REKLAMA

7. Dni Muzyki Ukraińskiej

OFF Czarek
Data emisji:
2021-08-30 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
więcej o tym tajemniczym utworzył powie państwu pan Roman Rewa covid kompozytor dyrygent oraz dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej dzień dobry witam serdecznie witam serdecznie pana redaktora wszystkich państwa cieszę się bardzo po raz kolejny możemy mówić na państwa antenie o dniach muzyki ukraińskiej w Warszawie tak to już siódma edycja ja także niezwykle się cieszy, dlatego że poprzednia poprzednie edycje były odbywały się dość nieregularnie, a Rozwiń » tymczasem już od 3 lat, jeżeli się nie byle co roku i mam nadzieję, że tak pozostanie tak właśnie jest bardzo się z tego też cieszy i tutaj muszę podkreślić, że to się wszystko ożywa dzięki przychylności miasta stołecznego Warszawy wygraliśmy na konkursie dotacji dotacje trzyletnią także kwestie w roku ubiegłym w tym roku w przyszłym ma zapewnione miejski finansowanie oczywiście szukamy też innych dobry dobroczyńców ich mamy tutaj powiem, że zaczynamy szukać współpracę z sutym ukraińskim z Kijowa to jest taki analog naszego słuchu Instytutu Adama Mickiewicza także tak od kilku lat festiwal ma coroczną edycję też będziemy się bardzo starać, aby tę tradycję dalej utrzymać, a muzyka, którą usłyszeliśmy na początku to był fragment utworu, ale aktywny kompozytora, który już nie żyje zmarł w 2000 roku pisał niezwykle ciekawą piękną muzykę dużo muzyki filmowej skomponował, a utwór, który słyszeliśmy to był fragment nagrania sprzed 2 lat Oksana Mikiciuk śpiewała wówczas i towarzyszyła jej orkiestra z Kijowa Kijowska Camerata pod moją dyrekcją już tej analizuje, że na finał naszego tegorocznego festiwalu ponownie wystąpi taki ska orkiestra i ponownie o samym kciuk zaśpiewa muzykę lewatywy inny jego utwór równie piękny tym razem do słów Pawła czyny takiego projektu uma ukraińskiego w utwór, który słyszeliśmy był do tekstów Tarasa Szewczenki 3 dni festiwalowe w tym roku 4września 8września oraz 11września i wypowiedzi będą różne nastroje różne tematy przewodnie każdego z tych dni tak zwykle staram się tak budować ten festiwal, żeby miał dużą rozpiętość stylistyczną i dużą rozpiętość czasową muzyki, którą przedstawiamy i tak zaczynamy nasz festiwal w najbliższą sobotę 4września w katedrze Świętego Jana na Starym mieście o godzinie dwudziestej wystąpi chór ze Lwowa bardzo ciekawy zespół nazywający się, a cappella Leopolis, który specjalizuje się w wykonywaniu muzyki dawnej i przedstawiłam program muzyki chóralnej wieku siedemnastego osiemnastego kompozytorów zdanych, ale też i nieznanych co jest takie zastanawiające, że jest całkiem spory repertuar chóralny bardzo to powiedzieć misternie skomponowanym na wiele głosów bardzo profesjonalnie z techniką polifonicznej i pomocy radzi, że nie znamy autorów, czyli jeszcze w tym czasie w tych rejonach Europy no żyła taka tendencja, że Bóg wie, kto tworzy, więc nie trzeba się pod tym podpisywać, ale mimo tego, że nie znamy twórców muzyka jest znana i będzie wykonane właśnie na tym koncercie w najbliższą sobotę przez zespół acapella Leopolis ze Lwowa kolejny koncert 8września już będzie odbywać w studiu koncertowym polskiego radia imienia Witolda Lutosławskiego i tutaj się bardzo cieszy, że warszawski znakomity kwartet Royal String Quartet zgodził się przyjąć nasze zaproszenie do grudniowego koncertu wykona program różnych brył kwartetu wrogowie różnych kompozytorów ukraińskich ich wymienię, bo warto te nazwiska może jakoś usłyszeć jest to 1 Stanković urodzony w 402 roku Zoltán, ale mafii urodzony w 1900700 piątym roku, a lekcji brytyjski urodzony w 1009800 szóstym roku i walce sylwestrów rocznik 1937 wszyscy żyją, ale ulubieniec no tak mój ulubieniec oczywiście paktowi wprawdzie pan pamięta zresztą nie tylko mój, bo jest to dzisiaj najbardziej znany w świecie kompozytor ukraińskiej będzie wykonywany w różnych ważnych miejscach i symfonicznych i festiwalowych, a koncert ostatni 11września w sobotę przyszło również w studiu radiowym pokaże 5 utworów Voo zachodzące w 6 banków run Chuck kiwają wspomniany bardzo ciekawy kompozytor Oleksandr ziarenko Słowianie mieszkający w Kołomyi aktualnie, który napisał bardzo ciekawy koncert nazywa się koncert Rutte snu na fortepian i małą orkiestrę inspirowany muzyką huculska także myślę, że będzie kolorowo i energetyczne bardzo bardzo pięknie barwnie głosami Kiczuk już tę dało Ano z tego piękna mam tak taką nadzieję porozmawiać może jeszcze chwilę o kompozytorach, których utwory zabrzmią w poszczególnych dniach szczególnie w tym w tym drugim dniu, bo to są kompozytorzy różnego pokolenia można by rzec tak mamy tu 2 pokolenia kompozytorów Stanković sylwestrów kompozytorzy prawie 80 letni Stanković już po osiemdziesiątce sylwestrów no i młodsi, ale masz trochę po czterdziestce i Ratyński trochę mniej niższe niż 40 dla słuchaczy, którzy zechcą przyjść na koncert będzie oczywiście ciekawa możliwość porównania na ile to młodsze pokolenie kontynuuje estetyczne postawy i techniki kompozytorskie starszych Mistrzów na ile ten temu zaprzecza jak JŚ także to są bardzo indywidualni twórcy i każdy może mówić już w tej chwili dodają takich właśnie indywidualności jest Stanković to kompozytor, który będzie jest bardzo ważny i znaczący w Ukrainie i można o nim tak powiedzieć, że nawet kameralne utwory pod jego piórem nabierają takiego dużego dramatycznego może ponad kameralne go wymiaru i to będzie słyszalny nawet w tym w tym kwartecie z ojcem, ale maści Węgier pochodzenia ukraiński Węgier bardzo otwarty na ludowe inspiracje i ataki astmy majorowi tryb swoich utworów jest kompozytor, który raczej raczej daje pozytywną energię niż nas Zagłębia w jakiś Niewiem, bo refleksje ciemne tak powiedział ekspert chiński najmłodszy z tej czwórki kompozytorów powiedział, że eksperymentuje ze stylami i nawet tytuł jego utworu, który nazywa kwartet smyczkowy C-dur już daje sygnał, że to będzie jakieś jakaś gra z tradycją jakiś może przełamanie tej tradycji C-dur no IW oczywiście sylwestrów postać niezwykła od dawna kompozytor znalazł swój język i myślę sobie, że ktoś, kto zna jego kilka utworów bezbłędnie odgadnie, że jest twórcą muzyki, którą słyszy, gdy jeszcze nie zna i posyp stworzy można tak powiedzieć, że są tak mówią o sobie, że nigdy nie napisał, a preludium pisze po studia pisze meta muzyki jego zdaniem najpiękniejsza muzyka już zaistniała dzisiaj to jest jego postawa dzisiaj kompozytor może być tylko odbiciem tego piękna, które kiedyś już zaistniało i po takim okresie awangardy, którą przeżył w latach sześćdziesiątych zresztą wtedy był bardzo za nią to powiedzieć no bo był karany jakimś sensie, bo był na marginesie ówczesnego życia kulturalnego w Ukrainie czy wtedy w związku Radzieckim, bo na tym świecie był wykonywany prawda ważnych festiwalach muzycznych świecie, ale po pewnym zresztą nie tylko on taką zmianę przechodził znamy to już u nas prawda Górecki Penderecki i Rutowski Killer wszyscy przychodzili od postaw bardzo radykalnych dźwiękowych do do pewnych pewną harmonię to powiedziałaby poszukiwania pewnego porządku dźwiękowego takich sylwestrów odnalazł odnalazł swojej muzyce harmonię dużo jest muzyka totalność, a ostatnio jego twórczości wręcz w ogóle o taka minimalna medytacyjne na totalna harmonia dominuje tutaj polecam państwu odnalezienie np. YouTube jego Bagateli jest to muzyka wręcz medytacyjna, więc tak dobrze zamierzamy tutaj wartę usłyszał słucham panie dyrektorze zabiliśmy zbliżają się informacje po informacjach wrócimy pan Roman Rewald Łowicz kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej państwa moim gościem wcale siódme dni muzyki ukraińskiej Radia TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia siódme dni i 3 dni muzyki 4września 8września i 11września państwa moim gościem jest pan Roman Rewald covid kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni Moski ukraińskiej i w tym roku można powiedzieć, że ta muzyka pewnie brzmi szczególnie z okazji trzydziestej rocznicy odzyskania niepodległości przez Ukrainę no tak to też trzeba podkreślić, że Ukraina świętuje ten jubileusz, ale tutaj też trzeba na 1 oddechu dodać, że ten jubileusz odbyła się w cieniu wojny ciągle, więc to też trzeba o tym pamiętać ale, ale ważne jest to, że ukraińskie państwo mimo tych różnych trudności wytrzymuje ten napór cóż to dużo mówić no jest forpocztą obrony europejskich wartości powiedział na na Wschodzie oczywiście tutaj dużo można by wchodzić szczegóły na ile te wartości są tam prawda tylko kultywowane, ale wiemy, że Majdan ostatni wyraźnie się za nimi opowiedział jak tutaj już, jakby słyszałem wielokrotnie w tych czasach takie zdanie warto przypomnieć, że chyba żaden z państw europejskich członków Unii Europejskiej nie umierało za łodzie, a w Kijowie zatem umie niestety ileś osób życie oddało lat temu 7 i nie ma o tym, że każdego dnia na Wschodzie ktoś jak ktoś ginie tak mamy rocznice, ale ciągle jest ona w takim mieniu no dobrze co o nowego, jakie odkrycia się co się dzieje co się zmienia, bo oczywiście myślę sobie, że kiedy ten festiwal dni muzyki ukraińskiej rozpoczyna się wiele lat temu to byliśmy winnej sytuacji po pierwsze, myślę sobie świadomości Ukrainy czy ukraińskiej muzyki ukraińskiej kultury ukraińskiej sztuki, ale też obecności Ukraińców w Polsce pamięta, kto powiedział, że od czasów początków tego festiwalu, który już mówiliśmy odbywały się nieregularnie, czyli ponad lat temu 20 do dzisiaj zmienił się tylko pewien aspekt ukraińskiej w Polsce taki mianowicie, że dzisiaj mamy są różne szacunki prawda, ale nawet takie, że mamy około 2 000 000 pracowników ze Wschodu teraz może ta pandemia trochę tę liczbę zmieniła natomiast takim niezmiennym atrybutem czy wymiarem jest nieobecność wysokiej kultury ukraińskiej w repertuarze polskich instytucji kultury no każdy, kto zechce dzisiaj wejść prawda internet i sprawdzić repertuar Filharmonii teatrów no nie znajdzie nazwisk polskich twórców także ten festiwal ciągle teraz to zadanie, aby uwrażliwić dyrektorów tych instytucji osoby odpowiedzialne za budowanie repertuaru naszych kulturalnych placówek, aby ten wymiar określa się tam znalazł, bo jest ważny jest ciekawy myślę sobie, że to jest raz pokazanie Wschodu od innej strony niż ta, która jednak dominuje w naszej przychodni publicznej ciągle ciągłe rozpatrywanie przeszłości nie na i weselnych tonach powiedział natomiast kultura wysoka przetwarza historie wciąż dużą publiczną daje pewien wymiar panie refleksji nad nad przeszłością nad teraźniejszością projektuje przyszłość także służb, ale ma tę okazję, że mogę apelować do dyrektorów polskich sieci kultury, aby rozszerzyli swój repertuar o właśnie reporter ukraińskiej, choć nie tylko białoruski litewski słowacki prawda także warto wyjść poza ten kanon muzyki niemieckiej rosyjskiej, która dominuje w naszych muzycznych instytucjach i poszukać pewnych ciekawostek tak to ujął pan te ciekawostki znalazł, żeby także miał pan tyle materiału musiał pan odrzucać czy czy jednak to cechę prowokuje pan, bo tak czy materiału jest bardzo dużo także i powiem tak festiwal na pewno nie skończy się z przyczyn braku materiału jeśli jeśli to tylko są sprawy finansowe, które mogą nam temu stać na Zawadzie czy będę na przeszkodzie realizacji naszego festiwalu, a plany mamy czy jesteście podzielę z państwem bo, bo od wielu lat nosi się idea wykonania utworu bardzo ciekawego młodego kompozytora Kijowa Oleksandra szynki, który napisał utwór na około 105105 wykonawców około 80 minutowy utwór na chór dużo dużo orkiestra zespół etniczny sopran solo do różnych tekstów przeważnie prawosławnej tradycji, ale również ludowych tekstów o tematyce religijnej no i mam wielką nadzieję, że za rok uda nam się państwu to ten utwór przedstawić i prawykonanie utworu jeszcze nie było nie było wykonywanych oczywiście liczymy na to, że ten jeszcze jest wirus pozwoli na tak duży udział wykonawców na scenie no tak tak tak notują także nie mam problemu z tym, aby znaleźć dość repertuaru, żeby zbudować festiwal on mógłby być bogatszy nie tylko 3 koncertowe mogły, więc koncertów oczywiście tylko od ośrodków tutaj jeszcze raz dziękuję miastu Warszawie z przykrością powiem, że od 3 lat nie możemy, jakby znaleźć akceptacji w naszych ofertach do ministra kultury no ale może przyszły rok będzie bardziej szczęśliwszy w tym względzie te ten festiwal to jest festiwal, w którym pojawiają się wykonawcy ukraińscy, ale też mamy wykup wykonawców polskich wykonujących utwory kompozytorów ukraińskich czy ma pan rozumie, że tutaj chodzi o to aby, aby dwutorowo podążać tak z 1 strony, abyśmy poznawali twórczość sąsiadów, ale też, aby ta twórczość sąsiadów trafia pod strzechy trafiała do repertuarów no może, jeżeli od razu instytucji to przynajmniej zespołów wykonawców solistów grających muzykę tak właśnie to taką mam intencje bardzo liczę na to, że Royal String Quartet, który przedstawi nam ten program 8września będzie również miał okazję wykonać go w innych kontekstach także formułą festiwalu jest, aby wykonywać muzykę ukraińskich kompozytorów, ale niekoniecznie ukraińskich wykonaniach i tutaj oczywiście zapraszamy polscy wykonawcy, ale też wyobraża że, gdyby nam środki poza pozwoliły chętnie bym zaprosił na ten festiwal i światowe gwiazdy, które by mogły pokazać tam tę muzykę swoich mistrzowskich wykonaniach taką mam intencję dobrze, jakie plany coś co się będzie działać również najbliższe plany jest to, żebyśmy przeszli przez najbliższe 3 dni festiwalowe, czyli przypomnę 4września 8września 11 września 11 września to też data szczególna przypominam, ale czy ma pan plan 0809. dziesiątego co się będzie działo tak by na rok przyszły chciałbym zaprosić zespół warszawski cień, a sam był pod dyrekcją Andrzeja Bauera tutaj odkryje pełnię tajemnicy no ten zespół miał w tym roku również występ ale jakby nie udało nam się dopiąć tego wykonania, więc bardzo mam wielką nadzieję, że uda się przedstawić zespół w roku przyszłym mówiłem o tym duży utworzy, który chciałby wykonać za rok na stopy od osób na scenie myślę o tym, aby zabrać jakiś Polski chór do wykonania muzyki chóralnej ukraińskiej wiemy, że ta tradycja jest ogromna tu też pojęcia o tym, że akurat chór ukraiński były tym nośnikiem muzycznej tradycji, który który był tak pielęgnowany w wieku dziewiętnastym szczególnie i dwudziestym o to też wiązało z tym osoby mamy ten sam problem w Polsce prawda nie mamy dużo muzyki Symfonicznej no nie tak dużo operowej kiedyś mówiliśmy z panem redaktorem o bonusy także ten aspekt muzyki chóralnej chciałbym tutaj szczególnie u nas pokazywać, ale dalej wymiar kameralny jest bardzo istotny no i symfoniczny są symfonii dla Kaczyńskiego nie wykonywane u nas mogłyby być spokojnie stawiany repertuar koncertów symfonicznych jest 5 symfonii dla Kaczyńskiego porównywalnych jakiś sensie w estetyce symfonikami co Szostakowicza Prokofiewa jest sylwestra, który ma symfonii 9, więc tu też chciałbym w jakiej perspektywie i tę muzykę pokazywać młodzi kompozytorzy Ukraińcy mają bardzo ciekawy dorobek symfoniczny także no jeśli nam pozwolą materialnych środki to będziemy tak budowali przez festiwale bardzo liczymy na to, że publiczność nam dopisze, bo to też bardzo istotne, że nasz kontrakt jest jest publiczność nasi naczep i obcy, który przyznają nam dotację też jak patrzą NATO na ile nasza działalność znajduje odzew wśród społeczeństwa, więc serdecznie zapraszam nasze koncerty, aby nas wesprzeć moim środkiem biletowe, ale też, żeby zamanifestować to, że ta nasza akcja jest ważna, że ten wymiar budowania relacji polsko-ukraińskich na na poziomie kultury wysokiej jest niezwykle istotny, że poznajemy wschód poznajemy Ukrainę widzimy ją no w innych wymiarach niż ten, który czasem dominuje tutaj też muszę powiedzieć, że nowo robimy reklamę w Facebooku o no jestem przerażony czasem komentarzami, które się zjawiają pod tymi naszymi nosami no ale dlaczego, jakie komentarze o wie pan straszne w tym np. ostatnich zjawił taki, dlaczego w Polskim kościele taki koncert działać wyobraźnia na chciało PiS bo, bo ksiądz proboszcz nas nas wpuszczono nie musi o tym, że za jest ile takich prawda odwoływać do czasów drugiej wojny i tych krwawych różnych historii no cóż ma ta muzyka do tamtego czasu do Izby jest na czym pracować także ja mam taką idée fixe pan wyobraża sobie nie wiem na ile ta moja tam myśli jest no by jakoś ma realność 3 czy trzecie czy sens, gdy przechodzimy obok teatru funkcjami oni nie znajdujemy na afiszu żadnego nazwiska z Ukrainy, więc więc, jakby no w ogólnej przestrzeni kulturalnej jawi się tą tematyką, bo taki jaki, jaki on się jak w tym w tym, że Facebook jak i specjalista, który się tym interesuje coś tam wiedzą, ale szeroki ogół społeczeństwa ma ma mizerne wyobrażenie o o Wschodzie, więc liczę na to, że nasza akcja coś tam będzie zmieniać, a jeszcze dziękuję państwu za państwo przychylność i to, że radio TOK FM jest naszym patronem medialnym, a także bardzo się ciesz się, że radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia siódme dni muzyki ukraińskiej 0408. i 11 września w Warszawie państwa moim gościem był pan Roman Drywa covid kompozytor dyrygent dyrektor artystyczny festiwalu dni muzyki ukraińskiej informację o godzinie 1140 już za kilka minut dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA