REKLAMA

KultOFFe: Niefortunny numerek lub szalone porno, reż. Radu Jude

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-24 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o czary państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry dzisiaj o filmie, który na pierwszy rzut ucha naszych słuchaczy mógłby wydawać zupełnie niezwiązany albo nawet niepasujący do rozmowy, którą prowadziłem z księdzem dr. Kazimierzem Adamem o godzinie dziesiątej, ale wydaje mi się rząd doskonale pasuje nie tylko do tej rozmowy, ale też doskonale pasuje do sytuacji w Polsce film Polski nie jest, ale Rozwiń » oglądając go miałem wrażenie, że właściwie bardziej polskiego filmu dawno nie widziałem, ale jak to się mówi radiu szczegóły zna Diana Dąbrowska rzeczywiście, gdy mówi się w filmie o takim dosyć charakterystycznym tytule niefortunny numery klub szalonych porno nagrodzone złotym niedźwiedziem na ostatniej edycji festiwalu w Berlinie film radu Jude reżysera, które w tej Panoramie współczesnego rumuńskiego kina od lat jest obecny i różnorodnością swych projektów zaskakuje pamiętam przed laty taki film afery im, czyli brawa po rumuńsku, który był taką takim, ale ze Sternem, ale też taką filozoficzną opowiastkę o tożsamości pamięci, bo o tym, chociaż przebrane w różne konwencje gatunkowe różne też dosłownie szaty czy właśnie historyczne czy bardziej współczesne są reguły filmy radu Jude i ten film niefortunne numerek szalone porno trzeba przyznać, że jedno zaczyna się trochę jak to bardziej powiedziałbym to ten drugi człon, ale później przychodzi też chcieliśmy by porno graficznie, ale potem staje się takim poza swoimi granicami gdzieś języka i przestrzeni oczywiście to współczesna Rumunia Bukareszt to to też, jakby zgodziłabym się, że to jest taka opowieść o Europie przede wszystkim powiedziałbym Europie wschodniej czy też środkowo wschodniej, a i gdzieś opowieść, która no mam nadzieję, że to rozwiniemy, ale też jest tak ku przestrodze, chociaż też patrzymy na ten świat właściwie już dzieje trochę nie wiem czy pan pan też miał takie wrażenie, że to taki trochę dantejskie piekło się zaczyna robić także już ucieczki nie ma patrząc na to, jaką podróż ma główna bohaterka tego obrazu w trakcie różnych etapów tak 3 tak 3 etapów 3 etapu filmu z 1 strony mamy to otwarcie gdzie, gdyby reżyser wprowadza nas całą historię, bo oto tzw. domowe porno czy też na nagranie z po prostu intymnymi momentami małżonków wyciekają do internetu no i główna bohaterka nauczycielka elitarnej szkole z tego powodu nagle zaczyna być bardzo znaną osobą wśród swoich sąsiadów, ale one najważniejsze jest to, że także w szkole wśród rodziców dzieci, które uczy tak o te i tak jest nawet zawiązania akcji TFI teraz to jest wizja państwa to jest film, który jest tak dosyć ciekawie podzielony na 3 akty reżyser oczywiście bawi się od samego początku z formą i chociaż no zaczyna bardzo mocno właśnie takim no erotycznym pornograficznym akcentem no to później zwalnia takiej taki charakterystyczny sposób my też mamy szansę przyglądać przestrzeni przyglądać się do rzeczywistości pandemicznej 2020, czyli też ja mam trochę problem z tymi firmami, które na gorąco dziś kręciły te zdarzenia wydaje się, że ty trzeba było potrafi to zrobić i Jude jest także kamera po prostu przygląda się ludzi w takim kluczu wręcz paradokumentalny przez w tej pierwszej części po prostu bohaterka chodzi po mieście, które ma ślady zarówno przyszłość jakich wyremontowanych kamienic, a z drugiej jak w każdym współczesnym wielkim europejskim mieście ma oczywiście ślady sieciówek i z tego robi takie dziwne tygiel, w którym też ona w tej przestrzeni czeka na to co ją spotkać będzie potrzebna konfrontacja co będzie dalej w tej szkole pracować nie, więc mamy taki spacer osi 11 na Przedmieścia jak w filmach nie mam ani Vardy skojarzyło Cleo piątej siódmej po prostu jak ta przestrzeń też widać definiuje to później jest udziałem tych wszystkich ludzi, że też przestrzeń, w której żyjemy, a historia taki trochę palimpsest znaczeń, które się kreuje, kiedy właśnie z tym styka się to co było z tym co co jest nie wiadomo w ogóle to teraźniejszość jak definiować jak to też staje się takim teatrem później rozpaczy błędu absurdów, których właśnie, które dotykają bohaterkę i właśnie podobało się w tym filmie każdy z tych rozdziałów pokazywał co gdzieś nas potrafi ograniczać co potrafi nas wpływać w tej pierwszej części, która wydaje się taka najbardziej niepozorna powiedziałbym, że to jest przestrzeń, w której żyjemy, w którą na, którą chcemy patrzeć ogólnie przestrzeń druga jest język i zaraz w tej części powiem więcej, a trzecia dyskurs ideologia i to trzecia część taka najbardziej już taka aktywna, jeżeli chodzi też to co Jude uwielbia, czyli zderzenie różnych perspektyw ideologicznych taka wręczy wybaczcie państwo wrota mówimy tutaj niefortunnych numerka porno, ale dosłownie taka ideologiczna masturbacja, bo tam ludzie są tak zamknięci tak zacietrzewienie przyznał brzmi znajomo prawda w swoich propozycjach nie chcą ich opuścić nie są, że jest ciężko po prostu na kosztach wprowadzić jakiś element racjonalny dobrze, ale proszę zobaczyć, bo reżyser, więc w pewnym sensie mówi ta, a seks taśma nie jest dla mnie czymś co mnie gorszy nie jest dla mnie czymś co mnie oburza mogę oglądać tak to umieszczenie sporych fragmentów technik seks sekstaśmy jest jakby sposobem, który ser mówi, proszę bardzo, można oglądać to nie jest nic obliczonego przynajmniej mnie to na mnie to nie działa być może tak jak na niektórych z was jednocześnie ta sekstaśmy staje się w pewnym momencie też materiałem komicznym w tej scenie takiego sądu kapturowego nad naszą główną bohaterką właściwie dziś ta erotyka pryska znika czar prysł można by rzec i nagle staje się po prostu jakimś przedziwnym widowiskiem, z którego można sobie żartować, ale czy naprawdę jest jest także no właśnie, że ta sekstaśmy została odczarowana to wciąż są bardzo mocne sceny to wciąż sceny dla wielu nawet myśl takich zrobionych kinomanów mogą być po prostu za ostre okej też oczywiście jest to film, który raczej pokazywanej w pewnej publiczności ani innej znacie no nie jest przeznaczony gdzieś tam w tym pierwszym od roku dla Niewiem dzieci młodzieży, ale był udział na uwagę na coś innego, że akurat kwestia tej sex taśmy, a jacht się na niej to znaczy wydaje się, że 1 wielka zasłona Dymna jak to często bywa Jude, żeby później jednak powiedzieć o wiele ważniejszych takich jak do strawienia prawka do użycia pojęć to szczególnie się krystalizuje w tej drugiej trzeciej części, ale też proszę zobaczyć, jaka to jest no ja nie zagląda czy to też tutaj ideologia taka jak władza, która zagląda do prywatnego tutaj mamy tych małżonków, którzy go szczególnie widać ten mąż szczegół ma taką fantazję chce nagrywać później niż lokali dla strony dla dorosłych, bo teraz jest trochę tych stron, bo protesty też tak wynika bo kto właściwie wypuścił to wszystko jest dziś, że mężczyzna do ponad co ma z tego największe konsekwencje, bo ma taką unijną pracę no i staje się właśnie rozpoznawalna wśród tych uczniów rodziców itd. ale proszę zwrócić uwagę też jak zostało właśnie inteligentny sposób jest rodzina na kupie, że tak powiem i to rzeczywisty oni tutaj próbują coś sobie zaaranżować no dorośli ludzie, a z drugiej strony tam jakaś matka czy teściowa puka i nie czuł pan tego komizmu jako takiego życiowego, że dziecko jeszcze coś tam dotknie zaraz trzeba nosić maseczki nie umiała erą takiego w zakresie jedno daje po prostu to co wszyscy przeżyliśmy, gdy szukaliśmy prywaty jakieś intymności nie każdy mieszka sam, jakby przecież to wszystko co było jeszcze niedawno tak, kiedy byliśmy zamknięci w lockdownie, że też by oprócz tego co widzimy to też, jakby nie rozbiło całkowicie jak mało, kto nie może być ostry zwariowane, bo po prostu ktoś puka i to np. dla mnie niesamowicie ludzkie oprócz tego numerki niefortunnego szalonego porno jak sobie właśnie te pytania sobie określimy, czyli mamy film o hipokryzji do tej hipokryzji powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację o 1120 filmie niefortunne numerek lub szalone porno w reżyserii radu Jude opowiada pani Diana Dąbrowska film znawczyni wracamy po informacjach o czary państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni rozmawiamy o filmie zwycięzcy festiwalu Berlinale film zatytułowany niefortunne numerek lub szalone porno w reżyserii radu Jude film być może wkrótce pojawi się na polskich ekranach to pewnie pani wie lepiej film o seks taśmy, które wyciekły z tego powodu nauczycielka, która tę sekstaśmy razem ze swoim mężem nagrała jest poddana takiemu sądowi kaptur owemu rodziców uczniów, które uczy czy przypadkiem powinna rozpoznać czy powinna pozostać w szkole czy jednak powinniśmy się pozbyć no bo właśnie ja jakiś szych i przewinienie to też jest jedną z wyzwań, ale chyba prawdziwe pytanie brzmi właściwie w tej scenie seksu chciał powiedzieć w tej scenie sądu to właściwie co oceniamy co sądzimy czy tylko tę nauczycielkę czy też historie komunizm kapitalizm chrześcijaństwo kolonializm itd. itd. itd. bo zdaje się, że tutaj, gdyby sąd odbywa się na dużo większym zbiorem podmiotów ludzi zachowań niż tylko ta feralna sekstaśmy tak zdecydowanie może pozwolę sobie dodać, że jeśli państwo jesteście zainteresowani tą opowieścią ten tytuł oczywiście będzie w późniejszym czasie dystrybucji kinowej, ale jeśli nie dla was problem zobaczyć kim online niż nawet taka formuła bardziej odpowiada to do końca tego tygodnia w ramach przedłużonych nowy horyzont właśnie przestrzeń online można zobaczyć także jak najbardziej czy filmy wcześniejsze radu Jude jest twórca, który miał dystrybucję w Polsce także też trzeba przyznać, że ci Rumuni są to oni wyjątkowo jakoś tak chętnie może właśnie chce też tych przyczyn, że to kino staje się tam nam niesamowicie bliskie myślę też, że ten film świetnie by się komponował z takim tytułem nie będzie pan dyrektor widział pan nie widział firany wada Christi Puiu to taki trzygodzinny też maraton rodzina zamknięta w mieszkaniu, która właściwie trochę takim egzorcysta trochę egzorcyzmu ją i przeszły swoją mamę to zawsze jest w filmach rumuńskich także to jest skupione na zasadzie pars pro toto, że to co jest prywatne staje się też od razu polityczne publiczne szersze i jakby to przełożenie właśnie tego prywatnego z tym z tą wojną w ogóle, która toczy się w play i frustracji jeśli ludzie po prostu jak tykająca bomba jak tylko mają pretekst to po prostu, wylewając siebie dokładnie tak jak pan powiedział, że coś zaczyna po prostu robić o wiele szerszy osób niż tak jak po prostu czy nauczycielka nadal pracować tak dalej, bo świadczy ona co nas cieszyła myślę tutaj, że to jest w ogóle taka strategia, która stale powraca tego reżysera jakoś tak od ferii bardzo polubiła jego twórczej wydają się też, że ten dziwny Esther czarno-biały, który rozlicza się historią to był taki też punkty taki moment przełomowy pamiętam też Berlinale, kiedy nagrodę za reżyserię otrzymali właśnie exe quo oraz Jude za film ferii i Małgorzata Szumowska za body ciało i to bardzo ciekawe 2 filmy na różne sposoby właśnie dotykały takiego rozliczenia z pewną tradycją przeszłością, ale myślę, że w tym kontekście sobie do naszej rozmowy nadrobiła takiego film nie obchodzi mnie czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy nie mogą teraz delikatnie przeznaczyć, ale zaraz nie bajdurzenie, choć nie przejdziemy do History jako barbarzyńcy to są słowa niejakiego Ion Antonescu, który miał rzekomo wypowiedzieć słowa wykorzystane tutaj w tytule filmu w kontekście masakry Żydów w czasie drugiej wojny światowej tras dla jednych oni z bohaterem Narodowym w Rumunii dla drugich oczywiście jest no zbrodniarzem i teraz taka podwójna z tej perspektywy coś co przecież dotyka historii naszej, jakbyśmy poszli prawda w każdym kraju są takie postaci takie zagadnienia, które powodują od razu ten rozdźwięk czy po tej czy pod, jakby jak to interpretuje interpretujemy, że on to wzniósł tutaj w tym filmie w ogóle taki jak na wyższy poziom i wydają się kluczowe, żeby powiedzieć właśnie od drugiej części, której wszystkie pojęcia, które przedstawia w ramach takiego kolażu takiego eseju filmowego, gdzie widzimy pojęcia różnego rodzaju definicje zaczerpnięte czasami różnych myślicieli m.in. od Witolda Gombrowicza czy Hanny Arendt, a czasami tak przeznaczonych tak zabawnie przez reżysera jak same pojęcia jak prawda piękno penis nie wiem co co tam jest wymienione jak to może zostać właśnie przeznaczone w tej w tej drugiej części jak w tej naszej nauczycielce myślę że, toteż taka gra na tym jak po prostu szliśmy tymi uciekającymi bombami tak jak by na zasadzie co dla nas jest prawdą historyczną jak w ogóle teraz doszliśmy do takiego momentu wrzenia, że tematy polityczne po prostu to jest moment po prostu ten występ wybuch i też świetnie rozegrane scenograficzne, bo to jest taki konwencji bardzo mocno realistyczne wręcz dokumentalny paradokumentalny jest część obserwacji miasta poprzez sekwencję państwo zobaczyć film naprawdę świetną tej definicji pojęć tych prezentacji tak dalej tak dalej mamy taką scenę, która w ogóle konwencją przedstawi jakiś taki przeżywać właśnie pan powiedział sąd kapturowy dzieci rodzice wchodzą ubrani nawet sami generałowie z poprzedniego ustroju, bo widać jak przynależność do pewnych kwestii, które jeszcze się nie rozumiała, że pewne rzeczy zostały gdzieś tam wraz z taką ogólną zmianą Zakopane rozmyte, a przecież fundamenty tego bardzo cenią, że nie doszło do takich ważnych rozliczeń dlatego też myślę, że ten film oprócz egzaltacji pornograficznej tak naprawdę jest jak każdy film radu Jude o bardzo ważnych kwestiach związanych w ogóle z pamięcią z pewną cenzurowane pamięcią, którą media chciałoby cenzurować albo niektóre wręcz wiemy kreują nową pewną pewną pamięci dziejową prawdę ale jakie jest pewne taka cenzura, która też wybucha i jak właśnie może być z różnych perspektyw to pojęcie prawdy kierowane jest względne ość tak, żeby się zastanowić czy reżyser stawia pytania bardzo tak poważnie się w sposób przyjazny czy też troszeczkę ma do siebie dystans i ich pewnie odpowiedź przychodzi w tych momentach kiedy, kiedy jako takim będzie przerywnik dźwiękowy pojawi się artysta fiński w myśl tej ścieżce dźwiękowej Maria Otero nominałem, który śpiewa witkę Steina no, więc chyba ten dystans jest niezwykle widoczny tak też ta końcowa prawdę oglądam z osobą, która świetnie podsumowała, że państwo zobaczycie tam są tak jakby 3 różne zakończenia i taka polityka niesamowita zabawa narrację wręcz awangardowa dochodzi do takich dziwnych reasumpcji wręcz tak powiem tych różnych głosowań nad naszą bohaterką także zakończenie, którego go zepsuje zabawy, jakkolwiek by, ale ma nawet 2 różne bohater waży nie psuje nie psuje ja chcę być szalonym porno niefortunny numerkiem psuje zabawy dobrze także właśnie Gombrowicz Sar widzenia Wulff Izaak Babel Walter Benjamin Bertold Brecht to tylko powiedziałbym niektórym niektórzy myśliciele intelektualiści autorzy, którzy wzięli udział w powstawaniu tego filmu, bo pojawiają się cytaty z nich, ale zapas plecione film bez atrybucji wprawdzie ich nazwiska pojawią się liście płac, ale to, gdyby też świetnie zostało wpisane do scenariusza jako teksty no nie tutaj, jaka jest pana ocena, ale ta druga część na mnie zrobiła no chyba największe wrażenie właśnie tuż pod kątem takiego tak intelektualnej zabawy, a też podszytej właśnie tym jak w ogóle taka forma kolejowa dawno tak w kinie ciekawie wplecione nie widziałam w 1 kolekcja filmowych mówi się bardzo dużo o tym, że teraz z nią wiążą się z krytyką filmową i w ogóle, ale poczułem, jakbym oglądała film Jeana-Luca Godarda z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych, że to zostało tak bardzo ciekawie wplecione dla mnie, bo taka bardzo mądra lektura tych pojęć realizacji długa nie alfabetycznie i że to nie jest czas, lecz i naprawdę to trochę trwa później w tej trzeciej części rozumie się cały ten zabieg tego w podróży bohaterki właśnie coraz głębiej coraz głębiej, ale też właśnie tego podejścia do pojęć jak one kształtują potem kilka zdań tutaj jest przypadkowy na zasadzie granic świata języka prostaty jego słynne powiedzenie, że granice mojego świata granice mojego języka to jest kwestia tego jak my jak by jak i jaką bronią mogą być te pojęcia i w ogóle jak czasami mówimy o tych samych rzeczach po prostu z tą drugą osobą myślę, że to też taka bliska nie możemy się zupełnie dogadać, bo tak, aby to są te same pojęcia, ale po prostu są użyte w taki, jakby kontekstach czy sieciach myślowych, że po prostu w tych środkach wpadamy nie dogadujemy się nie teraz oczywiście potem ostra walka o terapiach i świetnie pokazuje taką brutalność w ogóle wobec tej bohaterki bolesnym świecie sama nawet jej tak jakby kierowniczka dyrektorka szkoły w pewnym momencie się przestaje bronić i okazuje się co system wydaje się bardzo uniwersalne pasował jak najbardziej polskiego kontekstu leki okazuje się zamiast tego typu nauczycielką, która wychodzi poza program i próbuje nauczyć przede wszystkim myślenia krytycznego myślenia właśnie pokazać podwójne spraw historycznych, że może nie każdy z bohaterem Narodowym, a może jakiś tam wiesz typu ich niemieckie wiz, toteż pisał, jaki właśnie rzeczy pornograficzne, jaki scherza, które nie tylko łączyły się jakąś taką idealną prawdę dziejową itd. jakim bohaterstwem, że kiedy ona pokazuje rozszerza spektrum jaka, jaką niechęcią spotyka to też jest właśnie bardzo ciekawe, ale w takim kontekście edukacji użycia internetu są w tej trzeciej części zadawane bardzo takie ważne pytania, na które pan powiedział wcześniej no nie ma się do końca odpowiedzi to znaczy wydaje, że zima, ale mistyki bardzo ciekawy Pink punk też intelektualny, który przedstawia tę drugą stronę jak na porządku wiem, że ten film wydają się niesłychanie Polski wydaje się, że gdyby, gdyby podłożyć Polski głos, gdyby aktorzy byli Polakami to po prostu mamy wypisz wymaluj sytuację, która opisuje ta rzeczywistość, w której żyjemy tutaj pomiędzy jak najbardziej to Odrowąż w wielu recenzjach pojawiały się z najbardziej Polski film, jaki można zobaczyć w tym roku mimo tego, że został nakręcony w Rumunii przez rumuński twórca twórcy przepraszam w innym języku tylko pytanie właśnie mamy takich filmów nie robimy czemu nie ma tego jakby prawda przejść, jakby nawet, jakby je sobie zawsze tak metaforycznie, że trzeba kilka kroków prawda, żeby spojrzeć z pewnym dystansem i też pobawić się tą konwencją zawsze myślał czemu w Polsce nie mógł powstać taki film o jakiś postaci generalnie takim historycznym gen. Jaruzelski chociażby tak jak zrobił Paolo Sorrentino o dziwo, z Alejandro o tym, że może to jest ciekawe u nas kiedyś powstanie takich, które będzie nie bał się tak jakby szafować różnymi konwencjami właśnie połączyli się wielką prawdę historyczną po prostu porno, że jednak no myślę, że będziemy patrzeć przez jakiś czas na rumuńskie filmy będą opowiadały o polskiej rzeczywistości albo w sumie tak jak z realizmem wie pan było takie powiedzenie, że nikt nie chciał oglądać we włoszech w latach czterdziestych filmy na realistyczne, bo wystarczy otworzyć okno i miało się ten film, więc my możemy po prostu takiego, aby każdy ma rok witać bardzo pani dziękuję pani Diana Dąbrowska film znawczyni opowiada dzisiaj o filmie niefortunne numerek lub szalony porno w reżyserii radu Jude ten film jak już do końca tego tygodnia w ramach festiwalu Horyzonty wersji online można oglądać, a pewnie, w którym momencie pojawi się także w kinach układanka interesujące nie dla wszystkich zdecydowanie dla dorosłych ale, ale no taki, który nawet w tej warstwie wizualnej wywołuje pewne emocje które, które sprawia, że to sobie sam stawia pytania też na temat tego jak w jaki sposób w ogóle kąt konsumuje kino, ale za dużo gadam już szewską powiedzieliśmy pani Diana Dąbrowska film znawczyni była państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA