereny budowlane w tym co jest uchwalone w planach na 900 lat do przodu ta jest dopiero strategiczne dla planowanie długoterminowe dobrze, ale w wyniku tej decyzji w wyniku gigantycznego nadmiaru podaży, aby popytowi popytem na ziemię ta decyzja planistyczna to będziemy budować, bo nie ma takich efektów ekonomicznych jak kiedyś drugi czynnik, który jeszcze pogarsza od stażu można budować na euro tzw. WZC decyzję o warunkach zabudowy, a więc połowa budynków w Polsce, czyli drugie tyle do tych liczb, które dały w konsekwencji rynkowa bar ziemi cena ziemi z zasady, że nie różni to jest teren przeznaczony w planie pod zabudowę czy nie przeznaczony tak naprawdę wszędzie da się budować on trochę więcej Zachodu jak nie ma plan, ale da się to wyeliminowało ten podstawowy ekonomiczny mechanizm finansowania kosztów porwani za wyżywienie każdy zostaje sam pan działkę kupiłem sobie ty się budować zbuduje dałoby się wysiłkiem jak dużo, ale asfalt to poproszę gmin ziemi doprowadziła wodociąg z zadań własnych gmin to są publiczne koszty indywidualnej decyzji o tym, że sobie gdzieś w pięknym miejscu najlepiej z dala od innych domów w ustawie o postawie twój, a dobrze może teraz chwilę na temat mieszkalnictwa Otóż ten problem braku mieszkań był powszechny w Europie po drugiej wojnie światowej wszystkie kraje europejskie miały ten problem nie tylko ze względu na straty w substancji mieszkaniowej związane ze zniszczeniami wojny byli, ale ze względu na boom demograficzny odreagowanie wojny, które doprowadziło wszędzie do wielkiego boomu demograficznego Otóż wszystkie kraje Europy zachodniej z tym poradziły nieraz na na poprzez wielkie narodowe programy mieszkaniowe, a takich programów największych w historii to ja bardzo lubię przykład amerykański Amerykanie to zrobili w czasie wojny nie powoli w tam 2 miesiące po ataku Japończyków na Pearl Harbor władze państwa przyjmują program gigantyczny program zbrojeniowy budujemy nowe fabryki zbrojeniowe i do tych fabryk nowe osiedla mieszkaniowe ten program mieszkaniowy amerykańskich w czasie wolnych zrealizowany to był największy historyk żadne inne państwo tak dużo i tak szybko zbudował w czasie wojny bardzo ciekawe są efekty tego programu, bo zasada była taka rząd daje pieniądze natomiast oczywiście realizuje on to prywatne przedsiębiorstwa w związku z tym zaowocowało to gigantyczną innowacją innowacyjnością niesłychana ilość szalonych pomysłów jak szybciej taniej budować budować domy w najważniejszy skutek tego programu był taki, że mieszkanie się stało w Ameryce dobrem łatwo dostępne w samochód jeśli ma praca nie ma problemu, żeby dostał kredyty kupił domek pod miastem czy mieszkanie w mieście drugi przykład, który chciałem przywołać programu związany z mieszkalnictwem to jest ustawa hiszpańska 2007 roku od Hiszpanii bardzo ciekawa pod tym względem, bo w latach osiemdziesiątych była Polska wszystkie wskaźniki ekonomiczne w Hiszpanii były na tym samym poziomie co Polski i poszliśmy trochę innymi drogami później Otóż w 2007 roku ich Trybunał Konstytucyjny nie dopuścił nie przyjął kolejnej nowelizacji ustaw urbanistycznych hiszpański w nie, dlatego że merytorycznie coś tam było nie tylko Trybunał Konstytucyjny powiedział tak to jest ósma nowelizacja w ciągu 12 tak być nie może prawo ma być stałe, bo inaczej uderza w interesy samorządów przedsiębiorców nie wolno tak często zmieniać prawa w związku z tym zróbcie rząd nowelizację, a nie takie kolejnego majstrowania efekt tego był taki, że rząd ich Pańskiej opracował zupełnie nową ustawę urbanistyczną od podstaw od zera ach, zaczęli jak to zrobić naprawdę rzetelnie i doszli do wniosku, że ustawa urbanistyczną ma być interpretacją zapisów konstytucji do obszaru gospodarowania ziemią i budownictwa tylko tyle, bo tak naprawdę wszystkie nasze ustawy tak powinny być konstruowane w efekcie takiego podejścia uregulowali w tej ustawie to co jest istotą konfliktu interesów, a tak naprawdę zasady byłaś wywłaszczenie musi być tak demokratycznych za odszkodowaniem za godziwe od odwołania, a co to znak i właśnie to jest obszar dla ustawodawcy, żeby określić reguły przejmowania prywatnej właz i tej ziemi na cele publiczne związane z organizacji w efekcie takiego podejścia jest stworzenie ustawy z niepojętą ponad 12 stron w każdym razie mała lapidarne i kończąca się takim takim zdaniu, a techniki urbanistyczne zostawiamy do decyzji samorządu co są techniki w ramach reorganizacji urbanistyczne są procedury wszelakie zwraca uwagę 12 ustawy na ten temat składają się wyłącznie w procent niema generalnych traktu teraz są statki stron procedur jak często się nasze zmieniają no da się zmieniają styl w stosunku do do tej hiszpańskiej ich zabolało, że ósmy raz w ciągu 12 lat u nas 4× w roku są nowelizacje 6× częściej i mówiąc nie dają, bo to jest kwalifikowanie jest takie przyklejanie była tak wg mnie wszystkie te prawa budowlane i urbanistyczne w Polsce przypominają takich grą for, który kiedyś przeciekał informowano w łatach, a potem następną następną 120 łat 150 już tego hydroforni spod spodu widać nie wiadomo dlaczego miało służyć on walczyki i będziemy kleić prowadzi dalej zamiast zrobić reformy fundamentalną właśnie na poziomie konstytucyjnym to jest bardzo trudne, dlatego że w wyniku tego co się w Polsce dzieje od 30 lat w naszym Narodowym sportem stała się spekulację ziemią nie wiem 14 naszego narodu kupiło sobie, gdy działkę niech celach inwestycyjnych tylko jako lokatę kapitału to jest właśnie cel spekulacyjny odejście od tego będzie niesłychanie trudne, bo to tak mówi duża część narodu ma w tym swój interes, czyli lekko z tych, czyli osoby, które kupiły ziemię w celach spekulacyjnych mają w tym interes deweloperzy mają w tym interes generalnie spora część osób ma w tym interes no i teraz jakby w, jaki sposób miałoby dojść do tej rewolucji, której pan mówi, ale o tym porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM pan Jacek Koziński architekt urbanista budowniczy deweloper jest państwa moim gościem informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan Jacek Koziński architekt urbanista budowniczy deweloper rozmawiamy o polityce mieszkaniowej wspomniał pan, że potrzebna byłaby rewolucja ale w jaki sposób miałoby do tej rewolucji dojść myślą o zmianie przepisów o zmianie w zwyczaju i innym myśleniu skoro no aktorzy tego procesu uczestnicy właściwie mają więcej do stracenia niż do zyskania przynajmniej krótkoterminowo zwraca uwagę, że bardzo poważnym aktorem w tym całym procesie całe społeczeństwo zmiany kulturowe zmiany interesów w społeczeństwie i jak sądzę to jest największy problem jak wprowadzić rewolucję np. taką, że cofamy plany zagospodarowania przestrzennego unieważnia my przecież to jest uderzenie własności prawa konstytucyjne jak przeprowadzić tylko wtedy można, kiedy społeczeństwo się na to zgodzić, kiedy dostrzeże, że też jedyna droga do tego, żeby mieszkania, a jedyna droga do tego, żeby niszczyć otoczenia bardzo trudno ludzi do tego przekonać nie wie, że coś takiego, ale to jest główny problem w tym wszystkim owe zmiany kulturowe, które nastąpiły na przestrzeni 30 dla zmiany polegające na tym, że ma swój grunt chce się budować jak Drzymała państwo nie pozwala ująć problem, żeby przestaliśmy grać drużynowo przestaliśmy rozumieć, że po się odbywa kosztem nas wszystkich, że my wszyscy mamy problemy z mieszkaniami na skutek tego co się dzieje z ziemią jak z tego wyjść merytorycznie stosunkowo prosta sprawa merytorycznie trzeba budować intensywną zabudowę to znaczy mniej terenu przypadającego na jedno mieszkanie gospodarować ziemią w sposób oszczędny zwraca uwagę, że jedyna grupa społeczna, która tak postępuje to są deweloperzy w ogólnym interesie publicznym jeśli moja firma pod Warszawą buduje na kilku hektarach na działkach obecnie 300m² to chroni przed zabudową kilkaset hektarów, gdzie indziej, dlatego że rozładowuje te to ciśnienie wynikające z braku mieszkań na bardzo małym obszarze mało tego robić to w sposób uporządkowany zorganizowany na tym na tym naszym obszarze dalej nie możemy nie mamy wpływu jeszcze nie wiem, kiedy to było 10 może 15 lat temu GUS podawał dane o stanie budownictwa mieszkaniowego w Polsce, używając takich kategorii budownictwo indywidualne i budownictwo zorganizowane bardzo ważne słowo, bo to jest zasadnicza różnica, że deweloperzy budują w sposób zorganizowany osiedla, a nie indywidualny domek siłą rzeczy to jest dla np. dla samorządów najlepszy sposób rozwiązywania problemów mieszkaniowych, dlatego że taki duży przedsiębiorca deweloper buduje ulicę buduje chodniki na swoim terenie odda, a przy tutaj poczekajmy z tym czy odda, bo tu jest problem, dlatego że żeby te domy sprzedać te chodniki ulice trzeba zbudować, ale prawie polskim jest napisane, że to jest zadanie własne gminy nasza gmina powinna zapłacić za udział w ulicę moim osiedlu to jest absurdalny pomysł, który prowadzi np. do tego, że na koniec inwestycji jeśli ulica była zaplanowana w planie deweloper budował okrakiem na tej ulicy na koniec inwestycji zwraca się do gminy takim pytaniem czy kupujecie płacicie mam postawić szlabany ulica była w planie miała być publiczna dla dobra, ale dla skonsumowania tego na końcu musimy jakoś ułożyć płacić dziennie, bo nie mamy pieniędzy no to ustawią szlabany zamykam tę ulicę to jest nasza uliczka wewnętrzna w ten sposób postępuje urbanizacja nawet tam, gdzie plany były zrobione dobre stare plany taki by w ogóle znak czasu niedaleko mnie pod Piasecznem taki teren Józefa osła bardzo cenne inwestycyjnie, bo duże działki fantastycznie położone między Piasecznem, a latem lasem Kabackim przy Puławskiej same plusy bardzo no jeszcze jako taki plan, bo tam przed 20 paru lat, gdzie były drogi wewnętrzne zaprojektowane w dzisiejszych planach się tego nie robi, ale to się nie udało zrealizować po zabudowaniu po zrealizowaniu 13 planowanej zabudowy wszystko się zatkało mnie sposób wjechać korki powstają wewnątrz tego terenu nie tylko przy wyjazdach tego terenu nadrzędnego czyli, a dodatkowo znaczenia jest tam centrum handlowe, a zdaje się ulica Puławską, które się tam wjeżdża wyjeżdża zaczęto poszerzać pewnie zbyt późno no i otoczenie to jest inna sprawa, ale na swoim terenie jeszcze na 1 resztę zwrócić uwagę, że tam nie ma odwodnienia a dlaczego nie ma odwodnienia, bo tak jak drogi tak również rowy melioracyjne muszą być ciągłe odcinkowe na kawałku jak sobie na swojej działce kopie rów odwodnieni owe to nigdy nie wprowadził progi te raczej liniowej Jurko to nie działa jako odwodnienie terenu odwodnienie terenu musi być zrobione kompleksowo dla całego rejonu przepisach przedwojennych na poziomie planu ogólnego od na poziomie tego co dzisiaj nazywamy studium trzeba było nanieść rzędne wysokościowe głównych arterii komunikacyjnych w celu zorganizowania kompleksowego odwodnienia terenu dzisiaj projekt odwodnienia terenu są robione, gdzie w planach nie ma nie ma, bo źle to się robi metodą awaryjną coś nawala to coś projektujemy już istniejącej zabudowie kompleksowego odwodnienia Melioracji nie ma dzisiaj w obszarze zagadnienie urbanistyczne, czyli jest, żeby merytorycznego nad bardzo osłabia, bo bardzo ważne słowo Otóż 2 lata temu gmina Piaseczno uchwaliła plan ratunkowy dają za posłania niesłychanie ambitny niewiarygodnie, dlatego że przewidujący zmniejszenie intensywności zabudowy to znaczy znaczy odszkodowania los tak tak tak jesteśmy, dlatego że wartość teren Włoch w Polsce liczyć się od umów o metrów kwadratowych powierzchni użytkowej jeśli gmina zmniejsza intensywność zabudowy właścicielowi się należą odpłynął należy odszkodowanie wg naszego prawa nie ma sposobu i bez kosztowego zmniejszenia intensywności zabudowy ja chcę powiedzieć 1 rzecz, że ten plan, który gmina Piaseczno uchwaliła niewiarygodnie wg ambitny i odważne w tym względzie, że zapłaci za to olbrzymie pieniądze to jest znak czasu myślę, że to będzie się powtarzało coraz częściej plany ratunkowe tam, gdzie teren już został w takim stopniu za za budowany w 13 w 14 już datki dał coś trzeba z tym zrobić, bo mieszkańcy nie odpuszczą oni tam żyją, więc musi gmina coś z tym zrobić, a co ma zrobić jak nie ma w Polsce mimo prawnej podstawy do tego, żeby zmienić plan w ten sposób zmniejszamy intensywność zabudowy nie da się tego zrobić bez odszkodowań to jest znak czasu to ta urbanizacja, która trwała przez 30 lat wg mnie się kończy teraz będziemy mieli działania ratunkowe wszędzie już jest troszkę domu pytał pan co trzeba zrobić, żeby problemy w Polsce rozwiązać od strony merytorycznej jest to bardzo proste trzeba na wybranych terenach intensywnie użytkowo ująć intensywnie gospodarował rząd ziemią na wybranych terenach zorganizować takie inwestycje jak np. w PRL-u Ursynów na 1 terenie zaplanowanym 150 000 mieszkańców nowa dzielnica w zasadzie Nowe Miasto, ale to zrobić może tylko państw, bo państwo nawet Warszawa miasto sobie z tym nie da rady, bo nie ma pieniędzy na to, żeby taki obszar wykupić niema pieniędzy, żeby wywłaszczyć tych, którzy będą się sprzeciwiać, a w ogóle takich terenów już niema, bo koło Warszawy wszędzie jest trochę zabudowy już niema terenów Dziewit tak jak stawiano Ursynów to był teren póz tak się buduje nowe dzielnice, ale już nie w Polsce, bo wkoło wielkich miast takich pustych terenów nie ma co z tym fantem zrobić nie wiem no zwracam tylko uwagę, że wchodzimy w nowy zupełnie etap historii Polski może czas pomyśleć odpowiedzialnie o tym zastanowić się Fonu siano, a także jeśli będziemy ale, ale w trzeciej strony jest także myślę sobie partii politycznej, która by to, że na sztandary na tra z 1 strony mamy opcję budujcie, gdzie chcecie do 7050100m cokolwiek no i teraz każdy krzyczy świetnie wreszcie szansa, że będę miał swój domek albo swoje małe Emu, a z drugiej strony Słuchajcie musimy porozmawiać o świętym prawie własności może ono nie jest święte zastanówmy się nad częścią wspólną zastanówmy się nad tym, że to, że ja chcę mieć domek pod lasem to nie tylko wpływa na mnie, ale też wpływa na innych posłów zastanówmy się co zrobić, żeby wszystkim było lepiej obstawiam ten pierwszy program lepiej się sprzeda wam to jest niesłychanie trudne z tego właśnie powodu, że są za inne zaangażowane interesy olbrzymiej części naszego społeczeństwa natomiast rzeczywiście ma pan rację, że to problem się zaczął kulturowym pojęciu co to znaczy własność, że Otóż w wielu krajach np. w niemieckiej konstytucji jest krótki paragraf działający w ten sposób własność zobowiązuje, czyli te zbiór przywilejów, ale i obowiązków wynikających z własności w wielu konstytucjach np. hiszpański jest wprost napisane, że obowiązkiem rządu jest przeciwstawianie się tendencją spekulacyjnym na rynki, że dlatego, żeby te tendencje wywołują konsekwencje dla całego społeczeństwa, ale tak tak tak tak tak tak jesteśmy u nas tendencja spekulacyjne na rynku ziemi są jakieś zupełnie gigantyczne bez tak wielka bańka spekulacyjna no i jeśli średni czas sprzedaży działek budowlanych w Polsce, czyli tych, które są już mają status działek budowlanych 950 lat znaczy, że silnik w rozsądnym czasie sprzedać to znaczy olbrzymia większość tych inwestycji olbrzymia przytłaczająca bańka spekulacyjna ani na tym nigdy nic nie zrobi, ale mam nadzieję i też za nadzieję w Polskim prawie trzeba zapłacić odszkodowanie no dobrze naprawdę bardzo trudne do rozwiązania, ale problem wg niego zasadniczo są problemy 2 po pierwsze musi się znaleźć grupa, która chce rozwiązać i jak projekt skromnie zrozumie, że mało na ten temat wie, że to musi być dopracowane i przedyskutowane nie tak, że przychodzi sobie nowej minister ja mam zrobić nam nowelizacji nie z tego nie będzie przypomina mi się chyba Pawła Jasienicy książka o Polsce tam pierwszej drugiej pierwszej Rzeczypospolitej takie zdanie czytając te dokumenty z rady królewskiej i czy dyskusje ministrów on miał wrażenie, że oni chcieli Her problemy sprawy załatwić rzetelnie dokumentu natomiast współczesne dokumenty rządowe to jest instruowanie bez nawet pomysł, żeby się zagłębić zrozumieć istotę problemu na czym polega problem komisja kojarzy z takim słowem bardzo często używany w Polsce słowami ład przestrzenny Photo jest ład przestrzenny w każdym planie zagospodarowania znajdzie pan tę określenia, że to i to ma służyć ładowi osiągnięciu ładu przestrzennego moim zdaniem ład przestrzenny to jest gatunek wymarły w Polsce jeśli chcemy zobaczyć przedstawicieli tego gatunku trzeba iść na starówkę tam, gdzie nasi przodkowie budowali ład przestrzenny owych czasach jak pani budowali nie był znanym pojęciem żadnych dokumentach żadnych ustawach o prawach miejskich nikt nic takiego nie pisał ład przestrzenny jest efektem ładu reguł ładu tego co ludzie mają w głowach, a nie jakimś celem samym sobie niestety skończyła się czas mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości do tego tematu powrócimy bardzo panu dziękuję pan Jacek Koziński architekt urbanista budowniczych deweloper informację o godzinie jedenastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA