REKLAMA

"Minister Finansów jest chyba ostatnią osobą, która dowiaduje się o fundamentalnych zmianach w podatkach"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-08-27 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka mamy dokładnie 5 minut po dziewiątej czas na piątkowy magazyn EKG Tomasz seta dzień dobry witam witam państwa naszego pierwszego gościa razem z nami jest dziś pan prof. Witold Orłowski narodowa rada rozwoju ekonomista PwC dzień dobry dzień dobry panie narodowa rada rozwoju, bo chyba przestała działać ale, ponieważ to bardzo ciekawe to może jeszcze do tego wrócimy w trakcie naszej rozmowy, ale jeśli pan pozwoli zaczniemy od ministra finansów, który Rozwiń » mówi ostatnio dużo ciekawych rzeczy proponuje np. dla firm nowy podatek, chociaż może słowo proponuje na wyrost w każdym razie pan minister mówi nie wykluczam pytany o podatek przychodowy zamiast podatku PIT i CIT i też dopytywany czy jest zwolennikiem takiego rozwiązania pan minister odpowiada krótko nie jestem przeciwko panie profesorze podatek przychodowy dla firm co, zanim przejdziemy do tego czy to dobry pomysł czy złe to powiedzmy na czym polega polega na tym, że normalnie jesteśmy przyzwyczajeni do płacenia podatków przez firmy dochodowe, o który nie patrzono odzysku, czyli różnica między dochodami, a kosztami to jest zysk no i odzysku jakieś tam procent odpowiednie płacone jako jako podatek to jest jak mówią przeciwnicy bardzo o tyle niedobre, że przez wiadomo, że firmy mogą zachęcić kosztami mogą zawyżać koszty w związku z tym my jest możliwość uciekania od podatku w ten sposób też pomijać także wyliczania zysku czasem nie jest raczej niestety los ich zwolennicy podatku przychodowego mówią no to przecież znacznie ilość sposób mego niezależnie od tego ile firma przychody Willema szkół na to liczymy, że jakiś tam nie wiem 5% przychodu musi dawać jako jako podatek wtedy nas nie obchodził, jakie ma koszty nie trzeba nie musi tego wyliczać no i w związku z tym możliwości osób np. zawyżanie kosztów są mniejsza zimowych i opłacać kosztów za rzeką, bo ten myli się opłaca, ale EBC na papierze nawet zawrzeć, bo nie ma znaczenia i tak płacą od tego ile mają przychody, czyli teoretycznie brzmi to bardzo atrakcyjne no bo skończysz oszukiwanie tam jakimiś elewi zawyżonymi fakturami wiadomo będzie, że czy dzisiaj czynu doliczany do kosztów wydatkami wiadomo że, ale proszę panie, ale mówi pan profesorze tylko teoretycznie to wyczuwam jakiś haczyk w tym tak bardzo prosty raczej pan i wypełnianych podam liczby z sufitu ale, ale mamy 1 firmę obraz z 2 firmy tanie duże jednak pan po prostu wymyśla 1 nowe wynalazki i kosztów ma tak naprawdę nie wiem może 5% komputery coś coś tam coś tam telefon dalej, a ma przychód np. 100× większa sieci koszty, które po raz a, czyli zysk ma 99% i drugi mecz dla matek sam przychód jest prowadzenie sklepu np. gdzie no oczywiście lepszy od jedno jest bardzo duży leży, dlatego że przedtem trzeba z hurtowni kupić towary i powiedzmy zysk wynosi 5%, mimo że przychodzi taki sam jak poprzednio ta zyska 5% ani 99 gazet teraz oznacza, że jeździliśmy obie firmy ratowali tym samym podatek, jeżeli macie opłat 10% bardzo od przychodu to ten, kto ma 99% jest to już jej powie co my, a będę teraz grosze płacić podatku apel do prowadzi sklep miał 5% zysku zyskowności powiemy to powiedzieć zamykam sklepami cało, bo nawet nie starczy na zapłacenie pytania za towar jak 50% przypada od razu zabiorą się z tego ca ca co sprzed lat, czyli rozumiem będzie zależało wiele, że bardzo proszę pana zdaniem tańczyć, bo to powoduje oczywiście w związku z tym do ustawodawca też nie jest głupi musi prowadzić dla różnych działalności różny poziom różnych rodzajów różnych poziom tego podatku dochodowego my wtedy zaczyna kombinowanie nie jest kosztami tylko kombinowanie z tym jak to się dostać takiej działalności, której opodatkowanie wyniesie np. 1% przychodu nie 5% rada to właśnie chciałem powiedzieć wchodzący w słowo, że dużo będzie zależało od szczegółów, w których bardzo często tkwi diabeł to tu też wyłoniła się po trosze pana ocena tego rozwiązania, jakim mógł być podatek przychodowy na razie minister Tadeusz Kościński mówi, że nie wyklucza nie jest przeciwko temu rozwiązaniu pan minister nie jest tak powiem ja też nie bierze on jest że, że nie można tego ogranicznika i tylko jest też z bardzo skomplikowane to jest to jest naiwność osób, które nie zdają sobie sprawy bez komplikacji tego, która każe uważać, że to jest prosty podatek i jest prosty nie były dla supermarketów prowadzimy jak wiadomo między PL relacja konkretyzacji latami gospodarz i to, że widać bardzo skomplikowane robi niesłychanie skomplikowana często szkodliwa powiat działalności będzie na tym tracić i dające ogromne pole do to osób nie znaczy, że nie można tego podatku mieć będziemy z uwagą obserwować co w tej sprawie się wydarzy, bo to na razie takie luźne deklaracje pana ministra są nieco bardziej konkretne deklaracje dotyczące tego co od nowego roku będzie działo się ze składką zdrowotną dla tzw. ryczałtowców mówił to od mówił o tym w magazynie EKG główny ekonomista Ministerstwa Finansów Łukasz Czernicki potwierdza to też minister finansów, że ta składka, która miałaby wynosić 9% ona od nowego roku będzie niższa i potem w kolejnych latach 34 będzie stopniowo rosła do tych 9% pan rozumie ten odwrót Ministerstwa Finansów w sprawie tej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, żeby jednak była niższa, a ja mam jedynie oparty na otwarte wrażenie, że poprzednia umowa, że minister finansów jest ostatnią osobą rządu, która dowiaduje się o tym jak mają wyglądać podatki, jakie decyzje zapadają w tych sprawach i minister finansów jest ostatnim czasem nawet jest to zabawne, gdyby nie było smutne jak prawie otwarcie ministerstwo mówi, że ani potrafię czegoś pani pani jeszcze, jakie będą rozwiązania podatkowe, bo najwyraźniej nie Ministerstwo Finansów podejmuje tutaj decyzję jeszcze raz z tymi składkami, toteż minister został zaskoczony i raczej na pewno zostało powiedziane pewnego pięknego dnia nie do tej pory myślałem, że będzie 9 teraz okazuje, że masz ma myśleć inaczej i to oczywiście jest w ogóle pewna konstatacja na temat tego jak można zarządzać finansami najskuteczniejszy minister finansów jest jak powiedziałem ostatnią osobą się dowiaduje fundamentalnych zmian jak w podatkach natomiast tylko to, że jest jakaś tam jakiś wpływ polityki na te wszystkie decyzje no chyba nie jest dla nas dla nikogo z nas zaskoczeniem postawiłby pan taką tezę, że budżet na przyszły rok, który poznaliśmy w tym tygodniu też nie powstał Ministerstwo Finansów nie jest na budżet technicznie proste minister finansów inne nie potrafi zrobić natomiast drobne jest tak, że minister finansów nie zna wielu nie ma podstawy i brali pracownicy planujący minister finansów, u których są bardzo dobrze wykwalifikowani ani tak dać informacje na temat tego jak będzie wyglądać takie są decyzje właśnie dotyczące podatku dotyczące wydatków itd. są w stanie to nie rzeczywiście nie tylko zostanie to bardzo dobrze wyliczyć natomiast natomiast problem polega na tym, że najwyraźniej minister finansów jeszcze tak naprawdę nie, więc obręcze i w związku z tym ta ta ta to świat to te to ćwiczenie wyliczenia budżetu jest no taką pracę trochę ciemno to znaczy ministerstwa sobie też musi zakładać pewne rzeczy, żeby dowiedzieć powinna być natychmiast pytane o zdanie w ogóle na to Ministerstwo Finansów musi tak samo jak być bywać stropy między Indie, a co się pory zdania co tutaj założyć zatem założyć także myślę, że ten budżet jest poproszenie przygotowany minister finansów natomiast ty natomiast czy on się utrzyma w tej formie bogaczy czy jest czy czy faktycznie założenia przyjęte są prawidłowe to dopiero zobaczymy założenia o zmianach polityki nie założenia gospodarcze panu panie profesorze ten budżet się podoba jeśli projekt budżetu może się podobać mam trochę mieszane uczucia, bo z 1 strony on mi się podoba, dlatego że no jak ekonomiści oczywiście niekoniecznie jako, a teraz, dlatego że tam Ministerstwo Finansów wyraźnie mówi chcemy oraz roku 20 wejść trzeba zacząć z powrotem przywracać jakieś tam elementarną równowagę w finansach publicznych, czyli już nie deficyt 678% PKB tylko tylko 3% czy pani lecz, jakiego wygląda dobrze wygląda na to komisja finansów jest gotowe no jeśli tylko dostaniemy pozwolenie to zaczynamy oszczędność natomiast okresie mniej podoba to jest parę rzeczy pierwsza taka, że oczywiście kontynuowane jest ta ta data ta straszliwa tradycja że, że w budżecie okazuje się zupełnie fikcyjne liczby to znaczy, żądając tych, które instytucje państwowe wydają pieniądze, przerzucając z budżetu do innych instytucji, żeby nie trzeba okazywać okazuje się spełniać fikcyjne liczbę na szczyty absurdu tego norweskiego prawie jest to jak w tym roku Ministerstwo Finansów informuje, że rzekomo 1 jest w budżecie nadwyżka pokazywana mieszka po prostu oznacza, że w budżecie centralnym rządu jest nadwyżka a gdzie indziej wydatkach państwa będzie ogromny deficyt testy są bez na wagę polskiego systemu brałem nawet pewnego nazwijmy finansów publicznych, że budżet państwa budżet rządu nazywamy budżetem państwa, a nie budżet państwa jest jeśli więcej no mniej niż połowa wydatków państwa istnieją ogromne możliwości przerzucania do innych obszarach, a ludzie są przekonani, że budżet państwa budżet państwa nie jest budżet rządu oraz kąpiąc Tamka zacieśnianiu wynik mówił oczywiście ostatnio cały czas jest to trudne ocenia czy w ogóle na ile realistyczne stacza ministerstwo planuje ograniczenie deficytu całego sektora finansów publicznych do poniżej 3 proc PKB natomiast to co mimo wszystko mnie w tym meczu niepokoi jeszcze tylko, że ja nie widzę zupełnie oszczędności w budżecie nie niewiele oszczędności w budżecie centralnym budżecie państwa natomiast wygląda na to, że manewr polega na tym, że tak jak do tej pory wydatki były przerzucane do nowej instytucji takich jak Polski fundusz rozwoju czy gospodarcze pytam bank gospodarstwa rolnego, które nie są wliczane do budżetu państwa to w tej chwili budżet państwa ma zamiar najwyraźniej ogromnie obciąć pieniądze, które go do samolotu dotacji generalnie w budżecie ma być mniejsza niż w zeszłym roku mimo inflacji strony nawet w budżecie zaniża natomiast wydatki samorządów oraz dodatkowo mamy do czynienia z sytuacją, w której na dochody spadną też samorządy z powodu zmiany picie, bo po, bo właśnie te zmiany więcej składki zdrowotne mniej i to są bardzo ważny nawet może inne neutralne są decyzja całego całych finansów państwa leży to samorządy wracała, a centralne instytucje mają więcej pani profesor, więc pan bardzo żałuję, że tylko organ wydaje mi się zdaniem do końca wydaje się, że duży wysiłek, żeby ciężar tego decydowania przerzucić na samorządy i nie jest pewny czy to się czy to się uda to znaczy może nastąpić duże załamanie finansów samorządu i wtedy okaże się, że wydaje się, że jest bardzo żałuje, ale już musimy kończyć panie prof. prof. Witold Orłowska ekonomista PwC był pierwszym gościem piątkowego magazynu EKG czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA