REKLAMA

Sweter, grabie, futerko i blacha, czyli "Autoportret z Chandrą" Hasiora

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-08-26 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:09 min.
Udostępnij:

"Autoportret z Chandrą" to nowa wystawa Muzeum Tatrzańskiego, którą można zobaczyć w Galerii Władysława Hasiora w Zakopanem. Na ekspozycji dzieła Hasiora zostały zestawione z pracami współczesnych twórców. Zobaczymy takich twórców jak: Paweł Althamer, Agnieszka Brzeżańska, Teresa Gierzyński, Dominika Olszowy, Paulina Ołowska, Daniel Rycharski i Andrzej Tobis.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj w kulturze osobistej przeniesiemy się do Zakopanego jest z nami Julita Dembowska kuratorka wystawy autoportret z chandrą Hasior nowa sztuka i koordynatorka galerii Władysława Hasiora Fili muzeum Tatrzańskiego, gdzie wystawa jest pokazywana do 10października witam panią bardzo serdecznie dzień dobry autoportret z chandrą to tytuł pracy Władysława Hasiora osiemdziesiątego siódmego roku wykonanej na Rozwiń » desce z użyciem z tego co wiem swetra futra Grace ogrodniczych drutu i blachy czym jest praca i czym jest tytułowa chandra ta praca akurat w ogóle występuje w 2 egzemplarzach mamy 1 rok, choć bardzo często wracał do różnych tematów, które jakoś pracowały i drugą taką pracę właśnie wykonano na desce ma miejski ośrodek sztuki w Gorzowie Wielkopolskim mamy mamy wykonaną z blachy samochodowej, a które zostały umieszczone fragmenty takie bardzo grube fragmenty dramatycznie poczętego lekcji, a jest tam tak rzeczywiście świat Hasiora oraz kawałek futerka i grabie, które jakiś taki dramatyczny wręcz sposób dotykają tego specjalistą w obszarze powiedzmy brzucha na jej jest prezes sekcji tranzytu autoportret chandrą czyni nawiązuje do samego Hasiora, a ponieważ powstała w latach osiemdziesiątych też po tym, jak Hasior zamieszkał z budynku galerii, czyli dawnej leżakami sanatorium warszawianka, a można powiedzieć, że osiągną sukces stał się gwiazdą też ekranu i telewizji bardzo dużo się na jego temat pisałam też taką bardzo znaną postacią, ale mimo wszystko też postaci samotną i w jaki sposób znajdującą się gdzieś tam poza taki, że takowym oficjalnym też czasami obiega w tych latach osiemdziesiątych w związku z tym prawdopodobnie chandra jest właśnie ten smutkiem i taką nostalgią też może przyszłością za młodością, ale też za obecnością przyjaciół też myślę w życiu się radnego na wystawie prace współczesnych artystów Pawła Althamera Agnieszki Brzeżańskiej Teresy Bierzyński Przemysława Mateckiego Pauliny Orłowskiej Daniela Rycharskiego Andrzeja to PiS także grupę Trebunie Tutki Twinkle Brothers i Amandę Wieczorek, bo to jest swoisty dialog Hasiora ze sztuką współczesną tak się zastanawiałam spotkaliście się z nimi pani się spotkała, jakie pytanie zada liście co znaczy się dziś, jakie ich zdaniem ma powiązania ze sztuką współczesną i co oni upatrują też jako ważne w jego sztuce aktualne uniwersalne, a my już od jakiegoś czasu zastanawiamy nad tym właściwie jest człon go w sztuce Hasiora, ponieważ jak zaczynam pracę już kilkanaście lat temu w muzeum tatrzańskim to rzeczywiście ten Hasior był taką trochę z certyfikowanych sytuacją artystą znanym przede wszystkim sam plaży gdzieś tam niekoniecznie już dobrze znanym współczesnemu odbiorcy kojarzonym raczej właśnie zamrażania też często właśnie z tym niesławnym kontekstem politycznym w związku z tym ja zaczęłam po prostu pracom przyglądać zupełnie na świecie zastanawiacie co właściwie FSR można współcześnie powiedzieć i im głośniej się zastanawiam tym coraz więcej osób trafiało do galerii też się tą wystawę przygotowaliśmy razem z Łukaszem Gorczycą, który już od jakiegoś czasu wspólnie, z którym wspólnie reagujemy też na kwotę ma taki fotograficzny Władysława raczyli wydajemy kolekcji slajdów charakter również zdeponowane galerii u mnie i okazuje się, że ten Hasior jest takim trochę multiinstrumentalistą sięgał po bardzo różne tematy techniki, a ogromnie lubię eksperymentować z materiałem dla niego ten materiał był nie tylko te ataki fizyczne artefakty, z którym artysta może mieć do czynienia, ale także tym materiałem ławy obrazie ludzka były żywioły był też żyją ludzkiej stąd też np. obecność w pracy Pawła Althamera na wystawie prace pt. Bródno, gdzie razem z ludźmi ta praca jest tworzona podobnie, chociaż też tworzy swoje prace które, angażując publiczność w związku z tym my szukamy takich pojęć, które znajdują się w słowniku Hasiora i znajdują się też słowniku artystów współczesnych, a dziś ich tam interesuje w tym momencie się stykają jako ideologia właśnie z Kaczorem, czyli to nie są prace, które zostały stworzone specjalnie na tę wystawę nie znaczy praca Amandę Wieczorek, która jest obecna na wystawie serii Digital fantom to są kolaże, które Amanda robiła w trakcie pobytu rezydent innego w galerii Hasiora, więc one faktycznie gdzieś tam w tej atmosferze laserowej powstawały, ponieważ mamy tam mieszkania ewidencyjnego, jeżeli od dnia, w którym mogą przebywać artyści taką przestrzeń pracy miano, a ja mam spędziła tam kilka tygodni, a w listopadzie właśnie, poszukując gdzieś tam tych wątków motywów, które jeśli kojarzył i Zakopanem, bo ta praca odnosi się właściwie do pejzażu Tatrzańskiego, ale też gdzieś tam swą twórczością Hasiora w tym, że to jest taki dialog pomiędzy artystą mężczyzna XX-wiecznych, a młodą artystką 2001. wieku, a już jednak nieco innego kręgu kulturowego można powiedzieć i zupełnie innymi doświadczeniami, ale też używająca pewnych motywów wreszcie także twórczości, choć wiem, że Dominik Olszowy także ze swoim wideo pracowała na miejscu tak wynika też spędziła kilka dni galerii też właśnie w tym pokoju rezydent innym najemnika stworzyła się na kształt można mówić o sondażu cyfrowego, czyli tak jak Kasia robił swoje montaże i ten właśnie sam leży w tym gotowych przedmiotów tak wynika wykorzystała po prostu prace Hasiora i dodała do nich pewne elementy także pracę zaczął się na tym wideo ruszać czasami są śmieszne czasami trochę robią straszne też warto obejrzeć cały ten film, ale też też pojawia się sama postać samego Hasiora, który też różne płata figle w trakcie tego filmu, więc warto, dlatego że różaniec leków psychotropowych powiedzmy coś o tym niezwykłym eksponacie dla wielu myślę w bliskim patrząc na statystyki problemów psychicznych Polaków chociażby w czasie pandemii w ogóle są 2 różańce prezentowane na wystawie ten proces Daniela Rycharskiego, ponieważ zdaniem przygotowujemy się do wystawy na, która odbędzie się w trafostacji sztuki w przyszłym roku szczecinian na początku 2020 drugie roku w związku z tym pewne już przerabialiśmy też te wątki łączący twórczość lekarskiego i asesora, a tutaj akurat pojawiają się różańca jako ten eksponat, które jest ilustracją można powiedzieć pojęcia sacrum, które się pojawia zarówno twórczości, a Daniela jak też ich twórczości Hasiora, ponieważ bardzo chętnie wykorzystywał różnego rodzaju symbole religijne, uważając je za takie uniwersalne znaki mówiące o człowieku kondycji człowieka duchowości też człowieka nie, przypisując je nawet konkretnie do jakiegoś obrządku, a tutaj przypadku nie mam oczywiście też chętnie korzysta z tych symboli religijnych, starając się również podkreślić wagę niektórych przedmiotów stąd też użyć akurat przypadku różańców, które są wykonane z wielkim pietyzmem taką dbałością o szczegóły tutaj z kolei zamiast paciorków została użyta kres zatopiona w żywicy, a także właśnie tabletki antydepresyjne też powleczone jakąś specjalną substancją, która będzie konserwować, a przez te różnice stają się pewnego rodzaju wręcz byli twarzami to są przedmioty pozyskane od osób hetero nie normatywne w związku z tym one też mają ten kontekst sztuki związanej z LGBT co też plany Rejewskiego jest bardzo ważna, ale 2 w przypadku tej wystawy chcieliśmy przede wszystkim pokazać to ten to pojęcie właśnie sacrum używane przez artystów, a nigdy na nowo definiowane nowy sposób w wystawy opiera się na kilku pojęciach takich hasłach ze sztuki Hasiora to jest montaż pomnik sacrum ziemia manifestacja spektakl i autoironia z tych wszystkich pojęć Hasior był rzeczywiście złożony państwa pewnie było więcej myśmy tutaj wybrali takie, które dawały nam się dosyć jaskrawa charakterystyczne dla, a Hasiora, ponieważ na pomnik np. zajmował się bardzo tak bardzo absorbujący sposób Kasia podchodzi do tego pomnika, dlatego że na ważny jest najważniejsze zdanie, jakie stawia się przez rzeźbiarza właśnie postawienie pomnika w przestrzeni publicznej pomnika, który będzie dialogowe korespondował z przestrzenią publiczną będzie taki, żeby niepotrzebnego żaden podpis miał w związku z tym aż sam projektował pomniki bardzo chętnie brał udział w różnego rodzaju konkursach na pomniki wymyślił nawet projekt model szklanego pomnika na szczycie rzeczywiście myśli też grający pomnik tych pomnikach używał ognia bardzo często natomiast oprócz tego także zgromadził bogatą dokumentację fotograficzną, żeby też wiedzieć co się w tej materii nadzieje świecie w Polsce, a tutaj środowe poszukiwania materii pomnikowej zostawiamy z poszukiwaniami Teresy Bierzyński, która zbiera pocztówki przedstawiające różnego rodzaju pomniki tworzone w Polsce pomniki są często bardzo różne jak wiemy z tą twórczością pomnikową rzeczywiście bywa różnie w przestrzeni publicznej w pewnym momencie Teresa Brzezińska zebrała pocztówki i powiesiła je wszystkie, tworząc taki, że takie kolarze, a na, który się w związku z tym one już uzyskały taki niebieski odcień a, tworząc właśnie takie kompozycje pt. ślady wolności ślady zwycięstwa ślady przyjaźni i 3 kolarzy także prezentowane są na wystawie to wymiana zdań między Hasiora ma twórcami współczesnymi nie jest jak mówiła pani w wywiadzie dla gazety wyborczej pozbawiona nuty humoru to ciekawa jestem z czego śmieją się Hasior i cała reszta, a no i hakerowi zdarzały się też mecz się debata nad ofertą handlową tak do końca nie jest wydaje nam się na seria, a zresztą niektóre prace, które prezentujemy na wystawie stałej galeria jest około 100 nie mają czasami bardzo przewrotny ironiczny tytuły, a w związku z tym tutaj też pojawiają właśnie kolarze Przemysława Mateckiego, na który znowu używa prac Hasiora, tworząc z nich coś na kształt być może memów, a jakiś takich żartobliwych komentarzy do rzeczywistości tej naszej tej wirtualnej rzeczywistości oparty bardzo często właśnie na często na tym co jest modne co jest popularne, a i tak kolarze są bardzo niewielkich rozmiarów jest tam co im sporo natywne ludy ona zmieścić pokaźną 2 one są wykonane bardzo takiej tradycyjnej technice, ponieważ olejna płótnie są wklejane właśnie reprodukcje prac Władysława Hasiora, które stają się np. strojami dla modelek na wybiegach albo stają się postaciami z okienka telewizji z paskiem informacyjnym pod spodem także możemy odnaleźć tam najróżniejsze właśnie takie czasami żartobliwe, a czasami ironiczna czasami sarkastyczne komentarze do tego co widzimy się współczesne też w mediach ciekawa jestem co sam Hasior miałby do powiedzenia na temat tego zestawienia jego sztuki nową sztuką, gdyby mógł oczywiście odwiedzić galerię też jesteśmy bardzo chwali, ponieważ Władysław Hasior bardzo chętnie angażują się przy najważniejsza inicjatywy organizował też w Zakopanem razem z Grzegorzem dąbrowskim przegląd filmów o sztuce nie organizował spółkę zauważa galerii Pegaz, która była swoistą prezydencja można też powiedzieć w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych w Zakopanem, a więc prawdopodobnie byłby ciekaw tego co mówią współcześni artyści, tym bardziej że niektórzy rzeczywiście bardzo Nisko i tam są praktyki laserowe jak chociażby Andrzej robi, fotografując otaczającą nas można powiedzieć kulturę wizualną, a ponieważ w środy kanał na czym zebrał ponad 20 000 slajdów grupowo je 392 cykle tematyczne natomiast na tych zdjęciach są najróżniejsze rzeczy kapliczki przydrożne witryny sklepowe jakieś hasła propagandowe, ale właśnie pomniki czy różnego rodzaju materie, a Andrzejowi z kolei fotografuje kolejne hasła ze słownika polsko niemieckiego tytułuje to jako cykl AZ i też na wystawie prezentujemy właśnie wybrano zdjęcia z tego tytułu AZ i Julita Dembowska kuratorka wystawy autoportret z chandrą Hasior i nowa sztuka i koordynatorka galerii Władysława Hasiora w Zakopanem film muzeum Tatrzańskiego była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, wystawa czynna jest proszę państwa do 10października sporo czasu, żeby się wybrać, żeby koniecznie zobaczyć Paweł Kierzniewski kulturę osobistą wydawał Marta Perchuć-Burzyńska prowadziła za chwilę informacje w TOK FM do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA