REKLAMA

"Szkoła strachu" czeka nas od jutra

Połączenie
Data emisji:
2021-08-31 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Justyna Suchecka TVN 24 PL dzień dobry czy dobre i Krzysztof Chorwat TOK FM dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o szkole o tym, jaka ta szkoła post pandemiczną jeśli można tak powiedzieć, ale też szkoła już w tym momencie zarządzana bardzo aktywnie przez bardzo specyficznego ministra edukacji, jaka szkoła jest tak może na początek wolne wnioski Justyna Suchecka nic się dużo o tym myślę i Rozwiń » przede wszystkim wydaje się, że to jest szkoła strachu i to ona bardzo wielu poziomach z 1 strony strachu przed pandemią przed zachorowaniami przed tym czy nie będzie kolejnego lockdownu, a z drugiej strony szkoła strach uczniów przed tym jak to jest wrócić do ławek czy ktoś wszystko da znowu o zyskach czy można się uczyć tak jak przed pandemią nas wreszcie trzecie stronę ten strach, który towarzyszy nauczycielom Edukatora dyrektorom czy strach przed zmianami, które zapowiada minister Czarnek bo, chociaż ten rok szkolny póki co nie jest rewolucyjny tak naprawdę to wszystko co mówi minister tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego wskazuje, że prawdziwa rewolucja dopiero przed nami Krzysztof Chorwat ja powiem, że jest właśnie taka jak o jakiej szkole mówi Justyna natomiast myślę sobie o tym co twierdzi ministerstwo i minister Przemysław Czarnek to wg takiego rządowego oficjalnego przekazu oczywiście jest to szkoła bezpieczna, bo mają wszystkie płyny do dezynfekcji po pierwsze po drugie wszelkie programy wsparcia, które rzekomo mają ruszyć pomoc w odbudowie tych relacji w szkole no właśnie taka dzisiaj sobie myślimy o szkole, jaka ich od jutra powinna być razem z pierwszym dzwonkiem rozpocząć to właśnie taka odbudowując relacje stawiająca na bezpieczeństwo itd. czy bardzo mocno nadrabiając, ale nie koniecznie materiał ten, który jest do nadrobienia, ale po prostu, nadrabiając relacje w szkole między rówieśnikami, ale też między nauczycielami uczniami rodzicami uczniami nauczycielami no właśnie, jaka jest to pełna obaw, czyli to wszystko, o czym powiedziała już Justyna, ale czyje to są obawy to znaczy kto jest właściwie to najbardziej zastraszano grupą, która tworzy polską szkołę wiadomo, że to jest taki organizm z 1 strony trochę to jest trochę mamy instytucję, ale przede wszystkim mamy całą masę grup, które są z tą szkołą jako związane są rodzice i nauczyciele uczniowie i zarządzający kuratoria, więc kwota jest najbardziej przerażone Justyna skreślił postawiłem taką diagnozę wszyscy się po to, pod przebijają się tłumaczyć jak ja myślę, że każdy boi się oczywiście, czego innego winny sposób ale gdybym miał wybrać tę grupę, która boi się najbardziej są to nauczyciele dlatego, że to na nich zawsze tak jest w szkole na nich będzie spadał ciężar odpowiedzialności za to jak pójdą egzaminy do nich będą pretensje dzieci nie będą się potrafiły odnaleźć w szkole to inny minister Czarnek będzie wymyślał nowe zadania czy nowe wyzwania nowe priorytety no wreszcie to oni będą musieli sobie poradzić z emocjami wszystkich tych grup, które wymieniłeś to jest także np. rodzice nie będą liste kuratorem bardzo długo mam nadzieję, ale nauczyciel będzie miał każdą ze stron szkolnej społeczności i ten nauczyciel będzie między tymi stronami bardzo często szarpany przeciągane, bo nie jest wcale tak niestety, że ten cel ministra, ale rodziców pisał uczniów jest w szkołach taki sam oczywiście takie szkoły się zdarzają, ale co do zasady jesteśmy w tej chwili bardzo dużym konflikcie co też widać wystartowała właśnie bardzo, że akcja społeczna wolna szkoła włączyła się nam kilkadziesiąt organizacji pozarządowych też takich bardzo cenione w dużych organizacji i widać, że startujemy ze strachem startujemy z konfliktem na nauczyciela współczuję dlatego najbardziej Krzysztof Chorwat nauczyciele jeśli mogę dodać nauczyciele będą jeszcze mieli przez pierwsze tygodnie zamiast realizować jakiś konspekty lekcji, które sobie wymyślili być może bardzo fajne podczas wakacji, żeby ten powrót był bezbolesny no to np. będą musieli zająć całą akcją szczepień, bo to też szkoły zostało przerzucone właśnie to, żeby jak najbardziej wypromować szczepienia wśród uczniów i ich rodziców no i przez pierwsze tygodnie to właściwie takie będzie taki taki powrót jednocześnie z masową akcję promocyjną, która być powinna rzeczywiście raczej zgadzamy się z tym, że uczniowie powinni się zaszczepić ci, którzy mogą żeby, żeby po prostu nie wracać na do nauki zdalnej, ale to znowu nauczyciele będą musieli być zestresowani dyrektorzy również o to żeby, żeby ktoś tam mógł później powiedzieć, że okej udało się zaszczepić tyle dzięki takiemu pomysłowi ministerstwa czy rozwiąże to będzie taki zawód nauczyciela, czyli zawód zderzak, czyli z 1 strony musisz realizować programu, które jest dość specyficznie, jakby pomyślane pod ideologiczne tutaj wytyczne z drugiej strony musi dbać by w pewnym sensie być jednak w kontakcie z rzeczywistością musi cofać szczepienia jak musi się bardzo wiele rzeczy, które być może jednak powinno robić szerzej rozumiane państwo polskie, ale ono w pewnym sensie najłatwiej będzie to co dawać nauczycieli to tak jak stworzyć sobie taką armię, która wykona wszystkie trudne zadania najlepiej, gdyby jeszcze nauczyciel był psychologiem pedagogiem takim, który rozwiąże uroczy traum właśnie po tak po tak długim okresie zdalnej nauki tego rozstania jest, bo przypomnijmy, że nie ma tej pomocy psychologicznej jest na astmę, więc nie dość, że jest właśnie pedagogiem psychologiem też jeśli jest fizykiem chemikiem informatykiem to bardzo dobrze by było, żeby zdążyć przed Frances planować, bo z tak wiele szkół, w których brakuje nie tylko specjalistów, które wymieniłam, ale właśnie szczególny nauczycieli przedmiotów ścisłych przedmiotów zawodowych, że właściwie nie wiadomo jak ten rok szkolny wystartuje w wielu miejscach dostaje dzisiaj wiadomości nauczycieli, którzy mówią, że zostali bardzo poproszeni przez dyrektora np. będą mieli 38 godzin pensum tygodniowo albo uczą właśnie jeszcze w drugiej szkole, bo sąsiedzi nie mieli fizyka sąsiedzi oczywiście o kogo sąsiednie miejscowości sąsiednie dzielnice i to wszystko będzie właśnie na nich, dlatego że chcą mówi minister, kiedy na konferencjach prasowych pytamy o brak nauczycieli mówi zawsze tak było no jest kwasem tak mówi poza tym rzeczywiście rzeczywiście wszystko kosztem oczywiście ucznia, bo jeśli mówimy o tym, że nauczyciele powinni skupić się na odbudowywaniu relacji NATO nie będą mieli po prostu na to czasu dobrze nie będą mieli na to czasu, ale jeszcze chce wrócić do tego do tych problemów set bez dostępnością nauczycieli konkretnych przedmiotów jest na prezesie przedmiotach ścisłych i informatyce nie ciekawi czy to jest także to jest związane tylko wyłącznie sytuacją rynkową osób mających mają właśnie takie wykształcenie, że to są, jakby w pewnym sensie zawody pożądane, chociaż w sumie nie wiem czy rynek aż tak bardzo jakoś energicznie zasysa fizyków chemików z czego to jak czego się bierze czy to jest tylko i wyłącznie kwestia żydowska innych specjalnościach tego nie ma, dlatego że rynek nie jest otwarte co to jest to właściwie co właściwie działa to jest bardzo złożone problem, ale łączy się m.in. z reformą minister Anny Zalewskiej jest liczbą godzin, które mają nauczyciele tych przedmiotów, dlatego że w tej chwili w szkołach podstawowych fizyki chemii mamy tylko 2 godziny tygodniowo tylko siódmej ósmej klasie co oznacza, że nauczyciele tych przedmiotów bardzo rzadko mają całe państwo szkole są zmuszani do uczenia kilku przedmiotów albo do uczenia w kilku miejscowościach w kilku placówkach no to jest coś co wyjątkowo potrafi zniechęcić do pracy edukacji i oczywiście to nie jest tak, że wcześniej nie było takich nauczycieli jak nazwaliśmy w czasie reformy objazdowych nauczycieli wielu przedmiotowych, ale to na pewno w ostatnich czasach zintensyfikowało, a w połączeniu właśnie z tym, o czym cały czas mówimy, czyli z niskimi pensjami, które są szczególnie uderzające w dużych miastach to taki nauczyciel, który ma odskoczyć 3 podstawówki, ucząc fizyki jest początkującym nauczycielem po studiach dostaje 2800zł brutto nie ma wychowawczy trwa nie ma dodatku stażowego ewentualnie może dostać dodatek motywacyjny, które no nie wszędzie jest tak wysoki jak w Warszawie taki nauczyciel, nawet jeżeli nie chcą z niego ten bardzo fachowy biznes, któremu jest dla Chemika czy fizyka to naprawdę w tej chwili to podnoszą związki zawodowe więcej zarobi w markecie jak to jest informatyka łączy się, że to jest ciekawe pytanie, zważywszy na to, że to jest jedna z takich kluczowych umiejętności wcale nie żadnego jutra tylko dnia dzisiejszego, więc trochę bez tego ani rusz, jeżeli sobie wyobrażamy tzw. rozwój no, więc jak tak jak Stemm jest Krzysztof, a ja myślę, że dużych miastach, bo to też trzeba zróżnicować w ten sposób dużych miastach na pewno wciągają korporacji różne firmy właśnie informatyków, chociaż jak wiemy korporacji bardzo chętnie też są w stanie w ogóle przeszkolić bardzo szybko humanistów i polonistów językowo co jeśli ktoś umie język lub 2 to tym lepiej dla niego w korporacji szybko odnajdzie to duże miasta na wsiach Krystyna wspominała tam są braki, ale są te szkoły, do których może dojechać jeszcze nauczyciel na by dorobić sobie z informatykami poza dużymi miastami jest za pewne nieco gorzej, bo to rzeczywiście rynki wchłaniają te większe właśnie takie osoby coś chyba zatkało moje pytanie jestem też nie bardzo się, że jest informatykę mówi, że uczą jej bardzo często cennych przedmiotów jest to czasem dobre, bo ktoś skończył podyplomówkę ambitnie podszedł do zadania, a czasem jest taki obrazek, które sami być może pamiętacie ze szkół a kiedy uczniowie tłumaczyli pani od informatyki czym się właściwie będziemy zajmować i to jest oczywiście bardzo złożone też informatyka szkolnemu bardzo różne zadania na różnym poziomie, ale przypomnę, że w 2017 roku wprowadziliśmy naukę programowania od pierwszej klasy i ja się cały czas zastanawiam jak to wygląda w praktyce, bo nie mam poczucia, żebyśmy się na to przygotowali się to właśnie jedna z tych rzeczy to ta edukacja cyfrowa informatyka poradzicie sobie szkoła zawsze tak było, ale w czasie naszej rozmowy tam też jakieś zatkało dr Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji zwróciła autentyczną wiadomość z jednego z forów takich nauczycielskich jak radzić sobie szkołę z brakami kadrowymi właśnie wali głową mur, bo zabrakło nam fizyka czy waszą szkołę przedmioty ścisłe, do których już od lat brakuje nauczycieli kwalifikacje kwalifikacjami prowadzą inni nauczyciele dostaną poradą znajomego, żeby zapytać nauczycieli, kto lubi fizykę i temu przydzielić kuratora podobno od dawna się na to zgadzają i tak to jest prawda bardzo często bardzo często często coraz częściej przedmiotu właśnie takich jak informatyka, którą pytałeś uczą nauczyciele tzw. powierzenia, czyli 4 zupełnie innych przedmiotów, bo lubią co prawda pod nazwą program i pod nadzorem najczęściej też chyba z konsultacją przy konsultacji jednak z przedmiotów sami, ale rzeczywiście tak jest, że później no i prowadzą lekcje z klasami właśnie oni ci, którzy z wykształcenia w tym kierunku złotowych wuefiści tak się mówiło zwykle takim sposobie łatania dziur 1419 za chwilę wrócimy do rozmowy łączenie dziękuję czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Justyna Suchecka TVN 24 PL Krzysztof Chorwat TOK FM rozmawiamy o tym, jaka właściwie szkoła czeka na wracających do niej uczniów jak chciał zadam czy mam pytanie o takie deklaracje Ministerstwa Zdrowia ministerstwa nauki, że w zasadzie nie ma zagrożenia dla nauki stacjonarnej jak to jest na ile można ufać tego rodzaju zapewnienia w zasadzie rząd temu też wydanie zgody ministrowie mówili, że no, bo przypomnijmy to minister Piątkowski wtedy mówił, że mury nie zarażają szkoły są bezpieczne wystarczy, że będzie się po prostu przestrzegać reżimu sanitarnego wiemy, że już w pierwszych tygodniach właściwie niektóre szkoły zaczęły się wyłamywać, czyli po prostu zaczęły się Unii w nich różne przypadki rozwijać zakażeń i były zmuszone przechodzi albo na hybrydowy tryb albo na zdalne później już fala ruszyła to w październiku mieliśmy po prostu zamknięcie szkół to dokładnie to samo co chciałam powiedzieć temu nie zarażają budynki nie zarażają to takie zdanie, które się, że wszystkimi nami zostało po ubiegłym roku szkolnym i w zasadzie, kiedy pytamy nauczycieli dyrektorów od przygotowania do roku szkolnego to oni twierdzą, że dostali to samo dostali te same wytyczne, że się co w szczegółach szybko różniące co przed ubiegłym rokiem szkolnym szkół zostało wysłane płynnej maseczki tak też było przed rokiem jest trochę więcej termometrów bezdotykowych niż było, bo tutaj całe ciężarówki ruszyły w Polska właściwie jeszcze ponieść bo, bo to ta akcja trwa, ale czy wydarzyło się coś co by zasadniczo zmienia warunki pracy szkolenie poza szczepieniami to jest to głównie nauczyciele dodajmy dokładnie dokładnie 20× na szczęście Janek nie młodzież jest szczepiona ponad 30 około 30% ta oczywiście 1217 są z pomocy uczniowie nauczyciele jak twierdzi ministerstwo w niemal 80% to są tylko szacunki wydają się też tutaj ministerstwo bierze pod uwagę nauczycieli na uczelniach wyższych, gdzie rzeczywiście ten stopień wyszczepienia może być po prostu wyższe wśród nauczycieli być może jest to rzeczywiście 80, ale wiemy też różnie nauczyciele reagowali na początku też są przypadki przecież, kiedy później zjawiali się niektórzy po drugą dawkę, więc w tym oczywiście może być różnie to jest to, że tak naprawdę ministerstwo nie możemy o tym wiedzą, bo ma wiedzę na temat zgłoszeń do AstryZeneki, czyli tej pierwszej fali, kiedy nauczyciele oni szczepieni priorytetowo, ale zupełnie nie wiemy co się zaczęło później, którzy nauczyciele zdecydowali się ostatecznie na szczepienia w czasie wakacji i mało tego nikt tego również dyrektorzy szkół i właściwie nie mogą o to zapytać swoich nauczycieli wiem, że piszą na nich miejsca wiąże się z nimi kontaktują bardzo nam tylko, pytając czy wszystko w porządku i apelując o to, żeby się nauczyciele szczepili na własny tor wszystko co Krzysiek powiedział, że ta średnia to, że średnia pewnym, że 7080% dlatego możemy być pewni, ale jak przypomina jak rozkłada się szczepienia dorosłych, ale też dzieci na mapie Polski to wiemy, że inaczej wygląda sytuacja w Warszawie inaczej na Podkarpaciu, ale i to raczej to drugie województwo może to drugie miejsca może mieć problem, ale mnie trochę niepokoi to jeśli dobrze zrozumiałem, że tak na dobrą sprawę nie nie do końca wiemy jak wygląda ten poziom wyszczepienia samych nauczycieli czy te dane rzeczywiście są gdzieś zebrane dane są nieujawnione jak to jest za każdym razem ministerstwo podkreśla, że to szacunki, więc ja również zawsze uwierzę jak szacuje ministerstwo edukacji nauki niemal 80% nauczycieli jest zaszczepionych, ale próbowali się dowiedzieć co to znaczy te szacunki no te szacunki opierają się o dane z wiosny, kiedy dyrektorzy szkół poniekąd rejestrowanie nauczycieli na szczepienia wtedy zbierali dane na temat gotowości do tego, żeby się zaszczepić i wysyłali na szczepienia, ale właśnie po pierwsze, bo to mówi się pierwsza dawka nie wiemy czy ciepła zatem druga i też wiemy, że nie wszyscy się stawiali na szczepienia mimo rejestracji nie wiemy co nie było później na jej tak naprawdę ministerstwo nie może ich o to zapytać przecież pan minister cały czas podkreśla, że się to prywatna sprawa nie obowiązek no właśnie teraz w kontekście tych prywatnych spraw i braku obowiązku czy istnieje w ogóle prawdopodobieństwo, tudzież szansa prawdopodobieństwa pewnie zdaniem niektórych szanse zdaniem innych rzeczywiście będzie obowiązek szczepienia nauczycieli nauczyciele będą musieli jednak poddać szczepieniu, jeżeli będą chcieli dalej wykonywać swoją pracę, kto jest czysto moim zdaniem prawdopodobieństwo jest bardzo niskie, bo właśnie tutaj deklaracji ministerstwa, że to aż 80%, chcąc minister podkreślić jednak i jakoś tak wagę tego, że to zawód jednak, który mimo wszystko jest jednym z lepiej wszczepionych zawodów w Polsce też po tych wszystkich perturbacjach na początku, kiedy nauczyciele w ogóle walczyli o to, żeby być szybciej zaszczepionymi no to teraz zdaje, że ministerstwo wykonuje taki ukłon, więc właśnie, że za każdym razem, że to jest 80%, ale jednocześnie w drugim zdaniu zawsze minister mówi, że nie będzie po pierwsze, segregacji mówią ucznia, ale nie mam też o nauczycielach między tych, którzy są zaszczepieni ani nie są zaszczepieni segregacji chodzi oczywiście podział nauki na zdalną i stacjonarną, więc tutaj ja bym raczej do tego dochodzą jeszcze słowa prezydenta, który również mówi, że szczepienia nie powinny czy nie są obowiązkowe nie będą obowiązkowe jest na z taki klimat, w którym nikt nie wprowadzać radykalnych rozwiązań tak samo było w zeszłym roku kiedyś myśmy szczepionki i stawialiśmy się nad tym w debacie publicznej co dla kogo powinny być obowiązkowe maseczki, a i nie wiem czy pamiętacie jak wydano pierwsze zalecenie dla szkół dyrektorzy mieli prawo nakazać noszenie maseczek np. na korytarzach na lepszy co do czego już nawet do szkół powędrowali część rodziców zaczęła się buntować szczególnie tych, które podważają w ogóle istnienia pandemii i dyrektorzy zostali z tym bezsilni, bo nagle okazało się to co przygotowało ministerstwo to tylko zalecenia wytyczne niema żadnego prawa, które można by było zmusić kogoś do noszenia maseczki i zabezpieczania się tak czy inny sposób ja pamiętam, że byli nawet rodzice mamy takie pisma publikowaliśmy też TV Invest 4 PL, że rodzice pisali, że nie życzą sobie nawet mierzenia temperatury i co może w takim razie zrobić nic w sytuacji szczepienia sytuacja jest bardzo podobna tylko jeszcze bardziej dramatyczna czy kwestia po prostu decyzji politycznej, a z takimi decyzjami zawsze może być taka może być tak dobrze to jest na koniec czy waszym zdaniem ta szkoła, do której uczniowie wracają szkoła pod rządami ministra Czarnka jest bardziej zideologizowane i będzie widać słychać czy to będzie na pociąg na porządku dziennym Krzysztof, choć jeszcze czy jeszcze nie jest aż tak bardzo chyba mimo wszystko te zmiany, które są zapowiadane nie weszło w życie nawet nie zostały przyjęte, ale to co szykuje minister Czarnek rzeczywiście idzie w takim kierunku stąd wszystkie protesty, kiedy do tego dojdzie na razie mamy jedynie właściwie nowy kanon lektur, ale też z lekturami obowiązkowymi tam, gdzie zostały dokonane największe zmiany na druga rzecz to oczywiście zapowiedzi priorytetów, czyli wychowania do życia w rodzinie czy pozwolenie na to, żeby właśnie to wychowanie WDŻ był na wkład środków na końcu dzianina na początku lekcji no i na razie zapowiedzi też obowiązkowych ewentualnie matur z obowiązkowej religii lub etyki w szkołach nie to szczęście może do winy 1 stanem to nie jest jeszcze szkoły zideologizowane, ale na pewno istnieje takie zagrożenia z pewnością za to to już jest szkoła zamknięta była wszyscy, którzy będą chcieli karać zorganizować zajęcia dodatkowe zaproście organizację pozarządową do szkoły zrobić coś, czego nie ma podstawy programowej krzywdzą się zastanawiam, zanim zrobią to jest niestety też sygnał, który część dyrektorów wysyła do swoich nauczycieli nie wychylaj się zastanówcie się czy na pewno chcecie co robić no to jest coś co powinno nas wszystkich martwi, bo minister właściwy jeszcze nic wielkiego nie zmienił, ale to co zapowiada jest wystarczającym straszakiem, żeby sparaliżować działalność szkół czy taka urzędnicza szkoła można by tak powiedzieć tak i centralnie sterowana dziękuję bardzo, Justyna Suchecka TVN 24 PL Krzysztof Chorwat TOK FM 1434 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta połączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA