REKLAMA

"Rząd napędza kredyty hipoteczne. To takie samo ryzyko jak kredyty frankowe"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-08-25 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
29:04 min.
Udostępnij:

O budżecie 2022 i stanie finansów publicznych, rynku pracy, strategii demograficznej, IV fali, inflacji i rynku mieszkaniowym dyskutowali Rozwiń »
Iga Magda, Anna Wicha i Sławomir Dudek Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a kapitał gospodarka jest środa dziewiąta 23 zapraszam na drugą część magazynu EKG prof. Iga Magda Instytut badań strukturalnych szkoła główna handlowa w Warszawie dzień dobry dobra Anna Wicha prezes polskiego forum HR także z nami dzień dobry dzień dobry i pan Sławomir Dudek główny ekonomista forum obywatelskiego rozwoju szkoła główna handlowa w Warszawie dzień dobry dzień dobry zacznijmy może od budżetu to był temat pierwszej części magazynu EKG, gdzie naszym Rozwiń » gościem był główny ekonomista Ministerstwa Finansów bardzo żałuję, że nie mieliśmy więcej czasu, żeby trochę dłużej porozmawiać o tym wątku, który pojawił się ostatnio moim pytaniu to znaczy na ile dziś budżet państwa jako roczny plan wydatków przychodów ma jeszcze sens skoro wiceminister finansów Piotr Patkowski zapowiada w rozmowie z telewizją Trwam, że będą robione pewnego rodzaju zakładki, żeby przygotować nas na rok 2023 zakładki będą robione w roku 2022, bo to jest ostatni rok, kiedy jeszcze będzie można się zadłużać w tym sensie, że jeszcze np. Unia europejska będzie patrzeć na to przez palce w jaki sposób to robimy, więc tam będzie można robić zakładki do wykorzystania w 2023 roku przypomnę, że to rok dość istotne, bo rok wyborami parlamentarnymi to już do powiedzenia moje nie ministra wiceministra finansów może pan Sławomir Dudek na początek zapytam o ten sens, jaki jest sens rocznego planowania skoro wrzuca się tam wydatki, które będą wykorzystane w innym roku tak naprawdę to chyba podsumowaniem budżetu państwa i znaczenie tego dokumentu, bo właśnie powiem tak, że budżet państwa to to jest taki zestaw dokumentów liczy pół 1000 stron, które co roku przygotowuje minister finansów konsultuje to dostarcza do parlamentu parlament w naszym imieniu w imieniu społeczeństwa jak sprawuje kontrolę nad tym i dyskutuje z rządem na temat tego tego planu, a mniejszej i Najwyższa Izba Kontroli co roku kontroluje to wykonanie budżetu zrobiła taką kontrolę roku 2020400 stron raport robią to kontrolerzy proszę do tego nie dorabiać jakiś tam polityczny elementów związanych z osobą pana prezesa jak konfliktu tamy, które wszyscy wiemy to robią kontrolę rządzi się od stycznia do czerwca to pamiętam dokładnie, bo byłem kiedyś Ministerstwo Finansów mogę powiedzieć, że byłem nękany jest pozytywnym sensie tego oznaczenia są różnymi pytaniami kontrolerów w tym raporcie jest wprost takie zdanie, które mówi jej apel do ministra finansów do rządu o przywrócenie należytej rangi budżetowi i budżetowi budżetowi państwa jako centralnym innemu dokumentowi o finansach publicznych kluczowe mu w debacie parlamentarnej debaty społecznej i tak rzeczywiście ten dokument utracił rangę po pierwsze, dlatego, że one w ogóle podstawą kontroli podstawą absolutorium rządu rządu staje przed absolutorium za poprzedni rok podczas gdy budżet poprzedniego roku syn skończył jest jakaś aberracja pomimo nie wiemy są przenoszone wydatki tegorocznego zakładu jak zakład i one mogą być wydawane w zasadzie do listopada do końca, acz roku, czyli udzielamy absolutorium rządowi wiedząc jak wykonało budżet poprzedniego roku poszedł rozciągnąć na 2 lata to 1 element drugi element jest jeszcze gorszy moim zdaniem jest to, że słowo budżet państwa znaczy przeciętny obywatel odbiera to jako finanse całego państwa i rząd to skrzętnie wykorzystuje w takim przekazie medialnym i np. gdyż dla ekonomistów Ofer ta jest deficyt europejskiej, ale dla przeciętnego społeczeństwa mówi się tylko o tym kawałku finansów publicznych rząd wykorzystuje i sąd sytuacji z 1 strony rząd wypycha robi też zakładki państwowych funduszach celowych funduszy, które są objęte, chociaż ustawą o finansach publicznych takim krajowym sektorem finansów publicznych, ale co gorsza rząd też robi przerzuca wydatki do funduszy, które są zupełnie poza finansami publicznymi w rozumieniu prawnym polskiej poza kontrolą Najwyższej Izby Kontroli poza kontrolą parlamentu to jest fundusz przeciwdziałania covid, który już niema nic związanego z covid, bo te czeki wyborcze dla samorządów, które zanalizował Fundacja Batorego pokazała, że to jest klucz partyjny one są poza kontrolą parlamentu i wygląda związek z ogona ktoś chce pan zobaczy, że wejdę słowo wobec tego co pan mówi, że jakaś część wydatków jest poza budżetem to ta informacja, że w przyszłym roku deficyt budżetu wyniesie 30 000 000 000zł to bardzo krótko poproszę to jak to jest dla nas informacji to nic nieznaczący wskaźnik rząd podał 1 liczbę zobaczymy co będzie szczególnie też tak pan redaktor czekam na szczegółową książka tych 500 stron tam trochę tych informacji mogę wyłowić, ale nie wszystkie, ale ten deficyt wg europejskiej metodologii, który z ratą będzie odrzucony jako mówi mówi 1 strona wyjaśnienia na 500 stron linii rząd podał, że to 75 000 000 000, czyli jeszcze 2× więcej, ale jednak, że chcę powiedzieć, że rząd też oprócz tego, że przerzut robi dwuletni budżet to też wciągu roku bardzo poważne zmiany dokonuje często bez nowelizacji budżetu czy tak było z trzynastką w roku 2 w poprzednich latach ona była w budżecie rząd w trakcie roku ogłosił, że będzie 1311 000 000 000 nagle musiał gdzieś tam musiało być umieszczone podniosło deficyt całego sektora finansów, ale nie zmieniło tak budżetowego, który jest limit ten rząd co tu fundusz przeciwdziałania covid jest tak elastycznie, że tam premier niemalże e-mailem czytamy w jakimś jednoosobowo może tam wrzucić wydatki na kilkanaście miliardów złotych w ogóle nastały krok rozumiem, że tu też nocny limitów budżetowych, że na tym nie ma tej kontroli parlamentarnej, której mówił Sławomir Dudek to zatrzymamy się przy budżecie, ale od tej strony, która skłania ministerstwo do tego, żeby trochę podnieść nasze prognozy gospodarcze na przyszły rok słyszymy, że jest to możliwe dzięki temu, że te dane, które spływają chociażby z rynku pracy one pozwalają trochę optymistycznie patrzeć przyszłość to sprawdźmy jak te dane wyglądają stopa bezrobocia w lipcu tego roku wyniosła 580% w czerwcu to było 59, więc mamy delikatny spadek to pytanie do pani prezes Anny Wichy czy rzeczywiście po tych danych tych wcześniejszych możemy powiedzieć, że rynek pracy w Polsce ten post pandemiczny, chociaż pandemia trwale pod najcięższym uderzeniu jeszcze jakoś sobie radzić radzi sobie po prostu całkiem dobrze pani prezes Wicha tak można powiedzieć, że rynek pracy w Polsce poradził sobie sytuację pandemiczną zdecydowanie dobrze rzeczywiście jako eksperci prognozowaliśmy dużo wyższe bezrobocie nawet w okolicach bezrobocia dwucyfrowego natomiast, kontynuując wypowiedź pana prezesa wcześniej to jest tylko 1 parametr, który opisuje rynek pracy bezrobocie, ponieważ okej to cały czas mamy 975 000 osób zarejestrowanych jako osoby bezrobotne to jest potencjał, którego brakuje na rynku pracy w lipcu też pokazały się nowe dane dotyczące ilości ofert pracy wróciliśmy do sytuacji rynku pracownika cały czas mamy kłopot z pozyskaniem pracowników ilość ofert pracy głównych miastach Poznaniu Warszawie Krakowie Katowicach wzrosła o 100% w porównaniu do ubiegłego roku pod względem parametrów dotyczących bezrobocia jesteśmy na trzecim miejscu w Europie po Czechach po Holandii widać, że zdecydowanie brakuje nam rąk do pracy i tutaj jeśli niczego nie zrobimy w tym w tej z tym wyzwaniem będziemy mieli kłopot nie angażujemy nie mamy zupełnie programów, które angażują w jakikolwiek sposób ten praktycznie 1 000 000 osób bezrobotnych nie ma planu nie ma funduszy na aktywizację bezrobotnych już od jakiegoś czasu rynek, jakby sąd powinien regulować, chociaż to zdecydowanie potrzebne są interwencje chociażby NGO-sów Janota natomiast, że wejdę pani słowo, że nie wiadomo co z reformą tą zapowiadaną urzędów pracy, bo zajmuje się tym Departament pracy, które słyszymy z 1 ministerstwa teraz wraca do ministerstwa rodziny jest chyba takim departamentem niechcianym, więc nie wiadomo co w tym w tym obszarze mogłoby się zmienić no dokładnie tak urzędy pracy to nie są instytucje, które skutecznie powinny albo mogą walczyć długotrwale bezrobotnymi bez kozery wspomniałem tutaj organizacje typu typu NGO-sy nie mamy też programów, które angażują osoby w wieku 55 plus c u nas poziom aktywizacji zawodowej tej grupy za tej grupy wiekowej 52% w porównaniu do Szwecji, gdzie osób powyżej 55 lat pracujących i aktywnie zawodowo jest 78% to jest gigantyczna różnica, którą wydaje się możemy wykorzystać absolutnie z korzyścią z korzyścią dla rynku pracy na trzeci parametr, który jest dla nas wyzwaniem i będzie wyzwaniem to są migranci my po prostu nie jesteśmy w stanie dołożyć aktywnych kandydatów od 1 000 000 czy powyżej 1 000 000, które będą nam potrzebne do tego, żeby wzrastać gospodarczą w takim oczekiwanym tempie 45% w skali roku temat migracji temat migracji powróci jeszcze być może w trzeciej części magazynu EKG wchodzę słowo, bo to sprawiedliwie muszę rozdzielać czas jest nam jeszcze pani prof. Iga Magda pani profesor dane o stopie bezrobocia to niejedyne dane, które spływają z rynku pracy mamy też coś takiego jak badania aktywności ekonomicznej ludności za drugi kwartał tego roku co tych danych możemy powiedzieć pani profesor jestem tak orzekł, że dają to co tak duże potwierdzają to faktycznie sytuacja na rynku pracy w Polsce jest niezła także nastąpiło takie międzynarodowe toczy mówi pani prezes przed chwileczką natomiast nauka dzieci też wszystkim jest poprzednio się tej liczby 1 000 000 osób bezrobotnych niemal 1 000 000 osób bezrobotnych mamy 1 000 000 osób zarejestrowanych jako osoby bezrobotne, ale one wcale niekoniecznie oszukują prace w saloniku są gotowe do podjęcia pracy z danych BAEL, bo badania aktywności ekonomicznej ludności wynika, że tych osób, które faktycznie są bezrobotne jest około 600 000 to jest ta liczba, która ewentualnie mogłaby zostać włączona na rynek pracy to pamiętajmy też duża część osób czy osoby młode bez doświadczenia zawodowego, które wcale niekoniecznie łatwo sobie na tym rynku pracy radzą jak się popatrzy stopy bezrobocia to jednak uderzające są w tym okresie pokryzysowym, a te osoby młode mają we są znaczące stopie bezrobocia osób po tzw. tajnej czy art. 344 lata on zatrzymany został bezrobocia wyższą natomiast uderzające jest to różnica, która z reguły wynosi około 2 krotnej, a w Polsce obecnie jest ponad 3 półroczna i były trudne schodzą z młodych na rynku pracy i ich jednak, bo tyle problemy ze znalezieniem pracy co można te prace bardzo często są krótkotrwałe powinny kilka miesięcy, a i bardzo szybko czasem młody trasę dadzą pracę tego potencjału osób, które można wyłączyć na rynek pracy, toteż panował migranta osobach starszych ja dodałabym też, że to, że Polska niezmiennie wyróżnia bardzo niski wskaźnik zatrudnienia aktywnych zawodowo osób z niepełnosprawnościami wyraźnie odstajemy od standardów europejskich w tym zakresie i to te są osoby, których jest na rynku, które potencjalnie na rynku pracy mogą być zaś tysięcy więcej, jeżeli znaleźlibyśmy sposoby ich odpowiedniej skutecznej aktywizacji włączenia do rynku pracy to jest zgadzam się, że w tym patrząc na to różnice w wydobyciu rejestrowanym trąba ludzkim no bardzo ważne jest to, żeby urzędy pracy usprawni to one funkcjonują, jeżeli faktycznie chcemy łączyć te osoby te faktycznie są bezrobotne na rynek pracy no tutaj dużą zagadką jest to co się podzieje właśnie z planowaną reformą in Departament rynku pracy, które wraca od ministerstwa rodziny polityki społecznej rozumiem nad pracą już nie wraca, więc będziemy mieli zobaczymy zaś ten jak nowy dział rozporządzenie nie wrócił nie wróciło to też ciekawe, bo te nazwy ministerstwo pokazują główne obszary zainteresowania rządzących, więc no miejmy nadzieję, że praca gdzieś nie znika z celownika rządu, bo słyszeliśmy potrzeby są duże wiemy też znamy te grupy osób, które mogą być pracownikami nie są dziś w ten sposób nie chcę być wykorzystywane nie dostrzegamy tego potencjału tych osób może tak to zabrzmi lepiej teraz trzeba 2 kropki ze sobą połączyć, ale to zadanie rządzących mówiła przed momentem prof. Iga Magda jest z nami też Anna Wicha Sławomir Dudek wracamy po informacjach jest dziewiąta 43 zaczynamy trzecią część magazynu EKG prof. Iga Magda Anna Wicha dr Sławomir Dudek są cały czas z nami w tej części chciałbym z państwem wrócić do wczorajszej rozmowy w magazynie EKG naszym gościem była była już wiceminister Anna Kornecka była wiceminister rozwoju, którą zapytałem o niektóre elementy polskiego ładu i te, które dotyczą spraw mieszkalnictwa, bo za to Pani Minister odpowiadała w resorcie zapytałem chociażby ten pomysł z Kwark warto panem wkładem własnym na usłyszeliśmy od Pani Minister, która jest już poza rządem, że ten pomysł forsowany jak też usłyszeliśmy przez kancelarię premiera został źle zrozumiany pan minister mówi tak pomysł został zrozumiany w ten sposób, że państwo da środki na wkład własny natomiast nic bardziej mylnego w tym programie tylko powiedziane, że nie trzeba będzie wpłacać tego wkładu własnego, czyli de facto zaciągany kredyt będzie kredytem większym, a co za tym idzie bardziej kosztowne i moje pytanie do pani prof. Igi Magdy słyszymy od była już członkiem rządu, że 1 ze sztandarowych pomysłów dotyczących mieszkalnictwa tak naprawdę nie ma w nim logiki nie ma sensu z drugiej strony rząd zapowiada, że chce wpływać na to, żeby w Polsce sytuacja demograficzna się poprawiała, żeby rodziło się więcej dzieci są prace nad strategią demograficzną zastanawiam się w jaki sposób to, o czym mówi Pani Minister w tej deklaracji chęci rządu się wpisuje skoro słyszymy, że to co ma poprawić dostęp do mieszkań nie zadziała, a wydaje mi się, że mieszkanie czy dostępność do mieszkania to jeden z tych elementów, który w, które pozwala nam czy ułatwia decyzję o tym, że chcemy zakładać rodzinę, kiedy wiemy, gdzie z tą rodziną możemy zamieszkać pani prof. Iga Magda, a głosowanie jest także to dostępność mieszkań posiadanie własnego mieszkania jest w Polsce istotnym czynnikiem deklaracją tego jako bariera chociażby dzietności, ale także bariera zakładanie rodziny jest to faktycznie jest jest jest istotne dla dla Polaków Polek i na to wychodzi samo rozwiązanie właśnie to jest złe zrozumienia okazują się społeczeństwo dobrych zapisów rządowych poddają się uśmiechnąć to jest to jest kolejne władze, kiedy mam wrażenie, że takie ogólno ogólna górnolotne deklaracje wsparcia polityki rodzinne rozbijają się o szczegóły, które zupełnie nie są praktyczne tak w żaden sposób nie prowadzą do osiągnięcia celu i faktycznie sytuacja, w której de facto to dofinansowanie deklarowane przez rząd przykłada się na wyższe koszty kredytu i konieczne zaciągnięcie wyższe kwoty przez przez małżeństwa rodziny jest kuriozalna i w tym kontekście zastanawiam się np. kilka dni temu rząd ogłosił kolejny element będący częścią tego nowego ładu dotyczące wsparcia polityki rodzinnej mianowicie ten kapitał opiekuńczy 12 000zł przeznaczone dla dzieci od trzynastego dotyczy tego szóstego miesiąca życia zastanowią się, jakie tam są szczegóły i ewentualnie czy to też, jakie się istotna warunek jest ukryty w nim np. nie doczytał niezależnej informacji już tam się znaleźć na ile osoby, które będą wracały do pracy po urlopie dwunastomiesięczny macierzyńskim rodzicielskim czy im też będzie przysługiwać dofinansowanie czy to jest tylko i wyłącznie dla osób, które pozostaną będą się opiekować dzieckiem jeśli będzie przysługiwać będzie bardzo silny bodziec do zatrzymania kobiet na rynku pracy znowu absolutnie upraw skutki tego będą zupełnie wbrew oczekiwaniom rządu myślę, że to ciążyć większa ochrona taka woda brak decyzji o zwiększonej dzietności wypychanie kobiet na do domu z rynku pracy na płótnie obraz tego mówiła pani prof. Iga Magda to teraz pani prezes Anna Wicha panią chciałem zapytać o nasze przygotowania do czwartej fali pandemii na początku września liczba zakażeń wzrośnie do 300 dziennie mówi minister zdrowia Adam Niedzielski, który też zapowiada, że jeśli będzie taka potrzeba obostrzenia będą wracać, ale będą przywracane nie województwami, czyli szeroko tylko powiatami będą bardziej celowane słyszymy, że powrócą strefy czerwone żółte, ale progi, o których pan się te strefy będą po pierwsze, podwojone, a po drugie, nawet jeśli ten podwojone próg dany region przekroczy to ma szansę wrócić do strefy niższej z łagodniejszymi obostrzeniami jeśli tam poziom wyszczepienia będzie odpowiednio duży będzie wyższy niż ta średnia panią natomiast konkretnie chciałem zapytać o takie przepisy, o których rozmawiamy w magazynie EKG to są te przepisy, które mają pozwolić pracodawcy sprawdzać czy pracownik jest zaszczepiony czy nie jest zaszczepione słyszymy, że one pojawią się w sejmie dopiero 15września, czyli tak naprawdę w trakcie trwania już tej czwartej fali pandemii zostawia się czy pani zdaniem te rozwiązania są potrzebne jeśli są potrzebne czy nie będą spóźnione jako biznes postulujemy wprowadzenie tych rozwiązań już od kilku miesięcy pewnie dyskutujemy na ten temat i wydają się te rozwiązania po prostu oczywiste każdy przedsiębiorca powinien mieć prawo do tego, żeby chronić swój własny biznes wszystkimi możliwymi sposobami teraz jeśli nie naruszamy żadnych, a w tej sytuacji tak tak dokładnie jest żadnych tajemnic można powiedzieć, więc powinniśmy mieć możliwość skorzystania z tego przepisu zweryfikowania, który pracownik jest zaszczepiony i ewentualnie żonglować pracownikami ze względu na rodzaj wykonywanych czynności w sposób organizacji pracy i przesuwać takiego pracownika, który powiedzmy był nieszczepiony do takiego miejsca w zakładzie pracy, które nie będzie powodowało potencjalnych potencjalnych lockdownów czy przy potencjalnych zamknięcia zakładu czy ewentualnie zakażeń dla pozostałych współpracowników także absolutnie zgadzam się tego typu podejście szkoda, że tego typu rozwiązanie nie zostało wprowadzone dużo wcześniej, bo tutaj całą ścieżkę legislacyjną musimy absolutnie przejść z drugiej strony pomysł, żeby odnosić się do poziomu zakażeń na poziomie powiatów jest też dobre jakiś czas temu mieliśmy już tego tego przykłady mogliśmy dużo efektywniej zarządzać poziomem zakażeń poziomym i poziomem restrykcji także ten ten pomysł jest zdecydowanie dobry czy to też jest pytam dobra informacja dla pracowników mówi o tych obostrzeniach, które będą trochę bardziej celowane nie będą tak szeroko dotyczyły całych województw to jest dobra informacja dla pracowników dla rynku pracy, że to uderzeń jeśli przyjdzie ono nie będzie tak silnej tak bolesne oczy wydaje się, że tak no pracownicy są zainteresowani tym, żeby pracować nie siedzieć w domu na postojowym takie zresztą zarówno pracownicy jak pracodawcy widać było w pierwszej fali czy drugiej fali wspólnie tutaj konsolidując wysiłki zgadzając się na przeróżne rozwiązania, które rząd fundował, ale które też wynikały z pewnych uzgodnień na poziomie zakładu pracy wspólnie walczyliśmy o to, żeby te miejsca pracy utrzymać, więc wydaje się, że to rozwiązanie również w interesie pracowników, o czym mówiła pani prezes Anna Wicha to teraz magazynie EKG zabieramy państwa w cudzysłowie oczywiście z Polski do Węgier tam Narodowy bank Węgier po raz trzeci z rzędu podniósł stopy procentowe te stopy tam są już takie jak w Polsce przed pandemią ta podwyżka to jest podwyżka z 1 Coma 2 do 1,5%, czyli 1,5% to jest już jak powiedziałem trzecia taka decyzja centralnego banku banku Węgier i kolejna taka druga decyzja w bankach centralnych jeśli chodzi o banki centralne regionu w Polsce na razie cisza na razie o podwyżkach nic nie słyszymy czynami oficjalnie od rady polityki pieniężnej, chociaż słyszymy to od poszczególnych członków tej rady pan dr Sławomir Dudek czy to pańskim zdaniem zainspiruje polską radę polityki pieniężnej do tego, żeby te stopy jednak podnieść naszej ligi rada polityki pieniężnej nie jest jednomyślna pamiętam, mimo że nie są tam jednak Jastrzębie, czyli takie osoby, które już w tej chwili zgłaszają wnioski o podwyżkę stóp procentowych jednak jest to mniejszość powiem szczerze wolę prognozować inne elementy niż to co zrobić 3 inne kategorie zjawiska niż po co zrobi rada polityki pieniężnej, ale z tej retoryki, która się wyłania dla tej części gołębie, które z większością od prezesa wydaje się, że chyba jeszcze będziemy czekać na jakieś decyzję cała cały świat nam odjeżdża w tych krajach szczególnie, gdzie jest wysoka inflacja, bo na Węgrzech razem z Węgrami jesteśmy cały czas na podium i wymieniamy się z miesiąca na miesiąc, jeżeli chodzi o najwyższą inflację w unii europejskiej Węgrzy zaczęli już reagować traktują problem bardzo poważnie niestety my stąpamy po dzięki cienkiej linie po krawędzi chodzimy i bo inflacja pomaga budżetowi trzeba tutaj jasno powiedzieć wszyscy są to zresztą pan Łukasz Czernicki główny ekonomista tego nasz pierwszy go organowi i to pomaga wielu wielu aspektach no i strony mamy wyższą bazę podatkową, a nasz budżet stoi na podatku VAT, który jest bezpośrednio nominalnym podatkiem konsumpcyjnym inflacyjnymi państwa dokłada nam te 5% dochodów z VAT, ale również u już ruszyła troszeczkę spirala płacową cenowa, bo z 1 i elementy demografia i różne uwarunkowania generują niedobory na rynku pracy plus ceny mamy spiralę płacową inflacyjnej ładnie nam 2 podatki rosną ma i kolejny element inflacyjny na to relacja długu publicznego do PKB również przedstawiciele ministra finansów mówili o takim zjawisku nie trzeba długo spłacać, bo sam wyrastamy to inflacja powoduje nie tylko wzrost gospodarczy inflacja powody te rządy stale ostatecznie płacą za to konsumenci kolejne, który był też tutaj w tej rozmowie poruszony tą polityka mieszkaniowa Ano widzimy co się dzieje na rynku mieszkań ta inflacja cen mieszkaniowych jest jeszcze większa niż ten koszyk konsumpcyjny tutaj te wzrosty są są naprawdę duże szczególnie dużych miastach ten wkład własny gminy forum obywatelskiego rozwoju wyliczała taką hipotetyczną sytuację z co byłoby taki przykład mieliśmy takiej średnio zarabiające gospodarstwo domowe, które jeszcze kilka lat temu miało wkład własny właśnie 20% i chciało kupić mieszkanie takie 60 metrowe to teraz obecnie po tym, wzroście cen mieszkań, które obserwujemy to i przy tym składzie dwudziesto procentowym, które odkładała sobie gospodarstwo domowe to wzrost cen zjadą tutaj już takiego sformułowania 18m tego mieszkania i gwarancja wkładu już zadłużenie pomoże, bo ten wkład własny został zjednoczona przez inflację i to, choć rząd, utrzymując stopy napędza kredyty hipoteczne bardzo mocną to jest takie samo ryzyko jak kredyty frankowe wzrost ryzyka wzrostu stóp procentowych może nam wygenerować grupę i Borowicz jak niektórzy mówią wyborczej stąd tutaj mowa tutaj pana doktora wejdę co postawimy kropkę, bo też o tym wczoraj dużo mówiliśmy w magazynie EKG i też dużo mówimy o ryzyku stopy procentowej mówił dr Sławomir Dudek my w magazynie EKG zaglądamy na rynek walutowy euro dziś po 457 funt po 534USD 389 frank szwajcarski 4zł i 25gr, a na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie w tej chwili kolor zielony indeksy WIG WIG 20 tracą 3% w kawie ciasno zdziwienia prof. Iga Magda co panią dziwi większość wesel podzielić pewnym takim badaniu wynikami badań, które ukazały się dosłownie kilka dni temu one odnoszą się do tematu tradycji często było dyskutowane w programie mianowicie o podatku cukrowego, a tak szybkim skrócie badania pokazują, że podobne rozwiązania wprowadzone w wielkiej Brytanii, ale wprowadzono także dane dosyć długi okres wyczekiwania do wdrożenia tego tego tego rozwiązania tego podatku, czyli ponad 2 lata z ogłoszeniem, a jego wejściem w życie miał bardzo bardzo istotny efekt na łączny spadek kalorii przyjmowanych przez Brytyjczyków pijących napoje słodzone napoje gazowane to efekt znacznie większym stopniu wynikał z tego, że producenci objęcie tym podatkiem wprowadzili bardzo dużo zmian w składzie produktu tak, aby te kolory jednak nie było dużo mniej, a w mniejszym stopniu naszych spotkań kolory wynikał z tego że, że konsumenci zareagowali na wzrost cen oczywiście zareagowali aktem tym, że zaczęli kupować mniej w szczególności dużych butelek słodzonych gazowanych napoi, a więc były takie perspektywy czysto prozdrowotnej, bo to było zamierzeniem tego tego rozwiązania ten podatek faktycznie się sprawdził natomiast ważne jest, jaką jest zaprojektowane i że vacatio legis faktycznie było bardzo długie to było zdziwienie od pani prof. Igi Magdy pani Anna Wicha tak jak krótko chciałbym się odnieść do danych z rynku pracy mianowicie kompetencji niedoboru kompetencji świeże badania Unii Europejskiej pokazują, że pod względem kompetencji Digital owych umiejętności, które są niezbędne do do procesu transformacji, a proszę sobie wyobrazić jesteśmy na 2002. miejscu wśród krajów Europy wśród krajów Unii Europejskiej szczerze mówiąc spodziewałem się, że jesteśmy co najmniej w drugiej dziesiątce ani w trzeciej dziesiątce co potwierdzały również badania zapytaliśmy pracowników zapytaliśmy kandydatów do pracy jak oni sami oceniają swoje kompetencje cyfrowe 23 z nich potwierdziło, że są bardzo dobre 13 potwierdziła, że są dobre tylko 4% uznało, że są niewystarczające widać, że mamy tutaj no niesłychaną dysproporcję wynikającą z takich naszych wyobrażeń i wynikających z tego, czego oczekuje biznes względem osób, które te kompetencje digitalowe cyfrowe powinny posiadać, o czym mówi Anna Wicha była z nami też pani prof. Iga Magda i pan dr Sławomir Dudek bardzo dziękuję państwu za rozmowę magazyn EKG przygotowała Olga Majewska realizowała Lidia Prądzyńska za chwilę dziesiąta informacje w radiu TOK FM po nich audycja Owczarek i Cezary łasiczka Tomasz Setta dobrego dnia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA