REKLAMA

Prawnik: "Przepisy dotyczące mandatów za przekroczenie prędkości na e-hulajnodze będą w większości przypadków martwe"

TOK360
Data emisji:
2021-08-30 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:12 min.
Udostępnij:

O nowych uprawnieniach straży miejskiej, która od północy uzyska prawo do wystawiania mandatów m.in. za przekroczenie prędkości na e-hulajnodze, mówił Adam Jasiński – prawnik zajmujący się ruchem drogowym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 3601850 zgodnie z obietnicą jest z nami Adam Jasiński prawnik zajmujący się ruchu drogowym dzień dobry dzień dobry to dziś strażnicy miejscy będą mogli nas złapać na chodniku pędzących hulajnogą elektryczną no niekoniecznie dzisiaj, dlatego że nie wie, dlaczego wszystkie wszystkie media w osadzie mówią o tym, że te przepisy weszły dzisiaj, a one mają wejść dopiero się o północy, czyli od jutra, czyli jeszcze dziś możemy pędzić hulajnogą elektryczną pochodni Rozwiń » i niesienie wydarzy to nie jest tak, dlatego że mówimy o uprawnieniach straży miejskiej uprawnienia straży miejskiej do nakładania mandatów wchodzą w życie dzisiaj o północy, czyli będą za kilka godzin żyć natomiast obecnie policja oczywiście ma uprawnienia do funkcjonowania tego typu zachowań no dobrze ale dlaczego właściwie straż miejska dostaje te uprawnienia czy bez tego byłby problem z egzekwowaniem tych nowych przepisów dotyczących hulajnóg elektrycznych czy jak pan ten sposób w tym zakresie straż miejska jest kolejnym organem kontroli ruchu drogowego poza np. z okolicą, która ma uprawnienia, dlaczego dlatego, że w art. 129 w sprawie ruchu drogowym 129 PE jest są określa uprawnienia straży miejskiej generalnie zawsze było tak, że straż miejska miała uprawnienia do kontroli tych uczestników ruchu rzeczy poruszają po chodniku, czyli generalnie pierwszych chwil, ale nie tylko pieszych i tutaj, ponieważ w ustawie prawo ruchu drogowym wprowadzono nowe kategorie użytkowników w maju, czyli właśnie te urządzenia typu lepsza kolejnego urządzenia transportu osobistego itd. i rozszerzono uprawnienia straży miejskiej zasadnie na to, aby mogła reagować na zachowania, które są sprzeczne z prawem na chodniku wobec pieszych i tych uczestników, którzy poruszają się przy pomocy urząd zdarzały się przypadki, kiedy zareagować nie mogła ja sądzę, że w dużej części te wprowadzone przepisy będą przepisami martwymi dlatego, że jeżeli ustawodawca mówi tutaj do kierunek jest dobry, żeby te pobyty uczestnicy na tych wszelkiego rodzaju urządzenia porusza się z prędkością pierwszego rządu pieszego, ale w praktyce egzekwowanie tego będzie niezbędnie nie będzie no bardzo trudno będzie, dlatego że ja sobie nie bardzo wyobrażam, że wynik straż miejska w jakikolwiek inny organ kontroli ruchu drogowego nie wiem wstał z radarowym miernikiem prędkości np. no to można wizualnie porównać prawda przyjmuje się, że prędkość pieszego to jest od marca jest 67 km no i na godzinę prędkości, więc myślę, że jeżeli taki rower no nie wiem, bo to będzie też dotyczył rowerzystów, bo w art. 33 też zmieniono zapis dotyczy dotyczy rowerzystów, jeżeli rowerzysta się porusza po chodniku przypomnę, że nie zawsze może się poruszać tylko wtedy w określonych przypadkach, kiedy jest ulewa itd. jest powiedziane w ustawie no to w ten brakuje wydzielonej drogi dla rowerów pasa ruchu Rafał karmelita dalej tak tak taki tutaj może się poruszać wtedy z prędkością zbliżoną prędkością pieszego, czego dotychczas, gdyby ustawodawca nie określił expressis verbis, a w tej chwili jest już określone no dobrze, ale zaczęliśmy naszą rozmową pędzenia hulajnogą po chodniku i wyobrażam sobie, że może być szara strefa np. z tym dość szybko poruszającym się pierwszym, więc odpowiednio szybciej w odniesieniu do mnie mogłaby jechać hulajnoga, ale przewiduje pan absolutnym problem z egzekwowaniem tych przepisów, bo po prostu nie będzie dowodu w postaci zmierzonej prędkości pierwsza czy też hulajnogi ja są to znaczy tak jest to jest możliwe do egzekwowania trzeba by było rzeczywiście organy kontroli ruchu drogowego bardziej zmotywować do tego, żeby się za zajmować tego typu wykroczeniami, ale myślę, że najczęściej ten przepis będzie miał zastosowanie na wokandzie sądowej wówczas, kiedy dojdzie do zdarzenia to znaczy, jeżeli będziemy mieli tylko wypadek drogowy czy to kolizję czy to są ofiarami no to no to taki takie zdarzenie będzie często generować za sobą powołanie biegłego biegły bez żadnego problemu na podstawie uszkodzeń w pojazdach już określić prędkość, jaką poruszała się kolejną, a więc w tych przypadkach oczywiście to będzie miało zastosowanie, a przypadek znów ten przypadek, od którego wyszliśmy w naszej rozmowie, czyli jak chuj hulajnogą elektryczną po chodniku zatrzymuje mnie strażnik miejski mówi no panie Adamie, bo oni zwykle tak się zwracają po imieniu panie Adamie wyjechał pan za szybko szybciej od pierwszego mandat spoglądam do tych nowych przepisów no kilkaset złotych to co ja mówię nie przyjmuje odwołuje się i nic zrobić nie mogą, a czynienie jeżeli, jeżeli pan mówi o tych nowych przepisach, które mają wejść w życie tak zostało wniesione do laski Marszałkowskiej i tych mandatach, które będą do 5000zł od ich pan mówi to Niewiem czy dotychczas obecnie obowiązuje obecnie obowiązującą od święta to dzisiaj nowy mandat co do zasady mamy mandat w wysokości 500zł oczywiście taki uczestnik może by warunkiem by w systemie obecnym motorowym warunkiem przyjęcia w Polsce wymaga nałożenia tego mandatu jest zgoda sprawcy przyjęcia prawda chce, jeżeli sprawca odpowie na odmawia przyjęcia mandatu to oczywiście tego mandatu należy inna sprawa idzie do sądu przed sąd raczej problem będzie problem, żeby oczywiście to jest trochę podobna sytuacja jak wjazd w Sydney rzutem Schetyna za sygnalizator na skrzyżowanie prawda tryby czy czerwonym, gdzie kierowca Kielc kierujący twierdzi rząd został na żółtym prawda kontrola ruchu drogowego twierdzi, że to już wiosna czerwony, jeżeli nie ma urządzenia rejestrujące, które by zarejestrowało np. z formie klatek wideo filmu, bo są w tej chwili takie stosowane przez inspekcję transportu drogowego to wtedy oczywiście słowo przeciwko słowu teraz kwestia swobodna ocena dowodów sądu czyją wersję przyjmie, gdyby te przepisy były lepiej skonstruowany to nie stanęliśmy przed tym słowo przeciwko słowu i przed problemem ja myślę że, więc tak macie państwo sięga 1 po prostu aż tak precyzyjnie więc, że tak nie da się prawo ma to do siebie, że ma charakter taka generalne abstrakcyjne, jeżeli pójdziemy z wykazu listy bardzo rozbudowaną to będzie miało więcej szkody aniżeli pożytku za sobą pociągnie chciałbym poselskiego tak oczywiście można pewne rzeczy było regulować tam, gdzie ustawodawcą np. z prędkością pieszego można by było dodać głośniki po Libii dopisać 7km/h społeczny czy nawet cieszyć no i wtedy mamy już potrafi oczywiście pojawiają się pytania co jest prędkość pieszego czy, jeżeli pies biegnie to jest prędkość pieszego czy nie, a pomijam to pamiętajmy o tym, że sprinter tom może być gości ponad 30 sobota godzinę co jest prędkość pieszego w cieniu liczy też oczywiście interes pierwszym właśnie to jest no nie biegnący pieszy czy to jest pierwsze już jest pieszy po pojawiają się wątpliwości interpretacyjne, które ponieśli tak tworzyć prawo, aby tych wątpliwości jak najmniej nie da się ich wyeliminować, ale dalsi ograniczyć tutaj można by było dopracować przepisy tych wątpliwości, bo miejsce dla organu orzekającego czy dla uczestnika ruchu, który ma stosować tych przepisów czy dla mnie dla pana Adam Jasiński prawnik zajmujący się ruchem drogowym był gościem TOK 360 bardzo dziękuję już za chwilę najważniejsza informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA