REKLAMA

Jak handluje się filmami?

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-27 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:15 min.
Udostępnij:

Z prof. Marcinem Adamczakiem o jego książce "Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood - Europa - Chiny" Rozwiń »

Więcej: http://kulturoznawstwo.amu.edu.pl/publikacje/kapitaly-przemyslu-filmowego-hollywood-europa-chiny/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, a państwa moim gościem jest pan prof. Marcin Adamczak z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobre pan profesor jest autorem m.in. książki kapitały przemysłu filmowego Hollywood Europa Chiny ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN, jeżeli mogę się planu Rozwiń » profesorowi do czegoś przyznać to Tattoo nie zachęcił do lektury tekstu pomyślałem o to znowu na jakiś kapitały przepływy ekonomia statystyki no dobrze zapoznajmy się z tą lekturą i po prostu już od pierwszych kart chciałbym powiedzieć tej powieści w pewnym sensie tak się wciągną panie profesorze 1 tchem tę książkę przeczytałem Fasty fascynująca lektura nie mogłem się oderwać od niej myślę, że to jest świetna pozycja nie tylko dla osób, które są zainteresowane kinem produkcją filmową, ale szerzej pewnie kulturą społeczeństwem także ekonomią także tym państwa, którzy w tej kategorii siebie widzą tę książkę poleca wątków jest, tyle że właściwie nie ma mocy od czego zacząć ale, ale pan profesor pozwoli to zacznę od filmu Hiszpanka filmu, który jest postrzegany przez niektórych jako bardzo zły film zmarnowany wielki budżet tak dalej pan w filmie Hiszpanka widzi 1 prekursora można powiedzieć gatunku filmowego tak jestem wielkim miłośnikiem tego filmu, chociaż zaliczam się do radykalnej mniejszości to przykład filmu, które wydaje się taką wszechstronną porażką, dlatego że miał fatalne recenzje nie ma żadnej ścieżki festiwalowej znaczącej miał bardzo słaby wynik boxoffice, który był gigantycznym rozczarowaniem, więc tutaj powstać w każdej kategorii jawi się jako porażka bez wydaje mi się fascynującą opowieścią też głęboko wierzę takie długie trwanie w kulturze wiele filmów, które są dzisiaj klasykami chociażby filmy Hasa nie zawsze miały świetne recenzje dużą widownię w momencie premiery natomiast żyją w naszej kulturze dla mnie Hiszpanka jest takim filmem, który będzie miał pewnie jeszcze swój czas, a nawet jeśli nie to mogę być 5 osobowej grupy jego fanów witamin wystarczy wracam do niego co jakiś czas, dlatego że jest dla mnie fascynująca próba zupełnie innej opowieści o polskiej historii o powstaniu powstaniu Wielkopolskim, gdzie nie widzimy rozmaitych okopów przesuwających się wojsk ludzi, którzy biegają z karabinami zdobywają jakąś wieżę ciśnień albo taką albo inną ulicę, którą za chwilę utracą jest to próba opowieści o czarodziejach magika ach, wróżbita przepisania taki magiczny baśniowy sposób History, która okazuje się mieć wtedy zupełnie inne wymiary maklerskim, który gdzieś tam pewnie jeszcze jest dostępne widziałem go jakiś czas temu, więc myślę, że jest to na pewno działu, do którego warto wrócić serdecznie zachęcam wspomniał pan o tytule moje książki o tym, że książka może jest ciekawsza niż tytuł może tak jest też z Hiszpanką ten tytuł nie jest jakimś tytułem szczególnie zachęcające natomiast fascynujące jest to co jest w środku wewnątrz tego filmu poza tym jest to opowieść o też gdzieś w tle znajduje się grypa, więc tak jak ten miał premierę 2015 roku tak taka Hiszpanka wydawała się przyszłością zamieszki sprzed 100 lat dzisiaj możemy oglądać to oczywiście też w innych kontekstach wspomniał pan, że ten film nie miał ścieżki festiwalowej to jest kolejny fascynujący wątek, czyli spojrzenie na największe przemysły filmowe właśnie przez kontekst, gdyby struktury czy też tego co czyni je potentatami na swoim terenie mamy Hollywood i ten system kinematografii świata oraz europejski czy euro centry ręczne podsystem festiwalowy na czym polega dla tych starszych słuchaczy, którzy książki nie znają na czym polegają różnice systemu festiwalowego systemu kinematografii świata tak może brzmi trochę przerażająca znowu ten Europa Centralna podsystem festiwalowe jakoś bardzo technicznie tak naprawdę chodzi o coś co moglibyśmy nazwać odwrócono ekonomią, czyli sytuacją, w której chronimy się trochę przedtem Europie, że to film europejski nie zawsze mają gigantyczną widownię zapełniają sale multipleksów nie powodują gigantyczne w bok z afisza natomiast Europa bardzo sprawnie w ostatnich kilku dekadach trochę odwróciła pole gry, stawiając na kapitał symboliczny kapitał prestiżu, który jest kreowany przez festiwale, które też jest taką tarczą ochronną trochę pokazującą nam, że kino to nie tylko popcorn nie tylko te wielkie widownie, ale to jest też kapitał symboliczny natomiast w tej książce wystrzega się takiego bardzo prostego przeciwstawienia, że to jest szlachetna czysta sztuka filmowa i zła dobra komercja pokazuje, że ten świat fascynujący właśnie obu tych wymiarach i w tym wymiarze kinematografii świata tego, że w zasadzie w każdym zakątku globu możemy oglądać podobne hollywoodzkie hity ewentualnie tylko trochę przyklejone pod lokalną widownia jest fascynująca, choć udało się wykreować trochę na podobieństwo imperium brytyjskiego taki handlowy system światowy, gdzie dobra kultury są tymi absolutnie rozchwytywanym pod każdą szerokością geograficzną z drugiej strony Europa mając świadomość tego, że nie jest w stanie konkurować rynkowo również świadomie wykreowała bardzo ciekawe ten system ucieczki trochę kapitału festiwalowe, ale też próbuje pokazać w książce, że czasami postrzegamy festiwale jako taką rywalizację na podobieństwo zawodów sportowych pewnych powodów też takie postrzegamy wydaje nam się, że jeżeli ktoś wygrał to oczywiście jest najlepszy czasami wygrywają najlepsze filmy, ale próbuje też pokazać, że jest fascynująca społeczna socjologiczna gra bardzo wiele zmiennych chodzi tutaj tą to równanie, które wiedzie do tego, że pewne firmy pojawiają się w tym obiegu w ogóle na festiwalach tzw. kategorii, a ma inne tam znikają, że pewien rodzaj filmu nawet fascynująca jak Hiszpanka określonych powodów nie jest w stanie przebijać się do tego świata, ponieważ są też faktury ma swoje kanony swoje preferencje swoje oczekiwania wbrew pozorom jest czasami dosyć mocno sformatowane, ale także swoją wspólnotę i teraz pokazuje pan pewne mechanizmy, które pozwalają twórcom bardzo bardzo szeroko tak, bo to czy reżyser reżyserka z osoby odpowiedzialne za scenariusz tak itd. gdyby powoli wspinać po drabinach pot po drabinie tego systemu, zaczynając no właśnie niekoniecznie od filmu tak tylko, zaczynając od udziału w różnego rodzaju warsztatach czy współpracy w ramach takiej szerokiej rodziny festiwalowej tak to jest pewna zmiana, która dokonała, które też moim zdaniem świetnie funkcjonowała w Polsce mniej więcej 2010 roku Polska branża filmowa znakomicie zakorzeniła się w tym świecie festiwalowy międzynarodowym i te wielkie sukcesy Szumowskiej Pawlikowskiego czy czego masy to są sukcesy polskich producentów producenta polskiej branży filmowej dlatego, że to co też próbuje pokazać w książce to nie jest tak, że możemy stworzyć jakiś fantastyczny genialny film jak taka jest czasami mitologia wysłać go na festiwal w zasadzie nie wiadomo jak jakieś oparcie nagle wszyscy docenią nad nim pochylą jak mówi jeden z polskich agentów sprzedaży to nie jest także seks selekcja narzeka budzą się codziennie rano zastanawiają czy w Polsce powstał jakiś świetny film akurat ostatnio to jest wielka praca praca całego zespołu ludzi czasami doceniano już to, że na film składają się też te udziały twórcze operatora scenografów itd. ale to jest też praca agenta sprzedaży producenta producentki całej gamy postaci, którzy kilka lat przed powstaniem filmu przed jego premiera wykonują określoną pracę właśnie przecierając szlaki w bardzo konkurencyjnym świecie nie mamy myślę często świadomości tego, że z uwagi na rewolucję cyfrową żyjemy w takim świecie trochę nadprodukcji audiowizualnej produkuje się obecnie kilkanaście tysięcy filmów fabularnych rocznie te filmy mówi o pełnych metrażach oczywiście tylko próbują znaleźć swoje miejsce na festiwalach, a na festiwalu zazwyczaj w konkursie jest 2020 parę miejsc dlatego jest świat niebywale konkurencyjny dlatego, jeżeli ktoś próbuje gdzieś tam swój film pokazać na festiwalu próbuje walczyć o festiwale po po jego premierze filmu to jest trochę już za późno właśnie, bo znowu kogoś, kto w branży filmowej nie jest pośród całą wszystkie festiwale, a klasowej itd. itd. cała drabinka no mamy film teraz należy go pokazać, ale te decyzje o tym na jakim festiwalu, kiedy pokazać, kto to jest udział w pewnej grze, bo to nie jest tak, że można się zgłosić do wszystkich festiwali albo wszystkie festiwale nas zaakceptują to jest sposób pewnej strategii myślenia o filmie tak dlatego też praca producenta jest tak fascynującą to jest taki trochę poker, dlatego że festiwale ważne mają wymóg premierowo ości z oczywistych względów też po to, żeby przedstawić siebie jako takie miejsca, gdzie oglądamy nowości niewidziane nigdy wcześniej nigdzie indziej festiwale pragną tego, żeby mieć premierę u siebie to jest bardzo trudna gra bardzo trudne decyzje dla producenta dla reżysera, dlatego że załóżmy, że tam naszą upragnioną festiwale Miastka, ale możemy otrzymać informację, że Cannes, owszem, ale nie w konkursie, ale w sekcji bocznej wtedy stajemy przed takim dylematem czy zgodzić na taką sekcję poboczną nie konkursową meczu być może podziękować starać o inne festiwale może okazać na innym festiwalu nie będzie ani 1 ani drugiej oferty mówi o tych najważniejszych festiwalach np. Wenecji, która nie kilka miesięcy później z reguły w kalendarzu i nagle okazuje się, że lądujemy na jakich festiwalach dróg trzeciorzędnych, bo przygotowaliśmy dlatego tutaj decyzje są tak ważna dlatego też ważna i planowania ścieżki festiwalowej festiwal też oczywiście całe mnóstwo specjalizują się w określonym rodzaju filmów nawet te najważniejsze mają pewną specyfikę np. Berlin zawsze był bardziej polityczne niż Cannes Rotterdam zawsze był bardziej nastawione na nartach Chorzowa niż inne wiodące festiwale dlatego tak ważną umiejętnością jest to, żeby wiedzieć, jaki festiwal, jaka jest jego specyfika, a nawet szczerze mówiąc jak w jakiej aktualnie jest dyrektorem są selekcjonerzy, jakie są gusta upodobania jak trafić do przekonania tych ludzi, że ten film jest ważne SA też bardzo bogata różnorodna grupa społeczna selekcjonerów ludzi, którzy wybierają filmy filtrują oni tutaj są też takim bardzo ważnym selekcjonują elementem, który przesądza o tym co jest pokazywane na festiwalach, a to z kolei przesądza o tym potem bardzo często trafia do dystrybucji na karty podręczników historii filmu wcześniej oczywiście do recenzji wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Marcin Adamczak z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor m.in. książki kapitały przemysłu filmowego Hollywood Europa Chiny książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN informacji już 2 minuty o dziesiąty 20 po informacjach wracamy Owczarek państwa moim gościem jest pan prof. Marcin Adamczak z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o książce kapitały przemysłu filmowego Hollywood Europa Chiny książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN pojawiło się już słowo producent i festiwale panie profesorze kim właściwie producent i co to znaczy produkować wyprodukować film jak się filmami handluje producent producentka jest taki fach, które trochę w kulturze XX-wiecznej filmowej miał złą prasę i było takie proste przeciwstawienie reżyserów artystów producentów sprowadzanych do roli tych, którzy są takimi bohaterami, którzy tylko kalkulują wydają pieniądze ograniczają twórców to jest przekonanie, które nie bardzo myląca producent jest de facto postacią figurą, która uruchamia cały proces umożliwia pewne pewne sytuacje dla reżysera reżyserki tak naprawdę istnieje kilka takich elementów tego zawodu bardzo różni producenci w różnych strukturach tutaj czują się mocniej niektórzy są świetnie zdobywania finansowania inni są doskonali Development prace nad scenariuszem jeszcze inni świetnie pracują właśnie z agentami sprzedaży dystrybutorami i potrafią zadbać o szansę na festiwalowe filmu natomiast próbuje też pokazać w książce taki aspekt pewnej niematerialną ości ulotności filmu tego, że wyprodukować film tak naprawdę to nie tyle stworzyć coś co jest gdzieś tam zakodowane w zero-jedynkowym zapisze w formatach recepcie czy nabierają, ale tak naprawdę stworzyć wyprodukować film to jest też nadać mu pewien pewien aspekt tego życia funkcjonowania w kulturze pewnego rezonansu, dlaczego właśnie tak bardzo potrzebne są festiwale, bo to co jest takim doświadczeniem ulotności, które jak sam na wielu osób z branży pracujących w 234 lata nad projektem, który potem wchodzi do kin ma jakąś śladową widownie znika też w innych polach eksploatacji doświadczenia ulotności polega na tym, że czasami, kiedy film właśnie nie rezonuje społecznie nie reguluje znika nie cieszą się popularnością tak naprawdę rozwiewa się trochę w powietrzu i znika nam bardzo mocno półek czy staje się właśnie tylko takim artefaktem nie uruchamianym dlatego tak ważne są aspekty handlowe, o których mówiłem dlatego film, który nie rezonuje tak naprawdę okazuje się być bardzo niematerialne bardzo ulotne czy to jest producent, który nie tylko gdyby dba o to, aby film powstał, ale też, aby ten film został wprowadzony do krwiobiegu, ale do tego, aby film zaistniał w naszej świadomości potrzebny jest jeszcze agent sprzedaży dystrybutor tak to są takie zawody, które troszeczkę pozostają w cieniu wydaje mi się, że są też dość mocno niedoceniana w takim oglądzie publicznym właśnie jako zawody w cieniu dystrybutorzy oczywiście często dwudziestym wieku byli sprowadzani do ludzi, którzy dbają tylko o to, żeby wykonać w celu budowy kopię rozesłać do kin dopiero 2001. wieku dostrzegamy jak bardzo ważny jest sektor sektor pośrednictwa pewnego podobnie z agentami sprzedaży, którzy są właśnie tymi mającymi świetne kontakty festiwalowej też kontakty w rozmaitych strukturach firmy można sprzedawać dlatego są tak ważne do opieki nad tytułem nie próbuje w tej książce trochę przesunąć ten reflektor uwagi ze świata producentów, o które oczywiście też pisze, ale bez pokazać świat, który nazwał trochę metaforycznie takim światem kupców światem pośredników światem Millman, czyli właśnie agentów sprzedaży dystrybutorów programów festiwali pokazać jak bardzo mocno ten świat właśnie kupców pośredników jest światem decydującym o tym co staje się ulotne, a co okazuje się być filmem działem odcisk mającym swoje piętno na kulturze filmowej przechodzącej na karty podręczników, tym bardziej że dzisiaj sukces to niekoniecznie sukces w skali państwa być może, jeżeli film powstaje w stanach Zjednoczonych czy Chinach no to sukces krajowy jest wielkim sukcesem, ale jeżeli jesteśmy jednym z mniejszych rynków to również zakusy są na sukces światowy rozumie, że tutaj trzeba być włączonym do tego światowego krwiobiegu i rozumieć niuanse zawiłości każdego z tych rynków i sposobu w jaki te rynki się ze sobą łączą tak rynki europejskie w zasadzie bez wyjątku są rynkami niewielkimi płytkimi, która nie pozwalają na amortyzowanie jakiś większych kosztów produkcji dlatego kino europejskie musi podróżować co ciekawe jest takie branże w przekonaniu, że film europejski podróżują Ślęża nie ma takiego kina europejskiego, które byłoby popularne poza krajem pochodzenia tak oczywiście, jeżeli spoglądamy tylko cyferki, bo z afisza incydentalnie zdarzają się tytuły, które wyłamują się z tego schematu natomiast europejskie świetnie reguluje tej mniejsze w tym właśnie podsystemy festiwalowa House owym co widzimy też po sukcesach polskich chociażby tego filmu jak ida, które miało znakomitą widownię we Francji, które miał też sporą widownię w stanach Zjednoczonych, czyli możemy tutaj posłużyć takim sformułowaniem też eksportu albo giń nawet niekoniecznie, jeżeli chodzi o walory rynkowe tylko o to co możemy nazwać trochę na podobieństwo tego przekonania o literackiej rzeźni Franco Morettiego taką ważną filmową to znaczy filmy, które właśnie z tego grona kilkunastu tysięcy propozycji rocznie nie regulują nie przedostają się przez granicę nie wchodzą do krwiobiegu, którym pan mówi znikają w naszej świadomości czy istnieje film festiwalowy to też tytuł 1 podrozdziału bardzo interesujący przeczy czy można myśleć takimi kategoriami, że robimy film pod festiwal, czyli mamy pewien kanon, dzięki któremu stworzymy taki model kina czy filmu festiwalowego akuratnie nie nie często spotykam takie bardzo wyraźnie wyrażone tak bardzo wyraźnie przedstawiono sformułowanie w Polskiej branży filmowej, ale w inne europejskich branżach często producenci mówią bardzo wprost zadają pytanie, kiedy dyskutuje się jakimś projekcie we wczesnej fazie jego powstawania robi filmy dla widzów czy robisz film Festival albo robić im do kin co robi film Festival to oczywiście nie wyklucza mamy fantastyczne kino takie chociażby jako ostatni film Jana Komasy, które gdzieś tam zaistniał w świecie festiwalowym były docenione w wyścigu oscarowym jednocześnie miały fantastyczną widownią to jest przykład oczywiście zimnej wojny Pawła Pawlikowskiego czasami są filmy festiwalowe, które odnoszą sukces jednocześnie mają szeroką widownię natomiast jak in festiwalowe jest takim bardzo specyficznym pojęciem, dlatego że ona jest często wykorzystywane jako taka Pałka w dyskusjach krytyków albo dyskusjach jurorów sam byłem świadkiem czasami rozmaitych gremiach jurorskich tego jak przy udzielaniu werdyktu, jeżeli jakieś euro albo jurorka chcieli trochę ograniczyć szanse filmu, którym się nie podoba to padało sformułowanie aktu jest taki film festiwalowy maj paradoksalnie pejoratywne gdzieś tam zakłada pewne kalkulowanie pewne pewne spreparowany produktu właśnie pod oczekiwania domniemana festiwali natomiast można to bardzo ciężko udowodnić scharakteryzować to znaczy była taka próba opisuję w książce Cindy łąk w moim przekonaniu najlepsze najbardziej do tej pory miarodajna próba opisania kategorii filmu festiwalowego ona i tak bardzo łatwo poddaje się falsyfikacji moglibyśmy wskazać mnóstwo filmów, które się nie wpisują tutaj ten schemat tego tam przyjmuje taką bardzo prostą nawet nie definiuje tylko pewne przekonania, że in festiwalowe to właśnie kim, dla którego to prymarnie najważniejszą priorytetową widoczna jest widownia festiwalowa tak naprawdę nisza jak na Pilsko krytyczna, a wszystko co jest zatem jesteś tylko pewną wartością dodaną dodatkową, która pojawia się, a film tak gdzieś tam głównie czerpią kapitał symboliczny kapitał prestiżu w obiegu festiwalowym wspomina pan swej książce ten moment dekoncentracji dekoncentracji przemysłu filmowego w stanach Zjednoczonych czyli gdyby moment, w którym wytwórnie filmowe musiały wycofać, gdy z posiadania sieci kinowych, czyli odsprzedać po prostu kina co zmieniło model funkcjonowania Holy wód i wspomina pan czasy tak różnych eksperymentów, które po tym, nastąpiły m.in. wytwórnia Paramount i ten złoty okres wytwórni, kiedy wytwórnia wpadła na pomysł po prostu zatrudnić świetnych reżyserów w ogóle się zespoły kreatywne i dać im sporo wolności to jest ten moment, kiedy zostałyśmy wybitne zbliża się do informacji więc, więc myślę, że do tego wątku powrócił po informacjach zastanawia się czy czy dzisiaj jest jeszcze miejsce no tutaj znowu użyję troszeczkę wyświechtanych bardzo ogólnikowych terminów takich jak sztuka tak czy jest jeszcze miejsce na sztukę w przemyśle, bo mamy tutaj do czynienia z wielkimi machinami trochę kulisy funkcjonowania tych globalnych mechanizmów globalnych biznesów pan swej książce pokazuje zostawia się czy właśnie jest jeszcze miejsce na sztukę czy jest miejsce na kreatywność taką nieskrępowaną na właśnie na zrobienie filmu, który jednak ma trochę większe ambicje niż bycie tak jak to nazwa firmy festiwalowym czy takim filmem, który dostarczy piękne i na pewno bardzo artystyczny, ale jednak już skończy swoją karierę wkrótce po tym, jak jak rozpocznie, ale mówię do tego wątku powróciły po informacjach pan prof. Marcin Adamczak z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jest państwa moim gościem informacji o dziesiątej 404 kapitały przemysłu filmowego Hollywood Europa Chiny książka wydana przez wydawnictwo naukowe PWN rozmawiamy nie jest autorem panem prof. Marcinem Adam czakiem z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu panie profesorze jest jeszcze miejsce na sztukę w tym przemyśle w tej machinie globalnej oczywiście jest myślę, że to jesteś najpiękniejsza w przemyśle filmowym żony sztuka pozwala i nawet nie tyle pozwala co warunkuje powstawania mówiłem chociażby filmie Pawlikowskiego zimna wojna dla mnie ten fantastyczny przykład filmu, który wyłamuje się pewnych schematów pewnych typów obowiązujących to jest film, który miał 1 000 000 widzów to bardzo dużo na polskim rynku, a jednocześnie jest to film wyrafinowany przepiękne plastycznie nagrodzony w Cannes reżyseria tego rodzaju filmy nazwami firmami środka to jest sformułowanie pozytywna pejoratywne to znaczy sformułowania pokazujących to są filmy, które mogą regulować różnych biegach są na pewno przykładem, że miejsce na sztukę jest drugim elementem jest to, o czym pan wspomniał też przed przerwą Janowicza ten czas, kiedy następuje trochę zmiana modelu biznesowego trochę niepewność taka korporacyjna co będzie się sprzedawało co dalej z przemysłem filmowym w takich momentach niepewności to bardzo interesujące czasami wyłania się niesamowicie ciekawe kino właśnie eksperymentujące dlatego są okresy pewnego poluzowania korporacyjnej kontroli mówił pan holu klasycznym to jest także są oczywiście różne historie kina jest taka historia kina gatunku jest historia autorów jest historia rozwoju języka filmowego, ale są biznesowa historia kina, która jest głównym przedmiotem zainteresowania tej książki mnie w tej książce jako autora to jest ciekawe, że ta biznesowa historia kina czasami nakłada się na historię artystyczną to znaczy są epoki tak jak chociażby lata dziewięćdziesiąte, kiedy jest świetnie biznesowo jest świetnie artystycznie masowa epoki tak jak lata 70 dwudziestego wieku, kiedy biznesowa była bardzo kiepsko, ale było rewelacyjnie artystycznie i wydaje mi się, że to jest ciekawe, że te historie ekonomiczna artystyczne czasami nachodzą na siebie czasami są przeciwstawne oczywiście jesteśmy i to wcale nie tylko z powodu pandemii, ale w ogóle z powodu rozwoju platform streamingowych od kilku lat w takim momencie również kryzysowym momencie pewnego przełomu o tym pisze książkę, ponieważ wtedy ten temat ten czas dopiero gdzieś tam się wyłania na horyzoncie myśli staną na osobne opracowania my jesteśmy w czasie, kiedy cały ten taki bardzo tradycyjne, bo gotujący się mniej więcej już od roku osiemdziesiątego model biznesowy filmowe jest pod dużym znakiem zapytania w związku z rozwojem streamingu w związku z tzw. wojną platform streamingowych kontent myślę to genialny czas dla filmowców dlatego, że kiedy właśnie korporacje są niepewne co będzie się sprawdzało, kiedy są niepewne swojego modelu są dużo bardziej skłonne do eksperymentu, ponieważ po prostu nie wiedzą co się sprawdzi nie wiedzą co przyniesie co przyniesie największe zyski w bok coś się tutaj dla dziesiątej Muzy okres niepewności biznesowej może być okresem bardzo twórcza ja dodam, że dla naszych słuchaczy, którzy są zainteresowani tą książką, że mam dla państwa 3 egzemplarze książki pana prof. Marcina Adamczaka zatytułowanej kapitały przemysłu filmowego Hollywood Europa Chiny wydawnictwo naukowe PWN, jeżeli ktoś zainteresowany 3 pierwsze osoby, które napiszą na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM 3 pierwsze osoby dostaną książkę kapitały przemysłu filmowego nie mówiliśmy panie profesorze jeszcze o Chinach to jest trzeci i rynek rynek, który także powstawał bardzo interesujący sposób w jednym z rozdziałów pisze pan już jutro pójść późno w tej w tej całej hierarchii rozwoju w jaki sposób Chiny w pewnym sensie toczyły grę, wykorzystując pewnie można użyć tego tego terminu niekoniecznie przenośnie bezpośrednio po prostu, wykorzystując naiwność chodził do tego, aby stworzyć sobie sieć multipleksów i doświadczenie i pieniądze amerykańskich partner w tak to prawda Chiny po prostu przejęły multipleksy budowane przez Wernera, prowadząc bardzo sprytną grę, zmieniając warunki biznesowe w trakcie powstawania tych multipleksów możemy na to różnie patrzeć pod takim kątem etycznym czy etyki biznesu natomiast co szalenie imponuje Chińczykach to fakt, że oni są zdolni do podjęcia takiej równorzędnej gry, choć to w zasadzie jedyny rynek jedyny przemysł, który jest do tego zdolne Hollywood zdominowało podporządkowało sobie rynki światowe to nie jest także dla kinomanów, bo to są często fantastyczne filmy, które dostarczają nam ogromnych przyjemności w salach kinowych, ale dla przemysłu filmowych to jest niekoniecznie dobrze, ponieważ one zostały zmarginalizowane Chińczycy są jedynym przemysłem, który jest tak silne tak potężna jednocześnie tak bardzo przenikliwie sprawnie zarządzane są w stanie stawiać pewne granice to jest oczywiście o przyjęcie multipleksów, którym mówiłem, ale to jest też bardzo świadome dozowania obecności amerykańskiej na ekranach chińskich kin w taki sposób, żeby ona służyła rozwojowi rynku chińskiego, ale jednocześnie nie spowodowała tego przejęcia rynku to jest taka gra myślę, że może, bo nasze oczy oczywiście od kilkunastu lat może trochę zapowiada coś przed tym stoimy w ogóle w tym podziale gospodarczym świata mianowicie powrót jednak do protekcjonizmu i pożegnanie się z taką grą, która dla mnie była fantastyczną grą mojej młodości takiej nieskrępowanej globalizacji i powrót 1 do tych walorów gdzieś tam ochronnych szkoda, jeżeli tak się stało, ale są pewne Jaskółki, że tak to może wyglądać na pewno tak to wygląda na rynku kinowym także dlatego jest fascynująca tutaj 2 potężnych zawodników bardzo też sprawny, jeżeli chodzi o zarządzanie biznesem, czyli Chińczycy chroniące przed Amerykanami Amerykanie, którzy są takim trochę niedźwiedziem chcącym tworzyć swoją rękę Garncarz z miodem, jakim jest gigantyczny rynek chiński mecz dlatego też myślę trochę umyka nam w takim oglądzie potocznym, ale fenomen rozwoju Chin kinowego rozwoju Chin w ostatnich 1015 latach jest fenomenem niespotykanym nigdy wcześniej w historii kina nawet żadnego fenomenu porównywalnego nie można wskazać tylko dla gdzieś tam uzmysłowienia sobie skali tego rozwoju na Chiny w ostatnich 10 latach powiększały się, jeżeli chodzi o rynek filmowy i zyski płynące z kim mniej więcej jedno Francja rocznie to znaczy wszystkie wpływy w kinach francuskich to było o tyle wzrosły wpływy chińskiego roku, jeżeli poszlibyśmy na inne takie czynniki rynkowe liczbę ekranów liczba kin no to Chiny powiększały się od Francji rocznie, czyli wszystkich na francuskie raz 2 style nowych pojawiało się rok do roku w Chinach, ale co pokazuje nam skalę tego wzrostu i to chyba stoimy przed taką bardzo ciekawą RO, kiedy być może ta dominacja hollywoodzka nie będzie już tak mocno tak jedno biegu nowa wyłoni się świat, w którym Chińczycy będą w stanie konkurować na rynkach międzynarodowych, a przynajmniej na rynkach Azji południowo-wschodniej na początek, czyli może wyłącza bowiem duopol wydaje się, że są takie 2 kluczowe pytania na lata dwudzieste 2001. jako to znaczy czy Chiny będą w stanie rzucić wyzwanie na rynku międzynarodowym oraz V0D i Platformy streamingowe będą w stanie deprecjonować trochę się zmarginalizować kina jako główną Platformę dystrybucji filmów książka traktuje o machinie w biznesie mechanizmach rządzących rynkiem filmowym, ale na końcu tej książki właściwie powraca pan albo albo dochodzi do tego co jest najważniejsze czy gdzieś na końcu tej całej wielkiej machiny jest człowiek, który chodzi do kina, a może jeszcze doprecyzujemy np. młody człowiek, który po raz pierwszy do kina i że kino to nie tylko jest film, ale to jest także otoczenie kontekst to jest zapach to są fotele tak to jest wystrój wnętrza i i dla osób, które w Poznaniu mieszkają bywają chociażby na festiwalach różnego rodzaju pewnie pewnie doskonale znają kino, które właśnie przez lata zmieniała nazwy teatr Apollo Koloseum Europa śpi i wolności wreszcie Muza, czyli mamy ten kontakt bezpośredni osoby, która przecież po obejrzeniu filmu często podejmuje decyzje dotyczące przyszłości albo jest kształtowana gra ze swoją wrażliwością tak zakończenie książki jest mocno nostalgiczna rzeczywiście pisze tam sporo systemach przepływach finansowych modelach strukturach procesach historycznych natomiast zależało na tym, żeby zakończyć się tym co rzeczywiście jest najważniejsza, czyli ludźmi naszą emocją naszym doświadczeniem także wspomnieniami tych, z którymi dzieliliśmy ta emocje kinowe przywołam takim poznańskie pochodzą z Poznania, ale też spędziłem sporo czasu w innych miastach Gdańsku czy w Łodzi Warszawie myślę, że tutaj słuchacze bardzo różnych miast mają doświadczenie tych ulubionych ukochanych kin to jest dla mnie ważne to fakt, żebyśmy sprowadzali tych ulubionych ukochanych tylko właśnie takim studyjny hard House owych często, jakby nam się tak naturalnie włącza się ta emocja wspomnieniowa musi być emocją kina w rodzaju Muranowa czy tak tego rodzaju placówki, ale dla mnie jako dla człowieka urodzonego w roku osiemdziesiątym również multipleks sieci multipleksów, które wchodziły do Polski to są też doświadczenia nostalgiczna i również multipleksy, które czasami właśnie była spychana to tylko komercja popcorn itd. to były zapachy z czasów z podwójnym sosem serowym popcornu coli i doświadczenia te emocje są również doświadczeniami multipleks owymi dlatego myślę tak ważne jest, żeby kina trwały z nami nadal, bo oglądanie filmu poza kinem jednak zupełnie inne doświadczenia tutaj rozwój mamy kino trochę w wersji meta, bo te emocje, których pan mówi przecież też zostały przełożone na język filmowy, że wspomnę chociażby nie wiem czy Cinema Paradiso czy kocham kino czy ostatni seans filmowy który, aby tutaj nie błaha sprawa będzie nam towarzyszyło w przyszłości tak dlatego też podkreślające multipleksy, bo to dziś próbuje pokazywać w tej książce to fakt, żebyśmy nie przeciwstawiali komercji ekonomii dużego biznesu doświadczenie kinowe można wszystko ze sobą splata jest bardzo mocno powiązane i że można mieć wspomnienia nostalgiczne również lokalnego multipleksu nie tylko lokalnego kina offowego fajnie, że są 2 bieguny obcowania z działem filmowy ostatni seans filmowy właśnie z 1 strony mamy tutaj doświadczenie kinowe z drugiej strony mamy stany Zjednoczone za 512, czyli Ameryka, która jeszcze nie utraciła swojej niewinności, ale za chwilę co się wydarzy wspaniały film przepiękne no dobrze, jakie są pana ulubione filmy, że tak zapytam niż 59 jest ich tak duża, że bardzo ciężko byłoby wskazać jakiś 12 albo 3 tytuły bardzo lubię kino lat dziewięćdziesiątych to też jest właśnie na mojej młodości jest taka teoria lubimy filmy młodości, więc tutaj dla mnie Tarantino z lat dziewięćdziesiątych David liczący 9 lat dziewięćdziesiątych bracia Coen z tego okresu to są na pewno filmy, do których wracam, które stanowią dla mnie po prostu takie takie dzieła, które warto sobie odpalić czasami coś co pół roku co dwa-trzy lata odświeżyć te wspomnienia z lat 90 na pewno całą pewnością o mam też taką słabość prywatną to w serialu Krawiec żołnierz, chociaż jak BBC przełomu lat siedemdziesiątych i 80 ekranizacji lekarza są bardzo bardzo różnorodne rzeczy ma w Polsce zdecydowanie rękopis znaleziony w Saragossie tak to jest ktoś się zdaje się w ogóle nie zestarzał on tak kosmiczny, że właściwie można oglądać po raz pierwszy za każdym razem tak nie zdarzają się też mam takie wrażenie, że również oglądzie osób studiujących dopiero to jest też firm, które nie jest takim kosztem zmuszałem prezentowany jako element historii kina tylko firmy, które jest żywe, do którego się wraca z takich filmów starzejące się na pewno jedną z moich ulubionych filmów gigantycznym fenomenem nie starzenie się także międzywojenna komedia piętro wyżej, które również po prawie 100 latach niedługo będzie od powstania za jakiś czas też cały czas marzyłem, a film, który może pan oglądać, bo najczęściej, do którego pan najczęściej wraca i wzrostu ogląda pan go bez końca ma pan 1 taki, który mógłby pan po prostu zawsze i zawsze zawsze jest świeży mam tego filmu, bo jest tyle świetnych rzeczy, które wchodzą co tydzień do repertuaru, że myślę, że nie ma takiego powrotu cały czas do 1 tytułu, bo za dużo jest nowości, które są fascynujące mówiliśmy kilkanaście tysięcy filmów produkowanych rocznie fabularnych to jednak jest pewien wolumen, chociaż kilka procent warte obejrzenia, czyli machina działa funkcjonuje świetnie naoliwiona machina bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan prof. Marcin Adamczak z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa moim gościem rozmawialiśmy dzisiaj o książce pana profesora zatytułowanej kapitały przemysłu filmowego, choć ud Europa Chiny książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego PWN i dla państwa 3 egzemplarze proszę pisać na adres dla was małpa TOK kropkę SM 3 pierwsze osoby każda otrzymuje 1 książkę informację o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA