REKLAMA

Artysta i jego ego wobec natury i nowych technologii

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-23 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan Grzegorz Klaman artysta sztuk wizualnych rzeźbiarz performer kurator prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku prezes fundacji wyspa Progress oraz art dla wyspa dzień dobry witam pana dzień dobry bardzo serdecznie ty aż coś śpi się zmęczyłem widzę zależy czy w ogóle pozostaje czas tylko tyle pan ma na talerzu rzeczy pozostaje w jakiś Rozwiń » czas na robienie sztuki to jest pytanie co jest robienie sztuki no kiedyś stocznie, bo jak miecz modelarnia takie miejsce sztuki działające przez 10 lat na terenach stoczniowych postoczniowych tam 1 artystów Andrzej Urbański i Mira uczniowi taki duet i inni wyprodukowała taką tabliczkę z napisem biało czerwono napisem to jest dzieło sztuki czyli jakby samo miejsce sposób działania kolektyw zjawiska, które tam zachodzą czy to co jak staje się obecnie chyba najistotniejsze przepływ wydarzenia relacje między wydarzeniem człowiekiem sytuacją tworzy coś co można by nazwać takim mglistym rozmyty, ale jednak tworem nazwał dziełem sztuki, więc w tym przypadku można powiedzieć, że jednak to są byty no w jaki sposób działa będące dziełem, a z drugiej myślę sobie, że może gdzieś tam w duchu też może pan pełną satysfakcję, bo tematy, które pojawiają się nie tylko, jeżeli chodzi o sztukę czy też artystów, ale w ogóle politykę świat to jest temat człowiek w relacji z naturą tak człowiek z i ich wpływ człowieka antropocen to są przecież tematy panu bliskie już od no tak tak co prawda już zrobiliśmy wystawę w grudniu w Akademii zmierza ten cel zmieszała i konferencja tak tak, że nie nie nie opuszczamy, jakby tych tych tych praw tej problematyki, bo w październiku robimy kolejną edycję też konferencji to będzie nazwał bio obecność i tak zrobimy jakąś niewielką wystawę nie wiemy dokładnie gdzie, ale faktycznie no to co pan mówi, że ten element bio czy co nazywamy naturą w dawniej w opozycji do kultury tzw. które były zostawione w tych, które tej fałszywej opozycji tak powiem to znaczy wydaje się, że te rzeczy się nie mają prawa przenikać albo się wręcz wykluczają i właściwie ostatnie kilka lat na poziomie filozofii refleksji i tej naszej wiedzy tak naprawdę czym jesteśmy zanurzeni co co obok nas dzieje, w jakich aktorów wg Bruno Latoura z jakimi aktorami dzielimy scenę naszego życia wreszcie wszystko dopiero zdajemy sprawę, że musimy sobie przy przemoc prowadzi to dość znaczny sposób, bo inaczej zabijemy kompletnie ślepy zaułek i apokalipsa żebrem po staremu wrzuca się wyłania zza horyzontu tej dla pana to jest artysty, który te, które ten temat, jakby nie od dzisiaj dni tymi tematami dzieci zajmuje to jest satysfakcja z tego to gorzka satysfakcja żaden frajdę na to nie to ja się, że to przebudzenie strasznie strasznie późne i ja też widzę, jakim oporem to odbiera nam na wielu poziomach oczywiście widzimy ruchy anty takie no globalne które, które muszą i młodzież to nam przypominać w całym wiadomo, że budzi się coście narobili tak no to wszyscy, więc się dotyczy również sztuki sztuka też tutaj nie może, jakby się, żeby zamykać Whyte klubach i w produkcji bardzo ładnie się interesujących prac, które są wykładnią ludzkiej do twórczego ego czym żyliśmy przez stulecia, bo to nie wystarczy po prostu tak i właśnie to jest refleksja, która mi towarzyszy osobiście no i pracownicza interdyscyplinarnych Akademii czy właśnie na wyspie i ja bym właśnie namawiał przez naszą aktywność do tego, żebyśmy radykalnie zerwali z tym takim spanie przy dobrze sprawdzonych formach, które dawały nam do tej pory pieniądze satysfakcji tworzyły tzw. kulturę, ale ja się bez refleksji krytycznej daleko daleko zajdziemy oni z 1 strony technologia gonią nas badania naukowe wiedza stąd tzw. sztuczna inteligencja głębokie takie uczenie maszynowe, które przechodzi wchodzi w obszary sztuki muzyki kreatywności to już nie jest tylko liczenie statystyka prawda i wyścig na poziomie, kto wygra w szachy czy go tylko rzeczywiście to co wydawało nam się kreacją no musi zostać zweryfikowane tutaj pada hasło, kto jest autorem czy autorstwo w ogóle dzieła sztuki w obecnej rzeczywistości z czego składa się obraz czym jest obraz obecnej dobie, bo na czym rejestrujemy jak patrzymy oczywiście stara szkoła dzisiaj wiesza obraz bramie malarstwo, gdzie przychodzą kupują, ale mam wrażenie, że to jest tak jak to patrzyli na jakiś obraz Viscontiego, który pokazuje nam jakieś zamierzchłe czasy przez dużą mgłę z nostalgią, a tu na to nie mamy czasu ja przynajmniej go nie ma wydaje mi się, że tu trzeba mocno w alarmować i brać do pracy, ale z drugiej strony sztuka to też jest przekraczanie pewnych granic, czyli czy może zamiast powiedzieć to nie będą mnie jako artyście czasem narzucały co mam robić zrobię najbardziej kosztowny obraz skieruje na niego 1000 reflektorów, aby właśnie przekroczyli granicę by pokazać, że będę teraz z używał 4× więcej tak się właściwie dzieje na ich poparcie dla niektóre gwiazdy wielkie gwiazdy sztuki rynku sztuki one właśnie mam wrażenie trochę to trochę tak działają znaczy to ta tak eks taka ekspozycja ich jakby tego wyobrazić nie zna granic, bo się tutaj nie ma żadnej granicy jest taką pułapką no ta zabawa z bardzo drogimi materiałami wielką skalę w obiektach bardzo kosztownymi produkcjami, które kupowane są za miliony czy setki tysięcy dolarów właśnie takie zaś oderwane abstrakcyjne zjawisko można może właśnie bardzo bym lokował gdzieś w obszarze spekulacyjnej ekonomi niż samej sztuki jako takie także refleksji nad światem tak zakładam, że sztuka w jakimś sensie jak przestaje być refleksją nad światem nad tym kim jesteśmy w świecie staje się tylko podróżniczką próżnia łódzką jakąś zabawą ludzi, którzy mają mnóstwo czasu mnóstwo pieniędzy nie bardzo wiedzą co z tym zrobić i właśnie jest część artystów, która pomaga zabić czas zabić nudę i wydać pieniądze w sposób pseudo kreatywne Jaracz to bym raczej bym to widział no dość takim dramatycznym wymiarze to znaczy rzeczywistość w tym sensie czczona jest wyzwaniem dla artystycznego czegoś zmuszać, bo nie przekroczył on jest tak obecnie wymagająca i że raczej widzę ograniczenia w samym artyście różnie mówią same edukacji sztuki czy o tym jak jak świat informowany czy sztuka jest, dlaczego ma posłużyć, ale zarówno wiedza nauka o tym co mówią science art, czyli to co to, czego sztuka uczy się od od nauki tak od badań naukowych określone w różnych dziedzinach, bo to oczywiście chodzi, o którym neurobiologii np. tak, czyli no nie wiem artysta w stanie tworzyć sztucznych euro nowy mózg, który daje tak nauczyć tego przygotować, że on wchodzi jakiś sposób wprost interakcji z odbiorcą jest tworzyć prace graficzne abstrakcyjne np. prace przed euro na kaca, ale nie tylko to on po prostu my my my powoli będą blisko tych naukowych odkryć zaczynamy rozumieć czym staje się też nasze działania karty co nazwaliśmy ja wiem natchnieniem jakąś tajemniczą aurą było po prostu talent nie jest pycha jest w pewnym sensie wynikiem pewnych procesów tak my też zdefiniujemy czym jest ciało ludzkie, a przy tym czym jest wyobraźnia ludzkie takim, jakie są motywy naszego działania, skąd się biorą, tak więc ja generalnie mam mam duże dużą rezerwą tzw. ego artysty, które skupione na sobie ani na tym co jest wokół tak na tej interakcji no to jest dość, że tak powiem istotna zmiana perspektywy humanistyczna post humanistycznej klina na torze obok są byty nieludzkie są zwierzęta jest natura, które cały czas mówimy, która płonie i się wali nam głowy zaraz no jest cały czas wyścig technologiczny, który zapoczątkowaliśmy sobie kiedyś, na który się dzieje, czyli czy to tzw. myślenie maszynowe uczenie się samodzielne czy powolne uczenie się przy przyrasta teraz wykładniczo to jest tempo tego wzrostu tych osiągnięć jest jasno tak mały to myślenie maszynowe to jest bardzo ciekawy wątek do niego chciałby powrócić po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pan Grzegorz Klaman artysta prof. Akademii sztuk pięknych prezes fundacji wyspa Progress arta wyspa wracamy po informacjach Radia TOK FM wczoraj państwa moim gościem jest pan Grzegorz Klaman artysta sztuk wizualnych rzeźbiarz performer kurator prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku prezes fundacji wyspa Progress oraz art dla wyspa w Gdańsku to te wszystkie wyspy to w Gdańsku, a nie na jego stronie starcie jest te de uczenie się mam uczenie maszynowe czy też ditlenek tzw. ciekawy wątek, bo oczywiście wspomniał pan sztucznej inteligencji, która miała być tym co zmieni na świat, ale ci najwięksi inwestorzy na największej największe firmy które, które postawiły na sztuczną inteligencję należy rozkładają ręce mówią to wydawało nam się, że nauczenie samochodu, żeby sam jeździł będzie dużo prostsze tymczasem okazuje się, że wciąż ta przewaga, którą człowiek ma nad maszyną to jest odczytywanie intencji tak albo albo właśnie odczytanie np. zamawianego znaku właściwej dozwolonej prędkości taka odczytywanie intencji albo odróżnienie przebiegającego kota od przelatującego liścia itd. itd. czyli ten Wąs wątek humanistyczne wciąż jest ważny także jednak człowiek to nie maszyna, pomimo że w pewnym sensie maszyn biją maszyną jest bio robotem, ale generalnie najnowszej z Cyprem badania generalnie zmierzają w kierunku powrotu takiej koncepcji maszyny człowieka komiczny wcześniej raczej był, bo widzę osiemnastym wieku, kiedy odkrywano pierwsze maszyny budowano myślano, że jesteśmy jak z Buk był zegarmistrzem mamy jesteśmy takim Super mechanizmem no bo wtedy bardziej złożone maszyn nie było tak, a teraz mamy znowu komputer i masz maszyny cyfrowe mam byty cyfrowe no, które sprawnie po prostu myślą porównują analizują działają, tak więc oczywiście tutaj pytanie, kiedy ktoś stanie to nie toczy się w stanie tylko kiedy co się stanie, bo to jest oczywiście pewne, że ten element musi nastąpić no ja nie chcę tego jak całego świata nie jest też futurologia zostawia to krajowi kurs Węglowi, który z takim guru wizji świata, ale się wiele jego też śmiertelności, bo wolno u nas mieliśmy Stanisława Lema jego rok w tym jest dzisiaj, więc warto może wspomnieć, że to był niezwykły niezwykły jednak człowiek, który masa rzeczy wymyślił przewidział w rolnictwie taki amerykański futurolog zresztą też doradcą w białym domu nawet tej czy jest taki człowiek no, który dość poważnie analizuje w tych publikacjach są oparte badania naukowe statystyczne czy jego willi są poparte badaniami naukowymi artystycznymi Opala dług nieśmiertelność pana interesowała była taka opcja przychodzą 2 panie Grzegorzu mam 2 tabletki 11 jest tam niewielka droga czerwona ita niebieska to nieśmiertelność pytanie w jakim wymiarze może być coś nieśmiertelny oczywiście no lub myślę, że mówimy o ludzkiej nieśmiertelności oczywiście, bo innej scenie jesteśmy w stanie wyobrazić no ale jeżeli tak naprawdę stworzymy jakiś rodzaj Bytów, które byłyby w stanie zintegrować planetarne np. to można by mówić o takiej nieśmiertelności w skali układu słonecznego no powiedz mnie czy dość długi czas ponad ludzkim chyba w ogóle kluczowe w tych przypadkach na pewno warto po cenie czy postaw pro ocenia były mówimy teraz się pan ocenia europoseł proporcja nie jest to właśnie wychodzimy z czasu ludzkiego w taki bez czas, który jest no, jakby to powie przypisany do takiego życia nie wiem skał kontynentów czy tej tej biologicznej organicznej struktury, która może trwać bardzo długo tamten czas jest wydłużony my my mamy inne poczucie czasu nam się wydaje, że jesteśmy bardzo długa jesteśmy ułamek sekundy gestorzy chwilę możemy zniknąć całkowicie, ale są takie projekty np. tury wchodzą nie wiem taki sposób zapisywania informacji wykorzystałem tak on jest bardzo kontrowersyjny można napisać zapisać na nie wiem Filmoteka albo przyjeżdżała przed Bacha w dna drzew możemy wyobrazić, że lasy będą serwerownia ami, które nie potrzebują żadnego zasilania jedyne co może grozić to także załatwimy w, podnosząc temperaturę na ziemi, więc ponownie, ale nie będą miały tak sobie neutralnie będą śmiały Bachem po hakach pewnie było do zrobienia ale, ale generalnie, że jakby nie musimy produkować rzeczy przedmiotów, które są w gruncie rzeczy no może pociągające z naszego punktu widzenia, ale właśnie doskonałe, bo nie ma nic doskonałego dzieła na tej planecie np. i gdybyśmy delikatnie mogli podziękować za zaproszenie po to, żeby tam umieścić jakąś jakiś rodzaj informacji, które przetrwa, dopóki będą trwały lasy to póki klimat nie nie zmieni się możemy cytować tak samo w minerałach skał, więc jak ta wiedza ludzka pozwala już wchodzić w interakcję z otoczeniem na takim poziomie dość elementarnym tak pozwala pozwalałaby nam nie wiem no właśnie za przesył informację może to oczywiście to jest jakiś rodzaj nieśmiertelności tak wszystkie tajne Consus, które powstają wiadomo, że one, więc być nie mogą więc, ale też nie wiemy co może się wydarzyć w dalekiej przyszłości, w której no myślenie maszynowe tak się nas uniezależni, że będziemy myśleć rzeczy, których nie jesteśmy sołtysa jako ministra tanie Ricka i wydobyć to się nazywa osobliwość grają krócej mówi, że zbliżamy się od tego momentu tzw. osobliwości, po której no nastąpi taki kolejny cywilizacyjny przeskok, ale jest naszym dziełem to my go tworzymy tak napraw oczywiście, że boimy się czegoś co można zrobić niezłego psikusa, bo nas przerośnie tak i przenosi nas w każdym aspekcie sztuki nie wiem spojrzenia na rzeczywistość ogarnięcia rzeczywistości tak posprzątania tego bałaganu na planecie nóżkę jak ciężko Bałtyk, że to nagle zaczął komponować lepiej izbach mają Bacha w ptak w dna maybacha we krwi maybacha wykwitami zgadza się no nie ma już przecież sztuczna inteligencja wygrała dachem jeden z kompozytorów niestety nie pamiętam jego nazwiska był taki słynny słynne porównanie było oryginalne Bach był utwór napisany przez komisję kompozytora w duchu Bachanek był napisany utwór przez sztuczną inteligencję i tam chodziło o to, który z nich jest bardziej, bo osób Ruchowi żony uchwalona Ada, który jest bardziej właśnie tym ma ten wątek to Iskrę ludzką tak, które na pewno da się odróżnić przecież nawet perfekcyjnej prefekt perfekcję napisanego Bach, ale przez maszyny bada dali no bo tutaj znowu możemy się spierać, bo ktoś mógł powiedzieć no tak, ale maszyna sama siebie niczego nie stworzy tak musi być człowiek, który na kary różnymi rzeczami ale, toteż prawda czy to też była prawda w przypadku Bacha to nie jest tak, że Bach sam siebie, która stała i nagle miał też musiał pobierać nie on też był karmiony cieszyli, że tak miał edukację informacje ktoś przed nim pisał muzykę obserwował był wrażliwy tak, ale jeżeli potraktujemy te maszyny, które też przecież pracują jako po prostu nasze kontinuum to są tylko na szczyt formy jedno dalej pracują to nie jest on się, że znikąd prawda to tutaj pojawia się ten wątek, bo od było także w końcu to gremium wybitnie speców od Bacha wybrało niestety utwór napisany przez sztuczną inteligencję jako najbardziej ludzki niestety zawiedli najbardziej ludzki wg NIK w skład podnoszą jest komputery, ale tutaj dochodzi do czegoś takiego, o czym, a co to padło pytanie nieśmiertelność tak no, więc może wyobraźmy sobie sytuację w nieskończoność, że my, że ten Bach cały czas komponuje tak ja wiem, że ten sprzęt może być przerażające, że wolelibyśmy, żeby już więcej tego nie pisał tak, ale z drugiej strony jest kuszące torze w Żaganiu tego Bacha mógłby być dalej kontynuowany rozwijać jak już poza oczywiście to jest ciekawy wątek także dla artystów, że umiera artysta jego dzieło żyje no to straszne dla artysty myślę, bo dysk czy należy też pytanie czy też z pozycji straszną to już, ale myślę zresztą w tym sensie, że to mamy myśleć o spadkobiercach tak, bo w, którym momencie największą zaletą artysty staje się to, że nie żyje za jego twórczości śmiertelną jest zamknięty prawda to tym samym winduje ceny, ale to znowu wracamy do rynku ja bym o tym nie chciał mówić ja, jakby nie mówimy o pieniądzach mówimy o tym, że ma i zapoczątkuje np. jako jakąś genialną sztukę jakiś kij rodzaj twórczości i może się dalej, że pan rozwijać tak silna mamy komplet nowych nową sytuację, że właśnie tak tak mówimy jesteśmy teraz staje się nieśmiertelny w pewnym sensie tak jak działa ciągle powstają ciągle ludzie słuchają, ale pytanie czy lub oglądają tak i jeżeli da się na chwilę odejdziemy od muzyki klasycznej chociaż, chociaż niekoniecznie ale, żeby te lepiej widoczne w innych gatunkach także mamy często wykonawców czy zespoły, które się fascynujemy młodości w dzieciństwie młodości, a potem zimy, a to nie jest to zespół skończył takim kierunku którymi się nie podoba tak lubię wczesny zespół na późny zespół teraz pytanie czy taki to był późny taki zacznie czy taka sztuczna inteligencja miałaby takie przebłyski, że ktoś będzie mówi już znudziły lub znudziła tym wczesnym dachem teraz zaczynam trochę robić coś może pod publiczkę albo może skręca winnym kierunku teraz biorą się za Blue Grass tak już tam, ale ich Bacha Lech interesuje bluegrass no może też być, bo w pewnym sensie nawet może byłoby ciekawe czy można być jakiś granicy twórczego twórczy satysfakcji prowadzą pewną linię tak no w końcu tak jak Picassa, który on on się on szybko wyczerpywał tak słusznie, bo jak rozumiem po co mnie wciągała okres błękitny potem jakiś okres różowy potem znowu wejść kubizmu dalej ciągle to nie wystarczało tak to jest dokładnie przykład człowieka, który osiąga dobrą sprawę mógłby każdy z tych jego okresów rozwijać do końca życia tak jak niektórzy artyści, którzy jak wskoczą jakąś taką 1 rozpoznawalną interesującą formę, która norm przy przynosi słabe zyski to już nie rezygnują, a on właśnie rezygnował, więc myślę, że takie przez SKOK-i takie tąpnięcia i szukanie nowych wątków to chyba jest ciekawsze niż tak jednak kulty kultywowanie 1 dobrze opracowane formy i raczej jestem zwolennikiem tej drugiej długiej historii, że nie należy eksploatować rozwiązań sieci, które ci już przyniosły satysfakcję tylko o to, żeby ja wiem powielać tak naprawdę czy jest pan zaskoczy no ja nie wiem myślę, że ten bio media i i praca z tym dopiero zaczyna, więc tutaj czy może pan pani pracować i media za pan skoczy do wiem jak Bacha tak, ale jeśli pozowała stoczyć na wyspie wtedy nie przypomina głowy, że ta nie może czekać, tak więc jak zaczynałem w latach sześćdziesiątych robię czasami rzeźby robią ekspresyjne rysunki potem jednak to dryfował w stronę ciała odkryłem cielesność mięsną prawda jakiś preparat anatomiczny wszystkie rzeczy jakich przekraczał jakiś tam tabu w jakiej pod piątką kontrowersje ludzie wyprowadza mnie już nie stuka brak tam jak zamiast wprowadzać do galerii itd. dobrze to kto zatrzymajmy się to zbliża się informacje o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy do naszej rozmowy państwa moim gościem jest pan Grzegorz Klaman wcale państwa moim gościem jest pan Grzegorz Klaman artysta sztuk wizualnych rzeźbiarz performer kurator prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku prezes fundacji wyspa Progress oraz art lat wyspa w Gdańsku wspomniał pan stocznie ale, ale pamiętam jedną z wywiadów opowiadał pan o wyspie Spichrzów znowu ten wątek wyspie się pojawia, że to wyspa Spichrzów jest dla pana takim interesującym miejscem, bo można tam sobie przykucnąć pogrzebać coś wyciągnąć jakiejś warstwy przeszłości i pewnie jeszcze Niewiem 34 lata temu ty to miało sens dzisiaj wyspa Spichrzów stała się jakimś nowoczesnym budowlano budowniczy o no też już kombinaty już nie ma już dziś nie ma do nich dzikich plaż, na których zbierałam coś tam więzienie dary kreślił ósemki określiły tak, ale to wyspa była taką dziurą czarno centrum miasta, zwłaszcza że tak długo trwa to w ogóle jakiś niebywały zjawisko dlatego byśmy mogli sobie po osiemdziesiątego roku już tak wyraźnie od osiemdziesiątego piątego artyści budować jakieś konstrukcje instalacje ma być performans palić ogień budzie spotykać pierwsze takie undergroundowe miejsce, które było rozpoznawalne jeśli końcówka stanu wojennego więc, tym bardziej to ludzie byli zwolnieni czegoś co jest poza jakością kategorią sztuki nawet takiej sztuki w sensie rozpoznawalny zresztą wtedy galerii sztuki nie było, ale wyspa była czymś fantastycznym faktycznie ja o tym czy o czym pan mówi to dla mnie jak ja to sobie tak zdefiniowała osiemdziesiątym piątym ten taki stan wejścia do ziemi i grzebania tam szukania różnych rzeczy jako archeologię odwrotu, że tam coś znowu wkłada Jerzego odwracam ten proces nie tylko odkupuje, ale też zakopuje, ale też wielu land artu jest takiego no głównie jednak amerykańska Lamberta Ameryka, gdzie tam się w ogóle przebudowała pojęcie sztuki, bo po raz pierwszy wtedy sztuka wyszła z galerii wyszła na pustynie lasy jeziora tam powstały pierwsze teorię sztuki właśnie która, która chodzi o kontakt z naturą potem został zapomniany i to taki PiS-owski prawda landa przy tym, a potem jak zwykle znowu wrócił rynek technologie nowe zjawiska, ale okazuje się, że to, jakby nie umiera gdzieś tam jak za pracę magisterską Landart, więc siłą rzeczy jak łatwo było rozpoznać, że to jest coś ciekawego, bo tekst pisał, że płonęły ta ilość zboża tworzyła taki, jaki rodzaj kamieni przy pieczonych i zostały w ziemi przysypane tak byśmy tam pogrzebali łopatą to takie właśnie dziwne rzeczy siedział, a my dalej jak się kopało to były zwęglone podłogi jeszcze tak sobie leżało tam odpowiedzmy wojny tak dziś apartamenty dzisiaj, ale chwilę stocznia Gdańska też stanie jakiś odbyło się aż troje straszliwa zabudowa taka bezduszna i pozbawione nawet kontekstu i tak sobie ślad upływającym czasie co on nam pokazuje i ostatni no już za chwilę 2 lata pandemii, czyli nagle artysta pozbawiony kontaktu ze swoim naturalnym środowiskiem odbiorcą, jakie mądrości albo albo głupoty pan wyniósł w wynosi wciąż pandemii tak tak będą w myśl nawet zmierz też tak właśnie zrobili zmiesza propos celu no właśnie zaraz po dzień po uczelnia została zamknięta, więc właśnie można było zwiedzać tylko takich jakich grupach, które wprowadzaliśmy i powstało 5 takich thrillerów, które wrzucono do sieci, więc to nie jest zrobią tak jak byśmy życzyli oczywiście nie rozumiem powiem szczerze też tej kategoryzacji tej przestrzeni jako trudne rozwiązania, że tam można zarazić, kiedy jest 1000m galerii, w której no widzowie chodzą od siebie odległości 2015m nie widzę sensu zamykania takich przestrzeni sztuki dlatego, że to nie są koncerty kluby czy aby, a mimo to zostały pozamykane, tak więc raczej tu wydaje mi się coś szwankuje w grze bardziej chodzi o uniformizacji działań traktował pewnie gdyby miał powstać komisja ta ma rozpatrywać to czy taka galeria tak tak taka nie nie ten klub notę dla pokoju tamten nie tamten za dużo, a ten za mały może wystarczyć metraż ile osób może przebywać w danej przestrzeni nie robi sobie jakiegoś tam kuku obejrzy teraz mamy coś takiego, że autobus jak można jechać z Brańska 1 dzielnicy druga jest tak napisany przez żołnierza czy w ogóle mówimy, jakie to są połowa niema masek w autobusie nikt nie zwraca na to uwagi i porządku działa komunikacja miejska publiczna jest okej tak do galerii można dziś metr odległości 15 jest okej, ale zostawmy to absurd by w dużo więcej no może to jest lekcja o człowieku tak w ja myślę, że tak jak maszt może dać się połowy zaszczepiła, więc to oznacza, że będzie to trwało jeszcze jakiś czas ja się obawiam no poza tym mamy znowu ten aspekt biologiczny Pogan może nas pokonać jakiś niewielki wirus nie wiem, skąd się wziął się dowiemy kiedyś ale, ale pokonał znana wielu Polaków z takiej Solidarności w tym jak mamy się zachować i w stosunku do tego, że jestem kompletnie nie radzimy prawda ta Solidarność brzmi szczególnie w Gdańsku właśnie tak dlatego brzmi tak, bo się ją nadużywa to znaczy nadużywa się pojęcia Solidarności wolności tak stał się po prostu panem oklepane slogany, które można na leżaku na plaży kleić prawda, a jak co do tego przyjdzie to nie bardzo go widać i dotyczy bardzo wielu aspektów chociażby niewielu dbania o przeszłość Bania to stocznie Bania np. jakiś warsztat Wałęsy oto jak bardzo identyfikujemy to przejście czczona jest jednak wspólna żona nie jest wspólny cel wcześniej była to zmiana przy wyspie Spichrzów też była fenomenem myśmy się do poprzednich prezydentów wracali z prośbą, żeby tak znaczącą istotną przestrzeń jak wyspa Spichrzów zagospodarować takim udziałem międzynarodowym zwołaliśmy takie taką konferencję seminarium był też wyczyn to będzie 1002. rok po pięćdziesiątym czwartym też przychodzą ludzie z Europy zrobiliśmy projekty przeszły list do prezydenta nikt tam nawet nie odpisał oczywiście i ma żal, ale były takie próby, że no skoro mamy tak fenomenalną przestrzeń w środku miasta np. jest niezabudowaną to zrobi to dobrze tak zrobił to w jakimś, jaką starannością to to samo dotyczy takich poprzemysłowych terenów jak stocznia czytamy w Warszawie Ursus czy kopalnie na Śląsku także to są fenomenalne przyczyn, które można by zagospodarować długo się zajmowaliśmy tamtą taką spuścizną poprzemysłową, ale przyznam, że patrzy teraz jako nasze komercjalizację i właśnie to nawet nie tam nie ma nie powstaje to architektura tylko Posejdon budownictwo masowe niskiej kategorii, które całkowicie nie uwzględnia żadnych kontekstów lokalnych tak nie jest czystym biznesem po prostu no no to jest trochę smutno, czyli że jak działania artystów aktywistów tego było sporo w obszarze tych pojęć wolności Solidarności to tak, jeżeli wszyscy jesteście ofiarami polityki i biznesu, więc to jest kwestia ofiary no ja myślę, że w te rzeczy się jakoś w tym starciu z jeszcze aktywiści prze ponieśli ponieśli klęskę zwycięża deweloperzy i politycy czujemy, że tak tu tak się stało no może nie pierwszy raz nie ostatni tak było w każdym dok londyńskich czy Singapurze czy gdziekolwiek bardzo rzadko są rozwiązania takie, które są satysfakcjonujące ten głos ma w jakiej roli marki znaczenie czy pan rozczarowany z tego powodu czy raczej przegrupowuje się pan myśląc no dobrze to może już nie ja, ale moi studenci studentki moi uczniowie da mi teraz podzielę się tą mądrością, która sprawi, że kolejne wyspy staną się własnością wszystkich albo z Rzymu z każdej nie tylko drogie apartamentowce i modnej knajpy nie tutaj tutaj jestem raczej pesymistą ja oczywiście w pokazujemy to nawet może zrobimy coś stocznie jeszcze, ale pytanie jak nie powtarzać tych samych błędów naszych byłem tak powiedzmy nie wiem co się udało komuś w jakimś pokoleniu, żeby nie powtarzajmy błędów poprzedniego no właśnie dobre pytanie do nieba tego jesteśmy tak jak profesor jako szef fundacji trwa prawie 35 lat pytanie co z tego wynika, że to upublicznia my chcemy, że ktoś pamięta albo, żeby komuś to, czego miało posłużyć na to no bo inaczej tracimy czas to co robić lepiej sobie jechać na plażę popływać jednak wydaje się jakąś naukę można by z tego wyciągać możemy się zmienić strategię działania metody sposób podejścia prawda nie wiem nie być tak naiwnym, ale oczywiście czy to nie dniach odchodzi, bo wszystko co się dzieje pomiędzy tak samo to starcie generuje już sensu tak sam efekt, jakby tego tej sytuacji, która jest różnicą jest antagonizmy antagonizm twórczy, czyli chodzi o to, żeby króliczka gonić ani, żeby złapać no i tak się nie złapie, że tak powiem albo czasami się go złapie zagoni zrobi skok nie, ale faktycznie tak najważniejsza jest jakby starcie tak chcemy by nie wiem czy trzeba być kompletnie Wiktorem i zwycięzcą, który można by np. zrobić, jaki fundusz, że połowa kasy, którą dostajemy ze sprzedaży dzieł wrzucamy do funduszu, a potem kupujemy np. ziemie i na tej ziemi robimy wrażenie, że ze świata nie pójdą nigdy takich taki głupi pomysł padł zrobił jeżeli, jeżeli bierzemy pod uwagę wszystkie możliwości, które daje np. zmiana podejścia do dzieła sztuki autora nowego nie widzę powodu tylko łączymy kolektywnie nasze pomysły powodujemy, że to załóżmy ma nabywców lub staje się czymś na tyle istotne czy można spieniężyć z tego z tego co zrobić tak ja się najbardziej, bo ciekawią takie sytuacje, które chcą granicznej i dość szalony tak oczywiście są w tym świecie, a aktywiści czy hakerzy czy aktywiści jacy tam ludzie, którzy nawet można by posądzać o jakieś działania niezgodne z prawem tak dalej, ale no tak, ale to też pytanie tutaj trzeba tę granicę może przesuwać tak, bo jest tak bezwzględnie rynek kapitału i centrum kapitalistyczny świat miażdży ten rodzaj aktywność może to jednak musi liczyć na to, że to będzie odpór tak, że pojawią się ludzie, którzy no użyją tych narzędzi i technologii do tego, żeby walczyć z tą stąd przemożną, jakby machiną kapitału, a np. będą rzecznikami rozwijanym już Łuszczek, a cyfrowymi Janosik Kamil, który jako dziecko po prostu no będą jakoś rebelie wyczyniać wciąż czeka aż artyści zaczną dawać odpór kapitałowi ja też czekam tak, ale jestem założyć do niej, bo tam biura miasto tak mogę oczywiście nawoływać, ale to jest tak czuła muszą robić staraliście zawalenie się, jeżeli się nie pokaże w sztuce te narzędzia są też to ich narzędzia, czyli że nie wie narzędzia informatyczne to, żeby się nie bali chodzić w takie spółki z naukowcami nie wiem informatyka matematykami prawda, że tam tam jest to połączenie tej fuzji ta fuzja najciekawsze nie oszukujmy się tak mnie najbardziej ludzi w ogóle odwoływanie się do tradycji nasz uczeń przychodzi mówi dobra chcę być artystą ja widziałem tam 1 namalował to w katedrze tam jakiś zrobił perfekcyjną rzeźby marmury stary, toteż ta jest spokój po prostu popatrz przed siebie zadbać o możliwości tu jest najwięcej tam było nie będziemy tego powtarzać przecież nie ma najmniejszej potrzeby o to dobra klamra nasze dziś jest z Europy dla tych państwa, którzy chcą zostać artystkami artystami dzieci wnuków tak dalej bardzo panu dziękuję pan Grzegorz Klaman artysta sztuk wizualnych rzeźbiarz performer prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku prezes fundacji wyspa Progress oraz art lat wyspa w Gdańsku państwa moim gościem dziękuję serdecznie ręki informacje Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA