REKLAMA

Samochody jak heroina i alkohol? Kogo na samochód stać, a kto jest na niego skazany

Świat się chwieje
Data emisji:
2021-08-22 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
uchodźcy w na górnym Straż Graniczna nie dopuściła lekarki wojsko nie pozwoliło dostarczyć podpasek komunikacja z uchodźcami niemożliwa, ponieważ wojsko zagłusza ich okrzyki rykiem silników biedni Polacy patrzą na ten spektakl patrzą w osłupieniu po co nam ta ostentacja naprawdę nie wiadomo polecam państwu tekst Jakub Medek z portalu tokfm PL uznasz górny to nie jest żywa broń to ludzie wbrew tytułowi ten tekst to nie jest jakiś moralnie wzmożony komentarz tylko po prostu Rozwiń » jako bardzo solennie opisuje co tam się tak naprawdę dzieje czy ludzie są tam już od 2 tygodni prawie co więcej przez pierwszy tydzień, kiedy nie widzieliśmy wszyscy o tym wojsko dopuszczało pomoc to znaczy samo kupowało wojskowi żołnierze i Straż Graniczna kupowali jedzenie tym ludziom pomagali nawet w chłodną noc ta kobieta z dziewczynką piętnastoletnią mogła tę chłodną noc spędzić wojskowym samochodzie się ogrzać tak dalej, czyli ta ostentacja i ten i tak twarz Polski taki no i nieludzkie to jest rozkaz, który przyszedł z góry ja rozumiem wszystkich komentatorów, którzy krytykują takie moralizowanie w tej sprawie prawda wpuścimy wszystkich tak dalej no rozumiem skomplikowanie sytuacji rozumiem, że Łukaszenko nam chce Europie nie tylko nam zrobić kuku za sankcje te zorganizowana akcja rozumiem też, że to są granice Schengen itd. natomiast po co nam ta ostentacja, dlaczego sami siebie psujemy, bo ludzie, którzy patrzą spokojnie takie obrazki po prostu stają się gorszymi ludźmi nie możemy wszyscy coś z tym zrobić prawda tylko musimy się temu przyglądać nie rozumiem nie rozumiem tej ostentacji proszę państwa to jest audycja świat się chwieje wita państwa Grzegorz Sroczyński dzisiaj naszymi gośćmi są Michał Zadara reżyser teatralny wykładowca współinicjator ruchu obywatele kultury i gitarzysta zespołu All Stars dansing Brands witam Michale inwestycji w dzień dobry panu miło oraz Joanna Jędrusik kulturoznawczyni autorka 50 twarzy Tindera oraz książki pieprzenie i wanilia publicystka krytyki politycznej witam ja no dzień dobry będziemy rozmawiać o waszej polemice waszym konflikcie dotyczącym samochodów, ale chciałbym najpierw zapytać czy chcecie nie musi oczywiście czy chcecie jakoś skomentować sytuację na górnym Michał może boty potem spektakl, a pewno patrzysz to też okiem reżysera po co ten spektakl to znaczy trudniej jest tym jako oko nie wiem nigdy nie myślę Niemcami o tym to spektakl, aczkolwiek ten aspekt performatywny jest niesamowite i rzeczywiście trzeba się zastanowić i dzieje się dziwię, dlaczego polskiej władzy zależy akurat na pokazie barbarzyństwa to jest to jest bardzo dziwne, bo zwykle wydaje mi się, że państwa i organizacje dążą do tego, żeby mimo złych działań pokazać jakąś twarz miłą znaczy, żeby kłamać kłamać okłamywać nas, że są jednak miłe mimo tego, żebym też rzeczy, a to jest była taka sytuacja, że rzecz, że Polska niegdyś pozwalała ludziom po prostu jak na ludzkie odruchy i momencie zaczęło zaczął się performance z okrucieństwa, bo zaraz danie zakazywanie koniecznemu, który w końcu przerzucił te torby zjedzeniem przez szpaler, ale to są przecież obrazki no, które jak ja tego nie rozumiem nie rozumieli bardzo dziwne jest do tego dochodzi, bo akurat znowu zajmuje się tak jak my mieszkańcy Warszawy często na cały czas byśmy się zajmujemy historią podzielonego miasta historię getta i na to co jest jakoś niesamowite, że Rze, że tak, że Rze, że to co przypomina po prostu te najgorsze takie takie momenty, kiedy właśnie większość miasta z patrzą obojętnie albo mniej obojętnie albo angażowała się wskażmy, że znowu, jakby musieliśmy mamy do czynienia z takim tematem część ludzi zostaje jak pozbyć jak i odmą odmawiam odmawia się statusu człowieka teraz i polityce na poważnie tłumaczą że, ale już wiadomo, że to przez nie są ludzie nie można traktować jak ludzie są uchodźcy ani muszą przecież przechodzić kontrole graniczne itd. Polska nie może wszystkich pościć i to jest jakieś jakież to Echo po prostu tym podziałem ludzi na ma już na różne kategorie kości zwierzęce kości zagrożenia chorób itd. tak strasznie wiem, że nie wolno pominąć lokaty niczego, ale tak strasznie przypomina ten podział sprzed 70 lat, że naprawdę nie wiem jak nie wiem jak jak ja jak ja jak jak nie nie myśleć o tym właśnie go sam gest przerzucenia przez szpaler ludzi trochę lepszy przypomina rzucanie jedzenia przez Moore, ale chodzi dokładnie np. ale od aresztowania by ludzi jako zagrożenia, że muszą zostać zamknięci, ponieważ jest to zorganizowania akcja czyjaś tam to jest jakby na tej dokładnie propagandy ktoś stosuje cały czas jakby każde państwo czekać organizacja każdy rząd, który próbuje uprawiać taką politykę dzieli ludzi na na różne różne kategorie no to jest no to jest potworny cieszę się dlatego zaczynam od samochodu jednak to jest taki kryzys, który w, której ktoś się dzieje tu i teraz trudno wszystkich namawiam oczywiście, żeby przekazywać pieniądze Fundacja ocalenie dzisiaj na to sobie ani tam są na miejscu i pomagają jak jak mogą więc, więc można znaleźć łatwo te informacje w internecie i przede wszystkim już niema sensu wozić tam rzeczy tylko po prostu na miejscu już tam nic cię tutaj jednak jak należy wiedzą jak to zrobić bez spektaklu, czyli między nimi Fundacja ocalenie lepiej te pieniądze służyły niż jak proszę państwa wiedzie moralnym wzmożeniem przeżycie samochód tam powiedzieć i dalszy ciąg dalszy spektaklu dokładnie, aczkolwiek wydaje się, że też jedyne co może tak myślałem o tym nie jedyne co mogło coś może zmienić to byłby jakiś ekstremalny aspektach co znaczy może właśnie to wymaga, żeby 1000 osób po prostu uformowało się tam przeszła nie wie może tak jak w przypadku to też przypomina bardzo przecież ten marsz Martina Luthera Kinga w latach sześćdziesiątych przez przez przez przez most odebraliśmy przyznane matce, ale zobaczył jak to nam się wymyka spod kontroli zaraz Jan dopuszcza mieliśmy nie realizować nie używać wielkich słów no, a weszło nam w Holokaust i Martina Luthera Kinga ja bym nie chciał rozstrzygać sporu was po tej drugiej stronie, która mówi, że niemożna tego zrobić, bo Łukaszenko to wykorzystaj co to są dobre argumenty jak będą po prostu chciał, żebyśmy byli w widzami spektaklu upokarzania ludzi Jana, a może ty masz jako publicystka pisarka masz pomysł co zrobiła była premierem państwa Łukaszenko robi taki przykład dzieci wysyła, że rodzina granice nie bardzo możesz wpuścić, ale nie chcę też, żeby działo się to co się dzieje masz pomysł jak też problem rozwiązać z absolutnie nie zachowała się w ten sposób jak zachowuje się premier Morawiecki i jeszcze trochę lekko nie zgadza z tym co co powiedziałem na początku, czyli że normalnie Polskę unika takiego spektaklu itd. to to nie jest prawda dla mnie to się wpisuje dokładnie tą samą demonstrację siły takiej siły pokazującej robią co robimy co chcemy łamiemy wszelkie zasady tak zrobimy sobie reasumpcję głosowania będziemy rzucać kobietami o ziemię na demonstracjach tak pokażemy, że możemy wszystko i jest to świadectwo tego jak bardzo z 1 strony słaba beznadziejna mamy państwo jeśli chodzi o kontrolę nad tym z drugiej strony jak bardzo zuchwałe mamy władzę, czyli mówi, że to właśnie jest celowo w tym sensie, że jestem tak Michalewicza tak publicznie zaprotestować, bo zawsze wszystko sprowadza z tych dyskusjach styl czy ktoś często uczestniczą w jakiś rozgrywki między władcami, jakby to nie to nie jest jedyna nacja, kto jest dla nas dostępna to nie jest tak, że muszę powiedzieć tak artyście brzozy Łukaszenki z Mazowieckim przez europejską to jest w tym przypadku to jest wydają się to mi to jest oboje znaczy to jest rozrywka znaczeń ważne jest to, że do ludzi nie zostają dopuszczeni prawnicy czy jakby nie nie nie pozwala się na to, żeby wszystko by zostało działo się zgodnie z prawem i to to jest jakaś i IT jak wydaje się, że wykracza poza jakąś rozgrywkę polityczną z zebraliśmy się dzisiaj tutaj w sprawie samochodów, ponieważ Michał Zadara napisał wściekły manifest anty samochodowy ja zacytuję dłuższy fragment nie tylko w Polsce, ale w całej globalnej cywilizacji konsumenckiej istnieje wiara samochód to jest religia niekwestionowana wiara w samochód spalinowy jako obiekt pożądania jako droga do wolności jako wielkie osiągnięcie inżynierii jako droga do szczęścia rodzinnego naukowe dowody na to, że samochody osobowe nas niszczą trują zabijają zabijają zabierają nam miasta i świat nic nie dają argumentami nie da się wygrać z wiarą wiarą pewnie może wygrać tylko inna wiara dlatego my osoby piszące tworzące obrazy, przygotowując analizy musimy zacząć tę religię samochodową atakować, bo Bóg samochodów nas atakuje nas niszczy Michał Zadara opublikował ten manifest krytyce politycznej chciałbym Michał czy zapytać, dlaczego reżyser teatralny pisze manifest anty samochodowy co się wydarzyło że, że w tańszych wściekłość auto ciekawe pytanie to dobre pytanie no to jest tak, że po pierwsze, regularnie publikuje teksty krytyce politycznej, więc to też nie jakieś wydarzenie, że wyjątkowo w coś napisałem po drugie to ja myślę, że to coś to się co się dzieje to jakby się dzieje c c cały czas tego to nie dostrzegamy oczywiście jest koncertuje nieustająco z tym w moim życiu, jakby ze śmiercią moich bliskich w wypadku samochodowym dawno temu to jest jakby coś co jest jakby wręcz definiując dla mojego życia, ale często nie stać się wydarzyło wczoraj ani przetrwają tylko te, jakby tej będzie rokiem, więc tym więcej, jakby 1 rzecz, ale wtedy też chcę wspomnieć, bo to na pewno rzutuje na całą tą sytuacją, że jestem jak bliska dla Janasa radę z tak, że jak jestem ofiarą tych samochodów bezpośrednio, ale oczywiście też mieszkam przy ulicy wawelskiej, gdzie w Warszawie co jest 8 na 6 pasów autostrady przez centrum miasta, gdzie jest największy najwięcej dzieci chorujących na astmę to jest jak się mówi i więc od lat też okazuje angażuje się w ustawę z Obywatelską ustawę antysmogową, więc pogłębiony pytam analizowaliśmy powody mogło oczywiście największym powodem smogu są piece ale, ale ten potem jest jest transport więc, jakby to, że dzieci po prostu chorują mam tylko dzieci to, że dzieci chorują na na choroby płuc kres też przez ten sport to jest niekwestionowany zawsze mieliśmy ostatni rok nawet już 2 lata temu sądu angielskiego, który stwierdził po prostu już prawomocnie stwierdził, że rzecz jest śmierć dziewczynki jakiś tam konkretnie została spowodowana tym, że mieszkała przy skrzyżowaniu, więc by więc, więc ten więc, jakby to ta zależność ta zależność od samochodów i realizacją zarzucało rzeczy się ulało akurat teraz czy narzeka ani nie da się ulewa ci, którzy nie znają lepiej myślę, że to chętnie te rozwiązania w miarę regularnie ten temat w różnych rozmowach się pojawia tak jak wszyscy jak na zadania jestem też napisać, a firma w niej pozytywnie o tym na początku roku niczego na wiosnę pisałem i napisałem tekst o rowerach i o niedostatecznej polityce Brabec i też o tym że, że jestem jak konie nie są w stanie pojąć, dlaczego politycy miejsce wszędzie po prostu nie inwestują dużo dużo dużo dużo więcej we ścieżki rowerowe stanowią, ponieważ byli po prostu są taką sytuację, kiedy wszyscy wygrywają, że jest mniej zanieczyszczenia, że ludzie mają więcej ruchu za tym idzie lepsze zdrowie fizyczne co za tym idzie lepsze zdrowie psychiczne, że to jest przemysł, który angażuje ludzi na każdym poziomie wykształcenia, że to jest przemysł rosnące, które nie zajął się itd. to o tym też by polecam mój tekst oraz pewnie polemika z nim, więc więc, więc noty tym tematem się zaangażuje angażuje się to od dawna też, że mam trójkę dzieci muszą codziennie wozić do szkoły staram się to robić przedszkole stają się to robić rowerem i komunikacją miejską, ale staram się znacznych strat musimy zacząć czy masz samochód i z niego c mężczyzna już jest niesamowite jak ja żyję tym paradoksem codziennie przecież nawet samochód jedenastym roku kupione nie kupuje nowego, bo wiadomo, że by znać najbardziej ekologiczny samochód jest taki cel gość nie jest kupionych wniosek o odnowę w sensie nowy ekologiczny samochód ekspert więcej wody więcej zatrucie niższy niż używanie starego ale, ale to jest samochód widzę, bo akurat było 2 lata, zanim okazało się jeszcze ile rzecz jak będą one jednoznacznie, jaka jest jednoznacznie powoduje zatrucie raczej poprzez prawa jest jest rakotwórczy to tak strasznie i ja muszę rzecz w tym paradoksie żyje pretekstem codziennie ładuje moje dzieci do Iza jakoś to, żeby zawieźć suchą stopą szkoły jest jest jakoś mniej ważne niż, żeby nie zachorował na raka i to jest to jest znaczy bardzo ważny to jest jakieś to jest przerażające tym paradoksem żyjemy cały czas wszyscy i trzecia rzecz to jest jeszcze taki argument dla mnie jest wydają się decydujące najważniejszy, które łatwo lekceważyć, a to jest argument to jest argument estetyczny to znaczy, że po prostu samochody pozują estetyczna niszczą życie tak strasznie, że powodują brzydoty to jest wszędzie tutaj jest godzinna dyskusja Filip Springer pisał wspaniałe książki wspaniale pisał o pytanie, dlaczego w Polsce jest tak brzydko i chcę od razu zaznaczyć, że duże, że mienia za nie później później, bo doświadczenie to jest sprawa człowieka koniec pewnej lekarz szeroka piękna sprawa człowiek jak na tę z kolei napisała polemikę bardzo mocną polemikę z manifestem anty samochodowy Michała Zadary też jesteś kulturoznawczyni na twoje książki 50 twarzy Tindera pieprzenie wanilia to nie są książki w samochodach, dlaczego co się stało że, że postanowiła odpowiedzieć nie są samochodach są najróżniejszych problemach współczesnego świata bardzo ważnym dla mnie problemem od czasu jak jeździ samochodem to jeszcze ważniejszym problemem jest dla mnie to co się dzieje na drogach to jak wygląda problem transportu i dopiero jak zaczęłam kierować samochodem to zdałam sobie sprawę z tego jak jest źle zaczął kierować samochodem dlatego w ogóle dlatego zrobiłam prawo jazdy, bo wybuchła pandemia wcześniej obstawała przy stanowisku twardo, że mieszkam w Warszawie w centrum wcale mnie nie dotyczy samochód nie Musze nie muszą z niego korzystać także w momencie, kiedy okazało się że, że jest pandemia lockdown, że jeśli chce zobaczyć swoich bliskich swoją rodzinę swoją mamę to tak naprawdę jestem zmuszona unikać transportu publicznego unikać siedzenia 5 godzin w pociągu, którym ludzie nie noszą maseczek tak to bardzo szybko musiałam się do zrobienia prawa jazdy i dopiero jak zostałem kierowcą czynią to zobaczyłam jak wielka jest skala patologii na drogach, ale no właśnie ja, pisząc polemika była w takiej dosyć luksusowej sytuacji, bo z 1 strony mogą wytykać Michałowi Zadarze szereg jakiś moim zdaniem zaniedbań jeśli chodzi o nie poruszenie pewnych tematów, a z drugiej strony to ja się absolutnie zgadzam w kwestii pryncypiów tak czy jest jeśli chodzi o to, że mamy za dużo samochodów, że mamy beznadziejne beznadziejne państwo, które nie egzekwuje całego szeregu przepisów także mamy wyrok Sądu Najwyższego, który mówi, że czyste powietrze nie jest dobrem osobistym tak w przeciwieństwie do tego wyroku brytyjskiego, który Michał Zadara wspomniał tak 1 słowem mamy państwo, które nie chroni nas inwestuje nie rozwija infrastrukturę tylko poczekać, bo chce przerwać, bo wszystko co mówicie jest oczywiście słuszne siedzi tutaj trójka, która w studiu, które nie studia no wy jesteście w studiu, ale rozmawia trójka osób, które jeżdżą samochodami ja wszystkie są właściwie przeciwnikami samochodów to też dobre to dobry przykład jak to wygląda, ale ty napisałeś coś mocniejszego w tym tekście napisała tak uderzania odpowiedział Michałowi Zadarze tak uderzanie we wroga argumentami natury estetycznej to stary zagranie krytyki uprzywilejowanej pozycji narzekanie na brzydotę samochodu przypomina rytualne narzekanie na źle ubranych szczerbaty zaniedbanych ludzi na panów z brzuszkami w kraksach bazarowych dresach argumenty natury estetycznej od zawsze miały zawstydzać mniej uprzywilejowanych i napisać jedno najważniejsze zdanie w tym tekście, który jest też polecam państwu tę polemikę i Mitex Michała polemikę Janne krytyce politycznej pisać takie zdanie, że niekorzystanie z samochodu to przywilej zamożnych niekorzystanie z samochodu to przywilej zamożnych może to rozwinąć tak no generalnie chodzi cały cały tak w ogóle oparłam na na tezie, że jest pisane z punktu widzenia bardzo wąskiego punktu widzenia kogoś, kto może sobie pozwolić na nie posiadanie samochodu, dlatego że wszystkie że, chociaż widzę jak jest deficyt niż ze zgrozą tak choć, chociaż wszystkie rzeczy to znaczy, dlatego że wszystkie rzeczy, których potrzebuje wszystkie usługi szkoły itd. się ma albo w zasięgu spaceru albo komunikacji miejskiej mieszka w dużym mieście Warszawa ma naprawdę nieźle zorganizowaną komunikację jest w stanie poruszać rowerami tak dalej tym słowem jest to pewien przywilej tak i jest to przywilej, którego nie ma kilkanaście milionów ludzi w Polsce 14 to jest tak w leczeniu trans porwać 14 000 000 proszę państwa nie ma w Polsce pod w rozsądnej odległości autobusu jakiegokolwiek środka komunikacji mówi kilkanaście, dlatego że do liczyłam lekką ręką jeszcze tych tych seniorów IT 47 000 000 niepełnosprawnych, o których wspominam w tekście tak to również są osoby, które albo muszą być wożone samochodami są po prostu nie są w stanie same prowadzić albo nie są w stanie wsiąść to prywatnego busa, ale mają jakąś możliwość wsiąść do samochodu i prowadzenia samochodu, tak więc to wykluczenie komunikacyjne i ta liczba 14 000 000 to są dane sprzed 3 lat musimy pamiętać o tym, że jednak w wielu miejscach dramatycznie pandemia pogorszyła pogorszyła sytuację transportu zbiorowego transportu niepublicznego nawet zbiorowego po prostu pozamykano miarę masa linii masa jak tam lokalnych połączeń tak także mam wrażenie, że to duża, ale zaznaczono, szczególnie że chcesz powiedzieć, że no trochę, organizując albo bardzo parków, organizując swoją argumentację, że Michał tutaj wystąpił w roli lewicowego intelektualisty, który dobrze umieszczone w dużym mieście w ładnym zapewne mieszkaniu kiwa paluszkiem prawda, że tutaj musi być ekologicznie musi zrezygnować z samochodów zupełnie nie rozumiejąc, że to samo, choć wydarzyła się we Francji prezydent Macron, który ogłosił już słuszną przecież idea, żeby diesel do Kowali podatki do diesla do paliwa, żeby po prostu zmusić obywateli do bardziej ekologicznych wyborów miał błąd prowincji w postaci żółtych kamizelek, które krzyczały, że po prostu no odcięcie się od nas nas nie stać na te podatki my jesteśmy wykluczeni transportowo nie mamy jak inaczej dojechać w ogóle nie pomyśleliście o nas był z tego wielki błąd rozumiem, że oto chodzi tak o tym rozmawiamy przy czym mówimy o podziałach klasowych tek w tym momencie i no pewnego stopnia tak dyskusja o samochodach też nie jest pozbawiona znaczy mamy całe zaprotestować dobrze to dajmy jeśli Anna pozwolić Michałowi zaprotestować proszę tak wydaje się, że to jest bardzo po pierwsze, rasistowskie, żeby mówić, że mieszkańcy dużych miast to są wszyscy intelektualiści, którzy są osobami mają luksusowe ścieżki rowerowe należy mieć to jak ja tak zorganizować trochę tak jak należy tak nie pisze jest też nadal dobrze jest myślę, że bardzo ważną taką rzeczą dla mnie w moim myśleniu jest bardzo ważna to jest rozwój sieci metra w Warszawie moi koledzy, którzy pracują trzeba je znakomitym kebabie aden na rogu Chmielnej Jana Pawła polecam przy dworcu centralnym w Warszawie migranci z Jemenu jeżdżą metrem brudna i codziennie i zajmuje im ta podróż do pracy zajmuje itp do 15 minut czy środkiem pięknym warszawskim metrze to nie są pracownicy KBW zapewnia miasto nie są to nie jest elita żadna intelektualiści, aczkolwiek są oczywiście ludzie wspaniali mądrzej i wrażliwi i i zajmuje ta podróż jakieś 15 minut brudna jadą razem ze wszystkimi politykami, którzy jadą na rondo ONZ to Doda do tych wielkich biurowców, gdzie też jest będzie też są wielkie firmy konsultingowe więc, jakby komunikacja miejska w jakiś niesamowity sposób wyrównuje szanse i doświadczenia i właśnie doświadczenie estetyczne każdego dnia dla tych wszystkich ludzi i to, że oczywiście to, o czym jest mowa w tekście Joanny Jędrusik to jest wszystko jest prawda większość tekstu się składa z opisu status quo, z którym się absolutnie zgadzam to co jest wydaje się retoryczne jakimś potwierdzeniem sprawy pewnie żeby, żeby więcej osób czytało jest to, że tak, że argument, że jest tak jak jest ma być argumentem za tym, że ma tak zostać to znaczy to, że ludzie muszą jeździć dzisiaj samochodami jest właśnie Platforma jest właśnie podpalane są zmuszani do tego, żeby truć siebie swoje rodziny i swoją o okolice więc, więc wiem, ale jednak nie jest to z NPT, ale Wojtek nie są zmuszani tylko piszesz o religii i o tym, że wybieramy samochód sami, że z głupoty wsiadamy do samochodu do pudełka, w którym trujemy własne dzieci tak dalej napiszesz jednak z perspektywy tak jak tego dobrze umieszczonego inteligenta lewicowego, który może tak napisać, że naprawdę ja tutaj ten samochód mam tego diesla, ale w zasadzie to mógłby mieć i to religia itd. debata jest na, bo to jest rzecz i irracjonalne w tym sensie, że mamy już naprawdę dużo tak zresztą jak cała nasza sytuacja wobec katastrofy klimatycznej to znaczy dokładnie wiemy co niszczy w tym momencie świat i co niższy w tym momencie Planete mimo to mimo to jakby i to oczywiście te sprawy politykowanie ludzi, którzy codziennie do urzędu pracy mimo to nie dzieje się nic, żeby w że, żeby to nigdy, żeby przeciwstawić temu jakieś konkretne polityczne masowe działania co by PiS, które zmniejszyły skalę po pierwsze, miejsce 2, ale oczywiście też skalę smogu czyli, czyli traktującego i powietrza jak tylko wspomnę o takim doświadczeniu samorządowców warszawskich tutaj lokalnych z ochoty, którzy próbowali, bo różne studia wykazały, że Rze, że ulica grecka jest po prostu się lekarze nie potrzebna, że tam nie ma zasadniczo cały czas korków i właśnie potrzebna taka szeroka ulica i były niesamowite protesty mieszkańców to znaczy jest coś takiego, że ludzie i politycy, bo politycy się boją i Ebay po prostu robić czegokolwiek co zmniejszało jak wygodę poruszania się samochodem po świecie i tu jest to jest jakby nic więcej jak skomplikowane, że oczywiście, że mamy pretensje do polityków, bo tak jak słusznie na fundusz powiedziała, że po prostu jest jest trzeba napisała, iż po prostu jest potrzebna polityka, która zwiększyła i dostęp do komunikacji i zmniejszyła, ale uzależnienie ludzi od samochodów to absolutnie zgadza, ale z kolei politycy się potwornie boją cokolwiek powiedzieć w tym kierunku, ponieważ jest chyba tak mi się wydaje bardzo łatwo, jakby złościć elektorat właśnie tym właśnie tym tematem i tu i tutaj się staje właśnie takie jest takie widzimy, że po prostu nie nikt nie wystarczy przekonać ludzi, że naprawdę wszyscy będą zdrowsi bogaci mniej będą chorować na nowotwory itd. będą mieli równe szanse, jeżeli wszyscy mieli dostęp do masowego transportu kolejek białych autobusów ścieżek rowerowych itd. nawet małych miejscowościach z i naprawdę jest trudno zrobić bo, bo poprzez takie estetyczną Mora no i religijne powiedział przywiązanie do tych pięknych przedmiotów to jest oczywiście znaczenie piękne piękne w cudzysłowie, które napędzane przez przez reklamy wiadomo, więc jest, jakby dlatego o tym napisałem w ten sposób, że to jest bardzo złożone i skomplikowany problem wpisany w naszą kulturę i dlatego chyba emocjonalnie trzeba na to odpowiadać, a nie argumentami, które jakoś nikogo nie nie przekonują nas i tak wszyscy chcą jak jest strasznie Kol żeni, więc Kuba wojewódzki publikuje wyjechało 300 na godzinę swoim samochodem to jest koszt, ale Hull tak nie to 7 tylko marzenia egzotyka to duży od spotyka się to jednak z szukaniem głowę i Kuba wojewódzki musi się z tego tłumaczyć, tudzież z rakiem wycofywać, że nie o to chodziło proszę państwa zamienne i ja oddam głos na grupie dyskusyjnej TOK FM komentarz lobbyści musieli kiedyś zawitać do audycji Sroczyńskiego za tydzień kolorowy papier toaletowy to zmora naszych czasów no proszę państwa to odpowiem statystycznie na 1000 mieszkańców Warszawy przypada 800 aut 800 aut średnio w Polsce 600 aut to nie jest kolorowy papier toaletowy, który może jest co setny łazience tylko to jest naprawdę 800 aut na 1000 mieszkańców nie wystarczy zrobić prosty eksperyment każdemu polecam każdemu, kto wypowiada się z pogardą o dyskusji na temat samochodowy tego problemu weźcie sobie pożyczyć od kogoś dziecinny wózek wyładuje się tam PEC ma jakieś 15 kilo czegoś włóż czy może jakieś z dzieckiem nawet wózek pożycie i przejść się przez Warszawę spróbujcie przejść się chodnikiem pomiędzy parkującymi samochodami po krawężnikach np. Domaniewska się przejście przecież Domaniów, skąd jest taki fantastyczny jeszcze jest taki słup pośrodku jakaś latarnia czy coś tam jest między 35cm chodnika polecam szczerze wszystkim, którzy uważają, że problem samochodów nie istnieje w dużych polskich miastach to jest zgroza to co się dzieje obejrzyjcie sobie, jaki poziom agresji jest też między ludźmi, ponieważ to polecam wam strony np. samochodu za facet no w dosyć perwersyjne właściwy sposób, ale prowokuje kierowców, którzy parkują na drodze kamerkę i zwraca uwagę, że tutaj nie wolno stawać poziom agresji obustronne między pieszymi, a parkującymi, gdzie popadnie samochodami jest nieprawdopodobny to wszystko nas no niszczy, więc ja nie przyjmuje komentarze, że to jest problem czy przyjmuje ono służy dobrze słuchać, że ten kolorowy papier toaletowy Jano oddajcie głos nadal przed też odniosę do całego szeregu tak po pierwsze, Apropos Europy, a propos tego konfliktu klasowego tak faktycznie istnieją istnieje cały szereg zarzutów, które różne klasy do siebie kierują w związku z samochodową tak mu chociażby narzekania na lemingów z Wilanowa jeżdżącymi SUV-ami versus narzekanie na wieśniaków jeżdżącymi dwudziestoletnim dieslami trującymi na zadane, bo jeździmy dziesięcioletnim zlecono no jak obecnie w tej klasie ludowej tylko przytaczam znacznie się tylko przytacza argument, że w każdym razie ta dyskusja tak jak każda inna dyskusja ma zabarwienie zabarwienie klasowe i takie jak najbardziej różne klasy mają no można powiedzieć, że różne interesy użył w użytkowaniu samochodu tak mam wrażenie, że najważniejsza rzecz, którą Michał Zadara, pisząc tekst właściwie z perspektywy tylko 1 swojej swoje grupy najważniejsza, którą pominął to, że w tym momencie wyklucza całą masę ludzi, którzy muszą jeździć samochodami tak mówienie, że to jest religia mówienie, że ludzie zdaje się 6× użył słowa dobrowolnie tak w tym tekście, tak więc dobrowolnie trują dobrowolnie zabijają dobrowolnie jeżdżą samochodami nie to nie jest także 30 000 000 Polaków jeździ samochodami 38 dobrze może nie wszyscy tak, ale cała masa Polaków jeździ samochodami, bo chce sam Michał Zadara przyznał, że czasami musi i czasami jest to potrzebne takie również czasami musza jeździć samochodem i mam wrażenie, że poza tymi 14 000 000 wykluczone komunikacyjnie Polaków to im bardziej ktoś ma dobre usługi publiczne, które są w zasięgu komunikacji też tak bardzo proste im bardziej ktoś ma w zasięgu, tym bardziej pozwala sobie na nie jeżdżenia samochodami tak nasz problem polega na słabym państwie państwo z kartonu, które utrudnia ludziom poruszanie się utrudnia mobilność ogranicza ogranicza dostęp przedszkoli szkół w szkół w jakieś licealnych tak ośrodków zdrowia szpitali im trudniej do tych miejsc dojechać, tym bardziej ludzie muszą jeździć samochodami tek to nie jest także na sam tekst o tym, że tak jest i tak ma ostatnie absolutnie pisałam, że jest to symptom słabego słabego państwa z kartonu i zdecydowanie nie zgadzam, że powinno tak zostać tak, ale mówienie o tym, że samochód to jest Bożek i że, że jest wyznacznikiem statusu sprowadzanie gotowe do tego trochę mija się z celem to znaczy 20 lat temu to faktycznie ktoś, kto nie w małej miejscowości miał samochód przejeżdżał koło przystanku PKS pełnego swoich sąsiadów, którzy czekali na tego PKS, żeby do niej dojechać do miasta to był Kozak był tak to był wyznacznik statusu, ale teraz wszyscy na tej wsi już mają samochód po pierwsze, dlatego, że Sojusz nie ma dokładnie, dlatego że na tym przystanku już nikt nie stoi tak to nie jest wielki wyznacznik statusu wręcz przeciwnie dla ludzi samochód stał się koniecznością, żeby nie tylko uczestniczyć w ogóle jakimkolwiek, żeby mieć dostęp do usług publicznych, ale np. mieć dostęp do jakiekolwiek rozrywki kultury ja oczywiście totalnie zgadzam ze wszystkim co mówi pani i Joanna Jędrusik i wydaje się, że jakby podkręcenie takich różnic jest tylko w pieczeniu literackim sensie pyta jest już kwestia gatunku, którym momencie, w którym momencie ja pytam spalin układem tacie nie ma natomiast tutaj nie mogę zgodzić, że tu nie ma tej tego aspektu religijnego wcale ludzie nie myślę, że samochód to jest jakiś Bożek proszę w tej samej stacji, której słuchamy posłuchać co czasami robię, ale na pewno dłużej niż 7 minut nie wytrzymam audycja samochodach, które jakoś regularnie wieczorami, jeżeli pani Anna pani myśli, że tam, chociaż raz się pojawić temat kosztów węglowego to pani się grubo myli tam są cały czas mowa o estetyce świeży szał rodzin będzie można dojechać itd. muszę bronić kolegów, bo wydają się, że nie mówią, ale za chwilę, że nie mówiąc ja te same ustalają dane mówią tak, ale to jest kwestia ekonomiczna to nie jest kwestia tego, że to jest tak to jakby oni mówili i te są tak jakby był programowo teczce nie i że oni mówią no rzeczywiście ta wódeczkę świetna chcę jak tutaj coś nawali szybciej, a to do tak nie wiadomo, że jest potem skacowany potem może zabić sama no wiadomo wiadomo tak, ale ja nawet dalej pracuje tak bardziej pacjentów Acta Acta tak to jest to jest to jest to jest taka to jest taka sytuacja ja ostatnio naprawdę wielkim jakąś jakoś z jakim zażenowaniem słucham naprawdę w tej stacji, że naprawdę wydarzyło, że prowadzący mówi w sumie on ma dużo Stalin no ale ja nie wiem czy elektryczny w ogóle ma jakąś przyszłość no bo to w sumie jest bez sensu nie wiem notę spaliny opadać rzeczywiście są szkodliwe na zdrowie ja nie wiem to jest męczarnia, że PPK, jeżeli prowadzone są od wielu lat prowadzę program motoryzacyjny mówi taką rzecz to też wielki postęp docenił dobrze jednak nie no właśnie o to chodzi i pan i często jak żartuje z tego to, ale nie traktuje tego jako jakiś totalny skandal naprawdę, jakby ktoś mówił o heroinie albo alkoholu, zachwalając takiej w takim systemie rejestracji i PSL tak, ale wiesz trochę Karolina alkoholem, ale Jaśka mówi słusznie Zobacz no przepraszam to powiedz to powiedzmy hydraulika owi, który albo komuś, kto pracuje w MAK Donaldzie, który z Radomia do musi dojechać jasne do Warszawy musi dojechać jasne, chociaż Radomiak w kole, ale są miejsca, które po prostu nie dowieziono przejdźmy do jak do części afirmatywny tego programu tej dyskusji to znaczy ja nigdy nie mówię, żeby zakazać samochodów i też nigdy nie mówię nigdy nie wierzą są kompletnie bezużyteczne oczywiście się, że potrzebne są zawsze zawsze będą potrzebne karetki oczywiście, że potrzebujemy samochodów, żeby dojechać na niebie na działkę my mamy, która teraz słucha, a kolej może odebrać stacji kolei jest bardzo, ale to jest jakby na rzecz i w, więc jasne jasne, że samochody są dziś są potrzebne ale, ale np. jeżeli pojedzie do południowych miast i zobaczy ile tam np. ludzi jeździ na jednośladach to jest coś co w Polsce jest zdumiewające, że połowę rzeczy naprawdę można załatwić chociażby spalinowym jednośladzie, który po prostu ma ten plus, że nie wozi ze sobą wtedy każdy powie nie wozi ze sobą to one do 2 ton weń tego i Stali i plastiku ze sobą to jest jakby ten ten absurd ja, żeby się przemieścić stąd załóżmy do Pałacu kultury, czyli jakieś 3 km jeszcze wiozę ze sobą 1,5 tony rzeczy, które muszą zostać też przewiezione i teraz, gdyby gdyby, gdyby i to jest kwestia polityki, gdyby bardziej zainwestować chociażby jednoślady chociażby ścieżki rowerowe oczywiście w środki transportu itd. to to co te wszystkie koszty, o których mówimy wszystkiego swoje koszty społeczne, czyli zanieczyszczenie katastrofa klimatyczna jest, więc to wszystko zostałoby bardzo mocno ograniczone i zgadzam się też z panią Annę, że oczywiście, że samochody elektryczne nie są żadnym, jakby z zbawieniem dla ktoś, kto dojeżdża do pracy na ósmą w rzeczonym MAK Donaldzie, tudzież w sieciówce odzieżowej i ma stojącą robotę cały dzień nie będzie wsiada codziennie na rower 1,5 godziny jednak drugą stronę pedałował, ale już można, ale tak, ale na motorynkę może wtedy już nie wierzy, że samo tych 2 ton Stali no dobrze ja na motorynkę może sprowadzić na ziemie reżysera polską w polskich drogach motoryką to strasznie niebezpieczne naprawdę biorąc pod uwagę jakieś kierowcy ja bym absolutnie się nie odważyło na takie nataką, ale dziurę albo czekać mówiąca o tym konserwatywna argument, że jest tak jak jest, więc musi być tak jak jest to tak to jest właśnie ten problem, że jest niebezpiecznie to jest właśnie dokładnie ten dobrze, ale poczekajcie poczekajcie ja nie mówi, że jest bo o ile musi bo gdyby mamo, dlaczego nie pojadę do rynku po, gdyby na moim miejscu siedział nie wiem państwa Piotr Ikonowicz to argument, że trzeba ludzi zachęcać do rowerów i tę infrastrukturę zbudować pewną dostał piany Jana czy ty możesz tę odpowiedzieć jakoś na ten argument rowerowe w bazie, którego też jestem zwolenniczką, aby absolutnie jestem zwolenniczką uważam, że nic tak nie nic tak nie pomogło w rozwiązaniu problemów jak szybkie zdecydowane zmiany ja też niezgodę do końca z tym ciągłym powtarzaniem, że politycy są zakłady są zakładnikami elektoratu itd. popatrzmy na to, że teraz przy okazji wchodzenia nowego taryfikatora mandatów tak większość Polaków popiera surowsze karanie kierowców, którzy nie przestrzegają prawa popiera wprowadzenie wyższego taryfikatora popiera większość zdecydowana Polaków popiera ściganie piratów drogowych tak to jest ten elektorat mam wrażenie, że bardziej tutaj szkodliwe zachowują się media, które przy okazji praktycznie każdego artykułu poświęconego tematowi transportu albo ograniczenia na drogach są to nagłówki w stylu kierowcy będą płakać za tam zatem zabierze im 1 pas jezdni albo samochody kierowcy zapłaczą zakaz parkowania wymagania, ale poczeka, ale odbywa się rzeźnia później w internecie na wszystkie wszystkie próby ja jestem absolutnie zgadzam jest potrzebna jak Trzaskowski próbuje przeprowadzić buspas to w internecie się odbywa rzeźnia znaczy też z stowarzyszenia obrony, ale stawia powstają w notach tak to znaczy rzeczywiście jest tak, że za miesiąc wnioski, zadając rzeźnia w internecie doku dokładnie buspas jest to jest na rzecz ceni zwycięstwo przekładnie przyznać trzeba też panie to jest raczej o sobie zaczęto by pan jednak doszła wiązania także uwięzieni zdobywanie sprzedaży, a przepraszam mamy, więc politycy nie są do tego stopnia zakład zakładnikami elektoratu żeby, zwłaszcza tej części elektoratu, która pieni się w internecie umówmy się, jeżeli ze statystyk wynika, że większość popiera wyższy taryfikator ten wyższy taryfikator powinien być wprowadzony dawno ja przypomnę skarżone nadal nie jest wprowadzane to znaczy on jest jakimś tam Super pilnym trybie w sejmie i jak wszystko dobrze pójdzie to w grudniu wejdzie w życie tak natomiast no ja mam niestety za siebie taki cień wątpliwości tak to znaczy w dziewięćdziesiątych latach, kiedy ten taryfikator bardzo bardzo mocno podwyższona do tej kwoty 5zł, które dzisiaj jasno delikatnie mówiąc zdecydowanie za niska to wcale wtedy niezła nie zmalała ilość wypadków wzrosła tak mam wrażenie, że sam taryfikator nie wystarczy tak to znaczy w Polsce dalej łamie się prawo w Polsce 90% kierowców jeździ za szybko, dlatego że można, a nie dojeżdża mandaty tego nie kto ci mający trzeba zrobić coś co 200m ustawy o haśle fotoradaru jako, że to znowu budzi po prostu nie był niebywałe wściekłość niebywały ograniczenie wolności nadzór nad obywatelami akurat dobra ten argument to jest argument, który tu należy uwzględniać, ale po prostu wściekł się wylewa wtedy że, że tych radarów ma być więcej łupienie kierowców co to było przez jak gminy miały radary stawiały sobie radar w miejscu, gdzie po prostu próby samochody przez środek miasteczka jakiegoś gmina stawia rada po pierwsze, żeby nie była po drugie, żeby na tym zarobić to potem łupienie kierowców cały stowarzyszenia powstawały jak pamiętacie jak pamiętacie w końcu zabrano gmin nam te radary, więc ich jest dużo dużo mniej państwo nie radzi z budową radarów, więc to nie jest także politycy mogą znaczy tak jest u nas rzeczywiście znaczy działania, które są rozsądne i gdzie indziej nie kontrowersyjne wywołują u nas wściekłość przynajmniej Niewiem czy mogę się, że trolli internetowych, ale chyba po prostu wściekłość części obywateli no no tak, ale takie wypadki typu to co się działo na Sokratesa też wywołuje wywołało wściekłość tak także mniejsze ludzie, o czym ludzie nie chcą tam progów spowalniających piszą, żeby je zdemontować, bo to przeszkadza, bo samochody zwalniają jest gorzej jeszcze mam wrażenie, że brakuje jakichś konkretnych badań to znaczy poza tym, że trolle w internecie wypisują bardzo śmiałe tezy to myślę, że przeprowadzenie takiego referendum wśród mieszkańców mogłoby odpowiedzieć na to czy faktycznie większość osób ma dosyć tych progów tek ja mam wrażenie, że naprawdę tylko radykalne zmiany dla mnie podwyższenie taryfikatora to jest tylko jedna z wielu tak odzyskanie tych kilkuset fotoradarem to jest tylko jedna z wielu jakiś sposobów na to żeby, żeby odzyskać miasto no bo Michał Zadara prze głównie tekst o mieście tak jeśli chodzi o całą resztę to też kwestia zmian w transporcie publicznym też zmian w transporcie niepublicznym to jest coś co no wykluczenie komunikacyjne i to jak podupadają koleje transport lokalny no to jest dramat w ogóle temat rzeka tak, ale jeśli chodzi o miasto to jest kwestia wielu prostych rozwiązań, ale jak mamy do was inne pytanie ja do siebie właściwie jak ten sam argument, który znaczy to samo narrację, że budujemy ścieżki rowerowej zachęcajmy ludzi do rowerów jak to mówić ludziom, żeby nie wywoływać tego odruchu wściekłości pukania się w głowę, bo naprawdę no ja mam poczucie, że jak się staje na tym wzgórzu do nauczania i zaczyna mówić o tych ścieżkach rowerowych i o tym, że powinniście się przesiąść na rowery no to ludzie są wściekli rzeczywiście część duża część ludzi jest wściekła i uważa, że to jest takie właśnie pouczanie lewicowe bajdurzenie itd. może będzie to trochę niepopularne odpowiedź i ja nie jestem polityczką, więc mu przez myśleć o takich rzeczach jak elektorat, ale tak jak z podatkami tak zawsze będzie narzekanie na wyższe stawki podatkowe dla bogatych, ale trzeba to zrobić koniec, a też myślę że, że to jest kwestia doświadczenia po prostu ludzi, że im więcej im lepsze będą też ścieżki rowerowe im szerszy itd. tym lepiej no jest Super, że teraz np. w Warszawie to jest moje w Warszawie są 2 ścieżki po obu stronach Świętokrzyskiej, ale one dalej są za wąskie i dalej, jakby najście mijać czym tam ja wciąż np. więc myślę że, gdy im szersze będą im łatwiej będzie ludziom jeździć i dojrzeć już naprawdę do szkoły do pracy tym tematem tym się bardziej do tego przekonają jeszcze nie rozmawiałem ze jest właścicielem firmy, która sprzedaje rowery towarowe którymi można włożyć nie tylko towary, ale też dzieci ja mówię może takie rowerowe to jest o wiele tańsze naprawdę samochody proszę mi wierzyć to nie jest perspektywa bogatego człowieka to jest naprawdę zdrowia, ale dużo tańszych samochodów oszczędzam na nim mówią, że to zmieniło moje życie ja mówi, że każdy klient, który od nich kupuje taki rower mówi, że to zmienia życie na na plus, więc to, jakby dlatego pisze w swoim tekście też o naszej roli osób to nie jest jakaś rasistowska perspektywa, bo wiele osób pisze teksty pracy w audycjach tworzy obrazy, że naszą rolą jest właśnie myślenie o kwestii transportu w ten sposób to znaczy, że naprawdę nic dobrego nie wynika z tych samochodów, owszem, są bardzo potrzebne jeszcze na świecie i wiele osób musi z nich korzystać to jest jasne, ale w dłuższej perspektywie samochody po prostu nie są po stronie dobra i chciałbym jeszcze tutaj dodać taki bardzo pouczający filmik emocjonalny też jak ostatnio dziennikarz Guardiana rozmawiał z szefem volkswagenów o obozach koncentracyjnych Ujgurów, bo volkswagen właśnie postawił fabrykę w tej samej prowincji Chin, gdzie są te obozy koncentracyjne w ich szef firmy volkswageny ktoś znowu by my myślę, że większość Polaków naprawdę uznał, że jest neutralny kupuje sobie volkswagena, ale przypominam to jest firma założona przez nazistów z bezpośrednim udziałem szefa nazistów i i szef tej firmy dzisiaj nie kiedyś tam dzisiaj miesiąc temu mówienie ja nic nie wymaga obozach koncentracyjnych dla gór tam, że my mamy akurat fabrykę mięsa by tam razi po prostu krew żyłach, bo po prostu widać, po której stronie stoi ten ta firma w tym momencie i wiem, że interes, jaki zły Pijar ale, ale na porządku no jakoś nie była w stanie zdystansować od tych obozów dobrze bardzo wam dziękuję ja tylko na koniec jeszcze przygotowałem na dzisiaj test na bycie w klasie wyższej średniej, którego nie nie zadałem 2, ale powiem, jakie były 2 pytania pierwsze pytanie też najwyższą klasę średnią, kiedy ostatni raz wydałeś wydała 100zł w knajpie Michał to oni nie Niewiada myślę, że dawno temu nie im nie mam trójkę dzieci do jedno ja się, kiedy ostatnio do tego stopnia odpowiednio miał nie odpowiem tak pewnie 5 tygodni temu Stahl Jasia dużo dawniej do branży 5 miesięcy temu co najmniej jak mam dziś masz w komórce telefon do jakiegoś lekarza, z którym jesteś na ty Jasiu, z którym jest spokrewniona poza tym nie dobra Michał no ale czy się liczy, że nie korzystam z usług tego lekarza tylko, że to jest np. kąpiele, które jest też lekka, bo ja, ale nie, ale tak, bo jak będziesz w sytuacji pożaru, jaki zdrowotnego to zadzwonić do niej ona coś załatwić, a tak no tak dobrze dobrał 4, czyli ma dobre słuchacze bardzo wam dziękuję to była audycja świat się chwieje naszymi gośćmi byli dzisiaj Joanna Jędrusik kulturoznawczyni autorka 5050 twarzy Tindera i pieczenia i wanilii publicystka krytyki politycznej dziękuję panu dziękuję bardzo, Michał Zadara reżyser teatralny wykładowca współinicjator obywateli kultury i gitarzysta bardzo dziękuję Michał dziękuję seksem bez też podziękować pani nie jest tak długą i zmiany odpowiedź na na mój tekst i straszy się cieszy, że o tym możemy rozmawiać w TOK FM już w tej tonacji ani w tonacji takie, że przecież samochody są Super, dlaczego jestem przeciwko sama jak dziękuję bardzo, to wszystko w audycji wydawała Anna Piekutowska realizował Jacek Kozłowski po informacjach Daniel Passent i jego goście Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA