REKLAMA

Jak rozmawiać z niemowlakiem?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-08-22 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem jak z dzieckiem w naszym niedzielnym magazynie Radia TOK FM jak zawsze po godzinie dwunastej 40 dziś w naszym programie pani Marcelina Przeździęk neuro logopeda pedagog specjalny dzień dobry kłaniam się pani dzień dobry witam serdecznie i to nie będzie łatwy temat, choć na pozór proste biorąc pod uwagę, że mówić będziemy od tych najmłodszych dzieciach i rodzicach, którzy powinni zacząć mówić do dzieci jak najwcześniej tylko się da przy czym są 2 szkoły Rozwiń » 1 mówi o tym, żeby mówić do dziecka nawet do tego, który niedawno przyszedł na świat jak dorosłego tak by nie bawić się w sylaby i już takie próby naśladowania samego dziecka inna szkoła mówi, że warto jednak iść jego tropem i używać tych wszystkich sylab, które przypominają gaworzenie tak to się nazywało proszę nie poprawiliśmy, odnosząc się najpierw do do tego kawałka panie Przemku dotyczącego jak mówi do dzieci to zdecydowania jak świat tropem mówimy normalnie i raczej badania i różne doniesienia takie naukowe wskazują na tym na to, że mowa kierowana do niemowląt małych dzieci powinna być oczywiście taką umową, którą my się jako dorośli również posługujemy co nie zmienia faktu, że przepraszam pani przepraszam muszę pani widzi w tym momencie triumfuje jak nie wiem piłkarz, który zdobył gola wojny bojów stoczyłem to ze swoją najbliższą rodzinę widywać 1, kiedy nasi synowie byli bardzo mali to to starałem się mówić do nich tak jak z panią teraz rozmawiam tak i słusznie co jakby drugi ten drugi kawałek jest jednak takie, że mamy tendencję do tego jest, toteż nieuniknione, żeby na jego używać tych słów albo też takich sformułowań uproszczeń, które też język dziecka się pojawiają czyli, czyli to nie jest tak, żeby się, że będziemy nie będziemy używać chociażby tych najprostszych słów on ma to po raz wdzięku naśladowców prawda tup tup BAM BAM kokosy, ale absolutnie budowa zdania absolutnie, jakby mowa powinna być się typowo taka dorosła, bo na tej bazie będzie kształtować ukształtował się język małego człowieka no mamy przed trzynastą ale kiedy przyjdzie wieczór co mam powiedzieć Lulu de Lulu Papa, bo to jest też tytuł książki, która w, jaki sposób instruuje jak rozmawiać z dziećmi choćby wieczorem tak i Lou to Papa, na które przy której, jakbym już, od której powstawaniu maczała swoje palce logopedyczne jest taką książką, która zbiera to właśnie co powinno mieć miejsce w języku też dziecko co ma miejsce w języku dziecka na samym początku, czyli wyrazy proste wdzięku naśladowca, bo od nich bardzo często właściwe najczęściej zaczyna się mowa dziecka musimy pamiętać, że most rozwój mowy przebiega etapami i te pierwsze słowa właśnie brzmią tak jak w naszej książce są uproszczone są bardzo dźwiękowe i dość charakterystycznym zresztą wszystkich używamy i my doskonale znamy, ale to na ich bazie tych prostych prostych najprostszych słów będą dzieciaki budowały te trudniejsze słowa one mają ścisły związek z językiem, czyli krótko mówiąc w Polsce testy sylaby słowa są inne niż nie w Niemczech, gdzie ten język jest taki twardy czy też w Anglii często taki takie dziecięce esperanto generalnie raczej tutaj różnice fonetycznie będą co nie zmienia faktu, że każdy język ma swoje ona ma to daje wyraz dźwięku naśladowca czynione są powszechnie znane w każdym języku ja myślę, że tak się nigdy nie pochylała nad tym tematem, ale wydaje mi się mam poczucie, że w języku polskim jest ich bardzo bardzo duża, czyli mamy dość bogate zasób wyrazów dzięki stanowczej i możemy wiele słów zastąpić tymi 3 pokojami, kiedy kształtuje się w dzieciach czy też już u starszych dziewiętnastolatków to umiejętność właściwej artykulacji, czyli krótko mówiąc, o czym pani się zajmuje, kiedy nie wiem można powiedzieć, że kogoś wyrośnie Krystyna Czubówna, która zresztą była kiedyś gościem cudownych lat opowiadała nam swoim warsztacie a kiedy można już powiedzieć, że w życiu nie powinien występować przed mikrofonem bo, bo były, bo nie ma talentu i koniec na szczęście to jest także logopedzi mają swój warsztat mają pracę i zawsze pomogą w rozwijaniu prawidłowej mowy artykulacji, ale ogólnie rozwój mowy kształtuje się do siódmego roku życia niektóre dane, bo niektóre niektórzy naukowcy podają, że do 1012. rozwija się jeszcze język tak związane z czytaniem pisaniem, a także poszerzaniem takiego słownika umiejętności tworzenia wypowiedzi natomiast taka podstawa, której pan tutaj panu, czyli artykulacja wypowiadanie prawidłowe wypowiedzi prawidłowe wypowiadanie dźwięków mowy, kto się do siódmego roku życia, kiedy tona sam koniec z taką wisienką na torcie jest Głoska were tak raz bądź też re po francusku wypowiadane z tak, ale mamy swoją normę fanatyczną takiej wymowy francuskiej popularnej nie uznajemy w normie to konieczne języka polskiego zatem każde odstępstwo od tej normy już jesteśmy w stanie wyłowić w pierwszych latach życia dziecka, kiedy tylko zaczyna wypowiadać pierwsze słowa od około 1,5 roku, kiedy tych słów jest coraz więcej już gdzieś możemy obserwować jakieś nieprawidłowości artykulacji jak np. dość często wada artykulacją, czyli seplenienie między sądowe i każda nieprawidłowość bez względu na wiek, która odbiega, czyli każdy dźwięk mowy w ogóle, które odbiega od normy fonetycznej naszego języka no już uznajemy za wadę wymowy i no i wartości wcześniej udać do logopedy, żeby sprawdzić właściwie to jest wada wymowy czy jest jeszcze w normie dla wieku mamy sporo narzędzi terapeutycznych, które już się posługujemy małych dzieci możemy wspomagać rozwój mowy artykulacji książka, która o, której pani wspominała pewnie jedną z wielu na rynku, które pomagają w tej stał w tym kształtowaniu właściwej wymowy dzieci proszę o niczym co było pierwsze jajko czy kura czy najpierw były podręczniki teorie naukowe na ten temat czy też książki wzięły się stąd, że jednak te babcine wszystkie idee lub APA wzięły górę głęboko zakorzeniły się w naszej kulturze one na pewno są głęboko zakorzenione i wykorzystujemy po prostu to takich książek wcześniej jeszcze pamiętam swoich dziecięcych nie mieliśmy aż tak prostych książek aż tak dostosowanych do wieku, bo ta książka jest skonstruowana z pustego specjalnie dla dzieciaków w okolicach 0102. roku życia, kiedy dominuje taki okres tzw. pierwszego wyrazu i kiedy zmowy dziecka, kiedy dziecko będzie posługiwał się przede wszystkim wyrazami pojedynczymi wyrazami i będzie budował bardzo proste krótkie wypowiedzi złożony z 23 zdań, bo od tego słowa ktoś mu wszystko idzie i ja pamiętam swego dzieciństwa byliśmy i one zresztą mają nadal publikowane są nadal mamy prawda wznowienia wydania wznowione wydania książek, które mam troszkę więcej treści takich opowieści, a prawda też burczy Mucha itd. tak dalej te wszystkie bajki one one są bardzo popularne, ale na tym początku w okolicach 0102. roku życia ten typ książki, gdzie mamy 1 obrazek z podpisem powinien, jakby najbardziej królować na płuca jeśli chodzi o wybór książek powiedziała pani od tych najczęstszych wadach seplenienie między dębowe kłopoty z literką Air co jeszcze powinno wzbudzić niepokój rodziców i w którym wieku dziecka powinniśmy mieć szczególną czujność zachowano w tej kwestii bardzo ważne są pierwsze 3 lata jeśli chodzi o rozwój mowy umiejętności komunikacyjnych jest kilka takich ważnych punktów w zależności od wieku dotyczące komunikacji również, czyli i rozwoju mowy przede wszystkim na pewno w okolicach pierwszego roku życia 12 miesięcy plusem tutaj plus minus zawsze możemy mieć jakiś pojawią się pierwsze wyrazy pierwsze wyrazy typu mama tata baba nie, ale na pewno mamy reakcję na imię na pewno musimy zwracać uwagę na to czy dziecko rozumie naszą umowę reaguje na imię no i tutaj zwracam uwagę na na taki zakorzenione bardzo mocno i jeść nie wiem czy logopedii chyba już nie, ale jednak w społeczeństwie bardzo mocno mit, że chłopcy zaczynają mówić później niż dwulatek wcale nie musi mówić to są 2 takie mity bardzo błędne bowiem, że dwulatek mówi, a buduje proste zdania jest w stanie się komunikować z każdym i chłopcy wcale nie zaczynają mówić później rzeczywiście w badaniach językowo i pod względem rozwoju może wypadają gorzej niż dziewczynki, ale już nie mówiące dwuletni chłopiec powinien nas zaniepokoić i zachęca do wizyty u logopedy bądź neuro logopedy zupełnie inna kwestia też wiąże się z problem problemami logo Pedrycz innymi najmłodszych rodzice mają w tej chwili taką pokusę, żeby nie powiedzieć ambicje, żeby dziecko najmłodszych lat mówiło nie tylko w 1 ojczystym języku, ale także no nabywa umiejętności, które później w przyszłości pozwolą im posługiwać językami obcymi bardzo często już najmłodsze dzieci trzyletnie zabawiają się uczący języka angielskiego na ile to proces, który przeszkadza we właściwym kształtowaniu mowy polskiej na ile nie ma żadnego znaczenia trudno jednoznacznie powiedzieć, dlaczego dlatego, że rozwój mowy uwarunkowane bardzo indywidualnie niezależny danej jednostki po bo to co wpływa na rozmowę danego dziecka to jest środowisko genetyka wzorce tutaj także predyspozycje takie mówi się charakterologicznie również mają mają znaczenie tutaj wczesne wprowadzanie drugiego języka nie jest błędem, niemniej jednak zwraca uwagę na to, żeby rodzice no jednak uważali na to czy dziecko w tym języku podstawowym rozwija się prawidłowo, czyli jeśli mówimy tutaj w języku polskim i prawda dwójce rodziców Polaków to jeśli mają poczucie i wiemy, że rozwój mowy w zakresie języka polskiego prawidłowe wprowadzenie drugiego języka w formie zabawy jakich dodatkowych zajęć 1530 minut, a w tygodniu czy nawet 2× w tygodniu nie będzie miało negatywnego wpływu, ale jeśli mamy tutaj już małego człowieka, którego możemy zdiagnozować lub medycznie to, że ten rozwój pierwszego języka pierwszego głównego języka przebiega z opóźnieniem, czyli mamy dwulatka mówiącego tylko pojedynczymi wyrazami to pewnie będziemy oczywiście rozpatrujemy bardzo indywidualnie, ale pewnie będziemy odwracali odradzali tą wczesną naukę drugiego języka nie ma też najnowszych badań, że ta nauka drugiego języka jest możliwa również taka, żeby na poznać nawet ten język porozumiewać się w nim bardzo dobrze wiem, że mam może mieć miejsce nawet do 0710. roku życia także to nie jest tak, że musimy bardzo bardzo bardzo wcześnie od samego początku wprowadzać ten teren ten drugi język, żeby dziecko rzeczywiście nim posługiwał się perfekcyjnie, bo jeśli wprowadzimy ten drugi język na poziomie przedszkola to też będzie okej na poziomie szkoły też będzie okej i mamy szansę tutaj, żeby dziecko będzie porozumiewała się znam ten drugi język bardzo dobrze no i jednocześnie przed drugim języku po prostu to myślę, że taka uważność rodziców powinna być nakierowana na to czy tylko w języku podstawowym dziecko rozwija się Okaj no bo weźmy hipotetycznie sytuację, gdzie mamy nie wiem dziecko, które uczy języka polskiego francuskiego i właśnie jak uczyć tej umowy po francusku czy po polsku prawda będą dylematy będą dylematy natomiast dziecko ma taką umiejętność kształtowania swojego słuchu w zakresie 2 języków od samego początku, czyli to jest taka umiejętność gatunku ludzkiego, która polega na tym, że gdziekolwiek jakimkolwiek języku byśmy nie założyli noworodka niemowlęcia będzie w tym języku słuchową zadłużone to uprawdopodobnić nauczy tego języka, czyli założenia wyszła Polski urodzony w Polsce dziecko polskich rodziców fair no zaczęli wychowywać w Chinach miałoby ono do czynienia tylko językiem chińskim to bardzo sprawnie na byłoby ten język chiński ze względu na to, że na polskich rodziców i prezes wtedy eksperyment opowiada i urodziła się w Polsce natomiast na zwracam uwagę na to, żeby jednak baczyć na to, że to nie jest podstawowy czy w języku podstawowym dziecko rozwija się prawidłowo na tak będziemy mieć takie różne my mamy taki dylemat potem w gabinecie, dlaczego dlatego jeśli dziecko bardzo dobrze opanowany język Polski język angielski to może mieć taką tendencję do chociażby przez umowę między zębowych artykulacji głosek syn z decyzji takich tutaj naszych polskich, które zupełnie inaczej się realizuje w języku angielskim miewamy takie dylematy co robić takimi dziećmi one wymagają logopedy czy nie wymagają, jakie prowadzi rzeczywiście w tym procesie terapeutycznym zakresie artykulacji, bo ona jednak różnie rzeczywiście w tych 2 językach nie to tak na koniec jeszcze zapytam pani zdaniem świadomość rodziców w tej kwestii sporo, więc coraz większa odwiedzają gabinety logopedyczne bardzo wcześnie już ta to co nas cieszy to co mnie cieszy też jako praktyka to jest to, że rodzice naprawdę mają coraz większą świadomość coraz częściej chętnie przychodzą na takie wizyty właśnie proszę sprawdzić chce się upewnić zachęcam zachęcam do jakiego mówi tzw. bilansów mowy, bo tak jak mamy bilanse zdrowia dziecka zachęca do tego, żeby jednak udać się na to 1 wizytę bilans mowy dziecka rocznego bilansu mowy dziecka dwuletniego bilansowy dwulatka bilans nowych trzylatka, żeby naprawdę sprawdzić profesjonalnie i ocenić czy rozmowy komunikacji przebiega prawidłowo tak jak dokładnie robimy te bilanse zdrowia dziecka w przychodni dziękuję pani bardzo za rozmowę pani Marcelina Przeździęk neuro logo Peda także pedagog specjalny była moim gościem kłania się do usłyszenia do usłyszenia państwa zapraszamy na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA