REKLAMA

"Minister Czarnek rozmawia sam ze sobą". Jak wyglądają przygotowania do nowego roku szkolnego?

Połączenie
Data emisji:
2021-08-16 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:44 min.
Udostępnij:

Wydłużenie pensum, godziny karciane i deklarowana podwyżka. Jakie zmiany mogą się pojawić w propozycjach MEiN?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Justyna Suchecka TVN 24 PL dzień dobry dobre będziemy rozmawiali o wypowiedziach ministra Czarnka dla Polska The Times chyba głównie o tym miałem może zacząć od takich rzeczy, które dotyczą zjawiska, które niejednokrotnie rozmawialiśmy niejednokrotnie mówiliśmy, że ten problem problem, który zaznacza się już wcześniej jeszcze przed panią minister Zalewską, ale zdaje się właśnie za jej Rozwiń » rządów mocno się pogłębił, czyli odpływ nauczycieli, zwłaszcza dużych ośrodkach miejskich, zwłaszcza przedmiotów ścisłych trochę od minister Czarnek mówi to, że występują trudności z zatrudnieniem nauczycieli, zwłaszcza przedmiotów ścisłych dużych miastach to takie trudności występowały zawsze, ale to wszystko jest do pokonania nie są głębokie problemy jak jak co myślisz jak myślę, że nie są to głębokie problemy to bardzo chciała, żeby następna taka szansa na skonfrontowanie ministra z rodzicami uczniów, które od września nie będzie miał, kto uczyć fizyki chemii czy informatyki i Cleo no mam nadzieję, że za moment jednak uda nam się tę rozmowę wznowić będziemy rozmawiali o oczywiście także innych tematach, które się pojawiły w tym wywiadzie powiedział no tak dość interesującym m.in. chodzi tutaj o w ogóle to jest ciekawe w jaki sposób minister interpretuje odpowiedzialność za to co się w szkolnictwie dzieje chyba już słyszymy ponownie halą już szanse ponownie tak no właśnie, więc właśnie dni nie zdążyłeś powiedzieć tak nie zarzuci mi odpowiedzieć rozważam pomysł rzeczywiście rozmawialiśmy o tym wielokrotnie i tak naprawdę to, o czym myśleć od rana to tak kraj marzenie życzenie chciałabym, żeby minister Czarnek miał szansę skonfrontować się nawet nie dyrektorami szkół, którzy teraz rozpaczliwie szukają dużych miastach nauczycieli, ale z rodzicami, którzy we wrześniu okaże się, że dzieci nie mają fizyki nie mają chemii albo mają zajęcia w świetlicy albo mają zajęte na dostęp o jakich innych przedmiotów, bo to będą pojedyncze historie nie będą pojedyncze klasy, gdzie może też nauczycieli w skali kraju brakuje nawet kilkanaście tysięcy, a jesteśmy w 2 tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego zgadzam się z ministrem, kiedy mówi, że to taka sytuacja, która już trwa od dłuższego czasu też wiele razy o tym rozmawialiśmy na antenie, ale różnica jest taka, że minister w ostatnim roku drogą bardzo dużo, żeby ta sytuacja się zaostrzała proponuje zmiany w pragmatyce zawodu nauczyciela w funkcjonowaniu szkół, które naprawdę nie zachęcają do tego, żeby do takiej szkoły w przejściu takiej szkole pracować rozwijać się i to jest coś co możemy też na swoim sumieniu parę tygodni temu nazwisko Francji prasowych pytamy już pan stan minister powiedział, żebyśmy się zdecydowali my dziennikarze nauczyciele będą zwalniani wskutek jego reform czy właśnie będą braki w dużych miastach takie jak raportuje teraz jakby nie czekając na odpowiedź, że mówimy o zupełnie innych sytuacjach różnych nauczyciela, bo jeżeli w życie wejdą pomysły na podniesienie pensum nauczycielskiego to nauczyciele będą zwalniani małych miejscowościach, a w Warszawie Krakowie Poznaniu Katowicach wszędzie tam, gdzie dziś naprawdę brakuje nauczycieli dalej będzie brakować to nie jest tak jak było też w przypadku innych reform, że na papierze wszystko zgadza szkoła średnia długość kadencji nie wydłuża uczniowie wcale nie mają większych klas, że wszędzie tak będę bardzo właśnie tak, że dojdzie nam do doprowadzenia edukacji 2 prędkości mówi się w tej pragmatyce, która się zmienia za rządów ministra Czarnka, ale on sam twierdzi, że tak nie jest m.in. planuje uwolnienie nauczycieli od obowiązków biurokratycznych jak to właściwie było z tymi obowiązkami za każdym razem słyszę o zmniejszeniu biurokracji w szkołach dostaje solidnego dreszczu, dlatego że słyszymy o tym też od kilku lat minister Zalewska stwierdziła, że jeden z kluczowych założeń reformy jest właśnie likwidacja biurokracji w szkołach biurokracji, która pogłębiła w ostatnim roku w związku z pandemią to właściwie osiągnęła apogeum, bo to akurat zrozumiałe, że ministerstwo chce zdobyć wiedzę na temat tego jak funkcjonują szkoły, ale co doprowadzało do kuriozalnych ankiet wielo tytoniowych bardzo rozbudowany, które Ross, które wypełniali dyrektorzy, którzy przekazywali swoim nauczycielom nie tylko takich dotyczące bezpieczeństwa droga środka tego jak udało się realizować zajęcia dodatkowe jeszcze, żeby było także z ankiet wynika coś, czego się nawet jako społeczeństwo słyszymy, że dzięki ankietom ministerstwo podejmie jakieś konkretne działania to byłoby właściwe w porządku, bo wiedzielibyśmy, kto ma sens, ale raczej szans w ostatnich tygodniach myślał o tym ile wypełniamy kolejną tonę papieru, która nikomu niczego niepotrzebna i chodzi o ograniczenie biurokracji to minister powiedział coś w tym wywiady od środy zaczęliśmy też słyszeliśmy, że ograniczenia nawet po takiej sprawy, że przepisy ustawa w tej sprawie są gotowe to tylko właśnie znowu okazuje się prawdopodobnie są gotowe w ministerstwie i powstawały bez konsultacji z tymi, którzy tego pracuje się skarżą się za chwilę znów trafi do nas dziś projekt co, do którego najmniej do powiedzenia mają ci, którzy najbardziej dotyka, a i dlatego taką likwidację biurokracji nie bardzo wieża rzeczywiście minister mówi, że nazwę rozwiązania legislacyjne są już w części gotowe rozwiązania, które mają nie tylko jakby uwolnić nauczycieli od biurokracji, której mówimy, ale też to jest myślę coś co przywołuje dużo głębszy i powiedziałbym taki bardziej chłodny dreszcz, czyli przewrócenie prestiżu tego zawodu jak się okazuje rozwiązania są gotowe, ale brakuje woli zwija współpracy związków zawodowych to jest powód, dla których tych zmian nie ma tam jest tak bardzo kuriozalna sytuacja, w której związki zawodowe rzeczywiście zerwały rozmowy z ministerstwa edukacji co ważne warto zaznaczyć przekaz związki zawodowe nawet Solidarność, które pamiętamy w poprzednich latach wspierała pomysł rządu, ale zerwały, dlaczego bywały jednak tego, że nie otrzymały konkretnych propozycji rozwiązań, których mogą dyskutować w 2 do tego, że ministerstwo wysyłało na spotkania z nimi szeregowych urzędników i wiceminister pojawią się na spotkaniu witał gości wychodził sam historia opisywana przez związkowców ma wreszcie, dlatego że nawet szczątkowe rozwiązania, które otrzymali ani jak mają do tego co rząd obiecał w 2019 roku 2019 roku, kiedy doszło do strajku nauczycieli jest taką sytuację, w której strajkowali głównie nauczyciele ZNP i forum związków zawodowych, ale porozumienie z rządem podpisała właśnie Solidarność, która formalnie nie brał udział w sprawie o porozumienie zakładało, że rząd obiecuje, że doprowadzi do takiej sytuacji, w których pensje nauczycieli będą powiązane ze średnim wynagrodzeniem gospodarcza ten powrotnie stracić aktualność, ale nic nie wydarzyło, choć jego realizacja, a nawet pomysłach, które dzisiaj prezentuje minister Czarnek rzeczywiście jest ma obowiązek taki nauczyciel z pensją, ale minimalną to coś na to środki nie mogą się zgodzić od nie chcą rozmawiać co mówią będziemy rozmawiać nie będziemy legitymizować działań ministerstwa, którym się plac mierze nie możemy zgodzić zostawianie także jeszcze wracając do tej biurokracji, ale też w pewnym sensie do wynagrodzeń i do pensum jak to właściwie bez z tą dostępnością nauczycieli dla uczniów, bo też jest taki wątek, które wraca w rozmaitych rozwiązaniach były nigdy się niegdyś niegdyś nie tak dawno tzw. godziny karciane, które miały teoretycznie dostępność zwiększa to boli to jakiś PIT na wodę nie było, gdzie tych dodatkowych zajęć ewentualnie prowadzić nie było wolnych sal czy nauczyciele rzeczywiście siedzieli zupełnie bez sensu w pokoju nauczycielskim wcale to z ich dostępności zwiększało, więc czekać nieco się za tym kryje to oczywiście było bardzo różny jest wiele szkół, gdzie było tak jak opisałem przed chwilą, gdzie nie było tych zajęć właśnie co bądź sztuczny twór, ale było równocześnie do szkół, które w ramach godzin karcianych prowadziły zajęcia dodatkowe prowadził kółka, gdzie działo się fajne rzeczy godziny karciane zlikwidował Anna Zalewska właśnie postulat na zawodowych i to co proponuje minister Czarnek komina tyle ile o tym wiemy dla części nauczycieli te godziny karciane może przypominać tego, że ministerstwo już w maju mówiło właściwie chce podzielić nauczycieli na różne grupy internet twierdzi, że inaczej pracuje właśnie Stalina czy polonista matematyk nauczyciel plastyki i w zasadzie wygląda na to, że ten projekt zakłada togę wygląda na to ciągle niczego nie widzieliśmy na piśmie, że te godziny karciane wrócą dla nauczycieli, którą uczących przedmiotów artystycznych właśnie sportowych w ramach godzin nauczyciele będą prowadzili to zrobili już wcześniej w ramach godzin karcianych różnica jest taka, że być może równocześnie będzie towarzyszyło temu wydłużenie pensum dziś pensum 18 godzin tzw. przy tablicy czy pracy z uczniami pensum i prawdopodobnie wzrośnie tak zakłada ministerstwo od 20 godzin od pojawiały się też w przeszłości propozycje nawet 22 lub bez usterek to jeszcze w czasie strajku, kiedy prezentowała rozwiązania Beata Szydło ówczesna premier no i teraz, jeżeli dołożymy godziny karciane nowe dążymy do tego zwiększone pensum to podwyżka, którą proponuje ministerstwo, które minister bardzo chętnie odpowiada opowiada rzeczywiście będzie podwyżkom nauczyciele wyliczają, że nie, że właściwie finansują swoje wyższe pensja większą liczbą godzin, bo to nie jest tak, że dołożenie 2 godzin do państwa nic nie zmienia właściwie przecież to jest awans 2 godziny dla polonisty czy godziny dla matematyka tak naprawdę w większości przypadków będzie 5 godzin trzeba będzie dołożyć całą kasę wcześniej także posiadać, które ktoś inny będzie uczył młodzież niż w środę czwartek piątek, a to oznacza dodatkowe sprawdziany kartkówki przygotowywanie się pracę wychowawczą wszystko jest bardzo skomplikowany sam no, który minister właśnie w tej chwili rozmawia sam ze sobą dziękuję bardzo, Justyna Suchecka TVN 24 PL była z nami 1317 za chwilę informacje łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA