REKLAMA

Ławeczki, murale, upamiętnienia - uznanie zasług czy wojna pamięci?

Andymateria
Data emisji:
2021-08-22 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria tym, że tak zacznę od razu z kopyta opowiadaliśmy państwu niedawno o pracach Krzysztofa Bednarskiego upamiętnieniach znanych osób, które odeszły o jego pracach, które możemy zobaczyć na cmentarzach w ciekawych formach nagrobkach dzisiaj troszkę korespondując z tamtym tematem porozmawiamy o innego rodzaju upamiętnieniach ważnych w naszym życiu społecznym osób, które odeszły w bardziej powiedzmy miejskim kontekście Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Rozwiń » dzień dobry pani do 1 Wacławik Orpik redaktorka Radia TOK FM bardzo pani uroczyste dzisiaj pani Anna pamięta jak słyszę słowo upamiętnienie to od razu staje na baczność no, więc rzeczywiście właśnie został odsłonięty na rondzie Tybetu re poświęcony pamięci Henryka Wujca w Warszawie i ogarnęła mnie taka refleksja związana z tym jak czcimy rozmaite osoby, bo pamiętam taki czas, gdzie był wysyp ławeczek był taki rotę egalitarne do pomnika w każdym mieście, bo po parę Itaka egalitarne, bo taka jest ławeczka z brązu na niej siedzi z brązu nasz bohater ktokolwiek to jest tutaj mamy tu mówimy tutaj mamy Artura Rubinsteina hazardu Karskiego w nowym Jorku na morze na tyle Verte przysiąść i stworzyć taką interpersonalne sytuacja tylko, że ten materiał taki chłonąć troszkę chłodna materia tak nowym w różnych miejscach się wyciera też po tych tak wyjście z góry to tych ławeczka ach, przyszła nagle moda na morale, bo naprawdę realne były takie spontaniczne dotyczyły różnych rzeczy oczywiście inspirację do nich była wielka trójka amerykańska z ich złej raz lidera rozkosz proszę powiedzieć 2 słowa więcej na ten ten wie pani no to byli Meksykanie, którzy przez nich obraz na duże gabaryty ze względu na istnienie czegoś takiego jak Pedro, a prodziekani działali w nowym Jorku i państwo amerykańskie wspomagał artystów w ten sposób, że zlecał duże ścienne malarstwo no niektóre były troszkę polityczne, więc zostały zamalowane kobietę kierunek polityczny proponowało, niemniej oni wrócili do Meksyku tam powstały wielkie ogromne murale na przeprowadzenie otwartej przestrzeni tylko raczej na dziedzińcach, ale proszę potem przekształcił mozaiki i nikłej zrobił taką mozaikę na Uniwersytecie na ścianach kampusu Uniwersyteckiego w Meksyku Mexico City no, więc też sztuka nowoczesna umówmy się zaproponowała taki rodzaj z 1 strony dekoracji budynku, ale z drugiej jednak przeniesienie pewnych znaczeń czy czy ideologii przestrzeń publiczną, ale to już pani Andów w Polsce skoro wracamy już w Meksyku na nasz grunt słowiański dość ugruntowana tradycja tak i nagle oczywiście ktoś się odbywało wszystko za zgodą wszystkich władz politycznych PRL-u itd. no i zmiana systemu wyzwoliła sztukę i się zaczęło teraz murali są setki jeśli nie tysięcy we wszystkich europejskich stolicach uzasadnia mówi Polsce dobrze dobrze tylko tak wrzucą je w Polsce duże miasta średnie miasta małe miasta i przekrój tematyczny jest absolutnie nie ogarnie jony oczywiście najwięcej, że żołnierzy wyklętych na wszystkich stodołę najwięcej najwięcej najczęściej zależy, gdzie pani jest bardzo dużo papieży też jest troszkę w Warszawie trochę powstanie warszawskie no no tak, ale też w kontekście żołnierzy wyklętych pani taki czy inny sposób Cessna zrobił bardzo ładny związany z powstaniem warszawskim mural natomiast ma pani na stodołach na wsi jak akt żołnierzy wyklętych bardzo duże papieży świadczą Faustyna się pojawia pojawiał się strefa z tym widziałam, ale widziałam bitwę warszawską na wsi no widzi pani także jest co niemiara tego są upamiętnienia osób także samo skoro emocjonalną to rzućmy choćby Jacka Kuronia analizę dość, że relatywnie niedawno odsłonięty w centrum Warszawy na budynku szkoły, ale wariantu ja pamiętam skoro już osoby taki bardzo już już istniejący mural był na torze służewieckim tam jest taka dość duża przestrzeń ekspozycyjna mural z Karolem lotaryńskim tak na płocie tak mural z Markiem Kotański bardzo długo był to by dotrzeć do były to biografie tych, którym cały ten cały mur oddzielający tor służewiecki od miasta był pokryty jest nadal ale, ale już nie nie znaleźli, więc jest delikatna różnica między graffiti murale moreli jednak jest osobnym drzewem nie walczy o przestrzeń z innymi, którzy się graffiti jest takim aktem taką deklaracją odwagi tożsamości to zupełnie inne kultury, który mieści Banksy np. który no jego twórczości też stoi na granicy między Uralem, a graffiti, ale on się oznacza tym, że robi też niespodziewanie nielegalnie zastanawiam się cały czas czytam Kotański, który tam był bardziej muralem przegrać wszystko jedno tak czy inaczej był spontaniczną działalnością te nie były częścią miasta zamawia albo natomiast się godzi natomiast tutaj to wszystko się w pakiecie ze zgodą władz szkół 1 jakich gminnych powiatowych wojewódzkich miejskich itd. no zwykle, ponieważ mamy teoretycznie wolnej sztuki to jest niema cenzury tutaj jako takiej, ale no są bardzo różne bardzo różne, bo np. jest mi stąd ni zowąd np. Morel grupa licealistów próbuje odkryć siebie i to, czego naprawdę prawno to jest w ramach sex Education, ale no nie liczyłam oczywiście naprawdę tych upamiętnień upamiętnień mamy bardzo duże jest Kora Jackowska bardzo udanego jest bardzo duża Niemena jest górale, chociaż nie jestem pewna czy są jeszcze, ale były na pewno mur murale upamiętniające wygnanych w marcu sześćdziesiątego ósmego roku na dworcu Gdańsk jest łącznie z Romanem tak rozbierze zniszczony od czasu do czasu być może, ale właśnie taki Bauman jesteś, a jest Kaczyński dokładnie wiadomo, który w bliźniaku trudno odróżnić jak mówiłem, że strefa Justyna no i nagle się okazało, że zaistniała taka potrzeba zaistniała przede wszystkim w sercach wdów i ich grona najbliższych przyjaciół, że też żyć upamiętnić kogoś, kto o 1 przeżył życie godniej i naprawdę sprawiedliwie zaczęło się od Jacka Kuronia prawda no i teraz będziemy mieć Henryka Wujca za chwilę pojawi się Jan Lityński te są wszystko członkowie KOR-u naprawdę ludzie bardzo zasłużeni być może chodzi o to, żeby obywatele miasta poznali zainteresowali się tym, kto to był być może to, żeby zapamiętali twarz tej szlachetnej osoby to jednak wie każdy chodzi na cmentarze nie nie szykuje sobie wszystkich zmarłych leżących w alei zasłużonych nawet jeśli nagrobek zrobił Krzysztof Bednarski no właśnie nawet w tym wypadku, więc zezwolenie Janusz Głowacki przykładne, któremu nagrobka nie zrobił Krzysztof Bednarski, a mamy mural czy pani Anna słyszy jakąś ambiwalencję pani narracji czy niekoniecznie no ja bardzo proszę, że boi śmierci słynnego muralu nie było jest w pełni na to nie liczy będzie pani miała mural na pewno na pewno nie jak sobie to za ja sobie to zawarł je w testamencie zawarł je pani do ksiądz Jan Twardowski też sobie zaoferował Powązki wylądował przepraszam wielkiej wyciskarki do cytryn na pani myśli świątyni Opatrzności zapewne tak, ale to moje pierwsze i nie opuszczając Emilia na chwilę skojarzenia no ja rozumiem ale nie ma spadkobierców i to padło publicznie proszę państwa żadnych murali Andy Rottenberg błaga nawet malutkich czy mural może być malutki no właśnie taka lepka murale nie proszę państwa vlepki graffiti nie mówiąc krótko ławeczka przemilcza konkluzja potrzebna jest konkluzja, bo już mieć je uzyskamy odpowiedź na swoje pytają mody i jesteśmy no te już chyba ostatnia faza tej mody walki na moralne, bo to jest oręż oręż zawłaszczania pamięci jedni walczą o tym instrumentem druty tym instrumentem jest sprawa wielkości koloru, bo kiedyś jako były bajkowe i tam z Kaczorem Donaldem czy z myszką Miki to była albo nie wiem jest piękny pejzaż bez niebo chmurami co też takie murale to ja rozumiem, że jest jakaś recepta na ozdobienie szczytu w starej kamienicy, która została po wojnie i straszy swoją brzydotą, więc o zrobienie takiego szczytu kamienicy czymś to co jest miłe może być przyjemne te są zwykle fajne rzeczy dowcipny bardzo często włączające i takie przypadkowe wybite okna natomiast teraz mamy do czynienia z czymś rodzaj Cichej walki na pamięć, kto kogo lepiej pamięta, kto kogo bardziej upamiętni dobitniej i to jest odbicie w gruncie rzeczy dyskursu, który się toczy w społeczeństwie bardzo silne to jest pokazu to jak wyglądają murale w niektórych miejscach czy wszyscy wszystkich miastach, a świadczy o tym jak wygląda, a dyskurs publiczny w Polsce to kogo ceni, bo są przecież to jest deklaracja również polityczna historyczna etyczna dlatego tożsamościowe też i dlatego też bardzo ciekawy materiał również dla socjologów dla obserwatorów życia politycznego, a dla mnie jako historyka sztuki to też wielka ciekawostka, bo to naprawdę jest już dzisiaj bardzo rozbudowana gałąź sztuki publicznej, a dostępnej dla każdego, czyli najbardziej perfekcyjnej czy ktoś chce czy nie te dni idzie do galerii do muzeum prawda czasami oczy krwawią to prawdę cóż chcemy tanim czasami są piękne murale dlatego mówię zwróćcie państwo uwagę na to jak wygląda ta bitwa na idee o Logi inne upamiętnienia wasz w naszej okolicy i Struga jest artystyczna wartość takich spróbujcie się do tego odnieść każdy we własnym sumieniu no to już przeszliśmy długą drogę od upamiętnień do upamiętnień poprzez testamenty na sumieniu skończywszy w zasadzie wszystko się zgadza może wyjątkiem kasy do tej pójdziemy pod koniec miesiąca, gdyż kolejna anty materia za nami i przed nami następne cały czas mamy taką nadzieję Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik usłyszymy się za tydzień po piętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA