REKLAMA

Jak wychowywać lepiej? Pozytywna dyscyplina

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-08-15 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie jest z nami pani Anna Baranowska psycholożka, ale także około 3 dzień dobry kłaniam się pani dzień dobry dzień dobry o otwieramy bardzo poważny temat, który myślę zainteresuje wszystkich rodziców zresztą nasz program temu ma służyć pozytywna dyscyplina co należy rozumieć przez pozytywną dyscyplinę w tych relacjach rodzic dziecka, a może inaczej dorosły dziecko z Rozwiń » pozytywna dyscyplina jest podejście wychowawcze, które już kilkadziesiąt lat to jest takie podejście, które z 1 strony jest pełne szacunku miłości budują budowania relacji, a z drugiej strony tak jak często się mówi o tym, żeby stawiać dzieciom granice NATO robimy to pozytywnej dyscyplinie, ale też wiemy jak to robić, więc jest to tak jakby system, który pomaga nam być dobrym skutecznym rodzicem jednocześnie dobrym, bo budujemy relacje szanujemy potrzeby dziecka szanujemy też swoje potrzeby w tym wszystkim i skutecznym, czyli pomagamy dzieciom działać taki sposób, który użyteczny społecznie i sprawiamy, że te wszystkie codzienne sprawy dzieją się po prostu idą do przodu musi pani przyznać pani Anny, że pozytywna dyscyplina to z perspektywy dziecka Nox Maron nie ma czegoś pozytywnego co kojarzy się jakimś reżimem dyscyplinarnym niewątpliwe być może to jest kwestia języka polskiego z reżimem się kojarzy z jakimś porządkiem takim usystematyzowanie w dodatku pod rygorem jakichś sankcji nie bez powodu właśnie odwołam się też rzeczy nie bez powodu sam pamiętam, jeżdżąc do wujostwa na wieść był taki przyrząd to był tak lata jak pan z ryzykiem i to była dyscyplina, którą używano kiedyś ktoś był niegrzeczny tak mamy w języku polskim takie konotacje, ale mamy też dyscypliny sportowe i z tej perspektywy możemy myśleć o tym, że jest to pozytywna dyscyplina wychowywania dzieci czy taki sposób to dyscyplina rzeczywiście jakiś zbiór zachowań, które sprawia, że jakaś dyscyplina sportowa różni się od innej dyscypliny sportowej prawda też możemy myśleć tak o tym stylu sposobie wychowywania dzieci i skasowała mnie pani nie będziesz cha cha nie odbije piłkę tak tak, bo to jest częsty zarzut, więc jestem przygotowana natomiast też słowo dyscyplina pochodzi z łaciny bodajże i oznacza uczenie się i uczenie i pozytywnej sypie nam też bardzo mocno na tym zależy że, aby patrzeć na trudną sytuację wyzwania rodzicielskie jako takie momenty, w których możemy czegoś nauczyć dzieci, ale też potrzebujemy czegoś nauczyć dzieci, bo zachowują się tak albo inaczej, ponieważ brakuje pewnych umiejętności nie wiem takich jak odpowiedzialność samodzielność i różnych różnych rzeczy no kto ma tego nauczyć no rodzica tak, ale musi pani przyznać, że też w dyscyplinie jest zawarta pewna relacja to też pochwały i nagany nagrody kary od to wszystko się ze sobą wiąże generalnie mamy problem z rozdzieleniem wyraźnym tego mamy też problem jako dorośli motywację dla dzieci bardzo często próbujemy budować negatywnym bodźcem, czyli dostał czwórkę, ale Jasiu dostał trójkę, a nie jest tak dobry, żeby dostać następnym razem czwórkę prawda, że rząd z to jest jak najdalej od założeń pozytywnej dyscypliny nam zależy na tym, żeby rozwijać pełni taką jednostkę jakim, jaką jest nasze dziecko w pełni jego potencjału, więc nie mamy tu ani porównań takich jak pan pokazał nie będziemy mieć ani kar ani nagród natomiast mamy bardzo dużo konkretnych takich podejść wychowawczych menażer nazywamy je narzędziami opartych o pewne założenia, które są takimi wskazówkami wychowawczymi codziennymi mogę podać kilka przykładów, żeby to unaocznić bardzo proszę zwykle mówimy o dzieci serię takich komunikatów od pracę domową wyjść z psem rozpatrujemy Warkę ile razy mam ci powtarzać, żeby rozpakować zmywarkę i możemy kontynuować jest to seria poleceń natomiast pozytywnej dyscyplinie będziemy starać mówić w ten sposób, jaki masz plan o obronie pracy domowej na co umawialiśmy się w sprawie psa, jakie masz obowiązki domowe do wykonania i pytania takie, które tej pokazałam są jednym z narzędzi pozytywnej dyscypliny np. mamy 52 narzędzia zebrany w kartach narzędzi, więc trzeba zawsze pamiętać, że to jest 2 jedno z wielu rozwiązań, ale różnica między pierwszą serią drugą serię jest taka, że w pierwszej stawiamy się po roli takiego rodzica, który to rodzic wie co trzeba zrobić wie, kiedy trzeba zrobić wydaje polecenie i w zasadzie jedynym wyborem dziecka jest dostosować się albo nie jeśli chce chronić swoją swoją spójność swoją niezależność to siłą rzeczy musi się sprzeciwić w drugiej sali, zadając pytania dajemy dzieciom bardziej przestrzeń na to, żeby one się określiły, czyli one mogą nam w biegu pokazać swoją konstruktywną swoją siłę taką wewnętrzną osobistą siła nie w formie przeciwstawiania się buntu, ale poprzez włączanie się poprzez współ decydowanie w tych obszarach, których mogą decydować mogą decydować, kiedy odrobią pracę domową od czego zaczną i nie mogą decydować czy w ogóle to zrobią i taki podział odpowiedzialności tak jasny podział odpowiedzialności sprawia, że dzieci bardziej są odpowiedzialne za to co robią współtworzą, a wchodzą troszeczkę bardziej partnerskich zasadach to relacje, ale jednak ciągle rodzić jest liderem i uczą się życiowo kompetencji, czyli tego, że mogą być odpowiedzialne, że mają pomysły, że jest obok dorosły, który nie wierzy i wierzę w to, że one znają odpowiedzi na te pytania, które są na ich poziomie i dlatego zadaje, więc rzeczywiście uzyskujemy bardzo wiele pieczeni na 1 ogniu z 1 strony lepiej radzimy sobie z codziennymi wyzwaniami, czyli nieszczęsnymi pracami domowymi w tym przypadku, a z drugiej strony wspieramy rozwój dzieci to pełnego potencjału no oczywiście, że jest taki laboratoryjny przykład i życie wygląda jeszcze inaczej dlatego mamy tych narzędzi bardzo dużo wskazówek mamy bardzo duża i też mamy założenia, iż taki kawałek wiedzy dla rodziców, który pomaga zrozumieć, dlaczego czasem dzieci zachowują się źle, gdzie można taki katalog zdobytych 52 narzędzi dobrze zapamiętałem tak tak to jest taki zestaw kart narzędzi wychowawczych my jesteśmy także wydawnictwem wydajemy książki pozytywnej dyscypliny także różne narzędzia prowadzimy fanpage i sklepy internetowe na stronie pozytywna dyscyplina PL i tam można zarówno pobrać bezpłatnie pierwszy rozdział różnych książek pozytywnej dyscypliny dopasowane do odpowiedniej grupy wiekowej jak też np. w sklepie internetowym znaleźć właśnie takie karty narzędzi wychowawczych, ale np. na kanale YouTube prowadzę takie króciutkie wykłady, gdzie opisuje każde narzędzie wychowawcze, więc można tam sobie zajrzeć posłuchać o tych narzędziach, zanim się wyda pieniądze zrozumieć czy to jest podejście, które dla mnie akurat będzie odpowiednie mojego dziecka proszę powiedzieć czym jest w stanie oszacować ilu rodziców w tych relacjach w rozumieniu pozytywnej dyscypliny popełnia błędy cha szósty wszyscy popełniamy błędy od czasu do czasu i to jest także nawet Deyna syn autorka tej metody mówi, że nie używała metody to dla dyscypliny na 100%, więc wszyscy od czasu do czasu popełniamy błędy to też jest cudowne, bo to jest część tej metody błędy są cudowną okazję do nauki do budowania relacji nagle przy głębszym poziomie do znajdowania nowych sposobów na funkcjonowanie, więc my nawet, którzy chcemy być świadomymi rodzicami i używamy np. pozytywnej dyscypliny albo innych podać też od czasu do czasu popełniamy błędy czy nasze dzieci w tym procesie wychowania różnią się od swoich rówieśników z innych np. europejskich krajów, żeby pozostać w tym samym kręgu kulturowym nie znam takich badań natomiast wydaje mi się podstawowych rzeczach się nie różnimy wszyscy potrzebujemy czuć się ważni potrzebujemy mieć relacje z bliskimi osobami czuć się kochani i na tym jest oparta pozytywna dyscyplina na tym, że potrzebujemy czy przynależność znaczenie udo zarówno rodziny, jakiej szkoły klasy społeczności, której funkcjonujemy często też grupa zawodowa a gdy jesteśmy dorośli złymi i wszyscy zachowujemy się lepiej wtedy, kiedy czujemy się lepiej dlatego też kary są tak bardzo bez sensu, bo one założenia sprawiają mają sprawić, że człowiek poczuje się gorzej po to, żeby w efekcie zaczął zachowywać lepiej ludzie zachowują się lepiej, kiedy czują się lepiej, kiedy mają ku temu narzędzia i umiejętności i na tym skupiamy się pozytywnej dyscyplinie, żeby taki konsekwentny systematyczny zdyscyplinowany sposób uczy dzieci życiowych kompetencji i konstruktywnych zachowań, które mogą wykorzystywać, a dzięki temu my rodzice mamy mniej trudnych wyzwań wychowawczych czy można określić ramy wiekowe, gdzie można tę pozytywną dyscyplinę stosować czy właściwie w relacjach rodzice dziecko nawet jeśli dorosły właściwie zmagamy się zmagamy się nie to dobre słowo, ale postępujemy w zgodzie z pozytywną dyscypliną przez całe życie i dotyczy to też właściwie pierwszych dni od przyjścia dziecka na świat książki są ułożone w zasadzie od urodzenia natomiast jak nominacja nie zawiódł, a tak tak to są tak podstawowe rzeczy związane z szacunkiem nawet w momencie, kiedy rodzi się dziecko oczywiście nie będziemy z tym dzieckiem malutkim robić planu dnia co będziemy robić przedszkolakiem, ale samo to podejście, gdzie patrzymy na małego człowieczka jako kompetentną istoty, które już potrafi już przychodzi na wyspie świat umiejąc ssać umiejąc różne rzeczy i całą z każdym dniem to kompetencje rozwija to też jest spojrzenie, które zawiera w sobie elementy pozytywnej dyscypliny, a ten szacunek, który mamy do emocji, które się pojawiają i ta wiara w to, że za każdym zachowaniem istnieje jakiś powód jest to racjonalne z perspektywy dziecka powód i jeśli będziemy brać pod uwagę będzie nam także jako rodzicom łatwiej dotrzeć do tego młodego człowieka czy on ma 3 dni 2 lata 12 czy tak naprawdę 20 i dalej, ponieważ tak jak mówiłam tych podstawach związanych z przynależnością znaczenia to nam na nie mija cały czas chcemy być ważną częścią społeczności i cały czas badamy takie pułapki różnych trudnych i czasem złe zachowanie podnosi też czasem źle zachowują względem siebie wtedy, kiedy czują się ważni źli wściekli obrażeni i też możemy prace te zachowania z perspektywy pozytywnej dyscypliny dostać nowe ciekawe takie informacje na temat tego co możemy zrobić proszę powiedzieć czy powinniśmy korzystać z narzędzi pozytywnej dyscypliny w chwilach wzburzenia czy jest to całkowicie odradzam raczej chłodną głową należy do tego podejść w ME pierwszym takim narzędziem pozytywnej dyscypliny, którego właśnie używamy jak jesteśmy zdenerwowani zrobienie sobie przerwy przerwy po to, żeby ochłonąć i robimy sobie teraz przerwę wtedy, kiedy możemy robimy przerwę także dziecko wtedy, kiedy możemy wtedy, kiedy nie możemy wtedy robimy minimalną ilość ruchów po to, żeby nie pogorszyć sytuacji i wiemy pozytywnej dyscyplinie, że nauka w stresie nie będziemy dzieciom tłumaczyć różnych rzeczy chcemy tłumaczyć dopowiadać wyjaśniać, ale wtedy, kiedy dziecko jest straż albo my jesteśmy strasznie to na pewno nie zadziała, więc przepraszam jeśli po narzędzia związane z pozytywną dyscypliną dotyczą także mowy ciała prawda dotyczą i mowy ciała i sposobu funkcjonowania są takie pomysły na zarządzanie w ogóle rzeczami w domu np. obowiązkami domowymi, a kieszonkowym i też uświadomiłam sobie, że jeszcze tak dokładnie wydana wcześniejsze pytanie do pozytywnej osób nie będzie mieć takie narzędzia, które będziemy stosować właśnie tu i teraz wtedy, kiedy co się dzieje gorącego wtedy, że po to, żeby łagodzić emocje, żeby nie zaogniać sytuacji, ale też będzie mieć bardzo dużo takich narzędzi, które będą proaktywne, które będziemy stosować wtedy, kiedy jest spokojnie po to, żeby uniknąć różnych trudnych momentów w przyszłości np. planowanie razem z dziećmi obowiązków dzięki temu robimy też z wyprzedzeniem i możemy się przygotować do sytuacji na to wszystko właściwie pani nam wyjaśnienia pozostaje tylko życzyć rodzicom cierpliwości prawda w i wytrwałości w stosowaniu tych narzędzi dokładnie, bo wychowanie dzieci jest trudna nikt nas tego nie uczy, ale są narzędzia u ja powiem szczerze, że od 10 lat, kiedy stosuje tę pozytywną dyscyplinę wracam do nich codziennie, a wielu osobom one naprawdę bardzo bardzo pomaga pani Joanna Baranowska psycholożkę około 3 była z nami to wszystko w cyklu jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM dziękuję pani bardzo za rozmowę dziękuję bardzo, za rozmowę państwo zapraszamy na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA