REKLAMA

O pieniądzach tkwiących w zębach

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-08-21 06:00
Czas trwania:
55:59 min.
Udostępnij:

Goście "PB do słuchania" opowiadają o kondycji rynku stomatologicznego w Polsce i jego atrakcyjności dla inwestorów oraz o tym, dlaczego to wszystko musi kosztować. Rozwiń »
“Dlaczego to wszystko tyle kosztuje” - spytała niedawno jedna z dziennikarek “PB” po wizycie w gabinecie dentystycznym. No właśnie, dlaczego? Stomatologia to zdecydowanie najmocniej sprywatyzowany segment polskiego rynku usług medycznych. Zęby leczymy przede wszystkim z własnej kieszeni - około 40 proc. wydatków na prywatną ochronę zdrowia to właśnie wydatki na wizyty u dentystów, a budżet Narodowego Funduszu Zdrowia na takie zabiegi jest proporcjonalnie wyraźnie mniejszy, niż budżety jego europejskich odpowiedników.

0:00 Marcel Zatoński - wstęp
1:11 Joanna Szyman o dentystycznych pieniądzach i perspektywach
10:45 Łukasz Sowa o złotych czasach zębów
21:12 Daniel Petryczkiewicz o stomatologicznym usieciowieniu
34:22 Andrzej Różycki o konsolidowaniu klinik
44:43 Radosław Latała o doli dentysty
54:57 Marcel Zatoński - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobra nazywam się Marcel Zatoński, a to jest Puls biznesu do słuchania i czemu tyle kosztuje takie pytanie kilka tygodni temu zadaniu redakcyjna koleżanka tuż po wizycie w gabinecie dentystycznym rozłożył ręce, bo trudno było udzielić prostej odpowiedzi kosztuje to kosztuje po co drążyć temat postanowiłem jednak trochę odłożyć i owocem tego drążenie jest dzisiejszy podcast dotyczący sytuacji branży stomatologicznej w Polsce dowiecie się z niego państwo ile Warta Rozwiń » ile wydajemy na dentystów na tle innych państw europejskich usłyszycie również do stomatologa inwestuje dlaczego, a także dentyści przeszli przez pandemie i zmienia się działalności wraz z rozwojem technologii i wiedzy medycznej wiem, że nie każdy lubi siadać w fotelu dentystycznym, a niektórzy panicznie się tego boją polecam jednak raz się teraz w fotelu na kanapie i przez najbliższą godzinę posłuchać o pieniądzach żyjących w zębach obiecuje, że nie będzie bolało zacznijmy od ustalenia podstawowych faktów, czyli od opowieści o tym jak z lotu ptaka wygląda branża stomatologiczna w Polsce ile razem wydajemy i kto na tym zarabia pierwszym gościem jest Joanna Szyman doświadczona menadżerka zarządzające spółkami sektora ochrony zdrowia i wiceprezes AP fajna MED Consulting zdradzających inwestorom zainteresowanym branża medyczna stomatologia interesuje takich inwestorów szczególnie, bo prawie 40% wszystkich prywatnych wydatków na opiekę medyczną w Polsce to właśnie wydatki na leczenie udał test, dlaczego tak jest i czy na europejskim lata dużo czy mało 40% wszystkich wydatków na opiekę medyczną, jeżeli popatrzymy na wydatki prywatne w ramach wydatków na stomatologię ta struktura jest jeszcze bardziej przechylona na rzecz wydatków prywatnych, dlatego że stanowią one ponad 80% wydatków na stomatologię ponoszone w Polsce w innych krajach europejskich nasze wydatki z własnej kieszeni są znaczne, choć niewiele jest krajów, które mają tę strukturę jak dalece przesunięte w kierunku wydatków prywatnych więcej niż Polacy ze środków prywatnych wydają tylko Hiszpanie blisko 100% natomiast kraje takie jak Francja czy Słowenia, gdzie wydatki z własnej kieszeni stanowią tylko 25% większość kraju ma w miarę zrównoważoną strukturę walki w Austrii Czechach czy Słowacji to struktura właśnie pomiędzy 4050% wydatków prywatnych ten wysoki poziom wydatków prywatnych jest oczywiście związane z niskimi nakładami na te świadczenia w ramach systemu publicznego w Polsce wydatki publiczne stanowią około 2 000 000 000zł nawet poniżej co stanowi około 2% budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z tym nie jest znacznie mniej niż w innych krajach europejskich potem wydatki stanowią zwykle około 5% i to też znajduję takie odzwierciedlenie, że niewiele klinik stomatologicznych chce to współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia kontynuować czy podejmować z roku na rok obserwujemy coraz mniej chęci po stronie świadczeniodawców stomatologicznych, aby umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia kontynuować kwoty umowy zmniejsza się jest to związane właśnie z niskimi nakładami i niskimi wycenami świadczeń w ramach stomatologii, czyli u nas po prostu państwo daje mało na stomatologię, a my jako obywatele przyzwyczailiśmy się, że tak jest finansujemy ją z własnej kieszeni tak, ale obiektywnie trzeba też powiedzieć, że na tle Europy, pomimo że tak dużo wydajemy z własnej kieszeni, jeżeli patrzymy na te wydatki strukturalnie to jednak nominalnie per capita, a Polacy nie wydają, ale dług czy można powiedzieć, że wydają najmniej w Europie, bo jeżeli policzymy wydatki na osobę Polacy średnio wydają czy wydawali przed pandemią około 32EUR podczas gdy Niemcy wydają 10× więcej po blisko 330EUR na osobę Hiszpanie Włosi przedziale pomiędzy 6160, a 170EUR na osobę i oczywiście znajduje też odzwierciedlenia, gdyby kondycji zdrowotnej Polaków po nasza populacja 90% jest dotknięte próchnicą jedynie 13% dzieci w Polsce ma zdrowe SLD powyżej szóstego roku życia tylko 40% osób w Polsce powyżej 3005. roku życia wszystkie swoje zamknąć to jest oczywiście pole działania do rozwoju usług, ponieważ te potrzeby zdrowotne muszą być zaopiekował, ale czy to w segmencie prywatnym czy w segmencie publicznym a jakiej dynamiki wzrostu można spodziewać się po rynku stomatologicznym w Polsce, bo rozumiem, że w 2020 roku tak jak wszystkie usługi medyczne poza tymi ratującymi życie poza covidowymi mieliśmy tu spadek tras rzeczywiście pewne odbicie, ale długoterminowo o jakich ten zmusza się, że szacunek to odbicie w tym pan powiedział było widoczne już w drugiej połowie 2020, ale całości roku segment cierpiał bardzo mocno, bo to zmniejszenie rynku w stosunku do okresu sprzed pandemii szacujemy na poziomie blisko 30% w związku z tym co było bardzo głębokie obniżenie poziomu świadczenie w strumieniu i for Service, czyli właśnie wydatku ponoszonego własnej kieszeni na wynikało również z tego, że kliniki pierwszym okresie trwania pandemii zaprzestały działalności najczęściej na miesiąc 2 miesiące kliniki zamknęły się zupełnie jak i beneficjentami tej sytuacji Stali się, że to ciągłość działania utrzymali serniki zanotowały wzrosty, ale oczywiście one były mniejszej skali niż normalny tryb działania 2021 jest już tym rokiem, kiedy następuje wyraźne odbicie można powiedzieć, że wracamy powoli do poziomu przychodów z pandemii na, a w kolejnych latach spodziewamy się dwucyfrowej dynamiki wzrostu także w ciągu 3 najbliższych na bardzo średnio pół powinna osiągnąć poziom 1415 000 000 000zł, a jak wygląda układ sił na polskim rynku stomatologicznym, bo mamy duże sieci medycznej razem Lux Medu Medicover, które inwestują w ten segment, ale jak rozumiem, ale jeszcze nie mają poważnej siły rynkowej znaczy na tle Europy zachodniej pewnej sieci mają kilkunastu kilkudziesięciu procentowy udział to u nas jeszcze do tego daleka to prawda proces konsolidacji na polskim rynku rozpoczęły się mniej więcej 56 lat temu to było takie pierwsze przejęcia związkach, bo koncentracja nie jest jeszcze tak duże np. Hiszpanii Finlandii, gdzie osiąga poziom 25%, ale jest już proces zaawansowane każdy z dużo graczy czy grupa Luxmed Medicover mają w swoim potencjale ponad 200 foteli jest znaczny potencjał biorąc pod uwagę natomiast cały wolumen klinik stomatologicznych działających na polskim rynku już jest cały czas poniżej 5% całego potencjału także przed nami jeszcze lata związane z kontynuacją tego procesu konsolidacji przy czym na pewno jest także wszystkich wyniki są w obszarze zainteresowania największy inwestorów, bo oczekiwania inwestorów są skoncentrowane na ich, które mają bardzo charakterystyczny profil są techniki działające na dużo kry cha, które mają duży udział, bo przynajmniej 50% świadczenia wysokospecjalistyczne, czyli od etyki i Onkologii od dotacji są to PiS w 1 miejscu skupiają co najmniej kilku specjalistów i mają również diagnostykę obrazową US pełnym zakresie także są w stanie zagwarantować pacjentowi w 1 miejscu pełną opiekę stomatologiczną taki wynik nie ma aż tak dużo i przede wszystkim poszukują inwestorze tam, gdzie nie mogą takiego dzięki nabyć często decydują się na rozwój organiczny i on też stanowi istotny kierunek na graczy branżowych rekonstruują przez ostatnie lata widzimy również zwiększają dynamikę w miarę tego jak kliniki są przejmowane znikają te najbardziej pożądane miejsca, które brakuje takiego odpowiedniego targetu inwestorzy potrafią zdecydować właśnie na to organiczną na życie czy można się spodziewać i otwierania nowych klinik przez inwestorów branżowych i pewnej konsolidacji, a spodziewa się pani w ogóle np. wejścia jakiegoś nowego silnego gracza na ten rynek, bo ja na wschodnie jak to wygląda w skali całej Europy są takie firmy wyspecjalizowane w klinikach stomatologicznych czy raczej te firmy, które świadczą inne usługi medyczne właśnie rodzaju Lux Medu czy Medicoveru podejmują ekspansję w naszym segmencie stomatologicznym natomiast sporo pieniędzy z kieszeni pacjent z Europy zachodniej proces konsolidacji głównie zaangażowane są fundusze inwestycyjne na polskim rynku usług gracze branżowi, ale też, dlatego że Buchała właściciel Lux Medu jest jednym z tych graczy międzynarodowych, które globalnie zaangażowanych w konsolidację stomatolog również na ile Ameryka europejskich w Polsce może pojawić się jeszcze kolejny gracz to jest niewykluczone zatem największymi, które wymieniłam jest przecież jeszcze grupa Adamed, która też ma znaczny potencjał ma 90 hoteli już dzisiaj i gdyby zechciała się na drogach większej aktywności akwizycyjnej zdecydować oczywiście jest na niej możliwe podobnie jak i nowym graczem, który się pojawił w ostatnim czasie jest przecież Siarki, które też już kilka transakcji ma pomyślnie zamkniętych ten potencjał przewyższa już 30 lokali w związku z tym na pewno nie możemy myśleć o tym, że rynek ograniczy się tylko do tych 2 głównych graczy, których rozmawialiśmy na początku często jednak jeszcze bardzo chłonne i konkurencja na pewno się będzie pojawiał bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem była Joanna Szyman nas trwać nas na koncert dziękuję kolejny gość branża stomatologiczna obserwuje bardzo bliska od prawie 15 lat i był w tym czasie m.in. redaktorem naczelnym portalu Info Adam 24 PL, a także rzecznikiem polskiego Towarzystwa stomatologicznego teraz kasowa jest m.in. dyrektorem zarządzającym spółki Exact ZUS organizującej w Łodzi duże targi stomatologiczne CD na początek pytam o to czy branży stomatologicznej kiedyś trawa była zieleń sza czy też właśnie teraz żyjemy w złotych czasach dla stomatologii i stomatologów z perspektywy pacjenta tak to może wygramy czy są złote czasy dla stomatologów gabinety w dużej większości są nowoczesne urządzone ze smakiem usługi kojarzą się z wysokimi cenami w mojej faktycznie do wielu mogły postawić taką tezę, że artyści żyją dotychczas znacznymi nie mają powodów do narzekań wielu pewnie taką tezę stawia też, jeżeli weźmiemy pod uwagę rekordowe zainteresowanie studiami stomatologicznej proszę zwrócić uwagę, że wydział lekarsko-dentystyczny na jedno miejsce przypada nawet 30 kandydatów w świadomości młodych ludzi jest pewnie taki wizerunek zawodu dentysty jak dobrze płatnego niezależnego z perspektywami natomiast z perspektywy samych lekarzy dentystów to już nie jest takie oczywiste z 1 strony lekarze mają dostęp do nowoczesnych technologii, które pozwalają na rozwój osobisty na zdobywanie wiedzy na leczenie w sposób coraz bardziej bezpieczne skuteczne, a z drugiej strony taki sprzęt kosztuje niemało potrzeba czasu na nieustanną edukację konkurencja coraz większa pacjenci są coraz bardziej wyedukowani świadomi roszczeniowi to jest problem ostatnich lat już zresztą branża stomatologiczna to nie różni się od wielu innych są lekarze, którzy sobie świetnie radzą i można powiedzieć, że są beneficjentami tej kary nie wolno zapominać jednak jest ta sytuacja nie dotyczy wszystkich myślę, że związek tych złotych czasach z tą rodziną bądź jakiś taki punkt odniesienia znaleźć, jeżeli zostaniemy możliwość stomatologii współczesnej ofertę przecież tego gabinetu z tym co mieliśmy 152030 lat wcześniej to mówimy o przepaści dzisiejsze gabinetach, bo przecież często nazywanych przez właścicieli wynika jest nowocześnie jest bezpiecznie bezboleśnie proszę zwrócić uwagę, że stomatologia w większości przypadków poradziła sobie z bólem są ogólnopolskie sieci kin bez bólu coraz modniejsze staje się taka filozofia stomatolog Ińsko inwazyjnej coraz popularniejsze stomatologia cyfrowa gwarantująca chociażby, z jaką diagnostykę dentyści coraz chętniej sięgają po lasery urządzenia pies też tutaj warto podkreślić, że do tych rozwiązań produkowanych w kraju dziś generalnie wizyt u dentysty oraz z powodu umiejętności lekarza i wyposażenia, którym powiedziałem nie powodują prawo uczelnie powinny powodować, jakby wracając do pana pytania można też postawić taką tezę, że czasy stomatologii są również złote dla pacjentów, bo mają duży wybór większość gabinetów w prawie wszystkie są w internecie opinii lekarza są powszechnie dostępne wiele placówek kredytuje leczenie i właściwie nic tylko się leczyć branża w Polsce jest bardzo rozdrobniona, ale coraz większą rolę zaczynają odgrywać w niej duzi dostawcy usług medycznych, że spodziewa się pan, że właśnie młode pokolenie stomatologów tych wchodzących na rynek czy teraz studiującej walczących z miejsca na uczelniach rzadziej niż wcześniej będzie miał własne gabinety, a coraz częściej będzie pracował właśnie w sieciówkach to jest pytanie, na które trudno taką jednoznaczną odpowiedź myślę, że najbliższe lata dadzą odpowiedź pytanie faktycznie w w ostatnim czasie zauważamy dużą, ale taką zwiększoną aktywność tzw. sieci stomatologicznych ja wielokrotnie słyszałem o nowych placówkach niż usytuowanych bardzo dobrych punktach przy pracy w galeriach handlowych wiadomo też, że takie sieci przejmują gabinety czasami znamy kliniki dużym błędem wiem, że to czy dentyści będą decydować na pozbycie się własnego błędu będzie kwestia indywidualna znam historię dentystów protestować taki krok ponieważ, żeby chcieli, bo nie radzili sobie rolę rynku prowadzeniem biznesu proszę przecież PiS zgodnie z tym ekologiczne, a znam też takich, którzy przyłączyli się do sieci, bo chcieli się skoncentrować przede wszystkim leczenie dla nas zdobywanie wiedzy na pomaganie pacjentom i biurokracja stomatologii w ostatnich latach 2 określi wzrosła i każdy chce spędzać czas pomiędzy sprawozdaniami raportami wychodząc po urzędach być może w tej podkreśla być może to będzie grupa, która meczem będzie szukała alternatywnych takich rozwiązań ekonomicznych na rynku adresowych tych, którzy będą chcieli się realizować zarówno na polu klinicznym, jakim Radzieckim, choć też jest sporo pewnie trudniej będzie namówić do rezygnacji z własnej kliniki własnego brandu jak będzie z nowymi pokoleniami dentystów tutaj też tak jak powiedziałem trudno generalizować, ale być może wielu młodych adeptów szkoły to faktycznie będzie chciało zacząć przygodę w tej samej końcówce, a oczy w trakcie takiej pracy zrodził się w głowach pomysł posiadania własnego gabinetu to będzie zależało pewnie z tego, jakie warunki stworzone pracodawcy to jest by dość oczywista w przeszłości chodziło się do dentysty w pobliskim ośrodku zdrowia lub przychodni do kogoś zaprzyjaźnionego często poddawał się w takiej relacji pacjentki przez lata czy to jest nadal dominujący model czy pod wpływem internetu na tego, że jako Polacy bardzo często płacimy z własnej kieszeni wizyta nie chodzimy na NFZ to pacjenci częściej zmieniają stomatologów, a co za tym idzie trzeba o nich mocniej konkurować niż kiedyś tak konkurencja jest od rynku bardzo duża i internet zmienił oblicze stomatologii tak samo jak zmienił oblicze przy innych dziedzin medycyny to są fakty tutaj proszę zwrócić uwagę jest dobrych źródeł wiem, że nawet w trakcie kluczowej fazy pandemii koronawirusa wiodący portal z opiniami lekarza dotował taką rekordową aktywność poszukiwań gabinetów stomatologicznych to znaczy, że pacjenci szukali dentystów różnych specjalizacji częściej niż dermatologów kardiologów także to są fakty i dentyści wiedzą o tym też w ostatnich czasach zrozumieli, że muszą być aktywni w wyszukiwarkach w mediach społecznościowych, choć oczywiście nie jest reguła, bo znam takich dentysty bez komputera popularność w mediach społecznościowych, a pewnym kalendarzem stały wdzięcznych pacjentowi to też jest natura musi pamiętać o tym, że w Polsce, jeżeli chodzi o stan zdrowia ustnej pacjentów to ciągle jest najlepiej tutaj wiadomo jak wygląda sytuacja dzieci mieli młodzieżą, ale w takich europejskich statystykach z planu również wyglądają nasi seniorzy i warto podkreślić, że w internecie jest, że wielu pacjentów, którzy niezależnie, jakiego swego gabinetu takiego lata, w którego się przy wiążą, któremu zaufają będą polecać wyższego niż my zaś jak pan rolę dentysta tak jak każdy fachowiec z każdej dziedziny, jeżeli wzrost zapewni takiego zadania pierwszej wizycie to kto ma duże szanse maleją pacjenta na lewej takich przypadków swej branży duży, a właśnie jak pandemia wpłynęła na sytuację branży na tę konkurencji kondycję gabinetu, a także tych wszystkich firm wokół gabinetu, bo mówił pan na producentach sprzętu w tym polskich na jej sam pan odpowiada za organizację dużych targów, które zaplanowano na październik czy targi w ogóle liczy na to się odbędą, że będzie normalnie, kiedy w ubiegłym roku zdanie były tak zrobione dobrze pamięta tak to zależy co uznamy za normalność, jeżeli za normalność uznamy fakt, że wszystkiego inaczej w Polsce pracują tak jak przed pandemią to rejestrowanych przez organ, że w tym kluczowym okresie pandemii wiele klinik było zamkniętych na wiele tygodni natomiast, jeżeli chcemy szukać takich oczywistych korekcji pomiędzy komitywie pasja od najbliższą wystawą c to tutaj problem ma wiele wątków przede wszystkim nikt nie ogłosił, że pandemia się w nim zwolnienie nie zagwarantował, że jesienią zimą nie wrócą Ludowego i sektor spotkań tutaj nasza branża w ten sektor reprezentuje ucierpią w wyniku pandemii, który niestety bardzo mówi się mało przestrzeni publicznej wydaje się, że targi wystawy czy konferencji nie są produkty pierwszej potrzeby dziś zapomina się, że za tymi wszystkimi wydarzeniami stoją ludzie oraz dramaty targi nie są tylko organizatorzy, ale też dziesiątki innych podmiotów branży właściwie nie zarabia co kulturowo ta pewność wracając do pana pytania przekłada się na decyzje firm z dawców im niezależnie czy pojmował producentach czy dystrybutorach niezależna tego uczono mnie lub bardziej czy ten ten kryzys to decyzja o udziale w targach trwają dłużej i my to rozumie problemy z wystawcami rozumiemy ich dylematy, jeżeli chodzi o samo CD to pandemia bardzo mocno stoi musiała, ale żadne momencie nie poddaliśmy tak jak podkreślił, że w tym roku zrobiliśmy po raz pierwszy wirtualną edycję jesteśmy bardzo tu w tym roku już musieliśmy zmienić obiekt potem pierwotnie zarezerwowany został zajęty przez państwo szpital covidowy nie narzekamy na brak przywódcy, ale jesteśmy dumni, że udało się sprzedać prawie całość powierzchni w Atlas arenie, który zaprasza wszystkich w październiku siódma 9 października OECD wraca do Łodzi zawraca rodzinne strony OCD wraca do miejsca, które przeżywał swoje najlepsze lata nie żyjemy sentymentami, ale mamy podstawy sądzić, że po tym okresie brak i tak już wiele osób zdecyduje się przyjechać dołączy w październiku to też zmienia, bo nie tylko, żeby coś kupić czy przetestować pójścia dobry warsztat, czyli opłatę, ale przede wszystkim o to, żeby się spotkać, bo tego mam wrażenie na wszystkim najbardziej dziękuję bardzo, dziękuję za rozmowę moim gościem był Łukasz Sowa dyrektor zarządzający firmy jak Actus organizującej targi stomatologiczne CD dzięki stomatologia przez lata była branża bardzo rozproszoną jednak jak mogli państwo usłyszeć w rozmowie z Joanną Szyman od kilku lat rosnące zainteresowanie wykazują duzi gracze branżowi finansowi postanowiłem porozmawiać z największym z nich, czyli należącym do brytyjskiej grupy grupa Lux Medem, który pod względem przychodów jest liderem na polskim rynku prywatnych usług medycznych moim gościem jest Daniel Pietraszkiewicz szef projektu rozwoju stomatologii lub mecz rozmowę zaczyna od pytania o to, jaką rolę odgrywa obecnie opieka stomatologiczna w całym naszej grupy w Polsce stomatologia to znaczące bardzo biznes dla Lux-Medu 2019 roku została podjęta decyzja o intensywnym rozwoju tego obszaru tego momentu jest to najszybciej rosnący biznes w grupie pewnie też, dlatego że jest ono wciąż jednak stosunkowo młodym, bo tak jak wspominałem ten intensywny rozwój datuje się mną na ostatnie 3 lata z czego trzeba pamiętać, że 2020 rok to był jednak okres pandemiczny rośnie z niskiej bazy i jeszcze wam pandemia trochę zaszkodziła 2020 czy rzeczywiście zaszkodziła inaczej jak wyglądał popyt na usługi stomatologiczne średnio 2020 roku i czy teraz jest lepiej może trochę zaskoczeń w ogóle słuchaczy ja chcę przede wszystkim powiedzieć o 1 rzeczy którymi się wydaje bardzo kluczowe dla tego okresu pandemii, że w ogóle przychodnia Luxmedu przy sobie tylko stomatologicznych tylko w ogóle, ale również stomatologiczne były przede wszystkim dostępne dla pacjentów przez cały pandemiczny czas byliśmy dostępni zarówno telemedyczne, czego oczywiście nie ma się wszystkiego tele medyczny załatwić, ale nawet stomatologii mieliśmy również porady telemedyczne, bo okazuje się, że wielu pacjentów miało taką potrzeba 3 latka ze zwolnieniem się uspokoić zapytać np. nie wiem mogą przenosić na wypełnienie tymczasowe np. dłuższy czas, bo boją się albo nie chcą w tej chwili przejść czy np. tak jak inne zachowanie po zabiegu, jakim czy usługach, które mieli pacjenci świadczone to jest np. normalne, więc potrzebowali bardziej sobie rozmawiać lekarzem niż mieli fizyczną potrzebę przyjścia do placówki byliśmy dostępni w ten sposób, ale byliśmy też cały czas wsparcie dla pacjentów to jest bardzo ważne, bo nie tylko pacjenci z doraźnymi problemami mogli przejść, ale też bardzo szybko otworzyliśmy nasze gabinety nam wszelkiego rodzaju usługi najmniej dostępna była chęć realizacji, ale to było głównie ze względów pandemicznych takich epidemiologicznych, dlatego że technicznie rzecz biorąc przy organizacji tworzy się bardzo duża ilość aerozolu, który jest świetnym nośnikiem dla wirusa pokrywa, jakby całe gabinetu pacjenta lekarza wszystko to potem powoduje, że potrzeba bardzo długo taki gabinet prezent tylko walczyć tak dalej, więc organizacja szczególnie wnioskowanie było przez pewien moment mniej dostępne właśnie z tych przyczyn natomiast to też było ciekawe, ponieważ sporo gabinetów, gdzie się zamykało nie było dostępnych, a my byliśmy dostępni cały czas nie tylko przychodzi do nas pacjenci nasze abonamentowe, których zapewnialiśmy dostępność, ale chodzi też pacjenci, którzy nie mieli na abonamentu im także staraliśmy się pomocy oczywiście również otwarcie takiego pacjent tzw. z zewnątrz także ulice nieposiadającego abonamentu, aczkolwiek nie ma co ukrywać, że naszym głównym zadaniem jest zapewnienie dostępności i obsługi dla pacjentów abonamentowych paradoksalnie ludzie zaczęli dużo bardziej inwestować w ogóle patrzeć na swoje zdrowie być może pandemia obudziła taką potrzebę to pewnie jeszcze będzie przedmiotem takich badań socjologicznych, ale zauważyliśmy ewidentnie, że spora część ludzi chętnie przychodzi, bo ma nie wiem i trochę miejsca wolnego czasu i w jaki sposób więcej z pracą uwagi na na zdrowie no i obudził się taki popyt na usługi bym powiedział takie ponad podstawowe droższe typu czwarty typu ortodoncja typu protetyka też warto powiedzieć, żeby np. zainwestowaliśmy tuż przed pandemią potem odpaliliśmy ten projekt w trakcie pandemii cyfrową resortu idący willa, która m.in. wychodzi odpowiedzi na taką potrzeb pacjenta, żeby nie być za często u lekarza, żeby nie być osobiście po projektowanie odbywa się cyfrowo tych nakładek ortodontycznych i potem on po prostu mogą przyjść bezpośrednio do pacjenta do domu nie musząc udawać do lekarza z tak w zasadzie te interakcje lekarzem gdzieś tam jest zminimalizowana czy też odpowiadała na to potrzeba bezpieczeństwa pacjenta co do tego popyt na nowe usługi jeszcze kilka wrócimy ja dopytam o to jak wygląda popyt na usługi stomatologiczne już w tym roku ostatnim półroczu, bo mamy niską bazę rozumiem pandemiczną czy niższą, ale wróciliśmy już do tego poziomu obłożenia gabinetów, który był w 2019 roku jeszcze nie tak wróciliśmy stanowczo wróciliśmy w jaki sposób się płynnie przenika ten popyt na te nowe usługi stomatologiczne czy takie bardziej zaawansowane specjalistyczne właśnie z tym powrotem pacjentów mam nieodparte wrażenie i to nie jest tylko moje wrażenie, ale też kolegów z zagranicy, bo należymy do klubu, więc oczywiście pracuje również globalnie z Hiszpanami czy Australią czy Ameryką południową czy wielką Brytanią i wszędzie jest obserwowane dosyć podobny trend w Polsce pewnie jeszcze mocniejszy też tą nagle dosyć mocno pojawił się właśnie ten trend inwestowania w siebie zwracanie uwagi na swoje zdrowie, a jama ustna również w tym w jaki sposób najwidoczniej bierze znaczący udział dzięki temu, że pojawił się dodatkowy popyt właśnie implanty protetyka właśnie na cyfrową kadencję tym właśnie Wiżajn no to pozwala nam odbudować się bardzo szybko zeszłego pan chemicznego lub też jak rozumiem, że Polacy czy wykonujemy więcej zabiegów stomatologicznych w charakterze estetycznym i to pewnie też sprawę, że to są zabiegi i droższe w przeliczeniu na godzinę niż taka stomatologia zachowawcza, czyli wszystko wam sprzyja tak pieniędzy więcej marża bardziej zabiegi czy trochę przesadzam w tym optymistycznym patrzeniu na kondycję raz powiem w ten sposób, że z drugiej strony my też oczywiście jesteśmy częścią jakieś większego rynku ten rynek stomatologiczny w Polsce bardzo mocno rozdrobnioną jeszcze nie skonsolidowane, więc my też oczywiście bierzemy udział w konsolidacji tego rynku, aczkolwiek może później też powiem nie jest takie wcale do końca oczywiste, że lepiej kupować gotowe biznesem otwierać własne myślę że, gdyby ktoś powiedział pod prąd, ale bardziej chcę powiedzieć w tym kontekście, że widzimy sporą liczbę gabinetów, które gdzieś tam zgłaszają się, że właściciele chcą sprzedać najwidoczniej jest sporo takich miejsc, które dziś być może prze inwestowały trochę może były aż niedoinwestowane albo nie miał wystarczających zasobów i wydaje mi się, że chyba cały rynek może nie być takiej fantastycznej kondycji natomiast ewidentnie rozmawiając z właścicielami takich klinik, które są bardziej wysokospecjalistyczne właśnie plan to logiczna świadczące usługi od będących cyfrowej to tam wygląda na to, że ten biznes rzeczywiście nie tylko jako znacząco nie spot podczas pandemii oczywiście spadł tak, ale nie było jakieś takie zupełne zamknięcie tego biznesu, ale bardzo szybko się odrodzi to na koniec pot pytam jeszcze strategia ekspansji Lux Medu stomatologii mówił pan, że niekoniecznie przejmowania gotowej gabinetów jest słuszna strategia już rozwijać się też w dużej mierze organicznie to do jakiego poziomu zamierzacie się rozwinąć choćby w perspektywie najbliższego roku Night czy właśnie bardziej chce środki własne gabinety czy szukacie klinik czy gabinetów, które można kupić to wygląda w ten sposób, że jeżeli chodzi o strategie w ogóle rozwoju Lux Medu to my cały czas jesteśmy wierni tej strategii rozwoju organicznego, chociaż może to wyglądać na zewnątrz trochę inaczej odpowiemy głośniej pewne jest o tym co czytam przejmujemy przyjmujemy do grupy, a pewnie mniej mówimy o tym, że tworzyliśmy kolejne ambulatorium czy nawet stomatologia to zupełnie naturalnym, bo to są takie trochę lepiej sprzedających się newsy, ale proszę mi wierzyć, że 80% naszego rozwoju to jest rozwój organiczny nie inaczej stomatologii, a nawet powiedziałbym trochę zweryfikowaliśmy strategię bo kiedy startowaliśmy z projektem stomatologicznym to na pewno brakowało nam bardzo mocno kompetencji tych specjalistycznych i w pierwszej chwili myśleliśmy, że najłatwiej kompetencji będzie kupić po prostu w ręku i dołączyć do grupy, kiedy zaczęliśmy rozwijać swoje własne kliniki równolegle okazało się, że tak, jakby przez 25 lat bytności na rynku dla śledztwa doprowadził do perfekcji otwieranie swoich własnych klinik lubi to bardzo koszta efektywnie szybko sprawnie jest cały dział, który doprowadzi, więc jesteśmy w stanie bardzo szybko kliniki otworzyć do tego jednak mamy potężną bazę pacjentów, którzy już mają abonament, więc jest kwestia tylko tego, żeby nie, gdzie przyjść realizować swoje usługi stomatologiczne, kiedy zaczęli otwierać nowoczesny silnik i oferowaliśmy tam starają się oferować pełny zakres usług to naturalny sposób zaczął przyciągać również znamienitych lekarzy specjalistów to wszystko plus ten pandemiczny moment, kiedy my pozostawaliśmy otwarci byliśmy dostępni dla pacjentów spowodowało, że ten organiczny rozwój zaczął się rzeczywiście bardzo opłacać i teraz czym to się różni od przyjmowania czynnik Otóż dla nas jedną z takich kluczowych kwestii synergia no bo co z tego, że dołączymy kolejną klinikę do grupy, jeżeli nie będziemy w jaki sposób mogli synergii zobaczy tych biznesów, a to wbrew pozorom dla kogoś, kto szczególnie jest jakby wyszedł taki biznes albo sprzed siedziby detalicznych temat tak wie, jakie to bardzo trudna bo jakby siła synergii grupy sieci jest w tym, że są ujednolicone usługi ujednolicone zakupy w sposób ujednolicony marketing ujednolica sposób zarządzania Kompanii medycznej tak dalej tak dalej z drugiej strony stomatologa jest takim biznesem, który bardzo mocno dywanach indywidualne traktowanie pacjenta i tutaj jest pozorna sprzeczność projektu nie można było długo rozmawiać jeszcze, czyli jak zapewnić właśnie jednolitość pewnego rodzaju wysoki standard wszędzie, gdzie jesteśmy dostępni jednak jakiegoś rodzaju indywidualizację pacjenta tym co prowadzi 1 lekarz tak dalej postaram się smak robić, ale chcę przez to powiedzieć, że dosyć trudno jest zintegrować z zewnątrz nowe kliniki, które stomatologii mają to specyfika, że są zarządzane przez prywatnych właścicieli jest to bardzo mocno odciśniętej pieczęci właściciela, który bardzo często traktuje to bardzo dobrze jako prowadziło swojego życia jest dla mnie strasznie ważna osobiście i trudno jest taki biznes integrować i w już tak powiem by wygenerować z tego taką rzeczywiście czystą energię, że obydwa biznesy zaczynają korzystać, więc my dosyć szybko dostrzegliśmy, że te kompetencje mamy zbudowane też wewnątrz w związku z tym w tej chwili ja nazywam to w ten sposób, że my stawiamy na mądre przejęcia mądre akwizycje takie, które rzeczywiście to synergia wygenerują, które spowodują, że pacjenci dostaną jeszcze szerszy jeszcze ciekawszy wachlarz usług, a jednocześnie nie wybudujemy sobie dodatkowych kosztów dodatkowej pracy takie rzeczy ani zatrudniać kolejne agencje do obsługi albo, ale i ludzi, którzy będą tylko zawiadywać jednym z zasobu to wtedy poprzeczka nie ma od strony biznesowej sensu no jednak jest też kwestia marki lub jest marką bardzo cieszącą się dużym zaufaniem jednak budującą bardzo duży zasięg jest jakby przejmowanie kolejnych biznesów te, które przyjęliśmy pozostawiliśmy na razie pod własną marką, ale nie ukrywam, że też w jaki sposób patrzymy na to jak to serwisować no bo posiadanie wachlarza 20 Marek powoduje, że 20 Marek trzeba promować i 20 Marek konkuruje o siebie konkurują uwagę choćby coś w mediach co w tej chwili jest tak naprawdę te bardziej, jakby największym wyzwaniem taką kurację uwagę na zdobycie tych sekund użytkownika, kiedy możemy sprzedać de facto służbę, więc trzeba o tym pamięta czy to się takie łatwe kupno innych biznesu, ale pytanie takie jak rzeczywiście wyciągamy wobec tego synergia i to jest klucz i jakieś tam takie światełko, które nam przyświeca przy przeglądaniu się przejęciom natomiast szybciej jesteśmy w stanie w tej chwili otwierać własne kliniki plany takie, żeby otwierać 56 klinik rocznicami bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był Daniel Pietraszkiewicz szef projektu rozwoju stomatologii grupy Luxmed bardzo dziękuję stomatologia kusi nie tylko inwestorów gazowych ostatnio zaczęły interesować się nią również fundusze prawie equity zainteresowanie czyny przekuł na razie jeden z nich fundusz tar Heel kapitał, który w 2019 roku sprzedał budowana przez kilka lat sieć placówek diagnostyki obrazowej tam w grupie PZU zdrowie, a w połowie ubiegłego roku postanowił skonsolidować kolejny segment rynku medycznego i uznał, że najbardziej atrakcyjna jest właśnie stomatologia kupił do tej pory 3 kliniki w różnych miejscach Polski, a ja pytam Andrzeja Różyckiego partnera zarządzającego starszy kapitan, dlaczego zdecydowano się na taką inwestycję dlatego wierzymy, że na tym zarobimy, bo tak taka nasza rola funduszu, dlaczego myślimy, że na tym zarobimy powodów jest kilka pewnie warto wejść od rynku rynek stomatologiczne w Polsce jest najszybciej rosnącym rynkiem stomatologicznym w Europie rośnie blisko dwucyfrowym tempie, a przewiduje się do 2020 czwartego roku będzie średniorocznie rósł około 7% mi się wydaje osobiście, że przy takiej inflacji, jaką mamy to 1 rozwój rynku będzie jeszcze szybsze jest rynek jest bardzo duże o wartości przekraczającej 10 000 000 000zł i zdominowany przez podmioty prywatne to przez bardzo by zaburza trochę inwestowanie w Polsce i zaburza przewidywalność jeśli chodzi o z sektora ochrony zdrowia czy duży udział w dość nieprzewidywalnego gracza, jakim jest NFZ czy konieczność konkurowania z podmiotami, które działają dla zysku akurat stomatologii nie występuje dodatkowo jest to rynek bardzo rozdrobnione o najwięksi gracze stanowią łącznie około kilka procent jego wartości, a na cały rynek składa się ponad 4000 indywidualnych praktyk w mojej ocenie to się także jest rynek 2 prędkości tak, jeżeli mówimy, że on rośnie w tempie kilkuprocentowym to tak naprawdę duże podmioty na tym rynku może mieć duże większe podmioty na tym rynku rosną dobrem dwucyfrowym tempie, a nawet kilkudziesięciu procent w tempie ucznia od kiedy te mniejsze jedno stanowisko owe praktyki stomatologiczna rosną istotnie wolniej w związku z tym wydaje się z punktu widzenia funduszu takiego, jakim jesteśmy konsolidacja tego rynku może mieć sens, bo pierwsza mamy podmiot, które generują dość interesujące marże mamy ciekawy problem też kołowy po drugie jest ich bardzo dużo więcej jest duży potencjał konsolidacji rynek rośnie, a i to widzimy, że jest jeszcze szansa na istotną premie tzw. premię mnożnik ową, jeżeli będziecie kupujemy mniejsze podmioty, a sprzedawać będziemy podmiot większe to wierzymy, że będziemy sprzedawać relatywnie drożej, a co bierzesz pod uwagę, analizując potencjalna cele akwizycyjne w branży na takim rynku rozdrobnionym konkurencyjnym ciasta o tym czy pacjent przyjdzie do gabinetu decyduje konkretny stomatologa nie szyld kliniki czy czy inwestowania, stojąc to jest taka obiegowa opinia, która częściowo jest moim zdaniem prawdziwa natomiast warto pamiętać, że to co większość ludzi kojarzy się stomatologia czyli jakby taka stomatologia zachowawcza projekt by powiedzmy dotyczy wszystkich z nas to jest tylko część tego biznesu, bo my mamy bardzo wyspecjalizowane dzisiaj usługi, które zdobywają coraz większą popularność wśród pacjentów, bo to jest leczenie wad zgryzu to jest implanty protetyka nie tylko estetyczne, ale też funkcjonalna to jest ortodoncja to jest w końcu też chirurgia tak i tak naprawdę właściwie nie można liczyć na to, że 1 lekarz to jedno nazwisko, bo służy pacjenta w tych wszystkich aspektach właściwie ci lekarze specjalizują się w 1 lub maksymalnie 2 działkach, o których wspomniałem, a jest ich jeszcze kilka okrutnie wspomniałem, więc pacjent w czasie cyklu swego życia potrzebuje bardzo różnych usług, których potrzebują różnych lekarzy i też, jakby pojedynczy lekarz pojedyncza praktyka nie jest w stanie tej usługi dostarczyć dodatkowo rodu się zmienia, bo jeśli chodzi o stomatologię to byłby tutaj przebojem wdzierają się nowe technologie to tego biznesu by jeszcze dzisiaj nie tylko na świat obrazowanie czy skanowania 3 da, ale też możliwość robienia punktów protetycznych na miejscu w oparciu o drukarki 3 daczy prezes Arki i coraz trudniej jest małym gabinetom inwestować technologia reguły zarówno pod kątem finansowym, jaki pod kątem know how, więc mojej ocenie coraz bardzie ten rynek będzie się przesuwał w kierunku większych graczy w kierunku brandów niekoniecznie brandów dużych ogólnopolskich, ale faktycznie takich lokalnych regionalnych praktyką ugruntowanej pozycji, a lekarzu oczywiście są najważniejsze w tym wszystkim oni są kluczem powodzenia danej jednostki natomiast to nie jest także ten lekarz będzie determinował powodzenia właśnie powodzenie tej praktyki oczywiście dla nas praktyka, w której 1 lekarz generuje więcej niż 50% przychodów jest praktyką dużo mniej atrakcyjną pod kątem akwizycyjnym, bo oczywiście należy to dużo większym ryzykiem biznesowym zaczęliście chodzić ściągam, że w połowie ubiegłego roku do tego, że okres pandemiczny jestem ciekaw jak na tych stomatologicznych inwestycjach odbiła się pandemia i 3 już jest ona za wami biorąc pod uwagę liczbę pacjentów czy wydatki na usługi stomatologiczne tak naprawdę zaczęliśmy wchodzić do branży wcześniej pierwszą transakcję przez mniejszą w połowie ubiegłego roku, ale zamknięcie pierwszej transakcji mieliśmy zaplanowane byliśmy umówieni na 3001. mat i faktycznie wydarzyła się pandemia i razem ze sprzedającym doszliśmy do wniosku, że to nie jest dobry moment szybką transakcję zamykać, bo sami widzieliśmy co się wydarzy, więc do nas faktycznie kilka miesięcy opóźniła, bo spadki rynku w pierwszych miesiącach w pierwszym lockdownie były kilkudziesięcioprocentowe i dopiero w okolicach lata pacjenci tak naprawdę można być w pełni wrócili do swoich stomatologów to też jest także ten rynek jest bardzo różne, bo szkodzi np. o taką część jak turystyka stomatologiczna, która występuje, bo przylatują np. do Polski Skandynawowie oto, żeby wykonać duże prace stomatologiczna to ten biznes jeszcze nie wrócił w dużej mierze, ale ten biznes lokalny można powiedzieć jest najwyższym poziomie nie był panem, jaką strategię macie w tej branży w jaki sposób chce się rozwijać, kiedy można spodziewać się kolejnych akwizycji ostatnio rozmawialiśmy pod koniec ubiegłego roku stomatologii to kupiliście wtedy klinikę w Krakowie, która dołączyła do ręki w Polanicy-Zdroju zakładaliście kolejne akwizycje, więc jak teraz wygląda od tamtego czasu kupiliśmy kolejne klinikę Jeleniej górze na wrzesień otwieramy nasze nowe punkty w Gliwicach dość dużą jednostkę, a myślę, że jeszcze w tym roku oczywiście rynek poinformujemy cały czas pracujemy nad tym, żeby tą grupę rozbudowywać poparciu akwizycja, ale od tego roku i w przyszły też będziemy bardzo stawia na rozwój organiczny i mamy w planach otwieranie nowych pracowni i myślę, że ta grupa, o ile dzisiaj w ciągu roku udało nam się zostać mocno nr. 4 na rynku w przyszłym roku są przekonane, że będziemy na podium, a jaką macie strategię wejścia i czy spodziewacie się, że do Polski mogą wejść kolejni inwestorzy branżowi czy czy finansowej na Zachodzie Europy inwestorzy finansowi tacy jak rzeczy więksi też problem konsolidować branżę stomatologiczną myślę, że to co robimy sprawia, że ich szansa, że będą kolejni gracze na ten rynek zagraniczni istotnie rośnie byłoby moim zdaniem główną barierą głównym powodem, z którego ci gracze się jeszcze w Polsce nie pojawili jest to, że nie było atrakcyjnego podmiotu do przyjęcia w rozumieniu jego skargi i tak jak lokalni gracze branżowi wzięli się za konsolidację stomatologii i tutaj prężnie działają tak właściwie nikt od strony finansowej się zatem za nie wziąłem nie jest to oczywiście proste zadanie robienie wielu małych transakcji konsolidowania bardzo różnych podmiotów tak, żeby faktycznie one rozwijały, a nie walczyły z różnego rodzaju problemami wewnętrznymi my po tych kilku akwizycjach czujemy, że potrafimy robić wszystkie podmioty, które przejęliśmy nie sprawiły nam żadnych szczególnych niespodziewanych problemów i wydaje nam się, że udało nam się ten model na tyle dopracować i postawić na taką współpracę ze stomatologa ami oraz satysfakcjonująca dla obu stron bardzo dziękuję za rozmowę gościem był Andrzej Różycki partner zarządzający funduszu tar Heel Kapital dziękuję jak wspominałem państwu na początku nagrywam ten podcast, bo redakcyjna koleżanka spytała mnie, dlaczego właściwie to usługi stomatologiczne tyle kosztuje rozmawiają już dziś branżowymi ekspertami inwestorami, ale na koniec zostawiam Sejm świeckim, kto przy fotelu dentystycznym spędził ponad 2 dekady i może najlepiej odpowiedzieć na to pytanie ostatni gość to lek. dent. Radosław latała, a rozmowę zaczynam właśnie od pytania o to czemu dentyści tyle sobie liczą za leczenie nie dziwię się pytaniu dlaczego, bo stomatologa to wszystko tyle kosztuje z 1 strony musimy pamiętać, że nasze wykształcenie pochłonęło i trochę środków pieniężnych i dużo czasu dojście do jakiegoś doświadczenia pochłonęło mnóstwo czasu rozpad naszego samozaparcia kształcę się, ponieważ studia tylko pierwszy etap to do osiągnięcia właściwych umiejętności, które pozwolą nam sprawnie zdiagnozować pacjenta zaproponować właściwe znaczenie sprawny to leczenie przeprowadzić i kontrolować leczenie wynik tego leczenia w czasie dodatkowo nasz sobót nasze działania są mocno związane z materiałami z narzędziami urządzenia początkowy Horosz z karku najprostszych narzędzi najprostszych gońców Kościecha poprawą na moje konto w obecnych czasach kształtuje się około 7910 000 i bez kosztów oczywiście lokalu bez dodatkowej to niezbędne dla naszego zawodu, bo dodatkowe koszty to np. wynajem nie widzą pacjenci się słyszy pan wywody, że duży, ale to nie są to małe koszty, że zużywamy ciepło pocimy trzeba obrać po latach trzeba chodzić na oszczędne, więc też zużywany to musimy mieć jakość względny komfort pracy czasem ja mojej strony zapowiedź po kilku latach pracy postanowiłem Sejm inwestować pieniądze idąc z kierunku do stomatologii miałem wspaniałych nauczycieli miałem dobre kursy, dzięki którym mogłem rozwinąć swoje umiejętności może nie tyle rozwinąć nauczyć się pewnych rzeczy, dzięki którym mogłem sprawniej leczyć pacjentów nie musiałem odsyłać do innych lekarz mogłem część rzeczy robić już SA co dalej dalej musimy pomyśleć o naszej przyszłości nasz zawód jest mocno obciążające dla układu kostno szkieletowego musi myśleć o rehabilitacjach musimy pomyśleć o leczeniu przewlekłego bólu w pewnym momencie, ponieważ on będzie towarzyszył pracy z powodu, że pracujemy z dosyć niewygodnej pozycji musimy pomyśleć o nasze słowo, który jest narażony na hałas na dosyć wysokiej częstotliwości świadcząca turbina ma takie niszczycielskie działanie musimy pomyśleć o naszych oczach, ponieważ pracujemy na dosyć krótkich odległościach wpatrujemy się mocno, żeby wypatrujemy jakiś szczegół sprzed tych elementów, które nam ułatwią diagnoz c leczenie są takie rzeczy by nie zapominajmy później za pracę kupione materiały kończą się prosi mnie publicznie chcemy pracować jak najlepszych materiałach dla pacjentów jak najwygodniejszych w pracy dla nas, żebyśmy mogli sprawnie wykonywać swoje prace ruszyłyby prace nie sprawiała nam przykrości się, że tak powiem żyją wykonujemy, żebyśmy nie mieli poczucia że, owszem, zrobiliśmy coś naprawdę fajnego, ale kosztowało miasto bardzo dużo wysiłku, żeby to nie rodziło frustrację musimy mieć dobry materiał dobrymi narzędziami szyby akcję został sprawnie przeleciał rzecznymi rozwiązywanie problemu, który tak naprawdę nie powinny istnieć, aby nam się narzędzia rozpędzają, aby nam, że działania, aby nasze wiertła szybko się ten zwiększy się z używaniem sam raz właściwie opracowywać zbyte męczymy tą pracę w cudzysłowie mówiąc ma placu przejść mamy przeprowadzić wywiad porozmawiać ustalić co będziemy robić tylko wykonać pracę najszybciej najsprawniej trzeba i najważniejsze najdokładniej zakończyć pracę patrzył masz panu rzeczą nie wracać to przez długi czas mamy wykonać rzecz raz to się na długi okres czas takie są założenia czasami się takich rzeczy nie da pewne rzeczy nie jesteśmy w stanie wykonać, ale to po 20 latach doświadczenia w zawodzie mogę powiedzieć co mogę zrobić posłuży mogę zaproponować i co będzie krótkotrwałe przed czasami też trzeba wykonać po myśli są sytuacje z pacjentami różne są sytuacje życia czasem trzeba po prostu pomóc naszym to co jakiś czas lecz, a co pan doktor sądzi o stanie uzębienia Polaków i 3 wraz z tym, że no może jeszcze nie na miarę naszych ambicji, ale jednak mamy grubsze portfele, więc pewnie nas stać na bardziej zaawansowane usługi czy to widać w ostatnich latach, że stanu zamienia się poprawia korzysta się właśnie taki bardziej estetyczny sposób czytaj także bardzo zależy i z tym stanem uzębienia noweli źle, gdy zaczynamy 20 lat temu prace normalnością mojej praktyce było usuwanie zębów stałych buczeć szóstek czasami siódemek z powodu zniszczenia rocznicowe o 5 latach te dzieciaki nikt temu przestał się pojawiać nowe, które miały do usunięcia zęby pojawiły się do leczenia, ale były takie celnych, które byłem w stanie uratować, które kibice dzisiejszy dzień, że funkcjonujemy działają, że są jak my mówimy o łatane sztukowanie, ale własnym funkcjonujące spełniające swoją rolę z czasem po kilkunastu latach tacy pacjenci się zaczęli dopytywać Olszy czy to znaczy może nie tyle dopytywać bardzo intensywnie się dopytywać pożyczy estetyczne typu licówki typu Korony z powodu defektu celu, ale nie taki funkcjonalnych takich estetycznych zaczęliście dopytywać o uzupełnienie braków zębowych niepoprawnej 5 i nie było to siatki typu oraz miesiąc o takie pytania były kilka kilkanaście razy w tygodniu na chwilę obecną jest w stanie opowiedzieć się z powodu ubiegłego roku takiego kilkutygodniowego przestoju widzę, że musimy leczyć chorobę póki co pan, ale zaczyna się dosyć mocno odradzać szczery, że chcemy być ładniejsza chcemy mieć lepszy właśnie chcemy się sobie podobać chcemy mieć coś takiego własnego, że ten później że, uśmiechając się do poprawiamy takie samo sobie samopoczucie samoocenę, że mamy ładne urzędy nasza musiała nie wygląda jest radosna taka rozpromieniona zaczyna w tej chwili tak widzą siebie spraw chcecie wracać to pytanie ją tamtej biorców i od Korony po leczeniu ortodontycznym wyjaśnia nie zajmuję czymś takim odsyłam do specjalistów, ponieważ przy pewne rzeczy ja jestem w stanie zrobić ja chętnie zrobię pewnych rzeczy nie odważy się zrobić, ponieważ nie mamy doświadczenia Klich w wykonywaniu protez, choć do osób, które robią to robią tego stosunkowo muszą wiedzą co robią wiecie czemu patrzyły będzie zadowolonych pacjenci z tego co widzę odsyłam do lekarzy na pewne rzeczy estetyczne pewne rzeczy, których ja nie mogę zrobić wracają są zadowoleni dzięki temu ja jestem też zadowolony, że pacjent ma zrobione we właściwy sposób daną czynność o gust leczenie wady zgryzu czy leczenie nadmiernego zaciskania razem wylecieli uspokojenie takim można powiedzieć nadmiernego zaciskania zębów usunięcie Serbów chirurgiczne, które wymaga w zasadzie działania lekarza stomatologa śruta, ponieważ ma doświadczenie on głosuje tak rozum ma kilka kilkanaście minut pacjent nie będzie miał 2 dyrekcje poszczególnych wróci jak mogę zrobić dalszą część leczenia jest taki trend obecnie, żeby w znaczący takie jak ja widzę w swoim budżecie polecieli estetyczne wykonanie jak najlepszego już nie ma to plus pierwszy w tej kwocie bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był lek. dent. Radosław latała dziękuję serdecznie mam szczerą nadzieję, że od słuchania tego podcastu nie pozwalały państwa zęby, ale jeśli rozpalały można bez wątpienia skorzystać z pomocy któregoś z tysięcy polskich stomatologów w gabinetach prywatnych publicznych lub trzecia boleć nie powinna zaboleć mogą natomiast straty w portfelu, zwłaszcza jeśli zdecydują się państwo na bardziej zaawansowane zabiegi o charakterze estetycznym w klinice, w którym dużych polskich miast do kompleksowego dbania o zęby jednak szczerze zachęcam, bo statystyki, które na początku tego podcastu przedstawiła Joanna Szyman, czyli 90% Polaków próchnica Sztylka 40% powyżej 3 z piątego roku życia ze wszystkimi własnymi zębami są porażające stać nas na więcej nie mówię tylko o wydatkach prywatnych, ale i o tym ile publicznych pieniędzy może iść na leczenie zębów obywateli już z państwem żegnam i gorąco zapraszam za tydzień do wysłuchania naszego kolejnego podcastu, o czym będzie, a to już niespodzianka dziękuję za uwagę mówi Marcel Zatoński, a był Puls biznesu do słuchania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA