REKLAMA

Mikołaj Lizut o swoim filmie ''Już tu nie wrócę"

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-08-29 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:20 min.
Udostępnij:

Film zostanie zaprezentowany podczas 18. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielny magazyn Radia TOK FM po godzinie czternastej kłaniam się Przemysław Iwańczyk wraz z Mikołajem Lizutem dzień dobry dzień dobry dzień dobry w banku witam państwa nasz redakcyjny kolega prowadzący audycję teraz na poważnie jest także scenarzystą producentem reżyserem filmowym teatralnym, a dziś występuje jako reżyser filmu filmu już tu nie wrócę dodam tylko, że film będzie prezentowane podczas osiemnastej edycji festiwalu filmowego Millennium Docs Against Rozwiń » Gravity Mikołaju przede wszystkim Opowiedz o samym festiwalu później przejdziemy do nie do produkcji, za którą za, którą stoisz no właśnie premiera na Millennium Docs Against Gravity to jest dla mnie ogromne przeżycie wielki zaszczyt nie wiem czy wiesz czy państwo wiedzą o tym, że to jest największy właściwe w Europie festiwal filmów dokumentalnych ostatnio właśnie, gdy chyba jakiś Francuzem rozmawiałem o tym są w Warszawie jest takiego spektaklu spektakularnego jeśli chodzi o wydarzenia z w ogóle kręgu kultury zastanawiają się nad tym i wydawcę pisze że, że to jest właśnie to znaczy, tak więc Gravity jest to wizytówką stolicy Polski jeśli chodzi o kulturę i taką specyfiką w ogóle warszawską oczywiście Warszawa okazuje się być także Stelli stolicą światowego dokumentu to jest wielka impreza niezwykle prestiżowa właśnie dla tych wszystkich twórców, którzy w dokumencie się specjalizują co więcej jak pewnie wiesz Polska szkoła dokumentu jest czymś niezwykle ważnym kinematografii światowej i jest także no taką naszą pozycję mocną kartą jeśli chodzi o kino w ogóle rozumiem, dlaczego rozumiem to wiek prestiżowe jest to dla siebie miejsce, w którym zaprezentowanie zaprezentowana zostanie film natomiast chciałbym, żeby też naszym słuchaczom, którzy znają się w audycji, a teraz na poważnie powiedział o tej swojej kinematografii innej pasji bo, bo myślę, że żona tkwi w tobie bardzo głęboko i pielęgnuje się choćby poprzez poprzez reżyserię poprzez scenariusze tak rzeczywiście znaczy to jest to najpierw była po prostu pasja czy powiedzmy Hobbit obok obok zawodu, który razem uprawiamy, czyli obok dziennikarstwa też zaczęła się znacznie wcześniej niż moje wszelkie myśli o pracy szeroko pojętych mediach Otóż w latach osiemdziesiątych Pałacu młodzieży był taki kapitalny zupełnie klub filmowy świetnie prowadzone z dodatku z fantastycznym Radzieckim sprzętem filmowym i niezwykłymi jak tamte czasy zapasami taśmy filmowej Orłowo, na której prowadziliśmy pierwsze właśnie filmowe eksperymenty z kolegami i to to bardzo to były moje początki tak towarem to raczej właśnie kategoriach dla takiego u zainteresowania zaczyn, a śmielszych marzeń nie przypuszczał, że coś tak strasznie fajnego i tak w sumie niepoważnego mogłoby być osobę życie dość powiedzieć, że w tych czasach kręciliśmy takie sceny np. kolega umiał wspaniale padać to znaczy mówił tak jak chociażby w mordę to przelecą przez stolik i wrócę 2 krzesła i postanowiliśmy filmować na po to, były takie właśnie pierwsze z TESKO kaskaderskie próby na naszych sił, więc to robi zachował się szalenie niepoważne, a na pewno nie nie wydawało mi się jakoś w ogóle możliwością życiowej życiowej drogi w dodatku bierz ich, że już ten mój taki dorosły debiut był strasznie późno to znaczy tak naprawdę właśnie film w to nie wrócę z moim dyplomem szkoły filmowej Andrzeja Wajdy, więc można powiedzieć takim filmowcem trochę dróg roczny co w tej sztuce kina interesujecie najbardziej bo, bo za kilka przejdziemy właściwie masie rozmaitych zajęć przy przy przy filmie prawda scenariusz reżyseria producent, ale co kręci najbardziej w tym wszystkim jest film to jest tak naprawdę wydaje mi się taka sztuka najbardziej prosta dziecięca to znaczy, gdy już teza jest taka, że kamera starsze proste urządzenie, które ma niestety albo stety trochę com konstrukcja cepa to znaczy nie pokaże z niczego więcej niż widać więc używanie kamery jest takie niezwykle dziecięco proste nie da się bardzo często to jest błąd, gdy sobie coś tam napisze bardzo ważnego to tej tej po prostu warstw literatury nie da się po prostu bardzo często przełożyć na język kamery to jest taka sztuka wydaje mi się na z 1 strony niezwykle prosta w swej konstrukcji, a przez to tak wspaniała i tak trudna, żeby ją unieść odwiedzą przepraszam dzieci słowo są narzędzia proste natomiast wszystko jest kwestią ich użycia tego, kto ich uwagę, kto ma, jaki warsztat kto, jaką bazę potrafi uczynić w za pomocą takiego narzędzia arcydzieło albo totalnego knota prawda no tak tam się wydaje fascynujące ja w dodatku miałem też z kinem taki o taki związek właśnie od dziecka bardzo emocjonalny i pierwsza przynosiła mi się po nocach już pierwsze 6 lat życia spędziłem w Kazimierzu dolnym, gdzie było kino Wisła w dawnej bożnicy żydowskiej to kino było, bo świetne, bo osie repertuar zmienia się tam codziennie bądź co drugi dzień dyrektor tego kina sprowadzał naprawdę kapitalne Holy łódzkie czy europejskie firmy część z części z tych firm w ogóle nie rozumiałem one po prostu zbyt trudne dla małego chłopca, ale przeżywałem to ogromnie to trochę takie wieś takie odczucie jak w słynnym filmie Tornatore Cinema Paradiso, gdy właściwie wyższych kino jest tobie niemal niemal od dziecka wzorujemy się, że to nie jest żaden szablon ewenement czy jesteśmy dziećmi kina to jest to tata to ze sztuk, która na całej naszej generacji kilku generacja wywarła największy największe piętno, więc wydaje mi się zainteresować kinem to jest za ekscentryka Trei, ponieważ jestem zwolennikiem takiego warsztatowego podejścia do do rozmów od ogółu do szczegółu to to już teraz mogę zapewnić państwu po informacjach Radia TOK FM będziemy mówić o twoim filmie natomiast wprowadzenie też pozwala być może zrozumieć pomysł na ten na ten film jego jego konstrukcji jego jego bohaterów Mikołaj Lizut jest z nami nasz redakcyjny kolega pod prąd prowadząca audycję teraz na poważnie dziś występujący w roli reżysera scenarzysty także producenta filmowego za chwilkę wracamy informacji jesteśmy państwem ponownie panie się po informacjach Radia TOK FM jak z pewnością państwo słyszeli Mikołaj Lizut jest z nami znany z anteny Radia TOK FM dziś jako reżyser producent scenarzysta, ale przede wszystkim teraz będziemy mówić o twoim filmie to nie wrócę rozmawialiśmy o tym kilkanaście minut temu, że film zostanie zaprezentowany podczas festiwalu filmowego Millennium Docs Against Gravity co niewątpliwie jest dla ciebie no tak takim prestiżem dumą, zważywszy na to jak traktujesz ten ten festiwal to wydarzenie na tym rynku kinematograficznych do teraz już przeszły do samego filmu już to nie wrócę do mojego bohaterek do do tej powieści co tak naprawdę, bo inspiracją dla ryby by właśnie wokół tych bohaterek rosnąć pewną opowieść uniwersalną chyba, ale o tym może za chwilę może ty nie najpierw kilka Opowiedz o scenariuszu, dobrze więc to wszystko zaczęło się wiele wiele lat temu Otóż właśnie w radiu TOK FM chyba jakoś w 2012 trzynastym roku zrobią taki reportaż z Cerekwicy pod Poznaniem tam jest takiemu taki młodzieżowy ośrodek wychowawczy dla dziewcząt młodzieżowy ośrodek wychowawczy to jest coś mniej niż poprawczak, ale jest to placówka resocjalizacyjna, gdzie dziewczyny w wieku od 13 do 18 lat trafiają z polecenia sądu ja wtedy postanowiłem zrobić reportaż nieletnich matkach, ponieważ w Polskim prawie taka przedziwna luka polegająca na tym, że na 16 letnia dziewczynka może już legalnie uprawiać seks nie jest to przestępstwo 16 letnia dziewczynka może, więc zupełnie legalnie często się zdarzać ciąże szesnastoletnia dziewczynka co więcej nie ma niestety żadne sza żadnego prawa do antykoncepcji przynajmniej tej przepisywane przez ginekologa, ponieważ bez zgody rodziców żaden ginekolog tę antykoncepcji nie przepisze, więc szesnastoletnia dziewczynka, gdy zajdzie w ciąże musi urodzić i w dodatku szesnastoletnia dziewczynka, gdy to dziecko urodzi nie ma do niego żadnych praw nie ma praw, ponieważ nie ma zdolności do czynności prawnych, a taka dziewczynka dziecko, które jest w placówce resocjalizacyjnej na ogół też ma skomplikowaną sytuację pod względem pieczy opieki prawnej bardzo często rodzice mają ograniczone prawa często właśnie prawa do opieki np. wychowawczyni, która cytuje na górze takie dziecko trafia do adopcji wydawało mi się co ciekawe wówczas, ponieważ właśnie z tych młodzieżowych ośrodkach wychowawczych jest taki program polegający na tym, żeby pokazać tym nastolatkom jak trudnym wyzwaniem jest macierzyństwo w związku z tym dostają one takie lalki i właśnie Phantom my niemowląt nafaszerowane elektroniką, które trzeba karmić przewijać, które trzeba usypiać w tym czasie opiekować 24 godzinna dobę te wszystkie działania tych dziewczyn wobec tej lalki wobec tego fantomy są rejestrowane na komputerze i ich wyniki tego sprawdzianu widzi wychowawca no i ten reportaż rzeczywiście jakoś tam udało dostałem za ten reportaż nagrodę polskiej agencji prasowej imienia Kapuścińskiego natomiast to potem na wiele lat, a o sprawie zapomniałem, gdy uczyłem się w szkole Wajdy szkołę tematu do filmu najróżniejsze pomysły wiedziałem przede wszystkim, że chce zrobić dokument i przychodni do głowy ten właśnie pomysł to znaczy początkowo chciałem zrobić właściwie taką króciutką etiopka o samych tych krokach to znaczy, żeby pojechać do takiego ośrodka dla dziewcząt i spróbować zrobić film, w którym bohaterami będą lalki nie ludzi to oczywiście karkołomnej i to oczywiście tata ta próba skończyła się tyle niepowodzeniem bardzo szybko okazało się, że w tym ośrodku młodzieżowym ośrodku wychowawczym w pieniądzu bohaterki są tak fascynującej tak ciekawe warsztaty ciekawe są te te dziewczyny z Legii oczywiście podążać za nimi na AAT lalki tt fantomy stały się po prostu jednym z epizodów Eco filmu w sumie okazało się, że jak też los chciał chciałbym to bardzo podkreślić jest o nieletnim macierzyństwie ani niczym taki ja po prostu postanowiłem w pewnym momencie takim robię bardzo długo 4 lata spróbować opowiedzieć o czymś takim co wydaje mi się fascynujące WI w wżyciu ludzkim, czyli o dojrzewaniu o takiej bardzo chybotliwych równowadze pomiędzy byciem dzieckiem, aby się dorosłem to jest niezwykle dziwne i bardzo niebezpieczny czas jakoś to jest tak w ogóle głupie wymyślone, że taki okres w życiu ludzkim najgorszej największej dziecięcej głupoty właściwie determinuje całe ludzkie życie i nas o tym właściwy jest kim już to nie wrócę bohaterki nie miała żadnego problemu by by opowiedzieć swoje historie by by stać się właśnie w bohaterkami swojego filmu też jest gdzieś pewnie no tak taki rodzaj intymności, której które, którą nie wszyscy chcą chcą wychodzić prawda tak z tym, że wiesz no ja towarzyszyłem tym moim bohaterkom bardzo długo film powstawał 4 lata, a same zdjęcia trwały ponad 3 lata, więc myślę, że bardzo zakup lokali przez ten czas, a przepraszam, ale w tym okresie spora jego część to zdobywanie wzajemnego zaufania, bo nawet nie chodzi jednostronne relacje tak by było to by zaufała byś mógł dzięki temu wydobyć jak najwięcej to jest taka relacja, która musiała dojrzewać i ich na pewno na ten etap Zając tak, chociaż wiesz ja nie starałem się niczego tak powiem wydobywać z moich bohaterek tylko raczej towarzyszyć im z kamerą to zupełnie tak powiem inny rodzaj obecności ja właściwie ich o nic nie pytałem wieś ja po prostu przy tym filmie głównie kierowałem się takim założeniem film po pierwsze, składa się ze scen z tak to jest banalne stwierdzenia także film dokumentalny składa się ze scen, więc nie bardzo interesują jakieś takie wypowiedzi do kamery nawet najbardziej intymne czy najbardziej szczere to jest po prostu trochę inna forma to jest forma taka telewizyjna dziennikarska, od której staram się jak najdalej uciec w firmach ja po prostu z moimi bohaterkami starałem się uchwycić sceny uchwycić ich życie oni nie, pytając wszystko w tym filmie rozwiązuje się samo wydaje mi się to znaczy to one są tu znaczy prowadzą tę narrację i to w dodatku nie nie w kontekście kamer to znaczy cała moja praca polegała na tym, żeby jak najszybciej dziewczyna, a może miał i no to, bo wydaje mi się na takim innej najtrudniejsze dla kolei trudniejszą rzeczą, ale dla mnie nie dla nich to znaczy ja w tym wieku w ogóle człowiek jest tak tak dynamiczny tak plastyczne, żeby pierwszy tyle się dzieje dookoła, że one o kamerze zapominały błyskawicznie on natomiast wieś to było dla mnie trudne przez taką dziennikarską cierpliwość ja chciałem bardzo szybko koszty korciło mnie, żeby coś zapytać wokół swego filmu też wybrzmiewa taki wątek dość istotne myślę, a chyba potrafię zrozumieć też pochodząc proletariackiej Bałut do wielokrotnie widział się przypadki ludzi, którzy usiłowali naprawić błędy swoich rodziców jeśli jeśli wiesz co mam na myśli, czyli krótko mówiąc za wszelką cenę jak najszybciej stworzyć rodzinę, która byłaby zaprzeczeniem tego rodzinnego domu, którego właściwie nie było wielu przypadkach dać dziecku, które jeszcze nie mamy albo aby mieć wkrótce będziemy to, czego sami nie dostaliśmy prawda tak i ciekawe ta zwraca uwagę rzeczywiście to jest to jest jakiś takie fatum, które chciał, że nie tylko na moich bohaterkach, ale na na wielu z nas, żeby jakoś móc aplikować następne pokolenia własne traumy zupełnie niechcący chcą, zwłaszcza naprawiać czy dać swoim dzieciom to, czego sami nie dostaliśmy tak rzeczywiście tak jest i ten wątek jest w bardzo bardzo silne tym filmie, bo on także chyba jest dosyć to jest to jest zagadnienie dosyć uniwersalne jeśli chodzi o okres dojrzewania, który w tym filmie opowiada film, zwłaszcza dokument musi pozostawić odbiorcy pewien pewien ślad oczywiście nie chciałbym by się teraz wciela się w rolę przewodnika, który nie pozwoli na taką refleksję każdemu każdemu z widzów tylko gdzieś go naprowadzi nas na to co był twoim zamysłem ale gdyby chciał zarysować tutaj, z czym chciałby pozostawić widza po po obejrzeniu tego filmu, jaka refleksja ma być dominująca, bo inaczej w swoim zamyśle powinna być dom dominującą opcję każdy z nas inną inną wrażliwość jest niezwykle trudne pytanie, z którym chyba nie umiem się zmierzyć, bo wiesz, bo tak to jest w ogóle z filmem przez strony jest bardzo proste, a z drugiej strony niezwykle no, więc rolę sprawdza tylko z premedytacją zadaje pytanie bo, bo jesteś filmowcem dziennikarzem jednocześnie dziennikarz siadając przed mikrofon nie wiem, zabierając się za napisanie jakiegoś artykułu do powinien chyba sympatycznie myśleć o swoim odbiorcy i też próbuje jako dziennikarz zastanowić co chcesz przekazać czym on ma wyjść, poświęcając tobie swój czas tobie swojemu gościowi np. w trakcie w trakcie rozmowy prawda jak to jest z tym przełożeniem na sztukę filmu czy aby to nie jest taka pułapka w twoim przypadku, czyli dziennikarz, który za film się bierze Sułek być może to znaczy, więc na tej drodze musiałem się mierzyć wielokrotnie z różnymi pułapkami także z koleinami właśnie naszego zawodu w bo to jest wieś to jest niezwykle trudno tak się przedstawić wydawałoby się, że dokument jest już po krewnym dziennikarstwo no dziś myślę, że nic bardziej mylnego, ale jeśli pytasz o to, z czym chciałbym zostawić widza po po po tym filmie już tu nie wrócę to przede wszystkim chciałem zrobić film, który może to zabrzmi trochę pretensjonalnie, ale film delikatny, który nie epatuje patologią czy czymś takim, czego oczywiście wokół moich bohaterek jest bardzo bardzo duża chciałem no po prostu opowiedzieć historię, z którą mierzy się każdy dojrzewający, a szczególnie każda dojrzewające dziewczynka już ten film jest szczególnie dla mnie ważny, ponieważ mam córkę w wieku moich bohaterek i sądzę, że problemy nie są osi różna od tych, które moje bohaterki przez, któremu bohaterki przechodziły no oczywiście wyż trochę inny kontekst inne środowisko inny dom, ale tak wiele nie zmienia w dodatku też wieś nauczyłem się przy tych moich bohaterkach odrobinę pokory także w tym sensie też ja od początku właściwe strasznie chciałem, żeby ten film się dobrze skończy, a czy szukałem jak po prostu karać do jakiś krzepiące błędy właśnie, odpowiadając na twoje pytanie chciałem zostawić widzów z czymś dobrym z czymś pozytywnym, bo niestety już reżyser filmów dokumentalnych nie jest panem losów swoich bohaterów dlatego kompletnie się to nie udał koła Lis rzut był naszym gościem reżyser filmu już tu nie wrócę, który zostanie zaprezentowane na festiwalu filmowym Millennium Docs Against Gravity dziękuję ci dziękować za rozmowę dziękuję pięknie dziękuję członkom naszych słuchaczy zaproszone informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA