REKLAMA

“Mój światopogląd zostawiam za drzwiami szkoły”. Czy nauczyciel historii może być obiektywny?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-08-13 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
7 minut po godzinie trzynastej słuchamy Radia TOK FM popołudnie Radia TOK FM na dzisiejsze spędzenie wspólnie czasu zapraszają państwa Katarzyna Morawska, która przygotowywała wydaje popołudnie Kamil Wróblewski, który będzie realizował i Paweł Sulik, który będzie prowadził program, który wita państwa witam serdecznie zapraszam na rozmowy z pierwszym gościem, którym sieradzkim nauczycielem historii członkiem społeczności superbelfrzy dzień dobry dzień dobry panie Rozwiń » redaktorze dzień dobry pani Mikołaj Pawlak Rzecznik Praw Dziecka zapowiedział, że chce wprowadzenia zmian w podstawie programowej zależy na tym, żeby pojawił się w treści związane uwaga z martyrologią polskich dzieci w czasie drugiej wojny światowej to jest inicjatywa dyrektora powstającego właśnie muzeum dzieci polskich pana Ireneusza maja minister edukacji nauki zareagował na ten pomysł Rzecznika Praw Dziecka i wsparł go wsparł go takie zdanie wypowiedział Otóż martyrologia jest tą rzeczą, która powinna być znana polskim dzieciom polskiej młodzieży podał 2 przykłady historia obozu koncentracyjnego dla dzieci w Łodzi historia dzieci Zamojszczyzny pan perspektywy praktyka, że tak wyrażę jak ocenia ten pomysł czy rzeczywiście wielka luka w naszym nauczaniu historii, którą powinniśmy zapełnić jesteśmy tak nie każda inicjatywa, gdzie to jest dobra historyczna część jak najbardziej natomiast na pewno nie powiedziałbym, że mamy jakąś lukę historyczną w kontekście martyrologii szczególnie ten temat ekologii dzieci, bo tak naprawdę oczywiście można zmienić podstawę programową prawda można włożyć konkretnie treści mają być realizowane, ale pamiętajmy, że bardzo dużo zależy od nauczyciela prowadzącego ten przedmiot, czyli tego co nauczyciel będzie przekazywał to jak weszło do niej rzeczy przeważa panu przerywał dotarł do jak doszło do tego, że większa część ludzi w Polsce naprawdę nie wierzy istniał obóz koncentracyjny przeznaczony wyłącznie dla dzieci istniało w Łodzi czemu tak się stało skoro pan mówi, że problemu nie ma, bo każdy nauczyciel mógł o tym powiedzieć, aby inaczej będą ciągnąć tyle to nie mówili może sami nie wiedzieli czy myślę, że tutaj właśnie to jest dobre pytanie, które pan postawił właśnie tylko dokończyć swoją myśl, że dużo zależy od nauczycieli prawda to nauczyciele dziś realizują podstawę programową ja, więc własnego doświadczenia, że bardzo często pro podstawę programową dziś rozszerza pewne treści pewne wątki Otóż mówi ja osobiście nie wyobrażam sobie nie mówić o martyrologii dzieci mordowanie dzieci w czasie w ogóle całej drugiej wojny światowej prawda, bo to nie jest tylko obóz przytoczony w Łodzi to jest kwestia też rzezi wołyńskiej mordowania także dzieci przez zupa na Wołyniu i te kwestie są poruszane ja przywołuję, ale tak jak pan sam zauważył pewien, że tak bowiem problem jest można powiedzieć luka w nauczaniu jako podstawie programowej podręcznika bardziej tutaj widziałbym to, że tak jak pan wspomniał być może część nauczycieli no po prostu nie porusza kwestii gdzież to pomija uważa za niezasadne, a czas być może też wynika to z tego, że po prostu wszystko co do 1 Kormoran pan pan porusza kwestie, ponieważ pozwala panu na to obowiązująca podstawa programowa tak jednak trzeba zmieniać skoro pan, że pan pan wspomina o tym tak, a ja uważam, że tak naprawdę to nauczyciel modeluje co uczy co przekazuje oczywiście potrwa całkowita suma ta część ono Senat nie miałem no i pan mówił trzeci raz, ale co powie, gdyby teraz jakiś słuchacz słuchaczka powiedziała, czyli teraz na antenie Radia TOK FM jakiś nauczyciel historii mówi, że na lekcjach mówi jak ma być o rzezi wołyńskiej, które zginęły dzieci obozie koncentracyjnym dla dzieci o martyrologii dzieci, a trzeba poza tym rodzice, którzy oponowali powiedzieli może nie lepiej mówi nie wiem o takich jaśniejszych stron historii może nie mówi o genialnych polskich wynalazca 8 wspaniałych kobietach, które trwały świat do przodu były Polkami może nie mówi o tym jak wspaniale solidarnie pomagaliśmy różnym ludziom na świecie jesteśmy świetnym narodem ani o tym, że tyle dzieci mordował co mówi panie redaktorze pełna zgoda natomiast jestem nauczycielem jestem historykiem i mam coś takiego jak obiektywizm każdy nauczycielka historii pojęcie kierować obiektywizmem historii i naszą rolą jest pokazywanie właśnie tych czarnych dramatycznych wydarzeń historii narodu polskiego mówienie także o tym, że wśród nas byli szmalcownicy, ale byli bohaterowie tak jak Irena Sendlerowa rodzina Ulmów i naszą rolą jest także pokazywanie chwalebnych momentów wrażliwość, które trwają też inne dzieci były mordowane panie redaktorze to wszystko kwestia doboru metod jak przekazuje w jaki sposób się to przekazuje i jakiej klasie bo owszem, jakiś składa, że być może czwarta piąta klasa być może to nie jest moment na to by taką wiedzę przekazywać natomiast trzeba było się zastanowić każe nam się pani się zastanowić, jakim etapie edukacyjnym taką wiedzę przekazywać na podstawę programową dla tak, ale pan mówi, że potrzeba drogę ani nie przeszkadza ani nie zabrania, ale też jeśli dobrze pana rozumiem to nie pomaga w znalezieniu tego jak i złotego środka pomiędzy tym, żeby pokazać z 1 strony przerażające pewnie dla dzieci jestem przekonany o tym że, gdy był dzieckiem słyszał szkolą tych strasznych rzeczy w mordowaniu dzieci to będzie to śniło, że dzisiaj w każdym razie, gdzie złoty środek pan mówi możemy znaleźć tak pomiędzy pokazywaniem rzeczy strasznych przerażających, których też byliśmy współautorami rzeczy wspaniałych szlachetnych uwznioślić mających budujących na postawę Obywatelską, który też byśmy historii współ obywatelami tak tutaj nie trzeba zmieniać podstawy do pana tak nie w moim mniemaniu nie trzeba zmienić podstawę programową, tym bardziej pani redaktor już parę razy rozmawialiśmy na antenie o prawa podstawy programowej jest zawsze mówiłem, że zawsze walczyliśmy, żeby ta podstawa prawna była elastyczna nie była sztywna jasno mówiącą co ma być nauczone koniec krok, ale rozumiem to tak nad tym, kiedy ja rozumiem tylko musi musi zmierzyć się z tym z tym problem jest część naszych słuchaczy na głowie pytanie jak doszło do sytuacji, że pan mówi zrób elastyczną podstawę programową, a jednocześnie w tej samej rozmowie na antenie Radia pan mówi część nauczycieli przy obecnej na podstawie ma wybór i znacząca część w zasadzie nie mówi naprzód chociażby o tym obozie koncentracyjnym dla dzieci w Łodzi jeśli uważamy, że powinni powinno się o tym mówić dzieciom młodym ludziom tak panie redaktorze oczywiście tutaj wychodzi po prostu taki przysłowiowy kwiatek oznaczać odejścia nauczycieli nauczania tak tutaj musielibyśmy pewnie się zastanowić się nad tym jak dotrzeć do nauczycieli goni te kwestie poruszali, bo ja mam wśród wielu znajomych nauczycieli, że są tego samego zdania powstał program ma być elastyczna otwarta jest Aida ta nigdy naprawdę przestrzegałbym przed majstrowanie przy podstawie programowej, która tak naprawdę do niedawno była na nowo tworzona i opublikowane tak naprawdę nierób kolejnej rewolucji nie łączą podstawy programowej zostaw je naprawdę spokoju chociażby te treści, które teraz rozmawiamy chociażby zjawisko i ten problem mordowanych dzieci w okresie drugiej wojnie światowej można chociażby wcześnie dlatego Sojusz podstawę programową można zrobić jakieś akcje upamiętniające konkurs kucia itd. tak dalej no tak to jest cała plejada możliwości w jaki sposób można upamiętnić w jaki sposób doszło do dzieci młodzieży i do nauczycieli zachęcić do Aten mówili naprawdę nie trzeba od razu sztywni rozporządzenia tego narzucać takiego z drugiej strony ktoś może, słuchając pana powiedzieć nadal pozostał 1 podstawowy problem czy pan mówi o tym obiekt powiedział pan w tej rozmowie naszej obiektywnym nauczania historii, ale to nie jest to nie byłby problem po prostu chcemy mieć nauczycieli, którzy obiekty najczęściej, choć co innego, gdzie kładziemy akcenty to niema mowy już obiektywnej historii zgodnie z definicją prawdy tylko to jest niestety budowanie postaw obywatelskich część naszego społeczeństwa mówi to straszne nie można o tym dzieciom, że te dzieci zginęły było tak właśnie mordowanych mówimy o rzeczach pozytywnych, a druga część społeczeństwa mówi no nie właśnie mówmy o tym, bo jesteśmy ofiarami cha nikt nie jest taką ofiarą na świecie jak my Polacy oto dowody, czyli pan jednak musi kształtować chcę nie chcę inaczej świadomie czy nie pani tak kształtuje postawy pan jednak wychowują ani obiektywnie to historia naucza co was zna panie redaktorze tylko ja bym teraz macie bardzo przestrzega przed tym właśnie co pan powiedział, że tylko pozytywy czy tylko analogia nie idźmy tą drogą naprawdę staramy się to wypośrodkować starajmy się gdzieś znaleźć mimo wszystko to złoty środek po tych problemów, dlaczego Ano sama wraca do programu miasto w rządzie to on gdzieś wynika bezpośrednio filozofia podstawy programowej jest określenie ja uważam to wynika z metod nauczania we wszystkich w dużej mierze też i tego jak pracują nauczyciele jak dobierają zagadnienia, ale wyobraża sobie spotkanie nauczyciela takiego socjaldemokratycznego poglądu na świat z nauczycielem, który jest bardzo konserwatywnym obaj uczą historii obaj uczą historii z konserwatywnym bardzo wierzącym przecież postać tej samej podstawy programowej z tego co wynika, że nie pokażą kompletnie inny Polski albo kompletnej historii Polski dzieciom czy pani reakcje te uważam, że 1 druk nie powinien pracować, ale przepraszam za to mówi, ale swoje poglądy polityczne pani zachować tam za drzwiami ani w szkole powinni uczyć historii taką, jaką była jak najbardziej obiektywnie jak najbliżej prawdy obywać się na źródła akt swoje uprzedzenia swoje poglądy w swój światopogląd zostawia za drzwiami klasy lekcyjnej Arthur Sony jest nauczycielem Artur Sierawski nauczyciel historii członek społeczności superbelfrzy bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję panie redaktorze 17 po godzinie trzynastej zaś informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA