REKLAMA

"Omar. Jak nie być innym" - film o tatarskiej mniejszości w Polsce

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-09-06 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:59 min.
Udostępnij:

Krzysztof Dzięciołowski i Grzegorz Sokół - reżyserzy filmu „Omar. Jak nie być innym” - opowiedzieli o tym, jak przebiegały ponad dwuletnie prace nad filmem o polskich Tatarach. Rozwiń »

Jak być jednocześnie Tatarem-muzułmaninen i Polakiem? „Omar nie miał konfliktu tożsamości, wybrał własną drogę” - stwierdzili Dzięciołowski i Sokół.

Film można obejrzeć w trakcie 18. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 6 polskich miastach od piątku trwa osiemnasta edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity 150 pokazywanych filmów i konkurs filmów polskich, w którym startuje 14 produkcji m.in. film Omar jak nie być innym reżyserze filmu Krzysztof Dzięciołowski i Grzegorz Sokół są dzisiaj gośćmi kultury osobistej Witajcie serdecznie dzień dobry dzień do kim jest numer i jak się wasze drogi skrzyżowały Omar jest Rozwiń » młodym polskim Tatarem, który jest progu dorosłości filmie rzeczywiście już starzy i pomysł napis pojawił się w 2016 roku a gdy zastanawialiśmy się jak żyje się najmniejsze muzułmańskiej społeczności w Europie i zwłaszcza w Polsce, która jest Crime głównie katolickim i to było nasze główne pytanie tutaj także można powiedzieć spotka Omara, ale to dotyczy także możliwe do tego co powiedział, tyle że tam też taki pomysł na to, żeby ten film o tatarskiej muzułmańskiej mniejszości w Polsce, kiedy nas wre też anty muzułmańskie zaczęły pojawiać coraz bardziej donośnie miał polegać na tym, żeby spory społeczność nie ma takiej strony portu covery etnograficznej klasycznie pokazujemy święta modlitwa nim trochę historii wyjeżdżamy tylko, żeby wejście 4 głębiej pokazać tak naprawdę przeżywamy świat i dziś przekroczyć tę różnicę między obcości z polskością poprzez żywego bohatera życie ludzi żyją na małym słodkim życia i tego szukaliśmy i w ten sposób martwiliśmy w każdym miejscowej społeczności tatarskiej na Podlasiu przez różne osoby przez mama m.in. w którym kierował nas na trop młodego chłopaka, który wtedy jeszcze dość angażował się w tym lokalnej islam z czasem się zmieniło i to właśnie omal pierwsze kontakty z nim były jak byli dosyć otwarci na pewną ostrożnością Night ta budowa relacji trwała jest wiele miesięcy, a potem w sumie 2 lata do wożenia mu kamerę przy przy wielu okazji wystarczy napisać relację ustawa coraz bardziej tym oglądając film myślę, że większość z nas zada sobie pytanie jak być jednocześnie Tatarem muzułmaninem i Polakiem Omar moim zdaniem sprawia wrażenie, jakby nie pytał, jakby odpowiedź znał i nosił na swojej bardzo łagodnej twarzy boksera to było właśnie też dla mnie zaskoczeniem, jakie po raz pierwszy w czasie, kiedy szukaliśmy bohatera jest podkreśla Chmara jemy takie przekonanie wtedy też jest kim dzieliłem, że tam jest będzie ich tożsamość jest z czasem okazało się, że moje przekonanie o tym, że może toczy się wewnętrzna walka o to kim, lecz do chyba czy to projekcyjne i i o tych problemów mienia sobie natomiast okolicy otoczenie ma również ludzie, którzy też aktualnego swoje ambicje imam, który wyobraża sobie, że ona wejdzie głębiej to lokalna społeczność ludzi, którzy widzieli inną drogą dla niego na przyszłość wszyscy chcieli jakiż ja powiem, jaki obraz jego i jego musi nastąpić w ostateczności mieli oni właśnie było rzeczywiście tak jak zauważyłaś jest dość wolne z tego typu dobra koniec końców Omar jest po prostu wesołym miłym chłopakiem, który wychował się w Sokółce urodził się w Sokółce jego punkt odniesienia w dużej mierze jest Polski równocześnie ma ten element tożsamościowy, gdzie przynależy do takiej tradycyjnej rodziny muzułmańskiej w jej dziadkowie pradziadkowie byli mamami lokalnej społeczności oczywiście ta społeczność mocno zasymilować na toczy jakąś swoją własną walkę o przetrwanie o to jak zachować swoją tożsamość Omar jest chłopakiem, którego ciągną ludzie różne miejsca w różnym kierunku i jest aktywnym chłopakiem rzadko odmawia natomiast wydaje, że jest dość spójny jako i jako właśnie osoba, która koniec kończy pan wie, czego chce matka może proponować różne rzeczy ojciec może proponować różne rzeczy nie ma możemy proponować różne rzeczy, a Omar Cook obiera własne zdrowie i to, że bardzo ładne piękne jak Głąba tam jest podstawowe zdarzenie w tym filmie jest właśnie pomiędzy takim napięciem to jest koniec końców klasztory i to jest napięcie między polską dziewczyną Omara ma 18 lat i matką Mara, która początkowo jest wyjątkowo przeciwna temu związkowi żonę, żeby nie wyobrażali wisieć poglądzie na początku ilość nie jest możliwy związek tatarskiego chłopca jej syna z dziewczyną z polskiego da się ten zmienia nie będę specjalnie uchylał je tutaj tajemnicy to mówiąc natomiast jest to jakaś przemiana także matki i samego Omara tej dziewczyny przysiółka jest miejscem specyficznym to jest miejsce, w którym który się przenikają, w którym żyją obok siebie muzułmanie katolicy prawosławni z drugiej strony ludzie nie zawsze ze sobą rozmawiają nie zawsze wiedzą jak życie Unii wygląda jest oczywiście część rodzin mieszanych jest starać się pokazać obraz takiej społeczności, która podlega takim napięciem wynikającym z nowoczesności to znaczy takiego nowego sposobu życia, którym wszyscy jesteśmy trochę bliżej siebie wszystko, żeby podpatrujemy, ale życie zmusza do tego, żeby ze sobą razem ja bym jeszcze podatku od grobu tego pytania o umarł jego tożsamości 1 brak widocznego konfliktu tożsamości, który dla pewnym zaskoczeniem to jest rzeczywiście w jego osobie i z widać to jak ta jak kategorię obcości inności cała egzotyka racja, bo myślimy o islamie ach, jakoś absolutnie gładko potrafił łączyć bardzo głęboko swojskości w takim duchu swojskim chłopakiem z Sokółki, który na torowisku siedzi z kumplami jak jest ta swojskość obcość dla Huty przenikają się również właśnie można wyjść poza myślenie w tych kategoriach i dalsze to była dla nas 1 i na takich ambicji takich być może tematów chcielibyśmy chcieliśmy tym filmem jakąś sprawę bada się doświadczonym Bohoniki Sokółka polscy Tatarzy islam do tego boks rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości la Story też, o którym Krzysztof mówiłeś firm z tych wątków mogłoby być 1000 dla mnie tak to jest opowieścią wolności wolność jest dobry temat tak zresztą Omar mówi przed maturą z polskiego wolność w wyborze tożsamości no to tożsamość może być wyborem to jest chyba o tu nie było takie wcale oczywiste w zeszłym tygodniu byliśmy w Sokółce, żeby pokazać film lokalnej społeczności i podkreślić, że dziś bardzo ciekawym bardzo pozytywnym odbiorem bardzo ciepłym i było widać bohaterów, ale też widowisk i już od pierwszych głosów było słychać, że tych problemów, a to jest sporo to znaczy ludzie mówili o swoje własne doświadczenia z mieszanymi rodzinami oby związkach młodości, kiedy rodzice nie godzili się nas związek z kimś prawosławnym czy muzułmanina ubierze widać, że tam te napięcia to wolność, której mówisz by było oczywiste jeszcze w poprzednim pokoleniu i poprzednie pokolenia myśli zna treść 501000, a przed i myślę, że nowe pokolenie, jakby zupełnie inaczej patrzy na swoją tożsamość na swoją tradycję jakimś sensie ten islam w wydaniu tatarskim czy przynajmniej tej drobnej społeczności trumny pod podejrzewaliśmy takim islamem like w duże, że alkohol czy szynka na stole i to nie wyklucza się z ich takim z identyfikacją właśnie muzułmańską oni się też bronią przy tak naprawdę przed zakupem islamizacją Tatar z kości czytam napięcia linii spółek miejscowej społeczności muzułmańskiej i np. imama, który jest wykształcony tradycji arabskiej i który nakłania do takiego islamu prawdziwego globalnego prawda, który jest zgodny z kraju ani rusz na własną tradycję, więc Tanna istnieją różnego rodzaju napięcia i stosunek do do wpływu i islamu światowego niekoniecznie pozytywne zagrania pewne zagrożenie dla własnej tradycji dlatego jak Tatarzy w Polsce zawsze robili na 1 meczu w Bohonikach czynnym meczetem, więc jak siedzieliśmy tam 23 lata, gdyż jasne było widać pewną zmianę lub, które przychodzą do tego mecze to znaczy ja przecież tam 34 lata temu to była głównie społeczność tatarska na dziś jest dużo więcej osób spoza Polski, którzy szukają miejsca do modlitwy są to on ludzi, którzy osiedlili się w Polsce czy Białymstoku czy właśnie w okolicach Sokółki, ale oni wyraźnie jak pochodzący z krajów arabskich noszą się inaczej nasze wyglądają i w związku z tym też mają być może pewnie też inne oczekiwania także będą miały miał ze zdecydowanie jakiś nowy wpływ będą przynosiły nową jakość do tego islamu praktykowanego od wieków tam właśnie na Podlasiu przyjdzie taki moment, że Tatarów nie będzie mówi w pewnym momencie mama Omara po tym czasie spędzonym właśnie z polskimi Tatarami myślicie, że przyszłość rzeczywiście jest malowana na taki ciemny kolor 200 tys czeka pytanie, które sobie sam zadawałem z 1 strony można powiedzieć tak widać, że no jeszcze w pokoleniu matki Omara i ojca pani graliśmy przy co niedawno po dziewięćdziesiątym trzecim roku, gdyż to jest linia pokazana na archiwalnych materiałach ich jeszcze 30 lat temu taj społeczność bardzo się dużo bardziej zamknięta odizolowana i taka sona dziś się zmienia, więc więcej tych mieszanych związków i to rzeczywiście powoli weselach, ale z drugiej strony tradycja żywa ludzie czują się muzułmanami chodzą do meczetu, a ten dyskurs o tym, że Tatarów zaraz nie będzie właściwie towarzyszy dotarł od dodano, że docent międzywojnia daje w latach inne mamy okazję pańskiemu pokazujemy to, że Tatarzy są, ale nie wiadomo, jaka będzie przyszłość to jest też każde pokolenie oraz sposób przez przerabia i 1 stronę dziś jest to prawda z drugiej strony zanurzona w tej dyskusji o rychłym końcu ta społeczność jednak nadal trwa co będzie dalej to zobaczy ja myślę, że społeczność ma wciąż wiele pokoleń przed sobą przykład Omara wydaje mi jest fantastyczny w tym sensie, że ich asymilacja z polską wcale nie oznacza zaprzeczenia jego Pers kości tym, że no trudno też zamknąć młodych ludzi pewnym skansenie tradycyjnie pojmowanej społeczności religijnej ta społeczność tatarska będzie ulegała przemianie, ale jestem absolutnie przekonany, że utrzymają swoją tradycję i pewnego ducha tatarską ości na tych ziemiach spędziliście z Omarem i jego rodziną 2,5 roku 2,5 roku jest taki czas że, żeby się zdążyć pokochać ożenić, ale też rozwieść i mocno znienawidzić nie było wymaże jego rodzinie chwile zwątpienia, kiedy ktoś np. nie powiedział dość panowie z kamerą zapraszam na zewnątrz nie wręcz przeciwnie mam wrażenie, że im dłużej byliśmy z Omarem i towarzysze jednym z kamerą, tym bardziej że z rodziną Szczęsnowicz zaprzyjaźniliśmy wspomnieliśmy o tym pokaże w Sokółce w zeszłym tygodniu wiem, że Omar bardzo się bał tego pokazu, jaka była jego reakcja na film i czy ten film też dla niego było tym, jaką może z przemianą może jakimś twierdzeniem się w tym co myśli jak myśli myślę, że reakcja przez doświadczenie i Omara jego rodziny było bardzo pozytywnej budżetowych bez cienia to jest pienia się jakimś sukcesem lokalnym filmu i dla nich dla osób, więc widziały czy czujemy potrzebę dalszych pokazów to była okazja, żeby bardziej się pan, ale najważniejsze wydaje się to, że nasza obecność była też chyba dla Omara na początek przygody, ale czasem takim elementem, który też otwierał barwny świat skłania pewnie do jakiś świadomości refleksji nad tym co wokół niego dzieje, ale być może większy wpływ miał 1 rodzin to się w zeszłym tygodniu stało to, że z pokazu w świetle podczas pokazu ile podczas tworzenia filmu to jest to że, gdyby tam przyjechaliśmy czasem związek między Marma jego dziewczyną Natalią się rodził rozwijał i napotka na ostry opór ze strony rodziców nasz operator Paweł Banasiak będzie opowiedział historię swoją rodziną o tym jak jego siostra związała się z Funduszem wiele lat temu i rodzina była bardzo przeciwna stawia szlaban, ale ta miłość trwała, po czym po długim związku jego siostry w wieku dorosłym zachowana na raka i umarła, a jej mąż były już, w który mieszka w Bieszczadach z zrobił zrobił kawał lasu i na wzgórzu zasadził klomb ogromny w kształcie serca, kiedy ile nasze dowiedziała o tym też wydana w zeszłym tygodniu zaczął myśleć o swoje postawy wobec Mara i potwory historia Pawła to właśnie ostre postanowiła czy doszła do wniosku, że nie może się temu związkowi opiera się to żyje miłość jest najważniejsza i że nie chce, żeby omawianie, gdyż to pretensja tak jak bywało pokoleń mamy wrażenie, że to otwartość na związek Maras Natalią było efektem naszej obecności naszych rozmów jakimś sensie i jakże innej perspektywy, którą ta obecność w filmie ida czy też myślę, że jak na punkt wyjścia nasz taki, żeby ich obserwować życzliwy cierpliwy mogę na nich patrzeć, a nie ocenia dziwnych zajęć mam wrażenie, że dane przed spożyciem przestrzeń do rozmowy dialogu i ten film sam sobie by przynajmniej takie odnoszę wrażenie po pokazie w Sokółce, że też stanowi punkt zaczepienia do rozmowy tej lokalnej społeczności znaczyli dla pokaże różni ludzie nagle zaczęli sobie zadawać pytań oka żyjemy tutaj od wielu wielu lat w Sokółce jak nigdy nic nie wiedziałam o Tatarach oprawy, jaką żyjącym chciał, jakie mają tradycję i poprzez ten film w jakim sensie nagle wyzwoliły się różne emocje tym jest takim katalizatorem lokalnej rozmowy o relacjach między różnymi grupami religijnymi to akurat na bardzo cieszyło nas, że właśnie pobudza do dyskusji refleks Omar jak nie być innym proszę państwa ten właśnie film startuje wśród kilkunastu innych produkcji w konkursie filmów polskich podczas osiemnastej edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity ja państwu bardzo ten film polecam najbliższe pokazy w Warszawie w Kinotece już dziś o dwudziestej 30 także jutro pojutrze, a także 1012. września szczegóły na stronie Millennium Docs Against Gravity bardzo dziękuję twórcy filmu reżyser Krzysztof Dzięciołowski Grzegorz Sokół byli gośćmi kultury osobistej dziękuję gratuluję dziękujemy Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacjach TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA