REKLAMA

Elektryfikacja polskiej wsi, czyli człowiek wobec technologii oczami artystki

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-08-19 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:35 min.
Udostępnij:

„Plan Tysiącletni” to najnowsza praca Agnieszki Polskiej, która wypełnia wysoką na 11 metrów salę wystawienniczą Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Praca dotyczy elektryfikacji polskiej wsi w latach 50' i ukazuje postawę człowieka wobec technologii.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie jeszcze do 19września możemy zobaczyć plan tysiącletni, czyli najnowszą pracę Agnieszki polskiej Agnieszka Polska dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj serdecznie dzień obrażam i na początek proszę powiedz co było punktem wyjścia do tej wideo instalacji, która wypełnia wysoką na 11m sale wystawienniczą muzeum nad Wisłą jak rozumieć ten tytuł plan tysiącletni Rozwiń » nowym punktem wyjścia do tej wystawy jest proces elektryfikacji polskiej wsi wystawa opowiada historię czwórki bohaterów to jest dwójka inżynierów oraz dwójka partyzantów antykomunistycznych, którzy nadal ukrywają się w lesie historia ma miejsce na początku lat pięćdziesiątych jak rozumiemy jest to tuż po wprowadzeniu powszechnej ustawy o elektryfikacji wsi osiedli, a która została wprowadzona w 2900 pięćdziesiątym pierwszym roku i jest to moment, w którym rozpoczyna się taki wielki proces wprowadzania tej infrastruktury elektrycznej na wsi w Polsce i radzie, że na terenie Lubelszczyzny została nakręcona polskim parku Narodowym i okolicach polskiego parku Narodowego, czyli w miejscu, które w, którym bardzo często trudno znaleźć inie elektryczne, które mogłyby nam wchodzić w kadr i to jest to taki punkt wyjścia do tej historii Ala historia opowiedziana tak bardzo poetycki językiem jest bardzo dużo faktów, które nadają temu filmowi tak bardzo sura na charakter i oprócz tego jeśli są instalacje to, więc znajduje się pomiędzy 2 wielkimi ekranami także jest taki dosyć nietypowy sposób prezentacji filmu można porównać do sali kinowej, w której znajdują się 2, ale duża skrawek no ale po 2 stronach sali no właśnie, jaki stał zamysł zatem właśnie rozwiązaniem myślałam o tym, żeby wprowadzić ulicach wysokiej określone stany emocjonalne i Terek innych moich pracach bardzo często posługuje się właśnie elek i określonymi osobami byli instalacji użycie określonych bodźców dźwiękowych wizualnych, która dzieli sposób wpływają na mocy ulica jest chodzi o to instalacje to umieszczenie widza pomiędzy 2 ekranami ma wpływ na takie poczucie dezorientacji i myślę tutaj o uczuciu, które jest podobna do czerwca codziennie odczuwam konfrontacji z nowymi technologiami czy takie poczucie zagubienia związana z byciem częścią systemu technologicznego History wzrok wystawy jest system infrastruktury elektrycznej, ale oczywiście możemy to równie dobrze odnieść to do emocji, z którymi się spotykamy codziennie obcując z nowymi technologiami jak temu plan tysiącletni, a dla tysiącletniej to jest oczywiste, a te nie takie trochę zapobiega odniesienia do, a np. planu sześcioletniego co do innych planów szybkiego rozwoju infrastruktury i technologii, ale myślę, że myśląc o takiej dłuższej perspektywie chciałby taki poetycki sposób zaznaczyć, iż tak naprawdę rozwój technologii, a druga jest rozpatrywać w kontekście perspektywy ludzkiej to znaczy to w jaki sposób systemy technologiczne rozwijają sposób powstają potem, jakie skutki mają na środowiska po osiągnięciu swojego momentu sum można liczyć raczej Milenia niż w latach i oczywiście tak to jest systemem elektrycznym znaczy to jest system, którego budowa rozwój kraju organizacja na pewno wpłynęła na to jak w tym momencie porządkowany jest wiek informacji, które żyjemy i oczywiście wpływ rozwoju tego systemu będzie na pewno liczą na mijania zmian np. ska z katastrofą klimatyczną powiedział, że dobrze nowe technologie wzbudzają lęk właśnie ten proces powszechnej elektryfikacji również był związany właśnie z lękiem czy był przyjmowany z nadzieją zachwytem myślę, że tak w związku z ustawą źródłami, które znalazłyśmy razem z kuratorką projektu Natalia Sielewicz myślę, że to było to były przede wszystkim uczyć na dzień to była na pewno technologia, która była bardzo oczekiwana, która wiązała się dla wielu osób z emancypacją wszystkim dla kobiet, więc było to coś co na pewno na wiązało się z ba bardzo lekką nadzieją la oczywiście była to też tak jak każda nowa technologia po to, coś co szczególnie w oczach mieszkańców wsi głośno zaraz z tego rodzaju magią oczywiście zawsze technologia jest pewnego rodzaju mają również teraz, ponieważ nie wiemy dokładnie jak te systemy działają, więc jak np. Natalia zauważyła w swoim tekście zacytowała artykuł ukazał się w latach trzydziestych na temat elektryczności, która pisała elektryczność jako sekret wydarte Błyskawica myślę, że za głosowania do infrastruktury bardzo towarzyszyło właśnie takie myślenie magiczne i nadawanie technologia i zawiesiła w wirtualnej no właśnie wspomniana przez siebie kuratorka wystawy, czyli Natalia Sielewicz proponuje by Apropos planu tysiącletniego używać terminu socrealizm magiczny myślę, że jest w tym terminie co silnie uchodzącego tak to jest też taki termin trochę żartobliwe tak myślę też bardzo się podoba nie mam nic przeciwko temu, żeby praca tu określane terminem, a my za socjalizm magiczne z 1 strony na pewno nie jest to socjalizm, ponieważ socrealizmu, ale jednak chciał zgodnie z pewnymi założeniami ideologicznymi, ale sama tu pracę rozumieć jako czas pewnego socjalizmu w związku z tym, że jest to na pewno praca odnosząca się do zagadnień społecznych jak również to, a zagadnienia masowości w społeczeństwie polskim no no oczywiście jest do tego Doda na to warstwa maggi i surrealizmu to jest też ciekawe właśnie, że ta wystawa bardzo wpisuje się rozpoczętą ostatnio dyskusję na temat klasy ludowej w Polsce chciała również do tej dyskusji swoją pracą dołączyć myślę, że jak najbardziej ta praca może się odnaleźć w kontekście tej dyskusji również jeśli chodzi o mojej tarczy minister bardzo opiera się na źródłach historycznych bardzo chciałam wszystkim, budując postacie bohaterów bardzo chciałam zrozumieć np. jakich warunkach oni mogli się bać przed wojną były to warunki tragiczne były warunki absolutnie szokujące dla współczesnej osoby mające bohaterka filmu mówi o tym zawiadomi nie było krowy, ale zawsze była sól i to np. może być jakimś szokującym elementem SA jak wynika z pamiętników Chłopskich publikowanych w latach dwudziestych dni i trzydziestych w Polsce sól była czasem takim wyznacznikiem własnego stabilności w gospodarstwie rolnym i myślę, że za bardzo pamiętać o tym za oprócz tego za system komunistyczny oczywiście wprowadził bardzo dużą kontrolę nad społeczeństwem to też właśnie naprawdę bardzo pomógł masom chłopskim no tak przypomnijmy, że jeśli chodzi o elektryfikację to ile wsi było procentowo zelektryfikowanych przed wojną, a siłę nie są pana to było kilka procent myślę, że potrzeba 9% państwa w tym bardzo dokładnie Ala, a tak naprawdę to elektryfikacja wsi zaczęła się dopiero od tej ustawy o powszechnych ustawy o elektryfikacji wsi i trwała w zasadzie do lat sześćdziesiątych z niewielkimi wyjątkami, które zostały zlikwidowane dopiero w latach dziewięćdziesiątych powiedz jeszcze od tych bohaterach, których już wspominała z 1 strony mamy parę młodych inżynierów z drugiej 2 partyzantów antykomunistycznych czemu na takich właśnie postaciach oparła się to opowieść, a myślę, że chciałam w jaki sposób nawiązać do takich 2 mitów, które funkcjonują w kulturze polskiej, a jest ta, więc po pierwsze, przodownika pracy, a po drugie, stojąc żołnierza wyklętego to są elity, która bardzo często bywały też nadużywane przez polskie władze i w różny sposób bardzo ciekawe wydają się pomysł konkurenta, czyli tych 2 mitów, a jednocześnie chciałbym zaznaczyć za moim filmie ja staram się obie tak grupy społeczne absolutnie zdelegalizować znawcy raczej pokazać wszystkim osoby za zasadne zatem Mitta stałe konkretne osoby, która miała cel swoje konkretne ludzkie problemy na ekranie scenie nieznani aktorzy Jaśmina Polak Bartosz Gellner Piotr Polak Julian Świerżewski przeprowadziła się do swojej pracy klasyczny casting raczej od początku wiedziałam kim chciałbym pracować to znaczy SN z niektóre z tych aktorów jeszcze nie opracowano skład Piotr Polak grał gra główną rolę w moim filmie pełnometrażowym kura wciąż żyjemy gaz z, a poza tym to jest to to są aktorzy teatru nowego, do którego często chodzę, więc raczej nie był to trudne, a z tym słyszymy również głos Antoniny Nowackiej wokalistki artystki dźwiękowej ten muzycznego niezwykle istotne tak to jest Antonina otrzyma bardzo ważna rola ona odgrywała taką nieformalną postać Iskrę a, czyli takiego wcielenia elektryczności jest trochę taką narratorką trochę chórem całej tej opowieści i myślę, że momenty, kiedy unijne zaczyna śpiewać, a jest to takie momenty, które mają zadanie w jaki sposób zahipnotyzować pisali wciągnąć go jeszcze bardziej to całą historię, która ogólnie ma bardzo jest notowana bardzo szybki sposób taką historię bardzo szybkie i to moment chóru i pieśni, które wykonują oni nas taki moment ta trochę odpoczynku i komentarza do historii niepewność to nadzieja jak głosi jedna z pieśni wykonywanych przez Antoninę Nowacką bowiem, że te słowa też bardzo mocno wybrzmiewają w kontekście niekończącej się pandemii tak na pewno oczywiście to jest pandemiczny znawcy podstawą w trakcie pandemii, a premiera tego filmu miała odbyć już rok temu została przesunięta rok przez pandemia i myślę, że oczywiście wszystkie te emocję, która odczuwała w trakcie pandemii aktor, który odczuwali inni członkowie ekipy filmowej i osoba pracująca nad firmami na pewno zna znalazły wydźwięk w tym kinie, a więc oczywiście oprócz tego kadencję na pewno możemy uznać go za pracę o relacji człowieka technologii i środowiska naturalnego to oczywiście można też mówić o nadzieję na pojawia znika są właśnie obserwowaliśmy na pewno zaś roku w tym roku bardzo dziękuję Agnieszka Polska artystka autorka wideo instalacji plan tysiącletni, którą to wideo instalacje mogą państwo oglądać do 19września w muzeum sztuki nowoczesnej muzeum nad Wisłą w Warszawie była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję Agnieszko bardzo dziękuję zapraszam na wystawę bardzo dziękuję również Pawłowi Wiśniewskiemu za to, że pomogli program przygotować, a państwa zapraszam na informację do Kate Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA