REKLAMA

Walczył na ringu w Auschwitz. O pięściarzu Tadeuszu Pietrzykowskim i filmie "Mistrz"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-09-02 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:42 min.
Udostępnij:

Był przedwojennym mistrzem Warszawy w boksie. Jak trafił do obozu koncentracyjnego w Auschwitz i co zrobił, żeby przeżyć? O tym w rozmowie z Piotrem Głowackim, odtwórcą głównej roli w filmie "Mistrz"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska aktor Piotr Głowacki odtwórcy głównej roli w filmie mistrz w reżyserii Macieja Barczewskiego firmy, które od kilku dni jest już do zobaczenia na ekranach polskich kin jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry wciela się pan w mistrzu w postać więźnia nr 77 Tadeusza Teddy ego Pietrzykowskiego, który stoczył w obozie Auschwitz na ringu kilkadziesiąt zwycięskich pojedynków, w Rozwiń » których stawką było jego życie i pomoc współwięźniom kim był wtedy Teddy był przedwojennym mistrzem Warszawy bardzo kucie jej boksie był człowiekiem wrażliwym utalentowanym artystycznie rysował malował obrazy był prawdziwym sportowcem jak trafił do Auschwitz tylko do Auschwitz tekst będzie próbował przedostać po kampanii wrześniowej rwał się przedostać do tworzonych wojsk polskich, kiedy na granicy węgierską jugosłowiańskiej został zatrzymany przez Węgrów został odesłany później do Polski i w pierwszym transporcie trafił do Auschwitz to było także jego historii pan poznał wraz z nadejściem scenariusza czy wcześniej słyszał pan wtedy słyszałem jakieś zdanie w związku z zawodem, który uprawia okazuje się, że mam częsty kontakt z historią, zwłaszcza historią drugiej wojnie światowej, więc gdzieś usłyszałem kiedyś w tamtym oraz blisko taką historię hasło boksy w Auschwitz, ale nie sięgałem błędy dopiero kiedy występ propozycję wtedy, kiedy za już za przyjęcie wtedy rozumie pan motywy działania bohatera, którego pan się wciela próbuje na tym polega zawsze próba zrozumienia człowieka też trudno pojąć w momencie, kiedy się go nie zna osobiście macie dostęp do niego przez legendę czy legendę, której te każdy z nas każdy z nas jest autorką swojej własnej legendy, wydając swoje historie czy czy legendy powstałej z tego co będę im i niemające tak naprawdę dostępu bezpośredniego do sytuacji, jakiej się znajdował, więc jest wszystko próba rekonstrukcji dylematów, które im kierowały odbywał się odnaleźć bardzo bardzo trudne myślę, że dla niego samego to bardzo trudne nie wzięto końca nazywane no właśnie, bo moje pytanie brzmi co pan sobie znalazł co pan sobie uruchomił z tych pokładów może bardziej nazwijmy to metafizyczny, żeby właśnie wcielić się wtedy jego, bo nie mówi jeszcze o przemianie zewnętrznej, której też mam nadzieję porozmawiamy zagłębiając się temat Auschwitz jest ciekawy jest działanie było wyraźny znak z moim wyobrażeniem łaźni, które jest tak naprawdę budowane z jakichś szczątkowych opowieści osób, które spotykałem w życiu Auschwitz mojej wyobraźni jest jako Oświęcim popamięta dzieciństwa wszyscy biją o oboje w Oświęcimiu Oświęcim słyszało się Oświęcim syndrom oświęcimskiej więźniowie ze świadczenia to to też ciekawe, że do teraz zrozumiałem, przygotowując się do tej do tej roli, że od do moich urodzin jest już upłynęło już więcej czasu niż od wojny moich urodzin teraz ma 41 lat jestem już dalej swoje urodziny mają rodziny było 2 wojny światowej jak czy jak jak jak mocno jak nocny miała wpływ na moje dzieciństwo też jeszcze druga wojna światowa jest takie spotykanie się ze swoim wyobrażeniem dzieciństwa czy jest wojna jaką, bo opisywane jako była opowiadana jest zderzenie się wizją obozu, która pochodzi, jaką zapowiedziano wchodzi film z książek to jest taka ciągła próba rekonstrukcji fragmentów, które są zapożyczone tego czym, bo śmieci w mojej wyobraźni istniał Auschwitz Birkenau jako połączenie w tym dostęp do koń przez Diego to dlatego rozdziału państwa etnicznego tak zresztą symbolicznego dla sytuacji dają się polskiej mam Auschwitz 1 jest obozem politycznym koncentracyjnym, do którego trafiają więźniowie wszyscy przeciwnicy systemu nazistowskiego Narodowego systemu serce jest przyziemie niemieckiego zaznaczenia narodowości tutaj na początku trafiają wszyscy obywatele polscy nie, dzieląc jeszcze ich na Żydów odeszły na wstępie odbywać taki podział świata, że dzięki pan senator ludzkiego mają przetrwać 2 tygodnie wszyscy 3 miesiące najwyżej w tym obozie mówiło się podziała ciągle są ze sobą popiera rękami tych ludzi z 0102. transportu jest rozbudowana obóz Auschwitz 1, a później budowane jest o zbiórkę znał, który będzie służył jako fabryka do mordowania unicestwienia Żydów i tak ta bliskość tych 2 obozów pokazuje właśnie politykę narodowców niemieckich ciągłego podziału ciągłego takiego wytwarzania tak na zasadzie Jerzy, bo dzieli wszystko to za mało włącznie z nadzieją i ci ludzie są podzieleni mając do dyspozycji niewiele jedzenia czy, ratując swoje życie tak naprawdę tego zaś na śmierć innych no właśnie powiedział pan nadziei tak się zastanawiałem dla pana ten film jest przede wszystkim nadzieję czy ich braku ożyciu czy czy śmierć jest przede wszystkim o tym próbą zrozumienia właśnie fenomen życia, czyli tego co nas pcha przetrwania biologicznej kanki, która jednak jest okazuje się niewystarczająca dla człowieka przykładzie tego widzimy rząd, dostając szansę przetrwania poprzez walki bokserskie dostaje dostęp do większej ilości jedzenia i mógłby korzystać tylko na poziomie ratowania swojego istnienia, a jednak czujesz że, że to wtedy jest tylko trwanie biologiczne traci ono sens w momencie, kiedy przygląda się jak dokładnie godzinę ludzie i przeżyć człowieczeństwo broni się wtedy dopiero kiedy zacznie pomagać innym i tak ciężar tego wyboru jest tak duży, że finalnie po pokoju przy tak naprawdę nie wrócił do ringu tylko poświęcił się pracy młodzieży najtrudniejszy moment podczas zdjęć czy jest tak też tych technicznie było bardzo trudne czy przy tej ilości przygotowani mieć fantastycznie okres przygotowawczy bardzo dużo czasu zdjęciowy bardzo krótki jest praca była bardzo intensywna, żeby wszystko kurować koncentrację wcześnie będą dostępne w planie filmowym jednocześnie cały czas utrzymywać formę treningu dieta bardzo dużo elementów musi być połączony ale, więc to to była lekarze Barcik nagrywaliśmy też dużym tempie, a jednak one musiały być bardzo precyzyjne to, że to o tak przez cały czas panuje trudności, jakie w takiej psychologicznej psychicznej ta trudność ona jest paradoksalnie chyba pójdę dalej tego filmu 12 bardziej ujawnia ten trudnością było takie poczucie, że się, że ten dylemat który, który dotykał tedi one są ciągle aktualne nie wiem czy to pytanie, które teraz panu zadam jakoś powiązane z tym co przed chwilą pana usłyszałam, ale Jan Komasa w wywiadzie dla gazety wyborczej powiedział pan, że pan wchodzi w rolę bez żadnych zabezpieczeń, a musi się pan bardzo zabezpieczać, żeby wychodzić z roli coś czy jest coś koniecznego takiego, żeby wrócić do równowagi czy Iga mam na taką zasadę, że wiezie, kto tego tego się trzymam moim głównym moje istnienie też moje prywatne istnienie cały czas ten prywatnie pracy również i to bardzo w moim parlament, czyli radość radość dzielenia się mi radość dogadywania się różnych rzeczy dla ludzi dla siebie radość życia na tej bazie mogę się angażować 100% projekty tak sobie angażuje wtedy całe swoje istnienie ciało i zastanowienie po to, żeby coś zrozumieć później, żeby stworzyć postać, którą środku animuje środkami, które daje właśnie momencie całość całe swoje Energi czas moją osobę, więc to jest moje zabezpieczenie przed problemami z wychodzeniem przed wchodzeniem w postać radość radość tworzenia radość dzielenia się tym co udaje się sieci wspólników ministrze to jest pełnometrażowy debiut fabularny Macieja Barczewskiego absolwenta prawa z tytułem profesora, kiedy do aktora z dorobkiem do takiego, które jak pan odzywa się reżyser debiutant to jak reaguje ten aktor z dorobkiem, który też po próbach dostania się na aktorstwo wybrał podobno prawo pani odwrotnie nie mogą się dostać na aktorstwo studiowałem prawo, więc tych rezydentów pomogą nam się wielu sytuacjach porozumie też rodzaj logicznego myślenia, ale dla mnie liczą się pomysł to pierwsza rzecz, którą przychodzi do mnie człowiek był jego szczerość zaangażowanie w myśl, z którą przychodzi tutaj mamy do czynienia z bardzo dojrzałym kimś, kto przynosi historię osobistą historyczną jest powiązany rodzinnie Maciek opowiada o tym pierwsze 20 lat jego życia mieszkał razem z rodziną był dziadek, który przeżył już 3 lata, więc ta historia ma źródło osobiste ma dużą wiedzę dzięki rynkom bezpośrednie mają z dziadkiem, kiedy przeczytałem scenariusz to ostatnia Stella cena, która właśnie mówię do tej decyzji jego końca zaangażowaniu w pracy z młodzieżą w ogóle to, że to jest myśl, która tak przenika cały ten scenariusz spotkania z Jankiem granie już jakaś włoskiego, czego redaktor, że ja poczułem, że jest, o czym opowiadać, że Maciek wie co chce opowiedzieć w jaki sposób też decydujące im jedyne co mogą poddać wątpliwość, jaką taką szansę to, bo to 3 czy zdaje sprawę o producenci, że pan czeka mnie praca by była wykonana dobrze profesor czytanie praca kilku przynajmniej kilku klas miesięczna, które będą proszą ich wsparcia organizacyjnego i naszego czasu jako merytorycznego, więc dziś okazało to wszystko będzie to na jedną z najszczęśliwszych informacji o życiu dając szansę, żeby pracować tak jak zawsze marzyłam Piotr Głowacki był gościem kultury osobistej aktor wcielający się w postać Tadeusza Pietrzykowskiego w filmie mistrz bardzo panu dziękuję dziękuję do kin warto się wybrać myślę, że jeszcze bardziej warto potem co Piotr Głowacki nam zdradził i co nam powiedział Pawłowi Wiśniewskiemu bardzo dziękuję za pomoc przy wydaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA