REKLAMA

Jak kształtować dobre relacje ze słodkościami?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-08-29 12:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo jest z nami pani Nina Wojtera dietetyczka specjalistka przychody estetyki i terapii karmienia wyrok wykładowczyni Uniwersytetu SWPS w Warszawie dzień dobry wszystko dobrze powiedziałem dzień dobry tak wszystko dobrze powiedział no dobrze to może zdradzimy pozwoli pani temat naszej rozmowy dobrze, a tematem są słodycze dzieci dzieci, czyli kształtować dobre relacje ze słodkościami teraz Rozwiń » podstawy taką tezę zakładając, że słuchają nas nie tylko rodzice, ale także dzieci, po której stan się znienawidzonym pewnie przez tych najmłodszych naszych słuchaczy, a może w ogóle nie zaprzyjaźniać może kształtować w ogóle żadnych relacji ze słodyczami może uznać, że są to nasi wrogowie i koniec myślę, że to nie jest dobre rozwiązanie, bo to jest rozwiązanie na krótko co byśmy zrobili jako rodzice nasze dzieci obracają się w świecie, w którym słodycze są były będą i będą musiały spośród tego tych dostępnych na rynku słodyczy wybierać dobre dla siebie i żeby te relacje ze słodyczami były dla nich służyły ich zdrowiu będą musiały umieć same sobie postawić też granice i wybierać te słodycze, które są dla nich, więc myślę, że na etapie, kiedy mamy małe dzieci możemy jeszcze układać relacje z jedzeniem w ogóle dobrze jest opiekować także temat słodyczy nie udawać, czego nie ma nie udawać to są nasi wrogowie, bo to nie do końca tak jest, ale nie są też nasi sprzymierzeńcy musi pani przyznać do nie wiem cukier zawarty w owocach okej ale, ale taki taki cukier prosty taki w tych wszystkich czekolada baton i tak gazeciarza oczywiście oczywiście musimy pamiętać, że wszystko jest trucizną nic nie jest trucizną tylko dawka stanowi o tym czy coś nas truje czy nie tak samo jest ze słodyczami tak jak mówię to jest normalny element diety to, jakiej ilości spożywamy słodycze, w jakich okolicznościach spożywamy, jakiej jakości wybieramy słodycze będzie decydowało o tym jak będzie wyglądało nasze zdrowie naszych dzieci teraz w przyszłości i czy będą się zmagały chociażby otyłością, która jest chorobą cywilizacyjną, która dzieci najbardziej dotyczy z chorób cywilizacyjnych obecnie postępując tych, więc myślę, że u niej nie traktowałem słodyczy ani jako wrogów ani jako przyjaciół tylko jako neutralny element diety i tak samo jak musimy potrafić wybierać dobrej jakości pieczywo jak musimy potrafić dobierać dobrej jakości warzywa jak musimy potrafić wybierać dobrej jakości mięsa tak samo musimy potrafić wybierać dobrej jakości słodyczy w naszej diecie, a potrafi pani to zrobić albo przynajmniej nam dorosłym podać wskazówki jak delegować słodyczy na te dobre złe, bo wybór na tym polega przecież prawda jasne przede wszystkim patrzeć na składy produktów spożywczych i wybierać te słodycze, które mają jak najprostsze skład oczywiście takim najbardziej optymalnym rozwiązaniem nie jest robienie ciastek czy czas pieczenia w domu czy przygotowywania lodów w domu, ale też nie każdy ma na to czas przestrzeń to też trzeba zrozumieć, więc najlepiej wybierać np. wybieramy czekolady no to wybierać te, które nie mają np. nadzienia tylko nawet byli też czekolada mleczna to zwraca uwagę na skład, bo nie była dodatkowo nadziewana im czytać składy to podstawa i więcej jest zawartych różnych substancji słodzących nie tylko cukru, ale to też dodatków słodzących w danym produkcie tym lepiej bardziej go unikać i co bardzo istotne tłumaczyć dzieciom, dlaczego takich ani innych wyborów dokonujemy, dlaczego dany produkt jest rzadziej albo częściej w naszej diecie od najmłodszych lat dzieciom tłumaczyć np. w naszym domu nie jeść chipsów dlatego, że to jest produkt, który nie będzie służył twojemu zdrowiu czy nie jest się cukierków czy mniejsze żelków z takich i takich przyczyn natomiast na pewno nie kłamać, czyli np. nie mówić o tym, że taki wielokrotnie powtarzany przez rodziców frazy, że jak jak jeszcze ci się wątki popsują będzie bolał brzuszek, bo to jest coś na co wtedy dzieci tylko czekają inspektorzy co się wydarzy od razu no może łatwo złapać się w pułapkę Szkot rodzic dziecka obok podaje dane słodycz dziecku ja muszę nic nie dzieje, więc dziecko bardzo szybko złapie na na takim kłamstwie no dobrze to może w takim razie rozszerzyć to zagadnienie nie tylko na słodycze, bo to stanowczo za wąska grupa produktów niechcianych na co dzień tylko tylko włączyć także niezdrowe przekąski te wszystkie przepisy, o których pani mówiła dokładnie dokładnie tak to jest dokładnie tak jak każdą inną grupą produktów spożywczych to my nadaliśmy rangę w naszej diecie słodyczą specjalne miejsce w naszej diecie to my dorośli uznaliśmy, że słodycze mają być na coś nagrodą albo ich brak ma być karą dzieci dopóki im tego nie wytłumaczymy nie powiemy, że tak to działa traktują słodycze jak normalny element diety to my naszą komunikację mówieniem o słodyczach nadajemy im specjalną rangę jak zjesz obiad dostaniesz deser jak będziesz mieć dobre stopnie to pójdziemy narody jak zjesz wszystko co ja chcę, żeby jak to wtedy będziesz mógł jeść to co da o tym aż o bardzo mało tutaj popełniamy błąd popełniamy tutaj w tym założeniu, że trzeba wszystko prawda to tu to są 2 w 1 to jest jak najbardziej jak najbardziej tak ważna jest komunikacja to samo rzeczy można zakomunikować na różne sposoby ja mogę powiedzieć, że jeżeli jest wszystko to dostaniesz coś na deser coś słodkiego automatycznie wtedy ustawiam słodycze wyżej, bo Musze coś zrobić, żeby zasłużyć na na słodycze, więc automatycznie ustawia je wyżej w hierarchii niż np. zjedzenia obiadu to przepraszam to jak pani zakomunikowała oczywiście nie wyłączając zupełnie tych słodyczy jakąkolwiek postacią w naszym domu po obiedzie jest tester i ich już niezależnie od tego czy zjeść wszystko czy nie zjeść wszystkiego czy zjesz to co ja bym chciała, żeby świadczenie to w naszym domu po obiedzie jest po prostu TSA wtedy wszyscy siadamy do stołu i zjadamy deser, który został przygotowany na dany dzień to jest kawał czekolady czy są lody czy to jest czas kosztuje drożdżówka to już nie ma większego znaczenia jest na to czas miejsce najważniejsze jest to, żebyśmy nie nie robili ze słodyczy nagrody albo kary i żebyśmy nie mieli po kryjomu, pod który tak, ale pani mam takie spostrzeżenie trochę karcąc mnie za to słuchaczy podejrzewam są dużo młodsi słuchacze gdzieś obijają się oczy już różnego rodzaju takie przytyki, że zbyt często odwołuje się w tych audycjach do takiego naszego dziedzictwa historyczno kulturowego ta jednak moim zdaniem ma znaczenie, bo przecież słodyczy by były owocem zakazanym, bo nie każdego było stać na słodycze bo, bo pamiętam, że utrwala szliśmy ten stereotyp właśnie słodyczy jako nagrody Bona ona też były nagrodą na półce sklepowej prawda albo konsekwencją pewnego wysiłku, jaki trzeba było włożyć, żeby zdobyć i 8 tak nie będzie się upierał nawet, że zbieramy teraz tego owoce ma pan dużo racji w tym w tym co pan mówi też często studentów pokazuje zdjęcia półek sklepowych chociażby z lat osiemdziesiątych i dzisiejszych półek sklepowych to jest właśnie ten punkt odniesienia które dobrze by było, żebyśmy my jako rodzice jak dorośli złapali, że nasze dzieci już nie żyją w tych czasach, w których czekoladę prawdziwa czekolada była rarytasem tylko żyją w czasach, w których półki sklepowe uginają się od różnego rodzaju słodyczy to naprawdę nie jest żart to codzienność i one muszą nauczyć funkcjonować w tej rzeczywistości innej rzeczywistości, jeżeli chodzi o dostęp żywności zresztą jak wszyscy jak popatrzymy na pokolenia troszkę od nas starsze to ludzie pokolenie naszych rodziców czy nawet często nas rodziców nie mamy jeszcze wyrobionego tego nawyku czytania etykiet produktów spożywczych na to się tak bardzo nie zwracał uwagi także, dlatego że dostępność produktów była mniejsza ich skład był inny niż w tej chwili to ma miejsce teraz mamy produkty, które są dużo niżej jakościowe musimy umieć czytać składy już dzisiejsza młodzież dzisiejszych dwudziestoparolatków wie zwracają uwagę na to nie tylko ze względów zdrowotnych, a także ze względów ekologicznych to jest dla nich ważne, więc okoliczności, których żyjemy się zmieniają to prawda my zbieramy pokłosie tego, że kiedyś słodycze były rarytasem było tak jak pan powiedział nagrodą natomiast czasy już minęły, więc my też musimy zmienić narrację, żeby nauczyć nasze dzieci funkcjonować rzeczywistości, które ich rzeczywistością nie naszą dobrze słodyczy to tak, a może ma pani jakiś sposób NATO albo nie jeszcze 1 rzecz pani teraz został skarcony za to, że odbiera swemu dziecku dzieciństwo bo gdyby coś domyślam się, bo też słyszy takie takie takie uwagi do mnie kierowanych no jak pani z tymi pani wyrzutów sumienia, że dzieciństwo pani zabiera swoim dzieciom nie dając jej dotyczy, sądząc po tym, jak zadowolone są moje dzieci to tonie nie nie mam takiego poczucia natomiast też nie jest także moje dzieci słodyczy nie jedzą jedzą natomiast staramy się zwracać uwagę na składy tych produktów spożywczych właśnie one bardzo dużo wiedzą na temat ich siłą rzeczy pewnie na temat tego co służy co nie służy zdrowia, w jakich ilościach i to to nie jest tak, że moje dzieci nie ze słodyczy natomiast pewnych grup produktu nie ma w naszym domu np. Żelek nigdy nie jadłem nie jedzą i mam nadzieję, że nie będą jadły, ale to jest kwestia edukacji jak kwestia też komunikacji nie mam poczucia, że odbieram swoim dzieciom dzieciństwo myślę, że szczęśliwe oraz rodzaj dzieciństwo to nie jest kwestia tortu bądź braku tylko zupełnie innych czynników no dobrze to jeszcze 1 rzecz może nie zmieniać retoryki tylko podać rodzicom tym, którzy nie mają świadomości alternatywy jakieś rozwiązania, które pozwolą złe słodycze zastąpić dobrymi słodyczami czy są dobre słodycze i które pani wskazała w tej grupie oczywiście nie posługują się nazwami własnymi ową Jerzy takie takie słodycze, które są lepsze to są te, które są oparte na naturalnych składnikach przede wszystkim czy to mogą być czekolady to mogą być ciasta najlepiej drożdżowe to może być ciasto kruche dobrej jakości, ale niekoniecznie np. drożdżówki czy czy jagodzianki tylko mówią o wysokiej jakości ciastach najlepiej takich przyrządzanych w domu ciasto drożdżowe czy czy kruchy kruchy może trochę duże drożdżowe można dosyć szybko w domu samemu przygotować ciasto biszkoptowe i to są najlepsze rodzaje ciast, które możemy wprowadzić do diety dziecka, a poza tym wszystkie desery oparte o naturalne składniki, czyli deser jogurtowy desery z dodatkiem naturalnych suszonych owoców bądź orzechów bądź nasiono siemienia lnianego migdałów to są wszystko te produkty, które będą zdjęcie dziecka bardzo pożądane i takich przepisów na proste słodycze oparte na naturalne o naturalnych składnikach w internecie można znaleźć naprawdę masy, bo to jest w tej chwili na topie natomiast, jeżeli chodzi o słodycze takie kupowane w sklepie na pewno czekolady im bardziej czekolada gorzka tym lepiej, ale wiadomo, że dzieci niekoniecznie będą czekolady 70% lubiły herbatniki są niektóre całkiem dobrej jakości już tutaj trzeba czytać składy na pewno unikać tych bardzo takich kolorowych i opartych tylko na sztucznych produktach produktów spożywczych czy tylko my mamy temu ten kłopot słodyczą dziećmi czy wszyscy chyba cierpią na to samo prawda biorąc pod uwagę, ale na to samo, a dzieci są w zasadzie lustrzanym odbiciem tego czym się zmagamy, bo to dla nas dla dorosłych słodycze mają pewną rangę tego powiedział pomysł to my dorośli nagradzamy sobie pewne rzeczy słodyczami i zajadamy stres słodyczami bądź karzemy się brakiem słodyczy i przekładamy to samo na nasze dzieci, więc zaczynamy zawsze od siebie, żeby zauważyć, dlaczego np. jako mama nie pozwala mu dziecko swojemu dziecku jeść czegoś z szafki, w której słodyczy są, ale jak tylko pójdzie spać osobistych szafki podjada, dlaczego tak jest co dodaje z jego powodu się z tym kryje jak zrozumiemy klucz, który stoi za naszymi zachowaniami będzie nam łatwiej kreować zachowania rzecz pani Nino mogę zdobyć się na pytania, które być może naruszy pani i państwa osobistą no postaram się otworzyć tak po cichu i pani odpowie, kiedy pani ostatni raz zgrzeszył wczoraj jak było nie uważam tego także jak traktuje jako naturalny element ja po prostu, że mam ochotę na coś słodkiego to po coś słodkiego sięgam także całkiem naturalnie dzieciaki widziały tak jak najbardziej uczestniczyły nawet w tym procederze, a nocą w takim razie udzielam państwo rozgrzeszenia no zajadają cieśli jeśli tylko incydentalnie nie na stałe to może być pani wójt teraz z nami dziękuję bardzo, dietetyczka specjalistka przychodzi estetyki terapii terminy wykładowczyni Uniwersytetu SWPS w Warszawie kłaniam się i do usłyszenia dziękuję bardzo, do usłyszenia państwo zapraszamy na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA