REKLAMA

Koncerty, zamieszki i pożar, czyli co się wydarzyło na Woodstocku 99

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-08-13 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:50 min.
Udostępnij:

Końcówka lat 90. W telewizji króluje MTV. W USA odbywa się komercyjna edycja festiwalu Woodstock. Impreza przeszła do historii, nie dzięki koncertom, ale przez zamieszki i pożary, które wywołała rozzłoszczona biała młodzież. Co było przyczyną agresji i jakie wielkie gwiazdy muzyki przyczyniły się do tych tragicznych wydarzeń, można dowiedzieć się w dokumencie "Woodstock '99: pokój, miłość i agresja", który jest pierwszym odcinkiem wyprodukowanej przez HBO serii Music box.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista kultura osobista w radiu TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz dzień dobry państwu jest z nami Bartek Chaciński szef działu kulturalnego tygodnika polityka dzień dobre dzień dobry witam 22 lata temu jeszcze 3 tygodnie w miasteczku ROM w stanie nowy Jork odbył się trzydniowy festiwal Łódź 199 nawiązujący przede wszystkim do stoku z roku 60 tego dziewiątego czy bardziej do legendy, jaką obrosło to wydarzenie kilkanaście dni temu premierę miał dokument Woodstock Rozwiń » Nancy na PiS and Ride, czyli pokój miłość agresja to jest pierwsza część 6 odcinkowej serii Music Box przygotowanej przez telewizję HBO, której producentem jest Bill Simmons reżyserem Gareth Price pełnometrażowy dokument na temat tego co właściwie wydarzyło się w ciągu tych kilku dni na festiwalu, który odwiedziło 400 000 osób dokument fascynujące mroczne przekrojowy gdzieś tam, bo wychodzący daleko poza sam festiwal całe zło, które się tam wydarzyło na początku, jakbyś miał wybrać jedno opisane w nim zjawisko, które było na tobie największe wrażenie to co by było oczywiście w ten ten pożar i tak demolka na końcu, bo to jest to coś takiego, czego się co w najgorszych snach przychodzi do głowy jak myślimy sobie, że festiwal muzyczny to jest takie wielkie święto wolności i też miejsce właśnie wyjęte ze zwykłej konwenansów ze zwykłych zasad takiego współżycia społecznego pod pewnymi względami oczywiście i myślimy sobie jak to się może skończyć no oczywiście może się skończyć anarchią w tym wypadku skończyło się anarchią i to robi robi dość duże wrażenie ja muszę powiedzieć, że trochę pamiętam te relacje z końca lat dziewięćdziesiątych dotyczące stoków im nie pamiętam, żeby to wyglądało aż tak groźnie oczywiście to jest też magia filmu dokumentalnego, który odpowiednio dobranymi ujęciami odpowiednio odpowiednią narracją buduje nam stopniowo ten obraz grozy i ten obraz grupy generacyjna, bo to jest też bardzo ważne, że to jest film film, który koncentruje na opisie pewnej generacji, która no rzeczywiście ktoś zachowania się kompletnie wymykają spod kontroli no właśnie mając w perspektywie rok dziewięćdziesiąty dziewiąty też bardzo mglista pamiętam pamiętam relacje z tego z tego czasu z telewizji MTV, która od paru lat dopiero pojawia się w Polsce w kablówkach i wydaje mi się, że wielu młodych ludzi Bownik nią zapatrzonych co nie jest bez znaczenia dla całego tego festiwalu biorąc pod uwagę tamtą perspektywę perspektywę współczesną czym miał być wód to kto wiemy, ale wciąż stał wtedy i czym jest z dzisiejszej perspektywy to miał być oczywiście kontynuacją tego co roku sześćdziesiątego dziewiątego roku, ale miał być też kontynuację tego stoku z dziewięćdziesiątego czwartego roku już bardziej komercyjnego takiego stoku, na który przyjechali jeszcze starzy całkowicie już oczywiście ludzie zupełnie innym wieku zupełnie innych możliwościach finansowych i chcieli sobie odtworzyć tak mam swoje święto sprzed lat w roku 9 w tym dziewiątym to jest to jest wydają się bardzo taka ważna początkowa informacja, która pada gdzieś na początku tego filmu, że to przychodzi trochę inni ludzie, którzy jechali przyjechali ludzie młodsi i ten festiwal był jeszcze bardziej komercyjny niż poprzednie to dość istotne bo, bo festiwale rockowe zmieniał jak wiemy w latach siedemdziesiątych one były bardzo to są jeszcze bardzo takie będzie obejmował hipisowskie ducha, ale też mało skomercjalizowane jako zjawisko to komercjalizacja dużych festiwali i w ogóle dużych koncertów rockowych ona przyszła stopniowo w latach osiemdziesiątych bardzo mocno w latach dziewięćdziesiątych wraz z rozwojem m.in. MTV, które gdzieś tutaj jesteś może wrócimy, bo jest ważnym takim modelem Nakła zbiorowym dość takim ponurym i i wydaje się, że duże firmy, które się i reklamował w telewizji zaczęły się, jakby próbować wiązać swoje marki z młodymi ludźmi w latach dziewięćdziesiątych dokonały bardzo takiego brutalnego ataku na całą branżę festiwalową i ten festiwal to ten łut z roku pięćdziesiątego dziewiątego to jest jeden z głównych zarzutów publiczności ktoś tam gromadzi młodej publiczności, że on jest on był jakiś taki bardzo komercyjny drogi nastawiony na nowy zysk od samego początku butelka wody 4USD to musimy dodać tak dla obrazu tak, tak więc wygląda groźnie wygląda to rzeczywiście tak trochę inaczej niż niż poprzednie festiwale i i jeśli do tego wszystkiego zdaje się, że był to festiwal wreszcie udane od strony udany w cudzysłowie od strony takiej organizacyjnej o, tyle że udało się udało się puścić publiczność, która miała bilety no i to z tej zabawy dodatkowo jeszcze podkręcony właśnie przez atmosferę lat dziewięćdziesiątych okazał się, bo takim takim etosem zupełnie innym niż ten z roku 60 dziewiątego dość powiedzieć, bo jesteś taki jeden z elementów głównych, na których koncentrują realizatorzy, że obnażanie kobiecych piersi trochę co innego oznaczało roku dziewięćdziesiątym dziewiątym niż 60 dziewiąty tak, dodając do tego co powiedziałeś i do kwestii komercjalizacji drogiej wody ogromnych upałów, które wtedy panowały problemów z chociażby z toaletami niby prozaiczne, ale bardzo bardzo kluczowych tak naprawdę dla dobrobytu człowieka przez 3 dni twórcy tego dokumentu dają nam też do zrozumienia, że ten festiwal był jakimś przesileniem i to co działo się w amerykańskiej popkulturze szerzej również w społeczeństwie musiało dziś eksplodować najpopularniejsze zespoły właśnie promowane przez MTV grały taką muzykę hedonistycznej albo pełną agresji skierowaną nie wiadomo kogo tak naprawdę stany Zjednoczone tymczasem były niekwestionowanym mocarstwem co też przekładało się na postawy młodych ludzi gdzieś tam ten dobrobyt kwitł i nagle kilka tysięcy z tych ludzi, którzy zjawili się na festiwalu stwierdziło to zapowiedź działać na początku, ale chyba źle to odebrało zasady współżycia społecznego nie dotyczą się zaczęło tak po to, taki to była i to była co ważne co trzeba podkreślić raczej chyba dobrze sytuowana w miarę dobrze sytuowana biała młodzież amerykańska i też bardzo powiedziałbym, że biały charakter miało to też podkreślają twórcy słusznie zauważając to zapewne ten ten tajna i imponujące dzisiejszego punktu widzenia Bytom przypomnimy tam grała grał zespół hot Chili Peppers libijskiej medalika Alanis Morissette Korn Rajczyk z maszyn m.in. cała plejada gwiazd lat dziewięćdziesiątych i od razu widzimy tego z tego układu, że to była scena głównie rockowa albo ciężko rockowa albo tzw. metalowe, bo tam taki nurt zamanifestował w latach dziewięćdziesiątych jako takie trochę przedłużenie tej tej tezy tego szaleństwa grantowego też po trosze oczywiście, bo jeszcze ciężkie brzmienia gitary muzyka taka dla białej publiczności dominowała, ale zupełnie inne Ross zupełnie inne ostatnio muzyka buntownicza, ale właśnie taka muzyka, która trochę już nie wiedziała przeciwko czemu się buntuje i i Troi wytyczyć wyzwala wyzwalane tam było mnóstwo takiej taki bardzo destrukcyjnej bardzo negatywnej energii to rzecz się przypadek tego tak tego zespołu Limp Bizkit i tego w jaki sposób ten zespół zachęca do do demolki na Freda warstw konkretnie, który każe publiczności wydobyć całą negatywną energię wyrzucić się z siebie w ten ten to jest wydaje się rzeczywiście dzisiejszego punktu widzenia czymś zupełnie innym niższy niż było wtedy wtedy wtedy powiedzmy, że każda generacja ta potrzebuje jakiejś ekspresji toczyły się wyszaleć to była taka wydawało się naturalna forma naturalna forma wyładowania emocji, ale z ale kiedy kolejne pokolenia rozlicza to poprzednie to okazuje się, że wygląda to jednak dość dość strasznie to znaczy po pierwsze, właśnie to ta ta ten błąd nie miał jeszcze żadnego żadnego celu sensownego poza tym żeby, żeby ewentualnie rozwalić wszystko dookoła i pokazać swoją oś co posłać swoją siłę fizyczną test też to ważne to było mnóstwo młodych młodych mężczyzn no i żeby i bardzo ważnym elementem była taka to takie by to było takie dość agresywne zachowania seksualne również, do których zachęcała jak twierdzi tam, bo pojawia się takie określenie obiegu, które są gra od g na tym festiwalu twierdzi, że uciekł natychmiast po swoim koncercie, bo atmosfera była nieznośna ją to wprost nazywa kulturą gwałtu w ich część wypowiadających się ludzi po prostu obciąża MTV i w ogóle ówczesną telewizję razem z takim tak to i tak takimi tendencjami nowy na pograniczu erotyki pornografii, które bez widziały kobiety jako takie podległy obnażający się przed mężczyznami po to, żeby mężczyźni mogli zdobyć coś co właśnie od co innego chodzi z tym z tym obnażanie się 500 siedemdziesiątym roku to było przełamanie pewnej pewnych barier pewnej pewnej bariery obyczajowe przede wszystkim uwolnienie się no tutaj jednak trochę coś innego to się zamieniło w takiej w takiej festiwalu na pograniczu molestowania seksualnego albo wręcz przekraczający barierę tutaj się zaczyna dyskusję czy gdzieś czy, bo nie wiemy dokładnie ile było przypadków molestowania gwałtów na terenie festiwalu tego dokumentu wynika nam obraz bardzo bardzo ponury natomiast liczbowo zdaje się, że no to nie było, że powiedzmy tak to to zawsze jest to zawsze jest zło, ale to w statystyce nie wychodziła tak strasznie to 1400 000 osób, niemniej na tym festiwalu wszystko co mogło pójść nie tak tak naprawdę poszło nie tak i kończąc już teraz te rozmowy chciałbym, żeby zapytać o 2 negatywnych najbardziej bohaterów, z którymi, z którymi spotkali się twórcy to znaczy dodajmy, że bohaterki tam trudno, bo na 2 głównych scenach festiwalu przez 3 dni wystąpił raptem 3 wokalistki Alanis Morissette siebie kraju działa co też jest w pewnym sensie znamienne, ale dużo osób które, z którymi rozmawiał twórcy obarcza kogoś innego winą i chciał się, żeby zapytać właśnie jak ogląda ten ten dokument 2 osoby, które wzbudziły twoją antypatii w kontekście tego co się wydarzyło no z tą pewnością w Freda Ars, ale też to oni o nim zapomina szereg właściwie to to oczywiście tam to tam niezbyt niezbyt pozytywną rolę odgrywa także i zespół hot Chili Peppers zresztą taka to już trochę inną rolę Freda system który, który zachęca ludzi do zamieszek de facto, a Radko, czyli Pp występują w roli takich trafniejsze, którzy poproszeni o to, żeby stonowane nastroje, bo tam już płonął jakiejś części strony zdaje się jakiś poboczny doń grają Fajer na każdego Henryk zostanie no to jest też takie takie pokazanie języka organizatorom i wtedy zaczną rzeczywiście jakiś rozpętuje się jakieś piekło natomiast natomiast wg miano też to tam oczywiście czarnymi charakterami są też organizatorzy to tej całej imprezy, którzy co prawda wypowiadam się w sposób bardzo polityczny, ale gdzieś między wierszami pada takie hasło, ale przecież większość ludzi dobrze się bawiła, więc więc, o co chodzi prawda efekt jest taki, że kolejnej edycji stoku do tej pory nie było i wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach się nie odbędzie bardzo dziękuję za rozmowę Bartek Chaciński szef działu kulturalnego tygodnika polityka był z nami bardzo dziękuję rozmawialiśmy o dokumencie ud to kraina pisał Andrei ten dokument jest został wyprodukowany przez telewizję HBO w ramach cyklu Music Box to jest pierwszy odcinek tego cyklu będzie w sumie 6 pełnometrażowych dokumentów ja nazywam się w Lipkach już bardzo serdecznie państwu dziękuję za kilka chwil godzina dwunasta informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA