REKLAMA

A co, jeśli kolonizacja innych planet jest jedynym wyjściem?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-08-14 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:14 min.
Udostępnij:

Loty w kosmos stały się ostatnio modne. Kolejni miliarderzy odbywają wycieczki do granicy ziemskiej atmosfery i zapowiadają regularne loty turystyczne. Niektórzy, jak Elon Musk, zapowiadają nawet utworzenie pozaziemskich kolonii - przyczółków naszej cywilizacji w kosmosie. A co, jeśli kolonizacja innych planet jest jedynym wyjściem? Co sprawia, że ludzie planują podbój kosmosu? O tym opowie prof. Paweł Frelik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek zadał wraca dzisiaj do projektu Jutronauci zadaje pytanie, a co jeśli kolonizację innych planet jest jedynym wyjściem czy na pewno jedynym o tym opowiedzieć się mój gość Paweł rolnik profesor ośrodku studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego kulturoznawca badacz gatunków spokój aktywny dzień dobry dzień dobry gatunki spekulacje wnet to m.in. fantastyka naukowa fantazja, czyli wszystko to zajmuje się takim hasłem Rozwiń » coby było, gdyby coby było jeśli tak taki jest etykietka, którą myślę, że przede wszystkim akademicy też może nie tylko używają, żeby uniknąć tych wyliczeń, czyli science-fiction fantazyjny horror czy jakieś literatura i ujęty, gdy czuć także taka chyba dość dobra etykietka, ale też wynika z tego, że Rze, że granica między tymi gatunkami, które kiedyś może były czystsze coraz bardziej się zacierają więc, więc też zupełnie nas to spełnia z dyskusji na temat przynależności gatunkowej, która będzie rzecz nie jest w pełni ciekawą dyskusję mam nadzieję nasza dzisiejsza dyskusja będzie ciekawsza takie właśnie spekulantem na gatunki literackie dobrze się wpisują tegoroczne hasło to autów Grecja 2021 pod hasłem, a co jeśli taki wywoła w tym to piąta edycja projektu z wyborczej pod patronatem TOK FM artykuły filmy video podcasty będą państwo na stronie wwwszybkowyborczaklatkapl Kosznik Jutronauci właśnie co jeśli kolonizacja innych planach jest jedynym wyjściem to jest chyba zasadne pytanie o tyle owe w tych gatunkach spoko aktywnych powiedzmy głównie w fantastyce naukowej, którą to ja się klasztor prywatnie pasjonują często spotykamy wizje ziemi, które tak zniszczona tak już zdegradowana nie udaje się do życia albo to do godnego życia wszyscy boją gdzieś uciec, czyli to jest motyw, który w zasadzie o literaturze przewija się bardzo dawna taka anty utopia ziemia się nie nadaje uciekają z niej tak to czy w gruncie rzeczy, gdybyśmy patrzyli na historie SA to o tych impulsów do ucieczki w kosmos czy też do kolonizacji kosmosu rzeczywistość jest więcej niż tylko ten 1, czyli tanie użyteczności nie zamieszkiwali ilość ziemi na pewno jest bardzo wygodnym takim lękiem narracyjnym natomiast oczywiście by równie chyba popularny, chociaż mogło zmienia w zależności od dekady dwudziestym wieku fantastyce i równie popularnym motywem czy też impulsem do ucieczki gdzieś tam na zewnątrz była tak to była ta niem czy jest ona rzeczywiście kurz uniwersalne ludzka ciekawość, ale też pragnienie posiadania ekspansji, czyli we wczesnych fantastyce to było, gdyby przełożenie tego co mieliśmy na ziemi w postaci imperiów kolonialnych, ale rzeczywiście tak tak nasza planeta nie do użycia jest bardzo wygodnym tropem narracyjnym, dlatego że w ramach tych opowieści zwalnia nas też bohaterów tych opowieści nas odpowiedzialności czy prób szukania jakiś innych rozwiązań i niejako stawiana w sytuacji, w której musimy w tym kosmosu czekać nie mamy wyjścia, bo tak jak kiedyś uważali emigranci nie mają wyjścia muszą uciec z kraju, którym się źle dzieje zdobyć nowy świat, ale też no właśnie nawet nasza własna historia pokazuje nam o to popijanie nowego świata często się wiązało z ogromnymi szkodami kulturowymi ekologicznymi to fantastykę czasami wydaje się, jakby tego nie zauważać musimy uciekać z ziemi musimy podbijać kosmos, ale co się stanie z tym podbitym terenem to trochę, jakby mniejsza z tym bo, bo rzadko też refleksję taką idąc w kosmos z naszymi nawykami z naszymi kontaktami, jakie teraz mamy cywilizacyjnymi przenosimy tak naprawdę problemów mamy na ziemi na inne planety czy inne Globy, ale nie zmienia się problemy tak naprawdę nadziei i tak nie, bo chyba zależy im o fantastyce, jakiego okresu, ale też fantastycznie, jakiego medium mówimy, bo w rzeczywistości w tym tzw. złotym wieku fantastyki naukowej szczególnie amerykańskiej fantastyki naukowej, czyli w połowie dwudziestego wieku część tych oper kosmicznych opierała się na taki, a dokładnie takich założeniach i myślę, że ta wizja czy taki beztroski braku namysłu nad tym co poza ziemię wynosimy czy też musimy wciąż istnieje Wej może medialnej fantastyce szczególnie tej wysoko budżetowej tutaj takim dobrym przykładem byłby film Nolana Interstellar, gdzie oczywiście o przetrwanie gatunku jest jest jest głównym napędem, chociaż jeszcze jest oczywiście ta miłość ojca córki ale, ale rzeczywiście nie ma nawet pół zdania namysłu nad tym jak rekrutować na tej nowej planecie, którą widzimy na samym końcu filmu życie lub cywilizacji ludzką natomiast drugi strony szczególnie literackiej, ale nie tylko fantastyce w ciągu ostatnich 2030 lat i jest mnóstwo tego namysłu i mnóstwo krytycznego spojrzenia czy to na naukowe aspekty kolonizacji czy też może być takie czysto logistyczne aspekty kolonizacji innych miejsc, ale też jest bardzo dużo krytycznego spojrzenia na taką samą motywację i na to czy etyka czy moralność politykę tego rodzaju działania myślę nawet, że pod tym względem część współczesnej fantastyki naukowej część współczesnej SA jest tak naprawdę jedynym gatunkiem, który się nad tymi zastanawia oczywiście kosmiczne imperia to są tylko metafory tego co dzieje się u nas już teraz na ziemi tylko, że zamiast planety, którą wypuścimy swoje paskudne obyczaje i w naszym świecie mamy tak kraje, gdzie wynosimy fabryki, gdzie produkowane są t-shirty także także myślę, że tutaj fantastyka jest rozpięta z 1 strony szczególnie historycznie między byciem oficjalną narracją imperium nowym z drugiej strony w tej nowej wersji z ostatnich dekad wyjątkowo sprawnymi elastycznym narzędziem krytyki tego rodzaju tendencji mamy teraz już zapowiedzianą premiera kinową nowej Dion, która mam wrażenie to dosyć dobrze trafia w obecne czasy, bo z 1 tony są oczywiście powiesz klasyczna i powstała przecież w ostatnich latach, ale zarazem opowieść o planecie, która jest pozbawiona wody, które z planetą pustynną zniszczoną ekologicznie w zasadzie przez no właśnie przez to to może nie zdradzają do końca wydaje się w tych czasach mieć zupełnie takie nowe odświeżone znaczenia i zarazem mamy imperium, które też oczywiście złowrogą maszyną, która to temu niszczeniu planety sprzyja tak w tym w tym wymiarze na pewno jest to jest to tak bardzo na czasie i zresztą wiele osób pamięta że, że w momencie, kiedy Diuna szczególnie pierwsza powieść, bo oczywiście mówimy o całym cyklu powieści ukazała się najpierw częścią 60 czwartym roku w no bo powieścią przełomową ona w pewnym sensie nawet wyprzedziła ten ekologiczny zwrot w mainstreamowej literaturze amerykańskiej, które dopiero się wydarzy pod koniec drugiej połowy tej dekady lat 60, więc na pewno jako opowieść teraz film ekranizacja zresztą trzecia przecież opowieść o planecie, gdzie warunki i ekologiczne parki naturalne są tak brutalne, że wszystko włącznie z religią polityką życiem codziennym są zdeterminowane też ukształtowane przez ten przez przez klimat warunki jest to jest na pewno opowieść na czasie natomiast jest to oczywiście też opowieść o polityce tutaj mam pewne wątpliwości czy jednak wymowa dosyć wyraźna pierwszy na pewno kolejnych powieści, że główny bohater Paul nie jest tak naprawdę kimś bardzo porządku podejrzewam, że ten wymiar może, ale jestem otwarty na bycie na pomyłkę myślę, że ten wydźwięk może być tam zginąć w kinie ale, ale chyba naturalne jak wspominałem filmy wysokobudżetowe rządzą się swoimi prawami są w ogóle w pierwszej części w tej chwili nie tej klasycznej nie bardzo wybrzmiewa ten dramat władzy, które się pojawia później dosyć wyraźnie rozpadającą się pojawia także władza odpowiedzialność bardzo łatwo zostać władcą tyranem była bardzo łatwo z dobrymi intencjami doprowadzić do dżihadu do niszczenia innych światów natomiast dalsze części innymi możnymi umiarkowanie podobają literacko trochę się męczyłem czytając je przyznam szczerze to jednak tam przepływa też dosyć ciekawy wątek no chyba zdradzić, bo może może nie wszyscy państwo znajdą się, jaki możemy przeczytać dużo sama Diuna jako planeta stoi przed takim dosyć trudnym wyborem, bo z 1 strony ona jest niszczona ekologicznej do dobrze byłoby przywrócić jej wodę roślinności tak dalej potem okazuje, że powrót do ekologii powoduje zniszczenie tych zasobów Diuny tej słynnej przeprawy, która jest niezbędna cywilizacji kosmicznej i wtedy zostaje to cywilizacja przed wyborem czy planeta ma wrócić do życia cywilizacja ma umrzeć to jest taka trochę diabelska alternatywa troszkę chyba podobne do naszych współczesnych dylematów czy mamy ratować klimat i planet w związku z tym mamy ratować naszą cywilizację na konsumpcję nasze nawyki tak, chociaż ja myślę, że nawet w tej w tej pierwszej powieści to też musimy tak być świadomi, że mówienie od Unii jako planecie zniszczony nie do życia Ano jest oczywiście perspektywa osób białych kolonizatorów jak to się teraz mówi globalnej północy natomiast w samej powieści inną my wiemy, że tam od wieków tysiącleci i byli aktywni mieszkańcy, którzy doskonale sobie radzili i którzy wcale niekoniecznie chcieliby zamiany tej planety i w wielki piękny ogród więc, więc nawet rozumienie krajobrazu pustynnego ekologii ekosystemów pustynnych jako czegoś co jest złe negatywne w tonie znał będą neutralne naukowe rozumienie to jest jest też perspektywa estetyczna polityczna bardzo konkretnej grupy to zazwyczaj tej grupy kolonizatorów, którzy ogródki lubią mieć natomiast oczywiście, jeżeli premierów traktujemy jako metafory różnego rodzaju tubylczych elit społeczności np. Beduinów tam się skrzy się pojawiają Kozacy i inne Herbert dosyć praktycznie budowa tych tych elementów to, gdyby ta pani gościnność planety i styl życia którą, który w planach narzuca wcale nie muszą się jawić jako coś od czego koniecznie na pewno za wszelką cenę chcieliśmy czekać myślę, że to właśnie nawiązanie do kozaków dowodów pustynnych to jest taka to metafora wolności tych ludów, które są niepodległe, które nie podlegają właśnie władcą imperium królom nie pracują na folwarkach to też chyba gdzieś teraz zaczyna wypływać troszkę inaczej to wolność ten bunt wobec wobec imperium on akurat u Herberta pojawia się jako taki bardziej powiedziałbym właśnie wolnościową niezależny, a nie wchodzą zamieniamy jedno podium na drugie czy płatne Republika tutaj stosować sprawiedliwą nawiązuje oczywiście do Gwiezdnych wojen tak zdecydowanie, ale z tego stek z tej perspektywy oczywiście Diuna jest jest dramatem jest tragedią, bo koniec końców opowiada pani o wyzwoleniu elementów spod jarzma kolonizatorów albo na pewne wyzwolenie spod jarzma 11 i rodziny czy 1 dynastii natomiast natomiast jest też opowieścią i film o obyciu zmanipulowanym przez inną rodzinę i przez inną przewiną dynastii, więc oczywiście to polityczne, więc w rzeczy na pewno gdzieś gdzieś tam rozgrywają i IT sprawia, że Diuna jest powieścią tak bardzo wielowymiarową, chociaż myślę, że z pewnych pozycji w tej chwili politycznie ona jest trochę bardziej podejrzana niż wydawała nie 34 dekady temu, jaki będzie im się przekonamy dopiero na jesieni ja jestem jak ja jestem ciekaw, bo poprzednie ekranizacje też miała swój urok były tak jednak troszkę troszkę toporne teraz wielki budżet wielce znani aktorzy zobaczymy co z tego wyjdzie mamy do tematu, a co jeśli kolonizacja innych planet jest jedynym wyjściem wracamy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski dzisiaj rozmawiamy o kolonizacji kosmosu poniesienia cywilizacji na inne planety czy to dobry pomysł ze mną wciąż wirtualnie w domowym studiu Paweł rolnik profesor ośrodku studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego kulturoznawca badacz gatunków spokój aktywny witam ponownie witam rozmawialiśmy w części spod tych uwarunkowaniach ekologicznych o tym jak naszą własną planetę można porównać planetę Diuna chociażby aleja chciałem też nawiązać do jednego z moich ulubionych cykli książkowych i serialowych ostatnio idei ekspansji po polsku właśnie tą ekspansją tam woda dosyć wcześnie w tej całej narracji takie hasło, które w tym było hasłem przewodnim chyba dużym stopniu też coś tej serii, bo właściwie mamy tam cywilizacja kosmiczną cywilizację wydostała się ziemi koloryzuje obiekty w układzie słonecznym planety planetoidy ten pęd kosmos krytykuje jeden z bohaterów detektyw, który jest trochę taki zgorzkniały cyniczny mówi gwiazdom byłoby lepiej bez nas to się pocą się pchamy ten kosmos cały czas nawet teraz się chamy, mimo że mamy problemy ekologiczne ziemia cały czas kombinujemy jak by wysłać robota na Marsa może nawet w samochodzie to miasto no tak no to rzeczywiście, więc pan jest moim zdaniem najlepszym kawałkiem telewizji science-fiction w ciągu ostatniej dekady albo więcej czym się pewnie na razie fanom Star Kraków i podobnych seriali i samym samym jak pan odpowiedź na to pytanie co 7 kamer są ciasne ramy się po zasoby władzy po władzę czy zasoby dają władzę pośrednio tak, ale ale, ale ziemia jest dosyć tego co w tle widzimy zbliżyło pana i mało na nich jest natomiast no cała cała ta polityczna łamigłówka, którą widzimy w serialu też powieściach czy dopiero się na kontroli nad zasobami czy to wody z różnego rodzaju lodowych brył asteroidów czy metali rzadkich i to powodujących konflikty to powoduje rywalizację ery później zresztą dalszych częściach już serial dociągnąć do tego momentu cała sytuacja wyskakuje poza układ słoneczny natomiast w naszym świecie oczywiście my się nie pchamy po zasoby myśli pan po osoby bo, gdybyśmy się w hali pod osoby obyśmy wysyłali coraz bardziej wyrafinowane sądy kosmiczne w kierunku rzeczywiście pasa asteroidów tylko wiemy na ten temat były już naukowe artykuły zarówno obecnej z punktu widzenia geologii czy też astrologii tylko inaczej rozumianej można by powiedzieć, ale też z punktu widzenia ekonomicznego że, że przeniesienie tych wszystkich materiałów, które latają sobie w pasie asteroidów zupełnie przewróciły naszą gospodarkę dlatego są tam są tam asteroidy, których jest więcej złota niż na całej planecie, więc nie pchamy się osoby, chociaż pewna logika przyda mi by nakazywała toby na pewno spowolniło eksploatację zniszczenia ekologiczne naszej własnej planecie w tym momencie się chamy chyba na tyle ile można to oceaniczną z jej strony po nauka czy rzeczywiście na pewno każda misja kosmiczna dostarczy nam różnego rodzaju danych nie zawsze spektakularnych danych, ale które przyczyniają się barki całego szeregu dyscyplin czy też rozwijają cały szereg dyscyplina, ale pchamy się też taki splendor no i ostatnie loty kosmiczne Bransona i Bezosa w kosmos są najlepszym takim karykaturalnym science-fiction przewidzianymi już czy nieprzewidzianym zamknięciu nie przewiduje, ale science-fiction tego rodzaju opowieści znamy już 34 dekady temu, więc jest to karykatura Groteska oczywiście, ale to proces trwa nie przewidziało Douglasa Adamsa, gdzie autostopem przez galaktykę mamy prezydenta galaktyki zadziwiająco podobnego miejsca miło czas realizacjach filmowych do Bransona, który wydaje się być figurą właśnie karykaturalną nawet gdzieś tam pada takie sformułowanie w prezydent galaktyki sprawuje władzy nie o to by zwracać uwagę od tych, którzy władzę sprawują w tym oczywistości to są czasem wrażenie, że popisy miliarderów są po to, żeby dostarczyć nam rozrywki czegoś dokumentowania tak naprawdę oni mają jakiś swój ukryty cel zupełnie inny czy tak ukrytych celach oczywiście dyskusja, gdy w salach można zaprowadzić dosyć takie niebezpieczne obszary, po które czasami pisze ciało spiskowe natomiast oczywiście oprócz tego, że Jeff Bezos np. no być może odgrywa jakieś takie dziecinne nie chciałbym popatrzyć na planach tej na poziomie psychologicznym jest to zrozumiałe natomiast sytuacji, kiedy w pracownicy jego własnej firmy pracując na pełny etat oficjalnie znajdują się pod progiem ubóstwa w stanach Zjednoczonych w i i to z ich pracy i Azji wyzysku łące w tym kosmos lata no to tutaj sytuacja na dosyć klarownie poddaje się ocenie prawda i gen, jeżeli moglibyśmy mówić o odwracaniu uwagi i od czegokolwiek tymi spektakularnymi skończy rzeczy pustymi lotami no to na pewno dramatyczna sytuacja z 1 strony tak ekologicznej to co ten model przemysłu robi na naszej planecie, ale też w konkretnych społeczeństw sytuacja społeczno-ekonomiczna w bo te pieniądze Bezosa i Ronsona i paru jeszcze ludzi, skąd dziś się wzięły i na pewno nie było to ciężkiej pracy Jeffa Bezosa właśnie to z kolei mamy też ładne nawiązanie do ekspansji, bo tam też nimi trzeba spodobało jako taki element realistyczny, pomijając już to tam loty kosmiczne mają realistyczne wymiary fizyczne czasowe itd. czy sama skład technika dynamika walki w kosmosie jest bardziej bliska to co wiemy o fizyce, ale tamte realia społeczne są bardzo takie niepokojąco znajome, bo tam ci robotnicy pracujący w kosmosie są klasą uzyskiwaną oni tam może nie głodują cierpią no właśnie na brak wody na brak tlenu buntują się, żeby wyzwolić się z tych właśnie korporacyjnych ucisków zarazem korporacje są tak szalenie bogate są w stanie wywołać wojnę kosmiczną sobie z tego nie robią w zasadzie i no i to one tam rządzą tak to potomkowie duchowi powiedzmy właśnie Ilona matka czy Jeffa Bezosa to oni trzęsą tym światem w przeszłości głównie, a nie ani naukowcy czy nawet politycy tak tak tak zdecydowanie mniej, bo pod tym względem, czyli takim społeczną ekonomiczną o politycznym, ale to wszystko się też wiąże ze środowiskiem ekologią, więc pan jest wyjątkowo o misternym mi takim niejednoznacznym tekstem to chyba w tym miejscu można znaleźć geniusz tego serialu w tej serii w ogóle, bo jeżeli mówimy też powieściach daje mi się oprócz tego oprócz tego, że także sieci pasaży jak chyba w Polskiej wersji nie są już nazywani ci robotnicy w pasie asteroidów musi pamiętać o podatku w tle, ale na ziemi i gdzie populacja tego co pamiętam sięga chyba tam 10 000 000 000 większość osób pracuje, chociaż utrzymuje otrzymuje minimalny dochód, czyli są utrzymywani przez te byty takie przyszły byt polityczny to trochę przypomina może najcenniejszym sale, ale ale, ale też jednocześnie są rzeczywiście kontrolowany przez korporacje więc, więc innej strony na ziemi ludzie mają środki, żeby przeżyć, ale to jest takie ledwo przeżycie, więc gdzieś tam w tle pojawiają się wzmianki o stagnacji o o ucieczkach takich psychologicznych różnego rodzaju uzależnienia tak dalej to nie jest oczywiście główny temat tego serialu pokazuje też taki niezbyt oczywiste ciemne strony czegoś co z naszej perspektywy, gdzie ludzie wciąż umierają składu można nazwać swego rodzaju dobrobytem oczywiście z głodu na ziemi w ekspansji nikt nie umiera, ale nie znaczy, że to, że jest dobrze także pod tym względem rzeczywiście ten serial jest wyjątkowo złożonej jak w sprawie nie znaczy to to jest bardzo cenna, nawiązując do tych planów Ilona matka, żeby wyprawić część ludzkości w kosmos na Marsa zbudować bazę kosmiczną poza ziemią czy to oni kojarzy się trochę jest z kolei z filmem Elizjum, gdzie też mamy sytuację taką na ziemi mamy głód choroby nędzy, a bogate osoby elita finansowa zbudowała sobie właśnie taki odbita hotel to trochę arbitralną oazę, gdzie ludzie wszyscy są zdrowi piękni mają dostęp do najnowszej technologii no i ten rozwarstwienie już nie jest tylko i wyłącznie kwestią tego, że jedni mieszkają na osiedlu strzeżonym inni nie tylko 1 nóżkę na ziemię nie mieszkają w kosmosie no tak zdecydowanie dom i oczywiście tak filmów czy powieści, które jakiś sposób tak jak ja mówię rysują czy też wykorzystują taki, jaki taki motyw jest bardzo wiele oczywiście, gdyby trudno mówić o motywacjach Super bogaczy i tak jak wspomniałem morza może poza jakimiś takimi dzieci innymi pragnieniami z nami teraz spełniają, bo mają dużo pieniędzy, bo Mars, który jest w tej chwili chyba takim emblematem tego wyścigu kosmicznego to nie jest chyba z poglądami najlepszym miejscem na atak na dziś schronienie dla dla dla bogatych i i opowieści maska chyba zeszłego roku, że w przeciągu następnych 20 lat na Marsie czy 30 na Marsie będzie 1 000 000 osób to nie jest nawet fantastyka to jest po prostu czuł lub natyka, a można by powiedzieć, a więc chyba jest częściej tak jak mówiliśmy bardziej próba odwrócenia reklama oczywiście samo reklam, ale próbą odwrócenia uwagi od od tego co o pewien model społeczny ekonomiczny robi naszej planecie tutaj też niezależnie od tych społecznych wymiarów mówimy też o tym, o czym mówiliśmy, czyli o wymiarze ekologicznym tutaj, gdyby nauka po naukę badania naukowe opowiadam się w sposób bardzo klarowny jasny i bez żadnych wątpliwości tutaj nie ma nawet miejsca na niezgodę co robimy naszej planecie to na koniec wróćmy na moment do Star Treka 80 pojawił po drodze my potrzebujemy tej ostatecznej granicy jak to się w tym Soja mówiło w tych filmach teraz nowelizacja stanowi pewne ciekawsze niż dawne potrzebujemy sięgać śmiało tam, gdzie to nie dotarł żaden człowiek ja pytam oto między nimi dlatego naukowcy NASA z tymi czasami zdawał się już rozmawiać czytać wywiady z nimi oni mówią jednak to człowiek może postawić nogę na Księżycu czy na Marsie to pobudza wyobraźnię kolejnych pokoleń i że to nie jest tak będziemy ten kosmos podbijali tylko maszynami robotami zdalnie sterowanymi autonomicznymi jednak obecność Lucka jest konieczna, czyli mamy jednak ten pęd, żeby człowiek z tej planety, chociaż na chwilę wyskoczył i dotknął nieznanego ono zdecydowanie i żeby było jasne nie jestem przeciwny eksploracji kosmosu wręcz przeciwnie i i na pewno stad ryb wspomniany tutaj jestem dylematem momentów, które ma powstać musi pamiętać, że są późne lata sześćdziesiąte tej pierwszej wersji, kiedy rzeczywiście taki biedny to oczywiście wyścig kosmiczny był jeszcze 1 przejawem zimnej wojny, ale też był na pewno napędzane jakimś takim taką ucieczką do przodu w takim świecie w części być może realistyczną, ale też rozwijaniu nauki i zdobywaniu wiedzy na temat ewolucji wszechświata astrofizyki tak dalej tak dalej więc, więc na pewno jako taki z 1 strony jako jako narzędzie nauki, a z drugiej strony jako taki pewien idealistycznym plamach eksploracja kosmosu jest tak jest też bardzo ważna jako pewien rodzaj opowieści czy takiego tropu i on na pewno będzie przez bardzo długi czas w naszej kulturze się pojawia w różnych mediach różnego rodzaju wieszcza chodzi o to, że w naszym świecie większość tej eksploracji, którą w tej chwili podejmujemy ma niewiele wspólnego ani z łączeniem ludzkości w swoim zachwyci nad pięknem, ale też rozmiarem wszechświata ani też z poszerzaniem granic nauki o bądź Bezos nie przywrócenie 1 bita informacji, która byłaby dla nas nowa ze swojej wycieczki chyba nie ma, więc sześcio minutowej czy Ilona trwało tak z kolei Elon Musk jednak trochę pomaga mi zaopatrzenie stacji jest, więc powiedzmy gdzieś tam może trochę się do tego nawet 1 000 000 000 dobową, ale czy warto opuszczać ziemi na najwyższym czasie na pewno w najbliższym czasie na pewno lepiej byłoby nią zadbać no różnych poziomach, o których rozmawialiśmy zdecydowanie moim gościem był Paweł Chromik profesor ośrodku studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego kulturoznawca badacz gatunków spokój aktywny dziękuję bardzo, dziękuję bardzo zaproszono tylko w sobotę bił ją Stanowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA