REKLAMA

Samochody na wodór i chińskie auta elektryczne

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2021-09-01 19:40
Czas trwania:
14:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
codzienny magazyn motoryzacji dobry wieczór codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan kłaniamy się pięknem dobry wieczór dzisiaj środa wtedy rozmawiamy o przyszłości motoryzacji przepraszam Czesław był co prawda plan trochę inne, ale przypomniałem sobie właśnie tak dosłownie przed sekundą, że bardzo ciekawe opracowanie dotyczące samochodów wodorowych pojawiło się ostatnio opracowania przygotowane przez naukowców z 2 uniwersytetów Rozwiń » Uniwersytetu krągłe i Uniwersytetu Stanforda to są 2 duże ośrodki uniwersyteckie w stanach oczywiście wszyscy państwo wiedzą Robert Hurt Mark Jacobson przygotowali opracowanie dotyczące sposobów pozyskiwania wodoru i ewentualnego wykorzystania tego wodoru właśnie w przemyśle motoryzacyjnym i pojąć, że po przeczytaniu po zapoznaniu system znajdą państwo w internacie, jeżeli będą państwo chcieli słowa kluczowe to wodór po angielsku, czyli na drodze, a w ogóle tytuł tego opracowania jechał Green Blue, a wręcz jak zielone jak jak zielony jest niebieski wodór i mam wrażenie, że niespecjalnie jest to punkt wyjścia jest taki, że mamy 3 sposoby pozyskiwania wodoru tak to nazwijmy pierwszy nazwany jest szarym co jest szary wodór jest wodór pozyskiwane w sposób najtańszy jest wodór pozyskiwane z metanu z węgla przede wszystkim to jest coś co powoduje bardzo dużo zanieczyszczeń, a sam wodór również tych zanieczyszczeń ma sporo i to jest przez rząd tak gaz ziemny lub Węgier tlenek dwutlenek węgla i plany dwutlenek węgla podczas produkcji tego szarego wodoru trafią do atmosfery jest niebieski wodór, który jest już pozbawiony tych zanieczyszczeń, ale te zanieczyszczenia trafiają do atmosfery tylko są wyłapywane i magazynowane przetwarzane jest zielony wodór najbardziej ekologiczne i one też ultra czystą, dlatego że tutaj bierzesz po prostu tylko wodę i prąd prąd musi być z odnawialnych źródeł energii tylko naukowcy zwracają uwagę na to co nam umyka cały czas za mało, bo to jest w sporo mówimy o tych samochodów wodorowych i jest wielu głośnych przeciwników tych konstrukcji, którzy do tej pory nie podnosi argumentu trafia też będę go podnosił, chociaż nadal uważam, że powinniśmy iść tą stronę, żeby samochody nie były tylko łącznie takie elektryczne z akumulatorami, ale paradoks polega na tym, że bierzesz energię zużywasz dużo, żeby produkować wodór następnie ten wodór, używając sporo zużywają sporo energii magazynuje Jaś i transportu Jaś, gdzie ten wodór jest przetaczany tankowany do samochodów, które znowu jest produkowane prąd czyli jakby jest to trochę jest trochę absurdalne dlatego, że to jest tak jak byś wziął Monka ale, żeby łatwiej przetransportować robić z nich chleb i przewozić do fabryki, które znowu, zamieniając na mąkę, a więc ten prąd dla najbardziej efektywnej najbardziej ekologicznie było, gdyby ten prąd z tych paneli słonecznych z tych wiatraków czy ten zielony prąd, gdyby on, jakby został od razu wykorzystane do tego żeby, żeby z, żeby napełnić akumulatory, żeby po prostu, jakby od razu trafił konkretnie do samochodu Motor to wodorowa motoryzacja rozwija się bardzo wolno i raczej wśród samochodów użytkowych tutaj bym widział na początku tak, że odniesie duży sukces nas racja to jest racja i to chyba tą stronę zmierza, ale jeszcze 1 wodorowej ciekawą chce chciałbym powiedzieć skoro już tutaj państwo tym tematem trochę, chociaż zainteresowałem jest taka firma Deutz te firma, która jest kolebką motoryzacji jest ona została złożona w sześćdziesiątym trzecim albo sześćdziesiątym czwartym roku 1800 sześćdziesiątym 0304. roku, kiedy napisał nawet rozdział książki, ale muszą sobie przeczytać na nowo to jest firma, w której jednym z założycieli jest przykład pan Otto, czyli wynalazca silnika benzynowego czteroosobowego pracowali tam pan Daimler pan Maybach właśnie pierwszej połowy w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, a tu firma na początku produkowała silniki stacjonarne spalinowa potem no różnie się losy tej firmy toczyły teraz jest to firma, która produkuje silniki, ale również traktory sprzęt rolniczy, a silniki do maszyn budowlanych do dotyk wielu rzeczy, których tak naprawdę na co dzień nie zauważamy dowodzi ideę, a do walców drogowych do tego całego do do żurawi dźwigów by cała masa specjalistycznego sprzętu który, jeżeli ktoś nie siedzi w tej branży motoryzacyjnej nawet nie motoryzacyjnej tylko taki właśnie z tych budowlanej może czasem nawet nie wiedzieć taka firma istnieje i firma pokazała tydzień 2 tygodnie temu silnik o pojemności 78l o 74l rzędowa szóstka to jest adaptacja silnika, który mają już w produkcji od silnika wysokoprężnego ukrywają produkcję lat jest to silnik przystosowany do tego by zasilanego wodorem oczywiście tylko włącznie wodorem to jest czynnik, którego przeznaczeniem mają być w przyszłości być może w niedalekiej przyszłości, dlatego że sprzęt budowlany też będzie w końcu musiał spełniać jakieś normy, a nowy, a jak będzie chciał załóżmy kupić Tre de do Łodzi było za 10 lat albo nową koparkę albo co tam jeszcze może być albo jakiś duży specjalistyczny wózek widłowy to akurat wózki widłowe to są w większości na LPG albo na albo na prąd, ale ten cięższy sprzęt, który musi pokonywać większe odległości są silniki spalinowe, a i one też muszą spełniać jakieś określone normy nie jest wykluczone, że właśnie wodór w przypadku sprzętu budowlanego, a również te silniki mogą znaleźć w przeznaczenie w do napędzania małych lokomotyw jakichś szynobusów i no ale ich małych autobusów w Korei się zorientowali już, chyba że najpierw trzeba te samochody użytkowe autobusy przecież tam są różne i też właśnie minivany czy pickupa dopiero potem jest Nexo, a ja teraz do Norwegii do Chin no w takim razie płynnie przejdą Hyundai Nexo akurat miał okazję wodorowym jeździł Norweg pewnie za 3 lata temu na tym się na razie moja przygoda z aneksu skończyło, bo w Polsce nie ma nie ma też stacji chyba, o ile wiem tej jedynej, która miała być ogólnodostępnej nie ma też mirai w sprzedaży no dobrze, ale w takim razie coś weselsze go bardziej optymistycznego Norwegia to jest kraj w Europie, w którym największy procent samochodów elektrycznych jest sprzedawany już pewnie bliżej połowy 40 kilka procent, ale to jest taki kraj w związku z tym, do którego każdy chciał swoje produkty eksportować okazuje się, że Chińczykom się to już daje wyobraź sobie, że w Chinach produkowanych jest mnóstwo samochodów elektrycznych najwięcej na świecie połowa produkcji elektryków nie więcej przecież to są Chiny elektryki, czyli samochody elektryczne już 4 marki chińskie elektryczne sprzedają swoje modele w Norwegii i spękań mało popularna w Polsce mają również bez ich Grek daje jeździłem i to w Polsce też 8 lat temu by grać do takim wielkim słowem i Engie, toteż wszyscy chińska Marka 4 z morza sław ku brytyjska Marka no ale pieniądze Chin, ale to chińska firma, bo tak no tak w takim razie Marka brytyjska chińska firma to okazuje się, że teraz już nowe modele właśnie tego ekspert GP 7 płyną do Norwegii w końcu w końcu pewnie trzeciego kwartału będą tam sprzedawane to jest model, który oni chcą konkurować z Teslą, kto nie chce konkurować te są tak wszyscy ogłaszają raczej Tesla model 3 rozmiarami, ale z tym z tymi z pękiem to państwo może słyszeli ważkie mówiliśmy, że tam oni mieli pewien problem, chociaż tym specjalnie nie przyjmują zostali oskarżeni o to, że skopiowali też mnóstwo interfejsy kradzież oprogramowania to były takie zarzuty no ale cóż poradzić Chińczycy się specjalnie nie przyjmują XP 781 kilowatogodzina akumulator koło 500km teoretycznie zasięg przyspieszenie albo 4,5 albo 7 sekund do setki to wszystko brzmi nieźle silnik pomocy 270 koni to wersja ogranicza to jest 1, a jeszcze drugim powiem 2 słowa jest jeszcze tanieją, które nie okazuje się, że to jest samochód, który miał być luksusowym luksusowym ją model sprzedawać, ale chyba trochę pomyśleć, że skoro już wagę ma taki taki sukces odnosi to co może troszeczkę znajdziemy na ziemię i będzie tańsze samochody kupować, ale jednak na razie to chyba będą zaczynać od limuzyny niż te 73 premier w przyszłym roku tej chińskiej marki nie, ale wyobraź sobie już mają biuro w Norwegii nie 8 ma już europejską homologację już wypłynął z Europy pod koniec lipca no, więc tutaj już Chińczycy podbijają Europę poprzez Norwegię, która nie jest w unii, ale jednak jest Europą to, aby hotel marki niż, żeby pozwolić wszak no słucham słucham 12sierpnia tego roku doszło, bo to jest Marka, która jest chińska żona jest dostępna chyba głównie przede wszystkim w Chinach właśnie mają taki model Ts 8 mamy produkowane, ale faktycznie pozycjonowany jako klasa wyższa od przypomina trochę z przodu faktycznie trochę Teslę trochę przypomina volkswagena ID 4 ja bym tego segmentu premium nie nazwał, ale to słowo duży tak znacząco rysów i właśnie w i właśnie w sierpniu doszło do dziś w Chinach do wypadku właściciel tego samochodu, korzystając z jazdy autonomicznej, bo tak jak wspomniałeś oni starają się tę Tesla tam kopiować no jechał jechał jechał zginął niestety doszło takiego wypadku i firma doszła do wniosku, że stało się to, dlatego że osoba, która była za kierownicą w trybie autopilota nie zachowała należytej ostrożności i trasach się do tego samochodu, zanim uruchomisz na swoim smartfonie, które jest przypisane do tego auta musi obejrzeć taki specjalny 6 minutowy film instruktażowy, w którym tłumaczone są ci zasady bezpiecznego korzystania z tego właśnie z tego właśnie autopilota, żeby się więcej do takiego wypadku 6 minut to można własność, zanim ruszysz to długo no dobrze, ale groźny chodzi o to Sławka, żeby nie spał podczas jazdy samochodem, bo woda stoi to zaśnie, zanim ruszysz może jakiś pożytek z tego będzie, ale faktycznie to nie jest uroczy model 2038 ty masz racji ID 4 przód z kolei jakieś dziwadło no nie wymyślę to nie podoba, ale oka to my się nie podoba, a więc Sławka słuchaj pięcio sześcio minutowa materiały i to dochodzą jak wieża już od 15 lat skrobie taki program motoryzacyjny na waszym oto dziennik to na początku było przez Agorę dystrybuowane teraz jest po prostu internecie niezależnie na drugie i to były programy, które miały 56 minut na początku, dlatego że wtedy większość tej nowoczesnej branży, a internetowej to mądre głowy, które tam wiesz są takie zielone pola czerwone pola, czyli są ludzie, którzy badają twój wzrok i aktywność, gdzie najpierw patrzysz co będzie z aplikacji, czyli jak strona internetowa są tworzone już teraz w sposób, który jest zoptymalizowany do naszej ludzkiej wydajności i możliwości i uważało się lata temu, że filmy, które mają 56 minut to są takie firmy firmy, które nie znudzą, które nie powinny ograniczać, które powinien obejrzeć z uwagą od początku do końca natomiast teraz mam wrażenie, że się to wszystko trochę pozmieniało żeśmy się do tych nowych mediów widowni i chyba przede wszystkim jako medium przyzwyczaili na, tyle że nawet dłuższe formy 11 dwudziesto trzydziesto minutowe, a są jak bardzo o dużo dłuższa wykłady godzinne dwugodzinne cieszą się ogromną popularnością mają tyle odsłon no bo ludzie wolą oglądać słuchać niż czytać to na pewno kłaniamy się pięknie to był codzienny magazyn motoryzacyjny jutro testujemy co testujemy jutro od jutra testujemy 2 samochody bardzo podobna ich oczywiście bardzo różne audi A3, ale w wersji z 3310 koni hyundaia i 30, czyli 280 koni płynem napięcia jutro Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA