REKLAMA

Czym różni się religia Vodou od tego co pokazuje nam amerykańska popkultura?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-08-24 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:57 min.
Udostępnij:

Amerykańska popkultura spopularyzowała mit laleczek voodoo i wykorzystania ich do sprowadzania bólu na inne osoby. W rzeczywistości religia wyznawana m.in na Haiti jest o wiele bogatsza i jest odmienna od stereotypów z hollywoodzkich horrorów. W Warszawie w Galerii Jednostka możemy oglądać sztukę haitańską inspirowaną religią Vodou.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dzisiaj w kulturze osobistej przeniesiemy się na Haiti będziemy rozmawiać o wystawie galerii jednostka w Warszawie zatytułowanej wodór polityk z, na które możemy podziwiać prace kapitańskiej twórców moimi państwa gościem jest Katarzyna procesie fundacji są to organizatorka wystawy witam serdecznie dzień dobry to, że na początku wyjaśnijmy czemu powodu nie voodoo jak zwykle mówimy termin lotu jest używany w odniesieniu Rozwiń » do hiszpańskiej odmiany tej religii, ponieważ jest ona takim dosyć osobnym zjawiskiem, które bardzo silnie związane z historią i polityką Haiti jest religia, która powstała poprzez połączenie wierzeń wielu plemion, które były przenoszone na skutek kolonizacji Haiti byli niewolnicy przewożeni z Afryki na Haiti i właśnie mnogość tych różnych wierzeń znalazła się na Haiti spowodowała taką fuzje mieszankę jest to religia, która jest odmienna od tych, które są wyznawane w dalszym ciągu w Afryce czy istnieją na kupie jest bardzo silnie związana z historią Haiti i miało na nią wpływ zarówno powstanie niewolników jak i np. również postacie matki polskiej, które zostały wprowadzone tam przez polskich żołnierzy może powinnam wrócić do tego, że przez przetworzenie tego wizerunku tej religii i filmach hollywoodzkich i nadanie nazwy tu kojarzymy ją przede wszystkim czarną magią zbijaniem szpileczki laleczki, więc jest to jak by w kulturze masowej utrwaliła się nazwa funduszu są to właśnie te zjawiska, które my chcemy, jakby przez naszą wystawę przez pokazanie tej prawdziwej religii wotum wywodzącej się z Haiti odczarować i okazać, że to stereotypowe patrzenie, które nadało tej całej religii i w świadomości społecznej jest utrwalone tu to nie jest właściwy to co naprawdę jest uznawane na Haiti jest po prostu inne zjawisko zupełnie co inne najbiedniejszy kraj w regionie wstrząsany kataklizmami chociażby ostatnie trzęsienie ziemi potem tornado, ale także kraj bardzo niestabilny politycznie wystarczy przypomnieć co wydarzyło się miesiąc temu, czyli zamordowanie prezydenta Haiti, gdzie w tym wszystkim jest miejsce dla sztuki jak ona się w tym odnajduje jak bardzo jest przesiąknięta właśnie powodu odsieczą Haiti czy pracy, a w Polsce jestem bardzo mocno związana ze sceną artystyczną jako fanka jako kolekcjonerka jako po prostu miłośnik sztuki i byłam na Haiti z właśnie z artystami i celem naszym było również poznawanie innych artystów i wbrew temu, czego się spodziewałam, że będzie to kraj jak by ubogi w sztukę odkryłam tam niesamowicie mocną sztukę i działalność artystyczną działalność artystyczna była tam odkrywano już od lat czterdziestych była również odkrywana np. w zakresie performansu przez polskiego twórcę teatru Jerzego Grotowskiego natomiast reprezentacja wizualna tej religii w dół w pracach artystów jest związana zarówno z ich wierzeniami osobistymi jak i tym się po prostu kraj cały jest przesiąknięty tą tradycją mówi się, że na Haiti mamy 40% katolików 50% protestantów natomiast 110% wyznawców powodu te prace, które oglądamy na wystawie galerii jednostkę nawiązują właśnie do tej chińskiej duchowości, ale także do polityki szczególnie te, które widzimy jak tylko przekraczamy próg galerii to są prace rzeka Piera niezwykle barwne obrazy, gdzie przykuwają uwagę właśnie wizerunki prezydentów wspomnianego zamordowanego niedawno chociażby przywódcy kraju tak Jacques Pierre na swoich obrazach przedstawia narrację dotyczące historii Haiti na ten artykuł, z którego wywodzi się tytuł naszej wystawy wodór polityk z witać właśnie z 1 strony prezydenta Aristide, który był jedynym właściwie o tak powszechnym poparciu prezydentem wybranym wolnych wyborach prezydentem Haiti on rządził w latach dziewięćdziesiątych i wczesnych dwutysięcznych w ciągu 2 kadencji, a na drugim z tych Obra części dyptyku witać właśnie prezydenta ocena la Mor Issa oraz np. namawiające do głosowania na niego mam boss, czyli kapłanki voodoo jak również postacie z religii wydłużające się spod morza duchy czy górującą nad krajobrazem Haiti boginią Ursuli mamy również na wystawie prace Ronaldo Messi zachwycające pod względem barwy techniki, ale także materiału, na którym są namalowane to już są bardziej takie abstrakcyjne dzieła tak pracę Ronalda przemawiają właśnie bardziej takim uniwersalnym językiem abstrakcji, ale jednak mają takie sobie jak Powidoki tej religii fortu Ronald MERS jest artysta żyjący, którego poznałam wszak Mel i który nie tylko tworzy te dzieła akurat w tym przypadku na papierze pozyskanym ze sklepu budowlanego trzeba sobie uświadomić ten kontekst, gdzie jest bardzo uboga i ilość materiałów i różnorodność materiałów w związku, z czym Ronald tworzy te prace na takim zwykłym papierze podkładowe stosowane do butów, ale jednocześnie prowadzi bardzo wspaniałą działalność zbierania obiektów kultury lokalnej on wspieranie tylko obiekty dotyczące życia codziennego tak jak koszyki kapelusze uprzęże, ale również wspaniałe instrumenty muzyczne używane do ceremonii zawodu m.in. olbrzymi bębny tak jak bęben Soto, który był używany do komunikacji, który był przez kolonizatorów niszczone, aby umowa uniemożliwić tę komunikację pomiędzy plemionami, które się tam znalazły uważam, że jest to taka działalność, która właśnie pokazuje, że artyści nie tylko skupiają się nad swoim dziele, które jest wyrafinowany jest fantastyczne, ale również prowadzą taką działalność społeczną, ponieważ Ronald zatrudnia ludzi, którzy rekonstruują te instrumenty, którzy je albo pozyskuje też od ludzi, którzy znajdują się na całym Haiti takie obiekty jak również obiekty kultury Indian tajną, którzy byli rdzennymi mieszkańcami Haiti przed kolonizacją High kolejna sala to prace ze szkoły malarstwa lodu czarów Argerich szkoły niezwykłej szkoły, która powstała w slamsach w Porto prezes proszę więcej o tym miejscu powiedzieć szkoła czasach Chery znajduje się właśnie w stolicy w slamsach nie jest to oczywiście typowa szkoła jest to po prostu przestrzeń, w której młodzież młodzi dorośli mogą uczyć się fachu, jakim jest malarstwo na Haiti również sztuki dekoracyjne są pewnym sposobem zarobkowania trzeba sobie uświadomić jest to kraj, w którym nie ma w ogóle publicznego szkolnictwa nie ma publicznej opieki zdrowotnej natomiast bardzo często odbywają się karna wały i karna wały tych kart na wałach nagrody SA najlepsze prace z Pepper masie, czyli maski są po prostu opłacone przez rząd czy lokalną administrację w związku, z czym młodsi ludzie również w ten sposób chcą zarabiać i właśnie w szkole Charlesa Chery malują oni swoje prace uczą się tego rzemiosła również są prace wykonane na podłożu z kartonu jest tą kartą pozyskiwany po prostu z opakowań po artykułach spożywczych często nosi nawet na sobie z w ślady tych o taką tego co było opakowane są do pracy unikalne z tego punktu widzenia, że jest to rysunek całkiem inny niż ten, który spotyka się w nasze, jakby strefie kulturowej jest bardzo to taki wzór są bardzo w wolne z dużą wolnością artyści podchodzą do płaszczyzny do kompozycji, więc warto zobaczyć, żeby się inspirować i żeby przeżyć po prostu coś innego większość prac, o których teraz mówimy przedstawia duch, czyli tych polskich pośredników między niebem ziemią, do których modlą się wyznawcy judaizmu i ta wspomniana już wcześniej przez panią matka Boska częstochowska na co najmniej 2 obrazach tak matka Boska częstochowska występuje na 3 tak jak powiedziałam matka Boska częstochowska jest syntetyzowana, ponieważ właściwie chciałem tu istnieje to zjawisko, że ci święci te duchy Loukas są były przez czas okres kolonizacji, jakby sekrety Giovanni, czyli ukrywane pod postaciami świętych katolickich, czyli np. Święty Antoni miałby swojego odpowiednika właśnie religii w dół i ponieważ były zakazane wizerunki to takich duchu i to się wizualna strona rodu nie rozwijała się byli oni są krytykowani ze świętymi katolickimi, do których oficjalnie można było się modlić w czasie ceremonii katolicy tak ważna informacja jest taka jeszcze na koniec, bo już niestety musimy powoli kończyć się, że prace, które widzimy na wystawie będzie można oprócz dosłownie kilku kupić proszę powiedzieć na co zostanie przeznaczony dochód ze sprzedaży i czy trafi też do młodych twórców ze slamsów tak jak najbardziej ten w te prace, które państwo zobaczą na wystawie zostały już od artystów zakupione w związku, z czym już w PE w taki pierwszy etap tej transakcji nastąpi już ich wspomogli my już pracę pieniądze do nich trafiły w kolejnym etapem na co właśnie chcemy zebrać fundusze jest dalsza pomoc im rozwoju im ich im własnym rozwoju właściwie chcemy wykorzystać fundusze na pomoc w również w zaistnieniu w sosie w mediach na uczeniu ich pewnych technik również wykorzystać fundusze na to, żeby fotografować ich pracę jak również zakupić od nich kolejne prace, żeby można było je dalej udostępniać bardzo dziękuję wystawa od polityki do zobaczenia do 5września w galerii jednostka przy Andersa 13 w Warszawie warto wybrać proszę państwa, o czym myślę przekonała słuchaczy TOK FM Katarzyna protez Fundacja są to dziękuję bardzo, raz jeszcze dziękuję Pawłowi Wiśniewskiemu dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA