Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj będziemy rozmawiali właściwie to nie tylko dzisiaj, ale chyba przez cały sierpień będziemy rozmawiali o serialach głównie z przeszłości, bo to czas kanikuły premier mało, a też trzeba powiedzieć, że w wakacje jedziemy po łatwiejszych szlakach dzisiaj mówimy o serialu, które nabył wielkim hitem, kiedy pojawił się w HBO, czyli serialu Czarnobyl, kto chce się tutaj bardziej wypowiedzieć jako pierwszy to nie mój
Rozwiń »
pomysł od razu bowiem to był mój pomysł to jest serial, który rzeczywiście tak jak tak jak powiedziałem jest serialem, który był wielkim hitem i te chyba hitem niespodziewanym, bo pamiętam, kiedy wchodził na ekrany wchodził, jakby trochę chyłkiem trochę z zaskoczenia niewiele osób liczyła na to, że akurat taki temat i taki serial zyska aż taką popularność to jest serial historyczny, który tak jak sam tytuł wskazuje pokazuje dzieje Czarnobyla czy tego co się wydarzyło w elektrowni Czarnobylu wybuchu i właściwie pokaż pokazuje też kulisy tego jak do tego doszło pokazuje całe śledztwo związane z tym jak szukano tropów, które miały pokazać jak jak ta katastrofa, dlaczego doszło do tej katastrofy co się działo i tak daje tak dalej ciekawe w tym serialu jest to, że on nie do końca pokazuje prawdę to jest serial, który w dużej części jest oparty na rozmaitych mitach trochę legendach trochę dyskusyjnych sprawach, ale rzeczywiście pokazuje chyba mnie bardzo podoba zresztą to od razu chciałbym powiedzieć pokazuje pewne pewną taką legendę czarno na i robi to w sposób wyjątkowo ciekawe tutaj niektóre postacie zostały historyczne zostały sprowadzone do 1 osoby niektórych postaci historycznych nie ma innej się pojawiają, ale czekali wejdę słowo, ale na poziomie ogólnym tam są jakieś różnice między interpretacją Czarnobyla to, aby obecnie obowiązującą a, a firmy mam wrażenie, że właśnie dość wierny tym wypadkom się trochę dziwię, że mówi, że rząd rozjeżdża prawdą, bo to z bohaterami tam jest problem to jest jasne to taki zabieg dramaturgiczny oczywiste, ale tam jest problem z prawną tak tam podobno podobno ja nie znam się szczerze mówiąc na kwestiach wybuchu elektrowni atomowych, ale podobno w rzeczywistości trochę nie tak to wyglądało trochę nie tak wygląda w ogóle wybuch elektrowni tutaj ten pożar wybuchł natychmiast rzeczywistości w wybuchały w różnych innych miejscach, czyli tutaj jest słynna sprawa z helikopterem, który podobno nie mógł tak spaść itd. itd. ta dyskusja zresztą w ogóle recepcja tego serialu jest bardzo ciekawa, bo właśnie te elementy nie wiedzieć, dlaczego w samym serialu te elementy podkreślano jako wyjątkowo dobitnie, że on tutaj nie do końca pokazuje prawdę, chociaż też pojawiały się głosy, że nie do końca wiemy co się tam wydarzyło nie do końca jesteśmy w stanie stwierdzić, dlaczego w ogóle do tego doszło to co jest interesujące w tym serialu jest przede wszystkim odwzorowanie tamtej rzeczywistości pewnego sposobu myślenia pewnego sposobu patrzenia na na na nas rzeczywistość tamtego okresu to jest są niesamowite niesamowicie aktorzy naprawdę bardzo ciekawy scenariusz zresztą to co działa na samym początku, że ten serial, choć gdzieś tylnymi drzwiami był też bardzo podbity rozmaitymi wypowiedziami autorów to znaczy jest podcast można przeczytać 3 scenariusze jest bardzo wiele informacji, które zalały w pewnym momencie rynek i widzów myślę, że to jest jeden z tych elementów, które podbiły dyskusję o tym serialu no i myślę że, że jest dzisiaj rzeczywiście, o czym, o czym rozmawiać ten serial, mimo że właśnie trafił na moment je gdzie ta konkurencja bardzo dużą się bardzo spektakularnie zaistnieją, ale mam poczucie, że tutaj zagrało kilka rzeczy 1 narracja jednocześnie z 1 strony jest produkcja historyczna to częściowo do jak trzymać faktów częściowo je przeinacza w służbie dramaturgii jak były bardzo lubię to podejście nie trzymania się bardzo sztywnego faktów, bo nie nie one tutaj są sednem tej historii to nie jest dokument noszący grafik to jest film, który ma być emocjonujące to jest serial, który ma nas uczynić nas uczestnikami tego wydarzenia, jakby poprzez uczestnictwo w historiach indywidualnych bohaterów tych bohaterów kilkoro i jedni są nieco bardziej pogłębionymi postaciami inni nieco mniej, ale to co to co mnie tam bardzo zachwyca to jest umiejętność to scenarzysta tego serialu ryk maszyn przeniósł z czysto hollywoodzkich produkcji, bo to jest facet, który miał na swoim koncie bardzo dziwne rzeczy, zanim zwrócono m.in. pisał scenariusze do do strasznych filmów czy tej serii parodii gatunkowych pisał też takie parady stycznej właśnie film o superbohaterze i one z człowiekiem, który ewidentnie jest nasz pracowano popkulturą amerykańską etapów kultura amerykańska wychodzi tutaj prawie w każdym odcinku widzimy pewne sposoby myślenia o dramaturgię bohaterze i o tym jak opowiadać i to się czasami spraw lepiej czasami gorzej jest jedną z rzeczy, które mnie fascynują jest to, że ten serial wywołał wielki sprzeciw Rosji czy Rosjanie poczuł się dotknięci tymi przedstawia się ich system politycznej historii i dalej, kiedy oglądam teraz po przygotowują się do naszego spotkania mają poczucie, że tutaj też bardzo niejednoznaczny portret teraz znaczy importu jednocześnie sportem bez nieludzkiej władzy, która ma oczywiście wielką władzę nad ludźmi i niszczy to łamie kręgosłupy i oczywiście z tej ta presja komunistyczna bardzo wyraźna, a z drugiej strony w sposobie rysowania społeczeństwa to jest taki wypowiedział wręcz Majkel Bay w sensie, że tutaj wychodzą bohaterowie ludu, którzy ratują jest patologią ten set był w stanach Zjednoczonych sen był nieznośny prawdopodobnie sceny, w których nie prosimy mężczyzna będzie 3 ochotników zgłosiło do samobójczej myśl misji to widzę właśnie taki Armagedon Majkel beja byłoby coś nieznośnego przez to, że mamy to osadzony w rzeczywistości Rosji właśnie w ZSRR lat 80 i Ukrainy staje się dużo bardziej do przyjęcia zaakceptowania do Zachodniego widza ja bym jeszcze 1 rzecz tutaj mogę z podkreślano też wielokrotnie, że to są jakieś takie fakty, które są odkrycie to było dosyć dziwne, że widzowie właściwie okazało się, że dosyć niewiele wiemy o Czarnobylu niewiele chcemy wiedzieć, mimo że te fakty były dawno już ujawnione opisane chociażby przez Swietłanę Aleksijewicz, która wręcz wątek strażaka opisuje bardzo bardzo szczegółowo dokładnie i jej książka składa się z takich relacji, więc to też były ciekawe, że ten serial w recepcji takich zwykłych widzów dotyka właśnie takich rzeczy, które wydaje wydawałoby się są znane i już wielokrotnie opisane, więc rzeczywiście tak jak mówisz wydaje się, że trafił swój czas, ale ja uważam, że to jest bardzo interesujące kino jak to się zastanawiam trochę nad tym nad tym, dlaczego ten serial odniósł taki sukces, dlatego że muszę powiedzieć jak oglądają w momencie, kiedy szał już przeminą, a ich teraz wytłumaczy, dlaczego tak było Otóż ten serial miał albo to szczęście, bo tak tego pecha w moim odczuciu miał pecha pewnie walczyć wiele wielu szczęście, że wyszedł w tym samym momencie, kiedy na polskim rynku na rynku amerykańskim równolegle ukazywała się książka brał Czarnobyl jest brak jest profesorką my czyli, która zajmuje się tam prawdą jest źródłem wiedzy badaniem tego w jaki sposób utrwalają się pewną narrację mniemania o pewnych wydarzeniach oraz historykiem i ta książka to właśnie dla mnie taki powiedziałbym wzorzec literatury non-fiction jak powinno wyglądać dobrze napisana literatura non-fiction jak zwykle nie wygląda, a w tym wypadku się udało Otóż ona nie tylko spędziła w Rosji wiele lat właściwie, badając materiały tam zebrane zarówno te, które były w archiwach białoruskich rosyjskich jak i ukraińskich nie wszystkie materiały były wcześniej udostępniane niektóre trzeba było wydobyć może nie podstępem szantażem, ale rzeczywiście trzeba się postarać o nas dotarła też do jak pojedzie do śladów tego co zniszczono do dokumentacji głównie to głównie chodziło o ofiary opadu poprawnie innego nawet nie chodziło ofiary samej samej eksplozji co tego co potem emitował otwarty reaktor bądź bardzo przez bardzo długo długi czas po prostu czwarty cierpień był na odsłonięte, więc to co się wydarzyło potem było właściwie dużo bardziej dramatyczne i ten obraz, który ona przedstawia jest takim obrazem w dużym stopniu zaczym prze pro próby zakrycia przemilczenia tej katastrofy i jej kosztów to jest jakby ten ten główny wątek i to z tego jak sądzę bierze się takie przekonanie, że nie wiemy co się zdarzyło się by zobaczyć co się zdarzyło w samym samej sterowni wiemy też dobrze to był zdaje się też przeciążeniowe, które należało wykonać tylko, że problem polegał na tym, że ten typ reaktora miał bardzo konkretną określoną wadę to znaczy, kiedy próbowano go wyhamować przez moment stawał się niestabilne mogło dojść do sytuacji, w której hamując reakcję i przyspiesza też właśnie wydarzyło w Czarnobylu, czego to była konsekwencja odkrycia pewnej wady, która od tej właśnie wiedziano tylko zakładano, że to jednak nie wydarzy zdanie ma szansę się wydarzyć to co się stało koniec końców Czarnobyl to jest opisanych w tym serialu z tego co pamiętam jakoś nawet całkiem tak sprawnie i zgrabnie natomiast tak jak mówiłem po tak wielkim wrażeniem tych w tej książki branżowe nie chcę tego serialu oglądać w Miami by ktoś mówił, że taka jest jakiś serial na Elżbietę, więc taty w ogóle tam dziecko odejść ja obejrzałem to mniej więcej jakoś pół roku po po tym, jak wszyscy ekscytowali podobało mi się, ale nie miał tego poczucia jakiegoś takiego nie wiem, że nie porwała ta historia może właśnie przez to że, że tyle uwagi poświęciłem tej książce z nią potem udało mi się zrobić wywiad z autorką generalnie uważam, że naprawdę duże osiągnięcie to ta książka miała potem nominację do jednej z poważniejszych nagród literackich w stanach, więc myślę, że nie jest tylko moje odczucie, ale też pokazywała to będą tam to na mnie zrobiło gigantyczne wrażenie, jakby skale zaangażowania władz związku Radzieckiego właśnie w zakręcie czy może nawet oni najbardziej chyba tak, że takie uśrednienie tych kosztów katastrofy czy np. było jasne, że doszło do eksplozji, gdy było jasne dla władz związku Radzieckiego doszło do eksplozji ta chmura płynie na Kijów do posła Krzysztofa Kijów eskadry myśliwców, które miały rozpędzić chmury deszczowe i naprawdę rozpędziły i ja poproszę to przeczytałem pomyślałem rany boskie czy jednak Ruscy mieli kontrolować pogodę to piękne, ale okazało się oczywiście takie taką operację rozpędzania chmur deszczowych można zrobić można wykonać, ale to nie znaczy ten też nie spadnie spadnie tylko gdzie indziej i tak tak się stało czy wnuczka mi nie zdajemy sobie sprawę z tego, że najbardziej napromieniowane obszary byłego związku Radzieckiego nie znajdują się wcale w pobliżu strefy 0 w pobliżu resztek reaktora resztek elektrowni tylko one się znajdują na granicy Ukraińsko białoruskiej tam są obszary, które rzeczywiście dzisiejsze absolutnie nie nadają do zamieszkania i dalej są bardzo bardzo radioaktywne, ale też pisze o tym w jaki sposób co się działo potem ze skażoną żywnością, którą przecież produkowała na terytorium Ukrainy co się działo ze skażonym mięsem co się działo ze skażonymi płodami rolnymi, które po umieszczano w licznych pociąga się tak właśnie podróżowały trochę takie współczesne odpowiedniki statków, ale z statku szaleńców powiecie statków zatrudnionych po po tej sieci kolejowej związku Radzieckiego gdzieś tam trzymana, a potem dokonywano jakiegoś rodzaju niszczenia co się działo wełną owiec, która była skażona, bo radioaktywne jak na trafiała do g Clark nie co się działo z tymi kobietami, które stosowano następnie pracował, w jakich jest liczne koszmary takie przesuwanie kosztów tej katastrofy na coraz kolejne grupy społeczne świadomość tego robić jakieś takie upiorne wrażenie, że ten serial wydawał się słaby, a nie, ale nie słabe w tym znaczeniu dramaturgicznym tylko nie pokazujący jak do tej rozmiaru tragedii ludzkiej koszmarów, które się zatem wydarzyła jak on w pewnym sensie był dla mnie wielkie poczucie, że w Czarnobylu kadry za wąski jest oczywiście w ogóle wąski zabieg estetyczny, ale poczucie, że w pewnym sensie rozmach tego serialu nie odpowiada skali jak zniszczenia skali kosztów społecznych i skali też politycznych kosztów tego wszystkiego co się wtedy zarzuty ty tego okropieństwa, bo rzeczywiście kropić była cała masa zresztą jeszcze kończąc kryć brał też akcentuje takie takie cechy takie może takie poboczne wątki tej katastrofy, które pewnie wtedy wcale nie były takie poboczne dzisiaj mogą takie wydawać mianowicie np. wtedy już uznawano, że związek radziecki ma jak to nazwać nie nie aktualnie swojej wiedzy medycznej ma za opóźnione względem Zachodu służby zdrowia skutkiem czego w związku Radzieckim Rączka dopuszczono do osób, które były poparzone były skażone w trakcie samego wybuchu tuż po wybuchu dopuszczono do nich lekarza amerykańskich ci lekarzowi bardzo szczególnej kont wójt się potem okazywało, że nie wiedzieli dużo mniej oskarżeniach i o tym co trzeba zrobić człowiekiem, który został napromieniowany niż ci lekarze rosyjscy ale, ponieważ byli tak aroganccy takie poczucie gwiazdorstwa właściwie zabili tych ludzi dużo szybciej sprawniej niż samo promieniowanie, jakby już wtedy rozszczelnił się system by imperium Radzieckiego imperium amerykańskie zaczyna dominować tu właśnie następowały takie przeciążenia na na poziomie tego, czyja wiedza jest lepsza czy wiedza jest tą wiedzą prawdziwą co się działo z ludźmi na dole to w pewnym sensie nikogo nie obchodziło o tyle być może jest prawdą, że nie wiemy co się wydarzyło w Czarnobylu, że wiedza o tym cały czas zaciemnia analne cały czas w pewnym sensie ignorowana raporty organizacji narodów Zjednoczonych są zawsze czyszczony politycznie są zawsze jakby co im w usuwany zęby on nigdy nie odzwierciedlają, jakby skali skali zjawiska skali katastrofy to było pamiętam bardzo takie uderzające i właśnie możemy się dyskusja o tym czy to prawda nieprawda biorą się z tego, że taka katastrofa, którą chyba już jednak opisaną wrażenie, że kadra zrobiła się dało, ale żona była przez wiele lat, jakby przez wiele lat nie, bo wiadomo kogo słuchać, więc jak z do takiej rzeczywistości wejdziesz tym serialem to faktycznie musi się liczyć z tym, że ludzie będą mieli pretensje, że to nie odzwierciedla prawdy, bo prawda on się właśnie dopiero teraz mam wrażenie w ostatnich latach stabilizuje tak powiedział tak ja mam wrażenie tylko takie rzeczy twórczymi nieco mniejsze ambicje oczywiście bardzo cenie, jakiej broni jej objętość książki tę utopię Czarnobyl i ponoć są niedoścignione jeśli chodzi o opis samego wydarzenia tego co potem nastąpiło natomiast mam poczucie, że to zainteresowało autorów tego serialu to było jakieś takie popkulturowe odzwierciedlenie tego by całą świadomością tego trzeba będzie wykastrować części historycznej dostępności myślę, że oni też nie do końca pewnie sobie uciąć widać, że zrobi porządny ser i to jest coś co widzimy na ekranie oczywiście opowieść o tym coś tam wydarzyło jest udokumentowana jest wiarygodna natomiast cały punkt ciężkości położone są, gdzie indziej przyznał, że popkultura miewa może mieć rozmach, a tu trochę tego rozmachu przed nimi brakuje Boga nie ma przy tym nasze prawo do takiej tego odczucia ja jako tego tak nie odczuwałem, bo może trochę inne oczekiwania całego serialu to co mnie, a propos właśnie po kulturowych kodów, które nie są użyte i co mnie trochę urzeka, a co nie było często wypominane waszych nigdy nie znalazłem nic takiego recenzja mianowicie, że ten serial myślę, że w tym tkwi duża część jego popularności nie w tym, że porusza historyczne temat, bo historia aż tak zna świetnie sprzedaje serialach co wykorzystuje pełen bardzo popularny schemat fabularny, czyli Badi komedii właśnie bali mówić filmu kół polskiego, że to jest klasy mogą wykryć mafię w tym serialu wykorzystuje tę klasyczną formułę takiego filmu, który mamy 2 gości z 2 stron barykady, które stają się z czasem stają się z przyjaciółmi wspólnikami, jakiej sprawie i on paradoksalnie w tej historii Czarnobylu rozpisuje na 2 takie postaci mamy z 1 strony kacyka trochę takiego ZSO ludzkiego sowieckiego tam polityka, który właściwie jest wystawiony jako takie mięso armatnie polityczne na pierwszy front radzenia sobie z tą katastrofą gra została skarga z drugiej strony mamy tego nieco naiwnego, ale z drugiej bardzo szlachetnego naukowca, którzy najpierw są śmiertelnymi wrogami później połączyć siły walczyć ze wspólnej sprawie, a na końcu właściwie nawet podejmować za siebie wzajemnie ryzyko trochę pomaga sobie mieli władzę, gdzie wstawić najmniej płacą setki tutaj co znaczy Robinem dla Batmana tutaj są oni są dwuosobowe Batmanem po prostu i to ewidentnie jest ta formuła, w której kraj ma większe właśnie doskonale zna, bo jest konsumentem właśnie popkulturowych klisz i udowadnia to wszystkich wcześniejszych projektach mam poczucie, że to bardzo świadomie wykorzystuje zagra w tej tak widzę to właśnie starszymi oczywiście wersjami stety chciałem już nieco, ale bardzo umiejętnie wygrywa też to ich relacje, kto się rodzi to jest coś co myślę dla widzów miało duże znaczenie, że stawaliśmy się przyjaciółmi tych każdego z tych bohaterów, ale też ich relacji, żeby ona sama w sobie stawała się istotna, zwłaszcza finalne była wręcz no tak sentymentalnie odgrywana tak mówiłem o tym, że to jest, który jest w pełni się bezwstydnie emocjonalny ale, ale uważam, że to jest bardzo dobry ruch, który jak z 1 strony to historie co mogła być właśnie oczywiście pogłębiona też mogłaby zostać, bo szans osób suchy tutaj zostaje ubrany w żywą materię taką dramaturgiczną dzięki tym postaciom też myślę, że to jest bardzo ciekawy film bardzo ciekawy pomysł na pokazywanie historii w ogóle i to zderzenie historii z popkulturą tutaj wychodzi jednak w sposób wyjątkowo ciekawy, bo mam takie uczucie, że oglądając ten film nie mamy jednak wrażenia, że to jest aż tak płaskie aż tak powierzchowne wręcz odwrotnie tłumaczy się tutaj zwykłemu widzowi w sposób atrakcyjny też fabularnie, jakkolwiek źle to brzmi, ale my chcemy wiedzieć jak to się wydarzyło co było dalej, a z drugiej strony nie ma ten wątek, który mogły być wykorzystany sensacyjnie nie do końca jest sensacyjne to znaczy śledzimy losy trzymamy kciuki i przeżywamy wzloty upadki tej tej tej pary czy tego trójkąta właściwie głównych bohaterów, ale z drugiej strony też też idziemy idziemy za nimi, ale też dociera do nas bardzo wiele faktów historycznych i uważam, że to jest bardzo bardzo ciekawe pokazanie tej trudnej historii bez np. epatowania wyjątkowo brutalnymi strasznymi obrazami bardziej, więc się tutaj dzieje emocji, kiedy nie wiem górnicy muszą zejść nagle się okazuje że, że oni tak naprawdę ryzykują swoje życie w imię ludzkości to brzmi strasznie patetycznie, ale na ekranie wcale takie patetyczne nie jest to jest ogromny sukces moim zdaniem takiego kina historycznego do pokazującego niewygodną trudną historię, a też to to, o czym, o czym mówimy o tej perspektywie UE Aleksijewicz też jest to z kolei ta książka z kolei jest na tle nudna, że tak powiem, że ona robiła wywiady z bardzo wieloma ludźmi tutaj bardzo to jest kilka wątków wyjętych z tej książki, do których zresztą ci scenarzyści przyznają, ale ona z kolei o opisywała krok po kroku co się dzieje jak się dzieje w Ros kolejne rozmowy, które są do siebie bardzo bardzo podobne, gdyby ci scenarzyści poszli tym tropem to prawdopodobnie mielibyśmy albo nudny serial albo zbyt sentymentalny, a tutaj okazuje się, że wypowiedź, osiągając tylko pojedyncze nitki osiągamy mimo wszystko bardzo ciekawy efekt i też w trzeciej strony jest jeszcze bardzo mocna siła aktorów, którzy rozumieją co grają rozumieją tę historię te wszystkie elementy, o których mówicie składają się tutaj jakąś całość dzięki temu, że to jest bardzo delikatnie subtelne, a jednocześnie takie rzeczywiście świadomością tego, że ta historia była dużo brutalniejsze i straszniejsze niż to co oglądamy i mam też takie uczucie że, że ten serial balansuje cały czas na takich wątkach sentymentalnych historycznych i splata to jakąś taką całość która, która jest dla współczesnego widza i zrozumiała i emocjonalna i jednocześnie bardzo atrakcyjna filmowo pewnie tak jest natomiast ja cały czas poczucie, że to co tutaj jednak zostało w pewnym sensie pominięte może w ogóle, jakby twórcy uciekli od tego to masowość, jakby dramatu to, że to całe miasto to, że to potem były całe wsie to, że tak życie 1000 osób się posypało wskutek tej katastrofy i ta masowość to tych kosztów wydaje się robić potworne wrażenie, kiedy kiedyś rzeczywiście by kiedyś to sobie uświadomimy to miasto bardzo innym jest zindywidualizowane i takie no właśnie tak jak mówię 3 osoby rozpisał, ale ja myślę, że to jest zabieg świadomy sobie sprawę, że jest to dlatego to to ja do tego świadomego zabiegu mam właśnie zastrzeżeń albo to, a ja właśnie myślę, że to jest ogromną siłą tego że, że obserwujący kilkoro bohaterów nagle z uzmysławia sobie, kiedy oni wsiadają do tych autobusów, że takich indywidualnych dramatów były setki może tysiące i i to samo dzieje się przecież z syntezą wahaniem naukowców tak naprawdę przecież w rzeczywistości nad odkryciem co tam się działo nad ratowaniem sytuacji pracowały dziesiątki osób tutaj skupione zresztą to tu też nikt tego nie ukrywa skupione w 1 właściwie myślę, że w 2 osobach tak naprawdę, więc ta i kiedy serial ma tylko 5 odcinków i ma zrobić wrażenia sądzę, że taka figura stylistyczna mimo wszystko dużo lepiej i mocniej działa co do schematu dramaturgicznego mogę się zgodzić natomiast są metody by pokazać, że rzecz miała zakres szerszy niż tylko wyłącznie tych paru osób i to nie są trudne metody to nie jest także rozleje się cały scenariusz, jeżeli tylko np. uwzględni, że w takim szpitalu tam jest taka niska cena bardzo mocno, gdzie umierające na chorobę popromienną strażak chyba sta osoba odwiedza go w szpitalu żona, a właściwie jest już pod drugiej stronie sprawdzone wysokiej ciąży co taka właśnie chodzi łódzka scena i oni są jakieś właściwie jakimś takim odizolowani w jakiej takiej przestrzeni, który jest tylko on ona jakaś 1 pielęgniarka można by to pokazać inaczej, w których w takiej przestrzeni leży dziesiątki takich osób prawda wszystkie są poszkodowane w tej samej katastrofie nie zrobiono tego nie mówię tu nie chodzi o to, żeby wystąpić w charakterze kogoś, kto mówi ja wiem lepiej to powinno być chodzi tylko o to, że tu jest świadome unikanie takich ścieżek, które pozwalały pokazać więcej niż 1 konkretną postać i w pewnym sensie uważam, że to jest słabość, nawet jeżeli to się sprawnie i to jest najwyższy to się opłaca, jakby w imię tego mechanizmu, jakim jest serial to i tak nie do końca, jakby nie nie ma tego uderzenia, którego ja bym trochę chciał, czyli takiego tonu bardziej wysokiego c to znaczy bardziej takiego też bardziej Skarżyńskiego uważano, że jeżeli się zrozumiałby skalę tych kosztów to wtedy dużo inaczej o wiele inaczej myśli się o o zaniedbania władz, które jednak potężne i w pewnym sensie mówi się o tym to nie jest chyba przesada, że Czarnobyl niektórzy tak twierdzą, że Czarnobyl w pewnym sensie rozwalił związek radziecki z kolei ta metoda ma 1 zaletę mianowicie my się bardzo zbliżamy do bohaterów i widz się utożsamia z konkretnymi postaciami i ten ból jest bardziej przerażający na na poziomie jednostkowym, więc może po prostu coś za coś tak, ale czy rzeczywiście ma poczucie, że się wiąże z tymi bohaterami, bo Janie mam takie poczucie że, ponieważ jest bardzo krótka historyjka jest ich 5 odcinków prawda bardzo bardzo króciutka formuła to tutaj też nie ma na to czasu mam wrażenie już tak jest tłoczno może trafić już takie stołeczne stwierdziła oto ile tutaj występuje postać i nie chodzi o to, żeby poszerzać, żeby coś robią tak właśnie jak to mówi Bartek Arena tylko chodzi mi o pewne zabiegi, które w, których nie ma po prostu, które mogłyby sugestywnie zadziała nie chodzi o to, żeby rozbudowywać samą dramaturgię i robi 0304. piąty sezon trzeba byłoby po prostu zwariowali przy tym nie to raczej ja nie mój zarzut nie nie tego dotyczy tylko do pewnej właśnie taki poziom skromności telewizyjną jeszcze tego przedsięwzięcia, ale może porozmawiajmy, o czym chcą się wydaje dużo ciekawsze to nie robiło wrażenie jak został ten związek radziecki zasugerowany, jakimi sposobami jak się go filmuje, jakie to są jakieś język tego serialu pani doktor język seriale to jest tutaj jakby miała powiedzieć co tutaj jest najmocniejszym elementem to dla mnie to jest porażające jak tutaj zostały wykorzystane efekty specjalne, bo o tym, że efekty specjalne stały się codziennością kina serialu wszyscy wiemy też mówiliśmy i w ogóle tego już nie widzimy natomiast tutaj właściwie zostaje wybudowany i sądzę, że to też było swoją drogą element budowania promocji tego serialu tutaj zostaje wybudowany w 2 budowany cały świat w i wszystko to dzieje się z 1 strony efektach specjalnych, a z drugiej strony w takim bardzo specyficznym wykorzystywaniu kamery koloru można najprostszą drogą do pokazania lat osiemdziesiątych bardzo popularną jest zrobienie takiego trochę Orła trochę jakiegoś Oldschool owego biorę to w cudzysłów świata już mamy już mamy lata osiemdziesiąte tutaj to jest dużo bardziej subtelna wszystko jest jakieś takie zielone sine to powoduje, że my widzimy, że to jest jakiś obcy nieznany nam świat przeszłości, ale tak naprawdę nie do końca jesteśmy w stanie powiedzieć właściwie, jakimi środkami to jest realizowane tutaj jest bardzo dużo animacji, czyli narysowanych elementów to to, żeby widzimy prawdziwy Czarnobyl jest też zasługą właśnie po produkcji, a jednocześnie te efekty są tak nie nachalne, że właściwie, jeżeli byśmy nie widzieli tych materiałów dodatkowych albo nie do końca chcieli widzieć czy za nie do końca się w Boga zastanawiamy czy chcemy zobaczyć, gdzie tutaj jest postprodukcja to możemy tego zupełnie nie zauważyć fantastycznie są pokazywane też bloki moim zdaniem trudna rzecz popularna bo, zwłaszcza w Polskim kinie my lubimy bloki w kadrze, ale tutaj jest dużo ujęć takich, które w niebycie est decydują przestrzeń Niewiem wykorzystanie ujęć z góry wykorzystanie ujęć z jakichś dziwnych perspektyw, ale nic nie jest nachalne i uważam, że formalnie jest 1 naprawdę znajdź lepiej zrobionych seriali ostatnich lat jest w ogóle nie nie najlepiej zawsze w dyskutujemy tutaj z wami, że ta scenografia się podoba mi się nie podoba to jest też wzór jak jak robić jak robić scenograf nic nie jest nachalna, a jednocześnie, jeżeli mielibyśmy znali jakiś element nie z tego świata to zupełnie tego nie nie możemy zrobić no to oczywiście przekładana na głębsze znaczenia, bo forma jest po to, żeby, żeby coś znaczyła uwiarygodni treść tak, ale też, że w torze my pat Zobacz, jakie tutaj świat jest casting jak tutaj są twarze to są przecież brytyjscy aktorzy w większości, a niektórzy naprawdę są nie do Poznania i nie nie wynika to z tego, że ktoś ich tam dziwnie charakteryzował oni po prostu tutaj fantastycznie wyglądają i uważam Rze, że to jest jedna z tych rzeczy, na które naprawdę warto zwrócić uwagę taka staranność rzetelność w pokazaniu no bardzo jednak nie atrakcyjnego tematu to jest rzeczywiście bardzo ciekawe jak wykorzystane są efekty specjalne, kiedy mówiła o tym, że są, że sposób, jaki on się pojawiają na ekranie nie nachalny przypomniał mi się też Polski, czyli ostatnia rodzina, gdzie też jak się oglądało ten film nie zdawał sprawy natomiast efektów specjalnych dopiero oglądając making, a widzieliśmy te bloki w ogóle istniały to była po sobotnich trawnik, gdzie postawiono na komputerach pobudowano bloki z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych wybudują tutaj mam poczucie, że bardzo podobnie wykorzystywana w sensie to jest tak dyskretne, że absolutnie wierzymy w każdy element tego świata i to co mówi szkoła ten sam z 1 strony jest właśnie taki wąski w kadrze rząd z 1 strony jest jak nie ma takiego rozmachu dla mnie parę razy zrobił ogromne wrażenie właśnie rozmachem jest taki scenariusz bohaterowie przeżywają koło cmentarzyska samochodów pomyślałem sobie i tutaj trzeba było włożyć wysiłku, żeby ściągnąć te setki właściwie tam widzimy tych starych autobusów i innych pojazdów chce po prostu na chwilę musiał zrobić scenografię nie jest to ta prowokacja nie wróci to wzrost jest jednorazowe pokazanie obrazka, który ma nam pokazać skalę tego co się wydarzyło, a z drugiej strony jest scena, kiedy jak dla mnie w ogóle jeszcze jeszcze dźwięk tutaj gra ogromną rolę, ale sceny podziemne z 1 strony najpierw nurkowie potem górnicy jest jest stan, kiedy górnicy w, kiedy obserwujemy górników pod ziemią kopią tunele rent no i łopatami nie da się tam wjechać sprzętem kopią kopią kopią i panujący kamerę zaczyna się od nich odsuwać i my odsuwamy się razem z tą kamerą i nagle pewnie podświadomie bo, bo nie sądzę żeby, żeby widz miał świadomość tego, że tutaj działamy właśnie formą, ale nagle widzimy skalę tego tego co się dzieje i druga scena, która dla mnie porażająca to jest scena właśnie kończąca jeden z tych początkowych odcinków, kiedy schodzą nurkowie podobno tam było dużo mniej tej wody, ale schodzą dowody, żeby nie pamiętam co zrobić i Francji odkręcić zawory i i słyszymy w i oni się boją to jest w ogóle temat tej sceny oni się boją to jest ich strachu ja nie schodzą świetnie pokazane są fantastycznie i dźwięku tam jest takie skrzypienie nie wiadomo co to jest tak naprawdę to jest dźwięk tego urządzenia, która bada, jakie wielka nagonka Geigera, jakie tam jest na promieniowanie i takim prostym sposobem i woda jest moment, kiedy jest czerni i zostaje tylko ten dźwięk i takimi prostymi sposobami my budujemy też widzę strach niepokój jakoś tak jak jest takie przerażenie czy wchodzimy w tych skórę tych nurków niesamowite i tak to użycie dźwięku tutaj w tym w tym w tym serialu powraca wielokrotnie, bo tam ten ten status ten taki szum dziwne elektryczne jest też przetwarzany na różne sposoby i samo śledzenie ścieżki dźwiękowej już jest może być Super interesujące dla dla dla filmoznawcy czy w ogóle osoby zajmującej się formą filmową właśnie ten serial obsypany nagrodami trzeba powiedzieć to jest hit międzynarodowe ING bite zaliczamy do jednego z najlepszych Ewert tak to jest naprawdę rzecz szalenie doceniony trochę nie rozumiem co aż tak bardzo ludzi poruszyła poza tym, że uczy się z bardzo zgrabna produkcja i jeśli ja mam powiedzieć co nam nie robiło wrażenie to właśnie to, o czym mówiła scenografia to ten język wizualny, który tutaj został zastosowany wszystkie sposoby uwiarygadnia tej historii i obsadzenia jej w tym konkretnym czasie to jak jest powiedziałbym zdesperowane ten kolor prawa jako ściągnięte z poszczególnych kadrów, a zarazem jak inne elementy obrazu są prze koloryzował tlen na przykłady roślinność i to tam mnie zafascynowało to się podobało, jakimi sposobami jest uzyskany taki bardzo dziwny efekt właśnie takiej zgniła Bury i zgniło Burego kadru prawda co faktycznie jakoś łączy z naszą pamięć o kolorowych obrazkach z epoki PRL-u, bo może telewizor miał zaś kineskopowy może tak takich używano środków do wywoływania tych klisz nie mam pojęcia co tam działało, ale rzeczywiście ten ta taka silna buraka kolorystyka i te statyczne zazwyczaj obrazek, bo bardzo charakterystycznego to jest takie coś co przywołuje faktycznie oni coś trafili bardzo celnie jest tzw. też ma RW, która była taśma oraz oczywiście osób, ale ona bardziej pomarańczowa warzenia, ale i w i ale myślę, że tutaj tak to tutaj to jest to takie świadoma zniekształcenia tego świata przez przez kolor, ale z drugiej strony już można scenografii tam fantastycznie gra drugi plan nie wiem drewniane płacą je jakieś takie elementy, których my już nawet nie pamiętamy, że one gdzieś funkcjonowały telefony w elektrowni tak w ogóle elektrownia jako takie zagra nową przestrzeń poza świat lex wpływ na to mieszkanie głównego bohatera, który tam jakieś dziwne krzesełko wiaderko zeszły ze śmieciami, które jest taki, jakim pamiętamy znad naszego dzieciństwa tak właśnie wyglądało, jakby ta wierność takim trybie zgon na pewno buduje tutaj też wiarygodność całej historii, ale to co jest dla mnie imponujące rzeczywiście mają poczucie, mimo że absolutnie bardzo bardzo lubię ten serial uważam, że został przeceniony w pewnym sensie to rząd na najem Libii jest wśród absolutnie Night najwyżej oceny produkcji jest lekką przesadą byłoby te środki, z których zostały zbudowane są nieco zbyt proste na tak wysokie oceny może to jest zachwyt świata anglosaskiego tak pięknie stworzyliśmy PRL, którego nie znamy możliwe w PRL tak jakby ten czas w związku z bardzo jest to możliwe, a z drugiej strony myślę, że ten serial jego sukces też jest pochodną absolutnie perfekcyjne rzemiosło na każdym poziomie bo kiedy myślę z kolei o scenariuszu i pewnych scen, które przywołuje to uważam, że ten serial jest jego popisem zawodowstwa nie tylko w konstrukcji postaci konstrukcji świata, ale też w radzeniu sobie z pewnymi wyzwaniami największe przekleństwo każdego scenarzysty sceny informacyjne czy przekazywanie informacji w serialu to często w policyjnych serialach został polskich to bolą zęby, kiedy słuchamy jak bohatera przez stolik przerzucają się informacjami tutaj wszystkie te informacje z tych zaś używane w takich 14 konfliktowych albo jakiś innych, że w ogóle nie odczuwamy tego, że w tej w tej chwili widzą zrozumieć wykład wiedział, o czym mówiłem nigdy nie mamy takiego poczucia poczcie to wszystko organicznie się dzieje, a my po prostu możemy za tym nadążać niczym się obrażani taką właśnie patologiczną ością uważam, że to jest wielki triumf scenarzystów, którzy tej, zwłaszcza w tej ostatniej mówimy przecież bardzo skomplikowanej historii tak naprawdę powiedzieć historia wybuchu to wytłumaczyć fizykę jądrową to tutaj gra główną rolę w tym wybuchu to nie jest taka prosta sprawa i jest imponujące dla mnie, kiedy mamy ostatnio odcinek kitą sceny sądową wymyślono bardzo prosty sposób ktoś się nieprawdziwe tak wyglądała sprawa w sądzie, gdzie bohater po prostu na tablicy ma czerwone niebieskie karteczki pokazuje nam pewne zakłócenie równowagi to oczywiście jest pewien jest uproszczenie na pewno fizycy pewnie tam zgrzytają zębami, kiedy oglądają, ale jako widz nie ma zielonego pojęcia o konstruowaniu elektrowni atomowej, zwłaszcza w ZSRR nagle dostaje wszystkie odpowiedzi, których oczekiwałem to coś co imponuje ja bym jeszcze tutaj tutaj rolę dla Eda Harrisa i ustalana Saska rada, którzy dodają w jakąś ludzką ludzki jest tym bohaterom, którzy mogliby być mały włos mogli być papierowi mogliby nieprawdziwie, a dzięki dzięki naprawdę fenomenalne aktorstwo nagle i to też nie spektakularne ani oni zupełnie nie nie grają jakoś tak najpierw takich mocnych emocjach skarb matki właściwie 1 scenę, gdzie jest naprawdę emocjonalny, ale czy to wystarczy ta świadomość tego kim są ci ludzie je przed jakimi dylematami nie stają, jakie pytania muszą sobie zadawać na co dzień jak ta codzienność w ogóle na nich wpływa też świadomość, że z 1 strony to oni decydują o ludzkich losach, ale z drugiej strony sami są ofiarami tego co się stało za chwilę umrą mają tajemnice pytanie czy czy zdradzą czy nie zdradzą to są takie być może dramaturgicznie proste rzeczy, ale dla widza niezwykle atrakcyjne, bo my dzięki dzięki tym aktorom tak pytasz jak to się z nimi utożsamić znają się właśnie z tym utożsamiała z tymi ich pytaniami przed którymi oni oni oni stawali i w ogóle rzeczywistością zakończą się borykać i to myślę jest dla takiego zwykłego widza Super atrakcyjne być może to też powoduje że, że ten serial zdobyła zdobył zdobywał i zdobywa dalej aż takie uznanie w ogóle nie pytam o to jak się z nimi utożsamić na jakie się to udało tak takich kart lub z, a nie co do co do jak ja cały czas mówię ją do 1 rzeczy to właściwie mogę opisać 1 sceną czy przywołaniem miejsc ceny z tego serialu, która moim zdaniem właśnie taką scenę trochę no właśnie, gdzie oni nie dali rady moim zdaniem ci twórcy to jest taka scena rzucania grafitu z dachu elektrowni 1 budynku dyrektor bardzo sekwencja jest duży duży kawałek jednak jednego z odcinków dziś okazuje, że nie można tego zrobić żadnym robotę, bo wszystkie roboty się psują potem graficy tak napromieniowane został wyrzucony w trakcie eksplozji, że trzeba go w pewnym sensie ściągnąć ręcznie, żeby nie promieniował i to jest oczywiście robione rękami młodych żołnierzy młodych chłopaków ja mam poczucie, że gdyby, chociaż twórcy zadali sobie trochę wysiłku, żeby bardziej uczłowieczyć tych młodych mężczyzn, którzy tam biegali na pół minuty i wybiegali natychmiast, bo tak wymyślono, że tak będzie lepiej, bo pewnie, gdyby tam dłużej popracowali poparliby na miejscu karta graficzna może może to jest uzasadnienie wydaje się że, że to są takie momenty, kiedy ten serial mógł człowiek czy te masy te masy poszkodowane tego nie zrobił i na tym ja je co do tego mam pretensje, bo to, że można zatrudnić dobrych aktorów do zagrania ról jak tragedii greckiej, bo to taka była sytuacja to jest wiadomo, że to się da zrobić i to będzie świetny efekt natomiast jak uczłowieczyć masy poszkodowany mas, których było po prostu 1000 to się do jakości niesprawiedliwością to się też wydaje takim takim czymś nie nieuzasadnionym, kiedy może właśnie może właśnie to jest ten błąd oddalonych Brytyjczyków od tej sytuacji i ta ślepota na to właśnie udaje się taka niesprawiedliwa jak ja absolutnie rozumiem ten zarzut jak są celny, ale też trochę propos chciałem powiedzieć, że 1 wątku, który nie wspominaliśmy, który bardzo lubię wtedy zasugerowała się sumując o Aleksijewicz, bo jest tutaj świetny świetny MO się motyw właśnie fragment jednego z odcinków poświęcony likwidatorom zwierząt, którzy zostali wysłani do tego by zabijać zwierzęta nie roznosiły promieniowania jest fantastyczne fantastyczne wątek, zwłaszcza że właśnie do roli jednego z egzekutorów takiego starszego doświadczonego żołnierza zatrudniono Fares Fares czy aktora ze Szwecji, który ma arabskie rysy arabskie korzenie artykuł gruzińskiego żołnierza to jest coś, o czym wspominała, że ta obsada teraz nie chcę zabrzmieć, jakbym był jakimś rasistą czy jakkolwiek ich po wyglądzie kokardy oceniają, jakiej narodowości, ale mam poczucie, że tutaj, mimo że mamy brytyjskich aktorów oni wszyscy wyglądają także ani przez chwilę nie mam oczywiście to są Rosjanie, że kiedy patrzę przez Harrisa, którego widziałem wcześniej jako króla Jerzego DEKRA mierzyć to jest on tutaj wygląda także jest to absolutnie uwierzyć to jest radziecki naukowiec w pewną starszą, która nie ma właśnie sobie nic majestatyczne go tylko właśnie taka bada zwoleńska Słowianie ale, ale uwaga Jarek uwaga teraz, żeby nie było, że Gruzin Rosjanin nie radziecki całe wielkie zyski Mir to nie utrudni Zadara tożsamość narodu tyle ale, ale posłowie też dobór tych konkretnych postaci kontraktorów rewidenci, których Gorbaczowa czy też nasz główny winowajca samego wybuchu, czyli Anatoli, który pamiętam tego gra też brytyjski aktor Adam sobie uciąć rękę ten Rosjanin Emil władz też taką części tak to rzeczywiście jeśli chodzi o tak czy jeśli chodzi o tak ten ten rodzaj jak wizualnej jakiś taki uzyskania tego tematu na pewno wizualna aktorskim stylizacyjny scenograficznym kostiumograf czy to wszystko świetne są to bardzo bardzo bardzo zrobiło ten ten serial że, gdyby to było troszkę taniej, choć troszkę bo, choć trochę odpuścili to, że tak zacięte tapety same rolować nie ma to radziecki KPEC tak to na pewno chciałbym wspomnieć o tym, że jest w tym serialu kilka scen myślę, że każdy, kto obejrzał raczej ich nie zapomni, bo są po pierwsze, świetne jako rzemiosło są z serem pisarkę, a te są mają taką wielką siłę uważa się to też dowód na warsztatową sprawność twórców m.in. jedną z tych scen uwielbiam scenę chcę przyjeżdża wiceminister przekonać górników właściwie zmusić górników do tego, że górników stuły, że pojechali pracować w Czarnobylu właśnie samobójczą misję wysyła i kiedy oni stają przy staje przed nimi nie wie błękitnym garniturku oni cali umorusani węglem oczywiście odrzucają wszelki szantaż ale kiedy słyszał o tym, że mogą ratować ludzi decydują się wziąć udział w tej akcji każdy po kolei po krępuje tego ministra swoją czarną węglową łapą jest to znakomita stanowić okazję wystarczy jak kapitalnie można uzyskać rekwizyt jak mam w końcu na końcowe no teraz wygląda jak minister górnictwa tak jak to jest niezwykły właśnie tutaj takie drobiazgi czasami jak rzekł Gąsienica, która idzie po nodze umierającego faceta nagle staje się symbolem, ale nie boli jakoś tak bardzo nie mamy takiego poczucia to jest nachalne się znowu chyba to zwykle socjalista aktywista mi się wydaje, że tam było dużo więcej przemocy znaczenie nie pytał tych ludzi mieli iść robić to się wydaje tak straszne, że w pewnym sensie wprowadzanie tych scen jest trochę ubarwia nie takim pudrowanie syf przepraszam tak tak, ale widzę jak i jak się czyta Aleksijewicz żona rzeczywiście dociera do tych ludzi to ogrom przemocy powoduje, że my w pewnym momencie przestajemy być na nią wrażliwi ja myślę, że takie pudrowanie, którym mówisz służy pod służy do tego, żeby widz z 1 strony pomyślał, a to byli bohaterowie z drugiej strony trochę lepiej zrozumiał być może ma macie rację to jest widz zachodni, który zupełnie nie nie zrozumiałby tego ogromu masz rację, ale może Czarnobyl dla przemocy było strasznie dużo tu nie ma w ogóle ja mam z tym kłopot z bardzo mało czy bólach wszyscy mają dylematy moralne na pewno jeśli wszystko poszło w drugą stronę czyli jakby nie ma tego narzędzia, żeby Tomasz krzykiem biciem zagonić bydło albo pod elektrownie albo elektro kolektory jak człowiek trzeba tych głównych bohaterów myślę, że to jest ten element nie ma aparatu kraj jest delikatny człowiek z wątpliwościami aparatczyków było 1 000 000 no dobrze Czarnobyl jak i jak się nazywa gimnazjum Greg to opowie w Czarnobylu Craiga Marina produkowany przez HBO 2015 roku wciąż pozostaje dobrym serialem mimo, że ma pewne wady no dobrze pięknie Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POZA SEZONEM
-
52:08 W studio: Karolina Felberg
-
46:36 W studio: Stach Szabłowski
-
51:22 TYLKO W INTERNECIE
-
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
20.09.2023 22:00 Wieczorem23:46 W studio: Edwin Bendyk
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
20.09.2023 22:00 Wieczorem27:34 W studio: Edwin Bendyk
-
-
-
20.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia52:05 W studio: Jędrzej Witkowski
-
39:22 W studio: Joanna Sawicka , Wojciech Szacki
-
-
-
-
-
-
13:20 Połączenie12:38 W studio: Konrad Popławski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL