REKLAMA

3% składka zdrowotna dla przedsiębiorców? "Takie rozwiązanie jest na stole"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-08-25 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
15:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka mamy 4 minuty po dziewiątej Tomasz sed dzień dobry czas na magazyn EKG w środę naszym pierwszym gościem jest dziś Łukasz Czernicki główny ekonomista Ministerstwa Finansów dzień dobry dobry witam serdecznie rząd przyjął wczoraj budżet na przyszły rok co o nim wiemy w budżecie rzecz jasna, bo w rządzie wiemy całkiem sporo wiemy, że deficyt zakładany jest na kości o 30 000 000 000 i cały budżet jako taki będzie kształtował dosyć dobrych Rozwiń » warunkach makroekonomicznych makroekonomiczne zakładamy, że wzrost gospodarczy w tym roku wynosi wyniesie 4 com 9% w przyszłym roku 4 kom 6% i te nasze szacunki nie uwzględniają jednocześnie krajowego planu odbudowy tak jak ta zmiana procent wiadomości to jest dla nas taki czynnik ryzyka musimy opierać na tych rzeczach, które są pewne przykre i kształtowaniu budżetu wiem, więc nie został uwzględniony w tym budżecie zapisali się państwo też, powołując się na tę dobrą kondycję gospodarki wyższe dochody niż w tym roku, chociaż w przyszłym roku ma już działać tzw. Polski ład, więc np. z podatku PIT do budżetu wpłynie mniej pieniędzy to, skąd będą wyższe dochody w takim razie pizze naturalnie ze względu na reformę podatkową właśnie zapisała składzie będzie takim podatkiem tutaj prognozujemy wyhamowanie dochodów natomiast największe największym kontrybucja do tak można powiedzieć do budżetu będzie podatek VAT tam wzrost w roku 2020 drugim w relacji do 2021 przybyć około 10% mówimy o całkowitych wpływach podatkowych i ten wzrost jeśli chodzi o podatek VAT to jest wrócę zasługa tej dobrej kondycji gospodarczej czy może też pomaga państwo inflacja na pewno jest to z 1 strony wzrost przekłada oczywiście też wzrost gospodarz lub wyższe niż zakładaliśmy chociażby w trakcie jak nasze kwietniowe prognozy aktualizacji prognoz programu konwergencji wtedy zakładaliśmy wzrost o on nawet nieco ponad 1% tu sądowe niższe to wpływa na na dochody z VAT-u z drugiej strony na pewno ta dynamika cen, które jest no pewnie się też pochodzą tego szybkiego odbicia gospodarczego na pewno też pomaga czy możemy policzyć ile ta inflacja dostarcza więcej tych pieniędzy do budżetu nie myślę wydaje tylko, bo jakaś trudne ćwiczenia izometryczne wydaje się, że takie przełożenie 11 w uzyskaniu tego efektu wyższych wyższego poziomu cen byłby bardzo trudne może trudno, ale nie wiem czy trudne dla głównego ekonomisty Ministerstwa Finansów zastanawia się może państwo rzeczywiście byli w stanie znaleźć sposób jak policzyć ile ta inflacja i dostarcza pieniędzy do budżetu ile zwiększa te zyski z podatku VAT, a co w tym budżecie państwo piszą o stopach procentowych w przyszłym roku co państwa zdaniem będzie siedział w IT prognoz stóp procentowych jako takich prowadziliśmy sami założyć, że stopy procentowe takie jak zakłada rynek kierowaliśmy się wskazaniami rynku finansowego i jest oczywiście nowy rynek zakłada też odprawę wzrosną w horyzoncie tak do końca 2022 roku w banku by tego trzeciego, ale powinny wzrosnąć do 1 pkt 1 procenta i ta podwyżka powinna zacząć się wg rynku oraz w ocenie wg naszych prognoz powinna zacząć się na początku roku kolejnego roku 2020 drugi, a jeśli stopy pozostaną na tym rekordowo niskim poziomie czy rząd będzie jakoś reagował jeśli ta inflacja będzie jeszcze bardziej wymykać się spod kontroli wczoraj Piotr Patkowski mówił w telewizji Trwam czy wiceminister finansów, że jeśli zauważymy po swojej stronie niebezpieczne czynniki wpływające na dalsze utrzymywanie się wysokiej inflacji będziemy reagować na czym pańskim zdaniem mogłoby to reakcja polegać na średnią jeśli chodzi o podwyższoną inflację to przede wszystkim tutaj reakcja leży po stronie Narodowego Banku Polskiego na władze monetarne są odpowiedzialne głównie za poziom inflacji to co my możemy robić to ewentualnie jakoś powiedz nie dolewać oliwy do ognia w tym sensie, że ograniczy poziom wydatków to wtedy to naturalnie, gdy przeczytał przekładać na niższy poziom inflacji, aczkolwiek to nasza rola w tym procesie, bo daje dużo mniejsza niż rola Narodowego Banku Polskiego no też ustaliliśmy, że inflacja budżetowi państwa pomaga, chociaż nie chciał pan by powiedzieć ile, zasłaniając się tym, że pańskim zdaniem nie da się tego policzyć czy wróćmy do tych dochodów mówiliśmy, że w tym budżecie jest już zapisany Polski ład rozumiem, że w tych państwach wyliczeniach jest też zaszyta ta wyższa 9%owa składka zdrowotna tak tak także dla nas punktem wyjścia był ten projekt, który został ogłoszony kilka tygodni temu na tegoż oczywiście trzymał no oczywiście doniesień medialnych słyszymy, że możliwe są korekty całego projektu reformy klina natomiast my musieliśmy oprzeć na już jako pewnik dla nas wynik jest po prostu projekt został ogłoszony i takie skutki fiskalne dochodu uwzględniliśmy w naszych założeniach do budżetu niektóre z tych doniesień medialnych prowadzą te tropy do Ministerstwa Finansów to pana zapytam jako głównego ekonomistę Ministerstwo Finansów czy na stole jest rzeczywiście taka opcja jak pan powiedział korekty tych propozycji czy jest rozważany scenariusz, że ta składka zdrowotna dla przedsiębiorców od przyszłego roku to nie będzie 9% tylko na początek 3% potem może w kolejnych latach składka będzie szła w górę tak taki taki takiego rozwiązania na kolei jest to 1 człowiek na już, gdybym miał pan ocenić na ile możliwe, że właśnie taki scenariusz będzie rzeczywistością to ciężko przewidzieć, bo to ja wprowadzę bezpośrednio rozmowy z partnerami przy rynku czy partnerami społecznymi natomiast no to co my robimy to w moim departamencie to doliczymy skutki fiskalne, bo jeżeli weszłaby taka wersja to też trochę inne to przełożenie na nas na nasze do skali i stany od jasne moimi państwa gościem jest dziś Łukasz Czernicki główny ekonomista Ministerstwa Finansów teraz chciałbym, żebyśmy przeszli do samorządów powiedzieliśmy, że w tym projekcie budżetu jest wpisany Polski ład, który sprawi, że samorządy stracą część swoich wpływów, bo mniejsze będą wpływy z podatku PIT, a udział w tym w tych wydatkach w tym w tym podatku mają samorządy premier zapowiedział, że do samorządów jeszcze w tym roku trafi 8 000 000 000zł, ale uwaga na poczet wydatków przyszłorocznych tak się zastanawiam czy niemożna samorządom tych pieniędzy dostarczyć trochę prościej zamiast subwencji może prościej byłoby zwiększyć udział samorządów właśnie w podatku PIT, a może dać też udział w podatku VAT o myślę, że cała logika, która przejawia się za tym co znacznie teraz pracujemy z samorządami wspólnie wygląda, więc w ten sposób, że ten rok przyszły rok 2022 to będzie pierwszy rok oglądania obowiązywania polskiego ładu i na ten rok staramy się znaleźć trochę takie rozwiązania, które są możliwe jest taki ulotkami stan ten pomysł 8 miliardowe subwencje jednorazowej też pomysł rozróżnienia budżetowych regulacji na poziomie samorządowych czy taka jednorazowa amortyzacja tego tzw. polskiego ładu tak tak można powiedzieć, bo to te można będzie trochę trochę jak chce zobaczyć w jaki sposób w jaki sposób Polska będzie się przekładał też na dochody samorządu i dopiero od 2000 druga 2003. mają wejść w życie rozwiązania, które nie są celowe to, bo takim centralnym rozwiązanie mechanizm duże dochody w perspektywie trzyletniej to znaczy, że na dany rok budżetowy oglądamy jak kształtowały się dochody samorządów i w perspektywie średnio i później na tej podstawie budujemy stabilizować dochody, więc jedno jest na moją to będzie taki centralny element stabilizujący dochody niezależnie od tego czy to będzie wynikało z jakich reform podatkowych czy to będzie wynikało z koniunktury dzięki temu te dochody będą na przyzwoitym poziomie, bo ogłoszono właśnie przeszłość to powoli, zamykając temat tego przyszłorocznego budżetu zapytam jeszcze co będzie się ciało działo z wynagrodzeniami w sferze budżetowej państwo w tym budżecie, chociaż projektu jeszcze nie widziałem może ma pan wiedzę czy jest już ten projekt dostępne przed programem jeszcze sprawdzałem i nigdy nie można było zajrzeć w szczegóły, ale rzeczy okrąg konkrety chciałem zapytać, czyli te płace budżetówce państwo zakładają, że w tym w przyszłym roku będzie można powiększyć po pierwsze, przywrócić państwo fundusz nagród w sferze budżetowej ma być on pokrojone, a jakaś część tego funduszu nagród będzie mogło być przeznaczona na podwyżki to są różne liczby 44% albo 4,5%, ale chciałbym, żebyśmy wyjaśnili o tyle się zwiększy ten fundusz płac tak to nazwijmy, ale to nie oznacza, że każdy w budżetówce dostanie podwyżkę w przyszłym roku 44% tak ten fundusz płac uderzy w nagrodę zwiększyć o 4 ma 4% w przyszłym roku i ten fundusz nagród to będzie właśnie około 3 dodatkowych wynagrodzeniach w budżetówce powinny się do o około 7% zwiększyć natomiast, jakby filozofia zwiększania tych no wynagrodzeń poszczególnych pracowników sfery budżetowej jest, więc tak, żeby przede wszystkim te osoby które, które wykazują jakąś jakąś większą aktywnością więcej konsumują do do wyników administracji publicznej, żeby one były wynagradzane jak największe panów 78%, ale tak zastanawiam się będzie dla każdego, kto pracuje w sferze budżetowej, bo ja wyobrażam sobie w ten sposób, że o tyle zwiększy się ta pula dostępnych pieniędzy, ale to do kogo trafią te podwyżki czy w ogóle trafią to już będą decydować kierownicy poszczególnych jednostek tak tak mówimy tutaj wartości średnie notowania średnich, czyli to w tej gwarancji wszyscy, którzy dziś pracują w budżetówce domagają się od przyszłego roku podwyżek no tej gwarancji nie mają poza tym po prostu, że pula dostępnych pieniędzy się zwiększy myślę może tak powiedzieć, że jakby upolowanych pieniądze się zwiększy być może będzie tak rzeczywiście jakaś część zostanie przeznaczona na podwyżki ogólne dla dla dla wszystkiego, ale w administracji publicznej, ale wyłożenie tak, żeby jak największa pula pieniędzy trafi do tych osób które, które dziś najlepszy sposób rzeczywiście przyczynia się do wyników osiąganych przez administrację publiczną to przejdźmy może teraz do tego co będzie się działo w jeszcze kolejnym roku 2023 budżet nie będzie się wtedy już spinał mówił tutaj w radiu TOK FM były już wicepremier Jarosław Gowin jego zdaniem Polacy odczują wtedy tu cytat bolesne cięcia trzeba byłoby wreszcie skończyć z tym bardzo rozpatrzony rozdawnictwa mówi Jarosław Gowin to będzie ten budżet spina czy nie również myślę, że to cała narracja ona bardzo można nabyć medialnie, bo jeszcze jakąś katastrofę właśnie w roku 2020 trzecie spróbujmy odczarować ten po pierwsze to jest także myśmy już w aktualizacji programu konwergencji pakietu wskazywali na to, że te wydatki na naturalny sposób będą wygasać, bo zakładamy, że te wszystkie wydatki covidowe to tym w ostateczności w przyszłym roku wygasa, więc ten spadek wydatków w relacji do PKB jest naturalny autorytet panów słowo znowu powołam się na wiceministra Patkowskiego, który mówi także rzeczywiście ten 2023 rok będzie wymagał pewnego wysiłku dlatego zaczynamy ten wysiłek w przyszłym roku, żeby szykować sobie odpowiednie zakładki, czyli rozumiem, że jakiś wysiłek, który mówi minister będzie konieczny niezbędne by oczywiście towar zbędny będziemy schodzić z wydatkami, ale tak, więc to głównie będzie wynikać z tego nie będziemy tych wydatków covidowe, ale jednocześnie pod uwagę 1 rzecz nie chce fiskalnie zupełnie innej niż byśmy w kwietniu czy w ogóle rok temu przypomnę, że na 2020 roku zakładaliśmy deficyt całego sektora instytucji rządowych samorządowych na 12 proc realizacja była na poziomie 7% więc, gdy ten wpływ covidu gospodarki jest dużo mniejszy, więc się wydaje cały nurt racja o tym, że ten rok 2020 trzecim tak katastrofalny jest używana cały rok pierwszy zupełnie inne miejsce panie nasze prognozy teraz też deficytu na rok 2022 my zakładamy, że to będzie mimo Coma 28% jeśli chodzi o deficyt całego sektora chce się zakładać kluby 4 com 2 tego, że ta cała nasza ścieżka fiskalna jest 1 punkt procentowy 1,5 punktu procentowego niższa niż jeszcze myśliwskiego kończy czas panie Łukaszu też ostatnia rzecz myślę fundamentalne pan minister Patkowski mówił, że w tym przyszłym roku państwo będą robić zakładki na ten 2023 rok zastanawiam się też chyba fundamentalne pytanie, jakie scen zrobienia tych zakładek albo inaczej, jaki sens wtedy tworzenia rocznego planu finansowego, jakim jest budżet państwa skoro będzie robić jakieś zakładki i w tym w przyszłym roku będzie się pchać ich wydatki, których nie będzie można robić w 2023, bo wrócą różnego rodzaju ograniczenia, które będą przeciwdziałać tym zadłużaniu się po wynikach firmy z tego, że tak naprawdę nie wiemy do dotychczas, w jakich w, jakim obszarze będziemy się poruszyć, choć regulacje Unii rej rzeczywiście 2020 trzecie roku wróciły do regulacji fiskalnych unijnych w takiej formie teraz ja zakładam, że będzie jakaś korekta ta może być także rzeczywiście te regulacje, które powstały kilka kilkanaście lat temu ona nie zupełnie pasują do naszego do sytuacji gospodarczej, jaką mamy obecnie, bo mimo wszystko ten rok 2003 to też będzie rok, jaki takiego powracania do do gospodarki ścieżkę wzrostu, więc być może będzie także nasze wydatki mogą być trochę większe niż niż zakładają regulacje unijne, więc stąd zakładam jest jest pomysł jest pod jego prośbę Józefa, o czym mówi Łukasz Czernicki główny ekonomista Ministerstwa Finansów bardzo dziękuję za rozmowę informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA