REKLAMA

Ekspert ds. logistyki: Prezenty na święta zamawiajmy teraz

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-09-02 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:46 min.
Udostępnij:

O przerwach w łańcuchach dostaw, opóźnionych dostawach i kłopotach firm kurierskich mówił Maciej Starzyk, ekspert ds. Logistyki i łańcucha dostaw w PwC Polska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Maciej Starzyk z firmy PwC dzień dobry dzień dobry panie redaktorze może szafka może jakiś inny produkt próbował pan się ostatnio kupić się nie udało, bo towaru nie było ja akurat nie miałem z tym problemu myślę, że w razie za zamawiane takie towary, których nie brakuje, ale rzeczywiście w najbliższym czasie może zdarzyć się, że na półkach Rozwiń » gdzieniegdzie czegoś zabrakło już dzieje to nawet nie trzeba czekać na ten najbliższy czas, ale faktycznie będziemy mówić o tym co jeszcze może się zdarzyć czy chodzi o towary, które dostarczane są do Polski drogą morską z tym jest głównie problem tak dokładnie przede wszystkim jest to spowodowane opóźnieniami w transporcie międzynarodowym drogą morską obecnie obserwowany jest wzrost opóźnień tak jak w zeszłym roku opóźnione było zdaniem niektórych spedytorów morskich około 20% ładunków takie opóźnienia sięgają nawet 60% teraz na znaczeniu przecież jest lepiej to wtedy nas kryzys zaskoczył to wtedy nie wiedzieliśmy co się będzie działo to wtedy pandemia była dla nas nowością minął rok jest jeszcze gorzej rzeczywiście tak jest rzeczywiście jest inaczej niż było w przypadku kryzysów finansowych w 2000 ósmym roku mam przyjemność pracować w dużej spółce spedycyjnej w Indiach tam z miesiąca na miesiąc Przewozy samochodów już części spadły prawie 40% handel długo się wtedy odbudowywał teraz natomiast widzimy, że niektóre towary szybciej wracają do normy, ale kłopot jest taki, że tak po pierwsze nie wiadomo, jaki będzie wpływ kolejnej fali zakażeń teraz na jesieni z drugiej strony mamy dość dużo problemów w łańcuchach dostaw mamy punktowe zamknięcia portów przykładowo zamknięty był trzeci największy port kontenerowy na świecie przy nim pościg na szczęście też jak Jan tak się zdarza, że po wykryciu przypadków covid 19 zamykane bywa cały taki wielki od Chinach i to dokłada się do pewnego efektu domina nawarstwiają się wcześniej już występujące problemy w 2000 dwudziestym roku zaczął się też globalny kryzys kontenerów tak jak dziś między kwietniem, a czerwcem mieliśmy sporo ograniczeń przemieszczania się w związku z tym tzw. lockdownami Chiny otworzyły się troszeczkę wcześniej wysyłały kontenery, ale kontenery nie wracały do Chin więcej kontenerów też po prostu leżało w portach przez wydłużony przez covid procedury trzeba pamiętać, że porty są powiedzmy sobie zapchane kontenerami to też pracują wolniej do tego jeszcze pamiętamy przecież sytuacje z marca kanałem sueskim, kiedy wielki kontenerowiec zablokował na prawie tydzień kanał, którym płynie kilkanaście procent globalnego handlu na to wszystko nam się składa na problemy, które są, które mogą być, bo pan na początku naszej rozmowy powiedział mogą pojawić się opóźnienia to właściwie, czego powinniśmy się spodziewać, bo tak bardzo hasłowo powiedziałbym no trzeba brać pod uwagę, że być może jakiś prezent na święta, które będziemy chcieli zamówić dotrą do nas z opóźnieniem, a z drugiej strony czy to wypada 2września rozmowy ze świątecznych prezentach myślę, że wypada szczególnie, dlatego że w święta bardzo często chcemy podarować komuś coś bardzo konkretnego i właśnie tego dotyczy ten problem trzeba pamiętać, że PiS punktowy problem może zabraknąć konkretnych produktów danego producenta raczej niż np. wszystkich no nie wiem mówi, że czy butów ogółem można się spodziewać tego, że dotknie to produktów importowanych właśnie z Azji dziś tam plastikowych artykuły domowe dekoracyjne zabawki, ale też tekstylia ubrania buty może to częściowo dotknąć też elektronika gotowe samochody przykładowo podróżują zwykle innym rodzajem transportu Morskiego, ale już opóźnienia części samochodów samochodowych, które zmierzają do fabryki Orła mogą też to ograniczyć dostępność aut właśnie oczywiście auto to nie jest ten produkt, który kupujemy często, ale już teraz widać słychać mówiliśmy wielokrotnie opóźnieniach w dostawach podzespołów, które wpływają na możliwości ukończenia produkcja tutaj, a u niektórych producentów słychać, że konkretne modele to jest nawet pół roku oczekiwania no tak rzeczywiście tak się zdarza musimy pamiętać też o tym, że produkcja roczna w ostatnim czasie stała się globalna kilkanaście procent importu Polski to import Chin Chiny są w tym momencie na drugim miejscu jeśli chodzi o import towarów do Polski, a pod względem wartości ten udział wzrośnie co najmniej od 2 tysięcznego dziewiętnastego roku zgodnie z danymi GUS-u blisko 150 000 000 000zł importu Chin tysięczny dwudziestym, a w pierwszej połowie 2 tysięcznego 2001. doszliśmy do 57% wartości z zeszłego roku to znaczy, że w tym roku więcej chcemy więcej zamawiamy nakłada się to tymi ograniczeniami w transporcie można się spodziewać się z tego, że po prostu towary, które będą miały wyższą wartość będą miały pewien priorytet w związku z tym, że po prostu też rosną ceny w transporcie morskim, a zgodnie z danymi IATA taki stosunek np. między cenami lotniczymi ocenami morskimi czy też transportu lotniczego za tonę transportu Morskiego to było 12 do 17× historycznie teraz to jest pierwsza, więc samolotem już jest tylko 5× drożej właśnie, dlatego że ceny transportu Morskiego istotnie wzrosła to za chwilę jeszcze będą pana pytał czy nie można byłoby przedstawić dostarczania tych towarów i nie czekać na nie aż do płyną tylko 3 czy nie mogłyby przylecieć, ale jeszcze jedno takie takie dodatki usprawiedliwienie, dlaczego w ogóle mówimy oczywiście to nie jest problem wyłącznie Polski to na świecie widzi się odnotowuje i trwa na ten temat dyskusja i poszukiwanie rozwiązań i na ile te opóźnienia wpłyną choćby tak symbolicznie właśnie na przebieg czy organizacje jak toby wolał świąt no można też spojrzeć na to tak ogólnie w wielu państwach zastosowano programy pomocowe, które dostarczyły pieniądze do konsumentów firmy widać to podanych konsumpcji jest ona zwiększona zapotrzebowanie na towar jest, więc większe mamy skłonność do tego chęć by niektóre rzeczy kupować no i stąd pojawiają się te problemy to jest ciekawe, bo pan mówiliśmy o samochodach, ale pan wymieniał buty ja wcześniej produkty meblarskie tekstylia no to znaczy, że elektronika to znaczy, że jest naprawdę w prawie wszystkim co może być nam potrzebnej nas interesować może się zdarzyć takie długą wielotygodniowe opóźnienia dokładnie tak to musimy pamiętać, że to widzieli zostały 3 miesiące 3 tygodnie czas transportu Morskiego liczony jest w miesiącach kolejowego w tygodniach lotniczego w dniach, ale jednak grą towaru, ponieważ drogą morską w związku z tym, jeżeli nałożymy pan sam czas powiedzmy płynięcia do tego z procedury to z miesiąca pojawią się 2 jak dołożymy do tego opóźnienia to w przypadku niektórych produktów możemy być po prostu mostek zatem, tym bardziej może warto się zastanowić co jest potrzebne i tym bardziej można to zaplanować z większym wyprzedzeniem pan Maciej Starzyk ekspert do spraw logistyki łańcucha dostaw firmie PwC jest gościem magazynu EKG no co przekierowanie tego transportu Morskiego na lotniczy, dlaczego pętak, dlaczego to nie jest takie łatwe, bo teoretycznie można, ale w praktyce pojemność transportu lotniczego ograniczenia są ograniczone wagowo nawet 1% wolumenu, owszem nie jest transportowane lotniczą do Polski ogółem dodatkowo transport lotniczy towarowy ma swoje problemy w pierwszym kwartale ubiegłego roku zmniejszenie ruchu pasażerskiego wyłączyło część samolotów pasażerskich, które pod pokładem woziły towary i nagle dostępność przewozów kontenerami lotniczymi spadła o blisko 14 globalnie no i podobnie też transportem kolejowym rozwija się bardzo dynamicznie rośnie tzw. kolejowy nowy jedwabny szlak Polska jest dodatkowo z Senatem nowym jedwabnym kolejowym szlaku ciekawie sytuacja na wg chińskich źródeł ponad 1 000 000 kontenerów na tej trasie w ciągu ubiegłego roku podróżowało natomiast nadal to jest poniżej 1% kontenerów transportowanych z Chin do Europy ogółem oczywiście rośnie, ale pojemności są po prostu mniejsze z tego powodu powiedzmy sobie tylko część towarów zostanie przekierowana na drogę lotniczą czy szkolenia czy nie mamy co liczyć, że szybko znajdą jakieś zastępstwa i tak może się okazać, że ten transport będzie opóźnione jak później będzie miało konsekwencje my jako klienci konsumenci możemy się frustrować oczekiwać być może część osób zrezygnuje z jakiego zakupu, ale przecież to są całe łańcuchy od producenta dostawcę tutaj np. sklep albo firmę kurierską to to może mieć wiele jeszcze swoich kolejnych takich punktów kryzysowych wszystko zależy od tego gdzie kupuje może być z tymi towarami, które już są za importowana różyczkę trudniej może być z towarami, które kupujemy bezpośrednio na dalekim Wschodzie warto zacząć robić zakupy już teraz zaczynają interesować tym albo na interes chowa się dokładnie po pierwsze, dlatego, że to co do nas trafia dokładnie tak jak powie pan powiedział jest podatna nie tylko na opóźnienia na morzu, ale jest też na drodze kilka nowych odcinków jest też kwestia tego ile paczek są w stanie obsłużyć jeże coraz więcej zamawiane przez internet czy to do automatów paczkowych czy to po prostu to nasze drzwi, a w przypadku spółek kurierskich taka sezonowość między takim zwykłym średnio tygodnie w roku, a takim tygodniem w szczytowym oraz przed świętami to potrafi wiele razy 3, więc rzeczywiście jest także w tym całym procesem łańcuchu, którym towary podążają więcej punktów, w których może coś się zatkać no dodatkowo, rozglądając się już teraz kupując myśląc o tym, czego szukamy dajemy też firmom handlowym detalistom sygnał o tym co nas interesuje i z wyprzedzeniem po prostu pomagamy im ustalać pewne priorytety w tym noc będą transportowali baby, które dobra gdzieś tam będą przyspieszali, które ewentualnie spowolniony to, że rzeczywiście dziwne, ale może to jest taki ostatni punkt do zastanowienia się nad tym jak będzie wyglądała organizacja choćby tak symbolicznego wydarzenia święta jest przypomnę drugi dzień września, a wydaje się, że termin tej rozmowy jest absolutnie nie przypadkowej na takim prawie ostatnim możliwym momencie, a wracając do początku to co głównie dyscyplina, jaką Chiny wprowadzają w przeciwdziałaniu pandemii powoduje te umownie powiedzmy korki niekoniecznie niestety cały ten globalny transport jest systemem takich naczyń połączonych rzeczywiście ta dyscyplina w Chinach jest jednym z elementów, ale to, że 2000 dwudziestym roku zresztą właśnie między kwietniem, a czerwcem myśmy dyscyplinę wszędzie indziej wywołało ten kryzys kontenerowy oznacza to, że kontenery teraz po prostu jednych miejscach świata są ważne miejsca 4 załącza do transportowania towarów do transportowania towarów dokładnie takie duże ktoś mówi dwudziesto stopowy metalowe kontenery, w których się transportuje się towary być może firmy będą inwestowały takie kontenery po to, by zapewnić sobie ciągłość dostaw takie sygnały też już pojawiają znanych Marek, które spotykają się z niezadowoleniem swoich klientów oczekujących na towary rzeczywiście też obserwujemy takie sygnały wśród przedsiębiorców bardzo panu dziękuję za rozmowę pan Maciej Starzyk ekspert do spraw logistyki łańcucha dostaw firmie PwC Polska był gościem pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję radiu TOK FM o godzinie dziewiątej 20 informacja po informacjach kontynuujemy dyskusję nie tylko o towarach i dostawach towarów, ale także ocenach, czyli o tym co dalej z inflacją i złotym, który się nieco umocnił wszystko się ze sobą będzie łączyło zapraszam do dyskusji w drugiej części magazynu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA