REKLAMA

12 filmów konkursowych z różnych części świata - ruszył festiwal "Nowe horyzonty"

Program Festiwalowy
Data emisji:
2021-08-16 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:00 min.
Udostępnij:

O filmach, które zawalczą o Grand Prix festiwalu, mówiła Małgorzata Sadowska, selekcjonerka programowa Nowych Horyzontów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Małgorzata Sadowska kolekcjonerka programowa nowych horyzontów jest gościem państwa i moim dzień dobry dzień dobry chciałbym, żebyśmy się przyjrzeli wizytówkę c wrocławskiego festiwalu, czyli konkursowi międzynarodowemu nowych horyzontów 12 filmów z różnych części świata może powiedzmy kilka słów o tym wyborze tak to jest zawsze tak najbardziej emocjonujący rzeczywiście wybór jest najważniejsza sekcja tak jak tak jak pan powiedział też taka wizytówka festiwalu Rozwiń » próbujemy w ten sposób zamanifestować nasze nasze gusta, ale też jak powinno także jest też kwestia bez styl stylów, które chcemy promować pokazy właściwie kina, które uważamy, że dzisiaj progresywne jakoś tak istotnie komunikujące się z rzeczywistością, więc rzeczywiście program bardzo uważnie programujemy sekcja konkursowa co się dzieje przez cały rok, kiedy podróżujemy na duże rozmaite festiwale dużo mniejsze zaczynamy zawsze w styczniu w Rotterdamie potem jest Berlinale Cannes po drodze jest festiwal w Kopenhadze i tak itd. także tam tam jeździmy tam szukamy tych tytułów też są tytuły w ocenie oczywiste, że mieszkam w konkursach innych festiwali zazwyczaj nie przyjmujemy do naszego konkursu filmów konkursowych nagrodzonych, gdzie indziej także to jest taka rzeczywiście bardzo specjalna selekcja i rzeczy mamy mamy w tym roku na końcu faktycznie geograficznie bardzo rozległe fajnie to falowanie barw z tego cieszymy reprezentacje są filmy z Libanu Tunezji Wietnamu Hiszpanii Portugalii także jest Europa prezentowana, ale także Azja bliski wschód czy czy krajem, gdyby świętych z Egiptu i reakcji strony jesteśmy bardzo zadowoleni właśnie z tego się do zdobycia festiwal no tak tak jak tak jak mówimy też sekcję którą, która jest dla nas ważna, ponieważ manifestuje wartości, które jesteśmy przywiązani wartości artystyczne i poza artystyczne powiedziała pani, że w tej kryterium jest kryterium selekcjoner ski to są oczywiście niezwykłe nowatorskie środki wyrazu, ale też skok sposób komunikowania się ze współczesnością i to chyba wydaje się niezwykle ciekawe, jaki obraz naszego świata wyłania się z tej tegorocznej selekcji czy to są takie wizje kasandryczne czy czy czym ma pani takie poczucie optymizmu w nogi się, że niestety żyjemy w rzeczywistości, które trudno mieć bardzo optymistyczne wizje i rzeczywiście kino bardzo jest tak takim wrażliwym medium bardzo mocno reagującym na rzeczywistość, chociaż też zdarzają się także w naszym konkursie firmy, które są utopia mi się takimi wizjami wybiegającymi w przyszłości projektujące i przyszłości dającymi jakąś nadzieję, iż nawet nadzieję jakąś wizję alternatywnej alternatywnego funkcjonowanie naszego świata, ale np. jeśli chodzi o sam konkurs to tak się złożyło w tym roku mamy firmy i Libanu i Tunezji Egiptu są 3 filmy z takich krajów no w Egipcie Tunezji, przez które przetoczyła się arabska wojna Liban był takim krajem za liberalnym w tej chwili też bardzo dotknięty i kryzysem bardzo potężnym wiemy o ekonomicznym politycznym i to, jakie firmy, które bardzo jednoznacznie bardzo mocno jak pokazują, że życie takiej taki region taki mistrz świata, w którym toczy się bardzo, jakby no taka rozprawa potężna z kulturą patriarchalną, bo te wszystkie 3 filmy każdy inny sposób 1 film syn Tunezji opowiada o dziewczynie, która nocą wychodzi do klubu by tam właśnie polować na mężczyzn co potem ona jak robi z nimi jest dosyć nie będą chcieli też stosować tego filmu, ale jest taka szczególna opowieść o o zemście o zemście kobiecej film z Egiptu ten właśnie wspomniany wcześniej, czyli biura to jest taki jak stolica egipski bardzo szalone kino magiczne którego, którym kres, jakim jest od tego że, że ojciec głowa rodziny takiej biednej biednej dzieckiem dzień zamienia się z kurczaka co tak co sprawia, że rodzina nagle gdzieś zupełnie nowej sytuacji, ale też efektem ubocznym tego co dziwnego zdarzenia jest to, że matka żona nagle musi remont demontować, ponieważ to od niej zależeć czy dzieci przetrwają to się też dzieje tak bardzo w rzeczywistości takim wyda po magicznej jest taka trochę turystyczna czy wystąpi wizja rzeczywistości jestem z tych miast jest niesamowicie mocno też umocowane przy sytuacji politycznej Egiptu ja się zaczyna od takiego też jestem bardzo mocna scena czeka, który spłonął, która nawiązuje do jak zaczęła się przypomnę arabską wiosnę redaktor zaczęło się od tego, że sprzedawca warzyw zdesperowanej zrozpaczony dokonał aktu samospalenia to był ten dopunkt zapalny przecież arabskiej wiosny, więc motyw ten już ktoś, kto się pojawia, a takiego, jakby rozwija w pełnieniu niesamowity sposób też wspomina o tym, że rzeczywiście arabska wiosna stała się takim ruchem motorem kobiecej emancypacji czy to jest czy tutaj są czyta mocy szacuje się udała się nie da się oczywiście inna sprawa się udaje czy nie na pewno trwa, więc też znowu jest zderzenie z tą kulturą patriarchalną właśnie jest głowa rodziny to nagle znika co wtedy więc, więc rzeczywiście widać też tak bardzo bardzo gorący kulturowe wątek, a film z firm z Libanu z kolei opowiada grupce młodych zresztą o nastolatkach kurki chłopaków, którzy i dostać dziewictwo z prostytutką jest taki rytuał, wokół którego taki rytuał właśnie wejście męskość, ale reżyser tego filmu ten rytuał się demonstruje jest taka opowieść o chłopakach tym się wydaje to oni będą podbijać świat i oni rządzą światem tymczasem okazuje się w grze w gruncie rzeczy są tylko by takim pionkami takiej kulturowej grze, która nakazuje właśnie wykonywać jakieś rytuały, z którymi oni w ogóle nie ma nikt nie chce być w gruncie rzeczy w głębi duszy i nic wspólnego także zęby tak jestem bardzo panie zresztą zabieg, ponieważ ci ci chłopcy idą tacy nabuzowani tacy pewni siebie tacy tacy właśnie Tacyta tacy jak będą narastającym macie trochę, a jednocześnie każdy z nich toczy monolog wewnętrzny, który słyszymy tylko my widzowie i ten monolog wewnętrzny i te słowa, które które, które podają na ekranie właśnie rozmowy z kolegami są zupełnie inne opowieści tak to jest bardzo pokazuje taki rozjazd właśnie w tej kulturze patriarchalnej muzułmański pomiędzy tym co co się mówi oficjalnie tym co się czuje w głębi duszy, więc to jest tak jakby właśnie męska też rozprawa z patriarchalną kulturą chce w życiu czegoś tak ewidencję takich jak takie miejsce na świecie na tej mapie na tej naszej rzeczywistości którym, której ten ten proces rozprawy z patriarchatem z jego dziedzictwem trwa sądowa to jest bardzo ciekawe, że właśnie bliski wschód MAK Turcja to są takie miejsca, gdzie kino jest szalenie pospolity chowane prawda czy kino jest właśnie nośnikiem przede wszystkim idei politycznych to prawda to prawda, chociaż nie tylko oczywiście też, że nowe Horyzonty, jaki jest nośnikiem idei politycznych nawet nie jest wprost polityczne mamy sztucznej festiwal takie filmy są bardzo mocny wizualnie, które są telewizyjne i na pierwszy rzut oka wydaje się lęk jest polityczny, ponieważ one, jakby nie są udziałem propagandowe czy też nie nie są realistyczne to nie znaczy, że nie mają takiego właśnie bardzo mocnego ładunku politycznego, ale też edukujemy naszych widzów, jakby zawsze od da się widowni mówi właśnie o tym, że ten język polityczny nie musi być tak dosłowny to nie musi być język prawda wiadomości telewizyjnych czy rzeczy czy właśnie ten rodzaj obrazu w dodatku to tylko te same treści można by opowiedzieć, zupełnie jakby inny taki bezpośredni sposób także także tak mamy taki bardzo fajny film IS, który jest taką produkcją zrealizowany jest spoko hiszpańska amerykańska koprodukcja zrealizowana przez artystkę wizualną, która na stałe mieszka całe Zjednoczonych planeta się za planeta znalazła się Amalii Ulman i tutaj jak opowieść o córce matce tak o kryzysie 2008 roku, które mieszkają w takim podpadł hiszpańskim mieście, które widać dotknięte kryzysem, a jednocześnie w tej sytuacji posłał do nowej właściwie ciągle, gdy pomiędzy rządem nowej, kiedy widzimy wszyscy za wszystkie sklepowe witryny, które nagle opustoszały są i straszą tymi właśnie pustymi oknami widzimy też pozamykane biznesy to nagle ten tamten tamten kryzys bardzo rezonuje z naszą obecną sytuacją jestem matka córka, które gwałtownie ubożeją i były tak rozpaczliwie utrzymać na powierzchni, ale co, więc próbują utrzymać status, który jest takim statusem bardzo niezwiązanym psy z trybem życia konsumpcyjnym czy elementy takie torebki BUR Berry jakiś bardzo luksusowe futra buty i po prostu żeby, żeby nie stracić tego wszystkiego choćby nie mają w domu prawie prądu, bo nie płacą rachunków ale, ale kradną w sklepach próby różnych sposobów sposobami utrzymać się na powierzchni wymaga też opowieść bardzo, bo naszym świecie, w którym to pokolenie rodziców traci swój status, a pokolenie dzieci zaczyna rozumieć, że nigdy nie sięgnie po ten status, który kiedykolwiek rodzica też czarna komedia film czarno-biały dosłownie, ale jednocześnie no właśnie ten ten przekaz jest nie korzysta osadzony właśnie wtedy ten ileś lat set to ten przekaz jest bardzo bardzo współczesne problemy, bo dzisiejsze konfrontujemy z tą sytuacją bardzo często mówimy o tym, że te pokolenia dzisiejszych dwudziestoparolatków są skazane na życie już, jakby na gorsze niż to, które mieli rodzice zrozumie szalenie smakowe ciekaw jestem w polskich filmów konkursie, bo takie też znalazł prawda tak mamy 1 Polski 1 kursuje tylko te otrzymały trafne sika tak no to jesteśmy bardzo mocno rezonuje z rzeczywistością i też właśnie jest sytuacją dzieci te dzieci właściwie się cały czas pojawiał firmach dzisiaj też nowy horyzont sytuacji bardzo duża by takich dziecięcych czy młodych właściwie bohaterów bowiem wszyscy wiemy o tym, że sytuację dzisiaj naprawdę szczególnie trudna i naprawdę wyjątkowa prawdę, bo wszystkie pokolenia, które były do tej pory zawsze miał jakąś o ilości nie zaburza tego historia wizję swojej przyszłości właściwie myślę, że się dorasta pokolenie, które nie ma żadnej nie nie jestem sobie wyobrazić jak ta przyszłość może wyglądać nie stanie sobie do końca zaprojektować bardzo mocno się pozytywnie prawda, ale za to są ekologiczne tak to pani ekologiczne ekonomiczne polityczne myślę, że bardzo dawno byliśmy sytuacji reżim aż tak bardzo zdestabilizować Ney i nieprzewidywalnej rzeczywistości tej myśli pandemii dodała jeszcze gdy kolejny poziom tego poczucia niepewności, ale wracam właśnie się dostać się do tej z polityki firmy grupce chłopaków takich graczy komputerowych, którzy właśnie drugi koniec tego trochę przyp TK powinien władcy much, więc jest grupka chłopaków, którzy po próbują wcielić w życie grę komputerową i przeżyć naprawdę no no to jest oczywiście też wysoka dyscyplina i mocne bardzo historia o traumie można powiedzieć trochę taka psychodramy ma, ale właśnie jest CD o tym co się stanie, że te to pragnienie się zrealizuje prawda czy one tak naprawdę było co by oznaczało wejście takie pełnej do końca w grę komputerową, o czym pewnie fantazjuje niejeden nastolatek, więc też wiązać się podstaw podejmuje ten temat tego, jakiego takiego niesamowitego uzależnienia bardzo młodych ludzi od od komputerowych od rzeczywistości wirtualnej jest bardzo bardzo ciekawy sposób o tym opowiada więc jest Inter, który bardzo mocno w kontakcie z rzeczywistością wrocławski festiwal jest oczywiście w wersji fizycznej, ale także w wersji online nowej ciekaw jestem czy właśnie filmy konkursowe można obejrzeć także na tak film konkursu można obejrzeć online te filmy, których brakuje online naszym widzom wytycznych, które nas głosy są wszystkie firmy kanadyjskie czy też największe hity właśnie tych tych wielkich światowych festiwali no jesteśmy dosłownie 3 tygodnie po Cannes nie ma takiej możliwości, żeby te wielkie filmy te wielkie tytuły, które najczęściej z niego pokazują jako pierwszy festiwal pokaz wręcz w Europie może być tytuły trafiały do sieci jest zbyt ryzykowne i producenci agenci sprzedaży nie nie decydują się taki trochę niezrozumiała film musi mieć swoje życie nowe i to spotkanie z rzeczywistością po przerwie pandemicznej jest i z publicznością w Chinach też o tym wspominano też po prostu absolutnie nie zastępowalną niczym doświadczeń no właśnie i taki tego się trzymajmy tego trzymajmy warto przypominać także po pandemii bardzo serdecznie dziękuję za to spotkanie Małgorzata Sadowska selekcjoner Ka programowa nowych horyzontów była gościem państwa i moim i to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Bartłomiejem pogranicznym Szcze panem marszałkiem program realizował Adam wczoraj za chwilę informację, a po nich połączenia, na które zapraszamy w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROGRAM FESTIWALOWY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA