REKLAMA

Nowe Horyzonty: bezkompromisowy "Niefortunny numerek lub szalone porno"

Światopodgląd
Data emisji:
2021-08-20 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:38 min.
Udostępnij:

Bezkompromisowy i gniewny. O filmie "Niefortunny numerek lub szalone porno" dyskutujemy z filmoznawczynią prof. Iwoną Kurz z Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz kolejne dzisiaj propozycja dla państwa weekendowa dla mieszkańców Wrocławia szczególnie, dlatego że do końca tygodnia do 22sierpnia trwa międzynarodowy festiwal filmowy nowe Horyzonty we Wrocławiu właśnie, ale dobra wiadomość jest taka, że nie staną w tym roku odbywa się w wersji hybrydowej, więc można również filmy nie wszystkie, ale bardzo duża zobaczyć wirtualnie jeszcze lepsza wiadomość jest taka, że te wirtualne wydanie Rozwiń » festiwalu nowe Horyzonty potrwa do przyszłej niedzieli 29sierpnia, a na festiwalu nowe Horyzonty do filmów bez liku, ale chciałam zwrócić państwa uwagę szczególnie na film niefortunny numerek lub Sharone szalone porno to jest właśnie film, który też jest dostępne w wir wirtualnie, a który dziś też widziała prof. Iwona kurz, która zgodziła się przyjąć zaproszenie jest gorąco po projekcji dzień dobry pani profesor dzień dobry bardzo dziękuję zaproszenie bardzo dziękuję za przyjęcie tego zaproszenia, dlatego że jeszcze, a dla formalności profesor na korzyść firma znawczynią badaczką kultury polskiej związanej z Instytutem kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim, a bardzo cieszy jestem bardzo ciekawa tej rozmowy, bo przyznam, że zrobił na mnie ogromne wrażenie ten film w ogóle bardzo ocenie te nowo rumuńską fale reżyserów, ale chyba filmy radu Jude robią na mnie ogromne wrażenie afery im, jeżeli państwo może widzieliście chyba Esther nie obchodzi mnie czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy też ciekawe firm firma no ale ten nowy nagrodzone zresztą na festiwalu w Berlinie złotym niedźwiedziem złotym niedźwiedziem niefortunny numerek lub szalone porno no na mnie zrobił ogromne wrażenie wnętrze to bezkompromisowy najlepszym znaczeniu tego słowa firm i tylko artysta albo może nie tylko, ale przede wszystkim artysta może nam mówić takie rzeczy wprost erudycyjny bez złudzeń czy nie na granicy cynizmu bardzo gniewny film, zanim przejdziemy do do trochę rozłożenia go na czynniki bardziej pierwsza albo wymiany wrażeń to zapytam panią ja zacząłem moją opinię natrafili Motak widujemy jest miastem by ustosunkował się dosłownie godzinę temu skończył się z USA to jest film, który ogląda się na przemian ze śmiechem ze zdumieniem ale, żeby ze śmiechem ze względu na nagromadzenie tam taki właśnie elementów krytycznych to za mało powiedziane wielu zjadliwych od adresem kultury rumuńskiej uderza zresztą też można być taka cecha rozpoznawcza tego reżysera oczywiście też jakoś bardzo czytelny również kontekście kultury polskiej wyprzedaży jest może szerzej taka krytyka tych społeczeństw po transformacji komunistycznej aspirujących prawda do nowego świata europejskiego z rozmaitymi przywarami bardzo bardzo ostra satyra jeszcze do tego wszystkiego dochodzi kontekst pandemii, które reżyser wykorzystuje właściwie dotyka tutaj do niemal każdej instytucji życia społecznego szkoła rodzina cerkiew, czyli kościół prawda władza armia wszystkim po kolei się tutaj dostaje to w takim razie Niewiem co pani szczególnie zwróciła uwagę czy co podkreśliła przedstawiciele organizatorzy festiwalu wydaje się rzeczywiście zadają takie bardzo ciekawe pytanie w kontekście tego filmu, na które wszyscy widzowie na koniec sobie odpowiedzą ale kto jest tym filmie tak naprawdę obsceniczny perwersyjny krótko mówiąc fabuła jest taka, że nauczycielka prestiżowej szkole nagrywa na jak swój seks ze swoim mężem partnerem, który to film na skutek różnych zbiegów okoliczności zostaje udostępniony w internecie no i rodzice szkoła reakcja na to i jakby niektórzy domagają się konsekwencji nowe pytanie co się dzieje w takiej sytuacji, które właśnie do Chin trafia do jakiejś obiegu publicznego pytanie jest właśnie to tu jest obsceniczny czyta nauczycielka, która uprawia ten seks, czyli ludzie, którzy uruchamiają panikę moralną, czyli właśnie tradycjonaliści historycy to miasto, które jest tak naznaczone tym nacjonalizm kapitalizm takim obsceniczny kapitalizmem powierza to wydają się ciekawe ujęcie spojrzenia na ten film, ale być może pan jakąś inną perspektywę by podkreśliła nie to chyba tutaj jest to napięcie liczba skarg trafnie wskazała, choć będzie trochę inaczej, bo on właśnie chodzi, że w centrum mamy ta historia prawda, że nauczycielka tutaj chodzi wiadomo, że uprawia seks uprawia tak uważam, że ten fakt przybrał formę pewnej zabawy, która została nakręcona prawda tutaj zaczyna się z tego robić właśnie jakaś straszliwa excela świadcząca o tym, że nauczycielka jest zepsuta, więc nie może być nauczycielką nie może być 7 z Rumunką tutaj zresztą nie, uprzedzając by za bardzo zaraz pojawią się kolejne oskarżenia związane z tym, czego uczy jak uczone są tylko historii nie tak, tym bardziej prawda ta rola wychowawcza jest podkreślana, ale chodzi o to, że reżyser bardzo silnie kontrastuje z obrazem całość całego społeczeństwa rumuńskiego właśnie pierwsze części właściwie trochę taki reportaż miejski bohaterka idzie przez miasto załatwi jakieś prawda drobne sprawy szły przygotowania do zebrania z rodzicami, a plan mamy karę właśnie to miasto, które nie przemienia się w wielkie wielkie jako taką wielką miejską Szcze nowego kapitalizmu, ale zarazem jest dumnym miastem rumuńskim prawda i nie może być też obsceniczne właśnie o to chodzi w tym obrazie mamy nagromadzenie różnego rodzaju takich faktów no jak po infantylną tak związany z kapitalizmem tylko kapitalizm sprzedaje i 2 takie podstawowe narzędzia przemocy bardzo silnie podkreślane przez reżysera właśnie w całości tego filmu to jest 1 strony kapitalizm siła bogatszych łącznie z takim posunięciem prawda do skrajności rolą właścicieli samochodów na duże parkują, gdzie chcą i gdzie mają pieszych, ponieważ ich pieniądz, który pozwoli kupić dobrą furę daje też prawo do tego, żeby dyktować prawda nie warunki, jakby były takie praktyki społeczne, a druga rzecz to jest mi nacjonalizm rumuński siła mężczyzn, którzy w mundurze albo bez munduru, ale służą prawda Rumunia dwoją się do historii wielkiej przeszłości narodu rumuńskiego i tutaj data ta cała historia obce niż na dużym stopniu historią dziesiąty kobiecą jak dużym stopniu to odchodzi to kobieta jak ona śmiała prawda w i praktyki seksualne okazują się właśnie obsceniczne, bo matki żony prawdziwe Rumunki tego nie robią tutaj oczywiście bardzo wielu scenach zrównana hipokryzję tej takiej wątpliwej właśnie jest to swego podejścia do obyczajowości też do pewnej wizji kobiety czy szerzej osoby, która może nauczać młodzież prawda historii wielkiej przeszłości przypomniała mi to co co zrobią też wydaje na mnie ogromne wrażenie to co pani podkreśliła właśnie ten portret miasta z 1 strony bardzo portret Bukaresztu, ale z drugiej strony też wydaje się, że uniwersalny, choć rzeczywiście w Bukareszcie to wybrzmiewa bardzo mi przypominał z kolei niektóre firmy różnicy, kiedy tło bohaterowie drugiego tła drugiego planu odgrywają tak nagle do właśnie stają się pierwszym planem odgrywają duże znaczenie w tym filmie, ale nie chcę też bardzo jasny na rzecz po bo zastanawiam się jak pani się oglądało ten film, bo ja przyznam, że z 1 strony filmie powali to znaczy zrobi na mnie ogromne wrażenie nie może to ta posłucha pandemiczna, że chwilę po prostu było ostatnio mniej, ale uważam, że to jest coś naprawdę wielkiego, ale z drugiej strony momentami oglądało się to trudno poza nim zabawny film momentami naprawdę zabawny, ale jestem i przemoc to znaczy taki gniew taka złość pandemiczna też wydaje się, że można trochę na ulicach czasem poczuć taką ogólny złości ludzi jakiś jakąś taką frustracje irytację my też powiedzieć ten film raczej jak to się mówi dla dorosłych to znaczy są tam sceny nie jak dobrze przed, ale dosłowne o seksualne pierwszoplanowa to przede wszystkim reżyser zaczyna od tego, że ta scena, która potem punkt wyjścia całego sądu nad nauczycielką jest dokładnie pokazano tak jak no by wystawa fotograficzna prawda tutaj zresztą to przekroczenie pewnej granicy właściwej dla kina domowego tak możemy powiedzieć jest o tyle uzasadnione, że odwołuje w gruncie rzeczy dość częstej praktyki, bo tutaj oczywiście to ta sama uwaga skupia się na tym, że w ogóle ludzie to robią tego rodzaju prawda padają uwagi w ideologa, ale też właśnie nauczycielka robi prawda Doda potem pojawia się w sieci są jak takie kolejne powody, dla których ona stale są na nodze ci wiary, ale musimy pamiętać, że po prostu dzisiejszy inaczej braki pornograficzne bardzo często właśnie mają taką swoją nową domową swojski domowy wymiar i dziś tutaj jest nie jest jakby to ewidentnie nie tylko tak po prostu mam wrażenie hipokryzja, bo pokazuje pewne zmiany obyczajowe, jakie dokonują ta cena nie dość długa sekwencja sądu nad nauczycielką taka dyskusja prawda rodziców nauczycieli dyrektorki szkoły samej tej nauczycielki też pokazuje w jakim pomieszanie wszyscy idziemy, ale żyjemy tam, gdzie nie ma takiego oczywistego podziału prawda na niewiele może poza samą nauczycielką osoby nie wiem liberalne nie wiem poświęcone i inne, ponieważ w gruncie rzeczy wszyscy prezentują jakiś rodzaj mieszanki rzeczy zaczerpnięty z edukacji z internetu jak swoje przeświadczenie o swoich przekonań uprzedzeń personalnych nie tylko tutaj też tak jak widzimy prawda, ale pani właśnie Bukareszt Pański miny miejski taki absolutnie pomieszane prawda hydrologiczne reklama reklamie ruiny sąsiadujące prawda z nowymi budynkami interesują się na samochody z nas nie ubranymi osoba, która tam próbują coś do dostaw to ten nie ten i tak jak bardzo agresji bardzo agresji prawda apelacja społecznych się pojawia to tutaj ta od takiego diagnoza bardzo mocno idzie właśnie w stronę takiego jak do pokazania społeczeństwa i właściwie nie ma żadnych, jakim bez żadnych relacji prawda, gdzie jak ta właśnie tę okoliczność jako być może ostały skandalu jako od ostatniego takiego tematu punktem wgląd do dyskusji społeczną co też zagra diagnostycznych oba działają tabloidy dyskusja zaczyna się wtedy, kiedy wydarzy się skandal nie ma skandalu nie ma dyskusji, więc tutaj ten film w wielu miejscach, jakby jest myślałem jak mądrze pokazuje nam się procesu nie tylko właśnie taką prostą, za które dla la hipokryzję społeczną, choć oczywiście tutaj, że ten wątek wybrzmiewa najmocniej, bo chwilami bardzo zjadliwe też możesz pomóc jakoś szczególnie w swoją wyobraźnie i wyciąganiu różnych prawda takich mocnych stron współczesnego społeczeństwa rumuńskiego także jego przyszłości, bo to jest pewne podobieństwo prawda z polską dyskusją, że te różne mroczne tematy przyszłości to zresztą on poruszał się sejmowe poprzedni film poprzedni właściciel firma czy wspomniane przez pana Jasia i Barbarzyńca to jest ciągłe prawda jak wielkim takim nie nie ciągle toczącą się, jakby wielką dyskusją również w Rumunii i też nie wiem właśnie i na ile miała właśnie może tak musi być, ale miałam jakąś taką też złość w tym filmie nie wiem na na reżysera to on bardzo konsul jak w ten sposób konstruuje to słowa, ale był analizuje obnaża pokazuje nam, ale na koniec czy to nie jest taki trochę historycznych i co teraz człowiek chce zadać sobie pytanie można będzie też trochę problem z satyrą prawda znaczy to jest bardzo właśnie ostry film, kto o którego, jakby był reakcją także spodziewać, że od niektórych obrazi niektóre zresztą obrazić tutaj uroczy chciałby samych odbiorca rumuńskich bawię, ale wyobraża samą formą jest zawsze taki dobry wybieg, że powiemy no ale tak źle zrobione tak jak niechlujnie prawda albo, że niezbyt zbyt proste niektóre z żartów niż wejść do zakończenia roku oczywiście nie chcę ja się o zdradę nie najlepiej nawet istotne, ale ono okazję po prostu pewną bezradność prawda, że w tej dyskusji w tej chwili trudno z tej dyskusji proszę dotyczy jakiegoś, jakby budowy społeczeństwa po transformacyjnej go po pandemicznego opartego na kimś nowym ładzie również w odniesieniu do nowo, gdy szerszych przemian związanych z katastrofą klimatyczną tam drobne sugestii tego dotyczące pojawiają prawda stosunku do natury leża jesteśmy trochę ud w pewnym klinczu co prawda i na pewno to jest taki, który daje nam może żądać od pewnego rodzaju odświeżenie pozwoli nam trochę staruszki opóźniać możemy się denerwować czy zaginie fakt się osoby, które toczą się nim też dotknięta także jakieś ich wartości tutaj zostają zbyt mocno rozbrykane, ale wydaje się, że po prostu zaczęli dokonywać pokazy taki problem właśnie tam możemy zrobić no tutaj Marzena Osiecka wydawczyni, żeby absolutnie nie zdradzę zakończenia to on UP zapewniam państwa jak wiecie co was czeka to nic nie zdradził ósmy, a propos tego zakończenia tak myślę tak wydaje się, że warto obejrzeć coś to jest no rzeczy wielkie spotkanie tak mi się wydaje pani profesor bardzo dziękuję za rozmowę za te komentarze na gorąco prof. Iwona kurz film znawczyni badaczka kultury polskiej związane z Instytutem kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim była państwa gościem rozmawiamy o filmie niefortunny numerek lub Sharone szalone porno film rumuńskiego reżysera radu Jude, który można zobaczyć na festiwalu nowe Horyzonty, który w wersji tej online trwa do 29sierpnia rady taka forma patron Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA