REKLAMA

Przygotowania do nowego roku szkolnego

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-08-18 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:05 min.
Udostępnij:

Zmiana w liście lektur, nowe prawo oświatowe i niepewna sytuacja pandemiczna - to główne problemy, z którymi nauczyciele i uczniowie będą musieli się zmierzyć od września. O wyzwaniach w edukacji od nowego roku szkolnego rozmawiamy z Krzysztofem Baszczyńskim, wiceprezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prawie 24 minuty po godzinie siedemnastej Adam Ozga i Krzysztof Baszczyński wiceprezes związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobre dzień dobrze 2 tygodnie zostały do 1września, jaki to będzie rok szkolny 20212022 pełen niestety niespodzianek, ale takich przykrych niespodzianek zarówno dla uczniów, jaki samych nauczycieli przypomnę czekamy na zmianę prawa oświatowego dzisiaj przesłaliśmy swoją opinię do tych tych zmian to rzeczywiście prawo, które zmienia zakres Rozwiń » odpowiedzialności jeśli chodzi o prowadzenie szkół w tym sensie zmienia, że ogromne kompetencje otrzymuje dyrektor naczelny organ organ nadzoru, czyli kurator świadczy jednocześnie ustawa prawo oświatowe nakłada kaganiec na dyrektorów na rodziców nauczycieli w zakresie funkcjonowania w szkole zajęć prowadzonych przez różnego rodzaju stowarzyszenia i fundacji się na to nałoży się nowa pragmatyka nauczycielska, nad którą pracuje zespół do spraw statusu od razu mówię, że ZNP w wyłączył się z tego zespołu, ponieważ to była farsa nie same leki legitymizować tej farsy to znaczy bardzo czeka nauczycielka to znaczy podwyżki wynagrodzeń deklarowane przez ministra, który rzekomo mają podnieść prestiż poprzez tak naprawdę obniżenie wynagrodzeń, ponieważ zwiększy się pensum dydaktyczne obniży świadczenia socjalne jednocześnie zlikwiduje się tzw. dodatek na start, czyli nauczyciele sami sfinansują swoje swój wzrost wynagrodzeń to się nazywa podniesieniem prestiżu wg ministra Czarnka jeszcze odbiurokratyzowanie jest na tej liście pan są bardzo ambitne rozwiązania legislacyjne w części gotowe brakuje tylko woli współpracy związków zawodowych z ministrem mówi Przemysław Czarnek no pan minister różne rzeczy opowiada nie wiem czy do końca zdaje sobie sprawę z tego co uczy, o czym faktycznie mówi na temat biurokracji rozmawiamy już bardzo długi czas jeszcze za Pani Minister Zalewskiej i właściwie jesteśmy w tym samym punkcie co byliśmy, jeżeli ta zmiana dotycząca biurokracji czy odbiurokratyzowanie ma polegać na zmianie stopnia awansu zawodowego to jest w ogóle rewolucja w zakresie stopnia awansu to rzeczywiście można się już bać, bo to będzie ogromny bałagan, ale są również rozwiązania niestety niekorzystne dla samych uczniów przecież zmienia się kanon lektur szkolnych w pan minister mówi, że te lektury zmienia m.in. dlatego że teraz będzie bardziej czytelny system wartości no może zdań zdaniem pana ministra tak będzie tylko, że warto byłoby porozmawiać z nauczycielami, którzy będą, zwłaszcza nauczyciela języka polskiego, a także z uczniami czy te lektury rzeczywiście będą zrozumiałe dla uczniów czy rzeczywiście zwiększą popularność czytelnictwa przed sklepem jubilera Jana Pawła II to nie jest wybitny dramat Polski ja nie chcę oceniać czy to jest wybitny czy nie Wyki wybitny natomiast na pewno znacie może inaczej nie powinien być nie powinno być to lektura, którą będziesz się w szkole stosowało w ogóle panie redaktorze część część tych lektur ma oczywiście taki wybitnie religijny charakter również Narodowy również patriotyczny to się wpisuje do tego modelu szkoły Czarnkowa i innych to nie tylko równy Jan Paweł II to również kardynał Wyszyński ja jeszcze raz mówię nie chcę tego oceniać, ale to nie jest do końca nie są pozycje dla uczniów do czytania w szkole wyrzuca się m.in. Stowarzyszenie umarłych poetów wyrzuca się Cenckiewicz czuwa wyrzuca się wierszy Świetlickiego to miejsce daje się właśnie np. ludzi bezdomnych Żeromskiego czy Witolda Pileckiego raport Witolda no są rzeczy, które nie trafią do uczniów to powinna być lektura, która po pierwsze, mobilizuje, która jest zrozumiała dla dla dla dla dla dzieciaka nie oderwana od rzeczywistości nauką nadzór, który jest jeszcze 1 problem polegający na po prostu dostępności tytułów tych tytułów nie ma szkolnych bibliotekach, a np. takie, które do Yellowstone Zielińskich swoją drogą wydaje się, że dobry pomysł na tej liście, bo te rysunkowe krajoznawczy świat to znaczy pozycję Zielińskich jest fantastyczna sprawa to jest koszt 40zł albo dla biblioteki albo dla rodzica czy czy może ten zestaw lektur został wprowadzony za późno, żeby można się było przygotować zrobić dodruki właśnie zakup przez biblioteki to myślę, że to co pan teraz powiedział za późno, ale jak się jeszcze dodać rzecz następującą myśmy opiniowali te te rozwiązania na co zwróciliśmy uwagę, że co minister to nowy kanon lektur od tego można po prostu dostać zawrotu głowy wydawnictwa nie nie nadążą drukować szkoły nie mają środków, żeby te publikacje, żeby te książki znalazły się w bibliotekach w związku z tym to to jest troszkę postawione mówi bardzo delikatnie to jest troszkę postawione na głowie w każdym bądź razie zapewne, jeżeli już tego typu rzeczy się robi to nie ogłasza się to w czasie w okresie wakacyjnym, bo prace nad lekturami o pierwsze powinny być jawne, a my tak naprawdę nie wiemy, jaki zespół pracował nad nad opracowaniem lektur szkolnych tam jest za mało praktyków tam jest natomiast wielu za wielu teoretyków jeszcze w określonym punkcie widzenia czy spojrzenia na pewne wartości czy z tym Stowarzyszenie umarłych poetów to nie jest przypadkiem tak, żeby po prostu uczniowie nie zapragnęli takiego nauczyciela główny bohater no może nawet tylko może nawet na pewno ma pan ma pan rację myśl, która towarzyszy ja tego rozpocząłem ten ten ten wątek pana ministra zastępujący wszyscy system wartości ma być czytelny, czyli inaczej mówiąc to co dzisiaj było w kanonie lektur w tym również lektura pt. stop Stowarzyszenie umarłych poetów widocznie tego systemu wartości w sposób czytelny nie przedstawiało może może tak należałoby to interpretować, choć ja taką interpretacją się nie zgadzam pandemiczne na ten nowy rok szkolny jesteśmy gotowi w ubiegłym roku szkoły we wrześniu można domniemywać były częścią rozsady Nika tej drugiej fali pandemii teraz jesteśmy u progu czwartej fali eksperci zwracają uwagę na to, że właśnie dzieci jako jako niezaszczepione mogą roznosić ten Super zaraźliwy wariant Delta panie redaktorze wszystko wskazuje na to, że powtórzy się, że błąd z ubiegłego roku się po prostu powtórzy minister Piontkowski jeszcze wtedy szef resortu edukacji twierdził, że mówi nie zarażają dzisiaj minister Czarnek powtarza to wszystko robione jest założeniem, że nie będzie szkołach czwartej fali pandemii oczywiście my byśmy chcieli ja mówię teraz jako nauczyciel ja mówię również jako jako rodzice i dziadek, żeby dziecko, żeby uczeń po prostu wiedzę zdobywało stacjonarnie, ale powinniśmy resort to jest jego obowiązek być przygotowanym na właśnie tę sytuację, która może się tak tak przynajmniej mówią eksperci wydarzyć jak powinniśmy być przygotowani to powinna być np. nauka hybrydowa przez pierwsze 2 tygodnie, kiedy będą powroty z wakacji, a może po prostu starć z nauką hybrydową potem zobaczymy co się wydarzy panie redaktorze to może nie tak po pierwsze, muszą być wprowadzone muszą być wyposażone wszystkie placówki szybki internet tak niestety nie jest niezbędny sprzęt do prowadzenia kształcenia na odległość czyli, czyli na tę ewentualność musimy być przygotowani musi być finansowe wsparcie dla samorządów jeśli chodzi o zabezpieczenie nauki pracy w placówkach oświatowych w czasie czwartej fali pandemii również musi być autonomia dyrektora w zakresie podejmowania decyzji o ewentualnej hybrydowej edukacji, a nie czekanie na decyzję sanepidu obowiązek od nauczycieli np. o obowiązku szczepień nauczycieli tutaj mamy zdanie następujące większość nauczycieli jest zaszczepiona natomiast na pewno do powinny szkoły być wyposażone test szybkie testy, a także testy znaczy, które wykrywają covid, a także testy, które mówią o tym 3 czy są i jaka jest ilość przeciwciał o powinno być na pewno już nie mówi o odpowiedniej ilości środków sanitarnych chodź no tutaj może nie jest najgorzej, ale panie redaktorze mówi się np. o szczepieniu dzieci, ale proszę spytać dyrektora szkoły czy czy wie, gdzie te szczepienia mają się odbywać, w jakich ponoć właśnie ministerstwa edukacji przygotował pakiet dla dyrektorów na temat szczepień przeciwko covid-19 ten pakiet został opublikowany na stronach ministerstwa właśnie i czy wg może nie tyle pada ile wg dyrektorów, jeżeli pani spyta czy rzeczywiście ten pakiet rozwija znaczy to co tam jest napisane rozwiewa wszystkie wątpliwości które, które mają dyrektorzy panie panie redaktorze najkrócej mówiąc chcemy i to jest nasze marzenie jako jako środowiska nauczycielskiego, żeby nauka była stacjonarna, ale jednocześnie chcemy mieć pewność, że jesteśmy wszyscy przygotowani, że rządzi stronami będą ska przygotowała nas do ewentualnej pracy zdalnej, a przede wszystkim, aby to dyrektor mógł podejmować decyzję czy tę hybrydę edukację hybrydową wdrożyć czy nie jest to dzisiaj jesteśmy w podobnym miejscu jak byliśmy rok temu wiceprezes związku Nauczycielstwa polskiego bardzo dziękuję w pierwszym miesiącu nauki mają się odbyć szczepienia w szkołach takie przynajmniej były zapowiedzi Karolina Kowalska Rzeczpospolitej będzie naszą gościnią tuż po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA