REKLAMA

Komunikacja lekarz – pacjent, czyli język jako źródło nieporozumień?

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani prof. Agnieszka Małkiewicz Janowiak z wydziału anglistyki Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu kierownik studiów lęgu and Communication in Helskie dzień dobry pani profesor dzień dobry panu dzień dobry państwu wydaje się, że pewne wyzwania związane z komunikacją pomiędzy lekarzem pacjentem mamy trochę wpisane w naszą Rozwiń » kulturę, bo przecież jest cała seria dowcipów już o tzw. dowcipu w obawie lekarzy, że to pacjentka przychodzi do lekarza, a ten np. ją źle zrozumiał i to oczywiście jest tak k humor z humorystyczne spojrzenie na tę wyzwania komunikacyjne pomiędzy lekarzem, a pacjentem, ale sprawa jest poważna, tym bardziej że zdaje się, że komunikacja była do niedawna jeszcze w programie kształcenia studentów medycyny oraz lekarzy nie wiem, jakie jest teraz stan tego przedmiotu czy tej umiejętności no i w ogóle jak wygląda komunikacja, jakie są wyzwania i co można zrobić to tak na początek krótki w państwie, które ta nazwa i większość kwestii jeśli chodzi o bazę taką kulturową to istotnie jest to element kultury humorystyczne, ale tak naprawdę mniej humorystycznie chyba każdy z nas ma jakie to mówię pełne kieszenie historii anegdot on już nie są takie wesołe, bo na ogół obciążone jakiegoś typu razem, kiedy pacjent opowiada innemu albo w domu albo w rodzinie jak to zostało źle zrozumiany jak to nie uzyskał informację, kto kompletnie źle mu poszło pozwolę sobie podać taki dosyć drastyczny przykład pana na początek mianowicie scenka znowu autentyczna historia, którą usłyszałam od pacjenta z chorobą nowotworową jego partnerki jak przyszli do radiologa radio go radiolog wita słowami dzień dobry, kto państwa na mnie nasłał, a zapewne w jego wyobrażeniu to miało być łamanie lodów i takie trochę humorystyczny żartobliwe powitanie no ale powinien się zastanowić się im było nie do śmiechu i to było po prostu nieodpowiednie zachowanie, więc przykładów takiego braku wrażliwości na myślę, że każdy może podać bardzo wiele i fajnie jeśli można to przy łożyć na dowcip, ale najczęściej nie najczęściej dosyć poważnie traktujemy to jak zostaliśmy potraktowani w sytuacji choroby strachu bólu itd. dobrze myślę, że szybkie namiętność, która wciąż jest nauczana i poprowadzić tę sprawę mięta 4 tylko trzeba nauczyć ale, ale zdaje się, gdyby podtrzymywać tak na pewno ta świadomość, że komunikacja z pacjentem szwankuje jest świadomością zarówno pacjentów jak i medyków, bo mówimy szerzej nie tylko lekarza, ale również o profesjonalistach medycznych różnego rodzaju teraz słowo Medyk właściwie nabrał statusu mówimy o nich jako medyka i lekarza i ratownikach i o fizjoterapeuta itd. tak dalej tak coraz więcej o tym wiadomo coraz więcej się o tym mówili ja powiem może potem, że to wiedziałam się tego dobitnie serii konferencji na ten temat natomiast jeśli chodzi o studia medyczne to tutaj nie duża autonomia uczelni oczywiście one mogą programy w dużej mierze ustalać wg własnego uznania, ale bardzo często te to kształcenie dotyczące komunikacji i jest uważane jako drugorzędne jako przedmiot fakultatywny jako coś co pojawi się na pierwszym roku tylko być może dla zbyt mało jeszcze świadomego kandydata na lekarza, jakim jest student pierwszego roku także nie jest również ile dobrze, jakby mogło być bardzo, że takie myślenie jest oczek, czego czegoś uczyć praw prawda lekarz ma wiedzę pacjentka pacjent przechodzi z problemem no w komunikujemy się na co dzień na ulicy w sklepie w domu szkole to, czego można by nauczyć prawda no właśnie tak to jest w Polsce, że nie wiem czy tylko w Polsce, ale na pewno w Polsce, że język jest własnością wspólną i każdy się na nim zna trochę tak jak medycyna, ale medycyna jest trudniej natomiast no cóż co tu gadać gada prawda natomiast lekarze i profesjonaliści medyczni absolutnie zgadzają się te przynajmniej w teorii z tym, że proces komunikacji dobrej komunikacji ma bez na bez wątpienia wpływ na efekt tzw. efekt terapeutyczny, czyli tak naprawdę jak prędko jak skutecznie osiągnie się no ten dobrostan czy stan leczenia czy jak się sprawnie namówi pacjenta do tego, żeby stosował się do np. do zaleceń, a to jest jedna z głównych bolączek moim zdaniem pacjent często nie stosuje się do zaleceń, bo po prostu za mało rozumie za mało wie przede wszystkim za mało został poinformowany o tym co powinien robić jak już opuści gabinet lekarski w dobrze to co wynika z pani badań co czy co wiemy od komunikacji jak o bardzo doskonała, bo niedoskonała jest komunikacja, jakie są największe wyzwania i jak można je mitygować najogólniej rzecz biorąc po ryby najogólniej rzecz biorąc myśl należy myśleć o komunikacji jak sama nazwa wskazuje jako takim procesie dwustronnym relacyjnym procesie, w którym biorą udział w obie strony one muszą trochę albo mocno o sobie nawzajem myśleć, a więc myśleć o swoich potrzebach i o swoim punkcie widzenia pacjent w tym przypadku czy pacjentka jest osobą nie do informowano, ale również może tak powiem ze stracha na przynajmniej znajdującą się w środowisku jak w szpitalu np. środowisko sobie nieznanym itd. tak dalej lekarz lekarka czy profesjonalista medyczne Medyk jest w swoim środowisku, na którym jest na co idzie dysponuje wiedzą wyspecjalizowaną wiedzą no ale też jest uwarunkowany tym, że ma ograniczony czas na konsultacje słowem musi się spieszyć do tego jeszcze wypełniać kilometry dokumentacji medycznej i stąd np. brak jest tego kontaktu wzrokowego itd. a więc trzeba brać pod uwagę te 2 te 2 punkty widzenia i to strony muszą brać pod uwagę tę sytuację po pacjencie pewnie mniej można się tego spodziewać natomiast no tej empatii zrozumienia kontekstu komunikacyjnego należy spodziewać się od medyka on powinien być dołączony pamiętajmy, że oni się KON komunikują ze sobą nie tylko w mowie, ale też na piśmie i często też nie bezpośrednio np. są wypisy szpitalne, w których pacjent jest tak naprawdę tylko takim Hermes sem wysłannikiem, który przenosi wypis z 1 od 1 lekarza do drugiego, ale też są karty konsultacji lekarskiej ja np. mojej przychodni od mojego od mojej pani doktor po każdej nawet drobnej wizycie dostaje taką kartę informacyjną i wtedy nie jest także wychodzę i nie wiem nic tylko mogę się zastanowić nad tymi powiedzieć aha udzielono takiej pomocy przepisano takie leki jest to, że tak powiem jednoznacznie na tyle na ile to możliwe zapisane, więc nie tylko w umowie, ale napiszmy, a jak się tego uczyć pewnie to byłoby jakieś nieporozumienie jak jest problem no to wiadomo, że trzeba trzeba temu jakoś zaradzić, więc trzeba tego medyków uczyć zacznijmy od medyków, a dobrze również prawa uznać to zaczniemy czy sprawa tak jak pani Maria wygląda także oto siedzimy sobie przed drzwiami gabinetu i nie wiadomo czy ktoś w środku czy nie jest to napisane, że do gabinetu zaprasza lekarz, więc już na dzień dobry jesteśmy po prostu z mrożenia i czekamy może lekarz jest może nie ma może morze morze będzie nas pamięta no dobrze już wyjdzie albo zaprosi wchodzimy siadamy tak siedzi wypełnia coś na komputerze coś tam jeszcze sprawdza często nie, podnosząc wzroku pyta czy mogę pomóc no, że coś co lubimy opowiadamy to od rozebrać bierzemy je, żeby tętno, po czym wpisuje często obecne pogorszenie wzroku receptę wychodzimy z czymś nie wiedzą właściwie co się wydarzyło no właśnie dopiero potem jest czas na refleksję to, że wracamy do domu no i co ci powiedział jak czasem pytam o to moich rodziców to niestety zdarza się, że mówią no coś tam mamrotał no bo lekarz powinny jeszcze brać pod uwagę, że wiekowi ludzie słabiej słyszą itd. tak dalej, ale teraz jak tego uczyć, bo myślę, że możemy przejść do konkretów np. pani profesor do konkretów przejdźmy proponuje po informacjach, bo zbliżają się nieuchronnie i po informacjach przejdziemy do konkretów jak tego uczyć opowiada, czyli jak uczyć komunikacji jak uczyć medyków komunikacji z pacjentem, bo język może być źródłem nieporozumień, ale też może być świetnym narzędziem właśnie, żeby przekazać wiedzę, ale także dobrze już rozpoczęły komentarze pani prof. Agnieszka Sienkiewicz Janowiak z wydziału anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu kierowniczka studiów legniczanka jakiejś in-house kie jest państwa moim gościem informacje już za 2 minuty o godzinie dziesiątej 20 po informację wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pani prof. Agnieszka Jurkiewicz Janowiak z wydziału anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu kierowniczka studiów lęgu and Communication in chamskie przechodzimy Szanowni Państwo do praktyki, czyli jak to działa jak można nauczyć dobrej komunikacji pomiędzy pacjentem i lekarzem wiem, że w Poznaniu być może jeszcze na innych uczelniach ale, ale na pewno w Poznaniu Akademii medycznej prowadzone są takie zajęcia z aktorami, którzy jak Turkami, którzy wcielają się różne role rozumie, że na końcu chodzi o to, aby szczególnie w tych trudnych najtrudniejszą sytuację albo w sytuacjach, w których to to to dzieci są pacjentami tak, żeby jednak rodzice mogli się dowiedzieć pacjenci mogli się dowiedzieć co się dzieje, nawet jeżeli to jest są trudne smutne informacje, a nie usłyszeć to proszę się zalogować do swego konta pacjenta tam wszystko pan pani znajdzie tak oczywiście to najtrudniejsza sytuacja medyczne zyskują najwięcej uwagi w tych badaniach dotyczących właśnie porozumienia komunikacji komunikowanie wiadomości trudnych specjalnie tego się naucza i rzeczywiście robią to eksperci z dużą wrażliwością nie mówmy, że ten temat jest zaniedbany jak najbardziej w Poznaniu jest bardzo nowoczesne centrum symulacji medycznej i tam uczy się komunikacji na udziałem tzw. pacjenta symulowanego, gdzie pacjenta gra aktor, ale czy kandydat na lekarza, ale to odbywa się w warunkach podobnych do prawdziwych, a jednak można bez konsekwencji popełniać błędy i uzyskać komentarz eksperta natomiast innym sposobem oprócz oczywiście zasięgania wiedzy wrażliwości też od autorytetów, bo nie po mijamy tych wspaniałych autorytetów medycznych, które po prostu mówią o problemie w czasie swoich wykładów mniej własnego doświadczenia chyba medycy się uczą, dlatego że oni rzadko znajdują się pod opieką ochrony zdrowia systemu ochrony zdrowia tak całkiem anonimową natomiast razem ze współautorką dr Magda dr Magdaleną bielską spojrzeliśmy na takim rodzaj źródła to są materiały instruktażowe dla lekarzy, które są scenkami wideo, gdzie nagrywa się realną krótko sytuacje w konsultacji medycznej sytuację kliniczną, którą później jeszcze eksperci komentują na potrzeby studentów, którzy się z tego uczą właśnie temu przyjrzały się bardzo blisko, żeby zobaczyć czy one spełniają taką taki warunek scenki mianowicie musi być jakiś kompromis one muszą być bardzo czytelne, bo mają cel pedagogiczne, więc trochę sterylne trochę wyidealizowane natomiast muszą też być autentyczne no bo jeśli nikt ich nie uzna za wiarygodne i jeśli ktoś powie są przecież nikt nigdy tak do mnie nie mówi albo ja do nikogo nie mówię tak to wtedy nie spełnią swojej roli to tam w tych scenkach np. ta idealizacja też polega na tym, że lekarz cały czas patrzą na pacjenta o, której ono wiadomo, że Sienie dzieje to właśnie i ale to jest to to nie jest pokazane jako błąd tak tylko znaczy się jako jako coś co nie zdarza to jest raczej pokazany, jako że że taka rzeczywistość tylko no myślę, że sama scenka to sugeruje natomiast dobrze by było, żeby językoznawcy brali udział w takich przedsięwzięciach, bo oni po prostu zauważyliby ten problem tzw. kontakt wzrokowy no to jest bardzo istotny element komunikacji i na nim się często zasadza to co niewypowiedziane to wiemy wszyscy, a tak dlatego owalna no właśnie także to jest istotne myślę jednak, że te materiały instruktażowe, których ja mówię no to były jednak wielu, które są stosowane na uczelniach medycznych na na pewno stworzony na Uniwersytecie medycznym w Poznaniu, a są jakimś tam pionierskim przedsięwzięciem, żeby dołożyć starań, czyli mówiła pani pani profesor o tym, że jeżeli chodzi o nauczanie to to mamy do czynienia z kilkoma metodami 1 to jest taka polegające na symulacji różnych sytuacji, w których biorą udział medycy czy przyszli medycy i pod okiem fachowców uczestniczą w takich warsztatach z aktorką bądź aktorem, którzy wcielają się w rolę pacjentów ewentualnie uczenie się ktoś mówił ładnie na własnych błędach, czyli uczenie się właściwie na na błędach poprzedników 100, czyli uczymy się cierpiący już z doświadczeń, które powstały przy pomocy czy przy okazji poprzednich komunikacji z poprzednich przypadków, tak więc własnym doświadczeniu prawda, bo wtedy wiemy jak się czuliśmy czy czuliśmy, że ktoś jakąś odczuwa empatię w stosunku do naszego stanu czy rozumie przesłucha prawda, bo nie tylko należy mówić, ale i słuchać właśnie użyła pani słowa empatia i ktoś może być tak może faktycznie było albo nie było, ale rozumiem empatia, nawet jeżeli nie ma to można ją w pewnym sensie symulować dobierając odpowiednie słowa w komunikacji tak czy jest czy to wyzwanie, które pacjent pacjentka musi podjąć nie wiem badania być może nieprzyjemne bolesne badanie albo niepewna diagnoza to jest coś czym uczestniczy SA lub sama czy to jest coś co niejako wchodzi wraz z lekarzem czy tutaj np. język może bardzo łatwo dać do zrozumienia, że to jest coś co pan pani powinna wykonać przy trochę razem, gdy to jest nasz wspólny projekt przedsięwzięcia tak to strategia dosyć dobrze znana w sumie chyba stosowana często przez medyków mianowicie użycie pierwszej osoby liczby mnogiej mu przemy zrobić musimy przez to razem może nawet nie zaś razem, ale damy radę przejdziemy przez to, a on musimy wszyscy raz na jakiś czas takie ba danie wykonać, a więc stosowanie tego zabiegu sugeruje czy swego rodzaju solidaryzowanie się z pacjentem mówienie mu wiem jak się czujesz ja też jest jestem częścią tego tego przedsięwzięcia, które nas wasze leczeniem czy zdrowienie, a używa się też np. metafor często w ochronie zdrowia używasz metafory wojny walki, że pokonamy chorobę, że musimy zewrzeć szyki itd. ale może i to sugeruje m.in. w swoich publikacjach dr za Bielska, że metafora podróży w niektórych szczególnie bardzo trudny chorobach jest lepsza, bo ona nie obiecuje końca walki ona mówi, że idziemy staramy się robimy co możemy no i miejmy nadzieje na najlepsze, więc metafora podróży nie jest bardziej realnie związana z tym, że zdrowienie leczenie zdrowienie nie jest takim prostym zabiegiem czy prostym procesem także tak w języku są takie zresztą same nas, gdy jak ja mówię leczenie zdrowienie pokazuje punkt widzenia nie mówi się już raczej o służbie zdrowia czy nawet mniej o opiece zdrowotnej, bo one mówią, że za to jest ktoś odpowiedzialny za ludzi, jaki system mówi się często teraz o ochronie zdrowia moim zdaniem sugerując, że jest to wspólna odpowiedzialność to bardzo dobre przejście w kierunku tego, że pacjent też jest odpowiedzialny za swoje leczenie i zdrowie napisała do nas pani Barbara, która zgadza się w kwestii zaburzonego kontaktu lekarz pacjent pani Barbara pisze celem zredukowania kosztów czytaj redukcji personelu pomocniczego wstawiono między lekarza pacjenta maszyny, która ma to zrekompensować z naddatkiem programy do pracy z chorym są lepsze gorsze, a niektóre beznadziejne boje akademickiej placówce od 2012 roku program wymaga ode mnie wykonania uwaga 36 czynności administracyjnych, zanim w ogóle zacznę rozmawiać z chorym pisze pani tak to prawda, że w Medyce lekarza w szczególności są bardzo obciążeni pracą administracyjną rzeczywiście wydawałoby się, że idealnie byłoby dać im więcej czasu i pomóc w np. wypełnianiu dokumentacji natomiast to kwestia kosztów w ogóle kwestia kosztów jest trudną ochronie zdrowia jeśli chodzi natomiast o komunikację dokładnie to są jeszcze w systemie e-zdrowia tzw. systemy oparte na Inter te na interfejsach głosowych, gdzie pacjentem bezpośrednio zajmuje się nazwijmy to automat, czyli robi takie proste czynności przyjmuje wizyty zapisuje na wizytę przyjmuje jakieś potwierdzenie albo odwołanie wizyty itd. to jest przyjazna tyle, że to jest system zawsze dostępne może natomiast i nie denerwuje się nie jest zniecierpliwiony nie jest zmęczony natomiast oczywiście to się nadaje tylko do prostych czynności związanych z korzystaniem z ochrony zdrowia także to by mogła powiedzieć tam, gdzie człowiek powinien być musi być niech będzie i wykorzystajmy pełnego potencjał właśnie np. do wyrażania tej empatii do rozumienia bardzo finezyjnie sytuacji pacjenta natomiast tam, gdzie można coś automatyzować to świetnie to się dzieje jak najbardziej, że interfejsy głosowe zastępują szczególnie administrację medyczną o trudny temat natomiast to, aby uważała, że jeżeli uda się zaoszczędzić pieniądze, a na zautomatyzowanie pewnych czynności to wtedy można je przeznaczyć na te bardziej wyrafinowane potrzeby, które wymagają wrażliwego eksperta wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pani prof. Agnieszka Kieł kie WICZ Janowiak z wydziału anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu kierownik studiów legły and Communication in wnioskiem informację o dziesiąty 40 po informacjach wracamy po wcale państwa moim gościem jest pani prof. Agnieszka Jurkiewicz Janowiak z wydziału anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu kierowniczka studiów lęgu and Communication in chamskie może do tej go z tego tytułu też odniosę, czyli język komunikacja w służbie zdrowia, bo żyjemy w zglobalizowanym świecie pani profesor i zarówno pacjenci jak i lekarzy medycy migrują do innych państw i rozumie, że to tworzy dodatkowe wyzwania, jeżeli chodzi o komunikację na linii lekarz pacjent tak oczywiście ta migracja medyczna rośnie rośnie oczywiście ruch wszystkich ludzi migracyjny no, więc pacjenci się ruszają, ale również lekarze jadą za pracą zmieniają otoczenie warunki pracy pieniądze, jakie dostają za swoje swoje swoją wiedzę itd. może powiem, że to jest konfrontacja tzw. kultur komunikacyjnych, ale też zwróćmy uwagę, że wielką zaletą mi migracji jest to, że przynosimy przywozimy z innego otoczenia swoje doświadczenia do warunków domowych, czyli tych w kraju, z którego wyjechaliśmy ruszamy się w tej chwili migracja jest bardzo dynamicznym procesem, gdzie ludzie przyjeżdżają wracają wyjeżdżają wracają itd. tak dalej, więc uczymy się też zauważamy najpierw, że o tam jest inaczej załóżmy Wielkiej Brytanii załóżmy we włoszech Hiszpanii, a później trochę oczekujemy czegoś podobnego, ale też zauważamy różnice opracowujemy sobie strategie jak poradzić sobie w tym systemie jak innym to bardzo ciekawy sposób wynika z rozmów migranta jak porównują na ile jest dostępny lekarz jak należy z nim rozmawiać, jakiego typu komfort trzyma z uzyskiwania pomocy medycznej także chciała podkreślić, że jestem wiedza, którą wynosimy z tego, że jesteśmy migrantami jest bardzo cenna rozszerzy także pojawia się, jeżeli chodzi o komunikację w przypadku, kiedy mamy do czynienia z lekarką z lekarzem np. które nie jest Polakiem i Lipowej tak kosztowne, który jest Polakiem tak no, więc co też się dzieje tutaj u nas w kraju, że coraz więcej pacjentów i lekarzy to są ludzie, którzy może mówią akcentem od razu zauważamy, że są inni ale, toteż uświadamia nam, że ludzie są różni mają różne oczekiwania i też różne umiejętności jeśli chodzi o to jak mówią o zdrowiu i też jak z, że tak powiem umieją rozmawiać pacjenta to właśnie w tym celu uważamy, że należy wspomóc system ochrony zdrowia jeszcze dodatkową kadrą dlatego też otwieramy nowy kierunek, którym była mowa, że przydałoby się wesprzeć system, dlatego że żeby nie było także jak jest pacjent angielskojęzyczny to no stosunkowo łatwo w szpitalu znaleźć eksperta, który mówi po angielsku natomiast w przypadku języków, które mniej powszechnie są znane robi się problem w krajach niektórych innych np. w wielkiej Brytanii jest także pacjentowi obcojęzyczne mu towarzyszy tłumaczy jest nawet taki zawód tłumacz towarzyszący w pani profesor myślę sobie że, że są zarówno słuchaczy, których tu są pacjenci i lekarzy lekarki i pracownicy służby zdrowia, którzy myślą sobie studia medyczne czy różne tak czy studia pielęgniarskie studia lekarskie wszelkie inne studia związane właśnie zbyciem w tej branży to są lata zdobywanie wiedzy no być może jeszcze na koniec dodatkowe zajęcia dodatkowe studia dodatkowe umiejętności nie ma na to czasu i tak jakoś sporą część naszego życia przeznaczamy na zdobycie wiedzy doświadczenia, żeby móc leczyć po co jeszcze komunikacja przecież komunikacja wydaje się taka tu też na po prostu przychodzi pacjent już pamiętam, żebyśmy się uśmiechali może byli otwarci, czego się uczyć czy to w ogóle jest ważne co to morze drastycznego spowodować lub lub nie spowodować uczelnie medyczne wiedzą, że to jest ważna udaje im się albo większym albo mniejszym stopniu uwzględnić to w programach natomiast to co by z koleżanką doktor za bielską postanowiliśmy zrobić, uczestnicząc w konferencjach, które na ten temat np. warszawski Uniwersytet medyczny organizuje konferencje się nazywa seria konferencji nazywa się komunikacja w medycynie dowiedziałyśmy się, że należy coś z tym zrobić i postanowiliśmy zaprojektować taki program nauczania nie na uczelni medycznej tylko gdzie indziej u nas na anglistyce, ponieważ mamy duże doświadczenie w badaniu języka właśnie okolicznościach ochrony zdrowia, ale też, jakby polepszania warunków życia i dlatego ten pomysł na nowy kierunek legniczanka określone w Polskę oczywiście po angielsku, a mamy ekspertów, ale też zaprosił już bardzo wielu ekspertów z Polski i z świata czy spoza Polski i to, aby mają być studia takie nazwijmy je społecznie wrażliwe w nurcie tzw. humanistyki medycznej, gdzie mamy uświadomić naszym cudem to to studia magisterskie, że właśnie odpowiadamy za, że wszyscy odpowiadamy za powodzenie komunikacji, że w ochronie zdrowia szczególnie ważne i że te studia mają nauczyć o różnych aspektach tego, gdzie język jest ważne w tłumaczeniu np. czyli tłumaczeniu języka specjalistycznego na język ogólny załóż, bo to jest jedna z bolączek prawda, że nie rozumiemy, bo ktoś mówi do nas językiem zbyt specjalistycznym to ważny nurt w badaniach translator logicznych i praktyce translator logiczne, żeby robić tzw. tłumaczenia Intra językowe ze specjalistycznego na ogólne, ale też właśnie jak efektywnie mówić słuchać jak rozmawiać z pacjentem stresie również można leczyć nie tylko psychoterapią, bo to oczywiste, ale teatr np. jak promować zdrowie jak narracją sobie pomagać itd. wszystkie te aspekty, które związane są językiem mają tutaj nam wykształcić grupę ludzi, która wspomoże system od ochrony zdrowia tak, który wiemy, że jest umęczony niedofinansowany i boryka się z trudnościami to może wypracujemy taką grupę ekspertów, którzy będą asystentami pacjenta albo projektantami komunikacji tzw. dostępnej, którzy będą tłumaczami towarzyszącymi tak dalej na pewno wierzy pani tak wierzy pani to pani profesor, że szpitale znajdą w przyszłości dodatkowe środki na to, żeby ktoś jeszcze mógł się za pacjentem czy pacjentem poruszać i Igor myślę, że komunikacyjnie reprezentować albo, którym ktoś, kto mógłby asystować lekarzom bardzo tak dużo plan określi ich dużo optymizmu wbrew temu wbrew mogą wręcz mojej naturze raczej pesymistycznej, ale myślę sobie, ucząc się od takiego bardzo słynnego chirurga amerykańskiego, który mówi, że koszty ochrony zdrowia to problem na całym świecie, a tu Gałan di o nim mówię zapewne pan redaktor też go zna on mówi, że jest kwestia przesuwania też też koszt kosztów prawda, że wykonywane we wszystkich systemach ochrony zdrowia na świecie jest za dużo bardzo drogich procedur być może jak do damy pacjentowi asystenta, a przecież w prywatnych szpitalach tak jest chodzi się na zupełnie obcy teren człowiek się boi być może coś poważnego mu też dolega jego woli i dostaje asystenta, który mu okazuje te najważniejsze ścieżki być może to jest bardzo tani sposób na to, że ten pacjent będzie sprawniej większym zrozumieniem lepiej zdrowia lepiej dochodził do zdrowia lepiej współpracował prawda to jeszcze jest problem tzw. pacjenta nie współpracującego ostatnio moje ulu bio one określenie pacjent nie współpracuje co to znaczy no ale w każdym razie wracając do tego optymizmu, a tak myślę, że musi myśleć o przyszłości, że będzie lepsza nawet jeśli to jest trochę na siłę i że musimy kształcić kadry też z myślą o o przyszłości, że okaże się, że ludzie z otwartymi głowami, a tak zakładamy, że nas na anglistyce właśnie takich kształcimy, że oni dostaną narzędzia, które pozwolą im się przekwalifikować do kwalifikować i po prostu robić coś co jest zgodne z i jakąś wizją i przekonaniem, że np. należy udzielać pomocy w sposób przyjazny i właśnie komunikacyjnie efektywnym przepraszam, że tak późno zareagowałem teraz, ale także rozmarzyła pani profesor tak taki staną przed oczami świat pięknych, gdzie w systemie ochrony zdrowia chodzi o ochronę zdrowia i dobro pacjenta, ale mam wrażenie, że wciąż jeszcze jesteśmy pewnie przez najbliższy długi czas będziemy w systemie raczej takiego powiedziałbym też nowego podejścia do pacjenta to znaczy, że na końcu nie wiem prywatna służba zdrowia ma przynosić zysk, a nie, jakby to zaś zyski z priorytetowych, a nie to czy pomogliśmy większej liczbie osób tak czy też rozwiązaliśmy problemy zdrowotne, bo czy leczyliśmy publiczna służba zdrowia co mówić, bo każdy każdy wie jak jaki jest, więc to że, ale tylko agencji to pani Barbara wcześniej to zwrócę uwagę przepraszam, że ten system pacjenta jest właśnie w szpitalu prywatnym, który doskonale wie jak liczyć pieniądze i optymalizować, a jednak inwestuje w kogoś, kto pacjenta na tym obcym terenie trudnym terenie powita i powie będzie się z panią działo to i to najpierw będzie to, a później coś następnego i ja jako osoba, która w szpitalu już po przekroczeniu progu zaczyna się trząść ze strachu już inaczej się czuje już bardziej jestem gotowa ufać, że ktoś z się mną zajmie myślę, że prywatny szpital doskonale liczy pieniądze i wie, że to ma sens również finansowych no, a czy to się uda w pewnym stopniu myślę, że taśmowe podejście do pacjenta to nie wszędzie nie zawsze, że są wyspy dobrych praktyk w każdym razie Stal Rzeszów wynikają bardziej osobowość lekarzy wykazuje tu myślę, że te wynikają z osobowości lekarzy, którzy idą pod prąd, gdyby z zaleconym wizytą co tam 15 minut tak nowy pacjent czy ileś tak to nie jest tak, że mamy, chyba że ktoś wie jak i lecznicze lecznicach, które mówią, proszę bardzo, mamy lekarki lekarze, którzy państwo się spotkają chętniej kolejny pacjent przyjdzie, kiedy tamten skończy tak oczywiście to to jest mogą być wyspy, ale też mogą być ludzie, którzy po prostu, którym się coś uświadomi i oni zmienią to i też właśnie napisał do mnie kolega, który usłyszał, że mówię, że w mojej przychodni dostaje kartę informacyjną po każdej wizycie i on też tak chciałby albo, że chcę się wręcz przepisać no, więc jest wyjątek przychodnia osobistej w Polsce hurra, choć przychody z 39 000 990, a przychodnia związana z naszym uniwersytetem rzeczywiście wdraża takie proste w sumie dosyć proste zabiegi, żeby wyposażyć pacjenta taki komunikat o tym co się właśnie zdarzyło w gabinecie, gdzie być może to się działo w pośpiechu i być może za mało było czasu, więc może to się da zrobić wie, że stosunkowo małymi krokami małymi przedsięwzięcia bardzo pani dziękuję pani prof. Agnieszka Jurkiewicz Janowiak z wydziału anglistyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu kierowniczka studiów legniczanka unika się in-house kie była państwa moim gościem informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA