REKLAMA

Artysta, korporacje, wyzysk i kolonializm [o filmie "Nasze białe muzeum"]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-09-02 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz jak władza zależy to się da w Dz.U. opublikowane zostały już rozporządzenie prezydenta RP w sprawie wprowadzenia stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego lubelskiego opowiadamy państwo o tym jakie prawa obywatelskie będą ograniczone przedstawiał te ograniczenia też chwilę temu minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński, bo oczywiście wiąże się z ograniczeniem również dla mediów można Rozwiń » organizować zgromadzenia można prowadzić działalność dziennikarską w pewnym oddaleniu od granicy to będziemy egzekwowali dlatego niebezpieczna jest pytanie dziennikarzy w tym Szanowni Państwo jesteście osobami uprawnionymi do przebywania w sferze bezpośrednich działań żołnierzy funkcjonariuszy Straży Granicznej sytuacja nie może się wymknąć spod kontroli państwo będziecie Stali 3 km od granicy i relacjonowali co się dzieje będziecie mieli zapewne kontakt telefoniczny z wójtami z mieszkańcami oczywiście to jest oczywiste dla mnie dla ministra jest oczywista myślę, że dla wielu oczywista nie jest to są to jest bardzo radykalny środek, który sięgnęła władza wiąże się z bardzo poważnymi ograniczeniami praw obywatelskich więcej oczywiście w radiu TOK FM po szesnastej 20 gościem państwa będzie dr Ivanka Jakubek Lalik z wydziału prawa administracji na Uniwersytecie warszawskim cały czas zbieramy też te szczegóły, ale światopoglądzie teraz to będzie bardzo ciekawy kontekst myślę związany właśnie z wprowadzeniem stanu wyjątkowego w reakcji na kryzys humanitarny i uchodźczych, który ma miejsce na granicy Polski Białorusi porozmawiamy o filmie tak teraz światopoglądzie czas na film, dlatego że już jutro rusza festiwal Millennium Docs Against Gravity to jest wielki festiwal kina non-fiction duża część tych filmów oczywiście właśnie też jest poświęcona prawom obywatelskim, ale też tym co dzieje się na świecie procesom, które mają miejsce na świecie, których część oczywiście prowadzi również do kryzysu uchodźczego, więc myślę, że ten kontekst będzie bardzo ciekawy do filmu, który będziemy teraz rozmawiały z Olgą Stanisławską dzień dobry dzień dobry Olga Stanisławska jest dziennikarką reportażystka koło kuratorką artystką i będziemy rozmawiały o filmie nasze białe muzeum, ale pozwolę sobie na początek zapytać jak pani odczytuje kontekst tej rozmowy właśnie rozmawiamy kilkadziesiąt minut po takiej decyzji władz ja jestem wstrząśnięta tą decyzją myślę jak wiele osób myślę, że jej korzenie są właśnie w tym, o czym zawsze będziemy rozmawiać to znaczy w tym jak konstruuje się w kulturze obraz innego w jaki sposób pewne osoby na świecie są konstruowane właśnie jako innej jako ten drugi człowiek nam bliski tylko jako coś obcego ktoś obcy ktoś odmienny ktoś ustawionej hierarchii również niżej od nas, dlatego że takie właśnie konstruowanie tej i tych osób pozwala na ich eksploatację na ich wykluczenie z naszej wspólnoty moralnej, które obowiązują jakieś zasady Solidarności i właśnie to wykluczenie to z tej wspólnoty moralnej pozwala nie udzielać pomocy pozwala wahać się przed przyjęciem do naszej jakiejś grupy solidarnościowej kogoś innego przechodzą do filmu bardzo konkretnie to jest pewne w ciąg dalszy wcześniejszego filmu artysty autora, o którym zaraz państwu powiem on 2012 roku pokazał w tej Modern, a więc w galerii taką bardzo budzącą ogromne emocje wystawę zasmakuje ubóstwa, która opowiadała właśnie o tym jak my tutaj zachodzi lubimy albo jak postrzegamy to ubóstwo jak on w ogóle pracuje w naszej wyobraźni jak na nim niektórzy też zarabiają, a potem zdał sobie sprawę z tego, że głównym sponsorem muzeum, w którym to pokazał był był była korporacja Unii Level, która wzbogaciła się dzięki plantację palmowym w Kongo, wykorzystując tamtejsze środowisko i tamtejszych mieszkańców, więc ja rozumiem na początek, gdybyśmy mogły tak opisać tę diagnozę świata Martinsa k mogą państwo, więc też ewentualnie o nim powiedzieć na ile wydaje się także jest bardzo ważny problem, czyli też tak Özil sztuki, która coś pokazuje, ale jednocześnie jest częścią tego mechanizmu kapitalistycznego zależne często od dużych pieniędzy, a te duże pieniądze pochodzą m.in. z wyzysku tych ludzi, którzy mieszkają w biedniejszych krajach Ano właśnie ten film, który na siebie muzeum pokazywane w tym roku i opowiada w pewnym sensie można by rzec nawróceniu Martensa, który w pierwszym filmie odgrywa taką to jest k aktor powiedziałem artysta Freaks on działa operuje prowokacją działa na zasadzie pewnym generowania pewnej niewygody win był i to jest porządku, ale jednocześnie, że tak Penta, a APT to wyjście poza reguły gry i pewne problemy etyczne dotyczą tylko jego relacji z widzem, ale również Kongijczyka ami, które napotyka po drodze, ponieważ ono odgrywa w tym pierwszym filmie i po części również drugim naszym Jan muzeum w rolę takiego irytującego białego faceta we dziwnie ubranego narcystycznego neokolonializm, który podróżuje po Kongu i mórz będzie też bardzo inteligentny zagra ani, dlatego że ta postać jest oczywiście przez niego przerysowana, ale w moim ci pewien sposób nam wytrąca broń z ręki te prawda, ponieważ nie możemy go skrytykować, bo wtedy powinno przecież tylko grabię liście to na poważnie jak właśnie demonstruje to niema ani chcę to napiętnować, ale problem jest taki, że on rzeczywiście we wszystkich działaniach w tym pierwszym filmie zasmakują we w biedzie i również po części drugim filmie na siebie muzeum jest właśnie spełnia realnie kontrole białego mężczyznę kogoś, kto z pozycji władzy przywileju przyjeżdża do kont polityków i mówi im w jaki sposób mają żyć i to i tymczasem właśnie to demonstrowanie jakiś problem w jakiej sytuacji opresji systemowej poprzez powtarzanie jej na pewien sposób jest bardzo na nie po niepewną strategią ja bym rzekł, dlatego że my lubimy na pierwszym poziomie się oburzać prawda właśnie do jego mają tam przewiny kolonialną podstawą, ale jednocześnie pewien pewna hierarchia jest wyprodukowana to znaczy nadal widzimy białego mężczyznę, który działa, której pewien siebie w realia raduje, który zbawia absolutnie i ludzi kombi kilku ludzi czarnych Afrykanów, którzy są przedstawiani jako pasywni jako mniej gadania jako potrafiący wziąć swojego losu w ręce i mimo że to nas gdzieś tam jakimś poziomie oburza na innym poziomie podświadomie osiemnastym oraz utrwala i uniemożliwia wyjście z takiego rozumienia świata innymi słowy jak każde z bardzo taka wątpliwa strategia, a Martens w tym drugim filmie pewien sposób dlatego mówiłam, że jest ona odrzuceniu Mertensa, a ten drugi film, ponieważ on właśnie tak jak pani mówiła zdaje sobie sprawę, że wyjazd co zresztą mówi Kongijczyk Contreras, że on na tym filmie zarobił, a że jakiś przepływ finansowy nastąpiła tylko do niego nie do Konga, dokąd Chińczyków no i teraz zjawi się pytanie co można by zrobić, żeby ten przepływ nastąpił niestety tutaj następują tak po 2 próby z jego strony w jaki sposób co zrobić by Kongijczyk mogli jakiś sposób z pieniędzy generowanych przez sztukę sztukę współczesną, która operuje ogromnym lukratywnym rynkiem w jaki sposób Kanadyjczycy mogliby na tym korzystać podejmuje 2 próby pierwsza jest próbą bardzo nieudaną druga próba udaną, ale w obu jest pewien, a pewien problem się rodzi jeszcze raz ten sam problem podmiotowość mianowicie, kto tutaj rozdaje karty to tutaj tego, bo dużo, że branża do nich mówi zarobiliśmy na was wy zostaliście zniszczonym ekosystemem biedni, więc teraz i ja was w sprawy stworzyć swoją sztukę wywieziemy ją tam na zachód pokażemy galerii, a pieniądze damy wam, aby dokonać odbudowy czy założyć swoją spółdzielnia tak absolutnie w pierwszej psy pierwsza sytuacja kończy się bardzo dramatycznie, ponieważ okazał on, że pojawia się na terenie, którego u, do którego użytkowania udziela mu prawa plantacja należące do zagranicznej firmy i próbuje w jaki sposób ze swoją całą swą ciąży tak powiem ekspertów stworzyć pewien sposób, jakby to nazwać Jan wykorzystać kreatywność Kongijczyk, które mają z tym przepisem na to, jaką mają zacząć zarabiać pieniądze i ci ludzie, którzy pracują za grosze na plantacji nagle stają oko oko z ekspertem, który tłumaczy no musi uruchomić swoją wyobraźnię, bo ten, kto nim potrafi sobie wyobrazić samochodu ten nigdy nie będzie go miał tam pojawia się jakaś kobieta, która uczy ich robić małpki ze skarpetek nauki takie pluszowe zabawki powiedzmy i w pewnym momencie niestety to co następuje to, że oni ci Kongijczyk przychodzą oprzemy dokumentami, które wskazują, że ta ziemia zostaje okradziona przed laty ani na dokumentach mają prawa i o nim mówiono dobrze to jest ten moment, kiedy my powinniśmy to ziemia odzyskać odpowiedzi na to plantacja przysyła krew wiadomość do Martinsa, proszę bardzo, to jest pana wina pan tutaj sprawa, bo jako sytuacji, które może zakończyć rozlewem krwi zostaliśmy za tak zaatakowali maczetami itd. tak dalej Otóż w momencie, kiedy oni realnie stara się zdobyć tę sytuację zmienić sytuację, a plan martensy rozpada widzimy jego to są straszne sceny muszę powiedzieć szlochając tego poniesionego przez jego pociesza ten właśnie terapeuta zamiast Kongijczyk prawda, które są okazali się być po prostu niewolnikami po tej plantacji oni to nie jest metafora, kiedy oni o tym mówią to jest realny po prostu koniec ich możliwości nie dlatego są biedni nie potrafią robić małpek ze skarpetek tylko, dlatego że są wykorzystywani przez współczesny system kapitalistyczny liberalny neokolonialnej i markę wyjeżdża, bo nie ma innego wyjścia w wstrząśnięty zdruzgotany natomiast oni pozostają drugim podejściu już trochę inaczej, ale nie jest do końca problematyki zwanym powiedzieć jest to pewna słabość tego filmu udaje się stworzyć tak jak pani mówiła właśnie kooperatywy i udaje się sprzedać jakieś rzeźby udaje się realnie zmienić życie grupy ludzi innymi w Kongu wrzucam go gdzie już ziemia jest wyeksploatowana i porzucona przez zachodnie koncerny, ale pytanie jest nadal, gdzie polityka, gdzie jest zmiana systemowa prawda, ponieważ dobrze wiemy rzekomo jest coś co może zadziałać dla 1 grupy ludzi rzeźby zrobione z czekolady można za zawrotne sumy sprzedawać w nowym Jorku raz prawda właśnie, dlatego że jest to jakiś unikalny projekt nie dlatego ani nie da się rozszerzyć prawda no właśnie pozwolę sobie w takim razie to oczywiście na długą długą rozmowę, ale też myślę właśnie o tym co jak my rozumiemy jak skończy też biorą, choć co prowadzi do destabilizacji kraju kryzysów klimatyczną oczywiście wiele wątków wiele powodów, ale również jak jest to związane z tym jak my żyjemy tutaj w tej bogatszej części świata, więc starają się czy sztuka oprócz dosłownego pokazania perspektywy tamtych ludzi, czyli po prostu przywidzenia dzieł sztuki stamtąd jakiś pokazania ich perspektywy wrażliwości, a otrzyma do odegrania jakąś rolę w sensie budzenia w nas świadomości po prostu wszyscy jesteśmy tak uwikłani w ten system, że w zasadzie nikt nie jak z niego wyjść nawet sztuka musi przecież pieniędzy zarobić funkcjonuje w ramach tego samego systemu ja myślę, że dobrze bardzo pani w tej wskazał moim zdaniem, że najlepsze strategie dla artystów, którzy pracują jednak w tej uprzywilejowanej pozycji, czyli zachodnich agencji jest właśnie oddawanie głosów wskazywanie sprawczości podmiotowości obecności, a twórczości ludzi, których zwykle przyzwyczailiśmy się właśnie konstruować jako innych, a i, a i tu jest właśnie ta moim zdaniem ta rola rzepki, że sztuka, która tego nie czyni, która w pewien sposób uprzednia kara nawet najlepszej wierze, że tego drugiego człowieka nie może nic na dłuższą metę zrobić zawsze będziemy wychodzić tak jak powiedzmy wychodzimy z tego filmu Martensa dość zadowoleni, ponieważ okazuje się, że ci Kanadyjczycy mają charyzmę, że oni są twórczy, że ani, a potrafią zadziałać i mniejszej ta radość coś tam się wydarzyło związanego też z ekologią ani pewien sposób, że tak powiem odżywiają odbywają na nowo pozwalają odrzucić tej ziemi zniszczonej wychodzimy z uśmiechem no ale właśnie, a na system ma gorszy tak nim przy nich nic tak naprawdę nie zostało zmienione i nie czujemy potrzeby działania i potrzeby zmiany natomiast dlatego myślę też, że jeśli sztuka ma coś pokazywać to oni właśnie, a białych ludzi, którzy czegoś dokonują w Afryce czy gdzieś, ale lokalne inicjatywy lokalnej sieci połączeń lokalnych artystów ludzi działających tutaj dotyczyć zabili pozwolę sobie zawiesić, ale myślę że warto by chciałabym te rozmowy kontynuować, ale też mimo wszystko pozwoliłaby sobie zarekomendować film nasze białe muzeum, nawet jeżeli mam też niekoniecznie przekonanie, że artyście się udało wyjść z tej matni jednak on pokazuje jak mechanizm też jednak tego wyzysku i eksploatacji, a więc też również pokazuje, skąd bierze taka dramatyczna bieda i dlaczego ludzie szukają miejsca być może do życia innym świecie w ciąg dalszy nastąpi festiwal rusza teraz już jutro opowiadała komentowała analizowała dla państwa Olga Stanisławska dziennikarka reportażystka kuratorka sztuki autorka m.in. dla mnie kultowej książki rondo de Gaullea, ale teraz już informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA