REKLAMA

"Państwo przedsiębiorców", czyli o słabych instytucjach odpowiadających za ochronę pracowników

Światopodgląd
Data emisji:
2021-08-27 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:46 min.
Udostępnij:

O raporcie "Rynek pracownika w państwie przedsiębiorców" rozmawiamy z współautorem dr Marcinem Kędzierskim z Centrum Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Klubu Jagiellońskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz przede mną kolejny ciekawy raport przez stworzony przez ekspertów centrum polityk publicznych na Uniwersytecie ekonomicznym w Krakowie kilka pewnie tutaj państwu w światopoglądzie też za jak wiemy, że sygnalizujemy raport jest dostępny, więc możecie państwo czytać wydają się szczególnie ważne na czasie tytuł rynek pracownika w państwie przedsiębiorców państwa gościem jest współ autor tegoż raportu dr Marcin Kędzierski dzień Rozwiń » dobry czy pani redaktor dobry państwu dr Kędzierski jest związany ze wspomnianym centrum polityk publicznych na Uniwersytecie ekonomicznym w Krakowie też z klubem Jagiellońskim, więc główna teza byłaby chyba wydają się, która powinna wybrzmieć może nie główna teza raportu, ale główny punkt na początek w Polsce nie ma i nie było rynku pracownika to byłoby daleko idąca teza w Polsce torebek uczestnika jest, ale w określonych sektorach oczyszczonych lokalizacji zaczynamy rynek pracownika w największych polskich miastach, ale nie wątpi jednak pracownika wśród inżynierów informatyków, bo w tych zawodach od kilku lat to właśnie ci pracownicy dyktują warunki finansowe warunki zatrudnienia natomiast, jeżeli spojrzy na to co dzieje się na polskiej prowincji, zwłaszcza na to co dzieje się w sektorze przemysłowym bardzo w sektorze usług to tym bardziej po pandemii w tam sytuacja już nie ma tak różowo i kredytu, którego jest autorstwa mojego kolegi o sobie założenia ma pokazywać, że nie ma też sytuacja pracowników ta pozycja przetargowa w negocjacjach z pracodawcami systematycznie od 30 lat poprawia no to jednak mamy pewien paradygmat pro przedsiębiorczość owe idee w Polskiej polityce w Polskiej debacie publicznej, który uniemożliwia wzmacnianie takich strukturalnych ochrony praw pracowniczych nasi chciałam zapytać to pytanie nie filozoficzne tylko trochę prowokacja w kontekście waszego raportu czy można mówić o rynku pracownika w kraju, które pisze nie należy do krajów najmocniej zliberalizowanym rynkiem pracy w grupie państw rozwiniętych, w których instytucje działające na rzecz pracownika ochrony pracownika są po prostu bardzo bardzo słabe Państwowa Inspekcja Pracy, bo w zasadzie oni pewnie powinniśmy rozmawiać to dno innym, bo tam świetnie pracują inspektorzy, ale jej mocy są dramatycznie ograniczone wpływu, jeżeli w ogóle ma moc wpływu można mówić tego rynku pracownika skoro tak krótką rozmowę to wydaje się, że warto byłoby skupić na Państwową Inspekcję Pracy, ponieważ to jest instytucja, która dzisiaj nie ma wystarczających środków, która musi zmniejszać liczbę kontroli, ponieważ nie ma wystarczającej liczby inspektorów co więcej jako potrzeba strukturę zatrudnia się, że chodzi o wiek to jest coś dla najstarszych publicznych instytucji, gdzie spora część pracowników odejdzie na emeryturę i prawdopodobnie trzeba będzie ich prosić, żeby pracować co najmniej do siedemdziesiątki, bo nie będzie po prostu inspektorów co więcej w tej instytucji do bardzo niskie płace odchodzą inspektorzy est powiedzmy z dziesięcioletnim stażem to ogromny problem nie stosować osoby, która mają już doświadczenie mogłyby nabywać kompetencje niezbędne do 1 zmieniającego się rynku pracy osoby uciekają z Inspekcji i dzisiaj, ponieważ Inspekcja nie ma ani pracowników, ponieważ finansowych i Polski nie ma narzędzi, bo jeżeli maksymalny mandat taki spacer można użyć 2000zł, a zatrzymanie linii produkcyjnej zadanie przygotować to jest kwoty do kilkudziesięciu tysięcy złotych kto by to wiemy z wywiadów prowadziliśmy z osobami, które jeżdżą po Polsce po firmach przemysłowych oni mówią wprost, że firma istnieją koperty po prostu na to, żeby płacić mandaty, bo dziś w sejmie przyjmujemy te kwoty są śmieszne dla przedsiębiorców i tak woda czasem lepiej byłoby, żeby tylko co nie było, bo to obraża w ogóle kolej wiarygodność prestiż państwa wydają się 2 ważne uwagi waszym raporcie jedna z tej analizy pana wynika, że jest coraz gorzej te kontrole są coraz trudniejsze coraz mniej sprawcza jest instytucja, a z drugiej strony, dlaczego to jest takie ważne wydaje się, że ze względu na uwarunkowania historyczne w tym dziedzictwo socjalizmu czy dominujące w Polskim społeczeństwie indywidualizm czy wreszcie niski poziom zaufania społecznego znacznie ważniejszą rolę w naszym kraju odgrywają odgórnej z tych instytucji rynku pracy i właśnie dlatego tak ważna jest Państwowa Inspekcja Pracy jako no tak kluczowa instytucja, która mogłaby odegrać rolę więźniów czy można mówić w takiej sytuacji w takiej konfiguracji rynku pracy o rynku pracownika przechodzą do tej drugiej tezy potrafi dobrze, ale zaraz będzie może być źle i co wtedy nic no właśnie mamy to jest paradoks, bo minister Emilewicz przed pandemią powiedziała, że Polska gospodarka może skorzystać na pandemię by zachowały też paradoksalna okazuje się prawdą, bo Polska cały czas tak padł trzeci koniom, które o procesie przemysłowa w Polsce rośnie nasz eksport rośnie jest normalne sojuszniczką tylko tak zaznaczy, że satelita miał dużo pokazują, że przykrywają to prawda natomiast popatrzymy sobie na liczbę godzin to ilu pracowników pracowało robiło nadgodziny się pod koniec zeszłego roku, więc sytuacja nie jest zła natomiast, jeżeli sytuacja się pogorszy jakich konkretnie branża gorzko powiedzieć w czasie pandemii pogorszyła się w sektorze usług może być pracownicy często nie mają ochrony i zajmują się z bardzo szybko znajdą się w katastrofalnym położeniu, zwłaszcza że popatrzymy sobie na z odsetek umów tych umów pozakodeksowych, czyli tzw. umów cywilnoprawnych, które nie gwarantują napad żadnej ochrony pracownikom coś no to zobaczymy jak dramatyczna może być sytuacja w momencie tym pojawi się dekoniunktura i to niekoniecznie dla całej gospodarki zaś dla całego PKB może tego taka będzie zobaczyć, ale też dla jakiej jakich określonej branży albo jakiegoś określonego regionu, bo przecież taka dekoniunktura może nas dotknąć być i wiem w branży producentów markiz okiennych, która akurat w Polsce jest obecna 2 powiat akt i żeby ta sytuacja pracowników może być po prostu trudna od miast warte 100 ogólnej, którą pani została wcześniej to znaczy w Polsce nie mamy tej kultury takiego oddolne oddolne walki oprawa pracownicza w ogóle działają zapisane w kodeksie pracy porozumienia nie mamy układów zbiorowych czy to na poziomie związków na poziomie firm na poziomie branż to w Polsce to pokrycie układami zbiorowymi jest szacowanej na około 15% średnia europejska to 70% i to pokazuje jest przepaść dzieli to co zostaje faktycznie to odgórna instytucja się tak jak Inspekcja pracy i tutaj trzeba też wyraźnie powiedzieć nie do ta minimalna stawka godzinowa jak wprowadzić od państwa wyłącznie to był prawdziwy przepraszam za wcześnie, ale ograniczeń tak czy tu nic tak bardzo nie po podwyższyło wzmocniło godności pracowników w Polsce ich pozycji przetargowej wobec pracodawców jak właśnie prowadzenie tej minimalnej stawki godzinowej na umowach pozakodeksowych tak im w zasadzie co z tego wynika to znaczy omówiliśmy państwo Inspekcji pracy, ale ta analiza i wszystkich tych odgórnych instytucji, które miałyby wspierać pracowników prowadzi do tego, że to są bardzo słabe instytucje, więc jeżeli koniunktura się pogorszy to ta siła przetargowa pracowników osłabnie teraz pytanie jest co, bo produkuje świetne hord efekt tylko co dalej z nim misy ja myślę, że tutaj akurat propozycje są jest nowa gala inspektorów pracy ona objęła stanowisko na początku ubiegłego roku i tak naprawdę przygotowała już projekt nowelizacji tego co wiemy, gdzie już trafił do Sejmu tutaj tutaj zastrzega, że nie mam wiedzy co to jest Laska Marszałkowska to nie jest natomiast te kierunki zmian, których ona wspominała są naprawdę pożądane sensowna, ale ona idą dobrym kierunku to pytanie tylko takie czy rząd i opozycja wspólnie tak naprawdę zgodzą się, że to jest ważny problem, który należy się zająć, bo widzimy co się dzieje przy dyskusji o polskim ładzie, kiedy pojawił się postulat wprowadzenia takiej liniowej tak naprawdę składki zdrowotnej dla przedsiębiorców jako to wzbudziło ogromne oburzenie i rząd najprawdopodobniej z tego będzie musiał wycofać albo obniżyć stawkę 9 do 3%, bo takie są najnowsze zapowiedzi ministra finansów Tadeusza Kościńskiego otoczy takim dominującym paradygmacie właśnie procesie większość owych i będzie zgoda na to, żeby istotnie wzmocnić narzędzia którymi dysponuje Państwowa Inspekcja Pracy jedno bardzo chciał, żeby tak się stało natomiast no nie ukrywam, że o to może być bardzo trudno drugą nóżką związki zawodowe, ale one w Polsce co o tym co problematyczne, że niestety panelu one przez fakt swojego upolitycznienia przez radę nie mógł rządzą się polityczną, ale przez to dziedzictwo upolitycznienia one nie mają raczej nie będą mieli miały takiego istotnego znaczenia jest faktycznie państwo aspekt pracy mogą być takim takim marzeniem tylko musi być polityczna zgoda, że faktycznie chcemy tę instytucję dzisiaj się z was, bo to takie jak piszecie w raporcie poza rzeczywiście tą, której nie da się bagatelizować kwestię wprowadzenia minimalnej godzinowej to tutaj nie ma dużych różnic poza partią rządzącą główną partią opozycyjną zresztą nosy próby pracy zmian w kodeksie pracy i wrzucenie tych prób przez partię rządzącą do szuflady pokazują, że również, jakby zwyciężają albo oni nie umiejętności albo Senat teraz przedsiębiorcy, ale zwróci panu uwagę na to liniową próbę wprowadzenia na kwotową, a liniowej procentowej składki zdrowotnej, bo wniosek Waś, który też powtarza się wielu innych raportach jest również taki, żeby zmienić te różne warunki i ochrony i oskładkowania w przypadku ludzi w zasadzie wykonujących podobną pracę, ale zależnie od tego czy ma umowę etatową czy są tzw. przedsiębiorcami poprowadzą jednoosobową działalność gospodarczą narzuta jest też bardzo destrukcyjne dla pracowników zarówno niesprawiedliwe dla jednych jak i drugich to jest niesprawiedliwe na to uwagę zwracają tak naprawdę wszystkich motocykle zajmują się rynkiem pracy, więc to nie jest nic nowego wydaje się że, o czym warto mówić to są te nowe rodzaje, które w ogóle coś było regulowane przez kodeks tak jak praca pan formować mamy dzielić z wnioskiem dokonamy takich jak Uber, ale kompletnie uregulowana z mamy ogromny problem z pracą agencyjną, czyli z podmiotami zatrudniającymi Agata pracy tymczasowej zapewniającymi np. obcokrajowców, które leasingują swoich pracowników, którzy tak profesor tak pan jako o rzeczy mówią tak mam ja nie chcę mówić mamy w Polsce jest niewolnicza, ale to jest akurat te Sadownika czeka, więc co publiczne, które osiągaliśmy na początku tego raportu, a można zaryzykować tezę, że nauka Polska agencja pracy tymczasowej leasingują ukraińskich pracowników do Niemiec mogły się to jako handlarza niewolników życie zachowaniem wszelkich proporcji, tak więc wydaje się, że jest bardzo wiele problemów rynku pracy, a tego to nie jest przypadek przypomnę myślę, że napisali w raporcie o tę drogę od zupełnie oddzielną historię, ale ostatnie 10 lat próby tej nowej kodyfikacji prawa pracy też dlatego kodeks pracy był faktycznie gotowy za rządów Platformy Obywatelskiej PSL-u i trafił do szufladek osoby ciągnięte zmodyfikowane i było tak pan na stole wczasach dobrej zmiany też z obrotem trafi do szukania zobaczy ani poprzednia poprzedni rząd ani obecne nie mają na to wystarczającej siły politycznej, żeby przeforsować nowy kodeks pracy, który jednak wymagałby zmiany ze względu na bardzo na liście zwiedzających po prostu rynek rynek pracy w Polsce już na koniec jak pan odpowie na ten zarzut stawiany przez niektóre organizacje lobbingowe zrzeszające przedsiębiorców, że ciągle są nękani kontrolami co panu wynika z analizy w każdym razie Państwowej Inspekcji Pracy to szalenie ciekawe, bo faktycznie są przedsiębiorcy istnieje takie przekonanie, że kontroli strasznie dużo Janów wydaje się, że nie nie jest dobre rozwiązanie takie komplikowały szacowanie pracowników przeciwko przedsiębiorcom daje się, że powinniśmy jednak Quest oba rozwiązania, która umożliwi współpracę pomiędzy tymi 2 grupami, ponieważ oni mają zgodzić wspólny interes zbieżna rozbieżna z orawską problem jest głównie w oraz dla przedsiębiorców tych największych krajowych organizacjach, które tak naprawdę dzisiaj są beneficjentami istniejącego nazwa układu systemu sosy stosowanego, bo często sytuacja tych małych przedsiębiorców tych małych firm w Polsce jest też Gorzów nie jest do pozazdroszczenia wydaje się, że to nie o to, żeby budować teraz jakoś narracji jednych przeciwko drugim jak 7 lat dobrze zapamiętałem co 7 lat średnia kontrola Inspekcji pracy spada tak dobrze tak statystycznie wypada tak czy firm, które może mają częściowo wiąże się też ma na skalę tek to dla małej syrenki za to 2 osoby wraz z 22 tysięcy złotych jest bolesne ale kiedy przemysłowej to jest doczytać się to teza ta kwota doczytać państwo więcej w ciekawym znacznie szerzej opisujące zjawiska w raporcie rynek pracownika w państwie przedsiębiorców współautorem jest dr Marcin Kędzierski centrum polityk publicznych Uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie z klubu Jagiellońskiego trybu państwa gościem za co bardzo dziękuję informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA